Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 23 Cze 2010 20:15
    lukasz313
    Poziom 9  

    Witam, po zapoznaniu się z wieloma postami na temat budowy tanich domowych solarów do ogrzewania wody postanowiłem spróbować sam coś takiego zbudować.

    Może przedstawię ową konstrukcje i będę opisywać każde zdjęcie kolejno:
    Solar na dachu: powierzchnia to 6m kwadratowych, składa się z 5 paneli grzejnikowych blaszanych. Całość umieszczona w drewnianej skrzyni o głębokości 9cm, dno skrzyni to resztki drewna paneli podłogowych i wszystkiego co się znalazło, na drewno położona wata mineralna o grubości 5cm, na wacie panel grzejnika pomalowany farbą czarną matową. Szyby przyklejone na silikon szklarski do drewnianej skrzyni i w kilku miejscach przkręcone deseczkami dla poprawienia stabilności szyb.

    Oznaczenia na zdjęciach
    Widok na całość:
    1.Wyjście "ciepłej" wody do wężownicy
    2.Wejście "zimnej" wody z wężownicy

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?



    Łączenia paneli(W panel wspawana mufa 1/2"; wkręcony nypel mosiężny i kolano jedno kielichowe ocynk a na gwint kolana nasunięty wąż 3/4"+opaska nr3
    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?


    Odpowietrzenia: na każdym górnym łączeniu panelu zamontowałem pseudo odpowietrzniki, a mianowicie, wywierciłem w kolanku dziurkę i nagwintowałem, wkręciłem w to naciętą śrubkę z uszczelką.

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?


    i oczywiście na ostatnim solarze naczynie( z braku zbiornika zrobiony z kawałka profila pojemnośc to ok. 2 litry) w naczyniu jest otwór już zmniejszony aby ograniczyć parowanie wody.

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?


    Kabel na zdjęciu wyżej to połączenie czujnika od termometru, przeklejony taśmą aluminiową do panelu i zaizolowany watą aby odwzorowywał temperaturę wody a nie powietrza w skrzyni.

    To wszystko co jest na dachu, a teraz zbiornik:
    Koszty budowy paneli to tylko kształtki wiec w granicach 40 zł + panele ( m moim przypadku to w granicach 100zł za wszystko.)

    Wszystkie połączenia wykonywane wężem typu alu-pex np. połączenie paneli z wężownicą i wpięcie się w linie domową.

    Baniak: 300 l przy 2 m wysokości a w baniaku 25m wężownicy miedzianej fi18

    1.Elektro zawór (żeby wężownica się oddawała ciepła grawitacyjnie)
    2.Sterownik( termometr przyklejony do paneli)
    3.pompa obiegowa, najtańsza 65w
    4.wyjscie już chłodnej wody z wężownicy do solarów
    5.wejscie ciepłej wody do wezownicy z solarów
    6.przyłącze zimnej wody.
    7.zawory do spuszczania i napełniania.

    Zbiornik ocieplony, wszystkie rurki gdzie płynie ciepła woda ocieplone otuliną.

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?



    Budowa trwała 10 dni (baniak spawał spawacz) reszta w własnym zakresie.

    A teraz sprawność tego cuda, a więc od czasu ukończenia budowy mineły dopiero 3 dni, niestety nie były zbytnio upalne ani słoneczne, najwyższą temperaturę jaką zauważyłem na sterowniku to 60*C a najczęściej temperatura utrzymuje sie w granicach 45*C. Na brak ciepłej wody nie mogę narzekać bo w ciągu jednego dnia (mało słonecznego) woda w zbiorniku sie nagrzała do temp 40*C ale.. CAŁY zbiornik, gdyż po 17 godzinie jego dno (które nie jest ocieplone jest gorące). Cała rodzina korzysta wieczorem z wody do kąpania i zawsze starcza, a temp w zbiorniku nie spada znacznie, lecz dno staje sie już zimne.

    To wszystko z mojej strony, a teraz liczę na podpowiedzi zmian, ulepszenia.
    Jeżeli zostało to wszystko przedstawione chaotycznie to przepraszam i proszę wybaczyć.
    Dla zainteresowanych mogę wysłać zdjęcia w pełnej rozdzielcznosci, to żaden problem tylko podaj maila na priv.

    Dziękuję i proszę o krytykę i podpowiedzi.


    ps. w najbliższym czasie podliczę i opublikuję poszczególne koszty budowy.

  • #2 23 Cze 2010 22:15
    adam640
    Poziom 17  

    Tylko pogratulować! Jestem w trakcie budowy kolektora i myślę, że wiele mi to pomoże. Jedynie pomalował bym to na czarny mat. Pozdrawiam!

  • #3 23 Cze 2010 22:32
    norbert-l
    Poziom 12  

    Pytanko , z jakiego materiału jest wykonany ten zasobnik ?

  • #4 23 Cze 2010 22:58
    lukasz313
    Poziom 9  

    norbert-l napisał:
    Pytanko , z jakiego materiału jest wykonany ten zasobnik ?

    Zasobnik wykonany jest z blachy 3mm, to coś takiego jak by dwa bojlery zespawał razem.
    adam640 napisał:
    [...] Jedynie pomalował bym to na czarny mat. Pozdrawiam!

    Jest pomalowane czarną farbą matową jak już wcześniej pisałem.

  • #5 26 Cze 2010 22:34
    mareczek222
    Poziom 13  

    Cytat:
    Cała rodzina korzysta wieczorem z wody do kąpania i zawsze starcza, a temp w zbiorniku nie spada znacznie, lecz dno staje sie już zimne.


    Jest to jak najbardziej prawidłowe. Zimna woda wpływa do zbiornika i zalega na dole, a ciepła unosi się do góry.
    Pogratulować konstrukcji.
    Dziś mi po dwu dniach bez słońca moje kolektory (5,8 m kw.) podgrzały wodę z niecałych 20 st. C do 56 st. C (300l. zasobnik). Do godziny 14 było ładnie, słonecznie. A jak twoje osiagi?

  • #6 28 Cze 2010 17:39
    lukasz313
    Poziom 9  

    [quote="mareczek222"]

    Cytat:
    A jak twoje osiagi?

    Trudno mi powiedzieć bo nigdy nie zabrakło wody a w zbiorniku zawsze jest tak przeszło 40*C nigdy niżej.

    Jest dobrze ale mogło by być lepiej, mianowicie mam problem ze sterownikiem, wykorzystałem zwykły sterownik od pieca CO(jednofunkcyjny) taki:
    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?

    Mam problem z ustawieniem temperatury przy jakiej ma się uruchamiać pompa, do godziny 17 nie ma nikogo w domu wiec mam zamiar zrobić aby nie trzeba było ciągle podnosić temperatury na sterowniku.

    Dziś pierwszy raz temperatura przekroczyła 80*C a sterownik miałem ustawiony na 70*, pompa ciagle chodziła, w zbiorniku woda ma już 80*C (załóżmy zachodzi słońce,a pompa dalej chodzi i chłodzi mi wode do 70*(teoretycznie) a praktycznie do 60*C bo taką ma zwłokę sterownik pieca(nie da się zmienić, rozkręcałem i sprawdzałem)
    A jeżeli ustawię zbyt wysoką temperaturę załączania sie pompy to mogę się nie doczekać bo nie zawsze dogrzewa powyżej 70*C

    Więc proszę mi doradzić jaki powinienem założyć sterownik, potrzebuje taki co: uruchamia pompkę gdy różnica wody w wężownicy a w baniaku jest równa np:10*C

    Przykłay: Solar:40*C baniak 30*C -Uruchamia się pompa i zbija temp np,5*C
    solar 30* baniak 40* - nie pracuje.

  • #7 28 Cze 2010 19:59
    Ride
    Poziom 16  

    Poczytaj sobie o sterowniku różnicowym. Najprostsze współpracują z dwoma czujnikami, jeden - na wyjściu kolektora, drugi - w wymienniku. Ceny od kilkudziesięciu złotych. Proponuję również temat "Kolektor słoneczny za 1500 zł.", to kopalnia wiedzy na temat instalacji solarnych [udziela się tam wielu fachowców w tej dziedzinie], miłej lektury :) .

  • #8 25 Lip 2010 15:29
    lukasz313
    Poziom 9  

    Wprowadziłem małe zmiany, a więc naczynie wyrównawcze zostało wymienione na większe i z "fajką" nie wyciągnie wody z układu, do wymiany zmusiła mnie mała pojemność poprzedniego naczynia i częste zapowietrzanie się układu. Ale teraz jest już wszystko ok.

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?



    Ride napisał:
    Poczytaj sobie o sterowniku różnicowym.

    Za poradą poczytałem i zakupiłem sterownik SP-09 firmy KG Elektronik

    Kolektory słoneczne z grzejników. Już grzeją, jak ulepszyć?
    i pojawił się kolejny problem, mianowicie histereza ustawiona np na 20*C i się uruchamia, wyłącza się dopiero jak temperatura się wyrówna. A wyrównanie temperatury jest czasochłonne i mało efektownie grzeje. Jakieś porady?

  • #9 25 Lip 2010 16:17
    Hahar
    Poziom 11  

    Witam
    Kolego lukasz313-histereza powinna być ustawiona na około 5-7 stopni.
    W moim kolektorku mam ustawiona na 5 stopni.Pompa na 1 biegu załącza się kilka razy rano,a mniej więcej od 10ej do godziny 18 pracuje non stop.
    Różnica temperatury w godzinach szczytu ustala się sama na około 10-12 stopni.
    Możliwe że masz za szybki obieg wody w kolektorach.
    Spróbuj go zmniejszyć np.zaworem i obserwuj temperatury,jak już pompa przestanie się wyłączać a różnica po między czujnikami będzie większa od nastawionej będzie ok.

    Pozdrawiam i słoneczka życzę :)

  • #10 25 Lip 2010 17:45
    Ride
    Poziom 16  

    lukasz313, spróbuj z takimi ustawieniami:
    - różnica temperatur kolektor/wymiennik 4÷8°C
    - histereza 2÷4°C
    Przykładowo dane z mojej instalacji - obecnie w słoneczny dzień pompa załącza się ok. godz. 8:15, a wyłącza ok. 17:00 [cień od budynku].
    Przepływ ma wartość stałą [pompa na 1 biegu bez żadnego dławienia itp.].
    Różnica temperatur na wężownicy ok. 5÷10°C [zależnie od mocy chwilowej kolektorów].
    Kolektory fabryczne 2×2,4m² połączone równolegle.
    Wymiennik fabryczny 300l.
    Wydajność - w ciągu dnia temp. w zbiorniku wzrasta np. od 20°C do 50°C.

  • #11 26 Lip 2010 00:30
    lukasz313
    Poziom 9  

    Hahar napisał:
    Witam
    Pompa na 1 biegu załącza się kilka razy rano,a mniej więcej od 10ej do godziny 18 pracuje non stop.

    Właśnie, pracuje non stop, a mnie interesuje żeby przy małej różnicy temp w zasobniku a kolektorach się wyłączyła

    Ride napisał:
    Przykładowo dane z mojej instalacji - obecnie w słoneczny dzień pompa załącza się ok. godz. 8:15, a wyłącza ok. 17:00 [cień od budynku].
    Różnica temperatur na wężownicy ok. 5÷10°C [zależnie od mocy chwilowej kolektorów].


    U mnie różnica jest ciągle, ujmę to tak, jak jest słabe słońce to mój baniak zawsze ma temperaturę niższą od4*C do iluś tam, nieważne.(taką różnice akurat zauważyłem). Niemożliwością jest żeby wężownica miedziana 25m nie potrafiła oddać odrobinki brakującego ciepła do wyrównania temperatur.

    A może to przyczyna źle ustawionych i zamontowanych termometrów.
    Zamontowałem je tak:
    Kolektor- czujnik zgrzany w rurce termokurczliwej(tak było) po prostu przykleiłem taśmą aluminiową do grzejnika i przykryłem watą.
    Zasobnik-termometr w aluminiowej fiolce, włożony w mosiężną wkładkę która została po termometrze tarczowym.

  • #12 26 Lip 2010 18:30
    Hahar
    Poziom 11  

    lukasz313 napisał:

    Zasobnik-termometr w aluminiowej fiolce, włożony w mosiężną wkładkę która została po termometrze tarczowym.


    W którym miejscu zasobnika jest ten czujnik?
    W którą stronę pcha wodę pompa na twojej fotce z pierwszego postu?

    lukasz313 napisał:

    Właśnie, pracuje non stop, a mnie interesuje żeby przy małej różnicy temp w zasobniku a kolektorach się wyłączyła


    Przeczytaj dokładnie instrukcje sterownika czy oprócz różnicy temperatur nie ma jeszcze dodatkowej nastawy-w moim jest.Za pomniałem jak się ona nazywa ale działa mniej więcej tak:
    -po przekroczeniu zadanej temp.np.5 stopni załącza pompę
    -a wyłącza zadana różnica 5 stopni minus ten parametr.

    A po za tym do puki nie wychładza Ci zbiornika to jest ok.

  • #13 26 Lip 2010 23:46
    Ride
    Poziom 16  

    Hahar, "ten parametr" to właśnie histereza. Jej wartość określa zwłokę w załączeniu/wyłączeniu pompy.
    lukasz313, jeśli ustawimy różnicę temperatur = 5°C, a histerezę = 1°C, to pompa załączy się przy różnicy temperatur kolektor/wymiennik = 6°C, a wyłączy przy różnicy = 4°C.
    Jeśli w Twoim sterowniku nie ma ustawienia histerezy, to ustaw sobie tylko różnicę temperatur [jaką potrzebujesz].
    Pisząc wcześniej o różnicy temperatur na wężownicy, miałem na myśli wlot/wylot wężownicy w wymienniku [mam tam dwa termometry, podobnie jak przy kolektorach - takie okrągłe termometry wskazówkowe po 12zł.]. Są bardzo pomocne przy eksperymentach z ustawieniami sterownika różnicowego.
    Oczywiście, mam również dwa czujniki temperatury [wylot kolektora i wymiennik].

  • #14 27 Lip 2010 18:36
    elektrodom
    Poziom 20  

    Jeśli można coś poradzić, to zwiększenie ciśnienia powinno zwiększyć wydajność. Pozdrawiam

  • #15 01 Sie 2010 10:59
    lukasz313
    Poziom 9  

    elektrodom napisał:
    Jeśli można coś poradzić, to zwiększenie ciśnienia powinno zwiększyć wydajność. Pozdrawiam


    W układzie jest 0.6 atmosfery posiadam układ otwarty, który zdaje egzamin.

    Ride napisał:
    Jeśli w Twoim sterowniku nie ma ustawienia histerezy, to ustaw sobie tylko różnicę temperatur

    W sterowniku jest regulacja histerezy od 5-30*C

    Już wszystko opanowałem. Mianowicie zmniejszyłem prędkość pompki na pierwszy bieg, pompa pracuje kilka godzin dziennie, zauważyłem że nie jest tak jak wcześniej pisałem, że pompa wyłącza się dopiero po zrównaniu temperatury kolektor/ zasobnik, wyłącza się gdy np.zasobnik:50 kolektor:54 i oto właśnie mi chodziło (nie wyrównuje temperatur załącza się wg. moich ustawień histerezy obecnie 8*C.

    Jako osiągi mogę napisać że wczoraj cały układ się wyłączył (ustawiłem max temperaturę wody w zasobniku 54*C i pompa przestała pracować, solary nagrzały się do temp 125* zmieniłem błędne ustawienie temp max zasobnika, wg wskazań "doczołowego" termometru który przyłożyłem do trójnika przy wejściu wężownicy wskazywał 90*C. A zmierzam do tego, że 40l wody w moich panelach rozgrzanych do temp 125*C podniosło temp zasobnika o 7*C. (dodam że wszystkie kształtki parowały(chłodna kotłownia))

    Ale sprzęt dał rade i ciągle pozytywnie mnie zaskakuje.


    Jeszcze jedno pytanie, czy termometr dołączony do mojego sterownika (koniec kabla zgrzany rurką termokurczliwą) jest wodoodporny i powinien być wodzie która jest w panelach? obecnie jest przyklejony do blachy i zaizolowany watą żeby nie zbierał temp powietrza.

    Pozdrawiał Lukasz313


    Witam ponownie, dziś 15 października poranki mroźne (nawet -4*C) po 14 godzinie wychodzi trochę słońce ale temperatura otoczenia nie przekracza 8*C Układ ciągle grzeje wodę, ostatnie dni podgrzewa ją zaledwie do 38*C.

    Pozdrawiam Lukasz

  • #16 25 Kwi 2011 19:48
    _apollyon
    Poziom 9  

    Witam
    Nie wiem, czy ktoś jeszcze czyta ten temat, niemniej ponieważ buduję prawie identyczny kolektor, mam jedno pytanie, które spędza mi sen z oczu. Zaznaczam, że jestem ekonomistą, stąd szanowni koledzy - fachowcy mogą się załamać czytając je.: Jeżeli instalacja jest otwarta, a pracuje w niej pompka obiegowa, to czy ona nie "wyciśnie" wody przez ten otwarty zbiornik wyrównawczy na górze solara ??
    No i "fajka" na tym zbiorniku - nie mam pojęcia w czym ona pomaga
    Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych solarami

  • #17 27 Kwi 2011 12:07
    Ferdynand
    Poziom 13  

    Mam problem ze swoimi solarami. Są samoróbkami: rama z kształtownika ocynkowanego, płyta aluminiowa, styropian, rurka miedziana meandryczna, szyba. Wymiary 1,4m x 1m. Do tego pompa 46/71/100W, zawory, rury itp. zasobnik 80L. Mam 2 szt tego kolektora. Dla tej instalacji zaczął się 3 sezon, pracuje ona w domku letniskowym, więc przez zimę mam spuszczoną wodę z instalacji CWU a płyn zawsze miałem (jest na -36'C). Od czasu do czasu włączyłem pompę, aby przegoniła płyn w instalacji. Teraz po napełnieniu wodą instalacji CWU, włączyłem ponownie całość i.... widzę, że temp na solarze rośnie prawidłowo (nawet zbyt szybko), a w zasobniku utrzymuje się na 8..9'C. Zmiana prędkości pompy nie pomaga - powoduje tylko obniżanie temp w solarze. Dotykam rurki wchodzącej do wężownicy i jest gorąca a rurka wychodząca z wężownicy jest zimna. Temp glokolu za pompą - czyli na powrocie do solarów jest na poziomie ok 20'C. Co ciekawe jak spraedzam temp wody wylatujacej z kranu to ma temp 17'C a po kolejnym okresie 23'C. Spuściłem płyn i włałem ponownie. To samo. Wygląda jakby coś było zapchane i pomalutku płyn krążył w instalacji solarnej do tego stopnia, że woda CWU mocno ochładza wężownicę lub (czy to możliwe) pompa obiegowa ma awarię - ale zmiana prędkości pompy powoduje zmiany temp w solarach. Sama pompa jest wyraźnie ciepła pomimo, że przepływa przez nią schłodzony płyn o temp ok. 20'C. Macie jakieś pomysły ?

  • #18 28 Kwi 2011 22:00
    Ride
    Poziom 16  

    Ferdynand, przepływ masz jakiś taki "szczątkowy" [grawitacyjny?]. Jeśli układ nie jest zapchany, zapowietrzony lub uszkodzony [np. zgnieciona rurka], to pozostaje chyba tylko niesprawna pompa obiegowa. Wyrażnie się grzeje mimo chłodnego glikolu - może zbyt rzadko była uruchamiana i doszło do zablokowana wirnika? Jaką różnicę WE/WY wężownicy miałeś w przeszłości, podczas normalnej pracy układu?
    Jeśli jednak pompa pracuje, to coś musi dławić przepływ i to znacznie. W filtrze nic nie było? Ciśnienie glikolu takie, jakie bylo wcześniej?

  • #19 28 Kwi 2011 22:18
    daniel-1204
    Poziom 11  

    Gratuluję konstrukcji kolektorów teraz parę faktów :
    6 mkw = 6KWh energii przy nasłonecznieniu ( 1000w/mkw czerwiec południe)
    6 KW * 35%(sprawność instalacji) = 2,1KWh moc chwilowa
    Zasobnik 300 L z 10 na 55 stopni = 15,6KWh około 7 godzin słonecznych takie oszczędności przynosi ta instalacja ( Gratulacje) :D
    Z praktycznego punktu widzenia kolektor fabryczny nowy (2mkw pow absorbera)w instalacji domowej jest w stanie w ciągu całego słonecznego dnia zaabsorbować od 5,5 do 6,5 KWh także masz całkiem przyzwoity wynik

  • #20 28 Kwi 2011 22:45
    Ferdynand
    Poziom 13  

    Do Ride Przez poprzednie 2 sezony było ok. Zauważyłem, że na 1 biegu CWU się spokojnie nagrzewała. Jak włączałem 2 bieg, to szybciej, ale za to krócej pracuje. Wg mnie to powinna sie zmieniać prędkość pompy zależnie od różnicy temp solar/zasobnik (im wyższa różnica, to szybciej kręć pompa, ale to tylko moje odczucie). Nie pamiętam, jaka była temp we/wy do/z zasobnika. W sobote bedę przeglądał rurki, mam je z wysokotemperaturowego plastyku i widzę, że troche inaczej leży na przejściu z dachu pod rynnę - może tam coś jest zgniecione. Pompa obiegowa czuć jak pracuje, trzęsie, nie jest zapowietrzona. Nie mam żadnego filtra. Max temp jaką uzyskałem w CWU to 54'C.

  • #21 29 Kwi 2011 16:38
    Ride
    Poziom 16  

    Ferdynand, jeśli masz sterownik różnicowy z regulacją obrotów pompy, to może sprawdż jeszcze jak pompa pracuje, gdy jest zasilana bezpośrednio z sieci [z pominięciem sterownika]. Wykluczając poszczególne elementy systemu w końcu znajdziesz przyczynę nieprawidłowości.
    A przy okazji - w opisie jakiegoś sterownika [z tych droższych] znalazłem zalecenie, aby po włączeniu opcji "regulacja obrotów pompy" obowiązkowo przełączyć pompę na 3-ci bieg [pod grożbą uszkodzenia sterownika]. Nie wiem tylko w jaki sposób silnik pracujący z mniejszą mocą może uszkodzić sterownik?

  • #22 30 Kwi 2011 10:06
    zimny8
    Poziom 33  

    Witam,lukasz313 w obiegu grzewczym masz wode,czemu nie użyłeś glikolu,ile masz w tym obiegu wody.Na jakiej wysokości baniaka masz wlot gorącej wody do wężownicy.Nie można by było bezpośrednio pobierać wodę z baniaka do paneli i z powrotem ,tak jak kiedyś podłączano podkowy w piecach kuchennych.Byłoby znacznie taniej,ja mam ciśnienie 1,4 bar.i myślę że to by mogło tak działać

  • #23 30 Kwi 2011 16:29
    Ferdynand
    Poziom 13  

    Przyczyna znaleziona: puściły jakby odkręcone 3 złączki plasty/miedź i tam leciał glikol. Dokrecone, ponownie napełnione i widać różnicę - temp idzie do góry. Zobaczymy jak będzie.

  • #24 02 Maj 2011 15:50
    Georges
    Poziom 15  

    Witam. W pierwszym poście autor pyta - jak ulepszyć ?
    Zrobiłbym dwa baniaki. Jeden mniejszy do nagrzewania rano, drugi ten 300 l. Po nagrzaniu wody w małym baniaku (rano) otwierałby się termostat i wpuszczał wodę do dużego (w południe) kiedy słońce mocniej świeci.W gorszą pogodę układ mógłby pracować tylko na mniejszym baniaku dając cieplejszą wodę.

  • #25 09 Gru 2011 13:26
    rafik92
    Poziom 9  

    Gratulacje dla konstruktora!
    Jestem pełen podziwu choć przyznam, że sam nie brał bym si za taka robotę ale to wynika z mojej niewiedzy w temacie i pewnie jak to żonka mówi- dwóch lewych rączek :)
    Ciekawy pomysł z tymi dwoma zbiornikami o których napisał mój poprzednik - to chyba praktyczne rozwiązanie

  • #27 11 Gru 2011 01:53
    xuzi
    Poziom 13  

    Ferdynand tak z ciekawości pod jakim kątem ustawione masz panele ?

  • #28 11 Gru 2011 19:38
    Ferdynand
    Poziom 13  

    One są umocowane na lekko skośnym dachu, ale ich kąt w stosunku do poziomu jest chyba około 30..35 stopni (nastawiłem tylko na miesiące wakacyjne, bo to domek letniskowy)

  • #29 02 Lip 2012 19:34
    Mack`
    Poziom 9  

    lukasz313
    zrywałeś farbę z grzejników czy nakładałeś na tą która już była?

  • #30 02 Lip 2012 22:14
    Ferdynand
    Poziom 13  

    Czy Ktoś z Was potrafi wyliczyć jaką moc max mają moje kolektory ?
    Jakie dane muszę znać ?

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty