X

UPS EVER Net 1400 - jak podłączyć akumulator samochodowy?

01 Jul 2010 13:38 MAmaxx304
  • #1 01 Jul 2010 13:38
    maxx304
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Witam.
    Posiadam UPS marki EVER model EVER Net 1400.
    Akumulatory zamontowane w tym UPS-ie to Europower 12V, 36W (2x).
    Ze względu na fakt, że UPS na tych akumulatorach trzyma niecałe 30 sekund (komputer + monitor), a braki prądu w mojej sieci zdarzają się dość często i na trwają średnio od 30 minut do 1 godziny (mieszkam na wsi), chciałbym zamontować do UPS akumulator samochodowy, aby wydłużyć czas podtrzymywania sprzętu podczas braków prądu.

    Przeczytałem kilkanaście tematów na forum, nie znalazłem jednak informacji jak ten akumulator do UPS-a podpiąć.
    Jaki akumulator będzie odpowiedni 45Ah, większy, a może mniejszy?
    Jakich kabli powinienem użyć?
    Czy mogę akumulator podpiąć do jednej pary kabli, a drugą usunąć, czy też podpiąć dwie pary kabli do jednego akumulatora?

    Czy wystarczy po prostu postawić akumulator obok UPS-a, podłączyć kable do UPS i do akumulatora i wszystko zadziała?
    Proszę o poradę lub skierowanie mnie do odpowiedniego tematu.
    Dziękuję z góry za wszelkie porady.
  • #2 02 Jul 2010 00:09
    Ronin64
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Tak krótki czas świadczy raczej o zużyciu akumulatorów, a czy oryginalnie te akumulatory podłączone są równolegle czy szeregowo?

    Wrzuć zdjęcia to może coś się wyjaśni. Tak wstępnie to można podłączyć akumulator samochodowy, ale trzeba się liczyć z tym, iż w zależności od inteligencji elektroniki albo będzie ładował się bardzo długo, lub będzie ciągle niedoładowany.
  • #3 02 Jul 2010 09:27
    maxx304
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam i dziękuję za odpowiedź.
    Te akumulatory z tego co widzę podłączone są szeregowo, a nie mam niestety aparatu na tę chwilę, dołączam więc rysunek poglądowy:
    UPS EVER Net 1400 - jak podłączyć akumulator samochodowy?
    Po prawej stronie u góry jest płyta z pinami.
    Mam nadzieję, że nie podpiąłem niczego źle (wyjmowałem akumulatory, a przy tym odpinałem kable od płyty).
  • #4 02 Jul 2010 10:01
    Removed
    Helpful post? (0)
    To musisz mieć dwa akumulatory 12V, czyli napięcie 24V.
  • #5 02 Jul 2010 10:34
    maxx304
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    To musisz mieć dwa akumulatory 12V, czyli napięcie 24V.

    OK, czyli rozumiem, że podpiąć by je trzeba było w taki sam sposób, jak te powyżej, a jakimi kablami się posłużyć? Te od UPS-a raczej będą za cienkie i za krótkie, więc z nimi za wiele nie zdziałam...
  • Helpful post
    #6 02 Jul 2010 10:40
    Removed
    Helpful post? (0)
    Są wystarczające, a takie producent dał i takie powinny wytrzymać prąd pobierany z akumulatora, ale jak to ma być do pracy dłuższej, to przewody 2,5mm², i nie miedziane, tylko linka.

    Z ciekawości, a mógłbyś dać kilka zdjęć ze środka UPS-a?
    Zamówiłem sobie Fiedeltronika F504 z chęcią przeróbki na prostownik i chciałbym zobaczyć, czy jest duża różnica między rożnymi UPS-ami.
  • #7 02 Jul 2010 11:00
    maxx304
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    Sa wystarczające. Takie producent dał i takie powinny wytrzymać prąd pobierany z akumulatora. Ale jak to nabyć do pracy dłuższej, to przewody 2,5mm2. Ale nie miedziane, tylko linka.


    Dzięki za informację, mógłbyś jednak uściślić, jak te przewody mają wyglądać? Jakiś link albo coś... bo jestem laikiem w tych kwestiach. Jeżeli zmieniam kable, to jak je łączyć z UPSem? Kupować kable z jakimiś zaciskami na końcach?

    Quote:
    Z ciekawości. Mógłbyś dać kilka zdjęć ze środka UPS'a? Zamówiłem sobie Fiedeltronika f504 z chęcią przeróbki na prostownik i chciałbym zobaczyć, czy jest duża różnica między rożnymi UPS'ami.


    Nie ma problemu, jak tylko dopadnę aparat to wrzucę.

    Jeszcze jedna kwestia. Jakiej mocy akumulatorów mam użyć? 45Ah, mniej, więcej?
  • Helpful post
    #8 02 Jul 2010 11:40
    Removed
    Helpful post? (0)
    Hmm, jak pójdziesz do elektrycznego to Ci facet poda odpowiednie jak mu powiedz, "linka elektryczna 2,5mm² proszę"...
    Zaciski, na jednym końcu kabla takie jak masz końcówki w UPS-ie, a drugie zwykłe żabko-we aby podpiąć akumulator.
    Najlepiej 2 kolory, czarny i czerwony, a długość każdego tak, żeby ci sięgnęło z akumulatora do UPS-a. Tak, akumulator 45Ah powinien starczyć, a potrzebujesz takie dwa, jak wcześniej pisałem.
  • #9 02 Jul 2010 12:06
    maxx304
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    Tak, akumulator 45Ah powinien starczyć. Potrzebujesz takie dwa, jak wcześniej pisałem.

    Dziękuję Ci serdecznie za wszystkie wskazówki.
    Rozjaśniło mi się trochę :) , a w tym temacie wstawię zdjęcia UPS-a, dziś lub jutro.
  • #10 02 Jul 2010 12:29
    Removed
    Helpful post? (0)
    Byłbym zapomniał. Akumulatory będziesz musiał lądować zewnętrznym prostownikiem, lub przerobić istniejący układ ładowania, lub zrobić nowy.
  • #11 02 Jul 2010 14:06
    maxx304
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    Byłbym zapomniał. Akumulatory będziesz musiał lądować zewnętrznym prostownikiem, lub przerobić istniejący układ ładowania, lub zrobić nowy.

    Czytałem już o tym tu na forum, że najlepiej ładować zewnętrznym prostownikiem. Z tym, że gdzieś wynalazłem, iż można je ładować za pomocą układu ładowania z UPS-a, jednakże proces będzie wyraźnie dłuższy ze względu na pojemność zewnętrznego akumulatora.

    Spotkałem się jednak ze stwierdzeniem, że przy tym można spalić układ ładowania. Czyli bezpieczniej chyba jednak odłączać akumulatory jak już prąd wróci (po awarii) i ładować je prostownikiem?
  • #12 02 Jul 2010 14:33
    Removed
    Helpful post? (0)
    Na bazie tego układu ładowania możesz zrobić prosty system, który sam włączy prostownik żeby ładował akumulatory.
    Jednak, nic się nie powinno stać, a oryginalny układ nie powinien się spalić.
  • #13 26 Dec 2010 11:38
    szydas
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    maxx304 wrote:
    Quote:
    Byłbym zapomniał. Akumulatory będziesz musiał lądować zewnętrznym prostownikiem, lub przerobić istniejący układ ładowania, lub zrobić nowy.

    Czytałem już o tym tu na forum, że najlepiej ładować zewnętrznym prostownikiem. Z tym, że gdzieś wynalazłem, iż można je ładować za pomocą układu ładowania z UPS-a, jednakże proces będzie wyraźnie dłuższy ze względu na pojemność zewnętrznego akumulatora.

    Spotkałem się jednak ze stwierdzeniem, że przy tym można spalić układ ładowania. Czyli bezpieczniej chyba jednak odłączać akumulatory jak już prąd wróci (po awarii) i ładować je prostownikiem?

    Odpowiem z własnego, wczorajszego doświadczenia:
    UPS Ever Net 700, jeszcze całkiem sprawny, tylko oryginalne akumulatory utrzymywały piec CO na chodzie przez niecałą godzinę. Prądu nie było już od 48 godzin :D
    Z braku innych rozwiązań i źródeł prądu kupiłem na stacji paliwowej dwa akumulatory samochodowe (72 i 45 Ah) i zacząłem bawić się w elektronika amatora.
    Jako podsumowanie:
    1. Akumulatory muszą być podłączone szeregowo i dawać w sumie napięcie 24V, jak już zostało to stwierdzone wcześniej.
    2. Oryginalne kable wytrzymują bez problemu. Reszta połączeń to drut miedziany 2 mm2. Wykorzystuję tylko tę parę przewodów podpiętą bezpośrednio pod elektronikę, druga para jest zwarta ze sobą.
    3. Po powrocie zasilania sieciowego akumulatory ładują się całkiem sprawnie, chociaż długo. Układ ładowania mocno się grzeje, ale latem po prostu przykręcę do niego większy radiator lub dolutuję jakiś wiatraczek

    W chwili obecnej UPS trzyma piec CO ok. 5 godzin, ale dokładne pomiary przeprowadzę na spokojnie po "ustabilizowaniu" zasilania z ENEI.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products