X

Rozruch silnika jednofazowego

21 Jul 2010 21:07 ARartudud
  • #1 21 Jul 2010 21:07
    artudud
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witam szacowne grono. Dzisiaj zderzyłem się z banalnym problemem: zdemontowałem pompę od hydroforu po wykonaniu remontu części hydraulicznej przystąpiłem do podłączenia silnika do sieci, wykonałem to zgodnie ze schematem umieszczonym na pokrywie złącza na silniku, jednak według tego schematu do rozruchu tegoż silnika potrzebny jest dodatkowy przycisk rozruchowy. W związku z powyższym mam pytanie- czy istnieje możliwość podłączenia tego silnika tak aby sterował nim włącznik ciśnieniowy LCA. Jak rozwiązać sprawę przycisku rozruchowego. Zamieszczam fotkę schematu podłączenia i tabliczkę znamionową silnika.
    Rozruch silnika jednofazowego Rozruch silnika jednofazowego
  • #2 21 Jul 2010 21:24
    tob53
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Ten wyłącznik jest wewnątrz silnika.
    Po uzyskaniu znamionowych obrotów odłącza kondensator.
    Pozdrawiam
  • #3 21 Jul 2010 21:31
    artudud
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    W takim razie dlaczego po załączeniu się LCA silnik buczy a dopiero zwarcie na krótko (1s) złącza 1 i R1 powoduje prawidłowy rozruch. Być może ten wewnętrzny jest uszkodzony (jak do niego można się dostać)
  • #4 21 Jul 2010 21:42
    tomaszmruz
    Level 18  
    Helpful post? (+2)
    Wyłącznik powinien być zwarty rysunek po lewej.
  • #5 21 Jul 2010 21:48
    artudud
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Na czas zwarcia tych złącz silnik głośno pracuje i wpada w wibracje. Jak widać na schemacie oprócz kondensatora jest jeszcze załączane dodatkowe uzwojenie rozruchowe. przy zwarciu na stałe mogą być problemy z chłodzeniem silnika.
  • #6 21 Jul 2010 21:54
    tob53
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam
    To jest jednak moja pomyłka, faktycznie jest 6 zacisków, czyli końce uzwojenia wyprowadzone do tabliczki, potrzebny jakiś niestabilny wyłącznik zewnętrzny.
    Twoje doswiadczenie wyjaśnia wszystko. Przepraszam z błąd.
  • #7 21 Jul 2010 21:54
    tomaszmruz
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    A czy tam jest ten kądzior ?.
  • #8 21 Jul 2010 21:55
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Wypnij przewody z zacisków 1 i R, ostrożnie zdejmij tylny dekiel od silnika i właśnie do niego masz przykręcony wyłącznik odśrodkowy. Najczęściej wypalają się w nim styki.
  • #9 21 Jul 2010 21:58
    elpapiotr
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Witam.
    tob53 wrote:
    Po uzyskaniu znamionowych obrotów odłącza kondensator.

    Nie, Kolego - są dwa rodzaje rozruchu takich silników :
    - albo po uzyskaniu obrotów zostaje odłączone (rozwarte) uzwojenie rozruchowe (wyłącznik odśrodkowy)
    - albo po rozruchu odpada wyłącznik rozwierający uzw. rozruchowe (te silniki muszą pracować w odpowiedniej pozycji)
    Kondensator służy do czegoś innego.

    PS. Edytuję, bo pojawiły się wpisy, ale treść pozostawiam.
  • #10 21 Jul 2010 22:07
    artudud
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    krzysiekTwoja podpowiedź wydaje mi się najbardziej prawdopodobna, jutro w godzinach wieczornych sprawdzę Twoją teorię. Ale w przypadku uszkodzenia niemożliwego do naprawy można go uruchamiać dodatkowym przyciskiem lub ,no właśnie czy można zastosować bliżej nie określony zewnętrzny automat który zwierał by te złącza na czas rozruchu i współpracował z włącznikiem LCA lub innym o podobnym działaniu. Teoria krzyśka7 wydaje mi się prawdopodobna ponieważ wcześniej silnik pracował w takim połączeniu bez zastrzeżeń widocznie w czasie remontu pompy został potraktowany czymś ciężkim i coś w środku odmówiło posłuszeństwa. Cały zestaw pracował i pracuje w pozycji poziomej. ele_pp czy możesz napisać coś więcej o tym drugim wariancie załączania obwodów rozruchowych
  • #11 21 Jul 2010 22:18
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Wyłącznik odśrodkowy można kupić nowy lub ten naprawić. Sprawdź również stan mechanizmu z ciężarkami, znajduje się na wirniku. Później zobaczymy co dalej z tym zrobić. Wszelkie przeróbki to według mnie ostateczność.
    Pozycja silnika nie ma tu znaczenia.
  • #12 21 Jul 2010 22:30
    artudud
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Cały zestaw jest dość wiekowy (ok. 20 lat) więc jeśli coś w środku nawaliło to miało takie prawo, jutro dam znać co udało się zrobić, na razie dziękuję za pomoc tak jak pisałem jutro się odezwę i postaram się zrobić więcej fotek, może komuś się przyda.


    Dodano dnia 23.07.2010r.
    Sprawa załatwiona. Sprawcą całego zamieszania był jeden ze styków odśrodkowego wyłącznika cewki rozruchowej. Prawdopodobnie z powodu zużycia wypadł jeden ze styków(stop srebra i glinu), przez co przerwa pomiędzy stykami była zbyt duża i cały czas był w stanie rozłączenia. Obiecanych zdjęć nie zrobiłem bo zapomniałem zabrać fona. Jeszcze raz dziękuję za pomoc i pozdrawiam wszystkich. Temat zamykam.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products