X

Sprawdzenie regulatora napięcia

22 Jul 2010 19:39
  • #1 22 Jul 2010 19:39
    Removed
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Czy ktoś wie jak sprawdzić regulator napięcia w alternatorze?
    Alternator jest tak zabudowany przy silniku, że jakiekolwiek pomiary mogę zrobić tylko po wymontowaniu alternatora.
  • #2 22 Jul 2010 20:01
    GRISZA14
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    co to za auto
  • #3 22 Jul 2010 21:38
    Removed
    Helpful post? (-1)
    Renault laguna I alternator Bosch, ale co to ma do rzeczy?
  • #4 22 Jul 2010 21:59
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Ale w czym problem regulator możesz sprawdzić po wymontowaniu z alternatora.P
  • #5 22 Jul 2010 22:08
    Removed
    Helpful post? (+1)
    No właśnie tylko jak, nie mam wielkiego doświadczenia z alternatorami samochodowymi.
    To jest dokładnie taki regulator jak na obrazku

    Sprawdzenie regulatora napięcia
  • #6 22 Jul 2010 22:12
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (-1)
    Ale dlaczegoś się uczepił regulatora jaki masz problem.P
  • #7 22 Jul 2010 22:13
    Removed
    Helpful post? (+1)
    Kompletny brak ładowania.
  • #8 22 Jul 2010 22:16
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Niestety te regulatory są kiepskie i często wysiadają nawet szczotek w nich się nie wymienia. Tego regulatora jak nie masz wiedzy nie sprawdzisz.ap
  • #9 22 Jul 2010 22:18
    Removed
    Helpful post? (+1)
    A mozesz mi napisać jak sprawdza się taki regulator? Może jednak to nie jego wina.
  • #10 22 Jul 2010 22:20
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Raczej jak wymontujesz alternator to łatwiej sprawdzisz pozostałe elementy.P
  • #11 22 Jul 2010 22:39
    Dławik81
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    jest jedyna metoda sprawdzenia regulatora napięcia to pomiar na zacisku D+ i +prądowy napięcie prądnicy wzdlędem masy powinno wynosić 13,8 do 16 woltów niższe lub wyższe wartości będą wskazywały na uszkodzenie regulatora a najlepiej jeśli jak pisali wyżej koledzy wymontuje się alternator rozbierze i sprawdzi po koleji diody dodatnie i ujemne obwodu głównego oraz oraz obwodu wzbudzenia mogą być to już diody zenera niestety trochę elektroniki trzeba alternator wyciągnąć i rozebrać. pomierzyć multimetr w dłoń i do dzieła.
  • #12 23 Jul 2010 07:53
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Dławik81 wrote:
    jest jedyna metoda sprawdzenia regulatora napięcia to pomiar na zacisku D+ i +prądowy napięcie prądnicy wzdlędem masy powinno wynosić 13,8 do 16 woltów niższe lub wyższe wartości będą wskazywały na uszkodzenie regulatora a najlepiej jeśli jak pisali wyżej koledzy wymontuje się alternator rozbierze i sprawdzi po koleji diody dodatnie i ujemne obwodu głównego oraz oraz obwodu wzbudzenia mogą być to już diody zenera niestety trochę elektroniki trzeba alternator wyciągnąć i rozebrać. pomierzyć multimetr w dłoń i do dzieła.


    Proszę nie pisz bo nawet nie widziałeś takiego alternatora nie mówiąc o budowie.P
  • #13 23 Jul 2010 08:15
    Removed
    Helpful post? (0)
    Dzisiaj rozbiorę alternator i posprawdzam co się da, jeżeli nie znajdę przyczyny braku ładowania to trzeba będzie przyjąć że uszkodzony jest regulator.
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Tematu jeszcze nie zamykam bo może jeszcze ktoś coś ciekawego napisze.
  • #14 23 Jul 2010 08:36
    janusz2008
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Nic mądrzejszego, kto to robi nie napisze. Bo nie ma takiej metody, jeśli parametry nie wykażą zwarcia, lub rozwarcia. Nie ma pewnosci co do uszkodzenia. Sprawdza się pozostałe elementy, choć jest to nie raz uciążliwe i pracochłonne.
  • #15 23 Jul 2010 09:53
    Doktorr
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Metoda jest , została opisana np w instrukcji obsługi do testera Transpo i wymaga albo takowego testera albo ustrojstwa samoróbki od podania sygnału aby regulator zaczął pracować. Reasumując: z praktyki człowiek skłania się do metod prostszych ,jak napisał Janusz oblukać wszystko jak nic nie zostanie to regler ( ja mam taki zastępczy na półce podkładam i już).
  • #16 23 Jul 2010 13:36
    mpietras
    Level 17  
    Helpful post? (+2)
    viper555 wrote:
    Niestety te regulatory są kiepskie i często wysiadają nawet szczotek w nich się nie wymienia. Tego regulatora jak nie masz wiedzy nie sprawdzisz.ap


    Mało wiesz kolego. Orginalne F00My Boscha nie są złe. Problemem jest połączenie linek szczotek w aluminiowymi wyprowadzeniami regulatora. Szczotki wymienia są poprzez odseparowanie coverka po przeciwnej stronie niż szczotki i dalej odcięcie linek szczotek, wyszlifowanie płaskowników do których były przygrzane, przygrzanie nowych szczotek i przyklejenie osłonki.

    Sprawdzenie regulatora:

    Zasilacz regulowany podłączony między plus a masę regulatora, miedzy B+ a D+ żarówka 2W 12V, w miejsce gdzie przychodzi faza z mostka (oczko wystające z mostka) trzeba dać prostokąt ~50% ~8V, między szczotki jakaś żarówka 12V. Zmieniając napięcie na zasilaczu trzeba znaleźć takie przy którym żarówka będzie świeciła z połową intensywności (ok. 14,3V). To będzie napięcie ładowania. Poniżej tej wartości żarówka będzie świeciła z pełną mocą, a powyżej nie będzie świeciła wcale bądź bardzo lekko. Inne zachowanie regulatora wskazuje na jego uszkodzenie.

    Jeśli potrzebujesz mogę podać jeszcze sposoby na sprawdzenie D+ i DFM'a. Ten ostatni nie wiem czy w tym alternatorze występuje (ew. podaj nr alternatora).

    Wyszła pewna partia regulatorów w których odklejały się chipy od radiatorów co powodowało oberwanie połączeń chipa z obudową regulatora, może to być taki przypadek.
  • #17 23 Jul 2010 14:06
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (-3)
    mpietras wrote:
    viper555 wrote:
    Niestety te regulatory są kiepskie i często wysiadają nawet szczotek w nich się nie wymienia. Tego regulatora jak nie masz wiedzy nie sprawdzisz.ap


    Mało wiesz kolego.




    I dobrze że pojawiają się takie osoby jak Ty ,bo mnie się już naprawdę nie chce czytać tych bzdur jakie piszecie.P
  • #18 23 Jul 2010 14:53
    mpietras
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    viper555 wrote:
    mpietras wrote:
    viper555 wrote:
    Niestety te regulatory są kiepskie i często wysiadają nawet szczotek w nich się nie wymienia. Tego regulatora jak nie masz wiedzy nie sprawdzisz.ap


    Mało wiesz kolego.




    I dobrze że pojawiają się takie osoby jak Ty ,bo mnie się już naprawdę nie chce czytać tych bzdur jakie piszecie.P


    Oczywiście chodziło mi tylko o wymianę szczotek... nie oceniam absolutnie Twojej wiedzy, kiepsko to napisałem.
  • #19 23 Jul 2010 19:12
    Z.B.
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    U mnie w mieście jest jeden punkt gdzie sprawdzają altki i inne takie tam,prowadzą też sklep więc mają od razu na wymianę podzespoły.Sprawdzenie zajmuje kilka minut na stanowisku badawczym i kosztuje niewiele(nie warto czasem rozbierać całego na kawałki,żeby znaleźć,a wiadomo czas tu jest najważniejszy).Kilka razy zdarzyło się,że ktoś się upierał,że alternator niedobry,bo mechanik z dużym młotkiem tak powiedział,no i wolałem podjechać z klientem i alternatorem i obejrzeć jego zdziwioną minę,że jednak to będzie co innego(czasem głupstwo jakieś).
  • #20 23 Jul 2010 19:35
    Removed
    Helpful post? (-1)
    Po sprawdzeniu wszystkiego padło jednak na regulator. Zdjąłem dekielek z regulatora i okazało się że odpadło połączenie między miejscem gdzie przychodzi faza z mostka a nazwijmy to chipem. Drucik jest bardzo cieniutki i do tego aluminiowy, miejsce jego połączenia też jest aluminiowe. Lutować się nie da (ktoś to nieźle wymyślił), wszystko zalane przezroczystą galaretą.
    Próbowałem to docisnąć kawałkiem stwardniałego sylikonu na miernik przejście było, ale po złożeniu pewnie nie. Zamontowałem alternator do auta u dalej nie działał, więc kupiłem drugi alternator używany bo sam regulator był droższy od całego alternatora.
    Z tym uszkodzonym może jeszcze powalczę jak będzie czas.
    Jeszcze jedno, jak miałem zamontowany ten uszkodzony alternator to kontrolka ładowania w ogóle się nie świeciła (myślałem że spaliła mi się żaróweczka), jak założyłem ten sprawny to kontrolka zaczęła działać.
    Mam kilka różnych regulatorów, ale za dużo kombinacji w przerabianiu, aby coś dopasować do tego alternatora.
    Swoją drogą to myślę że konstrukcja tego regulatora to jednak przerost formy nad treścią.
  • #21 23 Jul 2010 19:37
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Dupa nie sprawdzenie w kilka minut. Niedawno znajomy przyniósł mi alternator żebym go sprawdził bo wydaje mu się jakby słabiej ładował. Miał rację, sprawdziłem diody główne i 3 z 8 były spalone(tak 8, to nie pomyłka) ale że w zwykłym sklepie motoryzacyjnym tego nie dostanę to wysłałem go z tym do poważnej firmy zajmującej się naprawą alternatorów. Tam bez zaglądania do środka stwierdzili że altek jest 100% sprawny. Najlepsze jeszcze to że dostali ten alternator ze wszystkimi śrubkami zaśniedziałymi i dokręconymi tylko palcami. :D
  • #22 23 Jul 2010 21:07
    mpietras
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Jeszcze jedno, jak miałem zamontowany ten uszkodzony alternator to kontrolka ładowania w ogóle się nie świeciła (myślałem że spaliła mi się żaróweczka), jak założyłem ten sprawny to kontrolka zaczęła działać.


    Przy braku sygnału ze stojana lampka powinna świecić się na stałe więc coś jeszcze z nim jest nie tak, naprawić nie da rady. Podróbki regulatorów wykonane są na PCB zamiast chipa ale jakość jest tragiczna.

    BTW ile kosztuje taki regulator w detalu?
  • #23 23 Jul 2010 21:18
    Removed
    Helpful post? (0)
    Znalazłem go tylko w jednym sklepie w Szczecinie w cenie 140zł.
    Na Allegro można dostać ten sam za 100zł.
    Alternator używany kupiłem za 80zł.
  • #24 23 Jul 2010 21:23
    janusz2008
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Też tak kupuje, gdy regulator jest tylko w orginale ok.300zł. Cały za ok.250zł, zależy od marki, rocznika i auta.
  Search 4 million + Products
Browse Products