X

FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy

05 Sep 2010 01:16 RArafi.w
  • #1 05 Sep 2010 01:16
    rafi.w
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witajcie potrzebuje porady. Doblo 1.9D 2003 z rana nie odpala jak powinien. Nie gaśnie czerwona lampka i zapala pracując na 900obr bez możliwości dodania gazu. Pompa Epic Lukas DCU3f.
    Kupiłem interfejs kkl i program fiatecuscan który w nowszej wersji obsługuje moją pompę i co się okazuje błąd P0254 uniemożliwia poprawny rozruch.
    Rotor position sensor flow @ max

    Samochód po kilkukrotnej próbie zapali i cały dzień jeździ dobrze.
    W sieci jest bardzo mało informacji o tym silniku i brak literatury z serii sam naprawiam.

    Mam już schemat mojej pompy Lucas oto on
    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy

    i moje pytanko
    mój błąd wywołuje rotor position sensor oznaczony jako B na rysunku piny nr 9 i 10 Czy kompensacja rezystorem tego obwodu mogła by załatwić sprawę. Ecu przestał by wykrywać błąd.
  • #2 13 Feb 2011 15:50
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    rafi - udało Ci się coś z tym podziałać?

    podobny problem jest w renault - szczegóły tutaj - http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9145889
  • #3 13 Feb 2011 16:02
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    witam
    Narazie nie udało mi się tego naprawić planuje rozkręcić ten czujnik rotora ale na wiosne i kupić tą podkładkę. W renault jest prawie taka sama pompa i ten sam problem.
    Narazie odpalam Doblosa na 2 razy raz grzeje świece a pozniej odpalam bez grzania i błąd mi znika. Jak byś rozkecał czujnik to zapodaj fotki i napisz coś bo serwisy chcą za to kupe kasy.
    Tu znalazłem instrukcje jak to zrobić http://www.sendspace.com/file/5d183q
    reanult znalazł na to sposób

    http://fiatforum.com.pl/topics28/fiat-doblo-19d-problem-z-odpalaniem-vt5120.htm
    a tu napisałem coś na ten temat
  • #4 13 Feb 2011 16:37
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    ja miałem też problem z odpalaniem na dwa razy w renacie, po założeniu podkładki problem zniknął ale po ponad roku(15k km) pojawił się inny problem z którym teraz walczę

    czujnik jest na 2 śrubkach i trzeba się trochę pomęczyć żeby wykręcić rotor chyba, że masz kluczyk który jest w zestawie renault ale bez tego też się da to zrobić. Jak go rozbierałem to pamiętam że w środku nic tam nie poza takim pierścieniem i tam pewnie jakaś cewka jest. Bardziej interesuje mnie co jest w środku z drugiej strony - tam gdzie jest ta niebieska zaślepka i kable dochodzą...
  • #5 13 Feb 2011 16:54
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Nie wiem co tam jest w tym niebieskim ale napisz jaki masz błąd/ problem.
  • #6 13 Feb 2011 19:29
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    wcześniej był błąd rotora w pozycji max, ale to załatwiły podkładki...po roku teraz pojawia się utrata kontroli przepływu (DF066-4) ale tylko na zimnym silniku i tylko podczas hamowania silnikiem - potrafi go wtedy zgasić całkiem. Ma też obroty nierówne chwilami ale to po rozgrzaniu problem występuje. Podejrzewam że jet to związane z kalibracją pompy i się chcę dobrać do tego eeproma...
  • #7 13 Feb 2011 20:29
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy

    no tutaj to jest opisane pod 4.
    masz te noty serwisowe reanault ? np n.t 3420
  • #8 13 Feb 2011 21:25
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    tak, to już wszystko posprawdzałem
  • #9 15 Feb 2011 20:06
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Czytając Dokumentacje natrafiłem na wzmiankę że w czujniku rotora jest OSM czyli eprom wrzucam screena z tą informacją.
    Jeżeli to prawda to wyjaśnia dlaczego jest on taki drogi.

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #10 17 Feb 2011 16:09
    Szarobury
    Level 20  
    Helpful post? (+1)
    Tak, w czujniku położenia wirnika jest multiwibrator, pamięć i dwa czujniki temperatury. Co ciekawe cewka czujnika nie jest podłączona do układu, tylko bezpośrednio idzie do wtyczki pompy. Czyli wniosek jest taki że w tej pamięci są przechowywane tylko dane kalibracyjne.
  • #11 17 Feb 2011 16:46
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (+3)
    Kolego szarobury jak masz rozebrany czujnik w wstaw fotki.
    To że cewka idzie do wtyczki i do DCU to wynika ze schematu

    Na czerwono zaznaczyłem czujniki temperatury

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • Helpful post
    #12 17 Feb 2011 17:27
    Szarobury
    Level 20  
    Helpful post? (+1)
    Poniżej zdjęcia wnętrzności czujnika położenia wirnika.
    Wewnątrz 74hc4538a - multiwibrator monostabilny
    93c46 - pamięć
    4949ed - stabilizator
    oraz kilka drobnych elementów smd.

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #13 17 Feb 2011 17:39
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    dzięki kolego rozjaśniłeś nam sprawę dalej będziemy pracować nad tym aby nasze pompy chodziły dobrze.
  • #14 18 Feb 2011 11:19
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Szarobury rządzisz :)

    powiedz mi jeszcze kolego czy dobrze widzę na tych zdjęciach:
    - do eepromu idą 3 ścieżki i teraz do których nóżek są podłączone te kabelki? i czy są podpięte bezpośrednio czy też są jakieś elementy po drodze do nóżek eepromu?

    - jasnoniebieski to będzie ground (GND) - wspólny z temperaturą, pin 67 z ECU
    - biały i pomarańczowy to będą - SDA i SCL, tylko który jest który?

    biały(flow valve position sensor comepnsation) jest połączony z ECU na pinie 12 (12 - - < - - ROTOR COMPENSATION INPUT (PUMP)

    natomiast pomarańczowy(pump memory connection) na pinie 51 (51 - >< - PUMP MEMORY INPUT/OUTPUT)

    i jeszcze jedno pytanie, bo raczej ze zdjęć wygląda że pomiędzy kablami a eeprom będą jakieś elementy - to niebieskie zaślepka pod którą jest płytka - czy tam jest tak, że to jest jakby taka naklejka i pod nią jest płytka z eepromem na wierzchu i później to niebieskie uszczelnienie czy tez to niebieskie uszczelnienie jest wszędzie i trzeba całość rozmontować żeby się do eepromu dobrać?
  • #15 18 Feb 2011 16:58
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam
    Chyba jednak nie będzie tak prosto.
    Ja widzisz na schemacie tylko pomarańczowy to linia danych wejściowo-wyjściowa dla pamięci naszej. Ten drugi układ jakoś tymi danymi kieruje Zapis/Odczyt itd.
    Reszta kabli to czujniki.

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy

    jak patrzyłem na proste programatory tej pamięci to potrzeba dojścia do wyprowadzeń DI clk CS oraz pamięć musi być zasilona.
    Więc jak narazie to tylko możemy ją wylutować i do programatora.




    Pamiec 93c46 oryginalna smd jest nietypowa ma inaczej wyprowadzenia
    wzgledem zwyklej.

    ZWYKLA 1 2 3 4 5 6 7 8
    SMD 4 5 6 7 2

    zwykla 1 2 3 4 5 6 7 8
    CS SK DI DO GND NC NC VCC



    SMD 1 2 3 4 5 6 7 8
    NC VCC CS SK DI DO GND DRG

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #16 18 Feb 2011 23:40
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    rafi.w masz rację... to utknęliśmy na razie.

    Szarobury - mógłbyś spisać dokładne oznaczenie jakie jest na tym eepromie?
  • #17 19 Feb 2011 00:05
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dla mnie ze zdjęcia to jest ta 1 od góry bez X
  • #18 19 Feb 2011 12:00
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    rafi.w piszesz o eepromie? to jest ta pierwsza kostka od dołu, co ma 8 wyjść. Zmyliło mnie to, że widoczne są 3 ścieżki więc wyglądało że będzie normalne i2c. Ale patrząc na to pierwsze zdjęcie tam gdzie wchodzą kable to te 3 kabelki nie są podłączone bezpośrednio do eeproma...
    zdawało mi się że będzie tak jak na zdjęciu niżej - ale 93c46 ma inne wyprowadzenia więc jest problem, pytanie czy pozostałe nóżki też są podłączone czy też jest to jakaś inna kość 93c46?

    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #19 19 Feb 2011 14:26
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Pisałem że jest 1 z góry na zdjęciach eproma z rozkładem wyprowadzeń w obudowach SOIC. Na pewno nie da się do niej prosto wpiąć programatorem.
    trzeba ją wylutować.
    TEn Ruski co zbudował ten program do odczytu u zapisu na pewno zna się na tym nieżle.
    Czy wiesz gdzie on ten interfejs podłącza czy do OBD czy do złącza pompy
  • #20 19 Feb 2011 15:29
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ten ruski soft jest niby do różnych pomp epic więc pewnie podłącza się bezpośrednio do pompy. Oni niby to robią w 20 minut, więc to trochę za mało na wyjęcie pompy i wylutowanie układu.
  • #21 19 Feb 2011 20:16
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Fajnie by było jak by ten soft wypłynoł ale raczej tak nie będzie.

    Dodano po 4 [godziny] 39 [minuty]:

    Co do twojej usterki to może być dalej to samo. Laser2000 po diagnozowaniu ustala grubość podkładki.
    Na liście części zamiennych delhi są podkładki o bardzo rożnych grubościach dla rotora. Więc może u Ciebie dałeś za cienką. Może ta 0.25 wystarcza na początek a potem trzeba grubszą.
    Wstawiłem listę podkładek z katalogu do naszej pompy
    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #22 19 Feb 2011 23:07
    zwirek1
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Panowie 93C46 nie podłączycie po szynie i2c to przecież standard microwire.
    Pzdr
  • Helpful post
    #23 23 Feb 2011 07:48
    k184
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    rafi.w wysłałem Ci wiadomość na priw
  • Helpful post
    #24 23 Feb 2011 21:23
    manim
    Level 19  
    Helpful post? (+1)
    prosze oto kilka pamieci zczytanych z takich czujnikow
    Attachments:
  • #25 23 Feb 2011 21:47
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzięki kolego
  • #26 24 Feb 2011 00:30
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    manim - masz pw... i jedno pytanie, czy jeden z tych czujników nie był po naprawie/kalibracji?

    dumpy:
    - katalogu clio
    37 33 37 31 36 32 54 4b 02 46 00 00 00 0c 99 e0 03 80 06 02 0f 40 23 a0 32 28 ac a0 ac ac 96 96 90 a2 aa *02 ^df* 05^ 00 00 93 b8 00 00 00 00 00 00 7a 0d ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff 5a 5a ff ff

    - kangoo
    38 32 30 37 30 34 55 47 02 46 00 00 00 11 8e e0 03 80 06 02 0f 40 23 a0 32 28 90 a0 90 90 94 94 a0 9a a3 *02 ^d0* 05^ 00 00 7c b8 00 00 00 00 00 00 ef 0c ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff 5a 5a ff ff

    - kangoo 1.9
    31 31 37 34 36 31 55 43 02 46 00 00 00 0e 95 e0 03 7d 06 02 0f 40 23 a0 32 28 8a a0 8a 8a 90 90 90 86 a3 *02 ^e1* 05^ 00 00 97 b8 00 00 00 00 00 00 d9 0c ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff 5a 5a ff ff

    * oznaczyłem obszar w którym na pierwszy rzut oka może być zapisana wartość domyślna dla położenia rotora (big endian,offset 0023)

    02df - 735
    02d0 - 720
    02e1 - 737

    ^ oznaczony drugi obszar - jeśli plik przekonwertujemy na little endian to w tym przypadku wartości są trochę inne (offset 0024)

    05df - 1503/2=751,5
    05d0 - 1488/2=744
    05e1 - 1505/2=752,5

    ale wtedy jest to bardziej zbliżone do tego co piszą w manualu serwisowym...I w sumie te dane z drugiego przykładu najbardziej pasują pod wartość domyślną w okolicach 740-750 mikrosekund... To takie przemyślenia na początek. Przydałby się dump z pompy i dane odczytane za pomocą tego magicznego urządzenia Laser 2000. Swoją drogą to urządzenia podpina się pod pompę, więc wychodzi na to że da się zaprogramować bez wylutowania eepromu.

    This allows access to the information contained in the On Sensor Memory (OSM). The value is given in Hexadecimal form. This value must be converted to
    Decimal form and be divided by two to give the value in vs (microseconds).

    Example: 05C4 in Hexadecimal (value read), i.e. 1476 in decimal and 738 in μs.
  • #27 24 Feb 2011 18:19
    rafi.w
    Level 20  
    Topic author Helpful post? (0)
    Widzę że idziemy do przodu.
    Dodam swoje organizacja pamięci jest 16bitowa co wynika z serwisówki czy li dla kangoo1.9D będzię:
    FIAT DOBLO 1.9D pompa lucas epic dcu3f próba naprawy
  • #28 26 Feb 2011 18:09
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Przydałby się schemat tej płytki z czujnika...
  • #29 27 Feb 2011 10:49
    Bajerek73
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Też problem z pompą w Doblo 1.9 DS. Nie równe obroty, gaśnie na wolnych, a na wysokich czuć jak szarpie i przerywa. Co ciekawe jak jest zimny odpali ładnie i chwilę popracuje poprawnie, dopóki się nie zacznie rozgrzewać.
    Nigdzie nie mogę znaleźć właściwej charakterystyki czujnika temperatury.

    W temacie podkładek pod rotor, to kombinowałem z 0,25 0,30 i 0,35 mm
    Za każdym razem chodził jak traktor i kopcił.
    widać że po każdej dokładce trzeba kalibrować, albo u mnie błąd powoduje czujnik temperatury...
  • #30 27 Feb 2011 12:07
    rageous
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Bajerek73 a rozgrzej go na 90 stopni albo więcej i zobacz co wtedy będzie. U mnie jest podobnie ale jak się silnik rozgrzeje na połowę wskaźnika od temperatury albo więcej to jest ok, tyle że w taką pogodę jak teraz to nie idzie utrzymać takiej temperatury. Jak jest ciepło na zewnątrz to też jest ok.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products