X

Kolektory słoneczne + sterownik

raptor37 25 Sep 2010 20:42
  • #31 25 Sep 2010 20:42
    raptor37
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    3.Nie wiem jak jest z trwałością silikonu, ale generalnie jeśli wypompowywanie będzie się robiło zanim np. silikon stwardnieje (mimo to i tak jest plastyczny ale nie daje się już "mazać") to zostanie on wciśnięty we wszystkie pory, a raczej pory wyciśnięte na zewnątrz pod warunkiem odpowiedniego nadmiaru silikonu.
    Czyli szczelność da się zapewnić.


    Jeśli silikon nie bedzie zaschnięty i jeśli posmarujesz z zewnątrz kolektora to fakt, zostanie wessany do środka, ale moim zdaniem zamiast uszczelnić, to w pewnym miejscu poprostu puści i utworzy się taka "rurka" przez którą powietrze atmosferyczne wleci do kolektora. Jeśli z kolei poczekasz aż zaschnie, to również duże prawdopodobieństwo, że gdzieś jakiś mały otwór będzie a jeśli od razu powietrze nie wejdzie, to zrobi to stopniowo np. po tygodniu.
    Wydaje mi się że gdyby to było takie proste to producenci kolektorów tworzyliby podciśnienie w swoich kolektorach. W końcu mocno poprawiło by to sprawność kolektora zimą ale także i latem.
    Nie wiem może istnieje jakaś nadzieja jeśli zamiast silikonu zastosuje się jakiś klej rzadki podczas klejenia, twardy po zaschnięciu no i odporny na temperaturę. Jednak istnieje jeszcze ryzyko że podczas nagrzewania kolektora miedź, która będzie się rozszerzać takowy klej poprostu skruszy...(zakładam, że rurki absorbera wychodzące na zewnątrz z kolektora też tym klejem by się uszczelniło).
  • #32 25 Sep 2010 23:17
    mwoda
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Te termometry trzeba odpytywać, jak często to robisz? Chwilę zastanawiałem się nad zmianą ich rozdzielczości bo wtedy szybciej odpowiedzą ale to chyba nie ma sensu bo jednk powinna być spora bezwładność cieplna. Chyba że do wykrywania na wylocie wężownicy, że ciepła ciecz już ją wypełniła i można pompę wyłaczyć? Nie mam jeszcze prototypu więc nie mogę sam sprawdzić, ale może warto byłoby porównywać pomiar temparatury z poprzednimi pomiarami, na podstawie wartości temperatury i jej przyrostu sterować algorytmem załączania pompy?Wtedy częstotliwość pomiarów mogłaby być niewielka? Jakie przewody uzyłeś do podłączenia tych termometrów, chodzi mi o zakłócenia, są na jednej linii czy osobne linie danych? Sprawdzasz CRC? Masz przypadki błędów transmisji?
  • #33 26 Sep 2010 07:52
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    1. Jeśli chodzi o klejenie, wypompowywanie powietrza i groźbę wciągnięcia silikonu do środka to spokojnie. Wysysanie musi być przeprowadzone stopniowo w takt zachowania się uszczelniacza. Jak go za dużo zacznie wchodzić do środka to odsysanie można zatrzymać. W ogóle celem tego procesu przed schnięciem powinno być usunięcie pęcherzy z uszczelniacza ale i ten powinien być bardzo starannie nałożony. Pomyślę jeszcze nad innym sposobem, jak coś się urodzi to napiszę.

    2. A rurki wg mnie powinny być:
    a). zlutowane lutem twardym do obudowy, a wewnątrz przed wyjściem z obudowy wygięte odpowiednio w kształcie litery "S". To miejsce było by miejscem kompensacji naprężeń przy pracy przewodu pod wpływem zmian temperatury. Tyle że ciepło z rurki płynęło by też na obudowę.
    b). druga możliwość całkiem podobna ( z kompensacją naprężeń) ale rurka w miejscu przejścia przez obudowę przylutowana lutem twardym do kawałka kwadratowej (prostokątnej blachy - z otworem na rurkę w środku). I dopiero ten kawałek blachy przyklejony poprzez przekładkę do boku ramy. Ale przyklejony np. włóknem z żywicą od zewnątrz i środka a przekładka izolująca też posmarowana z obu stron na uszczelniaczu.Ale to klejenie żywicą na zewnątrz to dopiero po dociśnięciu śrubami.
    W tym rozwiązaniu chodzi o izolację dodatkowo.

    Kolektory słoneczne + sterownik
  • #34 26 Sep 2010 18:26
    raptor37
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    Te termometry trzeba odpytywać, jak często to robisz? Chwilę zastanawiałem się nad zmianą ich rozdzielczości bo wtedy szybciej odpowiedzą ale to chyba nie ma sensu bo jednk powinna być spora bezwładność cieplna. Chyba że do wykrywania na wylocie wężownicy, że ciepła ciecz już ją wypełniła i można pompę wyłaczyć? Nie mam jeszcze prototypu więc nie mogę sam sprawdzić, ale może warto byłoby porównywać pomiar temparatury z poprzednimi pomiarami, na podstawie wartości temperatury i jej przyrostu sterować algorytmem załączania pompy?Wtedy częstotliwość pomiarów mogłaby być niewielka? Jakie przewody uzyłeś do podłączenia tych termometrów, chodzi mi o zakłócenia, są na jednej linii czy osobne linie danych? Sprawdzasz CRC? Masz przypadki błędów transmisji?


    Termometry są odpytywane cały czas w pętli. Każdy potrzebuje 750ms czasu na przetworzenie wartości temeratury. Aby sterownik reagował szybciej na wciśnięcie przycisku menu, zamiast standardowej funkcji opóźniającej _delay_ms(750); dałem pętlę for zliczającą do 750. W tej pętli zawarłem opóźnienie 1ms i odczyt wartości przycisku. W menu odczyt temperatury nie jest realizowany. Tak więc czas pomiaru z niczym nie koliduje. Nawet jakbyś chciał ten czas zmniejszyć to i tak bezwładność temperatury nie pozwoli Ci na szybsze odczyty. Co do porównywania pomiarów bierzących z poprzednimi jak najbardziej można to zrobić i z powodzeniem sterować czy to czasem włączenia czy prędkością pompy. Przewody jakie użyłem do czujników to zwykłe telefoniczne, mam czujnik oddalony od sterownika o ok. 20m i nie mam żadnych błędów, nie sprawdzam CRC, każdy czujnik mam podłączony do innej linii.

    Quote:
    1. Jeśli chodzi o klejenie, wypompowywanie powietrza i groźbę wciągnięcia silikonu do środka to spokojnie. Wysysanie musi być przeprowadzone stopniowo w takt zachowania się uszczelniacza. Jak go za dużo zacznie wchodzić do środka to odsysanie można zatrzymać. W ogóle celem tego procesu przed schnięciem powinno być usunięcie pęcherzy z uszczelniacza ale i ten powinien być bardzo starannie nałożony. Pomyślę jeszcze nad innym sposobem, jak coś się urodzi to napiszę.


    Wiesz, może i z tym silikonem by to wyszło. Nie chciałbym zniechęcać, bo sam jestem zwolennikiem sprawdzenia czegoś praktycznie, może ktoś to kiedyś sprawdzi może nawet i ja :D. Twoja teoria brzmi dobrze jednak praktycznie (przynajmniej u mnie) zawsze coś się spier***. Może jakby tylko delikatnie na krótko wytworzyć podciśnienie i potem odpuścić to by to wyszło. Ale dalej obawiam się że silikon może początkowo nie drgnąć i potem gwałtownie gdzieś puścić.

    Quote:
    2. A rurki wg mnie powinny być:
    a). zlutowane lutem twardym do obudowy, a wewnątrz przed wyjściem z obudowy wygięte odpowiednio w kształcie litery "S". To miejsce było by miejscem kompensacji naprężeń przy pracy przewodu pod wpływem zmian temperatury. Tyle że ciepło z rurki płynęło by też na obudowę.
    b). druga możliwość całkiem podobna ( z kompensacją naprężeń) ale rurka w miejscu przejścia przez obudowę przylutowana lutem twardym do kawałka kwadratowej (prostokątnej blachy - z otworem na rurkę w środku). I dopiero ten kawałek blachy przyklejony poprzez przekładkę do boku ramy. Ale przyklejony np. włóknem z żywicą od zewnątrz i środka a przekładka izolująca też posmarowana z obu stron na uszczelniaczu.Ale to klejenie żywicą na zewnątrz to dopiero po dociśnięciu śrubami.
    W tym rozwiązaniu chodzi o izolację dodatkowo.


    Obudowę mam z aluminium, nie jestem pewien czy można zlutować miedź i aluminium? No chyba że zastosować obudowę z czegoś innego (miedź?). Pozatym słyszałem że miedź i aluminium trochę się gryzą, nie wiem jaka była by trwałość tego połączenia, po jego zawilgoceniu.
    Z tą kompensacją naprężeń niezły pomysł tylko takie połączenie trochę miejsca w obudowie zajmie. Ja przynajmniej jak zrobiłem to ledwo upchałem ten absorber w obudowę, wełnę mineralną po bokach musiałem mocno ścisnąć, pomiędzy absorberem a obudową miałem ok. 15mm odstępu. I teraz są dwa wyjścia, albo zmniejszysz absorber (mniejsza sprawność) albo zwiększysz obudowę, wówczas szybę musiałbyś zamawiać niestandardową co zwiększyło by koszty. No i blachę ocynkowaną, nie wiem czy można dostać jakieś większe, ja kupowałem w Castoramie idealnie pasującą do kolektora (2mx1m).
    Do tego może dość również problem z zapowietrzaniem, no i większa bezwładność przy odczycie temperatury, chyba że czujnik dałbyś w środku kolektora, ale w razie awarii nie chciałbym go wymieniać. Ja miałem już jeden problem z czujnikiem (zawilgotniał) wówczas dałem go trochę głębiej na rurkę pionową. Czujnik pokazywał temperaturę 50st. po włączeniu pompy miałem 75st.
  • #35 27 Sep 2010 09:19
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    Jak obudowa jest z aluminium to na pewno nic z lutowania nie wyjdzie.
    A co do tej pętli "S" do kompensacji naprężeń i braku miejsca to nie będzie mało miejsca tylko trzeba do tego inaczej podejść.U Ciebie jest mało miejsca bo jak projektowałeś kolektor i miedziane rurki to nie przewidziałeś na to miejsca. A na tę "eskę" trzeba trochę zostawić miejsca przeznaczonego na normalne ułożenie rurek miedzianych. To jedna sprawa. A druga taka, ze wcale to nie zmniejszy sprawności bo rurka wygięta w "S" też będzie zbierać ciepło. A kto wie czy długość "eski" nie będzie większa nawet niż długość odcinków prostych rurek miedzianych w tym miejscu akurat!
  • #36 27 Sep 2010 23:11
    irsob
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Do klejenia szkła w układach próżniowych stosuje się frytę szklaną. Wymaga ona do klejenia temperatury ok 250 st C co w warunkach domowych wydaje się raczej nie do zrobienia. Połączenie silikonowe będzie po roku/dwóch przepuszczać powietrze - różna rozszerzalność temperaturowa materiałów - szkło, miedz, aluminium, nie chciałbym zniechęcać do testów, ale zimą płaskie kolektory nie działają zbyt skutecznie, szczególnie jak posypie śniegiem.
    Nie wiem czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby zwiększenie powierzchni kolektora (mocy), na pewno podwyższy to temperaturę wiosną i jesienią.

    Mała uwaga - do układów z glikolem zawsze stosujemy luty twarde. Glikol z cyną wchodzi w reakcje, szczególnie w wyższych temperaturach.
  • #37 28 Sep 2010 13:12
    raptor37
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Szkoda że wcześniej nie wiedziałem o reakcji glikolu i cyny, całą instalację mam na lutach miękkich. Mam nadzieję że szybko w reakcje nie wejdą.
  • #38 01 Oct 2010 20:18
    czech_w
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    można prosić o schemat ?? łatwiej by było zaadaptować do własnych potrzeb.
  • #39 03 Oct 2010 20:13
    raptor37
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam jedynie płytkę robioną w Eaglu. Schematu ideowego nie robiłem.
  • #40 21 Oct 2010 17:54
    mania2180
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    raptor37 wrote:
    Jedyne zabezpieczenie w instalacji z glikolem jakie przychodzi mi do głowy to zawór bezpieczeństwa. Jeśli jednak masz częste przerwy w dostawach prądu to warto zainwestować w UPS-a. No można też pomysleć nad jakimś systemem do zakrywania kolektorów ale zastosowanie UPS-a chyba wygodniejsze będzie.

    Co do UPS-a ja sprawdzałem jak to sie uda. Sama elektronika nie ma problemu a co do pompki jakieś odczucie miałem że nie pompuje no i dzwięk był z niej jakbym stał pod linią wysokiego napięcia. Oscyloskopem nie sprawdzałem przebiegu.
  • #41 02 Nov 2010 12:55
    herminator
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Czym był czerniony absorber?:)
  • #42 10 Nov 2010 21:44
    czech_w
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    mam takie nie śmiałe pytanie ??
    w jakim środowisku pisałeś bo jest w kodzie mnóstwo błędów jak na AVR-GCC\
    i nie jest zgodne z ansi C takie tam pierdoły ale brak np {} tem gdzie ma być ;P
  • #43 13 Nov 2010 12:54
    witch
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Co do budowy kolektora słonecznego samodzielnie to moim zdaniem tylko dla satysfakcji że się zrobiło samemu wiem to na swoim przykładzie zrobiłem jeden a teraz kupuję zestaw z 45% DOPŁATĄ bo mój nie działa jak należy a koszty są niewiarygodne bo nikt tu nie liczy godzin spędzonych nad projektem i poszukiwaniem tańszych elementów a średnio godzina pracy we firmach kosztują ok 100 PLN x 200 godz. =20 000 PLN + koszty materiałów , narzekania piękniejszej połowy mnie się nie opłacało gdy policzyłem wszystkie koszty no i brak gwarancji i nie ten wygląd co też jest ważne / przynajmniej dla mnie /.
  • #44 26 Dec 2010 19:13
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    Może i racja, jak się ma możliwość kupna z dopłatą to ok.
    Ale kombinować zawsze można.
    Ja się zastanawiam nad zwierciadłem sferycznym pod rurkami.
    Temat znany oczywiście. W połączeniu z wypompowaniem powietrza spod lustra mógłby być dobry efekt. Tylko czy szyba wytrzyma takie naprężenie?
  • #45 03 Jan 2011 19:16
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    Dziś myślałem o tych obawach wymienionych wyżej, związanych z rozbiciem szyby przez grad.
    Zanim dokończę to trochę przypomną wątek z ustawianiem kolektora w stronę słońca.
    Myślałem nad elektroniką do sterowania położenia kolektora w ciągu dnia tj. od wschodu do zachodu słońca, oraz mechanicznym ustawianiem kolektora w płaszczyźnie pionowej w zależności od pory roku, np. w zimie jest słońce nisko, kolektor bardziej pionowo. Realizowane byłoby to za pomocą dźwigni blokowanej i połączonej cięgnem z ramą, na której umocowany byłby kolektor.
    No i sprawa zasadnicza- kolektor osadzony na słupie lub rurze np 4 metrowej.
    A co do gradu- żeby uniknąć bicia gradu, ustawić kolektor do pionu.
    Oczywiście układem elektrycznym.
    No właśnie tu pojawia się pytanie: czy są czujniki gradu?
    Przy takim rozwiązaniu sterowanie położeniem kolektora w zależności od pory roku też można by rozwiązać poprzez sterownik.
  • #46 24 Jun 2011 10:35
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    Jak ciepło z absorbera w kolektorze próżniowym jest przekazywane do rurki z glikolem?
    Na schematach opisujących budowę kolektorów próżniowych nie ma nic na ten temat, a jest to bardzo znaczące przecież.

    Poniżej taki schemat właśnie:
    Kolektory słoneczne + sterownik
  • #47 24 Jun 2011 17:14
    LucyFeer1
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jako czynnik można wypróbować zamiast glikolu, olej transformatorowy, stosowany w energetyce do chłodzenia transformatorów, tych na słupach elektrycznych. Tylko nie wiem jak zniesię to pompa, i różne inne elementy w zaworze zwrotnym (guma itp.).
    Mój sąsiad zastosował to w instalacji C.O. Chwali sobie, bo nieparuje, nie zamarza, ale jest łatwopalny i przede wszystkim cena, jest dużo tańszy od glikolu.
    Osobiście nie próbowałem, ale zawsze to jakaś alternatywa. Pozdrawiam
  • #48 24 Jun 2011 17:19
    pawellukaszelektroda
    Uczeń
    Helpful post? (0)
    Pomysł może niezły. Tylko że gęstość jest silne uzależniona od temperatury i to chyb.a ma duże znaczenie dla pompy i w ogóle dla oporów przepływu przez układ.
    A co z pytaniem o przekazywanie ciepła z absorbera do rurki z glikolem?
  • #49 06 Oct 2013 20:30
    Przemek2802
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    A jaki jest wymiar kolektora?
  Search 4 million + Products
Browse Products