Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Elektryka Instalacje i Sieci -> Elektryka Początkujący -> Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.
Autor
Wiadomość
zaleszczok
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 20 Wrz 2010
Posty: 3

Post#1 Post autora tematu 21 Wrz 2010 02:05   

Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Witam. Nurtuje mnie pewne pytanie. Jaki bezpiecznik powinien być zastosowany do zabezpieczenia silnika 11kW którego dane są przedstawione na zdjęciu. Nie jestem pewien czy w moim domu jest zastosowany dobry bezpiecznik. Aha i najważniejsze, czy oznaczenie 380Δ oznacza ze prądu rozruchu jest zmniejszony 3-krotnie? Chodzi mi o przełącznik λ/Δ lecz nie znam się na nich za dobrze.

Znalazłem w innym temacie taki sposób na dobranie bezpiecznika do silnika:

Obliczamy prąd znamionowy In ze wzoru: In= P/√3 • U • cosφ

następnie prąd rozruchu Ir ze wzoru: , Ir = k•In , k- zależy od budowy (podaje producent, w moim przypadku znalazłem w internecie ze jest to 8.3)

oraz prąd bezpiecznika Ib ze wzoru: Ib= Ir/α , α – ciężkość rozruchu
(np. rozruch ciężki α=1,5 , rozruch średni α=2,5 , rozruch lekki α=2,5 )

Z moich obliczeń wychodzi ze jeśli 380Δ oznacz ze prąd rozruchu jest zmniejszony 3-krotnie to mam dobry bezpiecznik a jeśli nie to znaczy ze chyba 3 razy za mały....

Bardzo proszę o pomoc.

Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.
Powrót do góry
   
cepilek
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 04 Kwi 2008
Posty: 943
Miasto: -

Post#2 21 Wrz 2010 06:18   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Trójkąt oznacza, że silnik może pracować w połączeniu jak w trójkącie i może pracować w połączeniu w gwiazdę. Chociaż nie zawsze bo gdy wewnątrz już jest połączony na stałe w trójkąt to niemożliwa jest praca w gwiazdę.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Wrz 2010 06:18   





Powrót do góry
   
cranky
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 1140

Post#3 21 Wrz 2010 09:00   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Silnik 11kW nie może być uruchamiany bezpośrednio z sieci użytkowej bez specjalnych układów zmniejszających prąd rozruchu. Jak wymienisz ten bezpiecznik na większy to spalisz zabezpieczenie przedlicznikowe, a do jego wymiany przyjadą panowie z ZE i wszystko Ci wytłumaczą. Jeśli nie wlepią ci jakiejś kary.
Powrót do góry
   
kkas12
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 4912
Miasto: Oborniki Śl, Dublin

Post#4 21 Wrz 2010 09:07   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Witam!

Kolego cepilek przeanalizuj swoją wypowiedź i zmień ją albo usuń zanim brutalnie wyręczy cię w tym moderator.

Cytat:
...jeśli 380Δ oznacz ze prąd rozruchu jest zmniejszony...
Ta informacja nie dotyczy bezpośrednio prądu rozruchu, ale tego w jakiej konfiguracji uzwojeń silnik może pracować.
Są trzy możliwości: na "sztywno" gwiazda lub trójkąt i gwiazda-trójkąt.
Zaś prąd znamionowy silnika to ok 22A.
A prąd rozruchu albo ograniczamy za pomocą przełącznika G/T, albo godzimy się na jego zwielokrotnienie nawet ośmiokrotne.
Jeżeli rozruch G/T będzie przebiegał na biegu jałowym to może być ok. Zakładając, że w torze zasilania silnika nie ma wyłączników o ch-ce B.

Jednak nic nie piszesz jakie masz wartości zabezpieczeń.
Powrót do góry
   
retrofood
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 26 Paź 2006
Posty: 13872
Miasto: Stalowa Wola

Post#5 21 Wrz 2010 14:32   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


cepilek napisał:
Trójkąt oznacza, że silnik może pracować tylko w połączeniu jak w trójkącie a nie może pracować w połączeniu w gwiazdę więc trudno mówić o miękkim rozruchu gwiazda/trójkąt! ?


Oczywista nieprawda, więc dyskusję na ten temat uważam za zamkniętą, a kontunuację bedę usuwał.
Proszę skoncentrować się na meritum zagadnienia.
Powrót do góry
   
zaleszczok
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 20 Wrz 2010
Posty: 3

Post#6 Post autora tematu 21 Wrz 2010 14:54   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Przepraszam ale zapomniałem napisać: bezpiecznik pod którym chodzi ten silnik to C32. Nie wywala mi go gdyż silnik nie jest używany na dłuższy czas lecz do krótkich prac. Zastanawiałem się tylko czy coś się nie stanie gdy będzie potrzeba aby dłużej chodził. I chciałem sprawdzić czy bezpiecznik który jest jest prawidłowo dobrany.
Silnik nie był nigdy przewijany ani naprawiany w jakikolwiek sposób.
Poniżej wrzucam trzy zdjęcia które może coś wyjaśnią.

Jak widać na jednym zdjęciu włącznik jest O-gwiazda-trójkąt. Silnik jest włączany najpierw na gwiazda chwile się rozbuja i później trójkąt. Zastanawiało mnie czy jest to dobre połączenie jeśli na tabliczce jest napis 380trojkąt.

Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW. Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW. Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#7 21 Wrz 2010 16:16   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


zaleszczok napisał:
Zastanawiało mnie czy jest to dobre połączenie jeśli na tabliczce jest napis 380trojkąt.

Tak jest to dobre połączenie. Informacja że silnik może pracować w gwieździe nie jest umieszczona na tabliczce, ale jest to rzecz domyślna, wynikająca z oznaczenia Δ 380V. Oczywiście w przypadku zasilania z sieci 400V silnik może pracować w gwieździe w zasadzie tylko podczas rozruchu.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Wrz 2010 16:16   





Powrót do góry
   
gts1991
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 1452
Miasto: Mława

Post#8 21 Wrz 2010 19:36   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Zabezpieczenie główne na układ 25A zwłoczne i na wyjście z głównego stycznika na U V W silnika termik do 10- 16A ( nie chce mi się liczyć dokładnie już ).
I to wszytko? Mam ci narysować? :)
Powrót do góry
   
zaleszczok
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 20 Wrz 2010
Posty: 3

Post#9 Post autora tematu 22 Wrz 2010 03:55   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


A mam jeszcze kilka pytań w tym temacie.
1. Czy współczynnik rozruchowy α jest to moment rozruchowy podzielony przez moment znamionowy czy może w jakiś inny sposób wyznacza się rozruch lekki, średni i ciężki?
2. Co właściwie oznacza w praktyce każdy z tych trzech rozruchów?
3. I czy dla większości silników trójfazowych ten współczynnik będzie gdzieś w przedziale 2 - 2,5?
4. Co to jest ta Wkładka o działaniu szybkim lub działaniu zwłocznym?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 22 Wrz 2010 03:55   





Powrót do góry
   
cepilek
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 04 Kwi 2008
Posty: 943
Miasto: -

Post#10 22 Wrz 2010 05:14   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Rozruch lekki, średni i ciężki czy jak je tam zwał polegają w zasadzie na ilości prądu pobieranego w czasie rozruchu: mało, średnio lub dużo. No i odgrywa rolę jeszcze czas w jakim następuje rozruch. Jeżeli on się przedłuża to znaczy gdy większy pobór prądu trwa dłużej podczas rozruchu to szybkie wkładki bezpiecznikowe i większość tzw. "s"-ów zdążą zadziałać i wyłączyć silnik a wolniejsze wkładki bezpiecznikowe topikowe nie zdążą go wyłączyć w czasie rozruchu - mowa oczywiście o zabezpieczeniach z prądem nominalnym bliskim prądowi pobieranemu przez urządzenie (źle dobranych). Oczywiście niekiedy nie wolno nam zastosować większego zabezpieczenia ze względu na obciażalność przewodów czy też warunki zawarte w umowie poboru energii. To samo mamy przy małych spawarkach domowych, że na szybkich bezpiecznikach a zwłaszcza "S"-ach nie da się spawać a na topikowych zwłocznych spawamy bez problemu przy tych samych wartościach nominalnych bezpieczników i nie wyłączają nam obwodu bo są "wolne" czyli zwłoczne w odróżnieniu od tych "szybkich" bezzwłocznych. O charakterystykach czasowo-obciążeniowych zadziałania wyłączników instalacyjnych i bezpieczników poczytaj sobie w literaturze - pełno tego w inecie. Na przykład tu: http://www.sgsp.edu.pl/uczelnia/krz/ze/pdfs/Opis_bezpieczniki.pdf
To dlatego stosujemy przełączniki Gwiada/Trójkąt aby ograniczyć prąd rozruchu w czasie rozruchu aby nie uwalało nam bezpieczników, które powinny chronić przed zwarciem a jednocześnie nie uniemożliwiać rozruchu. A niektóre zabezpieczenia zwłaszcza te "szybkie" uniemożliwją rozruch gdy nie dostosujemy charakterystyki czasowo-obciążeniowej zabezpieczenia do charakterystyki czasowo-prądowej silnika w czasie rozruchu.
Resztę teori zostawiam w spokoju dla moderatorów...
Powrót do góry
   
piotr5000
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 403
Miasto: okolice Łodzi

Post#11 22 Wrz 2010 06:08   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


gts1991 dlaczego termik 10-16 A jeżeli In = 21,5A ?
Termik widoczny na zdjęciach ustawiony jest na 20 .. 21A i tak powinno zostać
Powrót do góry
   
romoo
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6779
Miasto: Małopolska

Post#12 22 Wrz 2010 07:23   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Więc odpowiadając na pytanie: Wyłacznik silnikowy -termiczny- nastawa 24A . I nic więcej.
Powrót do góry
   
retrofood
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 26 Paź 2006
Posty: 13872
Miasto: Stalowa Wola

Post#13 22 Wrz 2010 08:52   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


kivors napisał:
Oczywiście w przypadku zasilania z sieci 400V silnik może pracować w gwieździe w zasadzie tylko podczas rozruchu.


Jakie "oczywiście", jakie "oczywiście"... Silnik skojarzony w gwiazdę może pracować dowolnie długo i nic mu nie będzie. Będzie miał tylko inne parametry. Ale temat nie o tym.
Powrót do góry
   
HeSz
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1042
Miasto: Mysłowice

Post#14 22 Wrz 2010 11:11   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


romoo napisał:
Więc odpowiadając na pytanie: Wyłacznik silnikowy -termiczny- nastawa 24A . I nic więcej.

Takie rozwiązanie nie zabezpiecza silnika pracującego w gwieździe. Dlatego przekaźnik zabezpieczający cieplny tzw.termik z nastawą ok 13 A , a połączenie do trójkąta przed zabezpieczeniem.(patrz. Poradnik Fachowca - Moeller str. 8-40).
Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
kkas12
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 4912
Miasto: Oborniki Śl, Dublin

Post#15 22 Wrz 2010 11:21   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Witam!

Przecież silnik pracuje w trójkącie. Więc jaki jest sens zabezpieczenia termicznego dla skojarzenia uzwojeń w gwiazdę tylko w trakcie rozruchu.
Jak kolego chce to rozwiązać technicznie?
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#16 22 Wrz 2010 11:39   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


retrofood napisał:
kivors napisał:
Oczywiście w przypadku zasilania z sieci 400V silnik może pracować w gwieździe w zasadzie tylko podczas rozruchu.


Jakie "oczywiście", jakie "oczywiście"... Silnik skojarzony w gwiazdę może pracować dowolnie długo i nic mu nie będzie. Będzie miał tylko inne parametry. Ale temat nie o tym.


Kiedyś dawno też wychodziłem z założenia że silnik w gwieździe może pracować dowolnie długo obciążony połową mocy (co znalazłem w literaturze), ale tutaj na forum znalazłem informacje, że się wirnik przegrzeje itd...
Powrót do góry
   
HeSz
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1042
Miasto: Mysłowice

Post#17 22 Wrz 2010 15:04   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


kkas12 napisał:
Witam!

Przecież silnik pracuje w trójkącie. Więc jaki jest sens zabezpieczenia termicznego dla skojarzenia uzwojeń w gwiazdę tylko w trakcie rozruchu.
Jak kolego chce to rozwiązać technicznie?

Rozwiązanie jest w cytowanym przeze mnie Poradniku. Rozwiązanie stare jak świat.
A tak nawiasem - nigdy się kolega nie spotkał z silnikiem spalonym podczas rozruchu w gwieździe, bo brakło jednej fazy, a obsługa koniecznie chciała wprowadzić go "na obroty"?
Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
kkas12
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 4912
Miasto: Oborniki Śl, Dublin

Post#18 22 Wrz 2010 16:16   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Witam!

Jest to moim zdaniem sztuka dla sztuki.
To, że takie rozwiązanie istnieje nie oznacza iż należy je zawsze stosować ponieważ zawsze zda egzamin.
Najczęściej będzie tak, że czas zadziałania termika będzie dłuższy niż czas pracy uzwojeń w gwieździe.
Więc do zapobiegania pracy silnika przy braku jednej fazy należy stosować czujniki zaniku faz a nie polegać tylko na przekaźniku termicznym.
Tym bardziej w przypadku silników o dużej mocy silnika, ponieważ jest kilkakrotnie droższy od takiego czujnika.
Powrót do góry
   
HeSz
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1042
Miasto: Mysłowice

Post#19 22 Wrz 2010 17:24   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


kkas12 napisał:
Witam!
Więc do zapobiegania pracy silnika przy braku jednej fazy należy stosować czujniki zaniku faz a nie polegać tylko na przekaźniku termicznym.
Tym bardziej w przypadku silników o dużej mocy silnika, ponieważ jest kilkakrotnie droższy od takiego czujnika.

Czujnik zaniku fazy, który nie kontroluje przepływu prądu w przewodach, a jedynie obecność napięcia - to ATRAPA. Wystarczy ułamany przewód na tabliczce zaciskowej silnika!
Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 22 Wrz 2010 17:24   





Powrót do góry
   
cranky
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 1140

Post#20 22 Wrz 2010 19:30   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


HeSz napisał:
Czujnik zaniku fazy, który nie kontroluje przepływu prądu w przewodach, a jedynie obecność napięcia - to ATRAPA. Wystarczy ułamany przewód na tabliczce zaciskowej silnika!
Pozdrawiam.

Czujnik zaniku faz to czujnik zaniku faz. Można wstawić czujnik asymetrii faz. Można wstawić czujnik asymetrii prądów. Można wstawić czujnik zwarć doziemnych. Można wstawić czujnik mierzący rezystancję izolacji przed każdym rozruchem.
Wszystko zależy od aplikacji i bez sensu jest nazywanie prostego rozwiązania atrapą!

PS Ułamany przewód na tabliczce zaciskowej? Łamie się bez udziału elektryka równie często jak wał silnika. Więc może jeszcze czujnik wibracji?
Powrót do góry
   
HeSz
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1042
Miasto: Mysłowice

Post#21 22 Wrz 2010 20:11   

Re: Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.


Wracając do tematu.
Bezpieczniki gL/gG 25 A, reszta - tak jak na zdjęciu. Dyskusja staje się akademicka - również z moim udziałem, choć - dla swojego usprawiedliwienia - chciałem jedynie wyjaśnić kiedy i na jakich zasadach można zastosować przekaźnik cieplny o prądzie znamionowym mniejszym od prądu znamionowego silnika.
Pozostałe posty - łącznie z moimi - to nabijanie punktów.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Elektryka Instalacje i Sieci -> Elektryka Początkujący -> Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Dane nawojowe do silnika Sg160M2A-K 11kW Δ obr. (2)
Przesiewacz do piachu-wymiana silnika 11kW na 3* 4kW (10)
Dziwne zachowanie się silnika Siemens 11kW DC . (11)
Softstart 11KW - sterowanie silnika w locie. (8)
Podłączenie silnika 11kW z falownikiem (19)
Podłączenie silnika 11kW do sprężarki (7)
jake zabezpieczenie do silnika 11kw (3)
Dobranie silnika krokowego? (6)
Dobranie odpowiedniego silnika do robota.... (9)
Dobór bezpiecznika do silnika - problem z projektem (11)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.069 seconds

elektroda.pl temat RSS