Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.

zaleszczok 21 Wrz 2010 02:05
  • #1 21 Wrz 2010 02:05
    zaleszczok
    Poziom 2  

    Witam. Nurtuje mnie pewne pytanie. Jaki bezpiecznik powinien być zastosowany do zabezpieczenia silnika 11kW którego dane są przedstawione na zdjęciu. Nie jestem pewien czy w moim domu jest zastosowany dobry bezpiecznik. Aha i najważniejsze, czy oznaczenie 380Δ oznacza ze prądu rozruchu jest zmniejszony 3-krotnie? Chodzi mi o przełącznik λ/Δ lecz nie znam się na nich za dobrze.

    Znalazłem w innym temacie taki sposób na dobranie bezpiecznika do silnika:

    Obliczamy prąd znamionowy In ze wzoru: In= P/√3 • U • cosφ

    następnie prąd rozruchu Ir ze wzoru: , Ir = k•In , k- zależy od budowy (podaje producent, w moim przypadku znalazłem w internecie ze jest to 8.3)

    oraz prąd bezpiecznika Ib ze wzoru: Ib= Ir/α , α – ciężkość rozruchu
    (np. rozruch ciężki α=1,5 , rozruch średni α=2,5 , rozruch lekki α=2,5 )

    Z moich obliczeń wychodzi ze jeśli 380Δ oznacz ze prąd rozruchu jest zmniejszony 3-krotnie to mam dobry bezpiecznik a jeśli nie to znaczy ze chyba 3 razy za mały....

    Bardzo proszę o pomoc.

    Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.

  • #2 21 Wrz 2010 06:18
    cepilek
    Poziom 26  

    Trójkąt oznacza, że silnik może pracować w połączeniu jak w trójkącie i może pracować w połączeniu w gwiazdę. Chociaż nie zawsze bo gdy wewnątrz już jest połączony na stałe w trójkąt to niemożliwa jest praca w gwiazdę.

  • #3 21 Wrz 2010 09:00
    cranky
    Poziom 26  

    Silnik 11kW nie może być uruchamiany bezpośrednio z sieci użytkowej bez specjalnych układów zmniejszających prąd rozruchu. Jak wymienisz ten bezpiecznik na większy to spalisz zabezpieczenie przedlicznikowe, a do jego wymiany przyjadą panowie z ZE i wszystko Ci wytłumaczą. Jeśli nie wlepią ci jakiejś kary.

  • #4 21 Wrz 2010 09:07
    kkas12
    Poziom 39  

    Witam!

    Kolego cepilek przeanalizuj swoją wypowiedź i zmień ją albo usuń zanim brutalnie wyręczy cię w tym moderator.

    Cytat:
    ...jeśli 380Δ oznacz ze prąd rozruchu jest zmniejszony...
    Ta informacja nie dotyczy bezpośrednio prądu rozruchu, ale tego w jakiej konfiguracji uzwojeń silnik może pracować.
    Są trzy możliwości: na "sztywno" gwiazda lub trójkąt i gwiazda-trójkąt.
    Zaś prąd znamionowy silnika to ok 22A.
    A prąd rozruchu albo ograniczamy za pomocą przełącznika G/T, albo godzimy się na jego zwielokrotnienie nawet ośmiokrotne.
    Jeżeli rozruch G/T będzie przebiegał na biegu jałowym to może być ok. Zakładając, że w torze zasilania silnika nie ma wyłączników o ch-ce B.

    Jednak nic nie piszesz jakie masz wartości zabezpieczeń.

  • #5 21 Wrz 2010 14:32
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    cepilek napisał:
    Trójkąt oznacza, że silnik może pracować tylko w połączeniu jak w trójkącie a nie może pracować w połączeniu w gwiazdę więc trudno mówić o miękkim rozruchu gwiazda/trójkąt! ?


    Oczywista nieprawda, więc dyskusję na ten temat uważam za zamkniętą, a kontunuację bedę usuwał.
    Proszę skoncentrować się na meritum zagadnienia.

  • #6 21 Wrz 2010 14:54
    zaleszczok
    Poziom 2  

    Przepraszam ale zapomniałem napisać: bezpiecznik pod którym chodzi ten silnik to C32. Nie wywala mi go gdyż silnik nie jest używany na dłuższy czas lecz do krótkich prac. Zastanawiałem się tylko czy coś się nie stanie gdy będzie potrzeba aby dłużej chodził. I chciałem sprawdzić czy bezpiecznik który jest jest prawidłowo dobrany.
    Silnik nie był nigdy przewijany ani naprawiany w jakikolwiek sposób.
    Poniżej wrzucam trzy zdjęcia które może coś wyjaśnią.

    Jak widać na jednym zdjęciu włącznik jest O-gwiazda-trójkąt. Silnik jest włączany najpierw na gwiazda chwile się rozbuja i później trójkąt. Zastanawiało mnie czy jest to dobre połączenie jeśli na tabliczce jest napis 380trojkąt.

    Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.

    Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.

    Dobranie bezpiecznika do silnika 11kW.

  • #7 21 Wrz 2010 16:16
    Usunięty
  • #8 21 Wrz 2010 19:36
    gts1991
    Użytkownik obserwowany

    Zabezpieczenie główne na układ 25A zwłoczne i na wyjście z głównego stycznika na U V W silnika termik do 10- 16A ( nie chce mi się liczyć dokładnie już ).
    I to wszytko? Mam ci narysować? :)

  • #9 22 Wrz 2010 03:55
    zaleszczok
    Poziom 2  

    A mam jeszcze kilka pytań w tym temacie.
    1. Czy współczynnik rozruchowy α jest to moment rozruchowy podzielony przez moment znamionowy czy może w jakiś inny sposób wyznacza się rozruch lekki, średni i ciężki?
    2. Co właściwie oznacza w praktyce każdy z tych trzech rozruchów?
    3. I czy dla większości silników trójfazowych ten współczynnik będzie gdzieś w przedziale 2 - 2,5?
    4. Co to jest ta Wkładka o działaniu szybkim lub działaniu zwłocznym?

  • #10 22 Wrz 2010 05:14
    cepilek
    Poziom 26  

    Rozruch lekki, średni i ciężki czy jak je tam zwał polegają w zasadzie na ilości prądu pobieranego w czasie rozruchu: mało, średnio lub dużo. No i odgrywa rolę jeszcze czas w jakim następuje rozruch. Jeżeli on się przedłuża to znaczy gdy większy pobór prądu trwa dłużej podczas rozruchu to szybkie wkładki bezpiecznikowe i większość tzw. "s"-ów zdążą zadziałać i wyłączyć silnik a wolniejsze wkładki bezpiecznikowe topikowe nie zdążą go wyłączyć w czasie rozruchu - mowa oczywiście o zabezpieczeniach z prądem nominalnym bliskim prądowi pobieranemu przez urządzenie (źle dobranych). Oczywiście niekiedy nie wolno nam zastosować większego zabezpieczenia ze względu na obciażalność przewodów czy też warunki zawarte w umowie poboru energii. To samo mamy przy małych spawarkach domowych, że na szybkich bezpiecznikach a zwłaszcza "S"-ach nie da się spawać a na topikowych zwłocznych spawamy bez problemu przy tych samych wartościach nominalnych bezpieczników i nie wyłączają nam obwodu bo są "wolne" czyli zwłoczne w odróżnieniu od tych "szybkich" bezzwłocznych. O charakterystykach czasowo-obciążeniowych zadziałania wyłączników instalacyjnych i bezpieczników poczytaj sobie w literaturze - pełno tego w inecie. Na przykład tu: http://www.sgsp.edu.pl/uczelnia/krz/ze/pdfs/Opis_bezpieczniki.pdf
    To dlatego stosujemy przełączniki Gwiada/Trójkąt aby ograniczyć prąd rozruchu w czasie rozruchu aby nie uwalało nam bezpieczników, które powinny chronić przed zwarciem a jednocześnie nie uniemożliwiać rozruchu. A niektóre zabezpieczenia zwłaszcza te "szybkie" uniemożliwją rozruch gdy nie dostosujemy charakterystyki czasowo-obciążeniowej zabezpieczenia do charakterystyki czasowo-prądowej silnika w czasie rozruchu.
    Resztę teori zostawiam w spokoju dla moderatorów...

  • #11 22 Wrz 2010 06:08
    piotr5000
    Poziom 21  

    gts1991 dlaczego termik 10-16 A jeżeli In = 21,5A ?
    Termik widoczny na zdjęciach ustawiony jest na 20 .. 21A i tak powinno zostać

  • #12 22 Wrz 2010 07:23
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Więc odpowiadając na pytanie: Wyłacznik silnikowy -termiczny- nastawa 24A . I nic więcej.

  • #13 22 Wrz 2010 08:52
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    kivors napisał:
    Oczywiście w przypadku zasilania z sieci 400V silnik może pracować w gwieździe w zasadzie tylko podczas rozruchu.


    Jakie "oczywiście", jakie "oczywiście"... Silnik skojarzony w gwiazdę może pracować dowolnie długo i nic mu nie będzie. Będzie miał tylko inne parametry. Ale temat nie o tym.

  • #14 22 Wrz 2010 11:11
    HeSz
    Specjalista elektryk

    romoo napisał:
    Więc odpowiadając na pytanie: Wyłacznik silnikowy -termiczny- nastawa 24A . I nic więcej.

    Takie rozwiązanie nie zabezpiecza silnika pracującego w gwieździe. Dlatego przekaźnik zabezpieczający cieplny tzw.termik z nastawą ok 13 A , a połączenie do trójkąta przed zabezpieczeniem.(patrz. Poradnik Fachowca - Moeller str. 8-40).
    Pozdrawiam.

  • #15 22 Wrz 2010 11:21
    kkas12
    Poziom 39  

    Witam!

    Przecież silnik pracuje w trójkącie. Więc jaki jest sens zabezpieczenia termicznego dla skojarzenia uzwojeń w gwiazdę tylko w trakcie rozruchu.
    Jak kolego chce to rozwiązać technicznie?

  • #16 22 Wrz 2010 11:39
    Usunięty
  • #17 22 Wrz 2010 15:04
    HeSz
    Specjalista elektryk

    kkas12 napisał:
    Witam!

    Przecież silnik pracuje w trójkącie. Więc jaki jest sens zabezpieczenia termicznego dla skojarzenia uzwojeń w gwiazdę tylko w trakcie rozruchu.
    Jak kolego chce to rozwiązać technicznie?

    Rozwiązanie jest w cytowanym przeze mnie Poradniku. Rozwiązanie stare jak świat.
    A tak nawiasem - nigdy się kolega nie spotkał z silnikiem spalonym podczas rozruchu w gwieździe, bo brakło jednej fazy, a obsługa koniecznie chciała wprowadzić go "na obroty"?
    Pozdrawiam.

  • #18 22 Wrz 2010 16:16
    kkas12
    Poziom 39  

    Witam!

    Jest to moim zdaniem sztuka dla sztuki.
    To, że takie rozwiązanie istnieje nie oznacza iż należy je zawsze stosować ponieważ zawsze zda egzamin.
    Najczęściej będzie tak, że czas zadziałania termika będzie dłuższy niż czas pracy uzwojeń w gwieździe.
    Więc do zapobiegania pracy silnika przy braku jednej fazy należy stosować czujniki zaniku faz a nie polegać tylko na przekaźniku termicznym.
    Tym bardziej w przypadku silników o dużej mocy silnika, ponieważ jest kilkakrotnie droższy od takiego czujnika.

  • #19 22 Wrz 2010 17:24
    HeSz
    Specjalista elektryk

    kkas12 napisał:
    Witam!
    Więc do zapobiegania pracy silnika przy braku jednej fazy należy stosować czujniki zaniku faz a nie polegać tylko na przekaźniku termicznym.
    Tym bardziej w przypadku silników o dużej mocy silnika, ponieważ jest kilkakrotnie droższy od takiego czujnika.

    Czujnik zaniku fazy, który nie kontroluje przepływu prądu w przewodach, a jedynie obecność napięcia - to ATRAPA. Wystarczy ułamany przewód na tabliczce zaciskowej silnika!
    Pozdrawiam.

  • #20 22 Wrz 2010 19:30
    cranky
    Poziom 26  

    HeSz napisał:
    Czujnik zaniku fazy, który nie kontroluje przepływu prądu w przewodach, a jedynie obecność napięcia - to ATRAPA. Wystarczy ułamany przewód na tabliczce zaciskowej silnika!
    Pozdrawiam.

    Czujnik zaniku faz to czujnik zaniku faz. Można wstawić czujnik asymetrii faz. Można wstawić czujnik asymetrii prądów. Można wstawić czujnik zwarć doziemnych. Można wstawić czujnik mierzący rezystancję izolacji przed każdym rozruchem.
    Wszystko zależy od aplikacji i bez sensu jest nazywanie prostego rozwiązania atrapą!

    PS Ułamany przewód na tabliczce zaciskowej? Łamie się bez udziału elektryka równie często jak wał silnika. Więc może jeszcze czujnik wibracji?

  • #21 22 Wrz 2010 20:11
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Wracając do tematu.
    Bezpieczniki gL/gG 25 A, reszta - tak jak na zdjęciu. Dyskusja staje się akademicka - również z moim udziałem, choć - dla swojego usprawiedliwienia - chciałem jedynie wyjaśnić kiedy i na jakich zasadach można zastosować przekaźnik cieplny o prądzie znamionowym mniejszym od prądu znamionowego silnika.
    Pozostałe posty - łącznie z moimi - to nabijanie punktów.
    Pozdrawiam.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty