Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 05 Paź 2010 22:43
    krajes1985
    Poziom 7  

    Witam szanowne grono.
    W sprawach grzewczych jestem laikiem, ucze się dopiero.
    Lubię sam majsterkować i robić co tylko mogę.

    Niestety trzeba zasięgnąć porady u fachowców.
    Dużo czytałem o instalacjach.
    Więc napiszę co i jak jest u mnie.

    Kocioł węglowy, sterowanie i dmuchawa
    3 kaloryfery są niżej nawet niż sam piec, mieszkanko mam w jednym ciągu, 2 pokoju i kuchnie, z kuchni idzie podłogą instalacja do łazienki do kaloryfera wiszącego.

    Moje pierwsze podłączenie wyglada następująco:

    Na wyjściu z kotła wody gorącej oczywiście pompa i równolegle zawór różnicowy.
    Dalej prosto do góry do naczynia przelewowego, wiem wiem jest za nisko.
    Następnie bojler, wysokości odzwierciedlone na rysunku.

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem




    TEraz piszę w czym problem:
    Otóż mój tata podłączył na pierwszy raz instalacje bez zbiornika wyrównawczego, oczywiście wszystko pilnowalismy.
    Piec moment rozgrzał wodę, było cisnienie 1 bar i kaloryfery od razu były gorące wszędzie.

    Po zmianie, zamontowaniu zbiornika wyrównawczego ciśnienie 0,1 bar, dopływ wody do bojlera, zbiornika i pierwszedo kaloryfera gorący!!!
    Grzejniki zimne, powrót wody z bojlera zimny, z kaloryferów zimny!

    Nie wiem o co chodzi.

    Na chwile zaślepiliśmy przelew i odpowietrzenie w zbiorniku wyrównawczym, dopuściliśmy wodę do cisnienia 1 bar i kaloryfery moment gorące!!!!

    Czyli jak brak ciśnienia brak obiegu.
    Źle coś zainstalowane??

    Może pompa powinna być na powrocie?? Rysunek drugi.

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem



    Koledzy którzy mają instalacje namawiają mnie by zrobić układ zamknięty.
    czyli zbiornik przeponowy i zawór bezpieczeństwa 1,5 bar na powrocie przy kotle??

    Koledzy nie wiem jak zrobić, jak sie zabrać za to

  • #2 06 Paź 2010 10:46
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    W pierwszej kolejności ostrzeżenie.
    Jeżeli jesteś laikiem i nie możesz sobie poradzić z układem otwartym to nawet nie próbuj robić układu zamkniętego i nie rób prób zamykając ten układ, bo możesz to przepłacić zdrowiem lub nawet życiem, kiedy Ci rozerwie kocioł.

    Co do Twoich problemów to myślę, że przyczyną może być:
    1. Zbyt nisko umieszczony zbiornik. Ciśnienie 0,1 bar odpowiada ok. 1m wysokości słupa wody ponad manometrem.
    2. Zbyt cienkie rury w instalacji.
    3. Brak odpowietrzeń układu rur i grzejników.

    To, że grzejniki są ponizej kotła w niczym nie przeszkadza. Jedynym mankamentem będzie to, ze układ nie będzie mógł pracować w obiegu grawitacyjnym.

    Pytania:
    Czy naczynie faktycznie wisi 1m ponad manometrem ?
    Jak wysoko ponad bijlerem wisi naczynie ?
    Czy w obiegach grzejników masz pozakładane odpowietrzniki automatyczne ?
    Jak poprowadzona jest instalacja ? Tu najlepiej jak byś dał jakieś zdjęcia, zarówno kotłowni jak i grzejników i naczynia.
    Jakimi rurami prowadziłęś instalację i jakie dałeś przekroje rur ?

    Bez odpowiedzi na te wszystkie pytania trudno jest dać konkretną odpowiedź.

  • #3 06 Paź 2010 11:04
    krajes1985
    Poziom 7  

    Dziękuję za odpowiedź

    Naczynie wisi 2 metry nad manometrem.
    Naczynie wisi 1 metr wyżej od bojlera.
    Nie mam założonych odpowietrników autmatycznych, odpowietrzałem wszystko 2 godziny.

    Wyjście wody gorącej z pieca rurki stalowe 3/4 cala
    wyjście do naczynia przelewowego 3/4 cala
    dojście do bojlera 3/4 cala powrót tak samo
    wyjście gorącej wody do kaloryferów pex 16

    Myślę że pompa pcha wodę przez bojler i z powrotem do pieca, nie ma siły pchać do kaloryferów.
    Pex do kaloryferów idzie podłogą.

    Plumpi napisał:

    Co do Twoich problemów to myślę, że przyczyną może być:
    1. Zbyt nisko umieszczony zbiornik. Ciśnienie 0,1 bar odpowiada ok. 1m wysokości słupa wody ponad manometrem.

    To mam źle zamontowaną pompę, musi być za trójnikiem naczynia przelewowego.
    Wtedy ta wysokość 2 m może zostać, teraz mam przed trójnikiem i pompa pcha wodę w zbiornik wyrównawczy.


    Może wstawić pompę za ujściem do naczynia przelewowego i za wyjściem do bojlera jak na rysunku:

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem


    Na rysunku jest także pokazane jak zamontowany jest zbiornik.
    czy ja mam dobrze??

    OD doły do zbiornika wchodzi gorąca woda z pieca (zielona kropa na rysunku).
    Na 3/4 zbiornika jest przelew(czerwona kropa na rysunku), mam rurkę skierowaną w dół na podłogę, abym widział czy w zbiorniku jest woda.
    Wyjście całkiem do góry to odpowietrzenie (żółta kropa na rysunku)??
    Zostawić otwarte??

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem



    Tutaj widzę na obrazku że woda jest z powrotem podłączona do pieca.
    Tak mam zrobić, czy ja mam dobrze podłączony zbiornik przelewowy?
    Na drugim rysunku mam podłączoną rurę wzbiorczą od dołu ale do czego jest rura bezpieczeństwa, gdzie ją podłączyć?

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem

  • #4 06 Paź 2010 12:08
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    krajes1985 napisał:
    Dziękuję za odpowiedź

    Naczynie wisi 2 metry nad manometrem.
    Naczynie wisi 1 metr wyżej od bojlera.
    Nie mam założonych odpowietrników autmatycznych, odpowietrzałem wszystko 2 godziny.

    Wyjście wody gorącej z pieca rurki stalowe 3/4 cala
    wyjście do naczynia przelewowego 3/4 cala
    dojście do bojlera 3/4 cala powrót tak samo
    wyjście gorącej wody do kaloryferów pex 16

    Myślę że pompa pcha wodę przez bojler i z powrotem do pieca, nie ma siły pchać do kaloryferów.
    Pex do kaloryferów idzie podłogą.

    Może wstawić pompę za ujściem do naczynia przelewowego i za wyjściem do bojlera jak na rysunku:

    Na rysunku jest także pokazane jak zamontowany jest zbiornik.
    czy ja mam dobrze??

    OD doły do zbiornika wchodzi gorąca woda z pieca (zielona kropa na rysunku).
    Na 3/4 zbiornika jest przelew(czerwona kropa na rysunku), mam rurkę skierowaną w dół na podłogę, abym widział czy w zbiorniku jest woda.
    Wyjście całkiem do góry to odpowietrzenie (żółta kropa na rysunku)??
    Zostawić otwarte??



    O matko, ale narobiłeś baboli :D
    Jedziemy po kolei:
    1. Naczynie masz dość nisko i może po prostu wodę wywalać poprzez przelew, kiedy w obiegu znajdzie się jakieś powietrze, a idealnie nie masz możliwości, zęby odpowietrzyć.
    2. Wyjście do naczynia masz 3/4 cala, choć zaraz się podniosą głosy, że musi być 1 cal. Ja osobiście uważam, że jest wystarczająco. Oczywiście jeżeli masz w kotle dodatkowy króciec to naczynie mozesz wpiąć właśnie tam
    3. 3/4 do bojlera może być
    4. AluPex 16mm dla 4 grzejnikó to jest totalna porażka. AluPex powinno się kłaść od kolektora do każdego grzejnika oddzielny obwód. Sporadycznie można powiesić 2 grzejniki na jednym obwodzie AluPex-a, ale nie 4.
    Ten układ nigdy Ci nie bedzie pracował poprawnie nawet w ukłądzie zamkniętym będą problemy, choć w ukłądzie zamkniętym będzie z pewnością pracowąc lepiej jak w układzie otwartym. Poza tym AluPex przy kotle zasypowym to jest w ogóle nieporozumienie.

    Jednak jeżeli jest to kocioł zasypowy to nawet się nie porywaj na układ zamknięty.
    Aby prawidłowo zrobić ukłąd zamknięty musiał byś dodatkowo zrobić zabezpieczenia.
    1. Zawór bezpieczeństwa
    2. Schładzacz bezpośredniego działania (tj. taki, który nie potrzebuje prądu, aby zadziałać) Schładzacz taki w razie przegrzania kotła otwiera obieg bierzącej, zimnej wody i poprzez wymiennik ciepła schładza wodę w kotle. Zamiast schładzacza można układ wyposażyć w dodaytkowy zbiornik wody tzw. bufor ciepła, który jest w stanie odebrać z kotła całą energię powstałą ze spalenia całej komory węgla. Zbiornik musiał by być bardzo duży.

    Jedyne rozwiązanie, które widzę bez wymiany rur i połowy układu to zrobić układ mieszany po stronie kotła otwarty, a po stronie kaloryferów zamknięty.
    1. Trzeba odciąć cały obieg grzejników i podłączyć go poprzez płytowy wymiennik ciepła.
    2. Wstawić w tym obiegu drugą pompę, naczynie przeponowe i automatyczny odpowietrznik w łazience w tym grzejniku wiszącym. Jak rozumiem jest to typowa drabinka, która u góry ma zaślepki. Odkęć jedną z zaślepek i wkręć tam odpowietrznik. Pompy nie musisz tutaj bocznikować zaworem różnicowym, bo i tak nic to nie da - po prostu układ ten nigdy w życiu nie bedzie mógł racować grawitacyjnie.
    3. Zasilanie wymiennika płytowego podłącz szeregowo zaraz za pierszą pompą tą przy kotle.
    4. Upewnij się, że rura zasilająca biegnąca od trójnika do bojlera, biegnie ze skosem, obniżając się w kierunku bojlera.
    Jęzeli rura ta będzie biegła w kierunku bojlera unosząc się coraz wyżej to trzeba to przerobić i dać skos w drugą stronę lub zamontować dodatkowy odpoweitrznik przy samym bojlerze.


    Pamiętaj, ze bardzo ważny jest kierunek podłączenia takiego wymiennika.
    Jak podłączysz nie w tę stronę co trzeba to wydajność wymiennika mocno spadnie.

    Tak zrobiony układ zapewni Ci:
    1. Możliwość jako takiej pracy grzejników, choć zaznaczam, że do pełni poprawnej pracy powinny być oddzielne obiegi do każdego grzejnika prowadzone od kolektorów. Zwiększy wydajność całego układu względem dotychczasowego.
    2. Usunie problem z "kręceniem" wody tylko przez bojler.
    3. Zabezpieczy rury AluPex przed uszkodzeniem w razie przegrzania kotła
    4. Zabezpieczy układ przed wyrzucaniem wody z obiegu poprzez naczynie.
    5. Umożliwi grzanie samego bojlera bez włączania pomp.
    6. Ułatwi Ci sterowanie temperaturą grzejników poprzez sterowanie pompą po stronie grzejników.
    7. Zapewni Ci samoodpowietrzanie się całego układu.
    8. Zapewni spokojny sen i pewność, ze w razie zagotowania wody nie rozerwie kotła ani nie zniszczy instalacji.
    Zawory bezpieczeństwa i tak daj, bo warto. Zarówno w obiegu otwartym, obiegu zamkniętym oraz na wodzie użytkowej z bojlera.
    Dołóż dodatkowe naczynie przeponowe do wody użytkowej z bojlera. Zawór bezpieczeństwa jak i naczynie zamontuj tuż przed wejściem zimniej wody do bojlera, tak, zeby nie było możliwości odciąć ich zaworem.

  • #5 06 Paź 2010 12:29
    krajes1985
    Poziom 7  

    Plumpi napisał:
    Ten układ nigdy Ci nie bedzie pracował poprawnie nawet w ukłądzie zamkniętym będą problemy, choć w ukłądzie zamkniętym będzie z pewnością pracowąc lepiej jak w układzie otwartym. Poza tym AluPex przy kotle zasypowym to jest w ogóle nieporozumienie.

    Jednak jeżeli jest to kocioł zasypowy to nawet się nie porywaj na układ zamknięty.
    Aby prawidłowo zrobić ukłąd zamknięty musiał byś dodatkowo zrobić zabezpieczenia.
    1. Zawór bezpieczeństwa
    2. Schładzacz bezpośredniego działania (tj. taki, który nie potrzebuje prądu, aby zadziałać) Schładzacz taki w razie przegrzania kotła otwiera obieg bierzącej, zimnej wody i poprzez wymiennik ciepła schładza wodę w kotle. Zamiast schładzacza można układ wyposażyć w dodaytkowy zbiornik wody tzw. bufor ciepła, który jest w stanie odebrać z kotła całą energię powstałą ze spalenia całej komory węgla. Zbiornik musiał by być bardzo duży.

    Czyli w układzie zamknietym gdzie panuje ciśnienie koło1 bar to woda szybciej krąży?
    Tak było u mnie, obwód otwarty tylko rurki gorące i pierwszy kaloryfer, obwód zamknięty od razu wszystko było gorące.
    Ciśnienie robi swoje, szybciej woda krąży tak??
    Chciałbym zrobić układ zamknięty.
    Czyli zawór bezpieczeńtwa 1,5 bar i zbiornik przeponowy12 litrów, jakie ma byc ciśnienie w tym zbiorniku?? Gdzie zamontować ten układ bezpieczeńtwa??
    Na wyjściu z kotła gorącej wody, za czy przed pompą??
    Czy na powrocie do kotła wody z grzejników zaraz przy piecu??
    Stosuje się jeden czy więcej zaworów bezpieczeństwa??
    Na piecu mam napisane 1,5 bar.
    Wymiennik płytkowy bym wtedy podłączył z dużym zbiornikiem zimnej wody.

  • #6 06 Paź 2010 12:49
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    krajes1985 napisał:
    Czyli w układzie zamknietym gdzie panuje ciśnienie koło1 bar to woda szybciej krąży?


    Raczej ma mniejsze opory przepływów.

    krajes1985 napisał:
    Chciałbym zrobić układ zamknięty.


    Ale nie na całości instalacji. Wybijam Ci to z głowy :)

    krajes1985 napisał:
    Czyli zawór bezpieczeńtwa 1,5 bar i zbiornik przeponowy12 litrów, jakie ma byc ciśnienie w tym zbiorniku??


    Podobne jak na zaworze :)

    krajes1985 napisał:
    Gdzie zamontować ten układ bezpieczeńtwa??
    Na wyjściu z kotła gorącej wody, za czy przed pompą??
    Czy na powrocie do kotła wody z grzejników zaraz przy piecu??
    Stosuje się jeden czy więcej zaworów bezpieczeństwa??
    Na piecu mam napisane 1,5 bar.


    Jak najbliżej kotła, tak, zeby nie było możliwości ocięcia go od kotła żadnym zaworem.
    Wg mnie lepiej na zasilaniu. Za czy przed ma swoje zalety i wady, ale opiszę może później, bo muszę akurat wyjść :)

    krajes1985 napisał:
    Wymiennik płytkowy bym wtedy podłączył z dużym zbiornikiem zimnej wody.


    Po co Ci ten zbiornik ?
    Zrób tak jak Ci to opisałem. Najprostsze rozwiązanie i skuteczne.

  • #7 06 Paź 2010 15:28
    krajes1985
    Poziom 7  

    Czyli muszę kupić drugą pompę i wymiennik ciepła.
    Do pieca 15kw jaki wymiennik ciepła do 30kw taki może być?? jaka pompa musi być do obiegu zamkniętego po stronie kaloryferów 25/60 wystarczy?
    Zbiornik przeponowy 12 litrów. Zawór bezpieczeństwa 1,5bar, gdzie umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie?
    I dopływ wody miejskiej do obiegu zamkniętego umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie.

    Po stronie pieca najpierw na wyjściu ciepłej wody rura do zbiornika przelewowego, następnie pompa z bypasem, następnie na trójniku wyjście do wymiennika ciepła i do bojlera. Mam nadzieje że wtedy ta pompa pchnie wodę przez bojler i przez wymiennik ciepła?

  • #8 06 Paź 2010 16:38
    Usunięty
  • #9 06 Paź 2010 17:55
    krajes1985
    Poziom 7  

    Pompa musi być symetrycznie do zaworu różnicowego?? Czyli musi być w pionie.
    Aaaa i zapomniałem, zawór różnicowy to ten z kulą gumową??
    Ja mam taki mniejszy, nie gruszkę,

    Grzejniki mam żeliwne.
    Pierwszy pokój 5 żeberek
    Kuchnia 5 żeberek
    Duży pokój 8 żeberek
    Łazienka mała drabinka na ręcznik.

    Nie mam układu regulacyjnego, po trójniku mam zawór kulowy, więc można ręcznie ustawić przepływ do bojlera.

    Rura do zbiornika przelewowego jest tylko na trójniku, nie ma żadnego zaworu oprócz tego co jest przy pompie.

    W miejscu żółtej kropki nie mam nic zamontowanego.
    Naczynie cały czas jest zalane wodą aż do przelewu

    W sumie ten zbiornik ma 4 otwory, masz rację.
    A jak je podłączyć???
    Od dołu gorąca woda z pieca, od góry pusto dostęp powietrza, 3/4 zbiornika przelew a 1/2 zbiornika po co to wyjście?

  • #10 06 Paź 2010 17:58
    Usunięty
  • #11 06 Paź 2010 18:02
    krajes1985
    Poziom 7  

    Chyba nie słychać, coś bulgocze wtedy jak włącze.
    Pracuje napewno bo się trzęsie.


    Pompa musi być symetrycznie do zaworu różnicowego?? Czyli musi być w pionie.
    Aaaa i zapomniałem, zawór różnicowy to ten z kulą gumową??
    Ja mam taki mniejszy, nie gruszkę,

  • #12 06 Paź 2010 18:10
    Usunięty
  • #13 06 Paź 2010 20:03
    krajes1985
    Poziom 7  

    Dziękuję za pomoc
    Ale mam jeszcze pytania, bo jak będę wszystko rozbierał to zrobię raz a porządnie.

    Gdzie lepiej tą pompę z bypasem założyć??
    Na wyjściu gorącej wody z pieca czy na powrocie??
    Co to za róznica?? I jak lepiej dla zbiornika przelewowego??

  • #14 06 Paź 2010 21:40
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Damian_85 napisał:
    Jeżeli te grzejniki mają około 7000 W. to tutaj nie ma błędu.
    Dla uproszczenia przyjąłem po 2000 W. na każdy grzejnik a na łazienkę 1000W.
    Taka moc może być przeniesiona z szybkością 0,8 m/s rurą "PEX 16mm" - daje to przepływ około 300 l/h.
    Do poszczególnych grzejników wystarczy przepływ po około 86 l/h.(należy tylko wyregulować poszczególne przepływy na grzejnikach)
    Pewnie że robi się to trochę inaczej (już Ci o tym wspomniał jeden z kolegów) ale ...to na pewno jest wąskie gardło tego układu.


    Tylko weź pod uwagę, że to nie będzie przekrój 12mm tak jak rury AluPex 16mm, tylko 7mm średnica dla każdego z kilku trójników, od których podłączane są kolejne grzejniki. I tu może się robić niewesoło.

    Dodano po 19 [minuty]:

    krajes1985 napisał:
    Pompa musi być symetrycznie do zaworu różnicowego?? Czyli musi być w pionie.


    Nie musi być ani symetrycznie, ani w pionie. Nie wiem skąd Damian ma takie informacje, ale uważam, że jest to bzdura.

    Daj jakieś zdjęcie tej pompy z zaworem, bo wg mnie przeróbka tego to niepotrzebna robota. I jeszcze kwestia czy aby napewno masz tam zawór różnicowy, a nie jest to jakiś zawór zwrotny, który do tego celu się nie nadaje.

    Zobacz czy ten zawór tak wygląda ?
    http://www.red-blue.pl/index.php?page=oferta&tresc=red&zobacz=379&produkt=380
    Jeżeli wygląda tak to jest dobry.

    A moze tak ?
    http://kotly.com/images/img_sr/zawor_zwrotny_sr.jpg
    Jezeli wygląda tak, to jest zły i należy go wymienić na taki jak wcześniej.

  • #15 06 Paź 2010 21:43
    JM_k
    Poziom 10  

    Do tej radosnej twórczości dodam, że u nas przepisy pozwalają stosować obieg zamknięty tylko przy piecach na paliwo płynne, a przy zastosowaniu rur AluPex obowiązkowo zawór termiczny który nie pozwoli na wzrost temperatury wody powyżej chyba 85 stopni. Proszę sprawdzić.

  • #16 06 Paź 2010 21:50
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    JM_k napisał:
    Do tej radosnej twórczości dodam, że u nas przepisy pozwalają stosować obieg zamknięty tylko przy piecach na paliwo płynne, a przy zastosowaniu rur AluPex obowiązkowo zawór termiczny który nie pozwoli na wzrost temperatury wody powyżej chyba 85 stopni. Proszę sprawdzić.


    Masz złe wiadomości.
    Od zeszłego roku można podłączać kotły na paliwa stałe do układów zamkniętych, ale należy je zabezpieczyć. Układ taki musi mieć zamonowany zawór bezpieczeństwa oraz układ zabezpieczający przed wzrostem temperatury.

    I tu prawdopodobnie pomyliłeś kolejną sprawę, bo to nie chodzi o zabezpieczanie przed wzrostem temperatury rur AluPex tylko zabezpieczenie instalacji zamkniętej.

  • #17 06 Paź 2010 21:57
    krajes1985
    Poziom 7  

    Mam ten drugi zawór czyli zwrotny, musze zmienić na różnicowy

    Ale mam jeszcze pytania, bo jak będę wszystko rozbierał to zrobię raz a porządnie.

    Gdzie lepiej tą pompę z bypasem założyć??
    Na wyjściu gorącej wody z pieca czy na powrocie??
    Co to za róznica?? I jak lepiej dla zbiornika przelewowego??

  • #18 06 Paź 2010 22:10
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    krajes1985 napisał:
    Mam ten drugi zawór czyli zwrotny, musze zmienić na różnicowy


    Zatem pompa pozostaje na swoim miejscu, a zawór zwrotny wymieniamy na zawór różnicowy taki z kulą, bo tylko taki się do tego nadaje.
    A za to, że pompa nie musi być symetrycznie i nie musi być w pionie to Ci osobiście ręczę. Zobowiązuję się nawet osobiście przyjechać i zmienić jej miejsce, jak nie będzie chciał działać zawór różnicowy ;D

    Dodano po 5 [minuty]:

    krajes1985 napisał:
    Mam ten drugi zawór czyli zwrotny, musze zmienić na różnicowy

    Ale mam jeszcze pytania, bo jak będę wszystko rozbierał to zrobię raz a porządnie.

    Gdzie lepiej tą pompę z bypasem założyć??
    Na wyjściu gorącej wody z pieca czy na powrocie??
    Co to za róznica?? I jak lepiej dla zbiornika przelewowego??


    Zadam podstawowe pytanie na co się zdecydowałeś ?
    Na układ otwarty dla całej instalacji ?
    Na układ zamknięty dla całej instalacji ?
    Na układ mieszany ?

  • #19 06 Paź 2010 22:36
    krajes1985
    Poziom 7  

    Dobre pytanie, sam nie wiem jak będzie lepiej, ma poprostu działać dobrze!
    Chce to sam wszystko złożyć, tylko dobry rysunek gdzie co i jak i zrobię.

    Otwarty na całej instalacji chyba nie przeciągnie wody przez pex16 do kaloryferów. Ostatnio czekałem godzinę.

    Zamknięty od razu wszystko gorąco i grzeje, tylko co z zabezpieczeniami?
    Tylko można zbiornik przeponowy zainstalować i zawór bezpieczeństwa 2,5 bar na powrocie tak.

    Mieszany, najlepsze rozwiązanie niby, tylko oby działało.
    Proszę czy dobrze myślę:
    Czyli muszę kupić drugą pompę i wymiennik ciepła.
    Do pieca 15kw jaki wymiennik ciepła do 30kw taki może być?? jaka pompa musi być do obiegu zamkniętego po stronie kaloryferów 25/60 wystarczy?
    Zbiornik przeponowy 12 litrów. Zawór bezpieczeństwa 1,5bar, gdzie umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie?
    I dopływ wody miejskiej do obiegu zamkniętego umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie.

    Po stronie pieca najpierw na wyjściu ciepłej wody rura do zbiornika przelewowego, następnie pompa z bypasem, następnie na trójniku wyjście do wymiennika ciepła i do bojlera. Mam nadzieje że wtedy ta pompa pchnie wodę przez bojler i przez wymiennik ciepła?

    Jedno pytanko do zbiornika przelewowego:
    W sumie ten zbiornik ma 4 otwory.
    A jak je podłączyć???
    Od dołu gorąca woda z pieca, od góry pusto dostęp powietrza, 3/4 zbiornika przelew a 1/2 zbiornika po co to wyjście?

  • #20 06 Paź 2010 22:56
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Mam pytanie po co koledze zawór jednokierunkowy przy piecu jak piec ma powyżej kaloryferów.?
    Tak jak u mnie i jest tylko pompka .

  • #21 06 Paź 2010 23:04
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    romoo napisał:
    Mam pytanie po co koledze zawór jednokierunkowy przy piecu jak piec ma powyżej kaloryferów.?
    Tak jak u mnie i jest tylko pompka .


    Kolega może nie wiedzieć, dlatego ja odpowiem.
    Choćby po to, żeby mógł grzać bojler w obiegu grawitacyjnym, który dziei temu może też pełnić rolę bufora i zabezpieczającego przed zagotowaniem wody w razie zaniku napięcia.
    Kolega jak się domyślam będzie miał kocioł węglowy, zasypowy.
    W razie zaniku zasilania lub awarii pompy CO trochę czasu potrwa zanim automatyka przygasi kocioł. Wtedy właśnie się przydaje taki bufor, który odbierze to ciepło. Być może nie całe, ale choćby jakąś część zabezpieczając cały układ przed wygotowaniem wody i spaleniem kotła.

  • #22 06 Paź 2010 23:05
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Dzieki , ja nie mam właśnie boilera.

  • #23 07 Paź 2010 09:26
    Jarek68
    Poziom 20  

    Nie jestem pewien ale według pierwszego schematu to masz źle założony filtr przy pompie :-) Po drugie przy samym bojlerze dałbym zaworek kulowy którym można by przydławić przepływ wody tak aby zwiększyć ciśnienie wody z pompy a wtedy pójdzie na kaloryfery. Tylko przy samym bojlerze tak aby był swobodny dopływ z pieca do naczynia wyrównawczego. Na kaloryferach też trzeba by trochę przydławić szczególnie na pierwszych od pompy tak aby woda poszła do ostatniego. Umiejętne wyregulowanie wszystkiego powinno pomóc :-) U mnie ostatnio w jednym kaloryferze chyba się coś przepchało bo przestał grzać. Zakręciłem zawory na wszystkim tak aby skierować pełny obieg na ten jeden. Pompa aż wyła z ciśnienia ale po pół godzinie przepchała obwód i kaloryfer zaczął grzać :-) Odeszła mi robota rozbierania i czyszczenia wszystkiego. Mogło się tak przytrafić instalacja ma ze 40 lat tylko piec został wymieniony i dołożona pompka :-) teraz zostało wyczyścić filtr po takiej operacji :-)

  • #24 07 Paź 2010 19:07
    krajes1985
    Poziom 7  

    Chce zmontować układ mieszany, najlepsze rozwiązanie niby, tylko oby działało.
    Proszę czy dobrze myślę:
    Czyli muszę kupić drugą pompę i wymiennik ciepła.
    Do pieca 15kw jaki wymiennik ciepła do 30kw taki może być?? jaka pompa musi być do obiegu zamkniętego po stronie kaloryferów 25/60 wystarczy?
    Zbiornik przeponowy 12 litrów. Zawór bezpieczeństwa 2,5bar, gdzie umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie?
    I dopływ wody miejskiej do obiegu zamkniętego umieścić na wyjściu wymiennika ciepła czy na powrocie.

    Po stronie pieca najpierw na wyjściu ciepłej wody rura do zbiornika przelewowego, następnie pompa z bypasem, następnie na trójniku wyjście do wymiennika ciepła i do bojlera. Mam nadzieje że wtedy ta pompa pchnie wodę przez bojler i przez wymiennik ciepła?

    Jedno pytanko do zbiornika przelewowego:
    W sumie ten zbiornik ma 4 otwory.
    A jak je podłączyć???
    Od dołu gorąca woda z pieca, od góry pusto dostęp powietrza, 3/4 zbiornika przelew a 1/2 zbiornika po co to wyjście?

    Zrobiłem rysunki:

    Obieg otwarty cały:


    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem



    Obieg mieszany:


    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem

  • #25 07 Paź 2010 19:16
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    A dlaczego nie chcesz założyć zaworu przełaczającego boiler /co.

  • #26 07 Paź 2010 19:42
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    krajes1985 napisał:


    Obieg otwarty cały:

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem




    Może być takie rozwiązanie, ale musiał byś dać drugą pompę zasilającą grzejniki.
    Zasilanie grzejników poprzez pompę wyprowadź sprzed zaworu różnicowego.
    Do tej drugiej pompy grzejników zawór różnicowy nie jest potrzebny, bo i tak nigdy nie będzie on działał.
    Bez tej drugiej pompy zapomnij o grzaniu grzejników.

    krajes1985 napisał:


    Obieg mieszany:

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem



    Jest OK.
    Oczywiście pomyśl jeszcze o napełnianiu obiegu zamkniętego wodą z sieci.

    Ten dodatkowy wylot z naczynia możesz zaślepić.

  • #27 07 Paź 2010 19:48
    krajes1985
    Poziom 7  

    Plumpi napisał:
    krajes1985 napisał:


    Obieg otwarty cały:

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem




    Może być takie rozwiązanie, ale musiał byś dać drugą pompę zasilającą grzejniki.
    Zasilanie grzejników poprzez pompę wyprowadź sprzed zaworu różnicowego.
    Do tej drugiej pompy grzejników zawór różnicowy nie jest potrzebny, bo i tak nigdy nie będzie on działał.
    Bez tej drugiej pompy zapomnij o grzaniu grzejników.


    Ooo to jest podpowiedź, druga pompa może da radę.
    Rzeczywiście wyjście na drugą pompę dać przed zaworem różnicowym?
    Nie może zostać tak jak jest, wtedy troszkę rozpędzona woda dostaje jeszcze kopa od drugiej pompy.
    Chyba że wtedy całość wody zamiast prze bojler pójdzie w kaloryfery.

    Aha i pytanie, mam drugie wyjście na piecu, to jes pewnie do manometru, czy mogę tam zrobić wyjście na zbiornik przelewowy??
    Tam jest akurat 3/4

  • Pomocny post
    #28 07 Paź 2010 21:19
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    krajes1985 napisał:

    Aha i pytanie, mam drugie wyjście na piecu, to jes pewnie do manometru, czy mogę tam zrobić wyjście na zbiornik przelewowy??
    Tam jest akurat 3/4


    Możesz.
    Zaraz mnie tu zlinczują wyznawcy norm i przepisów za największe przestępstwo :D

  • #29 07 Paź 2010 21:21
    krajes1985
    Poziom 7  

    Dziękuję za za zaangażowanie, dodałem punkty.
    Rysunki i opowieści może posłużą następnym użykownikom

  • #30 07 Paź 2010 21:32
    A-Mail
    Poziom 22  

    [quote="krajes1985"]

    Jedno pytanko do zbiornika przelewowego:
    W sumie ten zbiornik ma 4 otwory.
    A jak je podłączyć???
    Od dołu gorąca woda z pieca, od góry pusto dostęp powietrza, 3/4 zbiornika przelew a 1/2 zbiornika po co to wyjście?

    Zrobiłem rysunki:

    Obieg otwarty cały:


    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem



    Nieco inaczej się wpina te rurki do ziornika zgadz sie tylko odpowietrze.
    Przy dużych otwartych instalacjach podłączenia wyglądają tak: ( nic nie stoi na przeszkodzie aby zrbić tak w małej
    3/4 zbiornika wchodzi goraca woda ( w czasie gotowania) zw rura bezpieczeństwa
    1/2 zbiornika przlew
    na dole rura wzbiorcza, połączona z powrotem kotła.
    zasada działania jest taka Tem na otle wzrasta woda zaczyna się gotować i wraz z bablami pary jest unoszona rurą bezpieczeństwa donaczyna, a po oddaniu częsci energii (pprzez parowanie) wraca do kotła rurą wzbiorczą.
    Na poczatku tego temaszu masz schemat prawidłowego ukladu bezpieczeństwa z zbiorikiem otwartym.
    krajes1985 napisał:

    Mój schemat podłączenia kotła węglowego 15kw z sterowaniem

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty