Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Budowa przyczepki dwuosiowej

kruklife 02 Lis 2010 00:39
  • #1 02 Lis 2010 00:39
    kruklife
    Poziom 13  

    Witam
    Chce zbudować przyczepę dwuosiowa tandem.
    Wymiary 3,0m x 1,7m na dwóch fabrycznych osiach skrętnych
    Moje pytanie to jak rozmieścić osie? czy proporcjonalnie na środku?
    czy przesunięte do przodu/tyłu? jaka odległość pomiędzy osiami?
    przy przyczepie jednoosiowej oś nie jest na środku jest przesunięta....
    może ktoś na fabryczna przyczepę o 3m długości dwuosiową albo taką wyprodukował sobie
    :D

  • #2 02 Lis 2010 07:07
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jeżeli chcesz ją zarejestrować i legalnie używać na drodze to musi ona spełniać odpowiednie wymagania. Ponadto osoba z kategorią prawa jazdy B może holować tylko przyczepkę jednoosiową. Przy czym tandem tj. dwie osie obok siebie traktowane sa jako jedna oś pod warunkiem, że ich odległość nie przekracza pewnej odległości. Trzeba poszukać w necie, bo to jest dość częsty temat poruszany na forach i grupach dyskusyjnych.

  • #3 02 Lis 2010 12:06
    kruklife
    Poziom 13  

    Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..

  • #4 02 Lis 2010 17:40
    Zico63
    Poziom 37  

    § 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
    3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia*), dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
    *)Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
    I jak napisał Kolega Kruklife, nie ma to najmniejszego znaczenia dla holowania przyczepy lekkiej, bo o taką tu chodzi.

  • #5 02 Lis 2010 18:04
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    kruklife napisał:
    Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..


    Chyba jednak masz rację. Zmyliła mnie informacja na PJ dotycząca B + E.
    W PoRD jednak nie ma żadnych ograniczeń co do ilości osi, jest tylko mowa o przyczepie, której masa całkowita nie przekracza masy własnej pojazdu cciągnącego o ile całkowita masa zestawu nie przekracza 3,5t.
    Trochę to jest bez sensu, bo im większą masę posiada pojazd ciągnący tym przyczepa musi mieć mniejszą ładowność.
    Ponadto po cholerę jest B + E ?
    Jak dla mnie totalny bubel prawny.

  • #6 02 Lis 2010 18:27
    Zico63
    Poziom 37  

    W każdym razie, nadal Kolega nie ma odpowiedzi jak to skonstruować.
    W samochodzie, a także w homologacji haka jest podany maksymalny nacisk na hak. tak więc musi Kolega zaplanować wyważenie przyczepy, by nacisk nie przekroczył tej wartości, jednak dyszel MUSI naciskać na hak - wówczas jest zapewnione bezpieczeństwo i komfort holowania (brak szarpnięć). Konkretne, w cm, wartości zależą od przewidywanej masy (DMC) i charakteru przewożonych ładunków:np ponieważ często przewożę swą przyczepką materiały dość wystające do tyłu, więc odciążające hak - zaplanowałem maksymalny docisk przy pełnym obciążeniu. Po nałożeniu wystających, dociążających tył ładunków - wszystko jest O.K.!

  • #7 02 Lis 2010 22:23
    toku74
    Poziom 30  

    przyczepa dwuosiowa długości 3m na dwóch osiach skrętnych. rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed. nacisk na hak sam ci się ustawi, gdyż, same osie będą przesunięte nieco do przodu, a jednocześnie waga samego dyszla będzie powodowała dociskanie zaczepu do haka. zazwyczaj nacisk na hak nie może przekraczać 70-100kg, i nie słuchaj kogoś wyżej, żeby tak ustawić osie, aby nacisk był choćby 50kg, bo będziesz mordował się z zaczepieniem. nie słuchaj też tego co ładuje że mu z tyłu wystaje bo... szkoda gadać, niech lepiej sobie zrobi dłuzycę. przyczepę ładuje się na osiach, a nie z przodu czy z tyłu. zawsze ładunek trzeba równomiernie rozłożyć tak, abyś sam mógł ją zaczepić i odczepić. podczas budowy przyczepki dwuosiowej pamiętaj o zastrzałach w ramie /zakrętry, a dwie osie mocno "ścinają"/.
    do rejestracji jak się nie mylę będziesz musiał ją najpierw zarejestrować na "próbnych", zrobić jej zdjęcia z każdej strony, narysować rysunek taki a'la techniczny z podstawowymi wymiarami i wypełnić formularz do rejestracji
    ps. jak na haku masz za mały nacisk /przy pustej/ to możesz np. na przedniej burcie zrobić wspornik z kołem zapasowym on trochę dociąży zaczep.
    samą przyczepę najlepiej zrobić ze stalowych rur kwadratowych -bardzo wdzięczny materiał

  • #8 02 Lis 2010 22:28
    Zico63
    Poziom 37  

    Jest jeszcze coś takiego jak "kółko podporowe"; dość dawno znany wynalazek...
    A nacisk w cywilnych, osobowych samochodach rzadko osiąga 75kg, zwykle wynosi do 50kg.

    toku74 napisał:
    rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed.

    To chyba literówka, koła musiały by mieć średnicę od 8 do 12 cm by osie były rozstawione 10 do 15cm. Przyjmując, że chodzi o 10-15 cm w każdą stronę od środka skrzyni ładunkowej, to i tak miałyby odpowiednio 16 do 24 cm średnicy.

    By nie nabijać postów:
    Zasadniczo, fabryczne przyczepki są tak wyważone, że mają leciuteńki tylko nacisk na dyszel, tak aby-aby i to jest O.K. w większości normalnych potrzeb. Jest wówczas uniwerslana. Jeśli jednak budujemy indywidualną konstrukcję, możemy ją dostososwać do konkretnych potrzeb, jak konstrukcje specjalne.
    Natomiast zarejestrowanie w Bielsku przebiegło bardzo łatwo. Rysunek ramy, rysunek przyczepy (schematyczny, nie techniczny bynamniej), fotki 13x18, formularz, badanie, tabliczka znamionowa i nabicie numeru na ramę, kolejka w urzędzie i...blachy: najpierw czasowe i ubezpieczenie na czasowe numery, później u ubezpieczyciela aneks do umowy ubezp. na stałe już numery.

  • #9 02 Lis 2010 22:56
    toku74
    Poziom 30  

    literówka literówka. chodzi o odległość od czoła opony. mama passata b3 i nacisk na hak 80kg - oryginał,
    ps. gratuluję sprawnego liczenia.
    podporowe ok. ale i tak nie chaciałbym dźwigać te pare centymetrów lub przesówać, bo ktoś ładuje wszystko na przód. i po co. jak tak to dyszel chyba z szyn kolejowych.

  • #10 02 Lis 2010 23:41
    kruklife
    Poziom 13  

    Przyczepka będzie DMC 750kg więc lekka uniwersalna z demontowalnymi burtami, taka szeroka by się zmieścił motocykl z wózkiem bocznym K-750, rama, dyszel z profilu 80x50x2, dyszel V z zaczepem kulowym V o długości 1,70m (od kuli do przedniej burty więc swoją wagą nacisk stworzy)
    Osie rozmieszczę tak jak radzi kolega Toku74. Samochód na haku ma 2000kg oraz nacisk 75kg...

  • #11 13 Lis 2010 15:28
    toku74
    Poziom 30  

    ja zrozumiałem, że chodzi o osie na drążkach skrętnych, a nie skrętne. a może się mylę.

  • #13 14 Lis 2010 17:51
    wopor
    Poziom 32  

    Witam, co do kółka podporowego to osobiscie bym go zastosował i załozył dodatkowe na bokach pomiędzy osiami uchwyty, by wykozystać je + koło podporowe jako ewentualny podnośnik np. do zmiany koła, powodzenia.

  • #14 14 Lis 2010 20:01
    kruklife
    Poziom 13  

    Koło podporowe będzie, o uchwytach pomyśle dobra opcja na gumę:D
    Aktualnie ramę wyspawałem, osie przykręcone, stoi na kołach...

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty