Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

Budowa przyczepki dwuosiowej


Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Cars Beginners -> Budowa przyczepki dwuosiowej
Author
Message
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Joined: 23 Aug 2006
Posts: 118
Location: radomsko

Post#1 Post from the author of the topic 02 Nov 2010 00:39   

Budowa przyczepki dwuosiowej


Witam
Chce zbudować przyczepę dwuosiowa tandem.
Wymiary 3,0m x 1,7m na dwóch fabrycznych osiach skrętnych
Moje pytanie to jak rozmieścić osie? czy proporcjonalnie na środku?
czy przesunięte do przodu/tyłu? jaka odległość pomiędzy osiami?
przy przyczepie jednoosiowej oś nie jest na środku jest przesunięta....
może ktoś na fabryczna przyczepę o 3m długości dwuosiową albo taką wyprodukował sobie
Very Happy

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 02 Nov 2010 00:39   





Back to top
   
Plumpi
Specjalista - systemy grzewcze
Specjalista -  systemy grzewcze


Joined: 18 Apr 2003
Posts: 1961

Post#2 02 Nov 2010 07:07   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Jeżeli chcesz ją zarejestrować i legalnie używać na drodze to musi ona spełniać odpowiednie wymagania. Ponadto osoba z kategorią prawa jazdy B może holować tylko przyczepkę jednoosiową. Przy czym tandem tj. dwie osie obok siebie traktowane sa jako jedna oś pod warunkiem, że ich odległość nie przekracza pewnej odległości. Trzeba poszukać w necie, bo to jest dość częsty temat poruszany na forach i grupach dyskusyjnych.

Helpful message? + -

Back to top
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Joined: 23 Aug 2006
Posts: 118
Location: radomsko

Post#3 Post from the author of the topic 02 Nov 2010 12:06   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..

Helpful message? + -

Back to top
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 23 Jul 2008
Posts: 2709
Location: Bielsko-Biała

Post#4 02 Nov 2010 17:40   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


§ 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia*), dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
*)Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
I jak napisał Kolega Kruklife, nie ma to najmniejszego znaczenia dla holowania przyczepy lekkiej, bo o taką tu chodzi.

Helpful message? + -

Back to top
   
Plumpi
Specjalista - systemy grzewcze
Specjalista -  systemy grzewcze


Joined: 18 Apr 2003
Posts: 1961

Post#5 02 Nov 2010 18:04   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


kruklife wrote:
Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..


Chyba jednak masz rację. Zmyliła mnie informacja na PJ dotycząca B + E.
W PoRD jednak nie ma żadnych ograniczeń co do ilości osi, jest tylko mowa o przyczepie, której masa całkowita nie przekracza masy własnej pojazdu cciągnącego o ile całkowita masa zestawu nie przekracza 3,5t.
Trochę to jest bez sensu, bo im większą masę posiada pojazd ciągnący tym przyczepa musi mieć mniejszą ładowność.
Ponadto po cholerę jest B + E ?
Jak dla mnie totalny bubel prawny.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 02 Nov 2010 18:04   





Back to top
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 23 Jul 2008
Posts: 2709
Location: Bielsko-Biała

Post#6 02 Nov 2010 18:27   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


W każdym razie, nadal Kolega nie ma odpowiedzi jak to skonstruować.
W samochodzie, a także w homologacji haka jest podany maksymalny nacisk na hak. tak więc musi Kolega zaplanować wyważenie przyczepy, by nacisk nie przekroczył tej wartości, jednak dyszel MUSI naciskać na hak - wówczas jest zapewnione bezpieczeństwo i komfort holowania (brak szarpnięć). Konkretne, w cm, wartości zależą od przewidywanej masy (DMC) i charakteru przewożonych ładunków:np ponieważ często przewożę swą przyczepką materiały dość wystające do tyłu, więc odciążające hak - zaplanowałem maksymalny docisk przy pełnym obciążeniu. Po nałożeniu wystających, dociążających tył ładunków - wszystko jest O.K.!

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 02 Nov 2010 18:27   





Back to top
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1342

Post#7 02 Nov 2010 22:23   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


przyczepa dwuosiowa długości 3m na dwóch osiach skrętnych. rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed. nacisk na hak sam ci się ustawi, gdyż, same osie będą przesunięte nieco do przodu, a jednocześnie waga samego dyszla będzie powodowała dociskanie zaczepu do haka. zazwyczaj nacisk na hak nie może przekraczać 70-100kg, i nie słuchaj kogoś wyżej, żeby tak ustawić osie, aby nacisk był choćby 50kg, bo będziesz mordował się z zaczepieniem. nie słuchaj też tego co ładuje że mu z tyłu wystaje bo... szkoda gadać, niech lepiej sobie zrobi dłuzycę. przyczepę ładuje się na osiach, a nie z przodu czy z tyłu. zawsze ładunek trzeba równomiernie rozłożyć tak, abyś sam mógł ją zaczepić i odczepić. podczas budowy przyczepki dwuosiowej pamiętaj o zastrzałach w ramie /zakrętry, a dwie osie mocno "ścinają"/.
do rejestracji jak się nie mylę będziesz musiał ją najpierw zarejestrować na "próbnych", zrobić jej zdjęcia z każdej strony, narysować rysunek taki a'la techniczny z podstawowymi wymiarami i wypełnić formularz do rejestracji
ps. jak na haku masz za mały nacisk /przy pustej/ to możesz np. na przedniej burcie zrobić wspornik z kołem zapasowym on trochę dociąży zaczep.
samą przyczepę najlepiej zrobić ze stalowych rur kwadratowych -bardzo wdzięczny materiał

Helpful message? + -

Back to top
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 23 Jul 2008
Posts: 2709
Location: Bielsko-Biała

Post#8 02 Nov 2010 22:28   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Jest jeszcze coś takiego jak "kółko podporowe"; dość dawno znany wynalazek...
A nacisk w cywilnych, osobowych samochodach rzadko osiąga 75kg, zwykle wynosi do 50kg.
toku74 wrote:
rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed.

To chyba literówka, koła musiały by mieć średnicę od 8 do 12 cm by osie były rozstawione 10 do 15cm. Przyjmując, że chodzi o 10-15 cm w każdą stronę od środka skrzyni ładunkowej, to i tak miałyby odpowiednio 16 do 24 cm średnicy.

By nie nabijać postów:
Zasadniczo, fabryczne przyczepki są tak wyważone, że mają leciuteńki tylko nacisk na dyszel, tak aby-aby i to jest O.K. w większości normalnych potrzeb. Jest wówczas uniwerslana. Jeśli jednak budujemy indywidualną konstrukcję, możemy ją dostososwać do konkretnych potrzeb, jak konstrukcje specjalne.
Natomiast zarejestrowanie w Bielsku przebiegło bardzo łatwo. Rysunek ramy, rysunek przyczepy (schematyczny, nie techniczny bynamniej), fotki 13x18, formularz, badanie, tabliczka znamionowa i nabicie numeru na ramę, kolejka w urzędzie i...blachy: najpierw czasowe i ubezpieczenie na czasowe numery, później u ubezpieczyciela aneks do umowy ubezp. na stałe już numery.

Helpful message? + -

Back to top
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1342

Post#9 02 Nov 2010 22:56   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


literówka literówka. chodzi o odległość od czoła opony. mama passata b3 i nacisk na hak 80kg - oryginał,
ps. gratuluję sprawnego liczenia.
podporowe ok. ale i tak nie chaciałbym dźwigać te pare centymetrów lub przesówać, bo ktoś ładuje wszystko na przód. i po co. jak tak to dyszel chyba z szyn kolejowych.

Helpful message? + -

Back to top
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Joined: 23 Aug 2006
Posts: 118
Location: radomsko

Post#10 Post from the author of the topic 02 Nov 2010 23:41   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Przyczepka będzie DMC 750kg więc lekka uniwersalna z demontowalnymi burtami, taka szeroka by się zmieścił motocykl z wózkiem bocznym K-750, rama, dyszel z profilu 80x50x2, dyszel V z zaczepem kulowym V o długości 1,70m (od kuli do przedniej burty więc swoją wagą nacisk stworzy)
Osie rozmieszczę tak jak radzi kolega Toku74. Samochód na haku ma 2000kg oraz nacisk 75kg...

Helpful message? + -

Back to top
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1342

Post#11 13 Nov 2010 15:28   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


ja zrozumiałem, że chodzi o osie na drążkach skrętnych, a nie skrętne. a może się mylę.

Helpful message? + -

Back to top
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Joined: 23 Aug 2006
Posts: 118
Location: radomsko

Post#12 Post from the author of the topic 14 Nov 2010 10:49   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


O takie osie chodzi.

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
wopor
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 27 Jan 2008
Posts: 1959
Location: Bydgoszcz

Post#13 14 Nov 2010 17:51   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Witam, co do kółka podporowego to osobiscie bym go zastosował i załozył dodatkowe na bokach pomiędzy osiami uchwyty, by wykozystać je + koło podporowe jako ewentualny podnośnik np. do zmiany koła, powodzenia.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Nov 2010 17:51   





Back to top
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Joined: 23 Aug 2006
Posts: 118
Location: radomsko

Post#14 Post from the author of the topic 14 Nov 2010 20:01   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Koło podporowe będzie, o uchwytach pomyśle dobra opcja na gumęVery Happy
Aktualnie ramę wyspawałem, osie przykręcone, stoi na kołach...

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Cars Beginners -> Budowa przyczepki dwuosiowej
Page 1 of 1
Similar topics
Budowa przyczepki samochodowej (32)
Sam - Resory do przyczepki-budowa Sama (8)
Budowa przyczepki do skutera. Porady praktyczne, prawne. (4)
Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie? (19)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.06 seconds

elektroda.pl topic RSS feed