Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Budowa przyczepki dwuosiowej


Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Początkujący -> Budowa przyczepki dwuosiowej
Autor
Wiadomość
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 118
Miasto: radomsko

Post#1 Post autora tematu 02 Lis 2010 01:39   

Budowa przyczepki dwuosiowej


Witam
Chce zbudować przyczepę dwuosiowa tandem.
Wymiary 3,0m x 1,7m na dwóch fabrycznych osiach skrętnych
Moje pytanie to jak rozmieścić osie? czy proporcjonalnie na środku?
czy przesunięte do przodu/tyłu? jaka odległość pomiędzy osiami?
przy przyczepie jednoosiowej oś nie jest na środku jest przesunięta....
może ktoś na fabryczna przyczepę o 3m długości dwuosiową albo taką wyprodukował sobie
:D
Powrót do góry
   
Plumpi
Specjalista - systemy grzewcze
Specjalista -  systemy grzewcze


Dołączył: 18 Kwi 2003
Posty: 1975

Post#2 02 Lis 2010 08:07   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Jeżeli chcesz ją zarejestrować i legalnie używać na drodze to musi ona spełniać odpowiednie wymagania. Ponadto osoba z kategorią prawa jazdy B może holować tylko przyczepkę jednoosiową. Przy czym tandem tj. dwie osie obok siebie traktowane sa jako jedna oś pod warunkiem, że ich odległość nie przekracza pewnej odległości. Trzeba poszukać w necie, bo to jest dość częsty temat poruszany na forach i grupach dyskusyjnych.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 02 Lis 2010 08:07   





Powrót do góry
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 118
Miasto: radomsko

Post#3 Post autora tematu 02 Lis 2010 13:06   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..
Powrót do góry
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 2737
Miasto: Bielsko-Biała

Post#4 02 Lis 2010 18:40   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


§ 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia*), dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
*)Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
I jak napisał Kolega Kruklife, nie ma to najmniejszego znaczenia dla holowania przyczepy lekkiej, bo o taką tu chodzi.
Powrót do góry
   
Plumpi
Specjalista - systemy grzewcze
Specjalista -  systemy grzewcze


Dołączył: 18 Kwi 2003
Posty: 1975

Post#5 02 Lis 2010 19:04   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


kruklife napisał:
Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..


Chyba jednak masz rację. Zmyliła mnie informacja na PJ dotycząca B + E.
W PoRD jednak nie ma żadnych ograniczeń co do ilości osi, jest tylko mowa o przyczepie, której masa całkowita nie przekracza masy własnej pojazdu cciągnącego o ile całkowita masa zestawu nie przekracza 3,5t.
Trochę to jest bez sensu, bo im większą masę posiada pojazd ciągnący tym przyczepa musi mieć mniejszą ładowność.
Ponadto po cholerę jest B + E ?
Jak dla mnie totalny bubel prawny.
Powrót do góry
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 2737
Miasto: Bielsko-Biała

Post#6 02 Lis 2010 19:27   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


W każdym razie, nadal Kolega nie ma odpowiedzi jak to skonstruować.
W samochodzie, a także w homologacji haka jest podany maksymalny nacisk na hak. tak więc musi Kolega zaplanować wyważenie przyczepy, by nacisk nie przekroczył tej wartości, jednak dyszel MUSI naciskać na hak - wówczas jest zapewnione bezpieczeństwo i komfort holowania (brak szarpnięć). Konkretne, w cm, wartości zależą od przewidywanej masy (DMC) i charakteru przewożonych ładunków:np ponieważ często przewożę swą przyczepką materiały dość wystające do tyłu, więc odciążające hak - zaplanowałem maksymalny docisk przy pełnym obciążeniu. Po nałożeniu wystających, dociążających tył ładunków - wszystko jest O.K.!
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 02 Lis 2010 19:27   





Powrót do góry
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 06 Lip 2010
Posty: 1314

Post#7 02 Lis 2010 23:23   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


przyczepa dwuosiowa długości 3m na dwóch osiach skrętnych. rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed. nacisk na hak sam ci się ustawi, gdyż, same osie będą przesunięte nieco do przodu, a jednocześnie waga samego dyszla będzie powodowała dociskanie zaczepu do haka. zazwyczaj nacisk na hak nie może przekraczać 70-100kg, i nie słuchaj kogoś wyżej, żeby tak ustawić osie, aby nacisk był choćby 50kg, bo będziesz mordował się z zaczepieniem. nie słuchaj też tego co ładuje że mu z tyłu wystaje bo... szkoda gadać, niech lepiej sobie zrobi dłuzycę. przyczepę ładuje się na osiach, a nie z przodu czy z tyłu. zawsze ładunek trzeba równomiernie rozłożyć tak, abyś sam mógł ją zaczepić i odczepić. podczas budowy przyczepki dwuosiowej pamiętaj o zastrzałach w ramie /zakrętry, a dwie osie mocno "ścinają"/.
do rejestracji jak się nie mylę będziesz musiał ją najpierw zarejestrować na "próbnych", zrobić jej zdjęcia z każdej strony, narysować rysunek taki a'la techniczny z podstawowymi wymiarami i wypełnić formularz do rejestracji
ps. jak na haku masz za mały nacisk /przy pustej/ to możesz np. na przedniej burcie zrobić wspornik z kołem zapasowym on trochę dociąży zaczep.
samą przyczepę najlepiej zrobić ze stalowych rur kwadratowych -bardzo wdzięczny materiał
Powrót do góry
   
Zico63
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 2737
Miasto: Bielsko-Biała

Post#8 02 Lis 2010 23:28   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Jest jeszcze coś takiego jak "kółko podporowe"; dość dawno znany wynalazek...
A nacisk w cywilnych, osobowych samochodach rzadko osiąga 75kg, zwykle wynosi do 50kg.
toku74 napisał:
rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed.

To chyba literówka, koła musiały by mieć średnicę od 8 do 12 cm by osie były rozstawione 10 do 15cm. Przyjmując, że chodzi o 10-15 cm w każdą stronę od środka skrzyni ładunkowej, to i tak miałyby odpowiednio 16 do 24 cm średnicy.

By nie nabijać postów:
Zasadniczo, fabryczne przyczepki są tak wyważone, że mają leciuteńki tylko nacisk na dyszel, tak aby-aby i to jest O.K. w większości normalnych potrzeb. Jest wówczas uniwerslana. Jeśli jednak budujemy indywidualną konstrukcję, możemy ją dostososwać do konkretnych potrzeb, jak konstrukcje specjalne.
Natomiast zarejestrowanie w Bielsku przebiegło bardzo łatwo. Rysunek ramy, rysunek przyczepy (schematyczny, nie techniczny bynamniej), fotki 13x18, formularz, badanie, tabliczka znamionowa i nabicie numeru na ramę, kolejka w urzędzie i...blachy: najpierw czasowe i ubezpieczenie na czasowe numery, później u ubezpieczyciela aneks do umowy ubezp. na stałe już numery.
Powrót do góry
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 06 Lip 2010
Posty: 1314

Post#9 02 Lis 2010 23:56   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


literówka literówka. chodzi o odległość od czoła opony. mama passata b3 i nacisk na hak 80kg - oryginał,
ps. gratuluję sprawnego liczenia.
podporowe ok. ale i tak nie chaciałbym dźwigać te pare centymetrów lub przesówać, bo ktoś ładuje wszystko na przód. i po co. jak tak to dyszel chyba z szyn kolejowych.
Powrót do góry
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 118
Miasto: radomsko

Post#10 Post autora tematu 03 Lis 2010 00:41   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Przyczepka będzie DMC 750kg więc lekka uniwersalna z demontowalnymi burtami, taka szeroka by się zmieścił motocykl z wózkiem bocznym K-750, rama, dyszel z profilu 80x50x2, dyszel V z zaczepem kulowym V o długości 1,70m (od kuli do przedniej burty więc swoją wagą nacisk stworzy)
Osie rozmieszczę tak jak radzi kolega Toku74. Samochód na haku ma 2000kg oraz nacisk 75kg...
Powrót do góry
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 06 Lip 2010
Posty: 1314

Post#11 13 Lis 2010 16:28   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


ja zrozumiałem, że chodzi o osie na drążkach skrętnych, a nie skrętne. a może się mylę.
Powrót do góry
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 118
Miasto: radomsko

Post#12 Post autora tematu 14 Lis 2010 11:49   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


O takie osie chodzi.

Załączniki:
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Lis 2010 11:49   





Powrót do góry
   
wopor
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1961
Miasto: Bydgoszcz

Post#13 14 Lis 2010 18:51   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Witam, co do kółka podporowego to osobiscie bym go zastosował i załozył dodatkowe na bokach pomiędzy osiami uchwyty, by wykozystać je + koło podporowe jako ewentualny podnośnik np. do zmiany koła, powodzenia.
Powrót do góry
   
kruklife
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 118
Miasto: radomsko

Post#14 Post autora tematu 14 Lis 2010 21:01   

Re: Budowa przyczepki dwuosiowej


Koło podporowe będzie, o uchwytach pomyśle dobra opcja na gumę:D
Aktualnie ramę wyspawałem, osie przykręcone, stoi na kołach...
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Temat zablokowany      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Początkujący -> Budowa przyczepki dwuosiowej
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Budowa przyczepki samochodowej (32)
Sam - Resory do przyczepki-budowa Sama (8)
Budowa przyczepki do skutera. Porady praktyczne, prawne. (4)
Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie? (19)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.088 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony