X

Łączenie rur stalowych z plastykowymi

msati123 03 Nov 2010 19:25
  • #1 03 Nov 2010 19:25
    msati123
    Level 7  
    Helpful post? (+1)
    Z góry przepraszam jak taki temat już był.
    Jestem laikiem w tej dziedzinie.
    Chce połączyć istniejące rury wodociągowe w domu z nowymi plastykowymi (nowy punkt w piwnicy). Mam do dyspozycji zgrzewarkę do rur plastykowych.
    Jak mam to wykonać?
    Jakieś porady, linki do złączek. Czy w ogóle istnieje taka możliwość ?
    i jeszcze jedno: rur palstykowych ma być w sumie około 10m (woda ciepła + zimna), zimna ma iść do piecyka gazowego i do zlewu, a z piecyka do wanny oraz do 2 zlewozmywaków.
    Czy wykonam to sam, czy lepiej zatrudnić hydraulika. Ile w sumie może kosztować usługa hydraulika za wykonanie ok 15m łaczy ?
    Dziękuję z góry za odpowiedź
  • #2 03 Nov 2010 19:32
    HM Prince
    Level 12  
    Helpful post? (-1)
    Jaka to rura? wszyscy producenci mają w swojej ofercie potrzebne kształtki. Nie powinno być problemu z wykonaniem takiej przeróbki, chociaż ja proponuję osobiście koledze wykonać tą instalację w miedzi.
  • #3 04 Nov 2010 15:03
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Chodzi mi o rure stalową i jej połączenie z plastykową.
    A jak chodzi o połączenie z miedzianą to jakie narzędzia do ich łączenia będą mi potrzebne
  • #4 04 Nov 2010 15:23
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Palnik gazowy+butla do niego+gaz w butli...:D
    A tak całkiem na poważnie, to oprócz tego co wyżej to druciana szczoteczka (a nawet kilka na różne średnice rur) polecam zainwestować w trzy szczoteczki, każda na inną średnicę niż w jedną stożkową, bo wtedy jest lepszy docisk do czyszczonej płaszczyzny. Potem cyna fi 3 mm. Pasta do lutowania. Szmatka do czyszczenia rur w miejscu lutowania (kilka sztuk) i to wszystko.

    Instruktaż lutowania kolega też sobie życzy? Nie ma sprawy.
    (nie ma w tym wielkiej filozofii)
  • #5 04 Nov 2010 20:54
    mihhau997
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    możesz wykonać instalację tak samo w plastiku. musisz sprawić sobie odpowiednie kształtki z gwintami wewnętrznymi i zewnętrznymi, kolana, trójniki i oczywiście rury o odpowiednich średnicach
  • #6 04 Nov 2010 22:18
    piotrkam1982
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam.

    wtrącę

    jeżeli chodzi o rurki PP czyli zgrzewalne/plastikowe to trzeba się liczyć z widocznym makaronem na ścianach...chyba że uchwyt co 0,5 m...:D
  • #7 04 Nov 2010 22:42
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    Jednak do piecyka i od piecyka na długości 1 metra, musi iść inna rura niż plastikowa.
  • #8 05 Nov 2010 08:06
    HM Prince
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Masz szeroki wybor ksztaltek, gwintow i przekrojow rur. Nie bedzie problemu z poczatkowym wytraceniem temperatury przy podgrzewaczu. Najlepiej estetycznie zamocowac uchwytami do sciany . Pamietaj o ocieplinie na rurach. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.
  • #9 05 Nov 2010 18:13
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (+2)
    HM Prince wrote:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.
  • #10 05 Nov 2010 20:35
    cunioo
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    Kolego możesz to zrobić sam nie powinieneś mieć z tym problemu zasady zgrzewania i łączenia PP-R znajdziesz jak będziesz chciał , możesz tą instalację zrobić też w PEX-AL PEX jest szeroki asortyment złączek , ale jak MIRRZO napisał ok. 1 metra musi iść inna rura niż plastik.Oprócz tego jakiś klucz nastawny jakaś żabka pakuły , pasta i najlepiej śrubunki przy piecyku , ..... i zawory.
  • #11 06 Nov 2010 13:37
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    William Bonawentura wrote:
    HM Prince wrote:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.


    Ja mam taką instalację (tzn, woda z miasta, ale idzie na krany, brodzik itp.) już 3 lata i nie narzekam. Żadne kształtki, nic się nie poniszczyło.
  • #12 07 Nov 2010 01:54
    rafalw11
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Jeśli chodzi o rury PP-R 3 to są zgrzewane za pomocą odpowiednich zgrzewarek polifuzyjnych.Połączenie tego systemu jest mocniejsze niż sama rura oczywiście pod względem poprawnego wykonania.Łatwy montaż ,nie osadza aż tak się kamień ponieważ mają rury i kształtki gładką powierzchnię.Wadą tych rur jest duża rozszerzalność liniowa i dlatego trzeba wykonywać jak najwięcej naturalnych kompensacji tzn jak najwięcej zmian trasy przewody,dać rurze swobodnego ruchu bo naprężenia mogą zniszczyć rurarz.Jeśli one muszą być na wierzchu to producent w swoim katalogu technicznym podaje rozstaw uchwytów w zależności pod jaką temperaturą będzie pracować rurarz i średnicy przewody.W przypadku dużej temperatury rurarzu stosuję się rury stabi czyli z wkładką aluminiową w celu zmniejszenia długości rurarzu w wyniku rozszerzalności PP-R.Jest większy nakład pracy przy przygotowaniu bruzd itp ponieważ są rury grubsze średnicą od miedzi.W tym systemie no nie stety muszą wykonywać dwie osoby.
    Natomiast ktoś wspomniał o instalacji miedzianej ,że najbardziej ona nadaje się do instalacji centralnego ogrzewania wody niż wody użytkowej i się zgadzam.Moje osobiste spostrzeżenie jest takie i proszę się nim nie segurować .Przy c.o. są mniejsze przepływy co związku z tym ,że woda nie aż tak wypłukuje miedzi i jest w wodzie mniej tlenu co zmniejsza korozyjność np połączeń lutowanych i jak samej miedzi.Wadą jest złe wykonania samego luty czyli za dużo cyny(korozja następuje w większym stopniu gdy cyna jest na dużej powierzchni rur) i przegrzanie samego lutu oraz nie wytarcie resztek pasty z powierzchni rur i kształek.Jeśli chodzi o instalację wody użytkowej to długi czas nie użytkowania tej instacji należy ją przepłukać ponieważ nadmiar wszystkiego w tym przypadku chodzi o miedź w wodzie może nie być zdrowa dla człowieka.Zaletą tego systemu jst to ,że można więcej manewrów wykonać niż przy PP-R ,mniejsze bruzdy.Należy pamiętać aby miedź dawać na końcu instalcji stalowej.Jeśli przed to następuje szybsza korozja elementów stalowych.
    Aby prawidłowo działała instalacji musi być wykona z zgodnie z dokumentacją projektanta i wykonana zgodnie z zalecaniami producenta materiału.Oczywiście zdarzają się takie sytuacje,że wykonawca poprawi błąd projektanta na etapie wykonastwa intalacji...
    Czy zastosować miedź czy plastik to zależy już od Państwa po przeczytaniu katalogów i informacji na temat zastowania danego systemu.

    Dodano po 15 [minuty]:

    mirrzo wrote:
    Jednak do piecyka i od piecyka na długości 1 metra, musi iść inna rura niż plastikowa.

    To prawda.Bo nagłe wyjście wysokiej temperatury z piecyka czy z podgrzewacza ciepłej wody elektrycznego może być szkodliwe dla dla rury plastikowej i połączenia.Moim zdaniem najlepsza jest miedź ,ponieważ ma duże przenikanie ciepła gdzie wtedy temperatura nie działa aż tak niekorzystnie na plastki. Kotłownia na paliwo stałe zrobiona z rur PP moim zdaniem jest nidopuszczalna z braku kontroli wysokiej temperatury i zniszczeniem instalacji.
    Dodano po 9 [minuty]:

    herrRendezV wrote:
    William Bonawentura wrote:
    HM Prince wrote:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.


    Ja mam taką instalację (tzn, woda z miasta, ale idzie na krany, brodzik itp.) już 3 lata i nie narzekam. Żadne kształtki, nic się nie poniszczyło.


    Oczywiście nikt nie mówi,że po 3 czy 4 latach coś popsuje i zniszczy.Trwałość instalaci zależy od przede wszystki prawidłowym wykonaniu instalacji jak i ciśnieniu i temperaturze w jakim czasie ona będzie pracowała.A czas ma duży wpływ co się dzieje we świecie...

    Dodano po 13 [minuty]:

    msati123 wrote:
    Z góry przepraszam jak taki temat już był.
    Jestem laikiem w tej dziedzinie.
    Chce połączyć istniejące rury wodociągowe w domu z nowymi plastykowymi (nowy punkt w piwnicy). Mam do dyspozycji zgrzewarkę do rur plastykowych.
    Jak mam to wykonać?
    Jakieś porady, linki do złączek. Czy w ogóle istnieje taka możliwość ?
    i jeszcze jedno: rur palstykowych ma być w sumie około 10m (woda ciepła + zimna), zimna ma iść do piecyka gazowego i do zlewu, a z piecyka do wanny oraz do 2 zlewozmywaków.
    Czy wykonam to sam, czy lepiej zatrudnić hydraulika. Ile w sumie może kosztować usługa hydraulika za wykonanie ok 15m łaczy ?
    Dziękuję z góry za odpowiedź


    Ja osobiście używam materiałówn PP-R polskiego producenta(brak nazwy aby nie reklamować).Zrób tak jak zasegurowano aby z piecyka wyjść około 1 m innej rury, stal czy czy miedź.Pamiętaj ,ze przy zgrzewaniu liczy się temperatura zgrzewarki ,czas nagrzewu elementów zgrzewanych i czas stygnięcia oraz prawidłowe ułożenie rur .
    Aby reklamować ewentualnie awarie w wyniku wad materiału należy zastosować tylko i wyłącznie ten sam materiał producenta i wytyczne do sposobu montażu jego systemu,paragon czy faktura itp
  • #13 07 Nov 2010 13:36
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Super dziękuję za odpowiedzi. Dużo mi się przyda na pewno. I jednak zdecyduję się na rury miedziane w całości, a połączenie stalowej z miedzianą za pomocą mufy mosiężnej.
    Tylko jeszcze pytanko. Jakie te szczoteczki o których wspominaliście ? Są to jakieś specjalne czy zwykłe druciane, różnych szerokości
  • #14 07 Nov 2010 13:47
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    msati123 wrote:
    Są to jakieś specjalne, czy zwykłe druciane, różnych szerokości


    Dokładnie takie, jak napisałeś: specjalne, druciane i każda do innej średnicy rur.
  • #15 07 Nov 2010 20:58
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ok. Teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? Czy to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo
  • #16 07 Nov 2010 21:11
    jannaszek
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Autor zadał pytanie jak połączyć rurę metalową z plastikową i dostał dziesiątki rad, zamiast tej jednej, że istnieją przejścia, metal plastik.
    Na rurę klejone, do rury metalowej skręcane.
    Chyba, że nie dokładnie czytałem.
  • #17 07 Nov 2010 23:00
    rafalw11
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    jannaszek wrote:
    Autor zadał pytanie jak połączyć rurę metalową z plastikową i dostał dziesiątki rad, zamiast tej jednej, że istnieją przejścia, metal plastik.
    Na rurę klejone, do rury metalowej skręcane.
    Chyba, że nie dokładnie czytałem.


    To fakt,więc napiszę jak prawidłowo to połączenie wygląda.Jeżeli rura stalowa jest bez zakończenia jakąś kształtką np mufa czy kolano stosuje się przejście miedziane gwint wewnętrzny z daną śrenicą rury miedzianej np fi 15 mm a jeśli jest kształtka to przejście zewnętrzne.Analogicznie jest to z plastikiem tylko występują tam inne średnice rur plastikowych np 16 mm,20 mm,25 mm a w miedzi śr.15 mm,18 mm, 22 mm,28 mm.Połączenie stalowej miedziane wykonuję się za pomocą konopi i pasty oraz teflonu (polecam konopie ze względu na szczelność) a przejście plastiku na stal na teflon(ze wględu na utratę gwarancji producenta rur PP przy pakułach i pęknięciu kształtki przy dużym nawinięciu pakuł) oczywiście jak kto woli.
    Do czyszczenia miedzi stosuje się specjalne czyściki do rur coś podobnego do wełny stalowej ale bez metali i szczotek drucianych odpowiednich średnic np 15,18,22 itd.Pasty są lutowania są z cyną i bez.Całe te akcesoria są w sklepie hydraulicznym,zapytaj sprzedawcę a Ci dobierze odpowiednie materiały do połączeń lutowanych

    Dodano po 10 [minuty]:

    msati123 wrote:
    ok. teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? cz y to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo


    Połączenie wykonuję się jako skręcane na teflon lub konopie z pastą.
  • #18 08 Nov 2010 09:25
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jak już ciągnę te n temat to: Czy będzie problem jeśli do butli prop-but podłączę palnik bez reduktora ? Czy nie przepalę rury miedzianej ze względu na duże ciśnienie ?
  • #19 08 Nov 2010 10:24
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    msati123 wrote:
    Ok. Teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? Czy to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo


    Dokładnie tak samo. Lut miękki, a potem na konopie z pastą do rury stalowej. Teflonu nie polecam. On jest dobry do rur plastykowych.
  • #20 08 Nov 2010 10:25
    Removed
    Helpful post? (0)
    Zarówno do miedzi jak i do plastiku używa się kształtek GW i GZ (gwint wewnętrzny i gwint zewnętrzny).
    Kształtki takie istnieją w różnych wariantach - chodzi o mufy GW i GZ oraz np. kolana GW i GZ
    kształtki te służą do połączeń gwintowanych i nie chodzi tu tylko o połączenie z rurą np. stalową.
    Nic nie stoi na przeszkodzie żeby kawałek rury plastikowej zakończyć złączką GZ i "nawinąć" na taki koniec np. zawór kulowy.
    Napisałem "np." bo zawory też istnieją w wersji zgrzewanej , zarówno do miedzi jak i do plastiku.
    Jeżeli chodzi o reduktor to oczywiście że się nic nie stanie jeżeli go nie będzie.
    Reduktory używa się do większych butli np. 11 kg.
    Tylko że tam z kolei jest większa średnica przyłącza i raczej bez reduktora nie da się tam przymocować końcówki węża od palnika.
    A temperaturą raczej się nie martw - palnik do miedzi nie osiągnie temperatury która zniszczy rurę.
    Palniki też istnieją różne np. do lutowania "miękkiego" do połączeń rur pracujących "na wodzie" oraz do lutowania "twardego" lub lutu twardego do instalacji gazowych.
    Palnik należy użyć odpowiedni do lutowanej średnicy , chociaż przy odrobinie wprawy można sobie poradzić każdym palnikiem.(przy lucie miękkim)
    Do uszczelniania gwintów najlepiej użyć rzeczy o których wspomniał mój przedmówca.
    Ja tylko dodam że istnieje jeszcze "sznurek teflonowy" i jest on o "niebo" lepszy od taśmy , niestety nie jest on tani.
    Kosztuje około 40 zł. np. firmy LOCTITE.
    Fakt że wystarcza on na wiele gwintów , no ... ale trzeba go najpierw "kupić".
  • #21 08 Nov 2010 16:02
    rafalw11
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    msati123 wrote:
    Jak już ciągnę te n temat to: Czy będzie problem jeśli do butli prop-but podłączę palnik bez reduktora ? Czy nie przepalę rury miedzianej ze względu na duże ciśnienie ?


    W tym przypadku jest dużo pytań na Pana problem ale kto pyta to nie błądzi.Moim zdaniem powinien Pan wynająć hydraulika z doświadczeniem.Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.
    Ale ogólnie życzę powodzenia.
  • #22 08 Nov 2010 16:29
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    rafalw11 wrote:
    Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.


    Bo ja wiem. Do lutowania miękkiego przyuczyłem się od pierwszego lutu. Żadna filozofia. Po prostu trzeba na głowie stanąć, żeby połączenie było nieszczelne. A nawet jeśli, to napuścić wody do instalacji można (a nawet trzeba-głos rozsądku) przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.
  • #23 08 Nov 2010 20:29
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jestem po części elektronikiem także lutować potrafię, z tym obaw nie mam, a i ze szczelnością problemu być nie powinno bi rury jak na razie będą na tynku :)
  • #24 08 Nov 2010 20:37
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Takie lutowanie niewiele ma ze sobą wspólnego. Jeśli kolega nie wie, jak krok po kroku to robić, to mogę wytłumaczyć.
  • #25 08 Nov 2010 22:52
    rafalw11
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    herrRendezV wrote:
    rafalw11 wrote:
    Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.


    Bo ja wiem. Do lutowania miękkiego przyuczyłem się od pierwszego lutu. Żadna filozofia. Po prostu trzeba na głowie stanąć, żeby połączenie było nieszczelne. A nawet jeśli, to napuścić wody do instalacji można (a nawet trzeba-głos rozsądku) przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.


    Drogi Panie herrRendezV.Ja nie wątpie w Pana umiejętności co do lutowania.Moją myśl kierowałem do msati123 i tak jak zsegurował,że jest elektronikiem i lutowanie nie jest mu obce Ale lutowanie kabelków czy podzespołów elektronicznych to jest trochę co innego co lutowanie miedzi.
  • #26 09 Nov 2010 10:28
    herrRendezV
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    To samo napisałem nad Pana postem...
  • #27 09 Nov 2010 11:18
    stan2300
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    witam panowie ja proponowalbym system ksztaltek mosieznych i rury plarykowej ,skrecanych kluczami w niemczech nazywal sie ten system marlej,natomiast spotkalem podobny system rowniez u nas ,rurki sa jak do ogrzewania podlogowego plastyk aluminium plastyk ,uszczelnienia sa na oryngach ,a miedzi nigdy nie laczyl bym z ryrami stalowymi ocynkowanymi bo majac troche wiedzy z chemi to miedz rospuszcza ocynk ,a woda w rurach pelni role elektrolitu gdyz nie jest obojetna chemicznie

    Proszę poprawić wszystkie błędy pisowni
    mod - mirrzo
  • #28 09 Nov 2010 18:01
    msati123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Sie Panowie nie martwią z lutowaniem sobie poradzę
  • #29 09 Nov 2010 19:18
    rafalw11
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    stan2300 wrote:
    witam panowie ja proponowalbym system ksztaltek mosieznych i rury plarykowej ,skrecanych kluczami w niemczech nazywal sie ten system marlej,natomiast spotkalem podobny system rowniez u nas ,rurki sa jak do ogrzewania podlogowego plastyk aluminium plastyk ,uszczelnienia sa na oryngach ,a miedzi nigdy nie laczyl bym z ryrami stalowymi ocynkowanymi bo majac troche wiedzy z chemi to miedz rospuszcza ocynk ,a woda w rurach pelni role elektrolitu gdyz nie jest obojetna chemicznie


    Tak, dlatego miedź daje się na końcu instalacji tzn za stalowymi rurami.
  • #30 09 Nov 2010 21:48
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze
    Helpful post? (0)
    herrRendezV wrote:
    ... napuścić wody do instalacji można... przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.


    Nie powinno się robić żadnych połączeń lutowanych pod posadzką, czy w tynku.
  Search 4 million + Products
Browse Products