Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Łączenie rur stalowych z plastykowymi

msati123 03 Lis 2010 19:25
  • #1 03 Lis 2010 19:25
    msati123
    Poziom 7  

    Z góry przepraszam jak taki temat już był.
    Jestem laikiem w tej dziedzinie.
    Chce połączyć istniejące rury wodociągowe w domu z nowymi plastykowymi (nowy punkt w piwnicy). Mam do dyspozycji zgrzewarkę do rur plastykowych.
    Jak mam to wykonać?
    Jakieś porady, linki do złączek. Czy w ogóle istnieje taka możliwość ?
    i jeszcze jedno: rur palstykowych ma być w sumie około 10m (woda ciepła + zimna), zimna ma iść do piecyka gazowego i do zlewu, a z piecyka do wanny oraz do 2 zlewozmywaków.
    Czy wykonam to sam, czy lepiej zatrudnić hydraulika. Ile w sumie może kosztować usługa hydraulika za wykonanie ok 15m łaczy ?
    Dziękuję z góry za odpowiedź

  • #2 03 Lis 2010 19:32
    HM Prince
    Poziom 12  

    Jaka to rura? wszyscy producenci mają w swojej ofercie potrzebne kształtki. Nie powinno być problemu z wykonaniem takiej przeróbki, chociaż ja proponuję osobiście koledze wykonać tą instalację w miedzi.

  • #3 04 Lis 2010 15:03
    msati123
    Poziom 7  

    Chodzi mi o rure stalową i jej połączenie z plastykową.
    A jak chodzi o połączenie z miedzianą to jakie narzędzia do ich łączenia będą mi potrzebne

  • #4 04 Lis 2010 15:23
    herrRendezV
    Poziom 12  

    Palnik gazowy+butla do niego+gaz w butli...:D
    A tak całkiem na poważnie, to oprócz tego co wyżej to druciana szczoteczka (a nawet kilka na różne średnice rur) polecam zainwestować w trzy szczoteczki, każda na inną średnicę niż w jedną stożkową, bo wtedy jest lepszy docisk do czyszczonej płaszczyzny. Potem cyna fi 3 mm. Pasta do lutowania. Szmatka do czyszczenia rur w miejscu lutowania (kilka sztuk) i to wszystko.

    Instruktaż lutowania kolega też sobie życzy? Nie ma sprawy.
    (nie ma w tym wielkiej filozofii)

  • #5 04 Lis 2010 20:54
    mihhau997
    Poziom 13  

    możesz wykonać instalację tak samo w plastiku. musisz sprawić sobie odpowiednie kształtki z gwintami wewnętrznymi i zewnętrznymi, kolana, trójniki i oczywiście rury o odpowiednich średnicach

  • #6 04 Lis 2010 22:18
    piotrkam1982
    Poziom 15  

    Witam.

    wtrącę

    jeżeli chodzi o rurki PP czyli zgrzewalne/plastikowe to trzeba się liczyć z widocznym makaronem na ścianach...chyba że uchwyt co 0,5 m...:D

  • #7 04 Lis 2010 22:42
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    Jednak do piecyka i od piecyka na długości 1 metra, musi iść inna rura niż plastikowa.

  • #8 05 Lis 2010 08:06
    HM Prince
    Poziom 12  

    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Masz szeroki wybor ksztaltek, gwintow i przekrojow rur. Nie bedzie problemu z poczatkowym wytraceniem temperatury przy podgrzewaczu. Najlepiej estetycznie zamocowac uchwytami do sciany . Pamietaj o ocieplinie na rurach. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.

  • #9 05 Lis 2010 18:13
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    HM Prince napisał:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.

  • #10 05 Lis 2010 20:35
    cunioo
    Poziom 15  

    Kolego możesz to zrobić sam nie powinieneś mieć z tym problemu zasady zgrzewania i łączenia PP-R znajdziesz jak będziesz chciał , możesz tą instalację zrobić też w PEX-AL PEX jest szeroki asortyment złączek , ale jak MIRRZO napisał ok. 1 metra musi iść inna rura niż plastik.Oprócz tego jakiś klucz nastawny jakaś żabka pakuły , pasta i najlepiej śrubunki przy piecyku , ..... i zawory.

  • #11 06 Lis 2010 13:37
    herrRendezV
    Poziom 12  

    William Bonawentura napisał:
    HM Prince napisał:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.


    Ja mam taką instalację (tzn, woda z miasta, ale idzie na krany, brodzik itp.) już 3 lata i nie narzekam. Żadne kształtki, nic się nie poniszczyło.

  • #12 07 Lis 2010 01:54
    rafalw11
    Poziom 13  

    Jeśli chodzi o rury PP-R 3 to są zgrzewane za pomocą odpowiednich zgrzewarek polifuzyjnych.Połączenie tego systemu jest mocniejsze niż sama rura oczywiście pod względem poprawnego wykonania.Łatwy montaż ,nie osadza aż tak się kamień ponieważ mają rury i kształtki gładką powierzchnię.Wadą tych rur jest duża rozszerzalność liniowa i dlatego trzeba wykonywać jak najwięcej naturalnych kompensacji tzn jak najwięcej zmian trasy przewody,dać rurze swobodnego ruchu bo naprężenia mogą zniszczyć rurarz.Jeśli one muszą być na wierzchu to producent w swoim katalogu technicznym podaje rozstaw uchwytów w zależności pod jaką temperaturą będzie pracować rurarz i średnicy przewody.W przypadku dużej temperatury rurarzu stosuję się rury stabi czyli z wkładką aluminiową w celu zmniejszenia długości rurarzu w wyniku rozszerzalności PP-R.Jest większy nakład pracy przy przygotowaniu bruzd itp ponieważ są rury grubsze średnicą od miedzi.W tym systemie no nie stety muszą wykonywać dwie osoby.
    Natomiast ktoś wspomniał o instalacji miedzianej ,że najbardziej ona nadaje się do instalacji centralnego ogrzewania wody niż wody użytkowej i się zgadzam.Moje osobiste spostrzeżenie jest takie i proszę się nim nie segurować .Przy c.o. są mniejsze przepływy co związku z tym ,że woda nie aż tak wypłukuje miedzi i jest w wodzie mniej tlenu co zmniejsza korozyjność np połączeń lutowanych i jak samej miedzi.Wadą jest złe wykonania samego luty czyli za dużo cyny(korozja następuje w większym stopniu gdy cyna jest na dużej powierzchni rur) i przegrzanie samego lutu oraz nie wytarcie resztek pasty z powierzchni rur i kształek.Jeśli chodzi o instalację wody użytkowej to długi czas nie użytkowania tej instacji należy ją przepłukać ponieważ nadmiar wszystkiego w tym przypadku chodzi o miedź w wodzie może nie być zdrowa dla człowieka.Zaletą tego systemu jst to ,że można więcej manewrów wykonać niż przy PP-R ,mniejsze bruzdy.Należy pamiętać aby miedź dawać na końcu instalcji stalowej.Jeśli przed to następuje szybsza korozja elementów stalowych.
    Aby prawidłowo działała instalacji musi być wykona z zgodnie z dokumentacją projektanta i wykonana zgodnie z zalecaniami producenta materiału.Oczywiście zdarzają się takie sytuacje,że wykonawca poprawi błąd projektanta na etapie wykonastwa intalacji...
    Czy zastosować miedź czy plastik to zależy już od Państwa po przeczytaniu katalogów i informacji na temat zastowania danego systemu.

    Dodano po 15 [minuty]:

    mirrzo napisał:
    Jednak do piecyka i od piecyka na długości 1 metra, musi iść inna rura niż plastikowa.

    To prawda.Bo nagłe wyjście wysokiej temperatury z piecyka czy z podgrzewacza ciepłej wody elektrycznego może być szkodliwe dla dla rury plastikowej i połączenia.Moim zdaniem najlepsza jest miedź ,ponieważ ma duże przenikanie ciepła gdzie wtedy temperatura nie działa aż tak niekorzystnie na plastki. Kotłownia na paliwo stałe zrobiona z rur PP moim zdaniem jest nidopuszczalna z braku kontroli wysokiej temperatury i zniszczeniem instalacji.
    Dodano po 9 [minuty]:

    herrRendezV napisał:
    William Bonawentura napisał:
    HM Prince napisał:
    Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.


    A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.


    Ja mam taką instalację (tzn, woda z miasta, ale idzie na krany, brodzik itp.) już 3 lata i nie narzekam. Żadne kształtki, nic się nie poniszczyło.


    Oczywiście nikt nie mówi,że po 3 czy 4 latach coś popsuje i zniszczy.Trwałość instalaci zależy od przede wszystki prawidłowym wykonaniu instalacji jak i ciśnieniu i temperaturze w jakim czasie ona będzie pracowała.A czas ma duży wpływ co się dzieje we świecie...

    Dodano po 13 [minuty]:

    msati123 napisał:
    Z góry przepraszam jak taki temat już był.
    Jestem laikiem w tej dziedzinie.
    Chce połączyć istniejące rury wodociągowe w domu z nowymi plastykowymi (nowy punkt w piwnicy). Mam do dyspozycji zgrzewarkę do rur plastykowych.
    Jak mam to wykonać?
    Jakieś porady, linki do złączek. Czy w ogóle istnieje taka możliwość ?
    i jeszcze jedno: rur palstykowych ma być w sumie około 10m (woda ciepła + zimna), zimna ma iść do piecyka gazowego i do zlewu, a z piecyka do wanny oraz do 2 zlewozmywaków.
    Czy wykonam to sam, czy lepiej zatrudnić hydraulika. Ile w sumie może kosztować usługa hydraulika za wykonanie ok 15m łaczy ?
    Dziękuję z góry za odpowiedź


    Ja osobiście używam materiałówn PP-R polskiego producenta(brak nazwy aby nie reklamować).Zrób tak jak zasegurowano aby z piecyka wyjść około 1 m innej rury, stal czy czy miedź.Pamiętaj ,ze przy zgrzewaniu liczy się temperatura zgrzewarki ,czas nagrzewu elementów zgrzewanych i czas stygnięcia oraz prawidłowe ułożenie rur .
    Aby reklamować ewentualnie awarie w wyniku wad materiału należy zastosować tylko i wyłącznie ten sam materiał producenta i wytyczne do sposobu montażu jego systemu,paragon czy faktura itp

  • #13 07 Lis 2010 13:36
    msati123
    Poziom 7  

    Super dziękuję za odpowiedzi. Dużo mi się przyda na pewno. I jednak zdecyduję się na rury miedziane w całości, a połączenie stalowej z miedzianą za pomocą mufy mosiężnej.
    Tylko jeszcze pytanko. Jakie te szczoteczki o których wspominaliście ? Są to jakieś specjalne czy zwykłe druciane, różnych szerokości

  • #14 07 Lis 2010 13:47
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    msati123 napisał:
    Są to jakieś specjalne, czy zwykłe druciane, różnych szerokości


    Dokładnie takie, jak napisałeś: specjalne, druciane i każda do innej średnicy rur.

  • #15 07 Lis 2010 20:58
    msati123
    Poziom 7  

    Ok. Teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? Czy to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo

  • #16 07 Lis 2010 21:11
    jannaszek
    Poziom 39  

    Autor zadał pytanie jak połączyć rurę metalową z plastikową i dostał dziesiątki rad, zamiast tej jednej, że istnieją przejścia, metal plastik.
    Na rurę klejone, do rury metalowej skręcane.
    Chyba, że nie dokładnie czytałem.

  • #17 07 Lis 2010 23:00
    rafalw11
    Poziom 13  

    jannaszek napisał:
    Autor zadał pytanie jak połączyć rurę metalową z plastikową i dostał dziesiątki rad, zamiast tej jednej, że istnieją przejścia, metal plastik.
    Na rurę klejone, do rury metalowej skręcane.
    Chyba, że nie dokładnie czytałem.


    To fakt,więc napiszę jak prawidłowo to połączenie wygląda.Jeżeli rura stalowa jest bez zakończenia jakąś kształtką np mufa czy kolano stosuje się przejście miedziane gwint wewnętrzny z daną śrenicą rury miedzianej np fi 15 mm a jeśli jest kształtka to przejście zewnętrzne.Analogicznie jest to z plastikiem tylko występują tam inne średnice rur plastikowych np 16 mm,20 mm,25 mm a w miedzi śr.15 mm,18 mm, 22 mm,28 mm.Połączenie stalowej miedziane wykonuję się za pomocą konopi i pasty oraz teflonu (polecam konopie ze względu na szczelność) a przejście plastiku na stal na teflon(ze wględu na utratę gwarancji producenta rur PP przy pakułach i pęknięciu kształtki przy dużym nawinięciu pakuł) oczywiście jak kto woli.
    Do czyszczenia miedzi stosuje się specjalne czyściki do rur coś podobnego do wełny stalowej ale bez metali i szczotek drucianych odpowiednich średnic np 15,18,22 itd.Pasty są lutowania są z cyną i bez.Całe te akcesoria są w sklepie hydraulicznym,zapytaj sprzedawcę a Ci dobierze odpowiednie materiały do połączeń lutowanych

    Dodano po 10 [minuty]:

    msati123 napisał:
    ok. teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? cz y to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo


    Połączenie wykonuję się jako skręcane na teflon lub konopie z pastą.

  • #18 08 Lis 2010 09:25
    msati123
    Poziom 7  

    Jak już ciągnę te n temat to: Czy będzie problem jeśli do butli prop-but podłączę palnik bez reduktora ? Czy nie przepalę rury miedzianej ze względu na duże ciśnienie ?

  • #19 08 Lis 2010 10:24
    herrRendezV
    Poziom 12  

    msati123 napisał:
    Ok. Teraz pytanie czy do mufy mosiężnej z rury stalowej na miedzianą nie ma problemu z przylutowaniem ? Czy to wykonuje się tak samo jak w przypadku rura miedz-miedz ??

    Proszę poprawić błędy pisowni. Zdanie rozpoczynamy WIELKĄ literą.
    mod - mirrzo


    Dokładnie tak samo. Lut miękki, a potem na konopie z pastą do rury stalowej. Teflonu nie polecam. On jest dobry do rur plastykowych.

  • #20 08 Lis 2010 10:25
    Usunięty
  • #21 08 Lis 2010 16:02
    rafalw11
    Poziom 13  

    msati123 napisał:
    Jak już ciągnę te n temat to: Czy będzie problem jeśli do butli prop-but podłączę palnik bez reduktora ? Czy nie przepalę rury miedzianej ze względu na duże ciśnienie ?


    W tym przypadku jest dużo pytań na Pana problem ale kto pyta to nie błądzi.Moim zdaniem powinien Pan wynająć hydraulika z doświadczeniem.Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.
    Ale ogólnie życzę powodzenia.

  • #22 08 Lis 2010 16:29
    herrRendezV
    Poziom 12  

    rafalw11 napisał:
    Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.


    Bo ja wiem. Do lutowania miękkiego przyuczyłem się od pierwszego lutu. Żadna filozofia. Po prostu trzeba na głowie stanąć, żeby połączenie było nieszczelne. A nawet jeśli, to napuścić wody do instalacji można (a nawet trzeba-głos rozsądku) przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.

  • #23 08 Lis 2010 20:29
    msati123
    Poziom 7  

    Jestem po części elektronikiem także lutować potrafię, z tym obaw nie mam, a i ze szczelnością problemu być nie powinno bi rury jak na razie będą na tynku :)

  • #24 08 Lis 2010 20:37
    herrRendezV
    Poziom 12  

    Takie lutowanie niewiele ma ze sobą wspólnego. Jeśli kolega nie wie, jak krok po kroku to robić, to mogę wytłumaczyć.

  • #25 08 Lis 2010 22:52
    rafalw11
    Poziom 13  

    herrRendezV napisał:
    rafalw11 napisał:
    Wykonana samodzielnie instalacjia , tym bardziej pierwszy raz w Pana przypadku nie daje gwarancji na szczelność.Niestety gdy będzie wszystko pod pod posadzką i w ścianach to trudno będzie znaleźć nieszczelność a z tym wiążą się ogromne koszta ponownego remontu.


    Bo ja wiem. Do lutowania miękkiego przyuczyłem się od pierwszego lutu. Żadna filozofia. Po prostu trzeba na głowie stanąć, żeby połączenie było nieszczelne. A nawet jeśli, to napuścić wody do instalacji można (a nawet trzeba-głos rozsądku) przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.


    Drogi Panie herrRendezV.Ja nie wątpie w Pana umiejętności co do lutowania.Moją myśl kierowałem do msati123 i tak jak zsegurował,że jest elektronikiem i lutowanie nie jest mu obce Ale lutowanie kabelków czy podzespołów elektronicznych to jest trochę co innego co lutowanie miedzi.

  • #26 09 Lis 2010 10:28
    herrRendezV
    Poziom 12  

    To samo napisałem nad Pana postem...

  • #27 09 Lis 2010 11:18
    stan2300
    Poziom 16  

    witam panowie ja proponowalbym system ksztaltek mosieznych i rury plarykowej ,skrecanych kluczami w niemczech nazywal sie ten system marlej,natomiast spotkalem podobny system rowniez u nas ,rurki sa jak do ogrzewania podlogowego plastyk aluminium plastyk ,uszczelnienia sa na oryngach ,a miedzi nigdy nie laczyl bym z ryrami stalowymi ocynkowanymi bo majac troche wiedzy z chemi to miedz rospuszcza ocynk ,a woda w rurach pelni role elektrolitu gdyz nie jest obojetna chemicznie

    Proszę poprawić wszystkie błędy pisowni
    mod - mirrzo

  • #28 09 Lis 2010 18:01
    msati123
    Poziom 7  

    Sie Panowie nie martwią z lutowaniem sobie poradzę

  • #29 09 Lis 2010 19:18
    rafalw11
    Poziom 13  

    stan2300 napisał:
    witam panowie ja proponowalbym system ksztaltek mosieznych i rury plarykowej ,skrecanych kluczami w niemczech nazywal sie ten system marlej,natomiast spotkalem podobny system rowniez u nas ,rurki sa jak do ogrzewania podlogowego plastyk aluminium plastyk ,uszczelnienia sa na oryngach ,a miedzi nigdy nie laczyl bym z ryrami stalowymi ocynkowanymi bo majac troche wiedzy z chemi to miedz rospuszcza ocynk ,a woda w rurach pelni role elektrolitu gdyz nie jest obojetna chemicznie


    Tak, dlatego miedź daje się na końcu instalacji tzn za stalowymi rurami.

  • #30 09 Lis 2010 21:48
    mirrzo

    Moderator - Systemy Grzewcze

    herrRendezV napisał:
    ... napuścić wody do instalacji można... przed zatynkowaniem lub ułożeniem podłogi.


    Nie powinno się robić żadnych połączeń lutowanych pod posadzką, czy w tynku.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty