X
  • Positive voted Helpful post? (+97)
    Kompresor ze sprężarki Ursus C-330 konstrukcja własna

    Wrzucam, do oceny szanownych kolegów, moją dziś ukończoną konstrukcję kompresora..
    Konstrukcja składa się w ok 99% z części z odzysku.
    Sprężarka hs 11 model stosowany w Ursus C-330, prawie nowa, duży zbiornik ciśnieniowy od stara, mały od C-330.
    Wyłącznik ciśnieniowy pochodzi od dość popularnej w epoce PRL-u pompy hydroforu Grudziądz.
    Do tego odolejacz od C-330 aby olej chcąc nie chcąc czasem wydostający się z sprężarki, nie dostawał się do całej instalacji, zawór zwrotny, dwa manometry (główny i jeden na dużej butli) wł. główny z termikiem od tej samej pompy, z której pochodzi wyłącznik ciśnieniowy, gniazdo zasilania, kilka rurek, kolanek i elementów widocznych na zdjęciach.
    Całość napędza silnik indukcyjny 1,1 KW z lat 70 (nie do zaj....:D) oczywiście na odpowiednim przełożeniu.
    W kompresorze mam możliwość załączenie małego zbiornika ok 15L, zamykając duży zbiornik, co pozwala na uzyskanie w bardzo szybkim czasie ciśnienia ok 8 bar do drobnych prac lub załączenie obu zbiorników.
    W tym przypadku pojemność łącznie z rurkami itp wzrasta do ok 60 paru litrów. Wyłącznik ciśnieniowy nastawiłem tak aby wyłączał się przy ciśnieniu ok 7 bar ( aby sprężarka dłużej żyła) a załączał się na powrót przy ok 4 bar.
    Do tego regulator na wyjściu i chłodzenie sprężarki(silnik turbinowy z okapu kuchennego).
    A i jeszcze tablica sterowania jak na zdjęciu od zera zaprojektowana i wykonana własnoręcznie.
    Całość robiłem sam w garażu ok 5 dni.
    Wszystko było wycinane, spawane, skręcane z jak wspomniałem z części znalezionych gdzieś tam w domu lub na złomie.
    Pracy mnóstwo ale satysfakcji jeszcze więcej:D
    Mile widziane komentarze...
    Te negatywne też.

    Kompresor ze sprężarki Ursus C-330 konstrukcja własna

    Kompresor wymaga jeszcze lekkiego pomalowania, podwieszenia kabli itp ale na to dziś zabrakło czasu...
    Polecam tworzenie własnych konstrukcji (skaleczenia, zapach palonego metalu, żałobę za paznokciami:D ).
    Jakość zdjęcia jest średnia bo z tel komórkowego robiona w pośpiechu przed pracą.
    W realu wygląda to o niebo lepiej:D:D

    Kompresor ze sprężarki Ursus C-330 konstrukcja własna
  • #2 06 Nov 2010 21:15
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    I pewnie bym tak zrobił jednak ograniczało mnie zasilanie sieci gdyż nie posiadam niestety jeszcze zasilania 3 fazowego a silnikiem jednofazowym ciężko skutecznie napędzić dwie takie sprężarki nawet ustawiając jedna w przeciwnej fazie do drugiej.
  • #3 06 Nov 2010 21:22
    gts1991
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (-3)
    Zabezpieczenie silnika też nie naj nowsze jest. Może kolega powiedzieć co robi tam wisząca wtyczka na obudowanie?



    inventco.eu - proszę poprawić pisownię w swoich postach. Do tego służy przycisk PISOWNIA. Jak zaczynamy i jak kończymy zdania? Regulamin p.15.
  • #4 06 Nov 2010 21:26
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jak to mówią stare ale jare. Zabezpieczeni silnika zostało dogłębnie przeze mnie sprawdzone. Termik działa wzorowo, styki jak i cały środek jest w stanie idealnym itp. A wtyczka tam nie wisi tylko jest solidnie zamocowana. Do tego gniazda podłącza się zasilanie 230 V np popularnym kablem ogrodowym oczywiście o odpowiednim przekroju przewodów.
  • #5 06 Nov 2010 21:57
    ElectroTom
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Niedawno myślałem o takiej sprężarce. Ładna i solidna konstrukcja, do tego prawie pełny recykling. Brawo.
    Jak nie tajemnica to powiedz jakie przełożenie (mniej,więcej) na silniku?
    Pozdrawiam.
  • #6 06 Nov 2010 22:02
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Na chwile obecna jest to silnik 230V o obrotach 1440?min. Przełożenie zastosowałem ok 2 do 1 ( na sprężarce jest kółeczko pasowe ok 11cm obwodu a na silniku ok 5,5 - 6,0 cm czyli na sprężarce obroty są ok 750-850?min. Ta sprężarka może mieć większe obroty jednak trzeba by zastosować mocniejszy silnik. Ale pompuje fajnie.
  • #7 06 Nov 2010 22:11
    bobo21
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Dobrze, że nie wpadłeś na pomysł zamontowania zamiast tej wtyczki zwykłego gniazda 1-faz. i zasilania kompresora poprzez pseudo przedłużacz wtyczka-wtyczka. Takie wynalazki można zaobserwować często przy przedłużaczach 3-faz.
    Konstrukcja solidna, dopracowana. Widać, że włożyłeś w to dużo pracy.
  • #8 06 Nov 2010 22:19
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Odpada, cała instalacja elektryczna, panel sterowania z sygnalizatorami napięcia na poszczególnych elementach zostały dobrane i dopracowane poprawnie według poborów mocy, napięcia, grubości przewodów i nagrzewania sie poszczególnych elementów. Także bez obaw żadnych dziwnych i niebezpiecznych rozwiązań tu ni zastosowałem:D
  • #9 06 Nov 2010 22:32
    ElectroTom
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Może przewody od przeł. ciśnieniowego włożyłbym do peszla i zamocował trytytkami.
  • #10 06 Nov 2010 22:35
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Tak też zrobię lub coś w tym stylu tylko jak już wcześniej napisałem zabrakło czasu bo trzeba było iść "na etat".
  • #11 06 Nov 2010 22:42
    emk
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Czy nie masz problemów z przegrzewaniem się sprężarki? Przy dłuższej pracy może się w znacznym stopniu nagrzewać. Możesz pomyśleć nad dodatkowym chłodzeniem tej części kompresora.
  • #12 06 Nov 2010 22:46
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kolego tam jest zastosowane chłodzenie. To czarne nad silnikiem to wyciąg z okapu kuchennego z silnikiem turbinowym. Jego wylot jest jak widać skierowany na sprężarkę a szczególnie na głowice sprężarki. Na panelu sterowania jest sterownik nadmuch. Na trzecim biegu chłodzi całkiem sprawnie i efektywnie:D.
  • #13 06 Nov 2010 23:05
    emk
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Teraz widzę chłodzenie kompresora :) Ciekawie jest rozwiazane. Fajny pomysł!!
  • #14 06 Nov 2010 23:43
    Mark II
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Tak proste agregaty sprężarkowe mają z reguły nieco mniej kontrolek :)
    Wentylator z okapu, to trochę przerost formy. Wystarczyłby dla niewielkiej w sumie sprężarki, jakiś osiowy o średnicy 150-200mm.
    Jeszcze jedno - silnik turbinowy nie ma nic wspólnego z tym zastosowanym w okapie :)
  • #15 07 Nov 2010 00:47
    Removed
    Helpful post? (0)
    Ile waży cała ta kolubryna ? Przecież spokojnie można to było zamontować na jednym zbiorniku z LPG 60-100dm3 (na złomie za gorsze). Zamiast tej ramy spawa się podwozie od razu do zbiornika. Całą tą elektrykę można było skompresować w jednym typowym wyłączniku ciśnieniowym (z termikiem i włącznikiem ręcznym). Ten wąż na wyjściu to nie za ciekawy pomysł, tak samo jak odwadniacz na gorącym powietrzu i zawór zwrotny - pewnie teflonowy. Zawór bezpieczeństwa za zaworem odcinającym to niezbyt dobry pomysł. Kable można było spiąć chociaż opaskami za 2 PLN. Ta wystająca wtyczka śmiesznie wygląda, nie mogłeś dać normalnego kabla jak np. od czajnika ?

    PS. Fajne wężownice, jeszcze nie wymyśliłem jak to połączyłeś razem :D
  • #16 07 Nov 2010 07:40
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kolego Mark II może i dużo ale dzięki temu widać stan załączenia poszczególnych składowych części tego kompresora. Co do chłodzenia to może i przerost formy ale taki miałem pod ręką i tnąc koszty trzeba było go zamontować. Chodziło mi też głównie o koszty.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Nie ważyłem konstrukcji i nie wiem ile waży jednak na zamontowanych kółeczkach nie ma problemu jej przestawić w dowolne miejsce. Dwa zbiorniki po to iż pomiędzy nimi jest zamontowane odcięcie na zaworach gazowych. Jeśli akurat potrzebuje go do np przedmuchania czegoś małego np komputera,klawiatury, spawarki itp to zakręcam zawory i nabijam tylko mały zbiornik (potrzebna nie duża ilość powietrza to po co pompować twoje wspomniane 60 czy 100 l? raz energia dwa czas pompowania do powiedzmy 7 bar) a gdy potrzebuje do normalnych zajęć to odkręcam zawory i pompuje całość. Co do spawania to posiadam spawarkę inwertorową nie mam gazowej więc nie chciałem osłabiać konstrukcji butli. Oczywiści całość można było skomponować w jednym wyłączniku iść do sklepu i go kupić ale jak już powtarzam któryś raz... skoro miałem w domu takie części sprawne w 100 % i do tego produkcji Polskiej to po co kupować szczególnie made in china??? Wąż na wyjściu to wąż ciśnieniowy do 10 bar i też ma sens. Sprężarka pracując generuje pewne małe drgania a ja nie chciałem żeby po połączeniu rurką do całej instalacji wszystko mi drgało szczególnie zegary. To jest odolejacz od c 330 i tam też pracował w ciężkich i gorących warunkach zamontowany na silniku. Zawór zwrotny jest nowy, cały mosiężny made in italia. Kabelki wiszą bo nie miałem ich czasu jeszcze podwiesić a wtyczka... właśnie nie chciałem zebu przewód zasilający wisiał na nim a plątał się pod nogami więc dołączam zasilanie do sprzętu przedłużaczem budowlanym. Myśl myśl jak to podłączyć:D
  • #17 07 Nov 2010 07:58
    larson04
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Trochę marna wydajność przy tych obrotach,myślę,że silnik dałby radę pracować na większych obrotach.Co do chłodzenia,to wystarczyłby wentylator 120x120,bądź inny.Dobrze,że zastosowałeś wyłącznik z termikiem,ale ta wtyczka trochę dziwnie wygląda,daj kawałek normalnego przewodu z wtyczką.Mam nadzieję,że ten wąż ciśnieniowy jest odporny na temperaturę,bo napewno będzie się grzał.Na wylocie powinien być dobry odwadniacz z reduktorem,bo napewno bedziesz miał wodę na wyjściu.
  • #18 07 Nov 2010 08:10
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    wydajność nie jest zła ale może założę odrobinę większe kółeczko na silnik. Wąż jest odporny a pozatym nie jest dopięty bezpośrednio do sprężarki ani odolejacza tylko jeszcze przez parę kolanek i kilka cm rurek.Na wyjściu jest reduktor niestety nie widać go na zdjęciu. odwadniacz też mam tylko wpiąć na wyjście do pras malarskich:D
  • #19 07 Nov 2010 08:28
    micchaal12
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Z daleka to owszem wygląda fajnie, ale jak się przyjrzeć to ta konstrukcja się rozpadnie po paru godzinach pracy - spawy tragedia.Lepiej dać kilka złoty i zlecić to fachowcowi.
  • #20 07 Nov 2010 09:34
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    widzę że kolega spawacz ale nie przesadzajmy inne moje konstrukcje o podobnych spawach i dużo większe służą mi już parę ładnych lat i żaden spaw jeszcze nie puścił
  • #21 07 Nov 2010 11:52
    jump$
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Bardzo dobry projekt gratulacje, jedynie to spawy mogą w oczy kolić jeśli chodzi o wygląd estetyczny a poza tym dobrze jest. Też chcę zrobić taki kompresor tylko brakuje mi 2 najważniejszych rzeczy: sprężarki i butli,
    Taka sprężarka by mi się przydała pewnie dała by rade chodzić na 1400 obr.
    ja czasem jak pompuje opony taką w trzydziestce to nawet 1600 obr. ustawiam.
  • #22 07 Nov 2010 12:06
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    te spawy na tym zdjęciu może tak wyglądają ale w rzeczywistości wygląda lepiej. może i faktycznie zwiększę obroty obserwując jak zachowa się silnik. Butle kupisz na złomie, w punktach rozbiórki aut itp taka butla ok50 l w dobrym stanie to ok 50 zł większe i z papierami ok 80 zł. Sprężarki też dostaniesz np od stara za ok 100 zł.

    Dodano po 3 [minuty]:

    w końcu jakieś pozytywne opinie bo już miałem pociąć ją na żyletki :D:D
  • #23 07 Nov 2010 12:42
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Powiem tak , nieważne jest podstawa , rączki, butla. Ważne natomiast jest super sztywnwne połaczenie silnik - kompresor bo tam sa pulsacje momentu.
    Jak tam nie będzie sztywne to roztrzepie reszte konstrukcji.
    Ja też mam z c-330 hs 11 - 1 faz 1,1kW i ze stara HS 17 5,5kW i jakoś działają..
  • #24 07 Nov 2010 13:30
    Mark II
    Level 19  
    Helpful post? (-1)
    kompresator wrote:
    widać stan załączenia poszczególnych składowych części tego kompresora

    Co dla tak prostych konstrukcji nie daje żadnej przydatnej informacji. Jest jedynie imponującym ozdobnikiem. Zabrakło natomiast licznika motogodzin, przydatnego, jeżeli ktoś na serio traktuje eksploatację sprężarek. Nie chodzi bynajmniej o jakieś wydumane zapisy w książce obsługi urządzenia, lecz zwyczajnie o możliwość oszacowania, kiedy np. wymienić olej lub sprawdzić zaworki w sprężarce.
    Rzeczą, moim zdaniem godną uwagi, jest zamontowanie dwóch zbiorników powietrza. To faktycznie jest dobry pomysł, szczególnie gdy kompresora używa się rzadko i jest mało prawdopodobne, by w głównym zbiorniku pozostało po dłuższym czasie jakieś ciśnienie.
    Sprawą na którą warto zwrócić uwagę, jest możliwość zamontowania w zbiornikach kurków odwadniających. Można wtedy w wygodny sposób usuwać kondensat, który lubi się pojawiać szczególnie podczas bardziej wilgotnych dni.
    Ważne, że nie zabrakło zaworu bezpieczeństwa.
  • #25 07 Nov 2010 13:31
    ELEKTRONIK1994
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Bardzo efektowne wykonanie, podoba mi się sygnalizacja świetlna pracy poszczególnych elementów. Jak załatwiłeś sprawę smarowania?
  • #26 07 Nov 2010 13:59
    Removed
    Helpful post? (0)
    kompresator wrote:
    Jeśli akurat potrzebuje go do np przedmuchania czegoś małego np komputera,klawiatury, spawarki itp to zakręcam zawory i nabijam tylko mały zbiornik (potrzebna nie duża ilość powietrza to po co pompować twoje wspomniane 60 czy 100 l? raz energia dwa czas pompowania do powiedzmy 7 bar) a gdy potrzebuje do normalnych zajęć to odkręcam zawory i pompuje całość.

    No i raz pompujesz np. te 60 litrów i masz sprężone powietrze na kilka dni roboty (typu przedmuchiwanie klawiatur etc.). Kwestia szczelności (głównie zaworu zwrotnego). W mojej sprężarce, po weekendzie jest takie samo ciśnienie jak i przed.
  • #27 07 Nov 2010 14:15
    nico41
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Czy kolega ujawni koszt wykonania?
  • #28 07 Nov 2010 16:44
    leszekszop
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Podoba mi się. Mam pytanie- czy zawór zwrotny to typowy sprężarkowy, mogę wiedzieć ile Cię kosztował? Czy nie ma problemu z rozruchem przy 4 barach bo chociaż masz zwrotny to nie widzę odprężnika? Mam sprężarkę o pojemności skokowej jak w hs11 i podaję jej 1400obr/min z mocy 1,3kW , ładnie pompuje tylko właśnie myślę o zwrotnym i ewentualnie odprężniku bo mam problem z rozruchem pod ciśnieniem.
  • #29 07 Nov 2010 16:51
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Ja przy 6bar i silniku 1 fazowym nie mam problemu z rozruchem , obroty sprężarki 1400Obr/min.
  • #30 07 Nov 2010 20:57
    kompresator
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    odpowiedzi do ostatnich postów.A więc kolego MarkII w każdym z zbiorników na dnie zamontowałem zawory w celu spuszczania wody. W małym jest to oryginalni zawór od stara a w dużym zawór gazowy. Zawór bezpieczeństwa to podstawa bezpieczeństwo przede wszystkim. Sprężarka ta ma smarowanie rozbryzgowe. Wlewa się 150 ml oleju silnikowego od C330 lub sprężarkowego. Instalacja jest bardzo szczelna, dużo uwagi i wysiłku temu poświęciłem. Wszystkie gwinty skręcałem na pakułach i smarowałem pastą uszczelniającą do gazu. Zawór zwrotny kupiłem w sklepie z instalacjami gazowymi ale i w innych też dostaniesz. Ważne by był w środku nie plastikowy! Mój jest 1/2 cala cały mosiężny produkcji włoskiej i kosztował 20 zł nowy. Nad rozruchem przy 4 barach też myślałem i dlatego za odolejaczem sprężarki tam gdzie jest podłączony wąż zastosowałem trójnik i jeden wolny otwór zaślepiłem nyplem, gdyby były problemy miałem tam wstawić elektrozawór sterowany z wyłącznika ciśnieniowego, w stanie bez napięcia otwarty a gdy wył ciśnieniowy załączał by silnik załączał by i zawór a ten by się zamykał. Ale po napompowaniu do 7,5 bar odkręciłem nypel i nie było żadnego ciśnienia a silnik startuje jak przy pustych butlach więc jest ok
  Search 4 million + Products
Browse Products