X
  • #1 07 Nov 2010 15:56
    sciga123
    Level 7  
    Helpful post? (+1)
    Będę robił remont kapitalny silnika w C-330.Zastanawiam się czy mogę w nim zastosować olej Aral Super Traktoral 10W30.Stosowany jest on w fabrycznie nowych Zetorach,jednak taki silnik z C-330 to stara konstrukcja i nie jestem pewny czy taki olej będzie dla tego silnika odpowiedni?
  • #2 07 Nov 2010 18:30
    638936
    Removed  
    Helpful post? (0)
    NIE tylko 15w40 lub 20w40
  • #3 07 Nov 2010 18:32
    zetor5211
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Witam 1 sprawa to jakim olejem jest zalany teraz??
    Jeżeli mineralnym to raczej bym odradzał ponieważ oleje syntetyczne i półsynetyczne mają właściwości czyszczące wiec po wlaniu oleju półsyntetyku do silnika który był zalany mineralnym mogło by spowodowac że np. stracił byś cisnienie w układzie smarowania
    chyba że bedziesz wymieniać wszystko na nowe.
    bo wiadomo ze syntetyki i półsyntetyki sa lepsze niz mineralne ale do starszych kontrukcji lepiej wlac mineralny lepszej jakości np. TURDUS
  • #4 07 Nov 2010 19:28
    azxxc
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli do silnika świeżo po remoncie to można tylko co to da? Większej mocy - nie, cichszej pracy - nie, mniejszego zużycia paliwa -nie, a i czy znacząco zwiększy trwałość silnika - wątpię. Ważne aby poziom był zawsze w normie i wymiana zgodnie z zaleceniem (znam takich co do 60-ki leją jakiś drogi bodajże mobil i później jeżdżą bez wymiany 3 lata twierdząc że: "tak jest lepiej")
  • #5 07 Nov 2010 19:42
    Removed
    Helpful post? (0)
    azxxc wrote:
    znam takich co do 60-ki leją jakiś drogi bodajże mobil i później jeżdżą bez wymiany 3 lata twierdząc że: "tak jest lepiej"

    To i tak rewelacyjnie, ja znam takich co tylko dolewają najtańsze pomyje typu superol, a wymiana to z racji remontu :D
  • #6 07 Nov 2010 19:44
    zetor5211
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    a jak sie zdemontuje pokrywe głowicy to można się przeżegnać jaki osad(błoto) jest:)
  • #7 07 Nov 2010 21:14
    Paweł#G
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Nie wiem, jaki olej zaleca producent, czy tak jak do 360 ( zima 10W30 lato 20W40) (nie mogę za bardzo sprawdzić, bo internet u mnie ledwo żyje :cry: ), ale jeśli tak i silnik jest mało wiele złożony, zalał bym mu półsyntetyk 10 W 40 . Powinno mu to zapewnić lepsze smarowanie przy zimnym silniku ( przy ciepłym będzie prawie to samo co mineralny), a właściwości smarne olej półsyntetyczny ma przeważnie trochę lepsze od mineralnych. Z powstawanie wycieków nie ma co przesadzać, w końcu półsyntetyk nie wyżera uszczelek :D , ma tylko trochę lepsze środki czyszczące ( mineralne też je mają ). Półsyntetyk jest zdecydowanie lepszy dla osób które wymieniają olej raz w ciągu roku i używają ciągnika przez cały rok. Nie trzeba wtedy katować silnika w lato na oleju zimowym, lub odwrotnie. W książkach producent zaleca dwa oleje, bo po prostu kiedyś były trudno dostępne oleje wielosezonowe, a co dopiero syntetyczne. Dobierając olej trzeba tylko kierować się lepkością, są przecież i oleje w pełni syntetyczne 20W50.
  • #8 10 Nov 2010 18:27
    507553006
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    Jak konstruktorzy projektowali silnik c 330 to były lata 70-te. Napewno wtedy nie było zadnych syn.. czy półsyn.. i myslicie ze nie brali pod uwage srednic magistrali, knałów smarujacych czy wydatkow pomp olejowych?
    Moja opinia jest taka, ze njlepszy bedzie zwykły minerał i tak jak kolega napisał wyzej ,ze regularna wymiana -i to bedzie najlepsze rozwiazanie..... i co wazne w pojeciu regularna- nie zawsze znaczy to ilosc mth ale takze czas czyli sezony lato -zima-lato-zima. Napewno nie zaszkodzi po kazdej zimie kiedy to wtedy najbardziej "odchorowuja" własciwosci oleju..
  • #9 10 Nov 2010 20:00
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Czyli co 300Mth .
  • #10 10 Nov 2010 20:52
    Zico63
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Koledzy dalej to rozważają? Czytam to już parę ładnych dni i dziwię nieco się temu: Instrukcja podaje typ i rodzaj oleju i taki trza lać. Przedobrzenie to nie tylko większy koszt oleju ale i możliwość rozpuszczenia uszczelnień. Stare simmeringi były dobre na Selectol, kto Koledze zagwarantuje jak zachowają się z nowoczesnymi olejami z dodatkami myjącymi?
    Jeśli ktoś wlał i jeździ już parę sezonów bez wycieku - zwracam honor, jest O.K. bo półsyntetyk jest na pewno lepszy od "minerała". Jeśli jednak nie ma takiego użytkownika na forum...
  • #11 11 Nov 2010 11:33
    sciga123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    507553006 wrote:
    Jak konstruktorzy projektowali silnik c 330 to były lata 70-te. Napewno wtedy nie było zadnych syn.. czy półsyn.. i myslicie ze nie brali pod uwage srednic magistrali, knałów smarujacych czy wydatkow pomp olejowych?

    Tu właśnie jest problem czy oleje tej kategorii zastosowane w silniku starszej generacji beda mogly dostatecznie wszystko smarować w calym zakresie temperatur silnika.Co do uszczelnień to wszystkie i tak bedą wymienione.
    W moim C-360 robie wymianę co 150- 170 mth na wiosnę.
    Licze tez właśnie na to że odezwie się jakis uzytkownik który juz stosowal jakiś półsynt. w starszym silniku.
  • #12 11 Nov 2010 12:07
    Paweł#G
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Dobierając olej oprócz lepkości ( potocznie gęstość )trzeba spojrzeć na klasy jakości i zastosowania oleju ( Czym różni się na przykład SUPEROL CC od CB tej samej lepkości? ).
    Do poczytania:
    Link
    ( na stronie gulfa warto poczytać i inne zakładki np. o dodatkach)
    Link
    Kolego 507553006 jakie znaczenie ma baza oleju ( syntetyczną ,czy mineralną ) dla kanałów olejowych, magistrali , pomp jeśli olej ma tą samą lekkość?

    Jeśli ktoś ma obawy przed olejem półsyntetycznym, a chce chronić lepiej silnik niech zaleje olej mineralny lepszej jakości i zmienia go zgodnie z zaleceniami ( dobry mineralny olej bywa lepszy od słabego półsyntetycznego)
  • #13 13 Nov 2010 21:19
    UlfgaR
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    U mnie wszystkie traktory chodzą na SUPEROLU F i wszystko chodzi bardzo dobrze. Przy c330 robie zawsze na wiosnę, a przy fergusonach 2,3 razy do roku
  • #14 13 Nov 2010 21:37
    arti1987
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    do starszych silników najlepiej lać olej mineralny . syntetyki mogą wymyć silnik , co może spowodować potężne wycieki.
  • #15 13 Nov 2010 21:50
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Dobra a zna ktoś jakieś dodatki myjące do oleju?
  • #16 13 Nov 2010 23:47
    Zico63
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    arti1987 wrote:
    syntetyki mogą wymyć silnik , co może spowodować potężne wycieki.

    Silnik idzie do remontu (jak pisał Kolega) - to co ma wymyć? Przy remoncie jest m.in. dokładne mycie dla weryfikacji części.
    Chyba że ten remont to taki jak w POM-ie...
  • #17 08 Dec 2010 22:45
    liseczq
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Panowie.

    Skąd takie teksty o wypłukaniu silnika ?

    Niektórzy mówią "większy przebieg pojazdu = gęstszy olej"

    Powiedzcie mi który producent stosuje takie zalecenia ?

    Moderated By Pawel wawa:

    Kolego, kolor czerwony jest zarezerwowany zwyczajowo dla moderatorów. Zmieniłem. Proszę się, na przyszłość, do tego stosować.


    Ja do silników z przebiegiem 300tys lałem 0W30.
  • #18 08 Dec 2010 23:49
    Zico63
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Normalna kolej rzeczy: odłożone nieuchronnie osady uszczelniają drobne nieszczelności. Nie jest to technicznie poprawne ale się sprawdza - do pewnego stopnia silnik nie cieknie. Po wlaniu "za dobrego", czyli mającego zdolności myjące, oleju - następuje wymycie osadów i wycieki.
    Można narzekać, że jak cieknie to przecież znaczy że jest dziura i co to za uszczelnianie brudem - ale tak to "chodzi", a czasem trzeba jeszcze mieć czym zwieźć te buraki z pola, dopiero później remont.
    To samo dzieje się po starannym płukaniu chłodnic, czy wlaniu "kreta" do rur w domu... :roll:
  • #19 09 Dec 2010 07:34
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (+1)
    Jeśli kolegę pytającego jeszcze interesuje zagadnienie to spróbuję cos od siebie. Odpowiedź uzależniałbym od reguł jakimi rządzi się użytkownik silnika. Jako, że widuję ciągniki w opłakanym stanie i czasem takie przyzwoite. Przeciętny ciągnik w rolnictwie polskim ocieka zewsząd olejem co po pokryciu kurzem upodabnia go do bryły mazi. Olej w silniku wymieniany przypadkowo lub nigdy. I w tej sytuacji stosowanie wyszukanych technologii nic nie daje bowiem użytkownik i tak doprowadzi do awarii. I trochę tym kierowali się konstruktorzy silnika C 330. A konstruowany był na początku lat sześćdziesiątych (ubiegłego wieku) i później ulepszany. Generalnie silnik mało wysilony, mało wymagający, czyli olej mineralny jest wystarczający. Ale warto wiedzieć, że zastosowanie oleju lepszego o wyższych lepkościach z pewnością nie zaszkodzi. I nie piszcie bzdur o wymywaniu, rozpuszczaniu, szczególnie po naprawie głównej. Więc jeśli użytkownik stosuje odpowiednią kulturę eksploatacji i nie musi minimalizować absolutnie kosztów to śmiało może stosować półsyntetyk lub nawet syntetyk wydłużając przy tym okresy wymiany.
  • #20 09 Dec 2010 23:44
    dzindz
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Nie mogę usnąć i czasami czytam forum. Wypowiem się w ww kwestii z racji tego że zawodowo naprawiam silniki ZI/ZS z '67@09 lat oczywiście. A mianowicie S 321 ma az jeden simering!!!!!!!!!!!!!!, brak uszczelniaczy zaworowych i prosty układ olejenia cisnieniowo-rozbryzgowy.Sam naprawiłem ojcu 2 lata temu taki silnik(500 mth temu), pasowania na panewkach i pierścieniach sa jak najbardziej współczesne i producent tez tak zalecał. kwestja jest jakości materiałów i dokładności obróbki.A co do oleju po dotarciu silnika !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tzn 50 mth na CB 15w/40 używam CG-4 ACEA B3/B4 10w/40 i wymiana co 200 mth silnik jest zdrowy jak rydz i pobiera na 100mth ok 0,5 l oleju a nie jeździ po bułki....... Piszę tak bo widzę że wiedza techniczna potencjalnych młodych rolników sie trochę poprawia i jest na nieco wyzszym poziomie niz np 20 lat temu. Z ciekawostek ciągnik ma 7500mth, 1 szlif wału i nadal orginalną pompę oleju!!!!!!! Jak dbasz to i Ursus podziała......................
  • #21 29 Mar 2011 23:51
    sciga123
    Level 7  
    Topic author Helpful post? (0)
    Panowie, dziękuję wszystkim za wypowiedzi.Silnik już wymyty i po remoncie, zalany olejem Super Traktoral 10W 30, ciśnienie na wolnych obrotach na zimnym silniku 2,5-3 atm. Na razie przepracował tylko ok 3 mtg. bez obciążenia co oczywiście o niczym nie przesądza.W najbliższych dniach zaczną sie prace polowe to bedzie mógl sie wykazać.Chyba że bedzie zbyt chłodno to wtedy wiekszośc prac bedę robil C-360 bo jest z kabina.A tak przy okazji może ma ktos kabie do C-330 na zbyciu? to piszcie na: sciga123(malpa)poczta.fm.
    Pozdrowienia.
  • #22 15 Jan 2012 07:38
    primastar
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    witam kolegów ! ja osobiście wymieniłem olej w C-330 z superol na olej 10W-40 i 15 W40, zmieszałem dla tego żeby nie był za rzadki i nareszcie mam spokój z męczeniem rozrusznika zimową porą. mój Traktorek pali po podgrzaniu świec bez problemu. mam jedem 12V 100Ah akumulator oraz alternator Bosch. Bosch jest o tyle dobry że posiada regulator na pięcia w sobie i w każdej chwili można za pomocą 2 śrub go odkręcić oraz jest łatwy w podłączeniu.
  • #23 15 Jan 2012 07:47
    ZGG
    Level 27  
    Helpful post? (+1)
    Jeżeli mineralnym to raczej bym odradzał ponieważ oleje syntetyczne i półsynetyczne mają właściwości czyszczące wiec po wlaniu oleju półsyntetyku do silnika który był zalany mineralnym mogło by spowodowac że np. stracił byś cisnienie w układzie smarowania
    chyba że bedziesz wymieniać wszystko na nowe.--- Co za idiotyzm? Czy syntetyk wypłuka kąpozycję z panewek , i powiększy luzy? Czy tylko wyczyści brudy ze środka silnika . I przy okazji zapcha świeżo wymieniony filtr. I o ten filtr się rozchodzi. Bo jeżeli jest to wymienny wkład, a nie bączek. To zapchany wkład już nie puszcza oleju. I z tąd te bajki o zacieraniu silników po przejściu na syntetyki.
  • #24 16 Jan 2012 00:19
    ceiwo
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Temat już nie aktualny sądząc po dacie ale chciałbym zasugerować że po remoncie silnika wlałbym olej półsyntetyczny lub nawet syntetyczny.Piszę to ze swojego doświadczenia a co do zaleceń fabrycznych przykład: kupiłem swego czasu Toyotę Hiace z silnikiem diesla 2,4 fabryka do tego silnika zalecała olej mineralny firmy Texaco,ja zalałem od nowości motor olejem pełen syntetyk Mobil 1 i tak sobie zrobiłem 500 000 tys/km i silnik nadal śmiga .
  • #25 16 Jan 2012 01:55
    ozon79
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Zalej TURDUSA 10W/40 i do zobaczenia za parę lat przy nastepnym remoncie.
    Polecam naprawde dobry i niedrogi.Wymiana co 200 mth.
  Search 4 million + Products
Browse Products