Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 14 Lis 2010 21:50
    KingArtur87
    Poziom 8  

    WItam,
    ponieważ nie jestem zbyt ogarnięty w elektronice, a chcialbym dokłądnie zrozumieć zasadę działania regulatora napięcia w alternatorze mam kilka pytań:
    1. po co dokładnie jest dioda D1 w schemacie
    2. nie wiem czy dobrze rozumiem, ale w momencie kiedy na R1 napięcie osiąga wartość napięcia regulacji ( napięcia przebicia diody? ) wówczas t1 zaczyna przewodzić. teraz mam pytanie, w jaki sposób jest porównywane to czy on ma jeszcze ładować czy nie i jakim pradem.

    Regulator napięcia w alternatorze samochodowym - działanie

  • #2 14 Lis 2010 21:54
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    D1 jest do tłumienia napięcia samoindukcji uzwojenia wzbudzenia.

  • #3 14 Lis 2010 21:58
    bartek_j
    Poziom 35  

    Jezeli Rf to jest uzwojenie wzbudzenia (wyjatkowo to ktos glupio na tym schemacie przedstawil )to dioda D1 sluzy do zjadania przepiecia ktore moglo by siepojawiac w chwili wylaczania tranzystora T3. Czyli chroni ten tranzystor przed przepieciem. Brakuje na tym schemacie kontrolki ladowania, szeregowo z wlacznikiem Z
    Poza tym po wylaczeniu zaplonu caly czas bedzie plynal prad prez wzbudzenie i rozladduje sie akumulator.
    Jednm slowem schemat do bani.

  • #4 14 Lis 2010 22:01
    KingArtur87
    Poziom 8  

    hmm a w jakim obwodzie ( przez jakie elementy ) płynie prąd w momencie kiedy następuje zatkanie t2 i t3 Bo myślałem że właśnie jakoś przez D1 ( bo rozumiem że kiedy napięcie osiągnie wartosć regulacji t2 i t3 są już zatkane i prąd przez uzwojenie wzbudzenia nie płynie ? )

  • #5 18 Lis 2010 14:08
    KingArtur87
    Poziom 8  

    Nie chciałem zakładać nowego tematu, dlatego napisze tutaj.

    Wykonałem w programie model alternatora i wykonałem symulację. Jak widać na załączonych wykresach jest ok i po załączeniu obciążenia ( wykres pomarańczowy ) napięcie spada po czym wraca do ustalonej wartości ( wykres zielony ). Jednakże mam pytanie, czy jest możliwość zmniejszenia drgań napięcia na wyjściu alternatora?
    Załączam schemat w którym badałem regulator, sam regulator ( posłużyłem się schematem który znalazłem w którymś z tematów tylko wprowadziłem do programu ) i przebiegi.

    Regulator napięcia w alternatorze samochodowym - działanie

    Regulator napięcia w alternatorze samochodowym - działanie

    Regulator napięcia w alternatorze samochodowym - działanie

  • #6 18 Lis 2010 14:53
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    POminąłeś równolegle podłaczone źródło napięcia czyli akumulator.

  • #7 06 Paź 2011 21:11
    pawlo82
    Poziom 10  

    Witajcie
    posiadam rozebrany regulator od alternatora Bosch/Valeo
    oczyściłem go z osłony i przy okazji ułamałem nóżki ... miejsca te oznaczyłem numerami: 1 2 3
    mam teraz pytania:
    które luty są dla szczotek a które dla masy?
    którym opornikiem mogę zwiększyć napięcie wyjściowe tak by uzyskać wyższe napięcie ładowania ?

    Regulator napięcia w alternatorze samochodowym - działanie



    Uploaded with

    ImageShack.us

  • #8 07 Paź 2011 09:59
    carrot
    Moderator Samochody

    Chcąc zwiększyć napięcie ładowania musisz wymienić diodę zenera, tą szklaną z prawej strony

  • #9 07 Paź 2011 14:32
    pawlo82
    Poziom 10  

    ok tak też zrobię
    rozumiem ze w jej miejsce mam wlutować diodę tradycyjną na której nieznacznie większy spadek napięcia ma skutkować wiekszym napięciem ładowania tak ?
    obecnie regulator daje 13.8V a jakie napięcie będzie po jej wymianie ?

  • #10 07 Paź 2011 15:47
    carrot
    Moderator Samochody

    Nie rozumiesz, tam jest dioda zenera 14V, co skutkuje ograniczeniem napięcia ładowania do takiej wartości (mniej, więcej) jak wlutujesz taką na 16 to uzyskasz takie napięcie na wyjściu alternatora

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty