Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 16 Lis 2010 11:03
    khali
    Poziom 13  

    Czy możecie mi napisać dokładnie jak to sprawdzić.
    Czy ten luz osiowy to luz pomiędzy pokrywą czopa głównego a "wagami " wału korbowego?

    Jak sprawdzic luz osiowy wału korbowego?

  • #2 16 Lis 2010 12:24
    maszan
    Poziom 22  

    Czujnik zegarowy miedzy boczna plaszczyzne przeciwwagi lub czegokolwiek na wale i srubokret miedzy pokrywe czopa glownego, a blok i napierasz w jedna strone - zczytujesz z czujnika wartosc ; potem srubokretem napierasz w strone druga i znow zczytujesz wartosc .Roznica odczytow da ci luz osiowy walu.

  • #3 16 Lis 2010 14:49
    mczapski
    Poziom 38  

    Jak wskazuje nazwa jest to wielkość przesunięcia (każdego) elementu wału korbowego mierzona wzdłuż osi głównej (obrotu). Inaczej luz na panewkach wzdłużnych. Oczywiście mierzymy na całkowicie zamontowanym do bloku wale. Będą to setne części milimetra.

  • #4 16 Lis 2010 15:04
    1078231
    Usunięty  
  • #5 16 Lis 2010 18:51
    khali
    Poziom 13  

    czyli najlepiej czujnikiem i śrubokrętem odginać wał w jedną i drugą stronę i ta różnica to będzie luz osiowy a szczelinomierzem jak dokładnie , pomiędzy pokrywę a wagę wału ?

  • #6 16 Lis 2010 20:04
    1078231
    Usunięty  
  • #7 16 Lis 2010 21:19
    Usunięty
  • #8 16 Lis 2010 21:23
    1078231
    Usunięty  
  • #9 16 Lis 2010 21:36
    robokop
    Moderator Samochody

    Paski służyły tylko do określenia zużycia zespołu panewka/czop, tutaj mierzy się inaczej - czujnik na podstawie magnetycznej przylepionej do czoła bloku, oś czujnika na czoło wału. Blok na sztorc i patrzeć ile wał się przesuwa. W większości silników wał jest ustalany półksiężycami, osadzonymi albo na środkowej podporze, albo przy skrajnej. Wyjątkami są chyba któreś alfy, gdzie luz wału ustalany jest wkręcaną od czoła panewą podobną jak w "maluchu".

    Dodano po 1 [minuty]:

    Motronic napisał:

    Pamiętasz jak się mierzyło luz np. w polonezie, szczelinomierz pomiędzy krawędź oporową na środkowym czopie a półksiężyc i już.
    A ta metoda jest do bani, blok rzadko kiedy jest prosty - może być różny luz po obu stronach wału - te bloki wichrowały się jak złoto.

  • #10 16 Lis 2010 21:40
    1078231
    Usunięty  
  • #11 16 Lis 2010 21:48
    robokop
    Moderator Samochody

    Zwichruje się blok - podpory przestaną stać w linii, w dodatku równolegle do siebie - stąd konieczność słynnego osiowania podpór wału - ukręcone wały jakiś czas po konkretnym zagotowaniu silnika. Półksięzyce po jednej stronie, np. od rozrządu będą spiłowane do żywej stali, od strony wydechu nawet nie ruszone. Cienkiego czy malucha, bez luzu osiowego wału to nie widziałem - wszystkie z przebiegiem mają.

  • #12 16 Lis 2010 21:54
    1078231
    Usunięty  
  • #13 16 Lis 2010 22:22
    ociz
    Moderator Samochody

    Ja wam powiem jak się luz sprawdza. Jeden ciska i puszcza sprzęgło a drugi stopą dociska koło pasowe. :D

  • #14 16 Lis 2010 22:24
    1078231
    Usunięty  
  • #15 16 Lis 2010 22:30
    trans-serwis
    Poziom 39  

    robokop moim zdaniem panewki oporowe mają największe zyżycie od strony sprzęgła. Metoda ze szcelinomierzem jest równie dobra jak metoda z czujnikiem tylko ta z czujnikiem jest dokładniejsza.

  • #16 16 Lis 2010 22:48
    ociz
    Moderator Samochody

    Na poważnie to sprawdzanie szczelinomierzem wg mnie to nie jest dobry sposób. Zazwyczaj jak spotkałem się z tym że jest duży luz to powierzchnia panewek i wału do której przylegają była po prostu nie równa.

  • #17 16 Lis 2010 22:53
    1078231
    Usunięty  
  • #18 16 Lis 2010 23:38
    Usunięty
  • #19 16 Lis 2010 23:43
    1078231
    Usunięty  
  • #20 17 Lis 2010 00:00
    Usunięty
  • #21 17 Lis 2010 06:38
    manta
    Moderator Samochody

    Skrobałem panewki, pasowanie na grafit, silnik to skoda Octavia 1234 cm. pojemności 59r. Ta w nadwoziu Spartaka. Ale tylko główne.

  • #22 17 Lis 2010 08:07
    mczapski
    Poziom 38  

    No to się pochwalę. Owszem skrobałem jedną panewkę główną w jakimś ZISIE. Dawno to było i pod kontrolą znawcy zagadnienia. Do tego polerowanie czopów wału klockami drewnianymi. W tych silnikach ponoć zamiast kompozytu panewkowego stosowano doraźnie skórę od słoniny.
    Ale to ma się nijak do współczesnych silników.
    A luz wzdłużny to raczej jednak najlepiej mierzyć czujnikiem zegarowym.

  • #23 17 Lis 2010 22:23
    robokop
    Moderator Samochody

    trans-serwis napisał:
    robokop moim zdaniem panewki oporowe mają największe zyżycie od strony sprzęgła.
    Z której strony by nie miały, to ich zużycie przekłada się na sumaryczny luz wału. Panewek silnikowych nie skrobałem, ale wiem jak się to robi.

  • #24 18 Lis 2010 11:37
    khali
    Poziom 13  

    luz to ma być różnica najwyższej wartości i najniższej ?

  • #26 18 Lis 2010 12:25
    mczapski
    Poziom 38  

    Chyba wszyscy w tej dyskusji tak to od początku traktują i wydawało się to oczywiste. Już zaczynam się zastanawiać co masz na myśli pisząc o tej różnicy. Mowa o wielkości przesunięcia wzdłuż osi obrotu wału zamontowanego, mierzona w jednostkach długości liniowej. W teorii nieważna jednostka, czyli mogą być milimetry, cale, łokcie, wiorsty, byle byś potrafił ocenić tą wartość w sensie poprawności funkcjonowania. Oczywiście w naszych warunkach będzie mowa o pochodnych metra, czyli milimetrach.
    Mam nadzieję, że jeśli pytasz o ten luz to wiesz jak wygląda i gdzie znajduje się łożyskowanie wzdłużne wału korbowego.

  • #27 18 Lis 2010 20:44
    wopor
    Poziom 32  

    Witam, kol Motronic a pewnie że sie skrobało, zreszta jak zaczynałem to były zakłady co wylewały panewki, jako skrobaka uzywałem złamanego pierścienia :D , żmudna robota, kiedyś robiłem silnik do Horcha(chyba tak sie pisze), to miał jeszcze sprzęgło stoskowe i okienko w które jak sie skóra na stożku zdawczym skurczyła sie nasikało :D i jechał, to trzeba było wylewać panewki bo niedokupienia były, ta róznica w wskazaniach to luz rzeczywisty a montażowy ? najczęściej to 0,04-0,06mm, a tak na marginesie moim skromnym zdaniem te naprawy wcześniejsze(60 lata) wymagały finezji i opanowania kunsztu mechaniki, teraz to wymienialnia części,a kol manta w tym silniku było fajne łożysko oporowe sprzęgła-pierścień grafitowy, lubił pęknąć przy wkładaniu skrzynki :D z łezką w oku pozdrawiam.

  • #28 19 Lis 2010 07:52
    manta
    Moderator Samochody

    Ogólnie autko ciekawe, skrzynie biegów można było do środka wyjąć, w całym silniku ani jednego uszczelniacza, kran na silniku do regulacji dopływu ciepłej wody:D

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty