X

Jak sprawdzic luz osiowy wału korbowego?

16 Nov 2010 11:03 KHkhali
  • #1 16 Nov 2010 11:03
    khali
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Czy możecie mi napisać dokładnie jak to sprawdzić.
    Czy ten luz osiowy to luz pomiędzy pokrywą czopa głównego a "wagami " wału korbowego?

    Jak sprawdzic luz osiowy wału korbowego?
  • #2 16 Nov 2010 12:24
    maszan
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Czujnik zegarowy miedzy boczna plaszczyzne przeciwwagi lub czegokolwiek na wale i srubokret miedzy pokrywe czopa glownego, a blok i napierasz w jedna strone - zczytujesz z czujnika wartosc ; potem srubokretem napierasz w strone druga i znow zczytujesz wartosc .Roznica odczytow da ci luz osiowy walu.
  • #3 16 Nov 2010 14:49
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Jak wskazuje nazwa jest to wielkość przesunięcia (każdego) elementu wału korbowego mierzona wzdłuż osi głównej (obrotu). Inaczej luz na panewkach wzdłużnych. Oczywiście mierzymy na całkowicie zamontowanym do bloku wale. Będą to setne części milimetra.
  • #4 16 Nov 2010 15:04
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Czujnik ale nie na wagi a na tą płaszczyznę, gdzie jest łapane koło zamachowe, można jeszcze szczelinomierzem jak płaszczyzna oporowa.
  • #5 16 Nov 2010 18:51
    khali
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    czyli najlepiej czujnikiem i śrubokrętem odginać wał w jedną i drugą stronę i ta różnica to będzie luz osiowy a szczelinomierzem jak dokładnie , pomiędzy pokrywę a wagę wału ?
  • #6 16 Nov 2010 20:04
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    A jak tam masz ustalany luz? Półksiężycami?
  • #7 16 Nov 2010 21:19
    Removed
    Helpful post? (0)
    Panewki won, plastiguage, skręcać, panewki won, pomiar mikrometrem. Aż się zmachałem przy tym pisaniu. Przepraszam, ja już za stary jestem na to forum.
    I niech mi ktoś się do Jurka przypierniczy, szukacie sobie wroga? Zapraszam.
    Szacunek, na kolana nawet. Pokory! Nie dla mnie, szanujcie to co macie, szanujcie Jurka bo to kopalnia wiedzy.
  • #8 16 Nov 2010 21:23
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Owik, ale paskami Plasitiagae nie mierzyło się luzu poosiowego, a jaki jest luz między czopem a panewką.
    Pamiętasz jak się mierzyło luz np. w polonezie, szczelinomierz pomiędzy krawędź oporową na środkowym czopie a półksiężyc i już.
  • #9 16 Nov 2010 21:36
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (-1)
    Paski służyły tylko do określenia zużycia zespołu panewka/czop, tutaj mierzy się inaczej - czujnik na podstawie magnetycznej przylepionej do czoła bloku, oś czujnika na czoło wału. Blok na sztorc i patrzeć ile wał się przesuwa. W większości silników wał jest ustalany półksiężycami, osadzonymi albo na środkowej podporze, albo przy skrajnej. Wyjątkami są chyba któreś alfy, gdzie luz wału ustalany jest wkręcaną od czoła panewą podobną jak w "maluchu".

    Dodano po 1 [minuty]:

    Motronic wrote:

    Pamiętasz jak się mierzyło luz np. w polonezie, szczelinomierz pomiędzy krawędź oporową na środkowym czopie a półksiężyc i już.
    A ta metoda jest do bani, blok rzadko kiedy jest prosty - może być różny luz po obu stronach wału - te bloki wichrowały się jak złoto.
  • #10 16 Nov 2010 21:40
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Robo, a co ma blok do tego? I co się "zwichruje ", podpora wału?
    Półksiężyc też by nierówno siedział. Ok-pamiętasz jak się mierzyło luz w maluchu albo w cienkim? :lol:
  • #11 16 Nov 2010 21:48
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (-1)
    Zwichruje się blok - podpory przestaną stać w linii, w dodatku równolegle do siebie - stąd konieczność słynnego osiowania podpór wału - ukręcone wały jakiś czas po konkretnym zagotowaniu silnika. Półksięzyce po jednej stronie, np. od rozrządu będą spiłowane do żywej stali, od strony wydechu nawet nie ruszone. Cienkiego czy malucha, bez luzu osiowego wału to nie widziałem - wszystkie z przebiegiem mają.
  • #12 16 Nov 2010 21:54
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Robo, ja wiem co się zwichruje i jak się blok wyprowdza, ale to nie ma nic do luzu poosiowego! No chyba,że tak wał ściśnie, że ani go nie obrócisz, ani nie przesuniesz.
  • #13 16 Nov 2010 22:22
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Ja wam powiem jak się luz sprawdza. Jeden ciska i puszcza sprzęgło a drugi stopą dociska koło pasowe. :D
  • #14 16 Nov 2010 22:24
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Nie róbcie jaj, w końcu to podobno fachowe forum.
    Jak sprawdzic luz osiowy wału korbowego?
  • #15 16 Nov 2010 22:30
    trans-serwis
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    robokop moim zdaniem panewki oporowe mają największe zyżycie od strony sprzęgła. Metoda ze szcelinomierzem jest równie dobra jak metoda z czujnikiem tylko ta z czujnikiem jest dokładniejsza.
  • #16 16 Nov 2010 22:48
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Na poważnie to sprawdzanie szczelinomierzem wg mnie to nie jest dobry sposób. Zazwyczaj jak spotkałem się z tym że jest duży luz to powierzchnia panewek i wału do której przylegają była po prostu nie równa.
  • #17 16 Nov 2010 22:53
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    To na czujniku też nie wyjdzie. Zresztą ten pomiar to nie mierzenie średnicówką średnicy cylindra, bez przesady!
  • #18 16 Nov 2010 23:38
    Removed
    Helpful post? (0)
    To ja debil jakiś jestem. Bo zawsze wał po złożeniu ręką kręcę. I ma się kręcić lekko. A co komu lekko to już inna rozprawa. Oczywiście bez korb i tłoków. Ogólnie należy przyjąć, że wkrętakiem wału osiowo nie przesuniemy, łomem da się wszystko przesunąć.
  • #19 16 Nov 2010 23:43
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Owik, ale jak zabijesz simmering z tyłu to kręci się ciężej. W Żuku czy Nysie jak załozyłeś sznur konopny i ścisnąłeś to go już naprawdę ciężko było ukręcić.
    :lol:
    Apropo- a ilu jeszcze skrobało panewki,napiszcie! :)
  • #20 17 Nov 2010 00:00
    Removed
    Helpful post? (0)
    Jurek, czysty, goły wał na panewkach. Tak ja składam silniki, po kolei sprawdzając co sam robię. Tyle, że to już nie jest opłacalne. Nikt mi nie da tyle, ile oczekuję. Za UCB czy UCH muszą płacić.
  • #21 17 Nov 2010 06:38
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Skrobałem panewki, pasowanie na grafit, silnik to skoda Octavia 1234 cm. pojemności 59r. Ta w nadwoziu Spartaka. Ale tylko główne.
  • #22 17 Nov 2010 08:07
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    No to się pochwalę. Owszem skrobałem jedną panewkę główną w jakimś ZISIE. Dawno to było i pod kontrolą znawcy zagadnienia. Do tego polerowanie czopów wału klockami drewnianymi. W tych silnikach ponoć zamiast kompozytu panewkowego stosowano doraźnie skórę od słoniny.
    Ale to ma się nijak do współczesnych silników.
    A luz wzdłużny to raczej jednak najlepiej mierzyć czujnikiem zegarowym.
  • #23 17 Nov 2010 22:23
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    trans-serwis wrote:
    robokop moim zdaniem panewki oporowe mają największe zyżycie od strony sprzęgła.
    Z której strony by nie miały, to ich zużycie przekłada się na sumaryczny luz wału. Panewek silnikowych nie skrobałem, ale wiem jak się to robi.
  • #24 18 Nov 2010 11:37
    khali
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    luz to ma być różnica najwyższej wartości i najniższej ?
  • #25 18 Nov 2010 12:18
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Nie - luz jest wartością zmierzoną, różną od określonej przez producenta dopuszczalną.
  • #26 18 Nov 2010 12:25
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Chyba wszyscy w tej dyskusji tak to od początku traktują i wydawało się to oczywiste. Już zaczynam się zastanawiać co masz na myśli pisząc o tej różnicy. Mowa o wielkości przesunięcia wzdłuż osi obrotu wału zamontowanego, mierzona w jednostkach długości liniowej. W teorii nieważna jednostka, czyli mogą być milimetry, cale, łokcie, wiorsty, byle byś potrafił ocenić tą wartość w sensie poprawności funkcjonowania. Oczywiście w naszych warunkach będzie mowa o pochodnych metra, czyli milimetrach.
    Mam nadzieję, że jeśli pytasz o ten luz to wiesz jak wygląda i gdzie znajduje się łożyskowanie wzdłużne wału korbowego.
  • #27 18 Nov 2010 20:44
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Witam, kol Motronic a pewnie że sie skrobało, zreszta jak zaczynałem to były zakłady co wylewały panewki, jako skrobaka uzywałem złamanego pierścienia :D , żmudna robota, kiedyś robiłem silnik do Horcha(chyba tak sie pisze), to miał jeszcze sprzęgło stoskowe i okienko w które jak sie skóra na stożku zdawczym skurczyła sie nasikało :D i jechał, to trzeba było wylewać panewki bo niedokupienia były, ta róznica w wskazaniach to luz rzeczywisty a montażowy ? najczęściej to 0,04-0,06mm, a tak na marginesie moim skromnym zdaniem te naprawy wcześniejsze(60 lata) wymagały finezji i opanowania kunsztu mechaniki, teraz to wymienialnia części,a kol manta w tym silniku było fajne łożysko oporowe sprzęgła-pierścień grafitowy, lubił pęknąć przy wkładaniu skrzynki :D z łezką w oku pozdrawiam.
  • #28 19 Nov 2010 07:52
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Ogólnie autko ciekawe, skrzynie biegów można było do środka wyjąć, w całym silniku ani jednego uszczelniacza, kran na silniku do regulacji dopływu ciepłej wody:D
  Search 4 million + Products
Browse Products