Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


  Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Auto Mechanics ->Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
Removed
Removed
Post#1 11 Dec 2010 17:00    

Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Chciał bym poruszyć temat dokręcania kluczem dynamometrycznym,a mianowicie jaki powinien być moment na śrubach nie mając dokumentacji.Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.Ja tak dokręcam nie mając dokumentacji oczywiście ważne połączenia.A może to za dużo?Oczywiście że dokręci i bez dynamo ale człowiek ma to zboczenie zawodowe może mało ,a może jeszcze,a jeszcze dokręce.A potem po kilku rozłożeniach silnika trzeba poprawiać lub nowe gwinty robić.Kiedyś tak darłem i trzymało ale poco paprać.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Jabulami
Level 17
Location: G.D.A.Ń.S.K
Joined: 25 Oct 2010
Posts: 317
Helped: 3
Post rating: 1
Jabulami
Level 17
Post#2 11 Dec 2010 17:09    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Śruba m8 nic nie mówi. Podaj materiał z jakiego wykonana jest śruba, materiał w który wkręcasz śrube i jej sługość jak chcesz precyzyjnych danych na temat dokręcania.

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#3 11 Dec 2010 17:25    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Oczywiście że są różne rodzaje m8 jak i innych ,ale chodzi mi tutaj o typowe śruby najczęściej silnika np8.8.Bo załóżmy że dokręcam taką śrubą(m8) rolkę napinającą paska rozrządu i to w aluminium ustawiam max 40nm i ma stać prawda?A może przesadzam bo np vw zaleca 25nm i chyba 45 stopni.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Jabulami
Level 17
Location: G.D.A.Ń.S.K
Joined: 25 Oct 2010
Posts: 317
Helped: 3
Post rating: 1
Jabulami
Level 17
Post#4 11 Dec 2010 17:37    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Jak nie masz dokumentacji to idź do doświadczonego mechanika ( oczywiście bez klucza-bo cię wyśmieje). Znając życie 90% mechaników nie używa kluczy dynamometrycznych do niczego. Też miałem takie problemy, po dokręcaniu śrub chodziłem na "sprawdzenie" to jednego inżyniera i zawsze się pytał jak te śruby bez tego klucza dokręcam, że są idealnie przykręcone. Jak nie masz wprawy mechanika to nie rób nic sam.

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#5 11 Dec 2010 17:58    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Stary,ty chyba nie wiesz o co pytam.Do jakiego ty mnie mechanika wysyłasz ?Ty jesteś poważny?Ja pracuje już kilka w mechanice i wiem jak się dokręca śruby.A te momenty o których piszę to sam sobie wypraktykowałem i nawet się sprawdzają.Pytam tylko czy ktoś podobnie dokręca ,a jak dokręca to powinien wiedzieć o co mi chodzi.Nie potrzeba mi tutaj inżyniera do odpowiedzi tylko gościa który zna się na rzeczy .A te śruby które sprawdzałeś u niby tego inżyniera to wychodziły pewnie dobrze dlatego że były dokręcone ponad normę i klucz pykał. :D

Helpful post? + 0
Back to top
balonika3
Level 36
Joined: 23 Feb 2009
Posts: 3994
Helped: 258
Post rating: 56
balonika3
Level 36
Post#6 11 Dec 2010 18:11    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


jorge83 wrote:
Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.
Bez względu, czy gwint drobny, czy zwykły?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Removed
Removed
Post#7 11 Dec 2010 18:43    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Na pewno ma to znaczenie, oraz to czy dokręcasz śrubę czy nakrętkę .Jak i to w jaki materiał wkręcasz śrubę.Sprawdziłem np że m8 nie dokręcisz więcej (np rolka)jak 40nm (w aluminium ),czuć że wyciągnie gwint.A tą samą rolkę przykręcając np do żeliwa (blok) tą samą śrubą dokręcisz już nawet 60nm.Więc co do śruby to nie ma czasem reguły.Na pewno ktoś grzebie w mechanice i ma podobne doświadczenia,więc może się zechce podzielić? :D Bo nie wierzę że wszyscy dokręcają na "oko".Czasem takie ciągnięcie na oko kończy się tym że przeciągnie się gwint gdzieś np w ważnym połączeniu a niedostępnym miejscu i co wtedy?A jeszcze jak klient stoi .:D Nie zrozumcie mnie źle ,tak jak pisałem dokręcało się bez dynamometra i by się dokręciło ale można przecie dobrze robić i mieć pewność że się nie odkręci i że nie przeciągnęło gwintu.

Helpful post? + 0
Back to top
lukss07ns
Level 19
Location: enes
Joined: 08 Dec 2008
Posts: 456
Helped: 3
Post rating: 14
lukss07ns
Level 19
Post#8 11 Dec 2010 19:09    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Ja użwam klucza dynamometrycznego jedynie do śrub łączący głowicę ze silnikiem ;) A siły wg. programu lub etykietki zawartej wraz z uszczelką pod głowicę

Helpful post? + +1
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#9 11 Dec 2010 19:19    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A świece dokręcasz na czuja? Stopy korbowodów też?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
lukss07ns
Level 19
Location: enes
Joined: 08 Dec 2008
Posts: 456
Helped: 3
Post rating: 14
lukss07ns
Level 19
Post#10 11 Dec 2010 19:43    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Świece tak, a stopek korbowodu nie miałem okazji. Śruby od głowicy dokręcam ja ,bo ojciec mówi że mam więcej sily i żebym się uczył ;)
Nie zrozumcie mnie źle ;) Mój błąd

Helpful post? + 0
Back to top
piotrb1972
Level 11
Location: Włocławek
Joined: 27 Mar 2005
Posts: 33
Helped: 3
Post rating: 2
piotrb1972
Level 11
Post#11 11 Dec 2010 19:47Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Może coś ci wyjaśni ten dokumencik.
http://www.softdis.republika.pl/pm/pm20405/poprawki/dane dokrecania srub.pdf

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#12 11 Dec 2010 20:06    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


No ciekawe,muszę się bardziej zapoznać.Ale ktoś oczywiście jeszcze może coś od siebie dodać.A jakiej marki klucz panowie polecicie?Ja używam kingtony od jakiegoś czasu ,wcześniej miałem jakieś czajna chyba z 20nm różnicy przy ustawieniu 100nm z jeszcze jednym czajna i około 10nm różnicy z kingtony.I pozostaje jeszcze sprawa sprężyny,zawsze rozkręcać po robocie ?Ja tak robię,choć różne opinie na ten temat też słyszałem.

Helpful post? + 0
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#13 12 Dec 2010 10:11Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Mały, 1/4 cala (4 do 25 Nm) mam z Jonnesway.
Średni, 3/8 cala (19 do 110 Nm) mam z Kingtony
Duże 1/2 cala (do 320 Nm) mam z Gedore, Facom i Hazet.
Sprężyny zawsze rozkręcam, pokrętło ma być luźne.

Helpful post? + 0
Back to top
toku74
Level 30
Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1440
Helped: 120
Post rating: 63
toku74
Level 30
Post#14 12 Dec 2010 23:13Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


jak nie mam dokumentacji to M6 do 1oNm, M7 do 15Nm,M8 do 25Nm, M10 do 50Nm. Śruby samochodowe w większości 8.8. dane zazwyczaj z różnych instrukcji, ale zakres w większości bardzo podobny. co do materiału w jaki wkręcasz to raczej bez różnicy wg. danych jakie posiadam. np. BMW /to ostatnio/ M6 do 10Nm, a wcześniej MB M6 9Nm. zwrócić jednak uwagę co przykręcasz, bo np. jarzma wtrysków mają już inne wartości przy tej samej M. co do kluczy to każdy swoje będzie opowiadał. ja mam Berner, Kobalt i Beta, choć te powyzej to też ciekawe. co roku regulacja, śruba po każdym dokręcaniu zwalniana

Helpful post? + +1
Back to top
Megawe
Level 26
Location: "-"
Joined: 29 Jul 2007
Posts: 834
Helped: 82
Post rating: 60
Megawe
Level 26
Post#15 12 Dec 2010 23:29Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Przy dokręcaniu ważny jest też skok gwintu.
Np. śruby M12, M12x1,5 , M12x1,25 przykręcamy różnym momentem.

Helpful post? + 0
Back to top
carrot
Moderator Samochody
Location: Kraków
Joined: 03 Jun 2003
Posts: 4631
Helped: 571
Post rating: 237
carrot
Moderator Samochody
Post#16 13 Dec 2010 10:45Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Quote:
M8 do 25Nm

Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#17 13 Dec 2010 13:39Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


carrot wrote:
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję
Wyciąg z instrukcji

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Removed
Removed
Post#18 17 Dec 2010 17:54    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Quote:
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

Ostatnio grzebałem przy silniku w mada 6 i muszę powiedzieć ze śruby wydaja się być bardzo gumowe.Podobne jest w fordach,tam śruby sworzni są jak by gumowe.Po prostu z gwintu robi się harmonijka jak się przesadzi .Jak byś znalazł ten opis to wiesz. :D

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#19 19 Dec 2010 08:18    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A co sądzicie np. o czymś takim jak wymiana łożyska. W np.vectra a ,b przód ,gdzie jest zawleczka,oczywiście na prasie wyprasowane. .I po wymianie dokręcenie śruby łożyska (przegubu)kluczem pneumatycznym do spodu że aż wióry lecą. :D a potem włożenie zawleczki i gotowe.A tak jest w niektórych warsztatach,czy taki sposób dokręcania nie wpłynie na ich trwałość?Bo teoretycznie nie powinien,ale.Ja wolę opuścić na koła i dokręcać.

Helpful post? + 0
Back to top
toku74
Level 30
Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1440
Helped: 120
Post rating: 63
toku74
Level 30
Post#20 19 Dec 2010 10:58    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


carrot wrote:
Quote:
M8 do 25Nm

Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

masz całkowitą rację, dlatego zaznaczam, że śruby 8.8 i dokręcanie 25Nm to taka średnia, bo jak patrzę po danych to w granicach od 20-27Nm, ale to zależy w którym aucie. co do specjalnych to tak jak mówisz niektóre na 45Nm, a jeszcze inne np. 10Nm+90 stopni lub jeszcze inaczej.
co nie zmienia faktu, że najlepiej kożystać z instrukcji

Helpful post? + 0
Back to top
wopor
Level 32
Location: Bydgoszcz
Joined: 27 Jan 2008
Posts: 1987
Helped: 168
Post rating: 81
wopor
Level 32
Post#21 19 Dec 2010 18:56    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Witam, momenty :D niestety dokrecania są podawane przy tem 20st, w warunkach warsztatowych mozliwe do uzyskania ,ale jak sam trafia na szybka naprawe np przy nadwoziu w zimę? , stosuję klucz dynamometryczny ale posługuję sie w wiekszości własnym wbudowanym w rękę lub dłoń :D, najważniesze chyba by do tych newralgicznych połączeń ,głowica, rozrząd, półosie itd stosować nowe śruby ,pozdrawiam.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
igorek83
Level 24
Location: "-"
Joined: 28 Feb 2009
Posts: 864
Helped: 43
Post rating: 26
igorek83
Level 24
Post#22 19 Dec 2010 19:27    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#23 20 Dec 2010 21:37    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


igorek83 wrote:
A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe

Sam wiesz że niektórzy nie poprawiają .:D Co do tico to się zgodzę,matiz ma m12 chyba 1,25 trochę mniej strachu. :D Dobre że chociaż szpilki przebijesz,ale lepiej nie ukręcać bo wymiana wiecie jaka.Mnie też nie o to chodziło żeby chodzić z kluczem dynamometrycznym i każdą śrubkę w aucie nim dokręcać.Ale powinien być w każdym warsztacie i używany przy ważnych połączeniach.A zapytam jeszcze, na jakim magicznym środku dokręcić np śruby kolektora i jego osłon itp żeby to potem ruszyć?

Helpful post? + 0
Back to top
igorek83
Level 24
Location: "-"
Joined: 28 Feb 2009
Posts: 864
Helped: 43
Post rating: 26
igorek83
Level 24
Post#24 21 Dec 2010 19:31    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Do tego Używam smar z zawartością miedzi.

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#25 21 Dec 2010 19:39    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Ten w sprayu ?Nie,to nie to ,coś lepszego chyba jest .Ten spray z niby dodatkiem miedzi to chyba przereklamowany.Może jakaś pasta?

Helpful post? + 0
Back to top
igorek83
Level 24
Location: "-"
Joined: 28 Feb 2009
Posts: 864
Helped: 43
Post rating: 26
igorek83
Level 24
Post#26 21 Dec 2010 19:52    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Co do smaru może masz racje.

Helpful post? + +1
Back to top
barubar
Level 26
Location: Spręcowo
Joined: 15 May 2010
Posts: 987
Helped: 34
barubar
Level 26
Post#27 21 Dec 2010 21:12    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4". Koniecznie japońskie. Koniecznie to muszą być cechy wytrzymałościowe.
Co za dno...

Helpful post? + 0
Back to top
saron22
Specjalista - Samochody Ciężarowe
Location: Bydgoszcz
Joined: 20 May 2009
Posts: 1754
Helped: 173
Post rating: 123
saron22
Specjalista - Samochody Ciężarowe
Post#28 21 Dec 2010 23:12Helpful post    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.

Helpful post? + 0
Back to top
1078231
Removed
1078231
Removed
Post#29 22 Dec 2010 08:26    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


barubar wrote:
Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4".

Mam 4.6.
M10.
Ale niedużo.

Helpful post? + 0
Back to top
tomo19811
Level 18
Joined: 30 Oct 2007
Posts: 287
Helped: 23
Post rating: 25
tomo19811
Level 18
Post#30 22 Dec 2010 19:37    

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


saron22 wrote:
co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.


Tutaj się z panem zgadzam , miałem styczność z kluczami tej firmy , tymi kluczami można nawet odkręcać bez utraty gwarancji , tych kluczy nie da się przeciągnąć , mają ponoć dożywotnią gwarancję {ale tego nie potwierdzam na 100%}. Ogólnie bdb sprzęt do profesjonalnego warsztatu. Polecam.

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> Auto Service -> Auto Mechanics -> Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny 12  Next
Page 1 of 2

Similar topics to dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny

Renault Laguna I 2.0 8 v. Odkręcanie śrub, klucz dynamometryczny. (5)
Dokręcanie śrub- odpowiedni moment (17)
Dokręcanie śrub głowicy Alfa Romeo (21)
Quad Kingway - głowica, dokręcanie śrub. (2)
Klucz dynamometryczny - problem (12)
Klucz dynamometryczny 10Nm (2)
jaki klucz dynamometryczny (17)
Klucz dynamometryczny - Jednostka cN.m (1)
Klucz dynamometryczny YATO (9)
Klucz dynamometryczny - powiększenie zakresu (23)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.107 seconds