Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Mechanika -> Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny
Autor
Wiadomość
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#1 Post autora tematu 11 Gru 2010 18:00   

Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Chciał bym poruszyć temat dokręcania kluczem dynamometrycznym,a mianowicie jaki powinien być moment na śrubach nie mając dokumentacji.Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.Ja tak dokręcam nie mając dokumentacji oczywiście ważne połączenia.A może to za dużo?Oczywiście że dokręci i bez dynamo ale człowiek ma to zboczenie zawodowe może mało ,a może jeszcze,a jeszcze dokręce.A potem po kilku rozłożeniach silnika trzeba poprawiać lub nowe gwinty robić.Kiedyś tak darłem i trzymało ale poco paprać.
Powrót do góry
   
Jabulami
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 343
Miasto: G.D.A.Ń.S.K

Post#2 11 Gru 2010 18:09   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Śruba m8 nic nie mówi. Podaj materiał z jakiego wykonana jest śruba, materiał w który wkręcasz śrube i jej sługość jak chcesz precyzyjnych danych na temat dokręcania.
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#3 Post autora tematu 11 Gru 2010 18:25   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Oczywiście że są różne rodzaje m8 jak i innych ,ale chodzi mi tutaj o typowe śruby najczęściej silnika np8.8.Bo załóżmy że dokręcam taką śrubą(m8) rolkę napinającą paska rozrządu i to w aluminium ustawiam max 40nm i ma stać prawda?A może przesadzam bo np vw zaleca 25nm i chyba 45 stopni.
Powrót do góry
   
Jabulami
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 343
Miasto: G.D.A.Ń.S.K

Post#4 11 Gru 2010 18:37   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Jak nie masz dokumentacji to idź do doświadczonego mechanika ( oczywiście bez klucza-bo cię wyśmieje). Znając życie 90% mechaników nie używa kluczy dynamometrycznych do niczego. Też miałem takie problemy, po dokręcaniu śrub chodziłem na "sprawdzenie" to jednego inżyniera i zawsze się pytał jak te śruby bez tego klucza dokręcam, że są idealnie przykręcone. Jak nie masz wprawy mechanika to nie rób nic sam.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 11 Gru 2010 18:37   





Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#5 Post autora tematu 11 Gru 2010 18:58   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Stary,ty chyba nie wiesz o co pytam.Do jakiego ty mnie mechanika wysyłasz ?Ty jesteś poważny?Ja pracuje już kilka w mechanice i wiem jak się dokręca śruby.A te momenty o których piszę to sam sobie wypraktykowałem i nawet się sprawdzają.Pytam tylko czy ktoś podobnie dokręca ,a jak dokręca to powinien wiedzieć o co mi chodzi.Nie potrzeba mi tutaj inżyniera do odpowiedzi tylko gościa który zna się na rzeczy .A te śruby które sprawdzałeś u niby tego inżyniera to wychodziły pewnie dobrze dlatego że były dokręcone ponad normę i klucz pykał. :D
Powrót do góry
   
balonika3
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Lut 2009
Posty: 3567
Miasto: Krużewniki

Post#6 11 Gru 2010 19:11   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


jorge83 napisał:
Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.
Bez względu, czy gwint drobny, czy zwykły?
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#7 Post autora tematu 11 Gru 2010 19:43   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Na pewno ma to znaczenie, oraz to czy dokręcasz śrubę czy nakrętkę .Jak i to w jaki materiał wkręcasz śrubę.Sprawdziłem np że m8 nie dokręcisz więcej (np rolka)jak 40nm (w aluminium ),czuć że wyciągnie gwint.A tą samą rolkę przykręcając np do żeliwa (blok) tą samą śrubą dokręcisz już nawet 60nm.Więc co do śruby to nie ma czasem reguły.Na pewno ktoś grzebie w mechanice i ma podobne doświadczenia,więc może się zechce podzielić? :D Bo nie wierzę że wszyscy dokręcają na "oko".Czasem takie ciągnięcie na oko kończy się tym że przeciągnie się gwint gdzieś np w ważnym połączeniu a niedostępnym miejscu i co wtedy?A jeszcze jak klient stoi .:D Nie zrozumcie mnie źle ,tak jak pisałem dokręcało się bez dynamometra i by się dokręciło ale można przecie dobrze robić i mieć pewność że się nie odkręci i że nie przeciągnęło gwintu.
Powrót do góry
   
lukss07ns
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 462
Miasto: enes

Post#8 11 Gru 2010 20:09   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Ja użwam klucza dynamometrycznego jedynie do śrub łączący głowicę ze silnikiem ;) A siły wg. programu lub etykietki zawartej wraz z uszczelką pod głowicę
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#9 Post autora tematu 11 Gru 2010 20:19   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A świece dokręcasz na czuja? Stopy korbowodów też?
Powrót do góry
   
lukss07ns
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 462
Miasto: enes

Post#10 11 Gru 2010 20:43   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Świece tak, a stopek korbowodu nie miałem okazji. Śruby od głowicy dokręcam ja ,bo ojciec mówi że mam więcej sily i żebym się uczył ;)
Nie zrozumcie mnie źle ;) Mój błąd
Powrót do góry
   
piotrb1972
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 27 Mar 2005
Posty: 33
Miasto: Włocławek

Post#11 11 Gru 2010 20:47pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Może coś ci wyjaśni ten dokumencik.
http://www.softdis.republika.pl/pm/pm20405/poprawki/dane_dokrecania_srub.pdf
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#12 Post autora tematu 11 Gru 2010 21:06   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


No ciekawe,muszę się bardziej zapoznać.Ale ktoś oczywiście jeszcze może coś od siebie dodać.A jakiej marki klucz panowie polecicie?Ja używam kingtony od jakiegoś czasu ,wcześniej miałem jakieś czajna chyba z 20nm różnicy przy ustawieniu 100nm z jeszcze jednym czajna i około 10nm różnicy z kingtony.I pozostaje jeszcze sprawa sprężyny,zawsze rozkręcać po robocie ?Ja tak robię,choć różne opinie na ten temat też słyszałem.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 11 Gru 2010 21:06   





Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#13 Post autora tematu 12 Gru 2010 11:11pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Mały, 1/4 cala (4 do 25 Nm) mam z Jonnesway.
Średni, 3/8 cala (19 do 110 Nm) mam z Kingtony
Duże 1/2 cala (do 320 Nm) mam z Gedore, Facom i Hazet.
Sprężyny zawsze rozkręcam, pokrętło ma być luźne.
Powrót do góry
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 06 Lip 2010
Posty: 1288

Post#14 13 Gru 2010 00:13pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


jak nie mam dokumentacji to M6 do 1oNm, M7 do 15Nm,M8 do 25Nm, M10 do 50Nm. Śruby samochodowe w większości 8.8. dane zazwyczaj z różnych instrukcji, ale zakres w większości bardzo podobny. co do materiału w jaki wkręcasz to raczej bez różnicy wg. danych jakie posiadam. np. BMW /to ostatnio/ M6 do 10Nm, a wcześniej MB M6 9Nm. zwrócić jednak uwagę co przykręcasz, bo np. jarzma wtrysków mają już inne wartości przy tej samej M. co do kluczy to każdy swoje będzie opowiadał. ja mam Berner, Kobalt i Beta, choć te powyzej to też ciekawe. co roku regulacja, śruba po każdym dokręcaniu zwalniana
Powrót do góry
   
Megawe
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 29 Lip 2007
Posty: 646
Miasto: "-"

Post#15 13 Gru 2010 00:29pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Przy dokręcaniu ważny jest też skok gwintu.
Np. śruby M12, M12x1,5 , M12x1,25 przykręcamy różnym momentem.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 13 Gru 2010 00:29pomocny post - solucja   





Powrót do góry
   
carrot
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 03 Cze 2003
Posty: 4172
Miasto: Kraków

Post#16 13 Gru 2010 11:45pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Cytat:
M8 do 25Nm

Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#17 Post autora tematu 13 Gru 2010 14:39pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


carrot napisał:
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję
Wyciąg z instrukcji

Załączniki:
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#18 Post autora tematu 17 Gru 2010 18:54   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Cytat:
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

Ostatnio grzebałem przy silniku w mada 6 i muszę powiedzieć ze śruby wydaja się być bardzo gumowe.Podobne jest w fordach,tam śruby sworzni są jak by gumowe.Po prostu z gwintu robi się harmonijka jak się przesadzi .Jak byś znalazł ten opis to wiesz. :D
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#19 Post autora tematu 19 Gru 2010 09:18   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A co sądzicie np. o czymś takim jak wymiana łożyska. W np.vectra a ,b przód ,gdzie jest zawleczka,oczywiście na prasie wyprasowane. .I po wymianie dokręcenie śruby łożyska (przegubu)kluczem pneumatycznym do spodu że aż wióry lecą. :D a potem włożenie zawleczki i gotowe.A tak jest w niektórych warsztatach,czy taki sposób dokręcania nie wpłynie na ich trwałość?Bo teoretycznie nie powinien,ale.Ja wolę opuścić na koła i dokręcać.
Powrót do góry
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 06 Lip 2010
Posty: 1288

Post#20 19 Gru 2010 11:58   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


carrot napisał:
Cytat:
M8 do 25Nm

Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

masz całkowitą rację, dlatego zaznaczam, że śruby 8.8 i dokręcanie 25Nm to taka średnia, bo jak patrzę po danych to w granicach od 20-27Nm, ale to zależy w którym aucie. co do specjalnych to tak jak mówisz niektóre na 45Nm, a jeszcze inne np. 10Nm+90 stopni lub jeszcze inaczej.
co nie zmienia faktu, że najlepiej kożystać z instrukcji
Powrót do góry
   
wopor
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 1934
Miasto: Bydgoszcz

Post#21 19 Gru 2010 19:56   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Witam, momenty :D niestety dokrecania są podawane przy tem 20st, w warunkach warsztatowych mozliwe do uzyskania ,ale jak sam trafia na szybka naprawe np przy nadwoziu w zimę? , stosuję klucz dynamometryczny ale posługuję sie w wiekszości własnym wbudowanym w rękę lub dłoń :D, najważniesze chyba by do tych newralgicznych połączeń ,głowica, rozrząd, półosie itd stosować nowe śruby ,pozdrawiam.
Powrót do góry
   
igorek83
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 895
Miasto: "-"

Post#22 19 Gru 2010 20:27   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#23 Post autora tematu 20 Gru 2010 22:37   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


igorek83 napisał:
A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe

Sam wiesz że niektórzy nie poprawiają .:D Co do tico to się zgodzę,matiz ma m12 chyba 1,25 trochę mniej strachu. :D Dobre że chociaż szpilki przebijesz,ale lepiej nie ukręcać bo wymiana wiecie jaka.Mnie też nie o to chodziło żeby chodzić z kluczem dynamometrycznym i każdą śrubkę w aucie nim dokręcać.Ale powinien być w każdym warsztacie i używany przy ważnych połączeniach.A zapytam jeszcze, na jakim magicznym środku dokręcić np śruby kolektora i jego osłon itp żeby to potem ruszyć?
Powrót do góry
   
igorek83
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 895
Miasto: "-"

Post#24 21 Gru 2010 20:31   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Do tego Używam smar z zawartością miedzi.
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#25 Post autora tematu 21 Gru 2010 20:39   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Ten w sprayu ?Nie,to nie to ,coś lepszego chyba jest .Ten spray z niby dodatkiem miedzi to chyba przereklamowany.Może jakaś pasta?
Powrót do góry
   
igorek83
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 28 Lut 2009
Posty: 895
Miasto: "-"

Post#26 21 Gru 2010 20:52   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Co do smaru może masz racje.
Powrót do góry
   
barubar
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 15 Maj 2010
Posty: 995
Miasto: Spręcowo

Post#27 21 Gru 2010 22:12   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4". Koniecznie japońskie. Koniecznie to muszą być cechy wytrzymałościowe.
Co za dno...
Powrót do góry
   
saron22
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 1155
Miasto: Bydgoszcz

Post#28 22 Gru 2010 00:12pomocny post - solucja   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 22 Gru 2010 00:12pomocny post - solucja   





Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#29 Post autora tematu 22 Gru 2010 09:26   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


barubar napisał:
Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4".

Mam 4.6.
M10.
Ale niedużo.
Powrót do góry
   
tomo19811
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 288

Post#30 22 Gru 2010 20:37   

Re: Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny


saron22 napisał:
co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.


Tutaj się z panem zgadzam , miałem styczność z kluczami tej firmy , tymi kluczami można nawet odkręcać bez utraty gwarancji , tych kluczy nie da się przeciągnąć , mają ponoć dożywotnią gwarancję {ale tego nie potwierdzam na 100%}. Ogólnie bdb sprzęt do profesjonalnego warsztatu. Polecam.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Mechanika -> Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny
Podobne tematy
Klucz dynamometryczny - Jednostka cN.m (1)
jaki klucz dynamometryczny (16)
Klucz dynamometryczny 10Nm (2)
Klucz dynamometryczny - problem (12)
Quad Kingway - głowica, dokręcanie śrub. (2)
Dokręcanie śrub głowicy Alfa Romeo (21)
Dokręcanie śrub- odpowiedni moment (17)
Renault Laguna I 2.0 8 v. Odkręcanie śrub, klucz dynamometryczny. (5)
Klucz dynamometryczny YATO (9)
Klucz dynamometryczny - powiększenie zakresu (19)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.071 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony