X

Dokręcanie śrub a klucz dynamometryczny

11 Dec 2010 17:00
  • #1 11 Dec 2010 17:00
    Removed
    Helpful post? (0)
    Chciał bym poruszyć temat dokręcania kluczem dynamometrycznym,a mianowicie jaki powinien być moment na śrubach nie mając dokumentacji.Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.Ja tak dokręcam nie mając dokumentacji oczywiście ważne połączenia.A może to za dużo?Oczywiście że dokręci i bez dynamo ale człowiek ma to zboczenie zawodowe może mało ,a może jeszcze,a jeszcze dokręce.A potem po kilku rozłożeniach silnika trzeba poprawiać lub nowe gwinty robić.Kiedyś tak darłem i trzymało ale poco paprać.
  • #2 11 Dec 2010 17:09
    Jabulami
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Śruba m8 nic nie mówi. Podaj materiał z jakiego wykonana jest śruba, materiał w który wkręcasz śrube i jej sługość jak chcesz precyzyjnych danych na temat dokręcania.
  • #3 11 Dec 2010 17:25
    Removed
    Helpful post? (0)
    Oczywiście że są różne rodzaje m8 jak i innych ,ale chodzi mi tutaj o typowe śruby najczęściej silnika np8.8.Bo załóżmy że dokręcam taką śrubą(m8) rolkę napinającą paska rozrządu i to w aluminium ustawiam max 40nm i ma stać prawda?A może przesadzam bo np vw zaleca 25nm i chyba 45 stopni.
  • #4 11 Dec 2010 17:37
    Jabulami
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Jak nie masz dokumentacji to idź do doświadczonego mechanika ( oczywiście bez klucza-bo cię wyśmieje). Znając życie 90% mechaników nie używa kluczy dynamometrycznych do niczego. Też miałem takie problemy, po dokręcaniu śrub chodziłem na "sprawdzenie" to jednego inżyniera i zawsze się pytał jak te śruby bez tego klucza dokręcam, że są idealnie przykręcone. Jak nie masz wprawy mechanika to nie rób nic sam.
  • #5 11 Dec 2010 17:58
    Removed
    Helpful post? (0)
    Stary,ty chyba nie wiesz o co pytam.Do jakiego ty mnie mechanika wysyłasz ?Ty jesteś poważny?Ja pracuje już kilka w mechanice i wiem jak się dokręca śruby.A te momenty o których piszę to sam sobie wypraktykowałem i nawet się sprawdzają.Pytam tylko czy ktoś podobnie dokręca ,a jak dokręca to powinien wiedzieć o co mi chodzi.Nie potrzeba mi tutaj inżyniera do odpowiedzi tylko gościa który zna się na rzeczy .A te śruby które sprawdzałeś u niby tego inżyniera to wychodziły pewnie dobrze dlatego że były dokręcone ponad normę i klucz pykał. :D
  • #6 11 Dec 2010 18:11
    balonika3
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    jorge83 wrote:
    Bo np.moim zdaniem śruba m8 od 40 do 50nm,m10 około 70 m12 około 110nm.
    Bez względu, czy gwint drobny, czy zwykły?
  • #7 11 Dec 2010 18:43
    Removed
    Helpful post? (0)
    Na pewno ma to znaczenie, oraz to czy dokręcasz śrubę czy nakrętkę .Jak i to w jaki materiał wkręcasz śrubę.Sprawdziłem np że m8 nie dokręcisz więcej (np rolka)jak 40nm (w aluminium ),czuć że wyciągnie gwint.A tą samą rolkę przykręcając np do żeliwa (blok) tą samą śrubą dokręcisz już nawet 60nm.Więc co do śruby to nie ma czasem reguły.Na pewno ktoś grzebie w mechanice i ma podobne doświadczenia,więc może się zechce podzielić? :D Bo nie wierzę że wszyscy dokręcają na "oko".Czasem takie ciągnięcie na oko kończy się tym że przeciągnie się gwint gdzieś np w ważnym połączeniu a niedostępnym miejscu i co wtedy?A jeszcze jak klient stoi .:D Nie zrozumcie mnie źle ,tak jak pisałem dokręcało się bez dynamometra i by się dokręciło ale można przecie dobrze robić i mieć pewność że się nie odkręci i że nie przeciągnęło gwintu.
  • #8 11 Dec 2010 19:09
    lukss07ns
    Level 19  
    Helpful post? (+1)
    Ja użwam klucza dynamometrycznego jedynie do śrub łączący głowicę ze silnikiem ;) A siły wg. programu lub etykietki zawartej wraz z uszczelką pod głowicę
  • #9 11 Dec 2010 19:19
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    A świece dokręcasz na czuja? Stopy korbowodów też?
  • #10 11 Dec 2010 19:43
    lukss07ns
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Świece tak, a stopek korbowodu nie miałem okazji. Śruby od głowicy dokręcam ja ,bo ojciec mówi że mam więcej sily i żebym się uczył ;)
    Nie zrozumcie mnie źle ;) Mój błąd
  • Helpful post
    #11 11 Dec 2010 19:47
    piotrb1972
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Może coś ci wyjaśni ten dokumencik.
    http://www.softdis.republika.pl/pm/pm20405/poprawki/dane_dokrecania_srub.pdf
  • #12 11 Dec 2010 20:06
    Removed
    Helpful post? (0)
    No ciekawe,muszę się bardziej zapoznać.Ale ktoś oczywiście jeszcze może coś od siebie dodać.A jakiej marki klucz panowie polecicie?Ja używam kingtony od jakiegoś czasu ,wcześniej miałem jakieś czajna chyba z 20nm różnicy przy ustawieniu 100nm z jeszcze jednym czajna i około 10nm różnicy z kingtony.I pozostaje jeszcze sprawa sprężyny,zawsze rozkręcać po robocie ?Ja tak robię,choć różne opinie na ten temat też słyszałem.
  • Helpful post
    #13 12 Dec 2010 10:11
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Mały, 1/4 cala (4 do 25 Nm) mam z Jonnesway.
    Średni, 3/8 cala (19 do 110 Nm) mam z Kingtony
    Duże 1/2 cala (do 320 Nm) mam z Gedore, Facom i Hazet.
    Sprężyny zawsze rozkręcam, pokrętło ma być luźne.
  • Helpful post
    #14 12 Dec 2010 23:13
    toku74
    Level 30  
    Helpful post? (+1)
    jak nie mam dokumentacji to M6 do 1oNm, M7 do 15Nm,M8 do 25Nm, M10 do 50Nm. Śruby samochodowe w większości 8.8. dane zazwyczaj z różnych instrukcji, ale zakres w większości bardzo podobny. co do materiału w jaki wkręcasz to raczej bez różnicy wg. danych jakie posiadam. np. BMW /to ostatnio/ M6 do 10Nm, a wcześniej MB M6 9Nm. zwrócić jednak uwagę co przykręcasz, bo np. jarzma wtrysków mają już inne wartości przy tej samej M. co do kluczy to każdy swoje będzie opowiadał. ja mam Berner, Kobalt i Beta, choć te powyzej to też ciekawe. co roku regulacja, śruba po każdym dokręcaniu zwalniana
  • Helpful post
    #15 12 Dec 2010 23:29
    Megawe
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Przy dokręcaniu ważny jest też skok gwintu.
    Np. śruby M12, M12x1,5 , M12x1,25 przykręcamy różnym momentem.
  • Helpful post
    #16 13 Dec 2010 10:45
    carrot
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Quote:
    M8 do 25Nm

    Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
    Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję
  • Helpful post
    #17 13 Dec 2010 13:39
    Removed
    Helpful post? (0)
    carrot wrote:
    Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję
    Wyciąg z instrukcji
  • #18 17 Dec 2010 17:54
    Removed
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

    Ostatnio grzebałem przy silniku w mada 6 i muszę powiedzieć ze śruby wydaja się być bardzo gumowe.Podobne jest w fordach,tam śruby sworzni są jak by gumowe.Po prostu z gwintu robi się harmonijka jak się przesadzi .Jak byś znalazł ten opis to wiesz. :D
  • #19 19 Dec 2010 08:18
    Removed
    Helpful post? (0)
    A co sądzicie np. o czymś takim jak wymiana łożyska. W np.vectra a ,b przód ,gdzie jest zawleczka,oczywiście na prasie wyprasowane. .I po wymianie dokręcenie śruby łożyska (przegubu)kluczem pneumatycznym do spodu że aż wióry lecą. :D a potem włożenie zawleczki i gotowe.A tak jest w niektórych warsztatach,czy taki sposób dokręcania nie wpłynie na ich trwałość?Bo teoretycznie nie powinien,ale.Ja wolę opuścić na koła i dokręcać.
  • #20 19 Dec 2010 10:58
    toku74
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    carrot wrote:
    Quote:
    M8 do 25Nm

    Na przykład śruby przegubu wewnętrznego w gr VW M8 45Nm, ale one mają klasę 12,9 i nie radzę używać takiego momentu do innych
    Jeszcze inaczej jest w samochodach japońskich, tam śruby mają klasę wytrzymałości zakodowaną (na łbie np 4,7, 8), gdzieś mam tabelę, jak znajdę to zeskanuję

    masz całkowitą rację, dlatego zaznaczam, że śruby 8.8 i dokręcanie 25Nm to taka średnia, bo jak patrzę po danych to w granicach od 20-27Nm, ale to zależy w którym aucie. co do specjalnych to tak jak mówisz niektóre na 45Nm, a jeszcze inne np. 10Nm+90 stopni lub jeszcze inaczej.
    co nie zmienia faktu, że najlepiej kożystać z instrukcji
  • #21 19 Dec 2010 18:56
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Witam, momenty :D niestety dokrecania są podawane przy tem 20st, w warunkach warsztatowych mozliwe do uzyskania ,ale jak sam trafia na szybka naprawe np przy nadwoziu w zimę? , stosuję klucz dynamometryczny ale posługuję sie w wiekszości własnym wbudowanym w rękę lub dłoń :D, najważniesze chyba by do tych newralgicznych połączeń ,głowica, rozrząd, półosie itd stosować nowe śruby ,pozdrawiam.
  • #22 19 Dec 2010 19:27
    igorek83
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe
  • #23 20 Dec 2010 21:37
    Removed
    Helpful post? (0)
    igorek83 wrote:
    A kół nie poprawiacie po pneumatyku ja zawsze poprawiam 110-120Nm, tylko tico i matiz ręka na czucie bo te szpilki są b.słabe

    Sam wiesz że niektórzy nie poprawiają .:D Co do tico to się zgodzę,matiz ma m12 chyba 1,25 trochę mniej strachu. :D Dobre że chociaż szpilki przebijesz,ale lepiej nie ukręcać bo wymiana wiecie jaka.Mnie też nie o to chodziło żeby chodzić z kluczem dynamometrycznym i każdą śrubkę w aucie nim dokręcać.Ale powinien być w każdym warsztacie i używany przy ważnych połączeniach.A zapytam jeszcze, na jakim magicznym środku dokręcić np śruby kolektora i jego osłon itp żeby to potem ruszyć?
  • #24 21 Dec 2010 19:31
    igorek83
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Do tego Używam smar z zawartością miedzi.
  • #25 21 Dec 2010 19:39
    Removed
    Helpful post? (0)
    Ten w sprayu ?Nie,to nie to ,coś lepszego chyba jest .Ten spray z niby dodatkiem miedzi to chyba przereklamowany.Może jakaś pasta?
  • #26 21 Dec 2010 19:52
    igorek83
    Level 24  
    Helpful post? (+1)
    Co do smaru może masz racje.
  • #27 21 Dec 2010 21:12
    barubar
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4". Koniecznie japońskie. Koniecznie to muszą być cechy wytrzymałościowe.
    Co za dno...
  • Helpful post
    #28 21 Dec 2010 23:12
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Helpful post? (0)
    co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.
  • #29 22 Dec 2010 08:26
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    barubar wrote:
    Kupię śruby o wybitych cechach na łbie "4".

    Mam 4.6.
    M10.
    Ale niedużo.
  • #30 22 Dec 2010 19:37
    tomo19811
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    saron22 wrote:
    co do marki kluczy dynamometrycznych to ja np uzywam 2 kluczy marki stahlwille i wg mnie sa to najlepsze klucze dostepne dla zwyklego smiertelnika w wmiare normalnej cenie. A dlaczego klucze akurat tej marki?? ano dlatego ze nie posiadaja w swoim wnetrzu sprezyny tylko pret. Ma to kilka waznych zalet. Po pierwsze wada kluczy dynamometrycznych sprezynowych jest to ze bardzo precyzyjne wskazanie otrzymujemy tyko w srodkowym zakresie pracy klucza (np dla klucza od 100 do 200 nm jest ok 150) natomiast w skrajnych polozeniach klucza przeklamanie jest dosc duze. W kluczach stahlwille w ktorych nie ma sprezyny nie ma tego problemu i wada ta zostala wyeliminowana. Po drugie klucze sprezynowe maja to do siebie ze sprezyna w miare jak sie klucz zuzywa to sie po prostu "ubija" i znow mamy problemy z przeklamaniem. Wlasnie dlatego bardzo wazne jest by po skonczonej pracy rozkrecic klucz do polozenia "0". I w tej sytuacji klucze stahlwille maja przewage poniewaz nie maja w swojej konstrukcji sprezyny a pret ktory pracuje w srodku w czasie gdy nie uzywamy klucza nie jest w ogole obciazony wiec pomiary sa duzo dokladniejsze pomimo upywu czasu. Skutkiem ubocznym zastosowania preta jest to ze tych kluczy NIE trzeba po skonczonej pracy rozkrecac do "0" ale to akurat jest pozytywny skutek uboczny. Odrazu mowie ze nie jestem sprzedawca i nie zajmuje sie handlem narzedziami.


    Tutaj się z panem zgadzam , miałem styczność z kluczami tej firmy , tymi kluczami można nawet odkręcać bez utraty gwarancji , tych kluczy nie da się przeciągnąć , mają ponoć dożywotnią gwarancję {ale tego nie potwierdzam na 100%}. Ogólnie bdb sprzęt do profesjonalnego warsztatu. Polecam.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products