Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

świece zapłonowe 4 elektrodowe


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> świece zapłonowe 4 elektrodowe
Autor
Wiadomość
Oktanek
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Mar 2004
Posty: 326

Post#1 Post autora tematu 10 Paź 2004 21:13   

świece zapłonowe 4 elektrodowe


Witam!
Co sądzicie o swiecach Bosh 4 elektrodowych??chce takie założyc do matiza! Czy warto dać za taką swiece okolo 26 złoty??
Prosze o opinie :D
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 10 Paź 2004 21:13   





Powrót do góry
   
seboo76
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 24 Wrz 2004
Posty: 32

Post#2 10 Paź 2004 22:04   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


ja takie cos kiedys do poldka załozylem. Od razu lepiej chodzil niz na Isrkach ( dawne czasy).
Jesli swieca wejdzie to sproboj (chodzi o długość gwintu). Mozna rowniez dostac 3 elektrodowe NGK.
Sprawdz przy tym szczeline miedzy elektrodami, powinna być o 0,05 mm mniejsza niz w 1 elektrodowych (tak kiedys znalazlem w gazecie ADAC)
Pozdro
Powrót do góry
   
emeryt
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 25 Kwi 2002
Posty: 529
Miasto: Szczecin

Post#3 10 Paź 2004 22:40   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Właśnie dzisiaj czytałem chyba w "MOTORze" o świecach wieloelektrodowych. Pisali tam, że w tych świecach i tak nie pracują jednocześnie wszystkie elektrody a zawsze tylko jedna. Zaletą tych świec (wg. MOTORu) jest to, ze znacznie mniej sie zużywają.
Powrót do góry
   
Marek1
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 21 Cze 2004
Posty: 143

Post#4 10 Paź 2004 23:02   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Kolega EMERYT celnie to ujął. Chciałbym tylko coś dodać.
W przeciętnych silnikach (niewysilonych) i we współczesnych świecach jednoelektrodowych nie widać praktycznie zużycia w całym przewidzianym serwisowo okresie ich eksploatacji. Po przewidzianym przez producenta silnika okresie i tak powinno się wymieniać świece,nawet bez widocznego zużycia,ponieważ i tak degradują się w sposób niewidoczny inne elementy świec.
Wieloelektrodowe świece wyśmienicie nadają się do instalacji gazowych.
Tam następują duże ubytki materiału elektrod ( przy pracy na benzynie niezauważalne) i wieloelektrodowość po prostu tylukrotnie przedłuża poprawną pracę świecy ile elektrod posiada. Przy zbyt dużej przerwie jednej elektrody jej pracę przejmuje następna. Oczywiście jednoelektrodowa świeca ze zbyt dużą przerwą pracuje ,ale powiększa się wysokie napięcie przeskoku iskry, co ma fatalne następstwa dla wszystkiego co może występować w układzie wysokiego napięcia kable,cewki,kopułki,palce).
Powrót do góry
   
zodiak318
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 2353

Post#5 10 Paź 2004 23:10   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Potwierdzam, mam 4-elektrodowe Bosche w silniku na gaz (Golf 1,8 16V) i jestem zadowolony.
Powrót do góry
   
seboo76
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 24 Wrz 2004
Posty: 32

Post#6 10 Paź 2004 23:32   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Marek1 napisał:
Przy zbyt dużej przerwie jednej elektrody jej pracę przejmuje następna. Oczywiście jednoelektrodowa świeca ze zbyt dużą przerwą pracuje ,ale powiększa się wysokie napięcie przeskoku iskry, co ma fatalne następstwa dla wszystkiego co może występować w układzie wysokiego napięcia kable,cewki,kopułki,palce).

Zgodze sie całkowicie z ta opinia.
Prad bedzie szukał najkrótszej drogi do przepływu, czyli najkrotsszy odstep miedzy elektrodami. Przy takiej swiecy masz 4 razy wieksza pewnosc ze przerwa sie nie zmieni. Pierwsza zauwazalna roznica powinna byc rowniejsza praca silnika.
Powrót do góry
   
Adam Walko
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 25 Wrz 2004
Posty: 81

Post#7 11 Paź 2004 07:13   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Idea jaka przyświecała koncepcji powstania świecy wieloelektrodowej
to, zapewnienie w pracy silnika jak najmniejszej ilości tzw. " ślepych cykli "
czyli takich, w których ( z różnych względów zresztą), nie dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Sens zastosowania tych świec
a rozpatrujemy konkretny przypadek, Matiza widzę bardzo ograniczony.
Naczelne pytanie jakie powinno się pojawić to:" po co to robię?" a następnie "jak to chcę osiągnąć?"! Proszę mi wierzyć, że zysk z takiej operacji nie będzie nawet zauważalny, a teraz pora na omówienie wynikłych z niej strat.
1. Bardziej intensywne zużycie instalacji zapłonowej.
Proszę Państwa! W przyrodzie tak się akurat fajnie składa, że nie ma nic za darmo. To prawdopodobieństwo częstego występowania "pełnej iskry" jest
okupione nie tylko wyminą samej świecy, ale odpowiednią konstrukcją i tech-
nologią wykonania pozostałych elementów, które pracują po drodze przed
rzeczoną świecą, a o których jakoś wszyscy zapomnieli. Jeżeli elementy
układu zapłonowego nie były przewidzine do pracy z daną świecą, to może
(i jest to bardzo prawdopodobne) nastąpić ich szybka degradacja.
2. Nie zawsze musi wymiana świecy jednoelektrodowej na wieloelektrodową zaowocować dodatnimi skutkami, a w efekcie poprawą pracy silnika. Gdy popełni się jakiś błąd a proszę mi wierzyć, że wystarczy tylko jeden, to skutek odwrotny do zamierzonego jest gwarantowany.
ZASADA JEST TAKA: DOBREJ MARKI ŚWIECA LECZ TAKA JAK W <INSTUKCJI UŻYKTOWANIA SILNIKA>. PRODUCENT WIE CO ROBI I
GDYBY TO BYŁO CELOWE TO SAM WPADŁBY NA TAKI POMYSŁ!
Zasyłam koledze życzenia miłej eksploatacji lecz zgodnie z instrukcją użytkowania!
Powrót do góry
   
arni100
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 10 Paź 2004
Posty: 65

Post#8 11 Paź 2004 20:43   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Witam co do świec 4 elektrodowych to pamiętajcie żeby zmienić zapłon (trzeba przestawić) przewowdy wysokiego napięcia też, a w tedy poczujemy różnicę niewielką. Jeżeli do matiza założysz te świece to bedzie chodził jak na normalnych. Pozdrawiam
Powrót do góry
   
Zbysław
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 20 Sie 2004
Posty: 460
Miasto: Warszawa

Post#9 11 Paź 2004 20:44   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Parametry świecy zapłonowej:
- średnica gwintu
- długość gwintu
- rodzaj stożka izolatora
- wartość cieplna
- rodaj wykonania
- ilość elektrod

Wszystkie te parametry zawiera symbol na świecy.
Świeca wieloelektrodowa wymaga większego napięcia i mocy cewki zapłonowej.

Że u kogoś działa - zgoda, ale jak długo i jakie będą tego skutki?
Powrót do góry
   
seboo76
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 24 Wrz 2004
Posty: 32

Post#10 13 Paź 2004 00:09   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


mam pomysl,
policzmy impedancje obwodu z swieca czteroelektrodowa i z jedna elektroda. Nastepnie obliczmy prady i straty cieplne.
założmy czestotliwosc 1000 obr/min, jakas srednia przenikalnosc dielektryczna mieszanki paliwowej, pojemnosc elektrod i rozdzielacza zaplonu, indukcyjnosc przewodów i samej cewki WN i otrzymamy wnioski na podstawie zestawienia tych parametrow w czsie powiedzmy 1 roku.
Tak czy siak, najwieksza powtarzalnosc parametrow iskry (stala czasowa) uzyskuje sie na swiecaj o liczbie elektrod >=3.
Pozdrawiam
dr hab elektrotech.
Powrót do góry
   
sigi
Spec od samochodów
Spec od samochodów


Dołączył: 25 Kwi 2004
Posty: 2141

Post#11 13 Paź 2004 18:16   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


A moje zdanie na temat świec 4 elektrodowych do gazu jest taka, że się nadają jak kaktus na szczotkę do zębów.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
manta
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Paź 2004
Posty: 4269
Miasto: Elbląg.

Post#12 13 Paź 2004 19:16   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


he he wykłady i kolejna dyskusja jeden kolo chciał błysnąć i podał kupe ( i to dużą) mocno orientacyjnych parametrów i co? Jajo, świece 4-elektrodowe w znaczący sposób nie wpływają na prace silnika ( i o jakiej impendencji mówimy). Przeskok iskry w normalnej świecy nas. pomięndzy czołem elektrody a elektrodą boczną , w świecy wieloelektrodowej pomiędzy bokami elek. centralnej a elek. zew. Jaki wzrost zużycia układu wn. Badanie oscyloskopowe układu wyp. w świece normalne a wieloelektrodowe nie przyniosło żadnych różnic wys. nap. Kończąc wywód świece wieloelektrodowe nie zmieniają parametrów pracy układu wn. jedynie powodują wzrost czasu pracy wzrost czasu pracy samych świec.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 13 Paź 2004 19:16   





Powrót do góry
   
seboo76
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 24 Wrz 2004
Posty: 32

Post#13 13 Paź 2004 21:17   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


manta napisał:
he he wykłady i kolejna dyskusja jeden kolo chciał błysnąć i podał kupe ( i to dużą) mocno orientacyjnych parametrów i co? Jajo, świece 4-elektrodowe w znaczący sposób nie wpływają na prace silnika ( i o jakiej impendencji mówimy). Przeskok iskry w normalnej świecy nas. pomięndzy czołem elektrody a elektrodą boczną , w świecy wieloelektrodowej pomiędzy bokami elek. centralnej a elek. zew. Jaki wzrost zużycia układu wn. Badanie oscyloskopowe układu wyp. w świece normalne a wieloelektrodowe nie przyniosło żadnych różnic wys. nap. Kończąc wywód świece wieloelektrodowe nie zmieniają parametrów pracy układu wn. jedynie powodują wzrost czasu pracy wzrost czasu pracy samych świec.

jesli nie umiesz zamienic takiego ukladu mechanicznego na zastepczy schemat elektryczny to siedz ciszej. A mowimy o calej impedancji zastepczej ukladu, po to aby policzyc prad dla jednego i drugiego rodzaju swiec. Bedzie to wartosc orientacyjna bo oczywiscie komutacje pradu na zaciskach pominiemy. Aczkolwiek gdyby policzyc przeplywajace elektrony mozna by policzyc orientacyjna trwalosc swiec.
Odsylam do skryptów "Fizyki przewodników pradów" Prof. A.Schafer
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 13 Paź 2004 21:17   





Powrót do góry
   
urkotrebor
Poziom 10
Poziom 10


Dołączył: 27 Kwi 2003
Posty: 52
Miasto: Jastzębie-Zdrój

Post#14 14 Paź 2004 00:19   

świece zapłonowe 4 elektrodowe


Jeśli układ zapłonowy daje odpowiednio dużą moc to polecam świece "bezelektrodowe".
Przy stosowaniu tych świec gwarantuje zauważalną zmianę w pracy silnika , ale nie każdy układ będzie poprawnie pracował z tymi świecami a objawia się to kłopotami z rozruchem zimnego silnika lub nawet nieco zchłodzonego .
Ich cena też odstrasza , ale co to dla fanów fioletowych lampek.
Powrót do góry
   
manta
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Paź 2004
Posty: 4269
Miasto: Elbląg.

Post#15 14 Paź 2004 07:30   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


no MISTRZU zagiąłeś mnie szarego robaczka , zastanawiający jest jak zwykle fakt rozbierzności między teorią a praktyką .Nie będę się powtarzał jeśli chodzi o działanie. Jak widać są na rynku świece które zmieniają charakterystyke układu wn. i tu kolego mrzesz pobłyszczeć swoją szkolno-akademicką wiedzą. Świece wieloelektodowe nie są nowością bo już w latach 50-tych były wprowadzane do silników w celu przedłużenia czasu pracy tego elementu i układy wn. nie były modyfikowane a całość pracowała ( wiem pewnie przez 50 lat prąd się postarzał i zrobił się cwańszy ) Zmiana na świece wieloelektrodowe w silnikach nowszej generacji niepowoduje rewolucji i stada kucy ani też uszkodzeń układu wn. Gwoli ścisłości jak kolega wytłumaczy istnienie w katalogu producenta wielu archaicznych marek poj. które nie powinny dać się uruchomić na świecach tego typu a jednak pracują .
Powrót do góry
   
mczapski
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 4184
Miasto: Warszawa

Post#16 14 Paź 2004 07:53   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Mili konwersarze. Gwoli ścisłości informuję, że świece wieloelektrodowe zastoswano najpierw w silnikach lotniczych. Oczywiście tylko dla uzyskania pewności działania (silnika). A więc własności silnika zmieniają się o tyle ile cykli zapłonowych straci świeca gorsza (w domyśle jednoelektrodowa). W zasadzie przeskok iskry następuje faktycznie od jednej elektrody ale zdarza się w wyniku polaryzacji otoczenia iż w czasie jednego cyklu następuje podział w czasie na dwie elektody. W sumie świeca wielkoelektrodowa daje zwiększoną pewność pracy silnika jeśli pozostała część instalacji zapłonowej jest sprawna. Chyba za długo.
Powrót do góry
   
korelian
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 30 Lis 2003
Posty: 453

Post#17 14 Paź 2004 09:33   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Nooo! Widzę że wszyscy szukają dziury w temacie, a nic z tego nie wynika. Padło tu stwierdzenie że stosowac świece jakie zaleca producent auta. I to jest to. Wiele razy się przekonałem że "katalog świec" swoje, a autko- no różne numery potrafi odwalić. Najciekawszą sprawą jest to że nawet magistrzy elektronicy prowadzący AUTO-elektronikę, korzystają z katalogów, nie wiedząc co wkręcają - bo akurat mają na podorędziu typ zastępczy.
Kończę. Życzę powodzenia
Powrót do góry
   
Zbysław
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 20 Sie 2004
Posty: 460
Miasto: Warszawa

Post#18 14 Paź 2004 10:33   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Prawie wszyscy macie racje, tylko zapominacie, że temat czytają również forumowicze, którzy nie mają tak bogatej wiedzy i doświadczenia jak Koledzy!

Chyba zgodzicie się, że świece wielo lub bezelektrodowe mogą dobrze sprawować się w układach, gdzie jest kilka cewek lub w układach, gdzie cewka ma zapas mocy.

Natomiast w starszych modelach o jednej cewce - kłopoty z rozruchem oraz zdarzają się braki zapłonu w cylindrze przy wysokich obrotach.

Wniosek - można próbować, ale nie zawsze będzie lepiej, może być również gorzej.
Powrót do góry
   
manta
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 03 Paź 2004
Posty: 4269
Miasto: Elbląg.

Post#19 15 Paź 2004 20:55   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Zgadzam się z ostatnimi dwoma postami ,no w końcu ktoś normalny.Sorry ale zirytowały mnie wtrącenia wiedzy teoretycznej podziwiam kolegę który wyjaśnił pochodzenie świec wieloelektrodowych moje uznanie, sięgnąłeś do żródeł chwała takim ludziom .
Powrót do góry
   
tomekb
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 12 Wrz 2004
Posty: 1043
Miasto: poznan

Post#20 15 Paź 2004 21:04   

świece zapłonowe 4 elektrodowe


załóż chłopie jednoelektrodowe NGK
i uto bedzie jezdzic tak samo jak czteroelektrodowy Bosch
jezeli chodzi o Boscha to przed wkreceniem w głowice polecam potraktowac gwint na świecy narzynką M14*1.25 z tego wzgledu ze gwint jest kształtu baryłkowego i podczas wkrecania moze zacierac sie gwint w głowicy co prowadzi do jego uszkodzenia
Koledzy oczywiscie moga sie ze mna nie zgodzic ale ja znam wiele przypadow w ktorych zostały uszkodzone gwinty
pozdro
T
Powrót do góry
   
Morfeus
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 8

Post#21 16 Paź 2004 00:15   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Jeśli chodzi o NGK to prawda, są bardzo dobre. Ale NGK też są trzy elektrodowe :D. Założyłem takie do swojej Mazdy. Odrazu zobaczyłem róznicę przy odpalaniu. Auto łatwiej odpala. Wcześniej jeżdziłem na NGK jednoelektrodowych. Ja osobiśie widze dużą rużnicę. Napewno nie moge nic mówić o mocy itp. bo to poprostu nie wyczuwalne. Ale uważam że silnik pracuje równiej a napewno lepiej odpala. I wydaje mi sie że to wystarczający powód aby założyć takie świece.

Pozdrawiam
Powrót do góry
   
roburek123
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 29 Wrz 2003
Posty: 120

Post#22 29 Paź 2004 12:29   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Również działam od pewnego czasu na tych świecach, silnik zapala super
Powrót do góry
   
ger56
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 13 Paź 2004
Posty: 317
Miasto: Gliwice

Post#23 29 Paź 2004 23:24   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


do matiza nie ma sensu stosowac swiec wieloelektrodowych, nic nie daja, przy samochodzie na gaz z doborem swiec trzeba byc rozsadnym, wieloelektrodowe maga pogorszyc a nie pomoc
Powrót do góry
   
sigi
Spec od samochodów
Spec od samochodów


Dołączył: 25 Kwi 2004
Posty: 2141

Post#24 30 Paź 2004 00:03   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Nareszcie rozsądna wypowiedź.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 30 Paź 2004 00:03   





Powrót do góry
   
tomekb
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 12 Wrz 2004
Posty: 1043
Miasto: poznan

Post#25 30 Paź 2004 18:40   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Nareszcie koniec postu
Powrót do góry
   
_arwas_
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 01 Lis 2008
Posty: 359

Post#26 11 Maj 2010 22:34   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Odświeżam:
A co powiecie na temat świec z elektrodą U ? Dla niezorientowanych podaje stronę "Iskry", ale zapewne świece o tym kształcie elektrody produkuja też inni producenci. "W rozwiązaniu konstrukcyjnym świecy zapłonowej U–SUPER zastąpiono płaską elektrodę boczną inną różniącą się przekrojem. Przekrój tej elektrody w miejscu wyładowania ma kształt litery "U"."

http://www.iskra-kielce.pl/budowa-swiec-u--super-,3437.html

Zalety świecy ma wyjaśniać ten Rysunek:
http://www.iskra-kielce.pl/zalety-swiec-u-super-,3436.html

Ta Iskra w ogóle dobre świece produkuje? Jest to porównywalne z podstawowymi modelami NGK-Champion ?
Powrót do góry
   
pioart
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 03 Kwi 2003
Posty: 3243
Miasto: Poznań

Post#27 11 Maj 2010 22:47   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Nic nowego nie wymyślili , poczytaj o np. NGK V-line
Powrót do góry
   
Pawel wawa
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 13170
Miasto: Warszawa

Post#28 11 Maj 2010 22:48   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Moje osobiste zdanie nie poparte dowodami więc może być błędne.
Gdyby zrobić świece W według tej zasady byłyby jeszcze lepsze... Marketing źródłem sukcesu.
Powrót do góry
   
pioart
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 03 Kwi 2003
Posty: 3243
Miasto: Poznań

Post#29 11 Maj 2010 23:00   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Moim zdaniem świeca to świeca i lepiej bez marketingu , odpowiednia do określonego silnika , jak naj mniej awaryjna . Osobiście wolę Autolite z serii APP.
Powrót do góry
   
_arwas_
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 01 Lis 2008
Posty: 359

Post#30 11 Maj 2010 23:09   

Re: świece zapłonowe 4 elektrodowe


Czytałem o NGK V-line. Tamte maja nacięcie na środkowej elektrodzie. Iskra U ma nacięcie w elektrodzie bocznej - na oko szerzej rozstawione są ostrza krawędzi iskrzenia niż w NGK V-line.

Z tym marketingiem nie przesadzajcie, cenowo nie ma między nimi wielkich różnic więc tan marketing coś słabo działa.
Widziałem ostatnio prototypy świec które całą elektrodę mają zamkniętą w osobnej komorze. Kształt iskry może mieć znaczenie dla efektywności spalania.

A co sądzicie o samej marce świec Iskra?
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> świece zapłonowe 4 elektrodowe
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny



Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.094 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony