X

Jak sprawdzać silnik elektryczny czy nie spalony??

dragunow 09 Feb 2011 18:55
  • #1 09 Feb 2011 18:55
    dragunow
    Level 9  
    Helpful post? (+2)
    Witam wszystkich.
    Moje pytanie dotyczy metod sprawdzania silników elektrycznych przy użyciu podstawowych przyrządów tzn. induktora i miernika cęgowego tymi przyrządami na chwilę obecną dysponuje.
    Wiem że przy użyciu induktora można sprawdzić impedancję między poszczególnymi cewami oraz między cewkami i obudową? Ale w jaki sposób sprawdzić tak zwany "przegrzany " silnik jakie wartości prądów pobieranych przez silnik są prawidłowe na biegu luzem czy połowa wartości znamionowej ??? czy może jakiś inny procent ??

    Dziękuje za wszystkie cenne wskazówki:)
  • #2 09 Feb 2011 19:08
    bonanza
    Spec od Falowników
    Helpful post? (0)
    Coś koło 50% prądu znamionowego. I powinno być jednakowo na 3 fazach (+/-5%).
  • #3 09 Feb 2011 21:42
    Krzyś33
    Level 25  
    Helpful post? (-1)
    Jeśli piszesz o induktorze, to nie mierzysz impedancję, tylko rezystancję uzwojeń. ( tak gwoli prawidłwości). Pozdrawiam.
  • #4 09 Feb 2011 21:58
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (-1)
    Krzyś33 wrote:
    Jeśli piszesz o induktorze, to nie mierzysz impedancję, tylko rezystancję uzwojeń. ( tak gwoli prawidłwości). Pozdrawiam.


    Rezystancję izolacji uzwojeń.
  • #5 10 Feb 2011 14:21
    Roha
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Sprawdź rezystancje izolacji między uzwojeniami oraz miedzy każdym uzwojeniem a korpusem (obudowa)
  • #6 10 Feb 2011 14:30
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Zasilasz zaniżonym napięciem ( dla bezpieczeństwa) i mierzysz prąd w każdej z faz.
  • #7 10 Feb 2011 16:18
    stomat
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Spalony silnik bardzo łatwo stwierdzić nosem.
  • #8 10 Feb 2011 18:06
    dragunow
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (-2)
    Dzięki panowie za cenne wskazówki:)

    Podsumowując, mierzymy induktorem rezystancję między poszczególnymi cewkami i rezystancję każdej cewki oddzielnie między korpusem silnika.
    Jeśli chodzi o pomiar biegu luzem to prąd znamionowy powinien wynosić ok. 50% wartości znamionowej +/-5%.
    Czy ktoś chciałby jeszcze coś dodać??
  • #9 10 Feb 2011 18:48
    tolkien1980
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Rezystancję izolacji uzwojeń można mierzyć również miernikiem cyfrowym na zakresie 200Mohm. Miernik nie powinien wykazywać żadnej wartości (najlepiej).
  • #10 10 Feb 2011 18:53
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+1)
    Ale to też pomiar do bani-może wyjśc rozwarcie, ale ja włączysz silnik do sieci i powstanie pole magnetyczne, które oddziałuje na zezwój to przywali go do stojana; sam się na to nieraz nabrałem.
  • Helpful post
    #11 10 Feb 2011 20:18
    bonanza
    Spec od Falowników
    Helpful post? (-1)
    bonanza wrote:
    Coś koło 50% prądu znamionowego. I powinno być jednakowo na 3 fazach (+/-5%).

    Miałem na myśli, że rozrzut między fazami 5%, a prąd jałowy może być pewnie 40-60% albo szerzej.
  • #12 10 Feb 2011 20:55
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (-1)
    dragunow wrote:

    Moje pytanie dotyczy metod sprawdzania silników elektrycznych przy użyciu podstawowych przyrządów tzn. induktora i miernika cęgowego tymi przyrządami na chwilę obecną dysponuje.


    A tak w ogóle, to co i po co jest Ci potrzebne? Dlaczego o tym nic nie napiszesz?
  • #13 11 Feb 2011 17:11
    dragunow
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    A już się poprawiam. Mam silnik z tzw. odzysku który pracował w suszarni tarcicy. Silnik został ściągnięty ponieważ zaczęły mocno huczeć łożyska.
    No ale ze względu na trudne warunki pracy tzn. wilgoć i temperatura ok 80 °C chciałbym mieć pewność czy warto go regenerować tzn. wymienić łożyska i uszczelnienia? Czy taki silnik może jeszcze posłużyć no i jak to sprawdzić ?
  • Helpful post
    #14 11 Feb 2011 17:40
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    Sprawdź induktorem rezystancję izolacji uzwojeń do obudowy (możesz wszystkich razem). Jeśli powyżej 1 MOma (przez minimum 60 sekund!!!), to po załączeniu na normalne napięcie sprawdź, czy prądy biegu jałowego na poszczególnych fazach są równe. Jeśli tak - wymieniaj łożyska. I tyle.
  • #15 11 Feb 2011 17:45
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+1)
    A nie prościej podłączyć silnik do sieci na kilka minut i obserwować przyrost temperatury? Asymetria prądów fazowych na biegu jałowym może się zdarzyć i wcale nie musi oznaczać usterki silnika.
  • #16 11 Feb 2011 18:05
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    robokop wrote:
    A nie prościej podłączyć silnik do sieci na kilka minut i obserwować przyrost temperatury? Asymetria prądów fazowych na biegu jałowym może się zdarzyć i wcale nie musi oznaczać usterki silnika.


    Przy jakichś podejrzeniach lepiej (bezpieczniej) zająć się najpierw rezystancją izolacji. Przecież to dwie minuty roboty.
  • #17 11 Feb 2011 20:44
    dragunow
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Ok dzięki za pomoc wszystkim.
    Biorę się za pomiary i ewentualną wymianę łożysk.
    Temat uważam za zamknięty.
  Search 4 million + Products
Browse Products