Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 09 Lut 2011 18:55
    dragunow
    Poziom 9  

    Witam wszystkich.
    Moje pytanie dotyczy metod sprawdzania silników elektrycznych przy użyciu podstawowych przyrządów tzn. induktora i miernika cęgowego tymi przyrządami na chwilę obecną dysponuje.
    Wiem że przy użyciu induktora można sprawdzić impedancję między poszczególnymi cewami oraz między cewkami i obudową? Ale w jaki sposób sprawdzić tak zwany "przegrzany " silnik jakie wartości prądów pobieranych przez silnik są prawidłowe na biegu luzem czy połowa wartości znamionowej ??? czy może jakiś inny procent ??

    Dziękuje za wszystkie cenne wskazówki:)

  • #2 09 Lut 2011 19:08
    bonanza
    Spec od Falowników

    Coś koło 50% prądu znamionowego. I powinno być jednakowo na 3 fazach (+/-5%).

  • #3 09 Lut 2011 21:42
    Krzyś33
    Poziom 25  

    Jeśli piszesz o induktorze, to nie mierzysz impedancję, tylko rezystancję uzwojeń. ( tak gwoli prawidłwości). Pozdrawiam.

  • #4 09 Lut 2011 21:58
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Krzyś33 napisał:
    Jeśli piszesz o induktorze, to nie mierzysz impedancję, tylko rezystancję uzwojeń. ( tak gwoli prawidłwości). Pozdrawiam.


    Rezystancję izolacji uzwojeń.

  • #5 10 Lut 2011 14:21
    Roha
    Poziom 9  

    Sprawdź rezystancje izolacji między uzwojeniami oraz miedzy każdym uzwojeniem a korpusem (obudowa)

  • #6 10 Lut 2011 14:30
    1078231
    Usunięty  
  • #7 10 Lut 2011 16:18
    stomat
    Poziom 33  

    Spalony silnik bardzo łatwo stwierdzić nosem.

  • #8 10 Lut 2011 18:06
    dragunow
    Poziom 9  

    Dzięki panowie za cenne wskazówki:)

    Podsumowując, mierzymy induktorem rezystancję między poszczególnymi cewkami i rezystancję każdej cewki oddzielnie między korpusem silnika.
    Jeśli chodzi o pomiar biegu luzem to prąd znamionowy powinien wynosić ok. 50% wartości znamionowej +/-5%.
    Czy ktoś chciałby jeszcze coś dodać??

  • #9 10 Lut 2011 18:48
    tolkien1980
    Poziom 18  

    Rezystancję izolacji uzwojeń można mierzyć również miernikiem cyfrowym na zakresie 200Mohm. Miernik nie powinien wykazywać żadnej wartości (najlepiej).

  • #10 10 Lut 2011 18:53
    1078231
    Usunięty  
  • Pomocny post
    #11 10 Lut 2011 20:18
    bonanza
    Spec od Falowników

    bonanza napisał:
    Coś koło 50% prądu znamionowego. I powinno być jednakowo na 3 fazach (+/-5%).

    Miałem na myśli, że rozrzut między fazami 5%, a prąd jałowy może być pewnie 40-60% albo szerzej.

  • #12 10 Lut 2011 20:55
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    dragunow napisał:

    Moje pytanie dotyczy metod sprawdzania silników elektrycznych przy użyciu podstawowych przyrządów tzn. induktora i miernika cęgowego tymi przyrządami na chwilę obecną dysponuje.


    A tak w ogóle, to co i po co jest Ci potrzebne? Dlaczego o tym nic nie napiszesz?

  • #13 11 Lut 2011 17:11
    dragunow
    Poziom 9  

    A już się poprawiam. Mam silnik z tzw. odzysku który pracował w suszarni tarcicy. Silnik został ściągnięty ponieważ zaczęły mocno huczeć łożyska.
    No ale ze względu na trudne warunki pracy tzn. wilgoć i temperatura ok 80 °C chciałbym mieć pewność czy warto go regenerować tzn. wymienić łożyska i uszczelnienia? Czy taki silnik może jeszcze posłużyć no i jak to sprawdzić ?

  • Pomocny post
    #14 11 Lut 2011 17:40
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Sprawdź induktorem rezystancję izolacji uzwojeń do obudowy (możesz wszystkich razem). Jeśli powyżej 1 MOma (przez minimum 60 sekund!!!), to po załączeniu na normalne napięcie sprawdź, czy prądy biegu jałowego na poszczególnych fazach są równe. Jeśli tak - wymieniaj łożyska. I tyle.

  • #15 11 Lut 2011 17:45
    robokop
    Moderator Samochody

    A nie prościej podłączyć silnik do sieci na kilka minut i obserwować przyrost temperatury? Asymetria prądów fazowych na biegu jałowym może się zdarzyć i wcale nie musi oznaczać usterki silnika.

  • #16 11 Lut 2011 18:05
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    robokop napisał:
    A nie prościej podłączyć silnik do sieci na kilka minut i obserwować przyrost temperatury? Asymetria prądów fazowych na biegu jałowym może się zdarzyć i wcale nie musi oznaczać usterki silnika.


    Przy jakichś podejrzeniach lepiej (bezpieczniej) zająć się najpierw rezystancją izolacji. Przecież to dwie minuty roboty.

  • #17 11 Lut 2011 20:44
    dragunow
    Poziom 9  

    Ok dzięki za pomoc wszystkim.
    Biorę się za pomiary i ewentualną wymianę łożysk.
    Temat uważam za zamknięty.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty