X

Opel Meriva 1.7 cdti (Z17DTH) - problem po regeneracji turbo

13 Feb 2011 20:23 RORobcio.kat
  • #1 13 Feb 2011 20:23
    Robcio.kat
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Jakieś dwa tygodnie temu w czasie jazdy auto straciło moc, wyświetliło check engine i zaczeło dymić na czarno. Na poboczu silnik odpalił dwa razy pracując nie równo i dymiąc na szaro, za trzecim razem już nie zapalił.
    Po rozebraniu silnika okazało się, że padła turbosprężarka i zdecydowałem się na jej regenerację. Problem pojawił się po złożeniu wszystkiego do kupy. Silnik odpala, na biegu jałowym kręci do 5000 obr., słychać że turbina śmiga. Nadmienie, że przy okazji wymieniałem pasek rozrządu i oczywiście olej oraz filtr oleju. Cały układ dolotowy wyczyszczony tj. kolekor, zawór EGR, intercooler itd.
    Problem pojawia się w czasie jazdy mianowicie na pierwszym i drugim biegu dochodząc do 3000 obrotów silnik momentalnie gaśnie. Na trzecim biegu przy 2000 a na czwartym nawet 1500. Sytuacja zmienia się gdy silnik się nagrzewa to gaśnie przy niższych obrotach a dokładnie to na pierwszym biegu potrafi zgasić silnik nawet przy 1500 obr.
    Podejrzenie padło na turbo a dokładnie na zbyt duże doładowanie ale odpinałem przewody podciśnienia na gruszce turbiny a nawet omijałem turbo łącząc filtr powietrza bezpośrednio z przepustnicą ale sytuacja jest taka sama, jedynka i bez znaczenia czy delikatny gaz czy mocne przyspieszenie przy 2000 obr. stop i silnik gaśnie.
    Tester nie pokazuje żadnych błędów ale wymigałem na kontrolce dwa 34 i 38.
    34 - wg. moich danych: Zawór EGR -okablowanie EGR- wysokie napięcie (Simtec, Bosch Motronic) lub Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym - niskie napięcie (GM Multec- Bosch Motronic)
    38 - Sonda lambda (modele od 1990 roku)- niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec)

    Czy te błędy mogą mieć coś wspólnego z takimi objawami ?

    Podejrzenie pada równierz na zregenerowaną turbinę. Sztanga gruszki wysuwa się już od 1000 obr. natomiast gdy ściskam ręką gumowy przewód z turbiny podczas zwiększania obrotów nawet do 4000 to nie czuję takiego dużego ciśnienia jak wcześniej.

    Szanowni koledzy czekam na jakieś sugestie bo wymiana poszczególnych podzespołów w tym silniku w celu sprawdzenia czy wyeliminowania niejasności może doprowadzić do bankructwa.

    Pozdrawiam
  • #2 13 Feb 2011 23:05
    auto-krak.pl
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Witam,
    podjedź na diagnostykę komputerową najlepiej pożądnym testerem i to do takiego mechanika co wie dokładnie na jakie parametry zwrócić uwagę podczas pracy silnika.
    Sprawdź wtryskiwacze metodą przelewową (jaki masz układ paliwowy bosch czy denso?)
    Bardzo miło się turbinkę wyciągało...
  • #3 14 Feb 2011 07:07
    Robcio.kat
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Silnik isuzu z pompą i wtryskami denso. Obecnie mam przejechane 244.000 km a przy 180.000 km wymieniałem pompę wysokiego ciśnienia na używaną ale z nowym zaworem regulacyjnym (miałem problem z odpaleniem silnika gdy był ciepły a później i na zimnym. Gdy zapalił obroty falowały.).
    Demontaż turbiny nie był taki uciążliwy biorąc pod uwagę fakt, że naprawiam autko w garażu bez podnośnika, trzeba tylko trochę więcej elementów rozebrać.
    Konstruktor, który wpadł na pomysł by taki silnik wpakować w tak małą komorę chyba nie lubi mechaników :D.
    Nadmienię, że silnik do 2000 zbiera się całkiem nieźle i nie ma żadnej różnicy w mocy gdy odcinam mu turbinę lub wypiąłem przepływomierz.

    Dzisiaj mam nadzieję doturlać się do kogoś z lepszym testerem. Jeszcze nie wiem czy na opel-techa czy do zakładu gdzie zajmują się już tunningiem gdzie może będą mogli sprawddzić wszystkie parametry pracy pod obciążeniem.
  • #4 14 Feb 2011 23:22
    auto-krak.pl
    Level 14  
    Helpful post? (+2)
    ok czekamy na więcej informacji,
    te układy paliwowe są nieudane jak zakalec a zwłaszcza denso, miałem taki przypadek w warsztacie że klient przyjechał na diagnostykę a okazało się że ma dziurę w tłoku i to przez lejący wtryskiwacz.
    Dla niedowiarków foto:
    auto-krak/dziura-w-tłoku-z17dth
  • #5 15 Feb 2011 12:29
    Robcio.kat
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Byłem na diagnostyce i stwierdzono:
    - silnik nie pracuje na wszystkie cylindry a dokładnie czwarty jest słabszy
    - jedyny błąd jaki się pojawia (nie pamiętam numeru) czujnik położenia wałka rozrządu - sygnał poza zakresem. Czujnik sprawdzony oscyloskopem działa prawidłowo.

    W konsekwencji musze sprawdzić czy dobrze ustawiony jest rozrząd i wykonać pomiar kompresji bo zdaniem diagnosty może być skrzywiony korbowód.

    Kompresji sam nie zmierze ale mam prośbę o podpowiedź jak sprawdzić ustawienie rozrządu a dokładnie gdzie szukać oznaczeń na kołach i silniku.
  • #6 17 Feb 2011 08:38
    auto-krak.pl
    Level 14  
    Helpful post? (-1)
    Witam,
    Sprawdź wtryskiwacze metodą przelewową!, następnie kompresja.

    tutaj jest ustawienie rozrządu:
    http://auto-krak.pl/wp-content/uploads/2011/02/z17dth_timing_ustawienie_rozrządu.gif

    Czekamy na dalsze informacje
    Pozdrawiam
  • #7 25 Aug 2011 11:28
    MAJOR-GM
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    sprawdzi czy nie jest skrzywiona któraś blaszka na kółku wałka rozrządu
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products