X

Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium

29 Sep 2011 19:23 XXxxanquxx
  • #61 29 Sep 2011 19:23
    mario360
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Witam kupiłem tig magnum thf 230 ac/dc. Mam problem nie wiem o co jest nie tak czy jest to wina gazu,ustawiam od 2l/min do 15l/min i spaw wygląda okropnie nie mam już pojęcia, czy jest to wina spawarki czy gazu
    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium
  • #62 29 Sep 2011 22:06
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Helpful post? (+1)
    Witam. Na pewno na spawanie tego stopu znajdzie się kilka sposobów. Proponuję zastosować spawanie plazmowe. Jako gaz plazmowy i osłonowy należy stosować argon 95 % i wodór 5 %. Technika spawania na jedno przejście na tzw. /oczko/. Technika ta polega na tym, że warunki spawania tj. prędkość spawania oraz natężenia prądu i przepływu gazu należy tak dobrać, aby zbliżały się do parametrów stosowanych przy cięciu. Dobór natężenia przepływu gazu należy dobrać bardzo dokładnie, aby nie następowało wydmuchiwanie metalu z jeziorka, a tym samym cięcie. Natężenie prądu jest zależne od grubości spawanego materiału. Bardzo często stosuje się spawanie prądem stałym z biegunowością ujemną. W technice spawania na /oczko/ materiału o grubości powyżej 4 mm natężenie prądu i przepływu gazu plazmowego należy tak dobrać, aby przebić złącze, utworzyć oczko spoiny oraz ma powstać strumień plazmy o tendencji żłobiącej stapiany materiał. Jest to z technologicznego punktu, w praktyce należało by to sprawdzić i wprowadzić poprawki.
  • #63 30 Sep 2011 10:52
    mario360
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Domyślam się że w butli może być mieszanka argon co2 zobaczę jakie efekty bedą po napełnieniu czystym argonem
  • #64 30 Sep 2011 13:02
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    W ostatnim poście opisałem Koledze dolar 1234 sposób pospawania stopu niklu z tytanem.
  • #65 09 Oct 2011 11:35
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam ja dzisiaj sie muszę pochwalić i po żalić:/
    mianowicie moja spawy stali nierdzewnej wyglądają bardzo dobrze a spawy na aluminium kiepsko :/


    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium
  • #66 12 Oct 2011 17:08
    KEYZOR
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Masz pedal do kontroli natezenia??
  • #67 12 Oct 2011 17:35
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Tak mam
  • #68 12 Oct 2011 18:47
    KEYZOR
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    w takim razie:
    1. Musisz zdecydowanie skrocic luk (luk powinien byc na tyle krotki zeby podaczas spawania nie pojawily sie czarne plamki na jeziorku).

    2. Gdy rozpoczynasz proces poczekaj chwile przy malym natezeniu pradu aby oczyscic jeziorko tudziez material zanim nie pojawi sie jeziorko(bedziesz widzial jak dziala czyszczenie katodowe i szybko zlapiesz kiedy juz mozna dodac natezenia).

    3. Wydaje mi sie ze zdjecia ktore pokazales byly spawane bez udzialu pedalu, jak juz wczesniej bylo wspomniane kiedy material sie nagrzewa musisz odejmowac natezenia i pedal jest niezbedny.

    Wydaje mi sie ze podstawowym problemem jest za dlugi luk i byc moze zbyc duzy kat nachylenia palnika takze nad tym popracuj najbardziej.
  • #69 13 Oct 2011 07:17
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Spoiwo czyściłeś? Porcelanka w jakim rozmiarze? Plamki to tlenek aluminium, więc w procesie spawania nie wytwarzasz dostatecznej osłony, lub któryś z elementów jest nim pokryty.
  • #70 30 Oct 2011 09:53
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Co do spoiwa to nie czyściłem a czym najlepiej czyścić?? co do nateriału spawanego to szczerze nie było to tak w 100% czyste a wiem ze czystość spawanego materiały odgrywa kluczowa role
    a co do porcelanki to o ile się nie mylę to rozmiar 6
  • #71 30 Oct 2011 14:42
    KEYZOR
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Problemem nie jest czystosc materialu, jedynie technika prowadzenia palnika i dodawania drutu oraz brak uzycia pedalu przez co przegrzewasz material.

    Natomiast co do czyszczenia najlepiej czyscic acetonem, ja osobiscie czyszcze alkoholem izopropylowym. Natomiast wg. przepisow aluminium powinno byc trawione chcoc nie spotkalem jescze nikogo kto by tak robil.
  • #72 30 Oct 2011 15:16
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    [quote="KEYZOR"]Problemem nie jest czystosc materialu, jedynie technika prowadzenia palnika i dodawania drutu oraz brak uzycia pedalu przez co przegrzewasz material.

    Kolego chyba nie doczytałeś wyzej pisze ze mam i używam pedał :)
  • #73 30 Oct 2011 20:36
    gajosisko
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Taka ciekawostka dla znających angielski (ale z ilustracji też można się conieco dowiedzieć) kilkuczęściowa książka na stronie producenta sprzętu spawalniczego: Strona Millerwelds . Na stronie są też poradniki i podpowiedzi. Mogę powiedzieć, że bardzo mi pomogła (jako samoukowi :D ).

    Poza tym wspomina o jednej dość ważnej rzeczy o której zdaje się Koledzy nie wspomnieli - o przygotowaniu (ostrzeniu) elektrody.
  • #74 30 Oct 2011 22:22
    KEYZOR
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    To ze uzywasz mi ulecialo :P

    Natomiast musisz uzywac mniejszych amperazy lub szybciej odpuszczac peadal, kat miedzy palnikiem a materialem powinien byc miedzy 80 a 90 stopni i odleglosc konca elektrody od materialu powinna byc jak najmniejsza ale na tyle duza zeby alu nie za szybko brudzilo elektrode. U siebie zauwazylem ze jezeli zbyt wysoko uniose palnik momentalnie pojawiaja sie tlenki na powierzchni jeziorka.
  • #75 01 Nov 2011 10:19
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Aluminium to jeszcze czarna magia :D ale np. stal nierdzewna to już elegancko idzie :)
  • #76 13 Nov 2011 10:23
    sabuk2006
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Spawam MAG różne elementy ale przyszedł czas na TIG-a na aluminium i nerdzewka.
    Czy może mi ktoś powiedzieć jak spawać aluminium pachwinowo, aby spoina była mniejsza. Mam spawarkę z najwyższej półki ESAB 4300 DC/AC (więc profesionalna) samo spawanie np. na złączeniu, czy zakładce idzie dobrze, ale pachwinowo spoiny są za duże. Wysunąłem elektrodę nieco więcej ale nie zauważyłem różnicy. Dzieje się tak że podgrzewając (a spawam profile 40x20x2 z 20x20x2 alu) i podczas podgrzewania widzę wyraźnie, że jak jedna ściana już lekko pływa to druga zaś nie i podgrzewając tą druga, to zaś ta pierwsza stygnie, jeśli uda się podgrzać te dwie ściany i doda się drut to spoina wychodzi, ale jest za duża. Zauważyłem, że te dwie prostopadłe ściany, które są już podgrzane, to te oczka są w dużej odległości od siebie. czy jest jakiś sposób aby były bliżej siebie (blisko łączącej krawędzi) bo i wtedy spoina byłaby mniejsza ?
    Pozdrawiam.
  • #77 13 Nov 2011 10:25
    H3nry
    Level 26  
    Helpful post? (+1)
    Częstotliwość w górę -> powyżej 150Hz i będzie dobrze, balans oczywiście podlega korekcji :)
  • #78 13 Nov 2011 12:56
    sabuk2006
    Level 7  
    Helpful post? (-1)
    Witam, zrobię tak, jak kolega proponuje, bo mam ustawianą częstotliwość na 65 Hz, a można ustawić od 10 - 152 Hz. Nasuwa mi się pytanie, czy wpływ na to ma również kompensacja ? Mam ustawione na 50% (czyli min) a jest możliwość od 50-98%. Czy podgrzewanie elektrody ma jakiś wpływ na to ? Bo mam ustawione na 1 a przedział jest od 1 - 100. Prąd mam ustawiony 65A.
    Mając doświadczenie w spawaniu innymi metodami, dopiero zaczynam spawać aluminium metodą TIG i problem jaki mam to raczej ustawienie samej spawarki a to się wiąże z jakością i wyglądem spawu, dlatego proszę Was (bardziej doświadczonych) o pomoc i rozwiązanie mojego problemu.
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #79 13 Nov 2011 16:53
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (+2)
    Moim zdaniem koledze warto iść na kurs { ja jestem zapisany w okolicy stycznia mama zacząć } spawanie metada TIG nie jest łatwe i naprawdę wiele trzeba wiedzieć na ten temat polaryzacja ceramika dysze będę informował was o wszystkim co się dowiedziałem i o moich osiągnięciach :)
  • #80 13 Nov 2011 19:24
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    KEYZOR wrote:
    Problemem nie jest czystosc materialu, jedynie technika prowadzenia palnika i dodawania drutu oraz brak uzycia pedalu przez co przegrzewasz material.

    Natomiast co do czyszczenia najlepiej czyscic acetonem, ja osobiscie czyszcze alkoholem izopropylowym. Natomiast wg. przepisow aluminium powinno byc trawione chcoc nie spotkalem jescze nikogo kto by tak robil.



    To nie pisz opowieści dziwnej treści. Czyszczenie mechaniczne.
  • #81 13 Nov 2011 23:36
    KEYZOR
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    W sensie gdzie pisze opowiesci dziwnej tresci bo nie rozumiem do czego pijesz. Zeby byla jasnosc:

    1. Czyszczenie mechaniczne wystarcza 99% przypadkow (a jak nie wystarcza to i tak mozna sobie z tym poradzic podcza samego procesu)
    2. Jak ktos chce byc bardzo dokladny mozna przejechac prety i element IPA lub acetonem (glownie w celu odtluszczenia)
    3. Procedura trawienia alumiunium jest szeroko opisywana w literaturze i stosowana dla krytycznych elementow (choc ja na zywo nigdy tego nie widzialem)
  • #82 19 Nov 2011 21:21
    waldi1092
    Level 2  
    Helpful post? (+4)
    witam. od kilku lat spawam nierdzewke i aluminium tigiem. parametry spawarki podstawowe :
    wybór 2taktu zajarzenie łuku i utrzymanie go aż do puszczenia przycisku na palniku.
    4 takt przycisniecie przycisku i przytrzymanie powoduje zajarzenie łuku i utrzymanie prądu startowego
    -puszczenie go powoduje narastanie aż do ustawionego prądu spawania
    -aby przestac spawać przyciskamy ponownie(i w zaleznosci od typu spawarek i podłączenia palnika )puszczamy lub trzymamy aż do wygaszenia łuku.
    -wypływ gazu przed zajarzeniem łuku(potrzebny na wyparcie tlenu z palnika)
    -prąd startowy polecam ustawić na jak najmiejszy ale to już jak komu pasuje
    -czas narastania czas w jakim prąd rośnie od chwili przyciśniećia puszczenia przycisku do normalnego prądu spawania.
    -prąd spawania(prąd jakim bedziemy spawać)w spawarkach z pulsem jest tez ustawienie drugiego prądu .
    -ustawienie prądu wygaszenia(jak najniższy)
    -nastepnie czas opadania(zpobiega powstawaniu krateru).

    w przypadku aluminium ustawiamy jeszcze częstotliwość i balans
    przy spawaniu aluminium na powierzchni materiału powstaje trudno topliwy tlenek aluminium (nie pamietam dokładnie ale alu topi sie w około 660stopni a tlenek aluminium w 2050st) dlatego spawamy pradem zmiennym a balansem ustawiamy stosunek prądu, który idzie na materiał i na elektrodę(nie trzeba zmieniac polaryzacji na kablach )ustawienie wiekszego prądu na elektrode powoduje lepsze "czyszczenie"powierzchni aluminium z tlenków,ale zbyt duże powoduje zbytnie stopienie czubka eletktody.

    gaz najlepiej 5.0 ale ja już 4.6 spawam i nie mam większych problemów.
  • #83 02 Jun 2012 21:06
    kubuspunxdh
    Level 8  
  • #84 26 Jun 2012 19:19
    cumel
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Polecam stosowanie soczewki gazowej w palniku daje to bardzo dobrą osłonę gazu.
    Takiej jak zakłada spawacz w filmiku z posta wyżej :D
    Spawam zawodowo aluminium zawsze chętnie pomogę żeby wasze spawy były coraz lepsze.



    Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium
  • #85 28 Jun 2012 09:14
    kubuspunxdh
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    cumel wrote:

    Spawam zawodowo aluminium zawsze chętnie pomogę żeby wasze spawy były coraz lepsze.



    Super że w końcu jakiś naprawdę fachowiec jest w stanie odpowiedzieć na wiele dręczących nas amatorów pytań :)
    tylko pytanie czy sprzęt typu Sherman czy podobnej jakości w tej "cenie" jest w stanie sobie poradzić ze spawaniem aluminium ażeby i nasze spawy choć troszkę były podobne do zdjęć wyżej ? ja po kilku miesięcznym użytkowaniu małych butli ( chyba z 10 było) w końcu zakupiłem 110tke wiec będę walczył do oporu i perfekcji :) zdjęcia mam nadzieje pokazać na dniach i na ewentualne komentarze

    wiec.... po praktycznie roku na kawałkach blach alu wygląda to tak ---> Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium a stal mniej więcej tak---> Spawarka tig ac/dc jak ustawić parametry do aluminium
    z problemów które jeszcze mam to dobry środek czyszczący przed spawaniem ( jakiś wytrawiacz bo czystość przed spawaniem to z tego co zauważyłem jest najważniejsza całe spawanie można sobie zabryzgać drobinami farby... ) no i metoda spawania np. rurek ( spawy raczej przypominają klejenie niż spawanie )
  • #86 02 Jul 2012 22:18
    cumel
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Spawy na zdjęciach wyżej zrobiłem spawarką Magnum THF TIG 335 P :D Praktycznie bliźniak Shermana więc jak widać się da :D
    Pozostaje ćwiczyć a tak jeśli można to dołóż trochę A i lepiej doczyść materiał. Chyba że to wina syfnego argonu jak możesz to kup ar 5.0
  • #87 03 Jul 2012 10:19
    kubuspunxdh
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    cumel wrote:
    Spawy na zdjęciach wyżej zrobiłem spawarką Magnum THF TIG 335 P :D Praktycznie bliźniak Shermana więc jak widać się da :D
    Pozostaje ćwiczyć a tak jeśli można to dołóż trochę A i lepiej doczyść materiał. Chyba że to wina syfnego argonu jak możesz to kup ar 5.0


    przy większej ilości A materiał Alu zaczyna "pływać" i spoina sie dość mocno rozlewa materiał zbytnio sie nagrzewa, chyba ze obniżę Basic Current bo to bodajże odpowiada za "prąd bazowy" ? Argon na pewno mam 5.0 zawsze dostawałem dobrej jakości z tam stąd z skąd biorę :)przy mniejszych butlach, czyszczenie przed spawaniem........... jestem na etapie prób :) jakieś pomocne rady ? ( jeżeli chodzi o narzędzia i prawidłowe wyczyszczenie materiału do spawania )
  • #88 04 Jul 2012 19:13
    cumel
    Level 2  
    Helpful post? (+2)
    Tak zaraz to on nie zaczyna pływać :D Ta cieńsza rurka ma ściankę 2mm a profil 3mm, spawałem to prądem 330A.
    Co do czyszczenia to wszelkie papiery scierne czy tarcze listkowe są średnim pomysłem, zawsze coś zostaje wtarte w aluminium. Bardzo dobrze się sprawdzają szczotki ze stali nierdzewnej.
    Czy na 100% masz odpowiednie spoiwo ? bo nie wszystko da się zespawać uważanym za uniwersalne almg5 :D
  • #89 12 Aug 2012 11:44
    xxanquxx
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam mam pytanie odnośnie tiga Magnum THF 230P AC/DC
    Jak do spawania aluminium używam pedału, i przełączam na zdalne sterowanie to parametry jakie ustawiam to :
    -prąd startu
    -częstotliwość ac
    -prąd w pulsie
    -balans ac

    i co z innymi potencjometrami zostają w swej pozycji czy skręcamy je na zero ?
    Mam pytanie do kolegi kubuspunxdh czym czyścił ta blachę aluminiowa ??
  • #90 12 Aug 2012 17:40
    kubuspunxdh
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    xxanquxx wrote:

    Mam pytanie do kolegi kubuspunxdh czym czyścił ta blachę aluminiowa ??
    z tego co pamiętam przecierałem tylko to czystym nitro bo blacha była nowa... ale co zauważyłem i warto sie tym podzielić :) jak kolega cumel napisał warto sobie kupić szczotkę stalową nierdzewną i używać ja tylko i wyłącznie do czyszczenia aluminium jeżeli chodzi o spoiwo przeze mnie używane... jeszcze nie sprawdziłem a właściwie zapomniałem :| jutro to zrobię mam nadzieje ze można spoiwo odczytać z materiału ( na końcu jest jakiś numer :) )
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products