Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Prostownik by HSWG


[ + ] [ - ]
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> DIY Konstrukcje -> Prostownik by HSWG
Autor
Wiadomość
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#1 Post autora tematu 23 Lut 2011 14:24   

Prostownik by HSWG


Prostownik by HSWG

Mimo, iż sezon na prostowniki się kończy, postanowiłem przedstawić moją konstrukcję sprzed 5 lat. Urządzenie powstało w 2 dni w lutym 2006, użyłem tego co miałem pod ręką.

Trafo to TS 70/5 wymontowane z radia Amator 2. Odwinąłem uzwojenia wtórne i nawinąłem na nowo: 13V - około 50 zwojów, podwójny drut z uzwojenia dającego 27V, napięcie pomocnicze 13V - podwójny drut odzyskany z jakieś cewki.

Pseudo analogowy woltomierz na 12 ledach powstał na układzie UAA180, który wymontowałem z obrotomierza pochodzącego z Trabanta bądź Wartburga.

Automatyka ładowania opiera się na tzw. komparatorze okienkowym - układ zaczerpnięty z EdW + moje modyfikacje. Zadaniem tego modułu jest sterowanie przekaźnikiem (niewielki, o obciążalności styków 10A z Forda Escorta) podającym na zaciski wyprostowane napięcie 12V z głównego uzwojenia wtórnego.

Sterownik wentylatora załącza cichy wiatrak, na porządnym łożysku z bardzo starego zasilacza AT. jako czujnik temperatury wykorzystałem 4 połączone szeregowo diody 1N4148, uzyskując zmianę napięcia około 10mV/C. Ustawiłem próg załączania na ~40 st. C i wiatrak załącza się bardzo rzadko.

Obudowa z serii Z (nie pamiętam oznaczenia cyfrowego). Poprzednio były w niej dwa inne, nieudane prostowniki, stąd kilka nadmiarowych otworów i panel przedni z laminatu. Płyta czołowa wykonana w Corelu 9, wydrukowana na żółtym papierze samoprzylepnym, na który nakleiłem również samoprzylepną folię. Rozwiązanie przetrwało 5 lat w nie najłatwiejszych warunkach (garaże, piwnice) bez uszczerbku, więc jest trwałe. Pod transformatorem, na panelu tylnym oraz w górnej części wywierciłem kilkadziesiąt otworów wentylacyjnych. Wentylator został tak zamontowany by wyciągał ciepłe powietrze na zewnątrz. W czasie wielogodzinnej pracy obudowa jest lekko ciepła.

Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG Prostownik by HSWG
Prostownik by HSWG

Zasada działania - prostownik ma 3 tryby pracy wybierane przełącznikiem:
1. Ładowanie automatyczne - ładowanie rozpocznie się dopiero po podłączeniu akumulatora, gdy jego napięcie będzie większe od 10V i zakończy się, gdy osiągnie 15V;
2. Brak ładowania - przełącznik w środkowej pozycji - przydatne, by odczytać rzeczywiste napięcie akumulatora;
3. Ładowanie ciągłe - na zaciskach cały czas występuje napięcie, bez znaczenia czy akumulator jest podłączony i jakie jest jego napięcie.

Prostownik przez te 5 lat naładował kilkadziesiąt akumulatorów sąsiadów. Od nowych 82Ah, wyładowanych przez próby odpalenia zmęczonych diesli, po stare 36Ah i zebrał bardzo pochlebne opinie. Mimo braku regulacji prądu ładowania układ sprawuje się świetnie. Im większa pojemność akumulatora, tym większy początkowy prąd ładowania (mała rezystancja wewnętrzna akumulatora). Największy prąd to 6A, przy ładowaniu baterii o pojemności 82Ah. Typowy prąd początkowy to 3-5A, zależnie od typu akumulatora. Pod koniec procesu układ cyklicznie wyłącza i włącza ładowanie, co objawią się klikaniem przekaźnika.

Dla chcących wykonać ten, lub podobny układ, zamieszczam w załączniku pełną, dokładną dokumentację, lustrzane odbicie wzoru PCB (drukować bezpośrednio z wyłączeniem skalowania) oraz płytę czołową z Corela. Projekt zamieściłem również na swojej stronie domowej.

Załączniki:
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 23 Lut 2011 14:24   





Powrót do góry
   
elektronik999
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 1062
Miasto: Tarnobrzeg

Post#2 23 Lut 2011 17:12   

Re: Prostownik by HSWG


Użyj takiej "maskownicy" na diody led, a będzie jak ze sklepu :)
Powrót do góry
   
marcin44430
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 251
Miasto: Kalisz

Post#3 23 Lut 2011 19:16   

Re: Prostownik by HSWG


Bardzo ładna konstrukcja, lecz diody LED można by umieścić pod przyciemnianą szybką co stworzyło by estetyczną skalę.
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#4 Post autora tematu 23 Lut 2011 22:33   

Re: Prostownik by HSWG


kulfon16 napisał:
bardzo fajna konstrukcja. czy może Pan podać schemat? przydałby się.
Wszystko jest w opisie i załącznikach. Schemat, wzory płytek, opis uruchomienia.
kulfon16 napisał:
czy woltomierz nie jest zaczerpnięty z książki "Elektronika Moje Hobby"?
Woltomierz został zbudowany na podstawie noty aplikacyjnej układu UL1980.
pawel1992xxx napisał:
Moglby Pan wrzucic troche wiecej zdjec ktore pomoga mi przy tworzeniu tego prostownika. i chcialbym zeby Pan zrobil i wrzucil zdjecie pod radiatorem
Do radiatora jest przykręcony mostek prostowniczy, stabilizator LM7812 oraz 4 diody krzemowe pełniące rolę czujnika temperatury. Pod nim nie ma nic prócz przewodów, idących do diod i przełącznika.
moravcik napisał:
Czy urządzenie było jakimś projektem do szkoły ? (wnioski po dokumentacji)
Dokumentacja powstała w zupełnie innym celu. Musiałem stworzyć dokument tekstowy, arkusz kalkulacyjny oraz prezentację w ówczesnej wersji OpenOffice, by przekonać do niego pracowników. W mojej pierwszej pracy, zaraz po studiach, dostałem od szefa zadanie zmigrowania z MS Office i wdrożenie Open Office. Było ciężko ;).
Powrót do góry
   
drzasiek
Specjalista - Mikrokontrolery
Specjalista - Mikrokontrolery


Dołączył: 09 Lis 2009
Posty: 2041
Miasto: ---

Post#5 24 Lut 2011 00:03   

Re: Prostownik by HSWG


Możesz napisać coś więcej o nawijaniu transformatora? Wygląda dość ładnie.. Ręczna robota? I rozwalałeś przy tym rdzeń? (rozklejanie i wyciąganie blach) czy przeplatałeś nie ruszając rdzenia?
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#6 Post autora tematu 24 Lut 2011 09:17   

Re: Prostownik by HSWG


drzasiek napisał:
Możesz napisać coś więcej o nawijaniu transformatora? Wygląda dość ładnie.. Ręczna robota? I rozwalałeś przy tym rdzeń? (rozklejanie i wyciąganie blach) czy przeplatałeś nie ruszając rdzenia?

Trafo przewijałem ręcznie, a zachęciła mnie do tego niewielka liczba zwojów. Blachy trzymają się na 4 śrubach i nie są klejone. Po rozkręceniu odwinąłem uzwojenie dające 27V, cały drut wyprostowałem, złożyłem w pół i nawinąłem z powrotem na rdzeń, starając się, by było ciasno i zwój przy zwoju. Po złożeniu całości trochę obawiałem się, że trafo będzie buczało, ale pracuje bardzo cicho i bez drgań, nawet pod dużym obciążeniem.
Powrót do góry
   
stefan1967
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 13 Wrz 2008
Posty: 37
Miasto: gądków wielki

Post#7 24 Lut 2011 12:10   

Re: Prostownik by HSWG


Fajny prostownik, ale myślę że powinien być zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi tzn. najlepiej byłoby gdyby cała wentylacja była od dołu , to jest bezpieczniejsze gdy np. zacznie padać lekki deszcz a prostownik stoi koło auta, bo przecież jego praca będzie przy samochodzie i nie zawsze świeci słońce. A najgorzej gdy otwory są od góry to nie dość ze coś może wpaść do środka to na pewno można zalać jakimś płynem warsztatowym.
Powrót do góry
   
GGK
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 17

Post#8 24 Lut 2011 17:16   

Re: Prostownik by HSWG


Widzę kolejny projekt ze skalą diodową. Osobiście mi się to podoba, ale myślałem czy nie prościej byłoby zrobić wskaźnik na takim samym module jak amperomierz odpowiednio rozciągając skalę powyżej 12V? Przy okazji byłoby mniej wiercenia.
Powrót do góry
   
Łukasz_1995
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 184

Post#9 24 Lut 2011 18:43   

Re: Prostownik by HSWG


Uważam, że dobra konstrukcja.
Wykonanie też mi się podoba.

Wiem, że robiłeś z tego co miałeś pod ręką, ale jaki jest przybliżony koszt?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 24 Lut 2011 18:43   





Powrót do góry
   
Usunięty






Post#10 24 Lut 2011 18:45   

Re: Prostownik by HSWG


Cytat:
1. Ładowanie automatyczne - ładowanie rozpocznie się dopiero po podłączeniu akumulatora, gdy jego napięcie będzie większe od 10V i zakończy się, gdy osiągnie 15V;


A nie powinno wynosić 13.9 V max.?

15V to stanowczo za dużo. Weź pod uwagę że w samochodzie max. napięcie
z alternatora bez obciążenia to 14.2V.

Jaki prąd wskazuje amperomierz podczas ładowania gdy akumulator osiąga 15V?
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#11 Post autora tematu 24 Lut 2011 19:04   

Re: Prostownik by HSWG


janc1957 napisał:
Cytat:
1. Ładowanie automatyczne - ładowanie rozpocznie się dopiero po podłączeniu akumulatora, gdy jego napięcie będzie większe od 10V i zakończy się, gdy osiągnie 15V;


A nie powinno wynosić 13.9 V max.?

15V to stanowczo za dużo. Weź pod uwagę że w samochodzie max. napięcie
z alternatora bez obciążenia to 14.2V.

Jaki prąd wskazuje amperomierz podczas ładowania gdy akumulator osiąga 15V?

Nie wiem skąd wziąłeś wartość 13,9V (czyli 2,32V na celę). Gazowanie (czyli rozkład wody na tlen i wodór) będące oznaką końca ładowania akumulatora, zaczyna się, gdy napięcie akumulatora przekroczy 14,4V (2,4V na celę). Producenci akumulatorów nakazują zakończenie ładowania przy 15V (2,5V na celę). Przekroczenie tego napięcia może uszkodzić akumulator. Również wg producentów, napięcie w instalacji auta powinno zawierać się w zakresie 13,9-14,5V.
Pod koniec ładowania prąd wynosi około 1A.
Trochę info również tu http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-o%C5%82owiowy
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#12 24 Lut 2011 20:45   

Re: Prostownik by HSWG


Typowy akumulator samochodowy, złożony z 6 ogniw posiada:

* siłę elektromotoryczną = 12,6 V
* Minimalne napięcie (wskazujące na stan głębokiego rozładowania) - 10,8 V
* Prawidłowe napięcie ładowania - minimalne: 13,9 V - maksymalne 14,5 V
* Napięcie przeładowania - występujące w trakcie wydzielania wodoru > 14,7 V
* W przypadku rozładowania akumulatora celowe jest ładowanie go niskim stałym prądem do napięcia nawet 16,5 V

też zaczerpnięte z
Wikipedia

Zauważ że gazowanie może zacząć się już przy napięciu niższym niż 14.5V.
Wszystko zależy od stanu technicznego akumulatora.
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#13 Post autora tematu 24 Lut 2011 21:06   

Re: Prostownik by HSWG


Wydaję mi się, że jeśli gazowanie zaczyna się poniżej 14,5V, to taka bateria nie powinna być używana w samochodzie. Przyczyną takiego zachowania mogą być np. pogięte płyty ołowiane powodujące zwarcie w celi.
Nawet wyeksploatowane, ale bez zwarć w celach, akumulatory zachowują parametry napięciowe, a zmienia się ich rezystancja wewnętrzna i siłą rzeczy (i prawa Ohma:) ) parametry prądowe. Mam w garażu 10 letni akumulator 44Ah, którego prąd zwarciowy to około 30A (czyli złom), ale nadaje się do zasilania ośmiu 3 watowych ledów oświetlających garaż oraz wkrętarki akumulatorowej.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 24 Lut 2011 21:06   





Powrót do góry
   
krzych1-b
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 24 Paź 2007
Posty: 585
Miasto: lublin

Post#14 24 Lut 2011 21:23   

Re: Prostownik by HSWG


Świetna konstrukcja ,podoba mi się .Jaki przekrój mają przewody ładowania akumulatora?
Powrót do góry
   
Paweł W.
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 27 Wrz 2002
Posty: 172
Miasto: łódzkie

Post#15 24 Lut 2011 21:47   

Re: Prostownik by HSWG


krzych1-b napisał:
Świetna konstrukcja ,podoba mi się .Jaki przekrój mają przewody ładowania akumulatora?


Witam.

Przy tym prądzie 1,5mm² powinno wystarczyć jeżeli będzie 2,5mm² nie zaszkodzi.

Pochwała dla projektu.

Pozdrawiam.:D
Powrót do góry
   
redziakpiotrek
Poziom 10
Poziom 10


Dołączył: 24 Kwi 2005
Posty: 47
Miasto: Kamionka

Post#16 25 Lut 2011 17:47   

Re: Prostownik by HSWG


Na początek pochwała ogólna za projekt:)

I mam takie pytanie czy zabezpieczał pan czymś płytki PCB?

Ten przewód zasilający się nie urywa??? Może mi się źle zdaje ale jest niczym nie przymocowany tylko bezpośrednio do kostki.

Prąd jest jakoś regulowany czy jest stały taki sam?
Powrót do góry
   
pawelooo19
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 03 Kwi 2009
Posty: 127
Miasto: NDG

Post#17 25 Lut 2011 19:11   

Re: Prostownik by HSWG


redziakpiotrek napisał:
Na początek pochwała ogólna za projekt:)

I mam takie pytanie czy zabezpieczał pan czymś płytki PCB?

Ten przewód zasilający się nie urywa??? Może mi się źle zdaje ale jest niczym nie przymocowany tylko bezpośrednio do kostki.

Prąd jest jakoś regulowany czy jest stały taki sam?


Prąd nie jest regulowany, gdybyś poczytał temat to byś wiedział...
Każdy się pyta czy są zabezpieczone płytki... Nie ważne jaki temat musi być takie pytanie.
Co do prostownika - chętnie coś pomyślę nad takim :) przyda się
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#18 Post autora tematu 25 Lut 2011 19:42   

Re: Prostownik by HSWG


redziakpiotrek napisał:
Na początek pochwała ogólna za projekt:)

I mam takie pytanie czy zabezpieczał pan czymś płytki PCB?

Ten przewód zasilający się nie urywa??? Może mi się źle zdaje ale jest niczym nie przymocowany tylko bezpośrednio do kostki.

Prąd jest jakoś regulowany czy jest stały taki sam?

Płytki "pomalowane" roztworem kalafonii i denaturatu.
Przewód zasilający się nie urywa, gdyż jest przyciśnięty metalową płytką do bocznej ścianki obudowy, którą widać pod gniazdem bezpiecznika a przed kostką.
Prąd nie jest regulowany i zależy od akumulatora (stanu jego rozładowania, rezystancji wewnętrznej).
Powrót do góry
   
Ptolek
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 17 Kwi 2002
Posty: 3271
Miasto: Kraków

Post#19 25 Lut 2011 20:30   

Re: Prostownik by HSWG


Robiłem bardzo podobny prostownik, ale dołożyłem jeszcze regulację końcowego napięcia ładowania. To zaleta, gdy chcemy mieć większą kontrolę nad ładowaniem (można nawet ustawić pracę buforową), i wada, gdy użytkownik nie wie co robi, więc może to i lepiej, że nie ma regulacji.
Wskaźnik napięcia fajny bo dość dokładny.
HSWG napisał:
Pseudo analogowy woltomierz na 12 ledach powstał na układzie UAA180, który wymontowałem z obrotomierza pochodzącego z Trabanta bądź Wartburga.

O ile nie była to jakaś wersja limitowana Trabanta bądź Wartburga, to raczej był to przepływomierz paliwa (ekonomizer), a nie obrotomierz :)

A co do zabezpieczenia płytek, teraz produkują pralki bez pokrywania elektroniki lakierem i padają niedługo po gwarancji :D ale to inna historia bo tam mieszają się małe sygnały z obwodami 230V.

A co z tym przekrojem przewodów? Pytam, bo w swoim prostowniku miałem taki niekorzystny efekt, że spadek napięcia na przewodach zakłócał pracę komparatora okienkowego i przekaźnik trochę za często się przełączał. Najlepiej byłoby doprowadzić osobne przewody do pomiaru napięcia na akumulatorze.
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#20 Post autora tematu 26 Lut 2011 12:04   

Re: Prostownik by HSWG


Ptolek napisał:
Robiłem bardzo podobny prostownik, ale dołożyłem jeszcze regulację końcowego napięcia ładowania. To zaleta, gdy chcemy mieć większą kontrolę nad ładowaniem (można nawet ustawić pracę buforową), i wada, gdy użytkownik nie wie co robi, więc może to i lepiej, że nie ma regulacji.
Wskaźnik napięcia fajny bo dość dokładny.
HSWG napisał:
Pseudo analogowy woltomierz na 12 ledach powstał na układzie UAA180, który wymontowałem z obrotomierza pochodzącego z Trabanta bądź Wartburga.

O ile nie była to jakaś wersja limitowana Trabanta bądź Wartburga, to raczej był to przepływomierz paliwa (ekonomizer), a nie obrotomierz :)

A co do zabezpieczenia płytek, teraz produkują pralki bez pokrywania elektroniki lakierem i padają niedługo po gwarancji :D ale to inna historia bo tam mieszają się małe sygnały z obwodami 230V.

A co z tym przekrojem przewodów? Pytam, bo w swoim prostowniku miałem taki niekorzystny efekt, że spadek napięcia na przewodach zakłócał pracę komparatora okienkowego i przekaźnik trochę za często się przełączał. Najlepiej byłoby doprowadzić osobne przewody do pomiaru napięcia na akumulatorze.


Raczej to nie była wersja limitowana, a tak jak piszesz - przepływomierz. Nie pamiętam dokładnie, znalazłem sam wskaźnik, strasznie pordzewiały, zaintrygował mnie układ scalony w środku i postanowiłem go wykorzystać w prostowniku.

Jeśli chodzi o przekrój przewodów, to nie wiem dokładnie ile wynosi, wygląda na ok. 10mm². Kable pochodzą z instalacji elektrycznej Golfa I z 78 roku (prawdziwa miedź, a nie jakaś chińska stal miedziowana). Z uwagi na napięcie trafa (nieco ponad 13V AC), poświęciłem trochę uwagi, by spadki napięć były jak najmniejsze, gdyż mocno to rzutuje na prąd ładowania. Prócz przekroju kabla bardzo ważna jest jakość połączeń. Wszędzie, gdzie stosowałem konektory zaciskane na kablu, dodatkowo je zalutowywałem, by połączenie było pewne. Ważny jest również przekaźnik załączający ładowanie - musi być naprawdę dobrej jakości, najlepiej właśnie typu "samochodowego".
Powrót do góry
   
pipałosia
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 664
Miasto: POMORZE

Post#21 26 Lut 2011 19:25   

Re: Prostownik by HSWG


Sprawdzałeś wskazania woltomierza multimetrem?. Jak dla mnie 0.5V to dobry wynik a nie uważałem takiego rozwiązania za w miarę dokładne.
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#22 Post autora tematu 03 Kwi 2011 13:39   

Re: Prostownik by HSWG


Woltomierz posiada ustawienie dolnego progu mierzonego napięcia i górnego. Zastosowałem tam potencjometry, by móc precyzyjnie ustawić wartości progowe. Zakres mierzonego napięcia to 6 Volt, więc 6[V]/12[LED]=0,5V/LED i tak też jest w praktyce. Oczywiście zadaniem woltomierza jest zobrazowanie jakie "mniej więcej" napięcie jest na zaciskach akumulatora.
Powrót do góry
   
tuptek
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 199

Post#23 16 Kwi 2011 22:44   

Re: Prostownik by HSWG


Jeżeli nie mam takiego transformatora to jakiego mogę w zamian użyć?
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#24 Post autora tematu 07 Cze 2011 13:37   

Re: Prostownik by HSWG


Jedno trafo 12-14V/6A i 12V/0,3A lub dwa: jeden 12-14V/6A i drugi 12V/0,3A. Ten o większej wydajności służy do ładowania akumulatora, ten mniejszy do zasilania elektroniki.
Powrót do góry
   
tuptek
Poziom 14
Poziom 14


Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 199

Post#25 08 Cze 2011 17:17   

Re: Prostownik by HSWG


Już mam, na 2 transformatorach zrobiłem. Pytałem się Pana na gadu odnośnie prostownika. Wszystko działa jak należy. :)
Powrót do góry
   
DropsNH
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 17
Miasto: Kraków

Post#26 06 Mar 2012 14:38   

Re: Prostownik by HSWG


Witam , bardzo fajny projekt , zrobiłem go wszystko działa , aczkolwiek na zdjęciu u Pana zamiast diody prostowniczej koło przekaźnika jest zwora... hmm ja zrobiłem tak jak jest na schemacie i jest ok, pytanie tylko czy można zmniejszyć histerezę załączania i wyłączania tak np do 1,2 -1,4V
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#27 Post autora tematu 06 Mar 2012 15:00   

Re: Prostownik by HSWG


DropsNH napisał:
Witam , bardzo fajny projekt , zrobiłem go wszystko działa , aczkolwiek na zdjęciu u Pana zamiast diody prostowniczej koło przekaźnika jest zwora... hmm ja zrobiłem tak jak jest na schemacie i jest ok, pytanie tylko czy można zmniejszyć histerezę załączania i wyłączania tak np do 1,2 -1,4V

Zwora wynika z innego sposobu zasilania D9 - jakieś tam testy robiłem. Mniejsza histereza = większy R6, na początek proponuję 150kΩ lub 180kΩ.
Powrót do góry
   
jasinski214
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 18 Gru 2010
Posty: 210

Post#28 08 Mar 2012 15:56   

Re: Prostownik by HSWG


Bardzo ładny prostownik i w środku i na zewnątrz, moim zdaniem pospinałbym niektóre przewody opaskami samozaciskowymi ale to moje zdanie ;)

Może podasz koszt wykonania , drugie pytanie to czy można tym prostownikiem ładować akumulatory o pojemności większej niż 100Ah?
Powrót do góry
   
HSWG
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 20 Gru 2004
Posty: 305

Post#29 Post autora tematu 08 Mar 2012 21:29   

Re: Prostownik by HSWG


Jestem przeciwnikiem "trytowania" kabli na siłe, starałem się za to dobrać odpowiednie długości przewodów, by całość jakoś wyglądała, ale przede wszystkim działała.
Bardzo ciężko oszacować mi realnie wydane pieniądze na ten projekt. Praktycznie wszystko miałem - część podzespołów kupiłem wcześniej do innych urządzeń (obudowa, mostek prostowniczy, diody LED, amperomierz, złącza śrubowe ARK, skrawki laminatu, wytrawiacz), reszta to praktycznie odzysk, bez mała ze śmietnika.
Powrót do góry
   
krzych1-b
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 24 Paź 2007
Posty: 585
Miasto: lublin

Post#30 09 Mar 2012 08:30   

Re: Prostownik by HSWG


Super .Czy trafo bezpieczeństwa ( 24V) wystarczy ? Oczywiście po uprzednim przewinięciu?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 09 Mar 2012 08:30   





Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu   [ + ] [ - ]    Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> DIY Konstrukcje -> Prostownik by HSWG
Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Twitter
Strona 1 z 2 Idź do strony 12  Następny
Podobne tematy
Automatyczny prostownik DIY by HSWG (48)
Stacja lutownicza PE 3/99 by HSWG (12)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.125 seconds

elektroda.pl temat RSS