X

centralne ogrzewanie układ otwarty

17 Apr 2011 16:34 FAfako 1979
  • #1 17 Apr 2011 16:34
    fako 1979
    Level 6  
    Helpful post? (0)
    Witam. Samodzielnie próbuje zbudować centralne ogrzewanie w starym domu. Chcę odłączyć kocioł w układzie otwartym z grawitacyjnym obiegiem wody - wspomaganym przez pompę. Mam kilka pytań:
    1. Jeżeli grzejniki będą zasilane bocznie i będzie ich 7 (woda ciepła będzie wpływała do każdego z nich od góry rurą typu pex o przekroju 16 mm) to czy rura odbierająca wodę chłodną od tych 7 grzejników i kierująca ją do kotła musi mieć większy przekrój niż 16 mm?
    2. Czy w układzie otwartym centralnego ogrzewania warto montować zawór trójdrożny lub czwórdrożny? Wyście z kotła który będę montował ma przekrój 1,5 cala. Z tego co mi wiadomo to zawory o które pytam mają przekrój 1 cala. Czy wmontowanie takiego zaworu w rurę z wychodzącą z kotła z wodą ciepłą nie ogranicza cyrkulacji wody?
    3. Proszę również o schemat otwartego układu centralnego ogrzewanie z podgrzewaczem wody oraz zasilaniem grzejników.
    Za pomoc serdecznie dziękuję
  • Helpful post
    #2 17 Apr 2011 20:15
    markmd
    Level 24  
    Helpful post? (+1)
    Ad1.Nie musi. ale czym większy przekrój tym mniejsze opory przepływu.
    Ad2.Warto. Np. zawór 4D umożliwia wykonanie dwóch obiegów o różnych temperaturach tzn. piecowego i grzejnikowego. Dzięki temu piec może pracować w miarę stabilnie na wyższej temperaturze niż grzejniki, co jest korzystne.
    Zmniejszenie przekroju zawsze zwiększa opory, ale przecież chcesz dać pexa o jeszcze mniejszym przekroju. Od tego są pompy.
    Ad3. Pełno tego w necie-trochę poszukaj i przedstaw swoją koncepcję-na pewno uzyskasz pomoc.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nawet poniżej jest post "mieszacz" z zaworem 3D, który przedstawia ideę działania.
  • #3 17 Apr 2011 20:55
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    fako 1979
    Quote:
    2. Czy w układzie otwartym centralnego ogrzewania warto montować zawór trójdrożny lub czwórdrożny? Wyście z kotła który będę montował ma przekrój 1,5 cala. Z tego co mi wiadomo to zawory o które pytam mają przekrój 1 cala. Czy wmontowanie takiego zaworu w rurę z wychodzącą z kotła z wodą ciepłą nie ogranicza cyrkulacji wody?

    markmd
    Quote:
    Ad2.Warto. Np. zawór 4D umożliwia wykonanie dwóch obiegów o różnych temperaturach tzn. piecowego i grzejnikowego. Dzięki temu piec może pracować w miarę stabilnie na wyższej temperaturze niż grzejniki, co jest korzystne.
    Zmniejszenie przekroju zawsze zwiększa opory, ale przecież chcesz dać pexa o jeszcze mniejszym przekroju. Od tego są pompy.
    To w jaki jest cel grubych (1,5 ")rur jeśli zdławimy je zaworem 1" ???
  • #4 18 Apr 2011 03:54
    das160
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Przedstawię ci parę podpowiedzi:
    · Proponuję użycie pieca z zasobnikiem
    · Zamontuj zawór czterodrożny 1cal z siłownikiem
    · Rury im większe tym lepiej, przy piecu i do zasobnika 25, rozprowadzenie 20, gałązki do grzejników 16
    · Naczynie przelewowe zasil rurą 16, przelew 25, napowietrzenie zbiornika 25cm powyżej przelewu, przelew możesz wprowadzić do kanalizacji
    · Grzejniki w zależności od ocieplenia domu, dobra izolacja grzejnik płytowy, zła izolacja grzejnik żeliwny
    · Zamontuj przy grzejnikach zawory: zasilający regulacyjny oraz odcinający powrotny ( nie należy używać zaworów kulowych )
    · Zamontuj dwie pompy obiegowe: jedną na CO drugą na CWU
    · Zamontuj układ bezpieczeństwa ( jest to automatyczny zawór dopuszczający zimną wodę do układu w przypadku zagrzania wody powyżej 95 stopni powyżej )
    Tak zbudowany układ będzie oszczędny, wydajny i bezpieczny.
    Na pewno będziesz miał wiele pytań, moje podpowiedzi nie wyczerpują tematu jednak niema sensu opisywać wszystkich układów. Napisz co cię interesuje, to podpowiem.
    Jeżeli chodzi o pytania o zwężenie średnicy z 40 na 25, to 40 jest średnicą standardową przy piecach stałopalnych o mocy do 20kW ze względu na system grawitacyjny ( system archaiczny ). Powiem krótko w piecach gazowych o mocy 25 kW wyjście z pieca to 18 do 20. Średnica rury ma znaczenie ze względu na pojemność cieplną, oraz prędkość przepływu ( szumy w kaloryferach ).
    I jeszcze jedna rada ile zaoszczędzisz na budowie to 10 razy tyle stracisz na rachunkach za ogrzewanie.
    Pozdrawiam


    centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #5 18 Apr 2011 09:02
    markmd
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Stanisław. Dobrze o tym wiesz, że piece węglowe zależnie od wielkości mają króćce wyjściowe 1,5' ; 1 3/4' i więcej. Są takie dla systemów grawitacyjnych (bez pomp). W systemach z pompami nie potrzeba takich przekrojów. Gdybyś miał więcej pytań tego typu-nie wstydź się.
    Co do schematu drugiego postowicza proponuję zbiornik wyrównawczy podłączyć trzema rurami (alarmowa,wzbiorcza,przelewowa).
  • #6 18 Apr 2011 09:26
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    markmad Ja nie wstydzę się pytać, zwłaszcza tego co nie wiem>>w końcu coś nowego się nauczę.Ale z tym zaworem (4-ro,lub 3- drożnym)1" przy rurach 1½",lub¼"to coś tak jak z łańcuchem z ogniwami np.z drutuΦ10, reperowanymi drutem Φ5. Ja wiem że powiesz ,że jest pompka. To ja dołożę,że jeszcze okręci się drutem(to reperowane ogniwko-w łańcuchu).
    Pozdrawiam.
  • #7 18 Apr 2011 10:22
    nikt_ważny
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    markmd i stanislaw1954 oboje macie rację.
    W "DTR-ce" kotła powinno być napisane dokładnie w jakiej odległości od kotła można zredukować średnice.
    Dotyczy to zwłaszcza zaworów czterodrogowych bo to one muszą po stronie kotła "chodzić" grawitacyjnie i to właśnie na odcinku do zaworu czterodrogowego nie powinno się redukować.
    Wiem że zawory o takich średnicach są drogie ale chyba warto zrobić to porządnie.
  • #8 18 Apr 2011 13:04
    markmd
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Grawitacyjnie pracują tylko proste obiegi pierwotne i tu redukowanie jest nie wskazane. Przy bardziej złożonych obiegach pierwotnych (np. kilka pieców) stosuje się pompy i redukcja nie ma takiego znaczenia. Ale odbiegliśmy od tematu.
  • #9 19 Apr 2011 13:36
    nikt_ważny
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Oto fragment DTR kotła firmy R-eco.
    W czerwonej ramce interesujący nas fragment.
    Inne kotły też powinny mieć takie wytyczne.
    centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #10 19 Apr 2011 13:53
    markmd
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Nie mam nic przeciwko, a nawet jestem za większą odległością. Nie oznacza to jednak, że całość instalacji wykonamy 2'.
  • #11 19 Apr 2011 15:35
    nikt_ważny
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Nie wiem czy ja wypowiadam się źle.
    Czy może z innych powodów nie jestem rozumiany ?
    Na załączonym obrazku napisane jest wyraźnie że nie można zredukować na długości 1m. od kotła.(w tym przypadku 2" bo są kotły o innych średnicach przyłączy)
    Czy coś jest w tym niezrozumiałego ?
    Tam nic nie ma o całej instalacji w tej średnicy.
    Kłócicie się czy można zredukować czy nie.
    Starałem się jedynie Was pogodzić - wiadomo że średnica jest zależna od mocy i należy ją obliczyć.(na "oko" to chłop w szpitalu leży)
    A już na pewno jest niedopuszczalne redukowanie przy kotle , jak wynika z załączonego obrazka w tym przypadku wolno to zrobić przynajmniej 1m. od kotła.
  • #12 19 Apr 2011 16:33
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    nikt_ważny Dziękuję za wyjaśnienie odległości między piecem ,a redukcją. A swoją drogą czy ktoś zauważył , że naczynie wzbiorcze jest podpięte na powrocie.A wielu fachowców upiera się że nie wolno!
  • #13 19 Apr 2011 17:30
    kajec
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    stanislaw1954 wrote:
    A swoją drogą czy ktoś zauważył , że naczynie wzbiorcze jest podpięte na powrocie.A wielu fachowców upiera się że nie wolno!

    I mają rację.
    Rura od dołu naczynia podłączona do powrotu przy kotle jest nazywana rurą wzbiorczą, ma ona za zadanie odprowadzić nadmiar wody w wyniku zwiększenia objętości po podgrzaniu do naczynia.
    Z kolei rura podłączona z zasilania kotła do naczynia nazywana wznośną lub bezpieczeństwa pozwala na wyrzucenie pary wodnej do zbiornika podczas zagotowania kotła. Wpięcie tej rury do zbiornika wyrównawczego ma być wykonane w górnej jego części.
    Przy kotłach dużej mocy te rury muszą być osobno, w kotłach małej mocy takie jakie mamy w domach można zastosować jedną rurę wzbiorczą/bezpieczeństwa podłączając ją do wyjścia kotła bez żadnej armatury.
    Dodatkowo na wysokości 2/3 zbiornika powinien być przelew i odpowietrzenie.
    centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #14 19 Apr 2011 19:08
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    To jak to jest kajec
    Quote:
    I mają rację.
    Czyli wolno czy nie?
  • #15 19 Apr 2011 19:44
    kajec
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Przeczytaj raz jeszcze mój post, po co jest rura bezpieczeństwa, ano gdy kocioł zagotujesz to para gdzieś musi wyjść. Podłączając naczynie do wyjścia kotła (zasilania) masz to z bani, jeśli do powrotu cała para idzie przez pompy w instalacje.
    Na schemacie kotła r eko, który zamieścił nikt_ważny masz wpięte dwie rury; wzbiorczą od powrotu, i wznośną z zasilania jest to ok. z tym że do kotłów małej mocy można zastosować tylko jedną rurę OD ZASILANIA , dodatkowo brakuje tam przelewu.
  • #16 19 Apr 2011 20:13
    nikt_ważny
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Do powrotu wolno podpiąć tylko w przypadku opisanym przez kolegę kajec.(trzy rury)
    Rysunek zamieszczony przez niego pokazuje uproszczony sposób podłączenia naczynia wzbiorczego.
    Przepisy pozwalają na takie podłączenie (tylko małe kotły i tylko w przypadku jednego kotła).
    W przypadku dużego kotła lub podłączenia kilku w kaskadę trzeba zastosować pełne "orurowanie" tzn. wspomniane przez kajca trzy rury:
    Wzbiorczą , bezpieczeństwa i przelewową.
    Jeżeli jest to kaskada to każdy z kotłów musi mieć podciągniętą swoją rurę bezpieczeństwa. tzn. wspólna rura wzbiorcza , wspólna rura przelewowa i tyle rur bezpieczeństwa ile jest kotłów.
  • #17 23 Mar 2012 23:45
    jhanik
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam fachowców. Chciałbym podpiąć się pod ten jeszcze nie tak stary wątek. Mianowicie po podstawowym zapoznaniu się z układami centralnego ogrzewania stwierdziłem, że mam źle podpięte naczynie wzbiorcze do układu, mianowicie podpięte jest tylko do powrotu, oczywiście bez żadnych zaworów. Pompa z zaworem różnicowym wpięta jest na zasilaniu, do kotłowni wraca rura przelewowa. Wystarczy tylko trochę przegrzać wodę, np. niedomknięte drzwiczki od popielnika i chyba zaczyna tworzyć się para, która idzie przez pompę na układ i zaczyna strzelać w grzejnikach. Dokładnie tak jak pisał kajec. Duży problem może być przy zagotowaniu się wody. Instalacja ma 30 lat i nawet nie wiem kto ją robił. Nie wiem co z tym zrobić, bo ciągnąć teraz rurę z zasilania na strych przez dwie kondygnacje jest problem, może wykorzystać rurę przelewową, a przelew wyprowadzić na strychu, tylko nie wiem w jakim stanie jest ta rura. Może macie jakieś pomysły?
  • #18 24 Mar 2012 13:37
    kajec
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Wykorzystując rurę przelewową, to byłby to taki półśrodek bo średnica tej rury to zapewne 1/2 cala a to trochę za mało jak na rurę bezpieczeństwa. Dodatkowo tracisz kontrolę w momencie dopełniania wody do instalacji.
  • #19 24 Mar 2012 17:35
    k0s10r
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    das160 wrote:
    Naczynie przelewowe zasil rurą 16, przelew 25, napowietrzenie zbiornika 25cm powyżej przelewu, przelew możesz wprowadzić do kanalizacji


    Chyba rurę bezpieczeństwa daje sie nie mniej niż 25 mm średnica wewnętrzna.
  • #20 27 Mar 2012 01:13
    das160
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    k0s10r wrote:
    das160 wrote:
    Naczynie przelewowe zasil rurą 16, przelew 25, napowietrzenie zbiornika 25cm powyżej przelewu, przelew możesz wprowadzić do kanalizacji


    Chyba rurę bezpieczeństwa daje sie nie mniej niż 25 mm średnica wewnętrzna.



    Witam
    ja zaproponowałem układ który musi posiadać wszystkie konieczne elementy, jednym z ważniejszych jest zawór np. danfos BVTS który przejmuje na siebie rolę zabezpieczenia.
    ·
    das160 wrote:
    Zamontuj układ bezpieczeństwa ( jest to automatyczny zawór dopuszczający zimną wodę do układu w przypadku zagrzania wody powyżej 95 stopni powyżej )
    Tak zbudowany układ będzie oszczędny, wydajny i bezpieczny.


    Moje wypowiedzi proszę traktować kompleksowo, nie wybiórczo. Pozdrawiam

    centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #21 27 Mar 2012 11:11
    tetroda
    Level 12  
  • #22 09 Feb 2016 20:37
    darson51
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Chciałbym poprosić was o gorąca pomoc, muszę sam zrobić instalację, czy taka będzie działać? A może można coś tu poprawić, chciałbym aby to działało na pompę jak i grawitacyjnie. Średnice rur opieram na tym co wyczytałem w necie ale pewien nie jestem, z pieca wychodzi 1 1/4 z tego chce dać zasilanie do grzejników rurą 1 cal i zejścia do grzejników 1/2, powrót rura 1 cal. Wczytywałem się że można dać zawór czwórdrożny ale za bardzo nie wiem grze go w tej sytuacji wstawić, pomóżcie! Opalane będzie głównie drewnem. Najdalszy grzejnik będzie gdzieś w odległości 7 metrów od pieca. centralne ogrzewanie układ otwarty
    Instalacja będzie robiona z rur stalowych
  • #23 09 Feb 2016 21:30
    Jamesbond664478
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Pierwsze co powinieneś zrobić to najlepiej pompę umieścić na powrocie instalacji. Bo w tym przypadku będzie ona tłoczyć wodę do naczynia wzbiorczego i ją wyrzucać. Powinien być też wykonany przelew w bocznej linii naczynia do kotłowni. Jeśli chodzi o grzejniki i średnice to musisz napisać ile ich jest i jakie. Jeśli zależy Ci na grawitacyjnym grzaniu to należy pamiętać o odpowiednich spadkach, na powrocie od grzejnika do kotła, na zasilaniu od pionu do grzejnika. Średnica do bojlera powinna wystarczeć 3/4 cala, do naczynia również, ale do grzejników zależy od ich ilości. Pion zasilający pociągnij 1 1/4 do rozdzielenia z grzejnikami, dalej już leć calówką. Powrót tak samo. W miejscu gdzie schodzą się powroty grzejników i bojlera też daj 1 1/4. Co do zaworu 4D nie będzie on konieczny jeżeli po wykonaniu instalacji temperatury rur będą odpowiednie
  • #24 09 Feb 2016 22:40
    darson51
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Oj dzięki za szybką odpowiedź, nie spodziewałem się :-), grzejników będzie 8, 7 po 600 W i jeden 1444 W, grzejniki Weberman firmy Ferro, o spadkach pamiętam, o przelewie z naczynia także, naczynko będzie na strychu, ocieplone. Generalnie w tej chwili pojawił pewien dylemat, ponieważ z opisu pompy wynika, że nie może być zamontowana w poziomie, to jest pompa firmy Ferro, i tam napisali tak: "z osią wału w pozycji poziomej i ze skrzynką zaciskową umieszczoną dowolnie, lecz nie pod pompą", ja to rozumiem tak, skoro oś wału ma być w poziomie to pompa ma tłoczyć wodę w pionie, tak? A jeśli tak jest to czy tak można poprowadzić instalację? centralne ogrzewanie układ otwarty chodzi o umiejscowienie pompy, cała instalacja w domu ma wyglądac mniej więcej tak : centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #25 10 Feb 2016 13:15
    Jamesbond664478
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    No nie bardzo można. Na tym rysunku naczynie dałeś za nisko, niemalże nad piecem. A powinno być powyżej najwyższego grzejnika. Ja zrobiłbym to tak

    centralne ogrzewanie układ otwarty

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na rysunku nie dodałem ale od góry naczynia powinieneś poprowadzić rurę bezpieczeństwa i połączyć ją z pionem zasilającym tego grzejnika przy którym jest naczynie
  • #26 10 Feb 2016 13:28
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Jamesbond664478 wrote:

    centralne ogrzewanie układ otwarty
    A gdzie zasada,że nie wyprowadza się rury bezpieczeństwa z za zaworu różnicowego ,tylko poniżej tego zaworu?
  • #27 10 Feb 2016 17:22
    Jamesbond664478
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Tak, masz racje kolego stanislaw1954. Moja pomyłka. W tym przypadku rurę bezpieczeństwa należy pociągnąć od samego kotła jeszcze przed zaworem
  • #28 10 Feb 2016 19:49
    darson51
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    No troszkę się nie zrozumieliśmy, albo ja źle to naświetliłem, rysunek pierwszy to rysunek poglądowy, ale i też przedstawia jak mniej więcej będą wyglądały poziomy czyli grzejniki będą tylko trochę wyżej od kotła ale generalnie wszystko będzie na jednej kondygnacji, rysunek drugi to tak jakby rzut z góry, jak wspomniałem wcześniej naczynko będzie na pewno wyżej bo na strychu co oczywiście rysunek tego nie przedstawia, generalnie chodzi mi o to czy naczynko może być tak podłączone jak przedstawia ten rysunek pierwszy i jeśli tak to gdzie wstawić odpowietrzenie instalacji. Zastanawiam się czy też nie zastosować odpowietrzenia na każdym grzejniku, tu bym wstawił automatyczne higroskopijne. Powrót musi być tak poprowadzony ze względu na otwory w ścianie (drzwi). Wrzucam jeszcze raz rysuneczek i ponawiam pytanie czy taka instalacja będzie działała i w którym miejscy zainstalować odpowietrzenie instalacji? centralne ogrzewanie układ otwarty
  • #29 11 Feb 2016 09:23
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    darson51 wrote:
    i ponawiam pytanie czy taka instalacja będzie działała i w którym miejscy zainstalować odpowietrzenie instalacji?
    Tak jak na tym ostatnim rysunku, to w najwyższym punkcie instalacji, czyli rura nad bojlerem.
  • #30 11 Feb 2016 09:44
    jas67
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    darson51 wrote:
    z opisu pompy wynika, że nie może być zamontowana w poziomie,
    Pompa może pracować w poziomie i w pionie. Ważne by wirnik był poziomo.
    Układ z ostatniego schematu ma wadę polegającą na tym że gdy wygaśnie w kotle to Ci "wyciągnie" ciepło z zasobnika. Np. Gdy w nocy się wygasi to rano masz lekko ciepłą wodę zamiast gorącej. Jak Ci to nie przeszkadza to możesz tak zostawić ale jak chcesz dobrze to powinieneś na zasobnik dać osobną pompę lub połączyć go grawitacyjnie. I jeszcze jak chcesz zostawić taj jak jest to na zasobnik nie ma co dawać za grubych rur bo będzie za słaby obieg na grzejniki.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products