X

Silnik jednofazowy od pilarki sto這wej milczy

08 May 2011 00:46 JAjarecki 86
  • #1 08 May 2011 00:46
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Witam
    Mam problem z silnikiem jednofazowym od pilarki sto這wej MATRIX 1,5KW - po za陰czeniu napi璚ia silnik milczy. Do silnika (bez 瘸dnej tabliczki znamionowej) dochodz 3 przewody: br您owy (1), czarny (2) i niebieski (3). Przy silniku nie ma kondensatora, co oznacza這by, 瞠 posiada on uzwojenie rozruchowe z jakim wy陰cznikiem (od鈔odkowym ?). Rzecz w tym, 瞠 omomierz pokazuje jedynie rezystancj 3,6 oma pomi璠zy zaciskiem 1 i 3. Je郵i mia這 by to by uzwojenie g堯wne, to dlaczego zamyka si ono poprzez cewk elektromagnesu wy陰cznika i gdzie jest uzwojenie rozruchowe ?
    Prosz koleg闚 o pomoc w rozwik豉niu tej zagadki.

    Zasady dodawania zdj耩 s tutaj: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1491634.html
    [retrofood]
  • #2 08 May 2011 01:21
    Krzysztof Kamienski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Dorysuj co na kszta速 schematu, bo mo瞠 si okaza, 瞠 to silnik komutatorowy :D jak to zreszt w pilarkach bywa.
  • #3 08 May 2011 01:36
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Topic author Helpful post? (+1)
    dodaj schemat w zmienionej postaci

    Silnik jednofazowy od pilarki sto這wej milczy
  • Helpful post
    #4 08 May 2011 02:48
    Krzysztof Kamienski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Czyli tak jak, typowy kompresor od lod闚ki :idea: Ten sam system rozruchu poprzez otwarcie styk闚 przeka幡ika rozruchowego po spadku pr康u w uzwojeniu g堯wnym. Niestety obawiam sie 瞠 silnik pad (spali si). Warto軼i rezystancji na to wskazuj.

    :cry:
  • #5 08 May 2011 17:20
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzi瘯i Krzysztof za podpowied, ale ja jako dalej nie czaj bazy. Z opisu wy陰cznika KJD17 wynika, 瞠 cewka elektromagnesu, kt鏎a jest po陰czona r闚nolegle z dolnym stykiem rozwiernym nie jest przeka幡ikiem rozruchowym, tylko s逝篡 do potrzymania poprzez „podparcie” rdzeniem (wybijakiem) mechanizmu wy陰cznika. To rozwi您anie zapobiega ponownemu uruchomieniu pi造 po zaniku napi璚ia. Impedancja cewki jest zbyt du瘸, aby po rozwarciu styku dolnego silnik m鏬 dalej pracowa, a poza tym moja logika podpowiada, 瞠 uzwojenie robocze powinno by pomi璠zy 1-2, a rozruchowe 1-3. Pewnie co pomiesza貫m, wi璚 zechciej mnie nieco o鈍ieci, a na koniec dodam jeszcze jeden szczeg馧, ot騜 w szereg ze stykiem g鏎nym znajduje si bimetal.

    Troch to dziwne, bo silnik pracowa do samego ko鎍a (cho troch jakby nier闚no), a po chwilowym wy陰czeniu nie zrobi ju nawet buuuu . Najgorsze jest to, 瞠 silnik jest ca趾owicie zabudowany, a 瞠by si do niego dosta trzeba rozbebeszy ca陰 pilark.

    Dane wy陰cznika KJD17 - http://www.phaseda.com/switch/KJD17_push.htm
  • Helpful post
    #6 08 May 2011 17:31
    gsminfo
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Ten w陰cznik to jest po prostu stycznik z mechanicznym wyzwoleniem. W uzwojeniu powinien by czujnik temperaturowy, kt鏎y po przekroczeniu temperatury wy陰czy silnik a schemat kt鏎y poda貫 jest z造. Pod陰cz silnik dla pr鏏y bez wy陰cznika i wszystko b璠zie jasne.
  • Helpful post
    #7 08 May 2011 18:32
    Krzysztof Kamienski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    A w豉郾ie, stwierdzi貫 rezystancj ok. 3 Ω, a pomi璠zy nast瘼nymi przewodami (∞ ). Nie daje Ci to do my郵enia?. Pomijaj帷 schemat s tylko dwie sugestie: jedna to rezystancja jak na uzwojenie g堯wne za ma豉 (spalony, robi zwarcie), albo to uzwojenie g. z uzwojeniem rozruchowym r闚nolegle poprzez zwarty (gotowy do rozruchu) wy陰cznik od鈔odkowy. Tej drugiej teorii, przeczy fakt niesko鎍zonej rezystancji pomi璠zy innymi zaciskami (2 i 3), ale jak Kolega pisa mo瞠 to by wyj軼ie z (uszkodzonego) wy陰cznika bimetalicznego (temperatura) wewn徠rz silnika.
    Sugestia :arrow:
    Pod陰cz ten silnik bezpo鈔ednio do sieci na tych niskorezystancyjnych zaciskach. W przypadku b喚du najwy瞠j zrobi zwarcie. Je瞠li uruchomi si normalnie, b璠ziemy wiedzieli ju wszystko.

    PS. Przepraszam, za moj b喚dn poprzedni sugesti, ale nie poda貫 typu wy陰cznika.
  • #8 08 May 2011 19:08
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Topic author Helpful post? (0)
    gsminfo wrote:
    W uzwojeniu powinien by czujnik temperaturowy, kt鏎y po przekroczeniu temperatury wy陰czy silnik a schemat kt鏎y poda貫 jest z造.

    Mo瞠 i ten czujnik gdzie jest, trzeba by rozbiera silnik, a p鏦i co pr鏏uj poszuka pomocy u bardziej do鈍iadczonych w maszynach elektrycznych. A co do samego schematu, czy m鏬豚y wskaza, gdzie pope軟i貫m b陰d, bo narysowa貫m go tak, jak to odczyta貫m z uk豉du po陰cze i ustalenia rodzaju styk闚.

    Krzysztof Kamienski wrote:
    stwierdzi貫 rezystancj ok. 3 Ω, a pomi璠zy nast瘼nymi przewodami (∞ ). Nie daje Ci to do my郵enia?.

    Daje tyle, 瞠 nie widz nigdzie uzwojenia rozruchowego, ani 瘸dnych innych element闚 s逝膨cych do wytworzenia momentu obrotowego, a poza tym, jak ju wspomnia貫m, budowa maszyn elektrycznych nie jest moj mocn stron.
  • Helpful post
    #9 08 May 2011 19:20
    andy127
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    jarecki 86 wrote:
    Z opisu wy陰cznika KJD17 wynika, 瞠 cewka elektromagnesu, kt鏎a jest po陰czona r闚nolegle z dolnym stykiem rozwiernym nie jest przeka幡ikiem rozruchowym, tylko s逝篡 do potrzymania poprzez „podparcie” rdzeniem (wybijakiem) mechanizmu wy陰cznika. To rozwi您anie zapobiega ponownemu uruchomieniu pi造 po zaniku napi璚ia.

    Znalaz貫m taki schemat wy陰cznika KJD17:
    Silnik jednofazowy od pilarki sto這wej milczy
    Oraz takie co:
    Silnik jednofazowy od pilarki sto這wej milczy
    Z tych schemat闚 wynika, 瞠 nie ma styku rozwiernego, tylko dwa styki zwierne.
    Wobec tego albo masz inn wersj wy陰cznika, albo schemat narysowany przez Ciebie jest b喚dny.
    Czy na Twoim wy陰czniku jest schemat?
    Andrzej
  • #10 08 May 2011 19:54
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Topic author Helpful post? (0)
    Andy127, widocznie s r騜ne wersje tych wy陰cznik闚, a m鎩 pomi璠zy 23 i 24 ma styk rozwierny. Tak jest w realu (sprawdzone omomierzem) i na rysunku umieszczonym na wy陰czniku.
    Ale dzi瘯uj za zainteresowanie.
  • #11 08 May 2011 20:06
    Krzysztof Kamienski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Czyli sprawd bezpo鈔ednio - tak jak pisa貫m.
  • Helpful post
    #12 08 May 2011 20:37
    andy127
    Level 30  
    Helpful post? (+1)
    jarecki 86 wrote:
    Troch to dziwne, bo silnik pracowa do samego ko鎍a (cho troch jakby nier闚no), a po chwilowym wy陰czeniu nie zrobi ju nawet buuuu .

    Je郵i by豚y to silnik komutatorowy i chodzi nier闚no, to m鏬 stan望 na uszkodzonym wycinku komutatora i nie chcie ruszy. Troch temy przeczy pomiar rezystancji, ale co szkodzi dla sprawdzenia przestawi wirnik (r璚znie) w troch inne po這瞠nie i wtedy spr鏏owa w陰czy.
    Inna sprawa to je郵i jest zabezpieczenie termiczne (bimetalowe), to czy ma jaki kasownik zadzia豉nia? Je郵i ma to spr鏏uj skasowa. Przeciw teorii o zadzia豉niu termika jest to, 瞠 maszyna dzia豉豉 a do wy陰czenia.
    Ale co trzeba pr鏏owa.
    Andrzej

    Dodano po 2 [minuty]:

    A mo瞠 da豚y zdj璚ie tabliczki znamionowej tego silnika?
    Mo瞠 to kogo naprowadzi na dobre tory?
    Andrzej
  • #13 08 May 2011 21:25
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Topic author Helpful post? (0)
    No wi璚 tak, sprawdzaj帷 multimetrem cyfrowym rezystancj uzwojenia (na kt鏎ym uprzednio zmierzy貫m 3,6 oma) przy obracaj帷ej si pile zauwa篡貫m lekko zmieniaj帷e si warto軼i, co przy szybko軼i reakcji wy鈍ietlacza mo瞠 ale nie musi sugerowa obecno嗆 komutatora. T tez dodatkowo mo瞠 potwierdza minimalne przerwy d德i瘯u buzzera. Poniewa miernikom cyfrowym w niekt鏎ych okoliczno軼iach zbytnio nie ufam, to pod陰czy貫m omomierz analogowy (zakres x10), ale 瘸dnych waha nie stwierdzi貫m. Po bezpo鈔ednim za陰czeniu napi璚ia na uzwojenie niskorezystancyjne silnik zacz掖 na mnie bucze. Pr鏏a obracania pi陰 nie przynios豉 瘸dnych efekt闚.
    Jak ju pisa貫m wcze郾iej, jest to silnik "no name", chyba, 瞠 pod szczeln obudow znajduje si jaka tabliczka.
  • #14 09 May 2011 00:04
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Je瞠li jednofazowy silnik klatkowy ma trzy wyprowadzenia to takie objawy sugeruj na uszkodzone uzwojenie z jednoczesnym zadzia豉niem b康 uszkodzeniem wy陰cznika termicznego. Te 3,6Ω to suma rezystancji obu uzwoje po陰czonych szeregowo ale jak na sprawne uzwojenie to troch za ma這, a wyj軼ie numer 2 jest wsp鏊nym dla obu uzwoje, to w豉郾ie w nim umieszczane s wy陰czniki termiczne. Jako nie chce mi si wierzy, 瞠 nie ma w nim kondensatora, dobrze si rozejrzyj, przecie sam napisa貫, 瞠 silnik jest obudowany. Bez rozebrania tego silnika raczej ca貫j prawdy si nie dowiesz.
    Je郵iby za這篡, 瞠 jest to silnik komutatorowy, to raczej ma這 prawdopodobne aby bucza nie mog帷 jednocze郾ie ruszy.
  • #15 01 Apr 2016 13:57
    krzyswarka
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    Mam rozebran tak pi喚 z tym wy陰cznikiem DKLD , z silnika wychodz trzy przewody niebieski , czarny i br您owy . Czarny i br您owy s wpi皻e w stojan , niebieski idzie na szczotki . Czyli jak pod陰czy ten silnik ? i gdzie umie軼i kondesator .
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products