Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Elektro Beginners -> Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
Author
Message
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#1 Post from the author of the topic 08 May 2011 21:09   

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Witam. Mam problem z rozpoznaniem typu silnika oraz jego podłączeniem. Silnik posiada 6 zacisków oznaczonych X1, X2, Z1, Z2, U1 i U2. Na zewnątrz silnika umieszczone są dwa kondensatory C1 (100 uF) i C3 (nieopisany). Gabarytowo C1 jest większy od C3. Wnioski z pomiarów oraz sposób podłączenia w komorze zamieściłem na rysunku. Na czerwono zaznaczony jest sposób podłączenia wtyczki siłowej jednak nie próbowałem go uruchamiać – nie podoba mi się już na początku połączenie PE (różnicówka z pewnością poleci). Wydaje mi się to jest silnik jednofazowy (obecność kondensatorów, oraz brak wyprowadzeń trzech cewek). Proszę o pomoc.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 08 May 2011 21:09   





Back to top
   
sp3ots
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1731
Location: Poznań

Post#2 08 May 2011 21:38   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Witam !
Dodaj zdjęcie.
A co to jest C2 1,5mm2
W starych silnikach jednofazowych tam był wyłącznik odśrodkowy.
Pozdrawiam. Stefan

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#3 Post from the author of the topic 08 May 2011 21:47   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Cześć, wydaje się być kondensatorem - ładuje się przez ułamek sekundy i opór gwałtownie wzrasta do nieskończoności (1,5 mm2 - to przekrój przewodu). Ten element jest wewnątrz silnika więc nie mam pewności. Pomiary robię zwykłym multimetrem. Postaram się w jak najszybciej dodać zdjęcie (silnik ok 1,5 kW, obudowa żeberkowana, tabliczka nieczytelna). Pozdrawiam

Helpful message? + -

Back to top
   
sp3ots
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1731
Location: Poznań

Post#4 08 May 2011 21:50   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Rozkręć silnik, dodaj zdjęcie.
X1-X2 wyłącznik odśrodkowy, w stanie spoczynku - połączone.\
Dodaję schemat silnika z jednym kondensatorem:
Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#5 Post from the author of the topic 08 May 2011 22:05   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Jutro zabiorę się za rozkręcanie silnika, dziękuję za schematy

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
sp3ots
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1731
Location: Poznań

Post#6 08 May 2011 22:16helpful post - solution   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Silnik 1,1kW 220V 50Hz z wyłącznikiem odśrodkowym.
EMA-Wiefamel Poznań
Ten silnik po dołożeniu kondensatora 20uF równolegle do U1,X1 miał moc 1,5kW ale z kondensatorem rozruchowym 125uF. tu jest 100uF, ktoś go zmienił albo dodał 20uF.
Dodaję oryginalny schemat silnika:
1,1kW na bazie silnika 0,75kW i silnika
1,5kW na bazie silnika 1,1kW
Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#7 Post from the author of the topic 18 May 2011 21:49   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Rozkręciłem silnik, nie wiem czy dobrze zrobiłem ale wydaje mi się że łożysko było zbyt mocno wbite i nie reagował prawidłowo wewnętrzny łącznik. Obecnie jest prawidłowo obwód zamknięty przy wyłączonym silniku.

Pozdrawiam

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#8 19 May 2011 08:09   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Kolego wolfar, zaczynasz kombinować. Jakie trzy fazy? To jest silnik jednofazowy i tak ma zostać. Jeżeli chcesz się upewnić czy tam ma być jeden czy dwa kondensatory, to podaj średnicę wewnętrzną i długość rdzenia stojana.
Na tym schemacie wyrzuć wszystkie czerwone kreski, żeby potomnych w oczy nie raziły, czarne możesz jeszcze zostawić. Very Happy

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#9 Post from the author of the topic 19 May 2011 21:45   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Kolory przewodów w komorze przyłączeniowej:
U2 i U1 – czerwone, Z1 i Z2 – zielone, X1 i X2 – fioletowe
Co do rysunku z podłączeniem silnika z jednym kondensatorem to podanie w dwóch miejscach napięcia 230V (o tym samym potencjale) raczej nie spowoduje przepływu prądu, chyba że się mylę.
Co do schematu przyłączenia w wersji dla trzech faz to tak podłączony silnik otrzymałem i chciałem się dowiedzieć czy takie podłączenie ma jakis sens. Długosci zmierzę i podam niebawem.

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#10 20 May 2011 08:01   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Quote:
Co do rysunku z podłączeniem silnika z jednym kondensatorem to podanie w dwóch miejscach napięcia 230V (o tym samym potencjale) raczej nie spowoduje przepływu prądu, chyba że się mylę.

Tak, mylisz się. Zamiast jednego (230) wstaw sobie L, a zamiast drugiego (230) wstaw sobie N. Teraz już będzie płynął prąd. Very Happy
Quote:
Co do schematu przyłączenia w wersji dla trzech faz to tak podłączony silnik otrzymałem i chciałem się dowiedzieć czy takie podłączenie ma jakis sens.

Nie ma żadnej wersji dla trzech faz, już Ci to pisałem, chyba że zależy Ci na spaleniu tego silnika, ale wtedy bezpieczniej byłoby go wrzucić do ogniska.

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#11 Post from the author of the topic 21 May 2011 11:02   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Podłączyłem równolegle do U1 i U2 (uzwojenia pracy) mały biały kondensator o nieznanej pojemnosci. Szeregowo połączyłem wyłącznik odsrodkowy, kondensator 100uF i uzwojenie rozruchowe (Z1, Z2) i wpiąłem tak samo równolegle pod zaciski U1 i U2. L i N podałem na U1 i U2. PE wiadomo pod obudowę, Silnik ładnie się zrywa, nie grzeje, wydaje mi się ze działa poprawnie (bez obciążenia, próba ok. 10-15 min.). Pobiera w stanie jałowym ok. 4,5 A. Wyłącznik działa poprawnie (tzn. otwiera przy podaniu napięcia i zamyka przy bardzo wolnych obrotach po wczesniejszym wyłączeniu silnika). Czy poprawnie podłączyłem silnik?

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#12 21 May 2011 11:19   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Quote:
Podłączyłem równolegle do U1 i U2 (uzwojenia pracy) mały biały kondensator o nieznanej pojemnosci.

Co Ci daje tak podłączony kondensator? Przecież w Twoim poście z 18 Maj 2011 21:49 masz schemat, gdzie ten kondensator jest dołączony prawidłowo, jeśli przyjąć, że jest to silnik z dwoma kondensatorami. Oczywiście pomijając te czerwone kreski, no i trzeba dołożyć mostki w takim układzie jak na schemacie kolegi sp3ots.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 21 May 2011 11:19   





Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#13 Post from the author of the topic 21 May 2011 12:20   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Dołożyłem jak kolega sp3ots radzi kondensator równolegle do U1 i U2 (ten nieznany, domyślam się ze mniejszej pojemności w myśl reguły którą gdzieś znalazłem 22uF/1kW). Mostki R1 - U1 oraz X1 i R2 mam. Poza tym zachowane są jak na schemacie dla silnika z jednym kondensatorem kolegi sp3ots wszystkie połączenia.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 21 May 2011 12:20   





Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#14 21 May 2011 13:03   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Quote:
Dołożyłem jak kolega sp3ots radzi kondensator równolegle do U1 i U2 (ten nieznany, domyślam się ze mniejszej pojemności w myśl reguły którą gdzieś znalazłem 22uF/1kW).

Cóż, tego stwierdzenia nie doczytałem się wcześniej w poście Stefana, było już późno więc pewnie był śpiący, pomylił się w pisaniu literek. Very Happy
Ten kondensator powinien być tak jak na Twoim schemacie, pomiędzy U1 i X1.
Dobrze by było, gdybyś zmierzył pojemność tego kondensatora, zbyt duża pojemność może uszkodzić uzwojenie silnika przy takim podłączeniu.

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#15 Post from the author of the topic 21 May 2011 15:29   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Na schemacie kolegi spo3ts uzwojenie pomocnicze jest wyłączane po rozruchu, tym się sugerowałem łącząc silnik. Czy ten schemat podłączenia silnika jest poprawny? Tutaj uzwojenie rozruchowe pracuje razem z silnikiem tylko dodatkowy kondensator jest wyłączany podczas pracy.

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#16 21 May 2011 15:51helpful post - solution   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


W silnikach z jednym kondensatorem, uzwojenie rozruchowe było po rozruchu odłączane. Później zastosowano drugi kondensator włączony tak jak opisałem i w ten sposób podczas pracy wykorzystano uzwojenie rozruchowe jako uzwojenie pomocnicze, dzięki temu wzrosła moc silnika.
Schemat kolegi sp3ots jest prawidłowy dla silnika z jednym kondensatorem, Twój ostatni schemat jest prawidłowy dla silnika z dwoma kondensatorami.
W ten sposób z silników 0,75 kW zrobiono 1,1 kW, a z silników 1,1 kW zrobiono 1,5 kW. Nie pamiętam dobrze ale zmian w uzwojeniach nie było lub były bardzo nieznaczne. Musiałbym zajrzeć do notatek.

Helpful message? + -

Back to top
   
wolfar
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 16
Location: Żory

Post#17 Post from the author of the topic 22 May 2011 10:38   

Re: Podłączene oraz rozpoznanie silnika


Dziękuję za zainteresowanie oraz pomoc. Silnik po prawidłowym podłączeniu po około 15 minutach na biegu jałowym lekko się grzeje, pobiera prąd 4,8A. Jeszcze raz ogromne dzięki.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#18 12 Oct 2011 18:14   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Witam.
Kupiłem silnik ale nie wiem gdzie połączyć zazilanie 230V.
Będe wdzięczny za pomoc.

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#19 14 Oct 2011 17:57   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Silnik podłączyłem pod 5 i 6 silnik działa, ale po chwili grzeje się górny (na zdjeciu) kondensator, czy to normalne?
Silnik ma 2,2 kw 2800 obr/min.

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#20 14 Oct 2011 20:40   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Daj dokładniejsze zdjęcie, zdejmij mostki i zrób pomiar rezystancji pomiędzy poszczególnymi wyprowadzeniami.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#21 15 Oct 2011 17:52   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Zrobiłem pomiary bez mostków:
1 i 5 =1 Om
2 i 3 =4 Om
2 i 6 =4 Om
3 i 6 =0 Om

Pomiar z mostkami:
3 i 4 =5 Om
3 i 5 =4 Om
4 i 5 =2 Om
4 i 6 =5 Om
5 i 6 =4 Om

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#22 15 Oct 2011 21:47   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Wszystko wskazuje, że zasilanie tego silnika powinno być dołączone do zacisków 2 i 3. Jednak rezystancja uzwojenia rozruchowego 1Ω wskazuje, że jest ono najprawdopodobniej spalone, co mogło się stać podczas błędnego podłączenia zasilania do zacisków 5 i 6. To samo może się tyczyć kondensatora, który się grzał.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#23 15 Oct 2011 22:11   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Jak można to naprawić ? Czy naprawią to na gwarancji ?

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#24 15 Oct 2011 22:24   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Na gwarancji to raczej wątpię czy naprawią, poza tym ja tylko przypuszczam że może być on uszkodzony, a być może się mylę. Interpretuję tylko Twoje pomiary rezystancji. Jeżeli to nowy silnik, to powinna być przy nim instrukcja jak go podłączyć.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#25 15 Oct 2011 22:33   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Była mała karteczka ale dla mnie niezrozumiała. Jutro dam zdjęcie.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#26 16 Oct 2011 07:58   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Instrukcja:
Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

Helpful message? + -

Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#27 16 Oct 2011 09:48   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


To teraz wszystko jasne, zasilanie to symbole L1 i L2, dołączasz je według schematu po lewej stronie (według Twoich oznaczeń zaciski 1 i 5). Jednak moja interpretacja rezystancji była błędna, sugerowałem się dawnym sposobem podłączania ale obecni inżynierowie nie dopuszczą żeby mogło być to zbyt proste, cóż, takie czasy. Oznacza to, że silnik może być jednak sprawny. Podłącz go i zobaczymy.

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#28 16 Oct 2011 12:31   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Podłączyłem do 1 i 5, kondensator się nie grzeje ale zagrzał się wirnik, to normalne?

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 16 Oct 2011 12:31   





Back to top
   
krzysiek7
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 1348
Location: Nibylandia

Post#29 16 Oct 2011 14:45   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Jak długo pracował? Grzeje się tylko wirnik czy cały silnik?

Helpful message? + -

Back to top
   
donek901
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 29 Nov 2008
Posts: 82
Location: kielce

Post#30 16 Oct 2011 15:51   

Re: Podłączenie oraz rozpoznanie silnika


Pracował 1 min, grzeje się tylko wirnik.

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Elektro Beginners -> Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
Page 1 of 2 Go to page 12  Next
Similar topics
FAAC SEVEN SPRINT 05 - Podłączenie silnika oraz wyłącznika magnetycznego (5)
Rozpoznanie silnika elektrycznego z fireballa. (2)
Podłączenie i rozpoznanie urządzenia. (4)
Rozpoznanie (oznaczeń) uzwojeń silnika trójfazowego (18)
Rozpoznanie silnika. Silnik z HDD. Jak go podłączyć? (1)
Wiertarka rozpoznanie - Proszę o rozpoznanie części (7)
Podłączenie heblarki - Podłączenie silnika dwie fazy (7)
Podłączenie falownika iG5A - Podłączenie falownika do silnika 4kW wentylatora (6)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.055 seconds

elektroda.pl topic RSS feed