Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uniamp - Moja aplikacja.

tom3kk 01 Lip 2011 15:57 22004 45
  • Hej,

    Na wstępie podziękowania dla Pawla S. który przerobił moje szkice na prawdziwe rysunki techniczne ;)

    Uniamp - Moja aplikacja.

    Okej, to po kolei.

    Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem budowy własnego wzmacniacza stereo według własnych preferencji, chciałem aby był to kompletny klocek z selektorem wraz z obsługą pilota, bez jakichkolwiek regulacji, z gładkim panelem i bez przycisków. Za końcówkę mocy posłużył Uniamp.
    Jako ze posiadam juz subwoofer DIY, kolumny na GDN 15/40/5 + XT25 (nie wykończońe) to akurat wzmacniacz pasuje do reszty

    - Obudowa
    Blachy 1mm nierdzewne wycinane laserowo według mojego projektu, po wycięciu zostały one pomalowane czarnym matowym sprayem. Boczki wzmacniacza zrobione z progu do drzwi (jakieś twarde drewno) i pomalowane półmatowym lakierem bezbarwnym do drewna. Blachy oraz boczki zostały skręcone ze sobą za pomocą kwadratowych profili drewnianych. Front panel wzmacniacza został wykonany z aluminium PA6, oczywiście frezowany na CNC - następnie został on poddany procesowi szkiełkowania oraz anodowania na czarno.
    Szkiełkowanie idealnie usunęło wszystkie drobne ryski.
    Blachy przykręcone za pomocą ozodbnych śrub z łbami imbusowymi. Nóżki wzmacniacza z demobilu, po jakimś CD czy czymś takim przykręcone za pomocą normalnej śruby M4 bodajże.
    Front panel posiada oddzielny ozdobny pierścień wykonany również z aluminium, dodatkowo na płycie panelu znajduje się plexi glass za którym kryje się odbiornik IR. Plexi została zaciemniona za pomocą folii do przyciemniania szyb samochodowych, 3 warstwy folii bodajże 70%. Dodatkowo panel wystaje około 5mm za krawędzie wzmacniacza, a potencjometr głośności przymocowany jest za pomocą odpowiednio wygiętej blaszki.
    Etykiety na tyle wzmacniacza w stylu retro, wyglądają jak z pieczątki (były nanoszone jak z pieczątki - za pomocą stempla)
    Kabel zasilający tylko i wyłącznie względy estetyczne ;)

    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.

    -elektronika
    Sercem wzmacniacza jest Uniamp 150 produkcji Irka, zasilany trafem 2x35V/250VA. Za mózg wzmacniacza odpowiada mój prosty, autorski sterownik który dodatkowo oprócz stand-by posiada selektor, przełącznik wyjść, sterowanie silnikiem potencjometra wraz ze sterowaniem za pomocą pilota RC5.
    Wzmacniacz posiada zabezpieczenia takie jak:
    :zabezpieczenie zwarciowe (uniamp)
    :zabezpieczenie termiczne (uniamp)
    :zabezpieczenie przed DC na wyjściu (sterownik)
    Dodatkowo sterownik jak i uniamp posiadają opcje cichego podłączania i odłączania głośników. (zrobiłem dodatkowo na sterowniku bo akurat była taka możliwość)
    Selektor jak i przełącznik wyjścia oparte są o przekaźniki. Wzmacniacz posiada 5 wejść dźwięku oraz 1 wyjście (podpinam tam subwoofer). Przed transformatorem znajduje sie filtr sieciowy, a kable wysokiego napięcia są oddalone od obudowy.
    Masa we wzmacniaczu poprowadzona jest tak aby nie powstała pętla masy, ogólnie nic nie brumi, kable sygnałowe posiadają solidny ekran.

    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.

    Ogólnie jestem zadowolony z tego sprzętu, na tyle że sprzedałem H/K PM655Vxi i zostałem już na stałe przy tym, myślę że posłuży mi długo, nie miałem z nim póki co żadnych problemów, a brzmienie mi zdecydowanie odpowiada.

    Końcowy efekt:
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.
    Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja. Uniamp - Moja aplikacja.

    Koszta (około, minęły miesiące):
    trafo - ~130zł
    blachy, blaszka - ~75zł (cięcie laserem, gięcie)
    panel, gałki - ~110zł (frezowanie, anodowanie)
    gniazda - ~35zł
    uniamp - ~80zł
    sterownik - ~55zł
    próg do drzwi - 11zł
    reszta - 40zł

    Naciągając około ~~~550zł

    Pozdrawiam


    Fajne!
  • #2 01 Lip 2011 16:24
    merolPL
    Poziom 27  

    Ten potencjometr, jest z demontażu, czy kupiłeś go?
    Konstrukcja ładna, przemyślana. Brak bałaganu w przewodach (no może lekki), a co najważniejsze, a zarazem niestety wszechobecne w innych konstrukcjach to brak "termo gluta" za co wielki plus. Nie podoba mnie się jednak ten przełącznik, zaraz przy gnieździe zasilania (do czego on służy). W ogólnym rozrachunku konstrukcja zasługuje na szacunek. Szkoda tylko, że sam wzmacniacz nie jest wykonany samodzielnie tylko kupny, no ale cóż.

  • #3 01 Lip 2011 16:30
    tom3kk
    Poziom 19  

    Potencjometr kupiony w Trim-Pot, sprzedają tam takie.
    Przełącznik przy zasilaniu odpina obudowe (masa na obudowie) od "3go bolca" w gniazdku, wstawiłem go poto aby w razie potrzeby pozbyć się pętli przez 3 bolec (między np subem i wzmakiem)

    Uni fakt projekt irka, lecz oczywiście lutowałem sam :)
    Nie jestem elektronikiem tak więc opracowanie własnej końcówki raczej by tu nie wypaliło.

    Uniamp - Moja aplikacja.

  • #4 01 Lip 2011 18:03
    zorbek
    Poziom 30  

    Fajne wykonanie, ale gdybyś radiator przesunął bardziej nad otwory to cyrkulacja między żebrami była by na pewno o wiele większa.

  • #5 01 Lip 2011 20:20
    398216
    Usunięty  
  • #6 01 Lip 2011 20:51
    badworm
    Poziom 18  

    Czy cena za obudowę (blachy) obejmuje również materiał? Gdzie zlecałeś wycinanie i gięcie blach?

  • #7 01 Lip 2011 22:11
    Rafał 116
    Poziom 17  

    Konstrukcja na prawdę na wysokim poziomie. Co tym napędzasz? Gdzie realizowałeś obróbkę blach, tzn. gięcie, frezowanie, cięcie.

  • #8 02 Lip 2011 13:14
    miku210
    Poziom 26  

    Kolejny przykład, że można wykonać starannie wykonany wzmacniacz w cenie sklepowej końcówki.
    Będziesz budował do tego przedwzmacniacz czy " nie oglądasz dzieł fotografa przez kolorowe okulary?"

  • #9 02 Lip 2011 14:49
    tom3kk
    Poziom 19  

    @zorbek - tak masz racje, cyrkulacja byłaby większa lecz przy słuchaniu domowym on się nie grzeje jak na estradzie, te otwory wentylacje co są w zupełności wystarczą, moj były harman w ogóle nie mial wlotów od spodu, a sie dość dobrze grzał ;)

    @dj-MatyAS poszedłem do firmy poligraficznej, zrobiłem "gumki" do pieczątek za 10zł i normalnie odbiłem tak jak pieczątke, wiadomo troche białej farby na powierzchnie i przeniosłem, wychodzą tak fajnie retro

    @badworm wydaje mnie się ze to była sama cena cięcia, niestety nie pamietam ile placiłem za całość tak wieć strzelałem, obstawiam że to mogła być cena okolo 50zł wieksza - cięcie i gięcie w http://edbak.pl/pl/

    @r-maniac tak jest, nawet na elce: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1113021.html - na drugiej stronie znajduje się jego aktualny sterownik, ten z pierwszej strony to był taki "na szybko" :)

    @Rafał 116 cięcie i gięcie blach patrz u góry, frezeowanie panelu i toczenie gałek załatwiałem prywatnie, wzmacniacz gra sobie z GDN 15/40/5 + XT25

    @miku210 nie, nie będzie preampa, nie ma w ogóle potrzeby jego stosowania

  • #10 02 Lip 2011 15:09
    Grzesiek05
    Poziom 15  

    Witam,

    Proponuję jak najszybciej przepiąć przewód uziemienia w inne miejsce, bo wybrał kolega najgorsze z możliwych. Podpowiedź: zwarty zwój. Dziwne, że nikt nie zwrócił na to uwagi.

    Czy dobrze widzę, że gniazda cinch są zwarte przez tylny panel wzmacniacza? Jeżeli tak to gdy podłączymy ten wzmacniacz do innego urządzenia, które ma uziemienie połączone z masą to przez pętle uziemienia, w tym ekrany przewodów sygnałowych będą płynęły naprawdę duże prądy.

    Poza tymi błędami wzmacniacz jest wykonany na wysokim poziomie. Szczególnie podobają mi się przedni panel oraz drewniane boczki.


    Pozdrawiam,
    Grzesiek05

  • #11 02 Lip 2011 15:15
    tom3kk
    Poziom 19  

    Cytat:
    Proponuję jak najszybciej przepiąć przewód uziemienia w inne miejsce, bo wybrał kolega najgorsze z możliwych. Podpowiedź: zwarty zwój. Dziwne, że nikt nie zwrócił na to uwagi.


    Tzn? :)

    Jest tam specjalnie przełącznik, który odłącza "3 bolec" od obudowy, obecnie pod wzmacniacz są podpięte 4 urządzenia i problemów nie ma.
    Zresztą w harmanie gniazda były odseparowane od obudowy, a i tak miałem burczenie - musiałem kupić separator pętli masy żeby sie tego pozbyć.

  • #12 02 Lip 2011 15:23
    Grzesiek05
    Poziom 15  

    tom3kk napisał:
    Cytat:
    Proponuję jak najszybciej przepiąć przewód uziemienia w inne miejsce, bo wybrał kolega najgorsze z możliwych. Podpowiedź: zwarty zwój. Dziwne, że nikt nie zwrócił na to uwagi.


    Tzn? :)

    Jest tam specjalnie przełącznik, który odłącza "3 bolec" od obudowy, obecnie pod wzmacniacz są podpięte 4 urządzenia i problemów nie ma.
    Zresztą w harmanie gniazda były odseparowane od obudowy, a i tak miałem burczenie - musiałem kupić separator pętli masy żeby sie tego pozbyć.


    Twój nieszczęsny przewód uziemienia, śruba mocująca transformator oraz metalowa obudowa tworzą dodatkowy zwój na transformatorze. Normalne nie płynie tam prąd, bo ten zwój jest on otwarty, ale wystarczy że w którymś urządzeniu masa i uziemienie zostaną połączone i przez ten obwód zacznie płynąć prawie cały prąd zwarciowy transformatora.

    Teraz kolega rozumie?


    Pozdrawiam,
    Grzesiek05

  • #13 02 Lip 2011 15:24
    tom3kk
    Poziom 19  

    No rozumiem teraz, ale jak uzmienie jest odłączone od masy to jak może to się stać?

  • #14 02 Lip 2011 15:28
    Grzesiek05
    Poziom 15  

    tom3kk napisał:
    No rozumiem teraz, ale jak uzmienie jest odłączone od masy to jak może to się stać?


    Jeżeli uziemienie nie jest połączone z masą to nie popłynie prąd. Ale chyba lepiej przewód uziemienia połączyć do innego miejsca? Poza tym chyba kolega wie, że na przewodzie ochronnym nie wolno montować żadnych wyłączników?

    Pozdrawiam,
    Grzesiek05

  • #15 02 Lip 2011 15:31
    tom3kk
    Poziom 19  

    Wiem, ogólnie zapomniałem napisać że u mnie w domu w ogóle nie posiadam "3 bolca", tylko w łazience jest, prawdepowiedziawszy ten "3 bolec" został dorobiony bo akurat kabel sieciowy to wspierał (3 żyłki)
    W domu przewód "zerowy" jest dodatkowo uziemiony, tak więc nie mam się czy martwić.

    A dwa, używam tego ja, nie sprzedaje tego tak więc nie muszę się tym przejmować.
    Byłem świadom występowania zjawiska pętli masy przez uzmiemienie w instalacji od początku budowy.

  • #16 03 Lip 2011 09:55
    devolt
    Poziom 21  

    Bardzo ładnie i starannie. Aczkolwiek ja bym chyba anodował także na czarno gałkę. Ale to rzecz gustu.
    Po co Ci aż 4 gniazda głośnikowe, przecież to wzmacniacz stereo?
    Chyba że masz dwie pary głośników, jedne do Jazzu, a drugie do Techno ;)
    albo stosujesz bi-wiring.
    Druga sprawa to brak włącznika oraz ręcznego selektora wejść, co zrobisz jak Ci padną baterie w pilocie, albo nie będziesz mógł odnaleźć pilota:) Idąc tą drogą mogłeś nie dawać nawet gałki, tylko schować potencjometr w środku i sterować tylko pilotem;) Albo zastosować cyfrowy potencjometr.
    Tak czy inaczej fajnie Ci to wyszło.
    Też powoli składam swojego SYMKA, czekam na obudowę już chyba ponad rok :(
    Ja u siebie planuje po anodowaniu dać to na grawerkę CNC może coś z tego wyjdzie.
    Ale Twój pomysł ze stempelkami jest niezły:)
    Pozdrawiam

  • #17 03 Lip 2011 14:51
    tom3kk
    Poziom 19  

    4 gniazda to w zasadzie wyjście A/B, kiedyś miałem kolumny bi-wiring - kto wie, może kiedyś do tego wróce.
    Mam 5 pilotów, kupiłem po 3zł na allegro tak więc się nie martwie, baterie w zapasie również są :)

  • #18 03 Lip 2011 15:01
    devolt
    Poziom 21  

    To chociaż przydała by się wizualizacja które z wejść jest aktualnie wybrane. Może jakieś delikatne otworki 1 mm a pod nimi czerwone diody sygnalizujące załączenie konkretnego wejścia. Bo tak to nie wiadomo które wejście jest wybrane.

  • #19 03 Lip 2011 15:03
    tom3kk
    Poziom 19  

    No właśnie mi się coś takiego nie podoba, nie ma tych wejśc setka tak więc nie ma problemu.

  • #20 03 Lip 2011 20:58
    Pain
    Poziom 25  

    Ja miałbym prośbę, mógłbyś zrobić zdjęcie któregoś z opisów na tylnym panelu, żeby można było z bliska zobaczyć jak wychodzą, bo twój sposób wydaje się całkiem dobry.

  • #21 04 Lip 2011 06:57
    tom3kk
    Poziom 19  

    W zależności od nacisku oraz gęstości farby, moje wyglądają tak:
    Uniamp - Moja aplikacja.

    Bardzo mi się to podoba, takie "pieczątkowe" :)

  • #22 04 Lip 2011 11:35
    bsw
    Poziom 14  

    Ogólnie mi się podoba ale:
    1. Gdzie jest wyłącznik ?
    2. Gdzie jest przełącznik źródeł ?
    3. Gdzie jest wskaźnik wybranego źródła ?

    Gdyby nie te 3 braki byłoby idealnie...

  • #23 04 Lip 2011 11:46
    tom3kk
    Poziom 19  

    @bsw kwestia gustu

    Wyłącznika nie ma - bo jest stand-by,
    przełącznik źródeł to selektor na 5 przekaźnikach, obsługiwany z pilota,
    wskaźnika nie potrzebuje ;)

  • #24 04 Lip 2011 11:52
    bsw
    Poziom 14  

    tom3kk napisał:
    @bsw kwestia gustu
    Do czasu aż się pilot zapodzieje ;-)

  • #25 04 Lip 2011 11:53
    tom3kk
    Poziom 19  

    Eee, kupiłem 5 na allegro 3zł każdy ;)
    Zresztą wielkie mi rzeczy, nikt nie zginie.

  • #26 04 Lip 2011 23:41
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Gnie się cały przy podnoszeniu.. nie? ;)

  • #27 05 Lip 2011 04:35
    tom3kk
    Poziom 19  

    W ogóle się nie wygina, blacha nierdzewna 1mm jest bardzo twarda, do tego krawędzie blachy która robi za tył i spód są dodatkowo zagięte do środka aby zwiekszyć sztywność, w połączeniu ze skreconymi bokami oraz panelem frontowym nie ma możliwości wygięcia obudowy za pomocą dłoni czy poprzez przenoszenie :)

    Żeby sztywność siadła trzeba odkręcić panel frontowy i przynajmniej jeden boczek.
    Specjalnie blachy zostały tak zaprojektowane, jednolita zagięta blacha która robi za spód i tył, dodatkowo zagięta od przodu oraz z tyłu działa jak kątownik.

  • #28 06 Lip 2011 01:49
    konel83
    Poziom 15  

    Bardzo estetycznie wygląda twoja konstrukcja, tylko ciekawi mnie czemu do subwoofera(lub tego co jest opisane jako output) zastosowałeś inne złącza jak do głośników? Jaką moc możesz z tego wycisnąć?

  • #29 06 Lip 2011 04:34
    tom3kk
    Poziom 19  

    Subwoofer jest aktywny tak więc podpinam do niego "dźwięk" za pomocą kabla RCA, co w tym dziwnego? :)

    Standardowa moc Uniampa to 120W/4Ohm per kanał przy zalecanym zasilaniu, czyli trafo 2x35V/250VA.

  • #30 07 Lip 2011 20:44
    konel83
    Poziom 15  

    No rozumiem, tak się domyślałem ale wolałem spytać. Nic w tym dziwnego nie jest. Ogólnie konstrukcja bardzo udana i estetyczna. Pozdrawiam i życzę dalszych owocnych bitew z elektroniką. ;D

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME