Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście

asgborant 08 Lip 2011 17:02 11301 11
  • Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście

    Witam!
    Jako, że moje ostatnie podejście do subwoofera było dalekie od ideału pod względem elektronicznym jak i mechanicznym, spotkałem się wtedy z wieloma problemami więc stwierdziłem, że czas spróbować jeszcze raz. Ze starego subwoofera jest głośnik, wzmacniacz oraz trafo.

    Część elektryczna:

    Głośnik napędzam wzmacniaczem na mostku TDA7294 od irka. Uprzednio brumiło w głośnikach oraz nie działało wykrywanie sygnału. Wykryłem usterki i je naprawiłem, teraz wszystko działa jak powinno.

    Potencjometry zostały połączone kablami ekranowanymi oraz dodatkowo ich obudowy podłączyłem do masy.
    Przewód sygnałowy także posiada gruby ekran.
    Wszystkie kable HV oraz z trafo z dala od sygnałowych i PCB.

    Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście

    Część mechaniczna:
    Jako, że chciałem ograniczyć długość kable podającego sygnał na głośnik zdecydowałem się na usprawnienie głośnika poprzez dodanie w złączach gniazd bananowych. Teraz gdy muszę zajrzeć do środka tylko odczepiam kable zamiast co chwilę je przelutowywać.

    Obudowa została zaprojektowana zupełnie inaczej niż ostatnio. Teraz ma ~32litry i jest strojona na 34Hz. Bassreflex umieściłem na tylnej ściance przez co subwoofer ma wymiary bardziej w kwadracie co przypadło mi bardziej do gustu.
    Obudowa zrobiona z MDF'u o grubości 16mm. Klejona na wikol i skręcana wkrętami. Wszystkie nierówności zaszpachlowane i zeszlifowane. Ostatnio suba okleiłem okleiną meblową. Było widać wszystkie minimalne nierówności, oraz była słabo odporna na zarysowania. Teraz wybrałem fornir palisander przyklejany na klej typu butapren. Fornir został potem polakierowany. Tylna ścianka dla kontrastu pomalowana farbą akrylową i polakierowana.

    Radiator umiejscowiony w środku lecz żeberkami do góry co pozwala na bezproblemowe unoszenie się ciepłego powietrza do góry i wylot przez bass reflex.

    Wygłuszona została tylko tylna ścianka pianką o grubości ok. 2mm ze starej kolumny Unitry.

    Subwoofer wyposażyłem także w kolce o długości 32mm, nic w pokoju nie wibruje jak to miało miejsce w poprzedniej wersji. :)

    Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście

    Wrażenia z odsłuchu
    Subwoofer idealnie nadaje się do słuchania muzyki wspomagając zestaw stereo bo do tego był zrobiony. Nie schodzi tak nisko jak w kinie domowym, jednak przy dłuższym słuchaniu jest to moim zdaniem denerwujące. Bas jest dynamiczny, nie spóźnia się no i ma "wykop". Osiągnąłem właśnie to na czym mi zależało.

    Koszty
    głośnik - 86zł
    trafo + wzmacniacz - 200zł
    fornir - 70zł
    kolce - 40zł
    klej, lakier - 30zł
    wygłuszenie, kable, wkręty i inna drobnica - miałem
    Łącznie 426zł

    Podsumowanie
    Jak na 426zł wydane na subwoofer jestem bardzo zadowolony. Porównywałem jego brzmienie z różnymi kodami, vk, magnatami w tej cenie i bije je na głowę.
    Podsumowując nie żałuję żadnej wydanej na niego złotówki.


    Fajne!
  • #2 08 Lip 2011 20:13
    kulfon16
    Poziom 13  

    No wyszło całkiem fajnie, nie widać MDF'u na kantach i to sie liczy. Nie myślałeś o tym żeby oddzielić komorę głośnika od elektroniki (chyba że nie widzę oddzielenia)? A radiator mogłeś dać na zewnątrz, teraz to ruch powietrza będzie wywoływał głośnik ;D Chyba że po testach (o ile robiłeś) nie był jakiś mega gorący. W każdym razie mogłeś nie używać termogluta... Staraj się tego nie stosować w konstrukcjach... już lepiej zamocować coś wkrętem niż termoglutem.

  • #3 09 Lip 2011 04:48
    kaukubin1234
    Poziom 10  

    Całość wyszła bardzo fajnie wizualnie, cieszy oko :wink:

    Nie był bym jednak sobą gdybym nie postawił jakiegoś "ale":

    Może mnie wzrok myli, ale przeszlifowałeś miejsce styku końcówek mocy papierem ściernym? Kontaktu to na pewno nie poprawi, a tylko pogorszy; zapytam jeszcze o pastę termo przewodzącą: użyłeś?

    Kolejny niepokój wzbudza u mnie wstawienie elektroniki do środka kolumny, bez oddzielenia jej od części czynnej/roboczej, występują tam mimo wszystko potężne drgania, które mogą zniweczyć po jakimś czasie wysiłek włożony w konstrukcję (czego oczywiście nie życzę)...

    P.s.

    Jaki stosujesz filtr D.P., oraz na jakiej podstawie dokonałeś strojenia obudowy?

    Pozdrawiam kaukubin1234

  • #4 09 Lip 2011 14:12
    asgborant
    Poziom 11  

    No więc po kolei:
    1. Myślałem nad oddzieleniem elektroniki jednak zwiększyło by to sporo wymiary suba więc pozostałem przy takim układzie.
    2. Radiator jest w środku ze względów estetycznych. Nie podoba mi się wystający za konstrukcję radiator.
    3. Testy oczywiście robiłem. Użyłem swojego układu na termostacie który umieściłem na radiatorze. Przekaźnik po osiągnięciu 65stopni powinien rozłączyć zasilanie. Subwoofer grał przez prawie cały dzień i ani razu się nie rozłączył co oznacza, że temperatury są zadowalające.
    4. Wiem, wiem trochę zawaliłem z termoglutem jednak postaram się przy najbliższej okazji zmienić to mocowanie na wkręty.
    5. Szlifowane papierem wodnym o gradacji 2000 moim zdaniem wyrówna powierzchnię. Na końcu posta zamieszczę zdjęcie mojego szlifu chłodzenia procesora papierem 2500 i polerowania pastą polerską. Idealnie równa powierzchnia, temperatury mocno spadły.
    6. Jest pasta przewodząca. Może jej nie widać ale stwierdziłem, że jeżeli te TDA będą pracować we wnętrzu subwoofera to warto zainwestować w pastę o lepszych właściwościach niż popularny biały silikon. Układy są posmarowane pastą Zalman STG-2 która ma o niebo lepsze właściwości niż biała pasta.
    7. Dużo znajomych od długiego czasu ma elektronikę w subwooferach nie oddzieloną i nie mają problemów, miejmy nadzieję, że u mnie też nie będzie.
    8. Filtr DP na TL074 jest już na płytce zaprojektowany przez pana irka. (poniżej link do schematu)
    Strojenia dokonałem w oparciu o program WinISD. Kupiłem następnie 2 bass reflexy aby się przekonać, czy wybrane przeze mnie strojenie nie będzie za niskie i w razie czego to skorygować.

    http://www.fratu.pl/irek/files/subwofer7294_v11_schemat.pdf
    Subwoofer STX GDN 22-140-8scx kolejne podejście

  • #5 11 Lip 2011 16:07
    Ścibioor 29
    Poziom 17  

    Według mnie super ci to wyszło. Uwielbiam ten fornir i też zamierzam taki wykorzystać przy budowie swojego suba. Może mógłbyś wrzucić więcej zdjęć swojego dzieła?

  • #6 11 Lip 2011 19:04
    asgborant
    Poziom 11  

    @Ścibioor 29
    Dzięki, dzięki. Gdy zeszlifowałem fornir pierwszy raz serce mi stanęło gdyż zrobił się strasznie blady, już myślałem, że pieniądze wyrzucone zostały w błoto jednak po nałożeniu lakieru zyskał oczekiwaną przeze mnie barwę. Zdjęć teraz nie zrobić bo po pierwsze nie ma odpowiedniego światła a po drugie lustrzankę pożyczałem tylko aby zrobić te fotki, teraz nie mam jej w domu. Jak będę miał dostęp to coś pstrykę, powiedz tylko z jakiej perspektywy chcesz te zdjęcia? Więcej fotek z procesu produkcji niestety nie posiadam :/

  • #7 11 Lip 2011 22:35
    ZIG ZAK
    Poziom 11  

    Kolego asgborant bardzo ladny subik . O tego termogluta bardzo bym sie nie przejmowal , zastanawia mnie tylko jak dostaniesz sie do elektroniki jak cos zacznie szwankowac (odpukac) ? Od spodu , masz taka mozliwosc ? Mysle ze przy normalnym a nawet glosniejszym sluchaniu z temperatura nie powinno byc problemu.
    Pozdrawiam.

  • #8 11 Lip 2011 23:12
    edenlubawa
    Poziom 15  

    Aby dostać się do elektroniki to po prostu odkręci głośnik.

  • #9 11 Lip 2011 23:13
    asgborant
    Poziom 11  

    Znów dzięki za miłe słowa. Generalnie termoglut już został wymieniony na wkręt ale nie mam jak zrobić zdjęć. Całe PCB trzyma się na "tadeuszach" radiatora (przymocowany na 3 wkręty do obudowy) oraz płytka jest przymocowana także do obudowy z osobna. Gdyby nie daj Boże coś się stało odkręcam tylko kilka wkrętów i kabelków i cała elektronika jest możliwa do wyjęcia. Co do temperatury to widziałem już bardziej "zaduszone" radiatory które pracowały w miarę dobrze.

  • #10 13 Lip 2011 12:38
    Ścibioor 29
    Poziom 17  

    asgborant napisał:
    @Ścibioor 29
    powiedz tylko z jakiej perspektywy chcesz te zdjęcia?


    Ja się na fotografii nie znam, ale jak coś to rób ze wszystkich perspektyw ;) Kawał fajnego suba więc masz się czym chwalić ;)
    A we wnętrzu cała elektronika jest dokładnie zabezpieczona przed drganiami prawda? Bo jak nie to podobno lubi się coś urwac i ciągle są problemy :|

  • #11 13 Lip 2011 14:02
    asgborant
    Poziom 11  

    Tutaj na zdjęciu tego nie widać, ponieważ po zrobieniu zdjęcia wpadłem na ten pomysł ale kondensatory są zalane termoglutem aby się podczas wibracji się nie urwały.

  • #12 13 Lip 2011 15:54
    Ścibioor 29
    Poziom 17  

    Właśnie o to mi chodziło ;) Czyli wszystko jest ok i o to chodzi. A ktoś mi mówił coś że się daje jakies podkładki sylikowome czy tam gumowe przy mocowaniach aby tłumły wibracje, bo jak jest na sztywno to nie dobrze. Ale osobiście niewiem czy to prawda ale sens to ma.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME