Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201)

Jareen 18 Sie 2011 14:53 12219 17
  • Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201)

    Dzisiaj chciałem zaprezentować swoje najnowsze dzieło. Pomysł zrodził się w kilka minut, z prostego powodu - tuba basowa którą woziłem dotychczas zajmowała za dużo miejsca.

    Cel konstrukcji, założenia:
    Subwoofer w moim mercu być musiał. W201 to ciężki do nagłośnienia samochód ze względu na stalowe obudowanie łącznie z półką oraz nietypowe umiejscowienie zbiornika paliwa (w 190 jest on pionowo za kanapą tylną). Po drugie - miał zajmować mało miejsca i co najważniejsze - ukoić moje uszy znużone już brzmieniem woo-woo jaki serwowała mi tuba.

    Przetwornik:
    Wykorzystałem głośnik wymontowany z tuby - jest to 25cm Infinity Kappa 100b.r. Po odnalezieniu parametrów przystąpiłem do pierwszych symulacji. Okazało się, że dla wariantu closed program domyślnie przyjął 33 litry obiętości, co rewelacyjnie pokrywało się z szacunkowymi pomiarami wnęki (35 litrów).

    Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201)

    Obudowa:
    Materiału kupować nie musiałem, w garażu od kilku lat walały mi się fragmenty poniemieckiego regału, płyta w świetnej kondycji. Działania rozpocząłem od dopasowywania frontu do kształtu komory bagażnika. Na dalszy plan poszło dopasowywanie tyłu konstrukcji do nieregularności wnęki. Po 2h mogłem zacząć kleić i skręcać.

    Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201) Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201) Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201)

    Całość solidnie wytłumiona watoliną, którą miałem z demobilu.

    Wykończenie:
    Całość po oszlifowaniu szlifierką kątową z tarczą ścierną została pokryta czarnym kocem. Robiłem to pierwszy raz w życiu, efekt przerósł moje oczekiwania.

    Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201) Zabudowa / subwoofer na wymiar dla Mercedesa 190 (W201)

    Umiejscowienie i końcowy montaż:
    Subwoofer jest dopasowany do wnęki, wchodzi dołem w zagłębienie w podłodze. Od góry wkręcona śruba M8 z okiem stanowi mocowanie do karoserii pojazdu wykorzystując fabryczny otwór. Od tyłu nakrętka na tzw. motylek umożliwia szybki demontaż subwoofera gdyby zachodziła taka konieczność.

    Wrażenia z użytkowania / opinia właściciela:
    Subwoofer pracuje świetnie, zadowala mnie w 100%. Jakość basu poprawiła się, ponadto jest o wiele lepiej odczuwalny (przymocowanie do karoserii). Podczas projektowania uwzględniłem ułatwienie dostępu do tylnej lampy przy ew. wymianie żarówek. Nad nadkolem powstała spora kieszeń, w której zmieściła się kamizelka oraz apteczka, która musiała zostać usunięta z fabrycznego miejsca w półce (jedyna droga, którą bas może dostawać się do kabiny.

    **Po montażu i całonocnych odsłuchach zgubiłem tłumik końcowy. Nie wiem na ile wiązać obydwa fakty :)

    Kosztorys:
    - Głośnik - był, cała tuba kupiona okazyjnie za 80zł 2 lata wcześniej
    - płyta wiórowa - 0zł
    - koc głośnikowy - 8zł
    - cały słoiczek butaprem'u - 5zł
    - wytłumienie, przewód, maskownica, wkręty - wszystko było

    Pozdrawiam forumowiczów i wszystkich naprawdę szczęśliwych posiadaczy W201.


    Fajne!
  • #2 19 Sie 2011 05:42
    slawek55
    Poziom 23  

    Co to za program do liczenia?

  • #3 19 Sie 2011 10:27
    __FlyMan__
    Poziom 21  

    slawek55 napisał:
    Co to za program do liczenia?


    To jest WinISD

    A co do kolumny ... nie ma problemu z przenoszeniem wibracji na karoserię auta ?

  • #4 19 Sie 2011 10:41
    monster master
    Poziom 10  

    No właśnie powielam pytanie kolegi wyżej, czy przypadkiem bass nie jest bardziej odczuwalny dlatego, że sub przymocowany jest do karoserii i karoseria daje bass?:) Ogólnie bardzo fajna konstrukcja!

  • #5 19 Sie 2011 12:39
    Jareen
    Poziom 21  

    Witam wszystkich i dziękuję za dotychczasowe miłe słowa. Całą noc walczyłem z tłumikiem, wbrew pozorom nie jest łatwo w jednego zdjąć, zespawać i z powrotem podwiesić blisko 20kg wydech leżąc pod uniesionym na 40cm samochodem (takie warunki, co poradzić).

    Jak już kolega _FlyMan_ wspomniał, program do liczenia to WinISD. Dla kolegi, który pytał dodam, że umożliwia także przeliczenie prostych filtrów pasywnych i tłumików.

    Czy Mercedesy są stworzone do wkładania subwooferów... no nie wiem czy się zgodzę. Może z innymi modelami jest lepiej, niemniej jednak 190'tka wprost błaga o zastrzyk basu, ale nijak sprawy montażu nie ułatwia. Wnęka, w którą dopasowałem swoją skrzynię jest tak nieregularna, że momenty zwątpienia przechodziłem co 5 minut. Prowadzenie instalacji do wzmacniacza również nie było usłane różami - korytko z instalacją leży dokładnie pod podłogą, zatem wnętrze trzeba poddać totalnej rozbiórce z wyjęciem fotela i kanapy włącznie. Wzmacniacz (200W mostek Kenwooda) pięknie zmieścił się pod kanapą tylną pod lewym miejscem.

    A co do pytania dotyczącego wibracji - są bardziej odczuwalne, ale ten aspekt odbieram jako zaletę :)

    P.S. - nie wspomniałem o innej ważnej korzyści z posiadania tego rozwiązania: nareszcie mam bezproblemowy dostęp do schowka / koła zapasowego pod podłogą bagażnika. Nie muszę za każdym razem wypinać subwoofera, żeby się tam dostać.

  • #6 19 Sie 2011 17:59
    Luke15
    Użytkownik obserwowany

    Pierwsze co rzuciło mi się w oczy i od czego będę zaczynał to zejście.
    Zobaczyłem symulację i się przeraziłem, gdyż bas schodzi przy -3dB do 60Hz ? O ile dobrze widzę to tak jest... bynajmniej z symulacji tak wynika.

    W estradzie nie tyle liczy się zejście, co efektywność. Natomiast chociażby w car audio stawia się na potężne zejście czego tutaj kompletnie nie ma. 60Hz przy -3dB to fatalne rozwiązanie gdyż bas będzie pukający, a zejście może i będzie ale z bardzo słabą efektywnością gdyż np. 30Hz to już 12dB ciszej... A nie wyobrażam sobie słuchania 60Hz w aucie jako "basu".

    Z moich uwag było by na tyle, gdyż wizualnie to kwestia gustu.

  • #7 19 Sie 2011 19:51
    Jareen
    Poziom 21  

    Luke15 - zgadzam się z Tobą, symulacje nie były obiecujące ale wyboru większego nie miałem, warto było zaryzykować. Trzeba wziąć poprawkę na to, że sub z resztą komory bagażnika tworzy coś mniej lub bardziej przypominającego bandpass 4th. Bas- owszem trzeba go podbić na jednostce sterującej ale końcowy efekt naprawdę nie jest zły, nie jest pukający, na ucho całość zaczyna schodzić w okolicach 50 Hz. Ponadto w tym mercu podczas jazdy w komorze bagażnika powstają rezonanse związane z pracą dyferencjału i zawieszenia, przy szybszej jeździe bas jest nieco pochłaniany i gdyby nie odczuwanie go na karoserii, byłoby jeszcze gorzej. Inna sprawa, że nie jestem do końca pewien parametrów T-S jakie z trudem odnalazłem. Tak czy siak - całość gra w porządku, na pewno lepiej niż bez.

  • #8 19 Sie 2011 19:59
    Luke15
    Użytkownik obserwowany

    Pewnie że lepiej gra niżeli bez, ale osobiście satysfakcjonował by mnie bas od 30Hz bo 50Hz to można wyciągnąć wkładając lepszej jakości głośniki w drzwi. No ale już nie będę się sprzeczał, skoro Tobie to wystarcza i jesteś zadowolony, to ja nie mam nic do tego. Pozdrawiam ;)

  • #9 19 Sie 2011 20:07
    Jareen
    Poziom 21  

    Ano właśnie z głośnikami w drzwiach jest problem, bo mercedes w tym samochodzie takowych... nie przewidział :) Owszem, można próbować rzeźbić taschki i wsadzić 13 lub 16cm ale to z kolei ograniczy możliwość kręcenia korbkami okien, dochodziłaby konieczność zakupu elektrycznych podnośników. Tak jak wspominałem - nagłośnić W201 to koszmar. Fabrycznie w desce przewidziane są 87mm szerokopasmówki, w lepszych wersjach- z tyłu + 14cm. I tyle. Mój był jednak ten gorszy, własnym sumptem wstawiłem w półkę pasowne 13stki które miałem pod ręką.

  • #10 20 Sie 2011 09:26
    __FlyMan__
    Poziom 21  

    A to przepraszam... ale masz subwoofer nie mając głośników z przodu ? przecież tylko bas słyszysz jak Ci łupie.

  • #11 20 Sie 2011 10:40
    Jareen
    Poziom 21  

    Z przodu w fabrycznych miejscach znajdują się 87mm koaksjalne głośniki Infinity w szczelnych komorach. Deska jest bardzo solidna i jak to u mercedesa - drobiazgowo wytłumiona takimi gałganiastymi matami (nie wiem jak to nazwać :) ).

  • #12 26 Sie 2011 03:15
    fenders
    Poziom 15  

    Jareen napisał:
    gałganiastymi matami (nie wiem jak to nazwać :) ).


    Wata szklana ?

  • #13 26 Sie 2011 14:37
    vorlog
    Poziom 32  

    To jest rodzaj watoliny, z wyglądu przypomina skudłacone kłębki waty, nieregularnego kształtu, uformowane w grubą matę, pokrytą warstwą ciężkiego, gumiastego tworzywa . Ma bardzo dobre właściwości wygłuszające.
    V.

  • #14 10 Wrz 2011 23:27
    Komparator
    Poziom 2  

    filc. Z wymianą żarówek problemów nie masz?

  • #15 11 Wrz 2011 00:00
    Luke15
    Użytkownik obserwowany

    Jareen napisał:
    Podczas projektowania uwzględniłem ułatwienie dostępu do tylnej lampy przy ew. wymianie żarówek. Nad nadkolem powstała spora kieszeń, w której zmieściła się kamizelka oraz apteczka, która musiała zostać usunięta z fabrycznego miejsca w półce

  • #16 11 Wrz 2011 00:40
    wariato
    Poziom 43  

    A ten bas chociaż przenika do środka auta ? Z tego co wiem w 190kach za tylną kanapą jest półka a jak się usunie z niej materiał/wykładzinę to widać gołą blachę. Więc można powiedzieć że bagażnik jest szczelnie ,,oddzielony'' od kabiny.
    Wg mnie to chyba tylko osoby siedzące na tylnej kanapie czują jakieś tam delikatne ,,masowanie pleców'' od rezonansu. Jak to z tym jest ?

  • #17 11 Wrz 2011 00:49
    Luke15
    Użytkownik obserwowany

    Dobre pytanie, bo muszę przyznać rację. Jakiś czas temu, montowałem znajomemu bas popularnie zwany "tubą". Firmy LTC czy coś takiego, i o ile przy otworzonym bagażniku coś to grało, to po zamknięciu prawie totalna cisza, zarówno na zewnątrz jak i w środku auta. I można było odkręcać ile fabryka dała, a w środku basu było naprawdę mało i pomagało tylko otworzenie tylnej kanapy... ;)

  • #18 16 Wrz 2011 00:03
    Jareen
    Poziom 21  

    Dobrze koledzy mówią, bagażnik nie dość że włącznie z półką wyłożony blachą, to jeszcze oddzielony od kanapy zbiornikiem paliwa. Są dwa wyjścia, aby usłyszeć cokolwiek: wyjąć apteczkę z tylnej półki wraz z plastikiem w którym sobie leży. Robota na 2 minuty a po uchyleniu klapki w półce powstaje połączenie z komorą bagażnika. To rozwiązanie z powodzeniem wykorzystuję, więcej mi nie trzeba. Bardziej radykalne wyjście to wykrojenie sporej części blachy pod półką. Miałem okazję słuchać tak modyfikowanego merca, różnica względem mojego samochodu jest spora, oczywiście na korzyść.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme