X
  • #1 27 Aug 2011 12:27
    bynio1991
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Przymierzam się do zakupu sprężarki do kwoty 3000zł. Znalazłem kilka ofert polskiego kompresora WAN-AW, jest on zachwalany a ja z resztą lubię porządne polskie konstrukcje (wszystko da się naprawić i jak już się dobrze to zrobi to działa b. długo).
    Co prawda znalazłem na allegro sprężarkę firmy Powermat z butlą 200l wydajność trochę mniejsza 1120l/min (niby na wydechu) 8 bar, ale nie wiadomo jak z jest z jej trwałością.
    Kompresor ma służyć do lakierowania, obsługi pneumatycznych narzędzi i sporadycznego piaskowania.

    1. Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie WAN-AW ?
    2. Jaki byłby koszt generalnego remontu tej pompy (nie wliczając robocizny) ?
    3. Czy zaolejenie 30mg/m3 nie jest za duże do lakierowania ?
    4. Jaki powinien być czas nabijania butli od 0 do 7 bar ?
    5. Jaki minimalny przydział mocy i zabezpieczenia ?


    Pozdrawiam,
    Paweł
  • #2 30 Aug 2011 08:50
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (+2)
    Hej,

    Mogę odpowiedzieć na pytanie 5 :-)
    Niedawno zakupiłem też właśnie WAN-AW i na zabezpieczeniach:
    C32A na pionie i C25A na gniazdach daje radę bez problemu. Oczywiście rozruch 0YT

    Jak byś był zainteresowany to mam do sprzedania sam agregat od WAN-AW - ponoć uszkodzona sama panewka, ale sam go nie rozbierałem bo udało mi się kupić drugi po remoncie kapitalnym z zapasów wojskowych.

    Pozdrawiam

    arturszwarc(malpa)op.pl
  • #3 06 Sep 2011 18:44
    bynio1991
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dziękuje za informację. Niestety ale ja potrzebuję fakturę. Mam jeszcze jedno dodatkowe pytanie.
    Wszystkie WAN-AW (czy AWa) nabijają do 7 bar ?
  • #4 07 Sep 2011 14:37
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Z fakturką nie było by problemu :-)
  • #5 07 Sep 2011 21:22
    wmarek65
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Mam w pracy pod opieką 2 kompresory WAN-AW z silnikiem 11KW,jeden startuje na raz,drugi ma automatykę i startuje na 2 (trójkąt ,gwiazda), są to sprzęty prawie nie do zajechania,pod warunkiem pilnowania stanu oleju w sprężarce.W zależności od stanu zużycia sprężarki zaolejenie powietrza jest mniejsze lub większe ale od tego są odolejacze które montuje sie na sieci.To samo ze skraplaniem wody im większe ciśnienie i pobór powietrza tym skroplin jest więcej.

    Ciśnienie reguluje się na preostacie (łącznik ciśnieniowy) i zależności od zastosowanego,można ustawić 1-12 bar.
    Te <moje> załączają się na 7 a wyłączają na 10 bar,pobór prądu przy starcie tego na raz to 45 amper ,a przy dochodzeniu do 10 bar 35 amper.
    Przy pracy na małym ciśnieniu do 4 bar zabezpieczenie 32A wystarczy ale też zależy od częstotliwości włączania .

    Części nie są bardzo drogie i można je dostać w sklepie fabrycznym w Gdyni ,tak orientacyjnie : tłok z pierścieniami 120pln ,cylinder nowy 350pln ,można robić 4 szlify cylindra koszt zależności od regionu ,u nas 40pln szt.
  • #6 08 Sep 2011 12:03
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    wmarek65 wrote:
    Te <moje> załączają się na 7 a wyłączają na 10 bar,pobór prądu przy starcie tego na raz to 45 amper ,a przy dochodzeniu do 10 bar 35 amper.


    Ulala :-) A chciałem swojego też podkręcić na 9 - 10 bar, ale teraz coś widzę że moje C25 będzie dużo za słabe :-(
  • #7 08 Sep 2011 14:29
    sebol*
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    wmarek65 wrote:
    a przy dochodzeniu do 10 bar 35 amper.
    I co na to silnik, nie leci dym z uzwojeń ? :D
  • #8 09 Sep 2011 08:05
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    sebol* wrote:
    I co na to silnik, nie leci dym z uzwojeń ? :D


    Też mi się wydaje że coś tu nie halo :-)
  • #9 09 Sep 2011 21:27
    wmarek65
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Nic mu się nie dzieje:D stara porządna konstrukcja,silnik jest dosyć gorący,ale ma prawo po 10 godzinach pracy cyklu załączania 3 min pracy,7 minut postoju.
    Prąd mierzyłem miernikiem cęgowym na okoliczność wybijania bezpiecznika 45A
    Działo się tak z powodu nieszczelności zaworów zwrotnych na zbiornikach i ciśnieniu jakie pozostawało nad tłokami (niestety nie działała automatyka odprężania)i przy kilkukrotnym startowaniu z ciśnienia 7 bar
  • #10 30 Oct 2011 21:00
    Pyra1100
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    mógł by mi ktoś wytłumaczyć jak się reguluje ciś w wanie? i ew w którym miejscu jest to coś do regulacji... chodzi mi o to żeby zawory podwieszał przy 8bar a nie tak jak teraz przy 5, ( tak żeby sprężarka cały czas chodziła tylko jak już ma odpowiednie ciśnienie to żeby chodziła tak jakby na luzie)
  • #11 30 Oct 2011 22:18
    wmarek65
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Sądząc po treści pytania wydaje mi się że tobie chodzi o sprężarkę śrubową ,a WAN-AW jest sprężarką tłokową ,jej przerwa w tłoczeniu powietrza polega na tym że przy dojściu do zadanego ciśnienia np.8bar wyłącza sie silnik i sprężarka przestaje pracować,a po spadku do zadanego czujnik załącza stycznik uruchamiając silnik i tak w kółko.Opcje podwieszania zaworów mają przede wszystkim kompresory śrubowe,ja przynajmniej się nie spotkałem przy kompresorach tłokowych.
    Regulacja załączenia i wyłączenia przy określonym ciśnieniu Wan-ach jest różnie rozwiązana ,w zależności od roku produkcji i jej z tym związanymi modyfikacjami.
    Najlepiej zrób zdjęcie wtedy łatwiej jest coś podpowiedzieć
  • #12 31 Oct 2011 10:42
    Pyra1100
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    nie mam przy niej żadnej szafy od automatyki i na 100% tłokowe podwieszają zawory przykładem może być wd 53 - pompuje nabił to zmienia sie dzwięk i wszystko normlanie sie kręci na obr tylko nie dobija... i tak samo mam z wanem nabije do 8 otwiera się zawór bezpieczeństwa upuści i nie weim czemu nie odrazu tak sie dzieje ale nabija do 5,5 i jest własnie taki inny dzwięk, w ogóle w DTR o tym pisze tylko gdzie to sie ustawia.. cytat z DTR;

    
    "Użytkownik może wybrać system regulacji pracy agregatu z automatyką uproszczoną ( tj bieg luzem silnika po osiągnięciu górnego ciśnienia. Jest to system mniej oszczędny i stosuje się go tam gdzie warunki nie zezwalają na częste rozruchy
    lub gdy zapotrzebowanie powietrza jest zbliżone do wydajności sprężarki"
  • #13 31 Oct 2011 19:31
    Removed
    Helpful post? (0)
    Re: Zakup sprężarki WAN-AW - na co uważać, remont kapitalny
  • #14 01 Nov 2011 02:35
    Pyra1100
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    tak jak pisałem przy moim egzemplarzu nie ma skrzynki od automatyki, jedyne przewody elektryczne jakie widziałem to zasilanie silnika, do filtra idzie jakis przewód z tego co pamietam miedziany przypuszczam ze olej nim leci.. w ktorym miejscu jest ten wyłącznik ciśnieniowy i mniej więcej jak wygląda?
  • #15 01 Nov 2011 10:52
    Removed
    Helpful post? (0)
    Re: Zakup sprężarki WAN-AW - na co uważać, remont kapitalny
  • #16 01 Nov 2011 22:04
    wmarek65
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Rebuso.. jeśli zamknięcie kolektora dolotowego sprężarki nazywasz podwieszaniem zaworów,to ktoś tu rzeczywiście nie widział porządnej sprężarki :D



    Zawór bezpieczeństwa to ten z prawej strony manometru,ten z lewej z rurką idącą do filtra ,puszcza ciśnienie zatykając dolot powietrza w kolektorze(dławiąc sprężarkę) dlatego powyżej 8 już nie wzrasta ciśnienie,mimo iż silnik pracuje.Na pewno zużycie energii nie jest dużo mniejsze bo w tym trybie pracuje jak pompa podciśnienia ,wciągając powietrze ze skrzyni korbowej ,poprzez luzy między tłokiem i cylindrem. W Wan-AWa przewód miedziany z tego zaworu nie jest bezpośrednio połączony z górą filtra powietrza ,tylko z elektrozaworem który sterowany jest z skrzynki sterującej.
    Ze zdjęć wnioskuje że twój Wan jest pozbawiony sterowania ciśnieniowego (wyłączania silnika elektrycznego) .Najłatwiejszym rozwiązaniem jeśli silnik startuje tylko na 1raz, jest zastosowanie łącznika ciśnieniowego LCA jako czujnika załączającego stycznik startowy silnika.Łącznik LCA pracuje też jako stycznik ale przy silniku 11kw nie radze go wykorzystywać.
    Najlepiej wrócić do fabrycznych rozwiązań sterowania ,ale z uwagi na koszt podzespołów lepiej chyba kupić z kompletnym sterowaniem

    Tutaj masz mniej więcej jak powinien wyglądać w komplecie
    Moderated By Mirek Z.:

    Link do aukcji usunąłem - p.3.1.18 regulaminu.

  • #17 01 Nov 2011 23:54
    Pyra1100
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    czyli mam rozumiec ze jeżeli nie mam skrzynki od automatyki to nie mam opcji "żeby sprężarka chodziła na luzie"? jeżeli tak to jakim cudem raz pompuje do otwarcia zaworu bezpieczeństwa a raz nie może przebic 5,5,? coś się zawiesza? osobiście na tą chwile skrzynka nie jest mi potrzebna bo problemu z rozruchem nie mam tylko zależy mi żeby stale dawał do otwarcia zaworu bezpieczenstwa a najlepiej jakby zamykał dolot tak przy 7,5 bo otwarcie zaworu to jednak nie potrzebny hałas.. ma ktoś jakiś patent żeby to tak działało jak mowie albo w miare podobnie?
  • #18 02 Nov 2011 00:34
    Removed
    Helpful post? (0)
    Re: Zakup sprężarki WAN-AW - na co uważać, remont kapitalny
  • #19 09 Nov 2011 09:30
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    To i ja może coś od siebie dorzucę :-)

    W poniższym poście masz DTR dla skrzynki sterowniczej WAN-S --> gdybyś chciał zbudować sobie automatykę (rozruch 0YT, + sterowanie automatyka / bieg luzem).

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2083444&highlight=

    Wan-aw, był także produkowany bez skrzynki sterowniczej, a w zasadzie to produkowany w ten sposób był zawsze, a dopiero do niego dokładało się skrzynkę sterowniczą.

    Wan'y bez skrzynki sterowniczej miały tylko wyłącznik ciśnieniowy + zawór bezpieczeństwa + wyjście na zawór dławiący. I domyślam się, że taką właśnie wersję posiada "Pyra1100". Niestety nie mam pojęcia w jaki sposób reguluje się w tej wersji ciśnienie zadziałania zaworu dławiącego. Jest to dokładnie opisane w powyższym DTR, ale dla wersji z skrzynką sterowniczą. Są dwie nakrętki (coś w stylu regulacji w LC'ku) i jedną regulujesz ciśnienie załączenia, a drugą ciśnienie wyłączenia kompresora.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Rebuso wrote:
    Wystarczy do tego celu kupić zwykły wyłącznik ciśnieniowy z przełączalnym stykiem i zdobyć dwa elektrozawory z cewkami najlepiej na 230V. Jeden najlepiej typu 3-2 i połączyć jedno wejście do zbiornika, a wyjście do tej rurki od filtra powietrza.


    Możesz mi wyjaśnić w jaki sposób będzie działało zamykanie zaworu dławiącego?
    Bo kumam w jaki sposób będzie działał elektrozawór do dekompresji -> w momencie wyłączenia sprężarki powietrze z kolektora zostanie upuszczone do atmosfery. Prawie jak w wersji ze skrzynką sterowniczą, ale tam dekompresja następuje w momencie załączenia kompresora i pracuje z tego co kojarzę cały czas do momentu przełączenia silnika w "trójkąt" (tak chyba mój pracuje)

    Nie kojarzę za to w jaki sposób chcesz sterować elektrozaworem dla zaworu dławiącego, bez wyłączania sprężarki. W oryginale wygląda to tak, iż po osiągnięciu nastawionego ciśnienia, otwiera się elektrozawór i puszcza ciśnienie z butli na zawór. Co prawda dochodzi tu jeszcze kwestia rozwiązania mechanicznego rozwiązania, ale to opisane jest dokładnie w DTR dla WAN-S. W Twojej propozycji jakoś nie widzę tego sterowania bez wyłączenia sprężarki.
  • #20 09 Nov 2011 12:58
    Removed
    Helpful post? (0)
    Re: Zakup sprężarki WAN-AW - na co uważać, remont kapitalny
  • #21 14 Nov 2011 12:58
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Sorka, nie doczytałem, że sprężarka ma być włączana ręcznie na stałe, a ciśnieniowy ma sterować tylko zaworami....
  • #22 29 Jan 2013 12:13
    dzikagwiazda
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Kolejny raz spotykam się z przypadkiem gdzie w kompresorze Wan AW jest zatarty/ przytarty tłok na cylindrze (pierwszy)od strony silnika.
    Czy to jest Pięta Achillesa tegoż kompresora? Jakieś sugestie by tego uniknąć?
    Pozdrawiam
    Darek
  • #23 10 Feb 2013 11:47
    Jarko72
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Ponieważ jestem na etapie zakupu kompresora WAN AW mam pytanie do użytkowników i znawców tych kompresorów.Byłem wczoraj obejrzeć taki kompresor i przy starcie pierwszy raz się wyłączył z powodu braku ciśnienia oleju i dopiero za drugim razem zaczął podawać ciśnienie oleju.Właściciel powiedział że to normalnie tak jest w instrukcji.Moje pytanie do tego tematu brzmi:czy to jest normalne i czy tak to ma działać? Dodam jeszcze że kompresor stoi w nieogrzewanym budynku,a i wcześniej jak byłem go obejrzeć to nie miał ciśnienia oleju przy czym okazało się że było go mało i po dolaniu oleju silnikowego nie mógł złapać ciśnienia,a właściciel powiedział że za gęsty i przez to.I czy normalnie jest że pluje olejem żę skrzyni korbowej to chyba jest odpowietrznik nad pompą oleju taka śrubka z otworem.Proszę o odpowiedz.
  • #24 11 Feb 2013 19:42
    Jarko72
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Czy nikt już nie czyta tego forum,a może na jakimś innym można się cos dowiedziedz odnośnie WANA.
  • #25 12 Feb 2013 00:53
    2134684
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Pluje olejem bo ma wyjechane pierścienie/cylindry/tłoki.
    W kwestii ciśnienia oleju to fabryczna pompeczka neiwiele potrafi, zanim rozprowadzi olej i wytworzy odpwiednie ciśnienie to silnik próbuje przełączyć się na trójkąt ale chyba tego nie zrobi bez ciśnienia, nie pamiętam jak ta automatyka już tam działa.
    Panewki i wał też mogły się wytrzeć.

    Można zgrubnie podabać luzy wkonując szybkie ruchy (kilka/kilkanaście stopni w prawo i w lewo) kołem pasowym spreżarki w różnych pozycjach. Jak korba na boku to czujesz luzy na panewce na wale (jeden czop). W pozycji górnej czy dolnej luzy na sworzniach. Jak się ma trochę doswiadczenia to łatwo odróżnić ruinę od sprawnej bądź do remontu.


    PS. Odmienna kwestia to stan zaworów w głowicach... Żadko się trafiają te sprężarkiw stanie gotowym do użytku. Ale części nie są drogie.
  • #26 12 Feb 2013 08:02
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Pluje ze skrzyni korbowej, przez odpowietrznik, a nie z powietrzem - to do wiadomości tomo1885.

    Tak jest to normalne, jeżeli jest tam tylko korek z dziurką. W późniejszych wersjach był już korek z rurką i dławikiem w środku.

    Co do ciśnienia oleju - tak, może się tak zdarzyć, że przy pierwszym uruchomieniu pompka nie wytworzy odpowiedniego ciśnienia.

    Trzeba by się jednak zastanowić, jak właściciel dbał o sprzęt, skoro poziomu oleju nawet w nim nie sprawdzał.
  • #27 12 Feb 2013 12:06
    2134684
    Removed  
    Helpful post? (0)
    szwarcu1 wrote:
    Pluje ze skrzyni korbowej, przez odpowietrznik, a nie z powietrzem - to do wiadomości tomo1885.
    O tym pisze, ze predmuchy porywaja olej i wyganiaja odpowietrznikiem. Jak zatka palcem na chwile to poczuje podmuch...

    W kwestii dbania o sprezarki, to ludzie nie potrafia tego robic. Kazda uzywana to praktycznie remont. Raz wiekszy, raz mniejszy. Nawet mechanicy ktorzy naprawiaja silniki, maja sprezarki w stanie ruinyktore sa proste w porownaniu do silnikow...
  • #28 12 Feb 2013 13:46
    szwarcu1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Czyli jeżeli sprężarka jest sprawna, to nie ma prawa nic się nawet pocić w okolicy odpowietrznika?
  • #29 12 Feb 2013 14:54
    2134684
    Removed  
    Helpful post? (0)
    W całkeim sprawnej ma być sucho.
  • #30 12 Feb 2013 17:42
    dzikagwiazda
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    tomo1885, pozwolę się z Tobą nie zgodzić.
    Odpowietrzenie skrzyni korbowej jest po to by wyrównać ciśnienie spowodowane przesuwaniem się tłoków, w pompie tłokowej jest podobna zasada jak w silniku spalinowym ,jednakże nie do końca.
    W silniku spalinowym nad tłokiem powstaje wielokrotnie większe ciśnienie i "straty" na szczelności tłok/pierścienie/ cylinder odprowadzane są tak zwaną odmą do kolektora ssącego. Im większa nieszczelność / zużycie tym więcej "strat". Do tego dochodzi jeszcze wcześniej wspomniana różnica ciśnień wywołana przesuwającymi się tłokami.
    W Tym kompresorze o którym mowa wydobywanie się oleju z odpowietrznika skrzyni korbowej jest normą aczkolwiek sam konstruktor zwrócił na to uwagę i poprawił projekt.
    Pompa ta posiada odpowietrznik zbudowany w postaci śruby z otworem zabezpieczony siatką i choć byś pękł to cudów nie ma żeby podczas pracy obracającego się wału uderzającego o lustro oleju nic z tego odpowietrznika się nie wydostało. W tych warunkach(w skrzyni korbowej) powstaje mgła olejowa którą niestety siateczka we wspomnianym odpowietrzniku nie wyłapie.
    Ilość wydobywającego oleju oczywiście się się zwiększy gdy tego oleju będzie ponad stan lub tak jak piszesz pojawi się duża nieszczelność na pierścieniach ale o tym żeby nic ,nawet w nowym to marzenie.
    Właśnie dlatego w jakimś okresie inżynierowie z wan poprawili ten odpowietrznik ,a jak wygląda i czy nie puszcza oleju tego nie wiem
    pozdrawiam
    Darek
    fotki odpowietrznika Zakup sprężarki WAN-AW - na co uważać, remont kapitalny
  Search 4 million + Products
Browse Products