Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Indesit IWD5105 nie wchodzi na obroty podczas wirowania

Hegemon 77 31 Sie 2011 21:11 4863 21
  • #1 31 Sie 2011 21:11
    Hegemon 77
    Poziom 9  

    Witam mam problem z pralka która nie wchodzi na obroty podczas wirowania (wolno obraca bębnem i nie ma mocy kręci tylko w jedną stronę ) pierze normalnie ,wypompowuje wodę sprawdziłem szczotki są ok . proszę o pomoc.

  • #2 31 Sie 2011 23:10
    czochro
    Poziom 20  

    Witam.
    Masz cztery możliwości (ze względu na bardzo słabe informacje co do pomiarów):
    1. uszkodzona prądniczka tachometryczna,
    2. uszkodzony triak na module,
    3. uszkodzone sterowanie triaka,
    4. uszkodzony (np. rozprogramowany) procesor modułu (moduł do wymiany).
    Pozdrawiam

  • #3 01 Wrz 2011 10:41
    Hegemon 77
    Poziom 9  

    witam dzięki za podpowiedz . prądnica tachometru jest dobra daje napięcie triak jest dobry ,mam pytanie jak sprawdzić sterowanie triaka.

  • #4 01 Wrz 2011 22:22
    czochro
    Poziom 20  

    Witam.
    Sterowanie triaka - to po prostu cały obwód od procesora do bramki traka, należy sprawdzić wszystkie elementy a w szczególności ścieżki miedziane i węglowe oraz nity. Nie piszesz co to za triak - jeśli ten ma na końcu literę "T" (np. 24 600T) to jest specjalny triak można powiedzieć "cyfrowy" o prądzie sterowania 5 - 10 mA to musisz go wymienić.
    Zrób jakieś zdjęcie tego modułu bo ja nie mam siły szukać po modelu pralki co to za moduł.
    Jeżeli inni forumowicze nie biorą udziału w tej dyskusji to temat jest banalny albo bardzo trudny.... (Przepraszam moderatorów za komentarze)

    adrianarktos12 masz oczywiście rację.......
    Pozdrawiam

  • #5 01 Wrz 2011 23:42
    1221547
    Usunięty  
  • #6 02 Wrz 2011 11:47
    Hegemon 77
    Poziom 9  

    Witam dziękuje za porady .moduł posprawdzałem poprawiłem luty na wszelki wypadek zalutowałem nowego triaka i wygląda to ok , podłączyłem moduł i objaw pozostał bez zmian silnik zaczyna się kręcić powoli trochę przyspiesza ale nie wchodzi na obroty i nie ma obrotów wstecznych nie rozkłada prania do wirowania pompa pracuje normalnie pranie robi normalnie, problem zaczyna się przy wirowaniu , wymontowałem silnik podczas oględzin zauważyłem że ma poprzypalane niektóre cele na komutatorze jest tam silnik typ;Welling HXGN21.07 , 160020939.02 ,WASHING 4.0A 40W , SPIN 3.0A 300W. Jak mogę sprawdzić taki silnik morze ktoś podpowie.

  • #7 05 Wrz 2011 10:07
    Hegemon 77
    Poziom 9  

    Witam nie otrzymałem podpowiedzi co do tego silnika może to nieznany nikomu silnik i nikt nie wie jak go sprawdzić więc uważam temat za zamknięty za podpowiedzi dziękuję .

  • #8 05 Wrz 2011 18:30
    1221547
    Usunięty  
  • #9 28 Maj 2012 15:30
    Adampio
    Poziom 14  

    odgrzebie temat bo mam podobny silnik i podobne objawy, a szukajka na pytanie "sprawdzanie silnikow komutatorowych pralek" nie daje jednoznacznej odpowiedzi :cry:

    Silnik (HXGN21.02) ma osiem przewodów: dwa do szczotek, dwa do czegos na osi (pewnie prądniczka lub inny czujnik prędkosci) i sześć cztery do uzwojeń stojana. Silnik mam na stole, pralka u znajomych w kuchni.
    No i mam pytanie jak sprawdzic ten silnik? Mam miernik uniwersalny i zasilacz 0-30V /5A DC

  • #10 28 Maj 2012 16:10
    1221547
    Usunięty  
  • #11 28 Maj 2012 22:45
    Adampio
    Poziom 14  

    Niestety, te cztery końcówki to dwa odrębne uzwojenia stojana o małym oporze (kilka omów pokazuje miernik uniwersalny - okolo 1-2 omy wiecej niż przy zetknieciu samych końcówek pomiarowych)

    Podpiąłem wiec do sieci na chwile (sekunda) same szczotki i silnik zakręcił ale z okolic komutatora walnęło żywym ogniem. Potem jeszcze raz i też na sekundę to tylko zaburczal i i zadymił. 8-O

    Po tym eksperymencie uzwojenia wirnika wydaje się wizualnie być OK a lekko okopcony i cieply był tylko komutator.

    Po podłączeniu do zasilacza pradu stalego ustawionego na 30V, napiecie spada do ok.15V (przy zwykłym zwarciu - do 0V), a pobór prądu wynosi 4,99A (tyle samo co przy zwarciu).
    Wirnik stawia opór przy kręceniu reką, a nawet potrafi sie sam obrócić o pare stopni przy niektórych położeniach.

    Na silnikach elektrycznych znam się słabo wiec liczę na życzliwą pomoc, ale potrafię też samodzielnie czytać ale jeszcze nie wiem co i gdzie miałbym przeczytać :?

  • #12 28 Maj 2012 23:03
    1221547
    Usunięty  
  • #13 29 Maj 2012 00:43
    Adampio
    Poziom 14  

    Dziękuje za konstruktywne rady, ale gdyby były łatwo realizowalne to ja bym nie był proszony o pomoc ;)
    Gdzie np. w Slonecznym Mieście Warszawie występują tacy specjaliści?

    A wracając do meritum to jak zdaniem Kolegi Adriana należało podłączyć ten silnik? To znaczy gdzie powinien być koniec, a gdzie początek stojana?

  • #14 29 Maj 2012 01:02
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Adampio napisał:


    Podpiąłem wiec do sieci na chwile (sekunda) same szczotki i silnik zakręcił ale z okolic komutatora walnęło żywym ogniem. Potem jeszcze raz i też na sekundę to tylko zaburczal i i zadymił. 8-O

    Odważny jesteś . Jeśli naprawdę była to sekunda , dwie , to nadzieja że wirnik cały .
    Adampio napisał:
    gdzie powinien być koniec, a gdzie początek stojana?

    Początek stojana faza , koniec stojana do jednej ze szczotek , druga szczotka zero.

  • #15 29 Maj 2012 01:08
    movzx
    Poziom 39  

    Adampio napisał:
    jak zdaniem Kolegi Adriana należało podłączyć ten silnik?
    Chyba po polsku napisane:
    adrianarktos12 napisał:
    Łączysz początek stojana z jedną ze szczotek . Koniec uzwojenia stojana i 2gą szczotkę 220V

    Skoro podłączyłeś sam wirnik do sieci i zadymiłeś to teraz pewnie niewiele z tego zostało.
    Jeśli proste i konkretne wyjaśnienie nie dociera, to jest ryzyko że w następnym kroku zrobisz krzywdę już nie silnikowi ale sobie. Specjaliści występują jako zakłady zajmujące się przezwajaniem i naprawami silników. Google twoim przyjacielem.

  • #16 29 Maj 2012 01:59
    Adampio
    Poziom 14  

    movzx napisał:
    chyba po polsku napisane:
    adrianarktos12 napisał:
    Łączysz początek stojana z jedną ze szczotek . Koniec uzwojenia stojana i 2gą szczotkę 220V

    Skoro podłączyłeś sam wirnik do sieci i zadymiłeś to teraz pewnie niewiele z tego zostało.

    Jak napisałem są tam dwa uzwojenia. Mogę więc podlaczyć równolegle do szczotek: jedno uzwojenie, dwa na raz lub połączyć szeregowo oba i dopiero ten zespół podlaczyć rownolegle do szczotek, do których jak rozumiem mam podlaczyć 222 V. Bo z "po polsku napisane"-go może wynikać także że stojan ma byc połaczony szeregowo, to znaczy jeden przewod sieciowy do jednej szczotki, a drugi do wolnego końca stojana.

    A skoro niewiele pozostało to niczym nie ryzykuję. Dla uspokojenia przedpisców dodam ze silnik zlapałęmn ściskiem stolarskim do blatu, a podlącznie zrobiłem na samochodowych konektorkach zaciskanych uczciwa zaciskarką i izolowanych rurką termokurczliwą
    ;-)
    Za naprawę w pralki (jakis wiekowy Samusng) serwis chciał >300 zł + koszty części stad silnik trafił do mnie ;-)

    Dodano po 6 [minuty]:

    machefi napisał:
    Początek stojana faza , koniec stojana do jednej ze szczotek , druga szczotka zero.
    Wielki dzieki, jak już napisalem wyżej, teraz tez doszedłem do takiej interpretacji rady kol.Adriana. Tylko co z tymi dwoma uzwojeniami? W szereg?

    Dodano po 23 [minuty]:

    Pytanie pomocnicze dla zniesmaczonych moja dotychczasową niewiedzą: czy to może być silnik szeregowo-bocznikowy (skoro ma na stojanie dwa uzwojenia)?

  • #17 29 Maj 2012 13:25
    Adampio
    Poziom 14  

    Kolejne doniesienie: nic się chyba nie spaliło!
    Po podłączeniu w szereg z wirnikiem jednego z uzwojeń stojana i zasileniu prądem stałym silnik się kreci, pobierając ok. 0.7 A. Startuje przy 4V i płynnie zwiększa prędkość wraz ze wzrostem napięcia do 30V (maksimum zasilacza). W tym samym czasie prądniczka tachometryczna płynnie zwiększa napięcie od 0.01 do 5.1V.
    Na drugim uzwojeniu stojana tak samo podłączony wirnik nie kreci się tylko jest w stanie zbliżonym do zwarcia.

  • #18 29 Maj 2012 15:18
    1221547
    Usunięty  
  • #19 29 Maj 2012 18:42
    Adampio
    Poziom 14  

    adrianarktos12 napisał:
    Nie chce mi się szukać w katalogu.
    Czy taki katalog jest gdzieś dostępny w Sieci? Bo mi sie chce ale na zapytania typu +motor +HXGN21* +diagram Wujek Gugiel odpowiada lekceważąco :(

  • #20 30 Maj 2012 10:04
    Adampio
    Poziom 14  

    adrianarktos12 napisał:
    Sprawdź jaki prąd pobiera przy 220V.
    Na 220V kręci jak szalony (co najmniej kilka raz szybciej niż na 30V DC). Pobór prądu zaczyna sie od ok. 2,8A przy rozruchu i po rozpędzeniu spada do ok. 0,7A. Pochodził tak parę razy po kilka minut i nie było słychać nic niepokojącego. Nauczyłem sie nawet sterować kierunkiem obrotów łacząc odpowiednio szczotki i uzwojenie.

    Cytat:
    czy pod obciążeniem nie staje, nie ciągnie iskry po komutatorze

    Muszę wymyśleć jakieś obciążenie, bo koło pasowe ma postać rowkowanego wałka o średnicy 20-30mm i przy obrotach na 220V strach go dotknąć. Co sadzicie o hamulcu w postaci "ścisku" z dwóch kawałków drewna?

  • #21 30 Maj 2012 13:00
    1221547
    Usunięty  
  • #22 30 Maj 2012 23:54
    Adampio
    Poziom 14  

    Wymyśliłem obciążenie: szczotka druciana w drewnianej oprawie. Uczciwa rączka i dość twarde drewno. Docisnąłem tę szczotkę drugą strona do walka pasowego aż zadymiło ale wirnik się nie zatrzymał choć zwołnil. Poboru prądu w tym stanie jeszcze nie mierzyłem

    Jedna szczotka przy biegu jałowym znacząco iskrzy: http://youtu.be/bRCDzJskrl4
    i to iskrzenie narasta po uruchomieniu do pokazanego stanu, a maleje pod obciążeniem (po przyhamowaniu wirnika)

    Czyli teraz pozostaje chyba tylko pytanie czy to iskrzenie nie za duże?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME