X
  • #1 31 Aug 2011 21:11
    Hegemon 77
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witam mam problem z pralka która nie wchodzi na obroty podczas wirowania (wolno obraca bębnem i nie ma mocy kręci tylko w jedną stronę ) pierze normalnie ,wypompowuje wodę sprawdziłem szczotki są ok . proszę o pomoc.
  • #2 31 Aug 2011 23:10
    czochro
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Masz cztery możliwości (ze względu na bardzo słabe informacje co do pomiarów):
    1. uszkodzona prądniczka tachometryczna,
    2. uszkodzony triak na module,
    3. uszkodzone sterowanie triaka,
    4. uszkodzony (np. rozprogramowany) procesor modułu (moduł do wymiany).
    Pozdrawiam
  • #3 01 Sep 2011 10:41
    Hegemon 77
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    witam dzięki za podpowiedz . prądnica tachometru jest dobra daje napięcie triak jest dobry ,mam pytanie jak sprawdzić sterowanie triaka.
  • #4 01 Sep 2011 22:22
    czochro
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Sterowanie triaka - to po prostu cały obwód od procesora do bramki traka, należy sprawdzić wszystkie elementy a w szczególności ścieżki miedziane i węglowe oraz nity. Nie piszesz co to za triak - jeśli ten ma na końcu literę "T" (np. 24 600T) to jest specjalny triak można powiedzieć "cyfrowy" o prądzie sterowania 5 - 10 mA to musisz go wymienić.
    Zrób jakieś zdjęcie tego modułu bo ja nie mam siły szukać po modelu pralki co to za moduł.
    Jeżeli inni forumowicze nie biorą udziału w tej dyskusji to temat jest banalny albo bardzo trudny.... (Przepraszam moderatorów za komentarze)

    adrianarktos12 masz oczywiście rację.......
    Pozdrawiam
  • #5 01 Sep 2011 23:42
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Ten silnik to tak naprawdę dwa silniki w jednej obudowie. Jeden dla obrotów rewersyjnych a drugi do wirowania. Jeśli zwarcie traka nie uruchamia wysokich obrotów to masz silnik do wymiany lub uszkodzoną wiązkę przewodów zasilania.


    Co to kolega za bajki opowiada . Jakie 2 silniki w jednej obudowie (TO NIE TA BAJKA ).Coś ci się chyba pomyliło . Jest tam normalny silnik z komutatorem, sterowany triakiem. A nie 2 uzwojeniowy silnik asynchroniczny . Nie udzielaj szkodliwych porad w stylu zewrzyj anody triaka , bo to nie bezpieczne.

    Do autora
    Na moje oko rozprogramowany moduł sterowania ( bądź uszkodzony element SMD ) , ale taką diagnozę można postawić po sprawdzeniu silnika .
  • #6 02 Sep 2011 11:47
    Hegemon 77
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam dziękuje za porady .moduł posprawdzałem poprawiłem luty na wszelki wypadek zalutowałem nowego triaka i wygląda to ok , podłączyłem moduł i objaw pozostał bez zmian silnik zaczyna się kręcić powoli trochę przyspiesza ale nie wchodzi na obroty i nie ma obrotów wstecznych nie rozkłada prania do wirowania pompa pracuje normalnie pranie robi normalnie, problem zaczyna się przy wirowaniu , wymontowałem silnik podczas oględzin zauważyłem że ma poprzypalane niektóre cele na komutatorze jest tam silnik typ;Welling HXGN21.07 , 160020939.02 ,WASHING 4.0A 40W , SPIN 3.0A 300W. Jak mogę sprawdzić taki silnik morze ktoś podpowie.
  • #7 05 Sep 2011 10:07
    Hegemon 77
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam nie otrzymałem podpowiedzi co do tego silnika może to nieznany nikomu silnik i nikt nie wie jak go sprawdzić więc uważam temat za zamknięty za podpowiedzi dziękuję .
  • #8 05 Sep 2011 18:30
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Niech kolega wykaże trochę własnej inicjatywy .Było kilkanaście razy na forum jak sprawdzić taki silnik . Wystarczy poszukać .
  • #9 28 May 2012 15:30
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    odgrzebie temat bo mam podobny silnik i podobne objawy, a szukajka na pytanie "sprawdzanie silnikow komutatorowych pralek" nie daje jednoznacznej odpowiedzi :cry:

    Silnik (HXGN21.02) ma osiem przewodów: dwa do szczotek, dwa do czegos na osi (pewnie prądniczka lub inny czujnik prędkosci) i sześć cztery do uzwojeń stojana. Silnik mam na stole, pralka u znajomych w kuchni.
    No i mam pytanie jak sprawdzic ten silnik? Mam miernik uniwersalny i zasilacz 0-30V /5A DC
  • #10 28 May 2012 16:10
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Łączysz początek stojana z jedną ze szczotek . Koniec uzwojenia stojana i 2gą szczotkę 220V i silnik powinien się kręcić.
  • #11 28 May 2012 22:45
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Niestety, te cztery końcówki to dwa odrębne uzwojenia stojana o małym oporze (kilka omów pokazuje miernik uniwersalny - okolo 1-2 omy wiecej niż przy zetknieciu samych końcówek pomiarowych)

    Podpiąłem wiec do sieci na chwile (sekunda) same szczotki i silnik zakręcił ale z okolic komutatora walnęło żywym ogniem. Potem jeszcze raz i też na sekundę to tylko zaburczal i i zadymił. 8-O

    Po tym eksperymencie uzwojenia wirnika wydaje się wizualnie być OK a lekko okopcony i cieply był tylko komutator.

    Po podłączeniu do zasilacza pradu stalego ustawionego na 30V, napiecie spada do ok.15V (przy zwykłym zwarciu - do 0V), a pobór prądu wynosi 4,99A (tyle samo co przy zwarciu).
    Wirnik stawia opór przy kręceniu reką, a nawet potrafi sie sam obrócić o pare stopni przy niektórych położeniach.

    Na silnikach elektrycznych znam się słabo wiec liczę na życzliwą pomoc, ale potrafię też samodzielnie czytać ale jeszcze nie wiem co i gdzie miałbym przeczytać :?
  • #12 28 May 2012 23:03
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Adampio wrote:
    Niestety, te cztery końcówki to dwa odrębne uzwojenia stojana o małym oporze (kilka omów pokazuje miernik uniwersalny - okolo 1-2 omy wiecej niż przy zetknieciu samych końcówek pomiarowych)

    Podpiąłem wiec do sieci na chwile (sekunda) same szczotki i silnik zakręcił ale z okolic komutatora walnęło żywym ogniem. Potem jeszcze raz i też na sekundę to tylko zaburczal i i zadymił. 8-O

    Po tym eksperymencie uzwojenia wirnika wydaje się wizualnie być OK a lekko okopcony i cieply był tylko komutator.


    Tym sposobem prawdopodobnie spalił się wirnik.Po eksperymentach porponuję oddać silnik do specjalisty który się tym zajmuje.
  • #13 29 May 2012 00:43
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Dziękuje za konstruktywne rady, ale gdyby były łatwo realizowalne to ja bym nie był proszony o pomoc ;)
    Gdzie np. w Slonecznym Mieście Warszawie występują tacy specjaliści?

    A wracając do meritum to jak zdaniem Kolegi Adriana należało podłączyć ten silnik? To znaczy gdzie powinien być koniec, a gdzie początek stojana?
  • #14 29 May 2012 01:02
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Adampio wrote:


    Podpiąłem wiec do sieci na chwile (sekunda) same szczotki i silnik zakręcił ale z okolic komutatora walnęło żywym ogniem. Potem jeszcze raz i też na sekundę to tylko zaburczal i i zadymił. 8-O

    Odważny jesteś . Jeśli naprawdę była to sekunda , dwie , to nadzieja że wirnik cały .
    Adampio wrote:
    gdzie powinien być koniec, a gdzie początek stojana?

    Początek stojana faza , koniec stojana do jednej ze szczotek , druga szczotka zero.
  • #15 29 May 2012 01:08
    movzx
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Adampio wrote:
    jak zdaniem Kolegi Adriana należało podłączyć ten silnik?
    Chyba po polsku napisane:
    adrianarktos12 wrote:
    Łączysz początek stojana z jedną ze szczotek . Koniec uzwojenia stojana i 2gą szczotkę 220V

    Skoro podłączyłeś sam wirnik do sieci i zadymiłeś to teraz pewnie niewiele z tego zostało.
    Jeśli proste i konkretne wyjaśnienie nie dociera, to jest ryzyko że w następnym kroku zrobisz krzywdę już nie silnikowi ale sobie. Specjaliści występują jako zakłady zajmujące się przezwajaniem i naprawami silników. Google twoim przyjacielem.
  • #16 29 May 2012 01:59
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    movzx wrote:
    chyba po polsku napisane:
    adrianarktos12 napisał:
    Łączysz początek stojana z jedną ze szczotek . Koniec uzwojenia stojana i 2gą szczotkę 220V

    Skoro podłączyłeś sam wirnik do sieci i zadymiłeś to teraz pewnie niewiele z tego zostało.

    Jak napisałem są tam dwa uzwojenia. Mogę więc podlaczyć równolegle do szczotek: jedno uzwojenie, dwa na raz lub połączyć szeregowo oba i dopiero ten zespół podlaczyć rownolegle do szczotek, do których jak rozumiem mam podlaczyć 222 V. Bo z "po polsku napisane"-go może wynikać także że stojan ma byc połaczony szeregowo, to znaczy jeden przewod sieciowy do jednej szczotki, a drugi do wolnego końca stojana.

    A skoro niewiele pozostało to niczym nie ryzykuję. Dla uspokojenia przedpisców dodam ze silnik zlapałęmn ściskiem stolarskim do blatu, a podlącznie zrobiłem na samochodowych konektorkach zaciskanych uczciwa zaciskarką i izolowanych rurką termokurczliwą
    ;-)
    Za naprawę w pralki (jakis wiekowy Samusng) serwis chciał >300 zł + koszty części stad silnik trafił do mnie ;-)

    Dodano po 6 [minuty]:

    machefi wrote:
    Początek stojana faza , koniec stojana do jednej ze szczotek , druga szczotka zero.
    Wielki dzieki, jak już napisalem wyżej, teraz tez doszedłem do takiej interpretacji rady kol.Adriana. Tylko co z tymi dwoma uzwojeniami? W szereg?

    Dodano po 23 [minuty]:

    Pytanie pomocnicze dla zniesmaczonych moja dotychczasową niewiedzą: czy to może być silnik szeregowo-bocznikowy (skoro ma na stojanie dwa uzwojenia)?
  • #17 29 May 2012 13:25
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Kolejne doniesienie: nic się chyba nie spaliło!
    Po podłączeniu w szereg z wirnikiem jednego z uzwojeń stojana i zasileniu prądem stałym silnik się kreci, pobierając ok. 0.7 A. Startuje przy 4V i płynnie zwiększa prędkość wraz ze wzrostem napięcia do 30V (maksimum zasilacza). W tym samym czasie prądniczka tachometryczna płynnie zwiększa napięcie od 0.01 do 5.1V.
    Na drugim uzwojeniu stojana tak samo podłączony wirnik nie kreci się tylko jest w stanie zbliżonym do zwarcia.
  • #18 29 May 2012 15:18
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Nie chce mi się szukać w katalogu. Ale z tego co pamiętam to możliwe że to twoje drugie uzwojenie stojana to tylko wyłącznik termiczny. Sprawdź jaki prąd pobiera przy 220V. I czy pod obciążeniem nie staje, nie ciągnie iskry po komutatorze. Jesteśmy zniesmaczeni twoją ogromną wiedzą. Jak pisał kolega wyżej za chwile zrobisz sobie krzywdę. Co do pytania to nie jest silnik szeregowo boczny.
  • #19 29 May 2012 18:42
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    adrianarktos12 wrote:
    Nie chce mi się szukać w katalogu.
    Czy taki katalog jest gdzieś dostępny w Sieci? Bo mi sie chce ale na zapytania typu +motor +HXGN21* +diagram Wujek Gugiel odpowiada lekceważąco :(
  • #20 30 May 2012 10:04
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    adrianarktos12 wrote:
    Sprawdź jaki prąd pobiera przy 220V.
    Na 220V kręci jak szalony (co najmniej kilka raz szybciej niż na 30V DC). Pobór prądu zaczyna sie od ok. 2,8A przy rozruchu i po rozpędzeniu spada do ok. 0,7A. Pochodził tak parę razy po kilka minut i nie było słychać nic niepokojącego. Nauczyłem sie nawet sterować kierunkiem obrotów łacząc odpowiednio szczotki i uzwojenie.

    Quote:
    czy pod obciążeniem nie staje, nie ciągnie iskry po komutatorze

    Muszę wymyśleć jakieś obciążenie, bo koło pasowe ma postać rowkowanego wałka o średnicy 20-30mm i przy obrotach na 220V strach go dotknąć. Co sadzicie o hamulcu w postaci "ścisku" z dwóch kawałków drewna?
  • #21 30 May 2012 13:00
    adrianarktos12
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Powinien kolega dostać nobla z fizyki na udowodnienie teży iż kierunkiem obrotów silnika można sterować poprzez zmianę połączenia wirnika i stojana. A tak na poważnie poprostu weź kawałem deski o przyciśnij do koła pasowego z ''głową'' powinien prąd podskoczyć, zmniejszą się obroty ale nie powinien się zatrzymać.
  • #22 30 May 2012 23:54
    Adampio
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Wymyśliłem obciążenie: szczotka druciana w drewnianej oprawie. Uczciwa rączka i dość twarde drewno. Docisnąłem tę szczotkę drugą strona do walka pasowego aż zadymiło ale wirnik się nie zatrzymał choć zwołnil. Poboru prądu w tym stanie jeszcze nie mierzyłem

    Jedna szczotka przy biegu jałowym znacząco iskrzy: http://youtu.be/bRCDzJskrl4
    i to iskrzenie narasta po uruchomieniu do pokazanego stanu, a maleje pod obciążeniem (po przyhamowaniu wirnika)

    Czyli teraz pozostaje chyba tylko pytanie czy to iskrzenie nie za duże?
  Search 4 million + Products
Browse Products