Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Custom 50W Hi-gain Head by Recon

blurecon 02 Wrz 2011 21:48 8930 22
  • Custom 50W Hi-gain Head by Recon

    Witam!

    W tym pamiętnym dniu chciałbym wam przedstawić moją najnowszą, największą, najdroższą i zdecydowanie najlepszą konstrukcję w świecie lampowym(moim) – Custom 50W Hi-gain head! Całość z założenia ma przypominać artykuł, ponieważ starałem się w miarę dokładnie przybliżyć budowę.

    1. Założenia:

    Moc: ok 50W na lampach EL34 w układzie PP,
    Trzy kanały o prawie całkowicie oddzielnych łańcuszkach lampowych:
    - kanał Clean: kanał czysto fenderowski(z pierwszych konstrukcji Pana Leo Fendera)
    - kanał Crunch: w stylu Marshallowym, ale lekko zmieniony
    - kanał Lead: hi-gain w stylu Slo, ale ostro namieszany – kopia kanału lead z preamp’a CAE 3+se,
    Fx Loop projektu forum Triody,
    Cyfrowe sterowanie kanałami,
    Możliwość szybkiej zmiany poziomu głośności ,
    Spore możliwości kształtowania barwy i duża uniwersalność,
    Możliwie jak najwięcej upakować na pcb, zredukować liczbę przewodów,
    Wysoka jakość i estetyka,
    Wykorzystuje 9 lamp w tym aż 7 triod, dlatego muszą być ładnie widoczne bo dają dużo ciepłego światła.

    2. Obudowa:

    Chassis zostało wykonane przez profesjonalną firmę Vonart z Wrocławia. Cały projekt wykonałem w programie Autocad(3D + rzutnie). Materiał to blacha o grubości 1mm. Gdy chassis przyszło jakość wykonania mnie powaliła, jest idealne, pomalowane proszkowo na czarno i spełnia moje oczekiwania w 100% zdecydowanie polecam tą firmę. Niektóre otwory sam dowiercałem, gdyż nie do końca potrafiłem przewidzieć ich położenie przy projektowaniu.

    Buda to standard jak u mnie – 18mm sklejka liściasta klejona, okładana dermą, wraz z narożnikami z amptone.

    3. Płytki pcb:

    Płytka zasilacza, biasu, fx loopa, potencjometrów i sterowania cyfrowego są zaprojektowane i wykonane metodą termo transferu , w tym płytka potencjometrów ma swój ‘polygon’, dodatkowo ścieżki zostały pocynowane metodą bezprądową(preparat kupiłem gdzieś na wolumenie). Całe serce układu – płytka preamp’a została wykonana przez firmę Merkar (polecona przez kolegę pudla)według mojego projektu, jest dwuwarstwowa, z metalizacją, cynowaniem i soldermaską dwustronną – full wypas, niestety też za kosmiczną cenę 200zł, ale warto było – to przecież wzmacniacz dla mnie.

    4. Panel przedni:

    Piękny panel przedni według mojego projektu w autocadzie i później corelu wykonała firma MK Graphic, razem z przesyłką wyniosło mnie to 65zł.

    5. Cyfrowy system obsługi:

    To jedna z moich najbardziej autorskich części i jestem z niej dosyć dumny. Zainspirowany cyfrowymi wyczynami kolegi Pudla postanowiłem sam spróbować – wszystko jest obsługiwane małymi 5v przekaźnikami o układzie gasikowym opisanym przez Pana Toma. Przekaźniki i ledki są natomiast obsługiwane z oddzielnej płytki sterowania. Mózgiem jest tu mikrokontroler Atmega8 zaprogramowany w Bascomie oraz driver przekaźników ULN2803, który jest genialnym układzikiem, zastępuje wiele elementów na płytce. Generalnie zasada jest prosta nożny przełącznik zwiera na chwilę daną nóżkę Atmegi do masy powodując zmianę jej stanu z 1 na 0, co powoduje wysyłanie sygnału do drivera itp. Całość udało mi się dosyć dobrze upchnąć i zaprojektować – jest bezawaryjne i spisuje się świetnie, z tego też powodu dla mniej ogarniętych z tematem cyfrowym użytkowników mogę zamieścić schemat i wsad do proca, gdyż uważam, że ten układ jest niezłą alternatywą dla zwykłych układów logicznych no i jest bardzo uniwersalny – obsługuje od 1 do 8 przekaźników. Aha, cały system zasila oddzielny transformatorek wewnątrz obudowy.

    6. Zasilacz:


    No, zasilacz jak zasilacz, prócz standardowego zasilania siatek i anodowego ma oddzielne źródła napięć dla grup triod o różnych funkcjach. Kondensatory bez szaleństw, najpopularniejsze. Bezpiecznik od spodu siedzi. No i trochę nowszych trendów wprowadziłem, jak np. kondensatorki na mostku 10A.

    7. Końcówka mocy

    Tutaj zaczyna się już kombinowanie, przeglądając stronę Pana Toma rzucił mi się w oczy schemat inwertera i pętli sprzężenia z mesy ninety, spodobała mi się duża ilość ‘przełączników’ w tym do redukcji mocy. Także głównie to ten inwerter, przechodząc do lamp, tutaj już nie zastosowałem 6l6 jak w Mesie, a el34 – po prostu byłem ciekawy Brytyjskiego akcentu. Według datasheet’a, który mozolnie analizowałem punkt pracy lamp jest dobrany na 40-45W mocy(wystarczający hałas). Bias oczywiście z oddzielnego uzwojenia, zrobiony tak by można było go ustawić oddzielnie dla obu lamp. Trafko głośnikowe(jak i sieciowe z resztą) oczywiście od kolegi z forum – Kaki za które bardzo dziękuję bo spisują się wyśmienicie.

    8. Preamp:

    Tu najbardziej namieszałem, wszystko tak jak pisałem jest podobnie rozwiązane co w x88r z tym, że oczywiście łańcuszki kanałów inne – od Fendera i CAE3+se, biorąc pod uwagę to jak niewielu ludzi się podjęło kopiowania tego preampa (o ile ktoś w ogóle) oraz ilość różnych schematów jestem dumny z tego, że udało się(no po paru dniach walki z kanałem Lead). Całość na przekaźnikach, w tym aż 3! na samym kanale Lead. Dodatkowo trochę zmodyfikowałem tonestack’i pod siebie i parę innych elementów, napięcia na anodach lamp są prawie takie same jak w zwykłym x88r albo w przypadku kanału lead leciutko niższe(10-20V). Kolejna sprawa – tonestacki, postanowiłem zredukować ilość kabli i w rezultacie wszystkie potencjometry są na płytce pcb, co jest bardzo wygodne i przypuszczalnie ‘małoszumowe’. Triody siedzą w podstawkach wlutowanych w płytkę, żarzenie puszczone jest także po płytce, co w sumie jest bardzo dobrym rozwiązaniem – jedyny problem dotyczył pierwszego antyparazytu który był zbyt blisko ścieżki żarzenia co powodowało dokuczliwy szum. Kondensatory firmy WIMA, rezystory 0.6W z amptone. 90% przewodów ekranowane.

    9. Fx Loop

    Pętla efektów to mosfetowa pętla projektu kolegów z forum Triody. Niestety ze względu na strukturę preampa nie mogłem jej wpakować tam gdzie powinna być – jest dopiero za ostatnim wspólnym stopniem wzmocnienia w preampie, co zaowocowało problemami z głośnością itp. Jednak po żmudnych próbach udało mi się dobrać odpowiedni wejściowy rezystor i kondensatorek na bypassie dlatego pętla zachowała swoją przezroczystość.

    10. Podsumowanie:

    Na całą konstrukcję poszło ok 1500-1700zł, sporo, ale naprawdę jestem zadowolony z rezultatów i nic lepszego w tej cenie na 100% bym nie kupił, zawodowy sprzęcior. Podoba mi się to, że bardzo dużo różnych odmiennych barw udało mi się uzyskać na nim, najbardziej uniwersalny jest kanał crunch - dużo ciepła i bardzo fajna współpraca z efektem typu delay, udało mi się uzyskać coś w stylu Toto z lat 70-80’ co mnie bardzo cieszy, a i przy AC DC dało rade. Na kanale lead także można ciekawe brzmienia ukręcić, bardziej nowoczesne i gęste, ale też śpiewne, z takim charakterystycznym ‘przysianiem’ przy tłumieniu strun. Aczkolwiek wydaje mi się, że nie dało by się na tym ugrać cięższych odmian metalu bez boostera. Kanał clean to typowy fenderek i tak właśnie brzmi, razem z przystawką texas special w pozycji neck na moim stracie daje typową ‘szklaneczkę’, natomiast( i tu moje zaskoczenie) w pozycji middle i bardziej bridge zaczyna wysterowywać sygnał i się robi fajny naturalny overdrive w sam raz do szycia łagodnego spokojnego bluesiora. Tak jak pisałem wzmacniacz miał być i jest cholernie uniwersalny. Jego złożenie i doprowadzenie do stanu pełnej używalności zajęło mi ok 2 miesiące nie licząc oczekiwania na przesyłki. Co do minusów to muszę usprawnić program, tak by zapamiętywał ustawienie Fx Loopa(on/off) dla danego kanału, tak by na scenie było wygodniej i szybciej operować nim. Do pełni szczęścia potrzebuje jeszcze jakiś osłonek na kable z transformatorów bo przechodzą przez otwory w obudowie bez nich, ale będę w Warszawie niedługo to zakupię. Niestety też w ten projekt przelałem wszystkie swoje pomysły i dlatego teraz nie mam już pojęcia jaka będzie moja następna konstrukcja, no cóż.
    Oczywiście dodaję próbki dźwiękowe i proszę o ocenę oraz jak trzeba to o krytykę  Dziękuję też za pomoc w rozwiązywaniu problemów użytkownikom z forum Dioda Trioda i Elektroda 

    PS. To mój pierwszy DIY wystawiony na elektrodzie, dlatego mam nadzieję, że nić nie zrobiłem źle, w razie czego chętnie poprawię. Temat równolegle wystawiony i na forum Triody. Nie wiem też jak wynieść ten temat do działu akustyka na stronie głównej, dlatego życzliwego Moderatora prosił bym o to, o ile oczywiście zasługuję na to

    Galeria zdjęć:

    Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon
    Custom 50W Hi-gain Head by Recon Custom 50W Hi-gain Head by Recon ea:


    Fajne!
  • #2 03 Wrz 2011 01:00
    Optimus Prime
    Poziom 13  

    Nie drażnią Cię te wystające śruby mocujące transformatory? Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? Proponuję stosować śruby z płaskim łbem, stożkowe dziwnie tu wyglądają. Zmieniłbym jeszcze narożniki na te z "haczykami".

  • #3 03 Wrz 2011 07:52
    trance123
    Poziom 20  

    Optimus Prime napisał:
    Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? .


    Ludzie czy wy w ogóle czytacie opis czy od razu jedziecie z krytyka?

    Mega Ci to wyszło gdzie kupowałeś pokrętła na potencjometry ?
    Jak byś uzupełnił to o schematy pliki autocad itp myślę,że na pewno ktoś by się skusił zbudować kopię Twojej kopi ;]

  • #4 03 Wrz 2011 11:02
    blurecon
    Poziom 10  

    Wszystkie te pliki - schematy i rysunki mam na razie w niezłym chaosie, ale jak będzie wyraźny odzew, to przerobię i zamieszczę, dodatkowo czekam na wyjazd do studia by nagrać próbki:D

    Gałki kupiłem w Amptone.pl

  • #5 03 Wrz 2011 11:04
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    trance123 napisał:
    Jak byś uzupełnił to o schematy pliki autocad itp myślę,że na pewno ktoś by się skusił zbudować kopię Twojej kopi ;]


    A za tydzień kilka gotowych egzemplarzy paru cwaniaczków wystawiłoby na Allegro...

    Ciekawy projekt, niezłe wykonanie. Prócz kilku drobnych niedociągnieć w oklejeniu dermą w zasadzie nie ma do czego się przyczepić.

  • #6 03 Wrz 2011 13:02
    Optimus Prime
    Poziom 13  

    trance123 napisał:
    Optimus Prime napisał:
    Dlaczego nie zamontowałeś gumowych przelotek do przewodów? .


    Ludzie czy wy w ogóle czytacie opis czy od razu jedziecie z krytyka?


    Ludzie czytają i zastanawiają się dlaczego nie można było ich dać od razu skoro to takie drogie przedsięwzięcie?!

  • #7 03 Wrz 2011 13:34
    398216
    Usunięty  
  • #8 03 Wrz 2011 17:10
    blurecon
    Poziom 10  

    Optimus Prime - problem był jedynie z dostępnością, a nie będę wydawał 10zł za przesyłkę przelotek za 20gr...

    dj-MatyAS -> próbki nagram jak tylko umówię się z kumplem w jego studiu i na pewno je tutaj zamieszczę. Headzik gra z kolumną 2x12' na Eminence Legend'sach kolumna wymiarowo robiona pod kolumny 2x12 firmy custom audio electronics. Dziękuję za uznanie.

  • #9 03 Wrz 2011 17:16
    kamilelektryk
    Poziom 11  

    Mógłbyś coś więcej napisać o przednim panelu? Co to za materiał, co i jak było z nim zrobione?
    Projekt całości robi wrażenie:)

  • #10 03 Wrz 2011 18:08
    blurecon
    Poziom 10  

    Materiał to Laminat grawerski, grawerka laserowa, całość to taki biały arkusz, pokryty z wierzchu warstwą czarną, którą laser wypala pozostawiając właśnie białe napisy, ale są różne kombinacje, najlepiej odwiedzić stronę http://www.mkgraphic.pl/ tam mają całą ofertę przedstawioną, niby pisze o całych wielkich arkuszach na zamówienie, ale dla mnie jedną sztukę, gdy pisałem mejlowo spokojnie zgodzili się zrobić.

  • #11 03 Wrz 2011 20:42
    kamilelektryk
    Poziom 11  

    A otwory w tym laminacie też oni wycinali laserem, czy już sam wierciłeś?

  • #12 03 Wrz 2011 21:06
    blurecon
    Poziom 10  

    Nie wiem czy wiercone czy laserowo wybijane ale w każdym razie nie ja tylko firma także.

  • #13 04 Wrz 2011 13:43
    kamilelektryk
    Poziom 11  

    A gdzie można posłuchać próbek dźwiękowych?

  • #14 05 Wrz 2011 13:50
    przemo-lukas
    VIP Zasłużony dla elektroda

    dj-MatyAS napisał:
    Pomijając kwestię przelotek i śrub - Jestem zszokowany.

    Podzielam Twoje zdanie. Konstrukcja robi naprawdę pozytywne wrażenie. Sam z wielką chęcią bym jej posłuchał. Tym bardziej, że i towarzystwo w postaci głośników Eminence też jest zacne. Szczerze gratuluję.

    P.s.
    Nie jest to forum fotograficzne, ale mam radę. Jeśli robisz fotografie ze statywu (lampy nocą), zmień czułość na mniejsze wartości. ISO 1600 w canon 450 daje duże szumy. Możesz zmniejszyć wartość przysłony i ISO ustawić na 400, efekt będzie o wiele lepszy.

  • #15 05 Wrz 2011 17:30
    blurecon
    Poziom 10  

    Dziś postaram się umówić na wizytę w studio i nagram jak najszybciej. Dźwięk na prawdę jest bajeczny, który kanał by nie wybrać to powala mnie... No ale to moja opinia. W środę mój dawny nauczyciel gitary mnie odwiedzi, a on jest kapitalnym muzykiem sesyjnym i na pewno ma bardziej wyrobiony słuch muzyczny niż ja, zobaczymy co on powie.

  • #16 05 Wrz 2011 17:33
    kris16
    Poziom 13  

    Gratulacje pierwszego diy na elektrodzie.
    Chyba najmocniejszy wzmacniacz lampowy jaki widziałem.
    Estetyka projektu jest na najwyższym poziomie układ kabli ładnie rozplanowany ogólny brak chaosu w środku .Gdybym nie wiedział że to diy to powiedział bym produkcja seryjna.
    Teraz kilka pytań:
    1.Gdzie sprzedają takie transformatory z ekranami ?
    2.Czy uważasz ten projekt za trudny ?
    3Ile cię kosztował transformator głośnikowy ?

  • #17 05 Wrz 2011 17:54
    blurecon
    Poziom 10  

    1. Takie transformatory sprzedaje kolega z forum Triody - Kaka
    2. Projekt nie jest trudny, jest umiarkowany, za to jest skomplikowany, ze wzg na ilość lamp, equalizerów i co za tym idzie kontrolę zmiany tych kanałów
    3. 110zł to kopia TG z JTM45, tutaj jest reklama: http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=16957 (jeśli to nie na miejscu na tym forum to proszę o usunięcie).

    Co do zdjęć to robi je mój brat:D tamto było faktycznie takie sobie, ale już tutaj jest nieźle:

    Custom 50W Hi-gain Head by Recon

  • #18 05 Wrz 2011 20:40
    kris16
    Poziom 13  

    Teraz nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie.
    Gdzie mogę dostać taką siatkę na maskownicę jak ta przedstawiona we wzmacniaczu ?

  • #19 05 Wrz 2011 20:57
    blurecon
    Poziom 10  

    Na allegro, wpisz hasło 'siatka romb' :D

  • #20 06 Wrz 2011 00:14
    kamil.b
    Poziom 11  

    Przyznaję - konstrukcja lepiej niż zacna.

    Mam pytanie dot obudowy - jakie mniej-więcej były koszta wykonania części blaszanej? Bo przymierzam się do przełożenia mojego wzmacniacza, a wiem, że jak zacznę dłubać w blasze - fatalnie się to zakończy :)



    PS. Dot foto. Do robienia fotek, nawet w fatal warunkach oświetleniowych polecam: Aparat stawiamy na statywie, jeżeli nie ma - to na czymkolwiek stabilnym, ISO:100-200, przesłona dla zbliżeń: F8-10 (chyba że chcemy "artystyczne rozmycia" - wtedy jak najmniejsza). Samowyzwalacz najlepiej z opóźnieniem ok 2-3sek (aby drgań nie było widać).

    Moderowany przez przemo-lukas:

    Z exif wynika, że fotografie "nocne" są właśnie wykonywane ze statywu (czasy 30sek) natomiast w ostatniej jest ISO = 100, f/10, 30 sek. I nadal szum, klapnięcie lustra nie daje takiego efektu. Dziwne.
    Zacząłem wątek fotograficzny i właśnie w tej chwili pragnę go zakończyć. Bardzo proszę od tej pory wypowiadać się tylko i wyłącznie na temat konstrukcji.

  • #21 06 Wrz 2011 16:42
    blurecon
    Poziom 10  

    Koszt obudowy razem z proszkowym malowaniem na czarno z blachy 1mm razem z przesyłką wyszło niespełna 200zł, ale zaznaczam, że to koszty przy dostarczeniu projektu w autocadzie, z innych plików wyjdzie drożej.

  • #22 09 Wrz 2011 16:35
    R4f4l
    Poziom 11  

    Nie wzbudza Ci się oni nie szumi? z reguły pierwsze stopnie we wzmacniaczach hi-gain powinny być ekranowane.

  • #23 09 Wrz 2011 17:08
    blurecon
    Poziom 10  

    Nie, nie wzbudza się w ogóle no i szumi tak jak każdy lampowy hi-gain, lekko, ale zupełnie nie przeszkadzająco, próbowałem ekranować tą lampę, ale nie redukowało to szumu, dlatego zostało tak jak jest.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME