X

Kompresor tłokowy na sprężarce Jelcz 2-cyl.

Test Driver Skoda 13 Sep 2011 14:55
  • #1 13 Sep 2011 14:55
    Test Driver Skoda
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Chciałem przedstawić mój kompresor podczas budowy. Ma to być urządzenie do drobnych prac w domu. Wszystko jest okey, oprócz jednej rzeczy.

    Dane kompresora:

    Silnik 3F (380V) 1,5 kW 1420 obr/min
    Sprężarka: Jelcz 2 cylindrowa pojemność skokowa 424 cm3, głowica chłodzona wodą, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 48 mm

    Poniżej zamieszczam dane sprężarki i zdjęcia.
    http://www.sklep.wit-mot.pl/product/image/1590/1_7a1eaf5ed0d3.jpg
    http://asmot.bydgoszcz.pl/img/p/219-762-thickbox.jpg
    http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/602_04.pdf (Typ 3)

    Koło na silniku: 100 mm
    Koło na sprężarce: 170 mm

    Obroty na sprężarce = 835 obr/min.

    Pasek 17 mm.

    Jest taki problem, że sprężarka przed wymianą pierścieni trochę pluła olejem, stąd zostały w niej wymienione pierścienie w obydwóch tłokach. Zarówno po wymianie jak i przed (po jest trochę lepiej, mniej pluje olejem) sprężarka napełnia zbiornik 50 litrowy do 4 bar w czasie 7 minut i 27 sekund...

    Oleju nalałem 1,8l (to jest tyle, że gdy tłok jest w górnym położeniu górna panewka na korbowodzie jest jeszcze cała zanurzona w oleju), podczas pracy olej ten cofa się do zbiornika. Wydaje mi się, że poziom oleju sam się wyrówna do odpowiedniej wartości stąd na razie wybija do zbiornika gdyż jest go za wiele.

    Silnik podczas pracy prawie wcale się nie nagrzewa, stąd wnioskuje że nie jest za mały dla tej sprężarki. O poślizgu paska również nie ma mowy. Szczelność połączeń zachowana, nic nie syczy, nie czuć wydobywającego się powietrza. Manometr stale wskazuje jedno ciśnienie, gdy sprężarka jest zatrzymana.

    W przypadku braku zaworu zwrotnego, powietrze ze zbiornika cofało się poprzez filtr ssawny (widać na zdjęciu), przez który sprężarka pobiera powietrze z atmosfery... Próbując zatkać go dłonią powietrze zbierało się a potem uciekało. Poniższe zdjęcie przedstawia moją sprężarkę na zbiorniku powietrza. Gdy jest zamontowany zawór zwrotny, już tego nie ma.

    Kompresor tłokowy na sprężarce Jelcz 2-cyl.

    Moje pytanie: Co jest przyczyną tak słabego sprężania powietrza? Czy te zaworki w głowicy mogą być za to odpowiedzialne? Wymieniając pierścienie tłokowe, gładź cylindra nie posiadała większych rys, ubytków materiału itp itd.
    Z obserwacji wiem, że taka sprężarka zbiornik 50 litrowy powinna nabić w czasie o połowę krótszym i to jeszcze do wyższego ciśnienia...

    Jeżeli ktoś ma jakiś pomysł proszę o swoje zdanie na ten temat.
  • #2 13 Sep 2011 18:24
    630176
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Dlaczego zrobiłeś jej tak małe obroty skoro dopuszczalne to 1400 obr/min?
  • #3 13 Sep 2011 19:28
    Test Driver Skoda
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dlatego, że sprężarka jest smarowana rozbryzgowo a nie ciśnieniowo jak w silniku, poza tym zwiększone obroty nie wpływają korzystnie na jej trwałość.
  • #4 13 Sep 2011 22:27
    Mistrzunio1991
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Z tego PDFa co podesłałeś wynika ze sprężarka powinna nabić ten Twój zbiornik do 4bar przy 800obrotach gdzieś w minutę. Zapewniasz jej chłodzenie? skoro pierścionki są nowe i cylinder jest ok to nie pozostaje Ci nic innego jak zaworki.
  • #5 14 Sep 2011 19:38
    Test Driver Skoda
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    No właśnie dzisiaj wymontowałem z głowicy zaworki.
    Po ich wymyciu w benzynie ekstrakcyjnej i złożeniu do kupy, zbiornik 50L nadmuchały do 4ech Bar w czasie 1 minuta i 30 sekund, czyli znaczna poprawa i to dobry wynik. Dokładnie nie jestem w stanie powiedzieć co poprawiło ich działanie, były trochę zaolejone, teraz są czyste i poprawę widać od razu. Nie wiem czy w przypadku nowych zaworków czas ten mógłby się skrócić ale niech nawet będzie tak jak jest.
    Niestety po kilku minutach pracy urwały się gwinty mocujące zaworki które sterują przepływem powietrza już do sprężarki (czyli jakby to powiedzieć te które napełniają zbiornik a nie te które zasysają powietrze z atmosfery). To są te nakrętki na głowicy, na zdjęciu zasłania je ten zielony wąż. Urwał się kawałek długiej śruby i w związku z tym razem z nakrętką odpadła ta część.
    Chłodzenie wodne głowicy jest zapewnione, mimo tego ciągle szukam małego wiatraczka na tył aby dodatkowo dmuchał na użebrowane cylindry i częściowo na wąż zbrojony teflonowy.
  • #6 15 Sep 2011 13:27
    sebol*
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Test Driver Skoda wrote:

    Oleju nalałem 1,8l (to jest tyle, że gdy tłok jest w górnym położeniu górna panewka na korbowodzie jest jeszcze cała zanurzona w oleju),
    No co ty... Przecież to będzie rzygać olejem nawet po kapitalnym remoncie przy takiej jego ilości...
    Test Driver Skoda wrote:
    Dlatego, że sprężarka jest smarowana rozbryzgowo a nie ciśnieniowo jak w silniku, poza tym zwiększone obroty nie wpływają korzystnie na jej trwałość.
    I jak zrobiłeś to smarowanie rozbryzgowe ? Nalałeś tylko oleju do środka ? Porobiłeś czerpaki na korbowodach ? Nawierciłeś chociaż jakieś otwory nad łożyskami głównymi wału (i tak to plaster na ranę) ? Jak zrobiłeś odpowietrzenie ? Wstawiłeś pierścień uszczelniający na wale ?
  • #7 15 Sep 2011 21:21
    Test Driver Skoda
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam zbiorniczek wyrównawczy, do którego wybija olej gdy jest go za dużo. Co jakiś czas zlewam go do butelki, mam nadzieję, że po jakimś czasie poziom się wyrówna, co widać już teraz.
    Nie nawiercałem nic, gdyż kilka znajomych osób ma bardzo podobne sprężarki i działają bez zarzutu, smarowane w taki sam sposób jak moja.
  • #8 15 Sep 2011 21:59
    alvar4
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Szkoda, że nie zrobiłeś smarowania ciśnieniowego. Znacznie wydłużył byś żywotność agregatu i nie miał byś problemu z wywalaniem oleju. Jak będziesz używał okazyjnie to parę lat pochodzi ale do codziennej pracy i pod dużym ciśnieniem to raczej wypuka panewki w niedługim czasie. Oleju za dużo nalałeś, moim zdaniem powinno być poniżej osi wału. Gdybyś przerobił korbowody i nawiercił otwory, tak jak koledzy radzili wcześniej, to poprawiło by znacząco smarowanie.
  Search 4 million + Products
Browse Products