Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.
Autor
Wiadomość
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#1 Post autora tematu 29 Lis 2004 15:32   

Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Pytanie dotyczy akumulatorów nowych, jak i starszych. Jak prąd ładowania jest dla nich najlepszy ?? (dwu-połówkowy, impulsowy, stały-wygładzony).
Grzebałem troszeczke po tym forum i na to pytanie nie znalazłem odpowiedzi, również na to "dlaczego schematy prostowników zamieszczonych w necie mają napięcie ładowania do 16V a nawet 16.8V"??(pytanie na forum elektrody z roku 2003 na które nikt nie odpowiedział, czyżby nikt nie wiedział?). Dla ołowianych (samochodowych 12V) wskazane jest do 14.2V, później im większe napięcie, tym szybciej skraca się ich żywotność.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
ger56
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 13 Paź 2004
Posty: 317
Miasto: Gliwice

Post#2 29 Lis 2004 23:45   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


max napiecie ladowania to 14,5V niezaleznie jaki aku, mysle ze najkorzystniejszy jest dwupolowkowy, pozdrawiam
Powrót do góry
   
sigi
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 25 Kwi 2004
Posty: 2141

Post#3 30 Lis 2004 01:06   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


!4,5V to napięcie ładowania w samochodzie. Ładowanie akumulatora prostownikiem musi dochodzić do 16,5V i prostowniki są do tego przygotowane fachowo.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#4 Post autora tematu 30 Lis 2004 01:14   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Bez obrazy, ale poszukuje pewnych odpowiedzi. Nie może zawierać czego takiego jak: chyba,myślę,uważam,podejżwam, itd. Przeczytałem kilkanaście artykułów na temat akumulatorów ołowianych i prostowników. Wszystkie artykuły pochodziły z czasopism , a takie informacje traktuje za mało wiarygodne. Nowy akumlator (pierwsze ładowanie) max napięcie końcowe 13.8V, późniejsze ładowania najlepiej do napięcia końcowego 14.2V chodź producenci zezwalają do 14.4V. Ładowanie prądem dwupołówkowym i max prądem nie przekraczającym 1/10 pojemności akumulatora, czyli dla 45Ah będzie to prąd 4.5A. Dużo źródeł potwierdza tę wersje. Niestety nic na temat prądu.
W jakimś czasopiśmie z roku bodajże 98 znalazłem wiadomość że starsze akumulatory najlepiej traktować prądem stałym (wygładzonym)
W necie są schematy prostowników impulsowych (prostowanie niapięcia zmiennego przez mostek, następnie jakiś układ generujący impulsy który steruje bazą tranzystora i dopiero akumulator.)
No i nareszcie dwupołówkowy (aktualnie takim ładuje akumulator).

Chciał bym, aby wypowiedziały się osoby które wiedzą coś więcej na ten temat.

PS.
Akumlator to dziwna żecz i jeszcze nie dokońca zbadana, więc krytyka też może być :)
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 30 Lis 2004 01:14   





Powrót do góry
   
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#5 Post autora tematu 30 Lis 2004 01:27   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Pisałem w/w odpowiedż i "sigi" odpowiedział w między czasie.
Moje pytanie głównie jest o prąd władowania a nie o napięcie.Skoro już napisałeś o napięciu ładowania to uzasadnij mi "sigi" dlaczego napięcie ładowania z prostownika "misi dochodzić do 16.5V" skoro z alternatora w samochodzie jest ładowanie 14.5V , a producent zaleca max 14.4V ??

Tak na marginesie. Napięcie ładowania z alternatora nie przekracza 14.4V, jeżeli jest wyższe, jest uszkodzony stabilizator napięcia.

Jako ciekawostke podaje.
Po odpaleniu silnika (energia zużyta na rozruch przez rozrusznik), akumulator ładowany jest przez kilkanaście sekunt prądem ponad 20A!! (mam założony amperomież w aucie).

Pozdrawiam
Powrót do góry
   
sigi
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 25 Kwi 2004
Posty: 2141

Post#6 30 Lis 2004 01:38   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Producent pisze o ładowaniu w samochodzie a nie prostownikiem. Prąd po uruchomieniu auta mnie nie interesuje, ważne jest napięcie. Alternator może dać w zależności od stanu akumulatora dużo więcej niż 20A. Są alternatory powyżej 120A.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
axxx
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 07 Sty 2004
Posty: 3134

Post#7 30 Lis 2004 02:06   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Witam!!!
Dla dobra akumulatora bezpieczniej jest ladowac malym pradem nawet z rzedu 0,5 A ale wowczas czas ladowania ogromnie sie wydluza w zaleznosci od pojemnosci aku. Rodzaje prostownikow to czy sa to jedno czy dwupolowkowe tez nie maja tu wiekszego znaczenia gdyz jest to tylko charakterystyka pradowa bardziej lub mniej wygladzony prad staly.
Szanowanie akumulatora w samym pojezdzie to rzecz najwazniejsza jezeli tak jest to nie ma potrzeby ladowania akumulatora prostownikiem.
Powrót do góry
   
sigi
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 25 Kwi 2004
Posty: 2141

Post#8 30 Lis 2004 02:24   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Ładowanie akumulatora prostownikiem jest wskazane, akumulator zamontowany w samochodzie jest po jakimś czasie coraz słabszy. Doładowanie akumulatora jest zalecane i wskazane.

Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
Gerri
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 26 Cze 2004
Posty: 2335
Miasto: Limerick

Post#9 30 Lis 2004 11:11   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


To teraz ja.
Alternator nie może mieć ustawionego zbyt wysokiego napięcia, gdyż z uwagi na wysoką wydajność prądową spowoduje mocne nagrzewanie się akumulatora a nawet gotowanie elektrolitu i związanie z tym wykruszanie płyt (czarny elektrolit) oraz ich wykrzywianie. Prostowniki z uwagi na mniejszą wydajność prądową mogą napięcie ładowania mieć na wyższym poziomie ponieważ mały prąd nie spowoduje nadmiernego nagrzewania akumulatora. Takie ładowanie (małym prądem- niecały amper- i przy wyższym napięciu ładowania) jest korzystne zwłaszcza dla akumulatorów zasiarczonych.
Kształt prądu: Dla prawidłowego przebiegu odsiarczania korzystne jest cykliczne ładowanie/rozładowanie. Najprostszy układ wygląda tak, że klemy akumulatora zwieramy opornikiem i do tych klem doprowadzamy prąd wyprostowany "jednopołówkowo". Ładowanie przebiega tak: w fazie przewodzenia diody prąd biegnie przez akumulator i opornik, w fazie zatkania diody prąd z akumulatora biegnie przez opornik w drugą stronę i następuje rozładowanie. Prąd rozładowania powinien stanowić ok. 1/10 prądu ładowania.

Załączniki:
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 30 Lis 2004 11:11   





Powrót do góry
   
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#10 Post autora tematu 30 Lis 2004 13:26   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Po rannych poszukiwaniach, znalazłem trochę informacji pod tym linkiem
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic152383.html
Również tam znalazłem na ładowanie akumulatora powyżej 14.4V.
"Bo według producentów akumulatorów nie należy przekraczać napięcia ładowania 14,4V. Dalsze podwyższanie napięcia powoduje niepotrzebne gazowanie akumulatora i w efekcie jego zasiarczenie. A to prowadzi do zmniejszena pojemości i szybszego zużycia a nawet zniszczenia. " - wiadomość napisał "hefid".

Skoro akumulator to tak źle znosi , dlaczego są prostowniki które ładują aż do 16.8V ???
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 30 Lis 2004 13:26   





Powrót do góry
   
Jurgen40
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 19 Kwi 2003
Posty: 278
Miasto: dolnośląskie

Post#11 30 Lis 2004 20:33   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Bardzo dobre do ładowania aku byly prostowniki selenowe za względu na swoją charakterystykę . Podobnie zachowują się prostowniki tyrystorowe , w których można ustawić stosunek prądu ładowania do prądu rozładowania . Kiedyś zbudowałem taki prostownik na podstawie opisu z Radioelektronika i działa do dzisiaj ( i to kilka egzemplarzy ) . Transformator 24V- więc łatwo dostępny (np.bezpieczeństwa) , automatyka ładowania ( po osiągnięciu właściwego napięcia doładowuje tylko akumulator impulsami prądu ) . Nie pamiętam nr "Re" ale to chyba lata 80' , był tam dokładny opis .
Powrót do góry
   
pelek
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 305

Post#12 30 Lis 2004 22:06   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


na początek mam jedną uwagę : akumulator nie jest ładowany napięciem tylko prądem.stąd też wynika cała reszta o której piszecie.jeżeli podwyższymy napięcie na zaciskach okumulatora to wzrośnie prąd ładowania.jeżeli przyjmiemy, że akumulator ma średnio 12,5 volta a ładujący alternator podwyższy to napięcie do 14 volt to w końcu dojdzie do tego ,że prąd płynący na odcinku alternator - akumulator będzie praktycznie prądem konserwującym.i tak możemy sobie jeżdzić cały czas.zwiększenie napięcia do 16-17 volt w prostownikach powoduje po prosty jego szybsze ładowanie.brak różnicy potencjałów nie powoduje przepływu prądu !.zwarzcie że producenci używają stwierdzenia " ładowanie przeprowadzać prądem o wartości 1/10 pojemności w czasie 10 godz.
powyższe nie dotyczy prostowników impulsowych itp.
a kształt napięcia? alternator ma z reguły 6 diod prostowniczych co na wykresie nie za bardzo przypomina prostownik jednopołówkowy
Powrót do góry
   
ger56
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 13 Paź 2004
Posty: 317
Miasto: Gliwice

Post#13 30 Lis 2004 22:42   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


nie zgadzam sie ze prostownik powinien dawac wiecej niz 14,5V , prad 0,1 pojemnosci to warunki idealne nie do spelnienia w samochodzie, na pewno mniejszy prad w dluzszym okresie jest korzystniejszy dla aku, charakterystyka napieciowa lub pradowa nie ma wiekszego znaczenia, pozdrawiam
Powrót do góry
   
pelek
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 305

Post#14 30 Lis 2004 23:53   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


o prądzie 1/10 pojemności napisałem w stosunku do prostowników a nie samochodów.przeczytaj jeszcze raz.natomiast to , że nie zgadzasz się ,żeby prostowniki dawały większe napięcie niż 14.5volt i tak nie zmienia faktu ,że dają one więcej.
Powrót do góry
   
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#15 Post autora tematu 01 Gru 2004 00:52   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Skoro napięcie im większe tym szybciej ładuje się akumulator, to może można go ładować 24V ?? Zrobiłem prowizoryczny prostownik który z trafa dostaje 2X12V i prostują go dwie diody. Końcowy prąd dwupołówkowy. Przy napięciu 14.4V, amperomierz wskazuje prąd ładowania 2A. Tak więc wcale nie jest to mały prąd przy tym napięciu. Akumulator zachowuje się podobnie jak kondensator. Naładowany podnosi napięcie. Co w takim razie z przeładowaniem akumulatora ??
Powrót do góry
   
Gerri
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 26 Cze 2004
Posty: 2335
Miasto: Limerick

Post#16 01 Gru 2004 10:46   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


power napisał:
nie należy przekraczać napięcia ładowania 14,4V. Dalsze podwyższanie napięcia powoduje niepotrzebne gazowanie akumulatora i w efekcie jego ZASIARCZENIE (podkr. Gerri). A to prowadzi do zmniejszena pojemości i szybszego zużycia a nawet zniszczenia. " - wiadomość napisał "hefid".



To są /przepraszam/ale jakieś bzdury (?)

Wielokrotnie odzyskiwałem akumulatory mocno zasiarczone (np. niedługo śmigane, ale auto dłuższy czas stało nieużywane) Ładowanie konwencjonalne, z napięciem końcowym 14,4V nie dawało praktycznie żadnych efektów, prąd ładowania spadał do ułamka Ampera i maszyna się wyłączała. Dopiero ładowanie z podwyższonym do ok. 16,5-17V napięciem powodowało wzrost prądu do ok. 0,5-1A i umożliwiało ładowanie. Ponieważ w czasie ładowania oporność wewnętrzna akumulatora maleje należało jedynie kontrolować żeby prąd nadmiernie nie wzrosnął i żeby wskutek tego nie wzrosła temperatura elektrolitu. I co najważniejsze akumulator w tym procesie się ODSIARCZAŁ! Odzyskiwał niejednokrotnie prawie 100% pojemności! (Oczywiście dla akumulatorów "niezajechanych" które mają często wykruszone płyty, a cele też zużywają się nierównomiernie) Jak więc widać z powyższego przykładu mylne jest wyliczenie że przy 14,4V akumulator bierze 2A z prostownika. Wielkość prądu będzie zależna od pojemności akumulatora, stanu jego naładowania, stopnia zasiarczenia, i oczywiście od napięcia ładowania.
Powrót do góry
   
Gmedza
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 149
Miasto: Ryn

Post#17 01 Gru 2004 20:56   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


(student V chemii zawód wykonywanyel. samochodowy)
Literatura naukowa na temat ogniwa ołowiowego podaje wartości przybliżone, nie podaje się że np. prąd ładowania powinien być tyle a tyle. Każdy akumulator jest inny i powinniśmy stosować się do zaleceń tych którzy go projektowali i budowali.
Co do najlepszego ładowania akumulatora proponuję zbudować -kupić(tylko czy warto) prostownik inteligentny. tzn taki który ładuje i rozładowuje. Proces ładowania odbywa się prądem stałym wygładzonym, przez ok 2-10sek a następnie następuje rozładowanie przez 1-3sek. Sumaryczny ładunek jest oczywiście na korzyść ładowania. Takie ładowanie o wiele przedłuża żywotność ogniwa. Jeżeli kogoś interesuje dlaczego proszę pytać.
Powrót do góry
   
Gmedza
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 149
Miasto: Ryn

Post#18 01 Gru 2004 21:07   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


(student V chemii zawód wykonywanyel. samochodowy)
Literatura naukowa na temat ogniwa ołowiowego podaje wartości przybliżone, nie podaje się że np. prąd ładowania powinien być tyle a tyle. Każdy akumulator jest inny i powinniśmy stosować się do zaleceń tych którzy go projektowali i budowali.
Co do najlepszego ładowania akumulatora proponuję zbudować -kupić(tylko czy warto) prostownik inteligentny. tzn taki który ładuje i rozładowuje. Proces ładowania odbywa się prądem stałym wygładzonym, przez ok 2-10sek a następnie następuje rozładowanie przez 1-3sek. Sumaryczny ładunek jest oczywiście na korzyść ładowania. Takie ładowanie o wiele przedłuża żywotność ogniwa. Jeżeli kogoś interesuje dlaczego proszę pytać.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Gru 2004 21:07   





Powrót do góry
   
power
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 22 Maj 2003
Posty: 234

Post#19 Post autora tematu 02 Gru 2004 09:20   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Mnie interesuje, przy takum ładowaniu jak ty podałeś. Jaki prąd rozładowania na czas 1-3s ?? Zakładając że ładuje akumulator 45-60Ah prądem 2.5-3A (wygładzony)
Powrót do góry
   
Gmedza
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 29 Lis 2004
Posty: 149
Miasto: Ryn

Post#20 13 Gru 2004 23:11   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Prąd rozładowania powinien być w miarę spory - porównywalny do prądu ładowania. Wydaje się najlepszym stosunkiem ładunku wpływającego do wypływającego ok. 5:1 . Wymuszanie zmiany kierunku przepływu prądu ma za zadanie równomiernego odtwarzania się okładzin w celach akumulatora. Zbyt dużu prąd powoduje bardzo szybką redukcję ołowiu ( czyli ołów rozpuszczony w elektrolicie osadza się z powrotem na płytce). Może to powodować z czasem nierównomierne powieżchnie okładzin (kratery, zgrubienia, wygięcia okładziny) I co za tym idzie po krótkimczasie szybko ładowany akumulator nie nadaje się do użytku.
Z teoretycznego punktu widzenia najżywotniejsze akumulatory powinny być ładowane małym prądem. Układy prostownicze są swoistym kompromisem pomiędzy ceną, czasem i nerwami użytkownika.
Pozdrawiam.
Powrót do góry
   
danek16
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 27 Paź 2004
Posty: 208
Miasto: Warszawa

Post#21 28 Gru 2006 20:40   

Re: Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.


Witam! ja mam taki problem z akumulatorem: Mianowicie mam akumulator który ma 1 rok, jednak niestety ma on czarny elektrolit (akumulator jest na gwarancji tylko nie jestem pewien czy gwarancja uznaje czarny elektrolit). Akumulator stracił moc, mimo że gęstość elektrolitu jest w normie. Czy da sie cos z tym zrobić? jest szansa ze można cos zrobić żeby mi uznali akumulator na gwarancji i najlepiej wymienili?? przy ładowaniu akumulatora napięcie dochodzi do 16 V i ładuje prądem ok 0,5 A. Ładowanie alternatora mam ok 13.8 V wiec troche mało. Prosił bym o odpowiedzi. pozdrawiam
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Akumulator Pb (samochodowy) - ładowanie.
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Akumulator samochodowy (11)
Akumulator samochodowy a mróz (26)
zasiarczony akumulator samochodowy (24)
Niepodłączony akumulator samochodowy (7)
Klakson samochodowy na akumulator (9)
Akumulator samochodowy - rozładowywuje się (11)
akumulator samochodowy bez elektrolitu (17)
Akumulator samochodowy: testy, co kupić (3)
Akumulator - ładowanie prostownikiem (8)
akumulator,ładowanie, itp (10)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.093 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony