X
  • #1 01 Oct 2011 20:26
    rogalkr
    Level 6  
    Helpful post? (0)
    Pierwszy post tak więc witam wszystkich. Do rzeczy. Spalony silnik i postanowiłem sam go przewinąć po usłyszeniu w najbliższym zakładzie kwoty 500 zł. Ostatni raz robiłem coś takiego na zajęciach praktycznych w szkole 14 lat temu i był to jedyny kontakt z przewijaniem silników i stąd prośba o pomoc. Rozkręciłem popatrzyłem co i jak tam jest i tak:
    -żłobków 36
    -zwoi 30 na cewkę 60 zwoi w żłobku
    -średnica drutu nawojowego 1,25
    -na tabliczce miał trójkąt ale w puszcze podłączeniowej miał wszystkie 6 końcówek tak więc myślę że potrzebował rozruchu gwiazda/trójkąt ze względu na pracę (bąk do rozdrabniania zboża)
    Uzwojenia wyglądają tak że każda faza ma 12 cewek nawiniętych w taki sposób że tworzą 4 potrójne uzwojenia (małe, średnie, duże) postaram się to rozrysować i pokazać.Cewki są tak ułożone że duże cewki są w tym samym żłobku.Wejścia lub wyjścia zaczynają się na wewnętrznej małej cewce z "lewej" zakręcają w prawo przechodzą na średnią potem na dużą i z dużej na dużą położoną w tym samym żłobku po "lewej". Wiem chaotycznie to brzmi ale jak będzie rysunek to więcej będzie widać . Po rozrysowaniu wszystkich połączeń na kartce poznaczyłem sobie na liniach cewek kierunki przepływu prądu i nijak nie mogę dopasować trzeciej cewki. Kilkukrotnie sprawdzałem czy może źle przerysowałem podłączenia ale nie, wszystko narysowałem tak jak jest w silniku na starych spalonych uzwojeniach a przepływy nie pasują.
    - Pomiędzy małymi cewkami są 4 żłobki ,średnimi 6 żłobków a pomiędzy dużymi jest odstęp 8 żłobków tz. duża cewka jest w 1 i 10 żłobku, średnia w 2 i 9 a mała w 3 i 8.
    Dodam że każdy żłobek ma dwie cewki w "sobie". Powtarza się to tak że 1 żłobek ma na "dnie małą cewkę U zakręcającą w prawo na górze średnią cewkę V zakręcającą w lewo 2 żłobek ma na dole dużą cewkę V zakręcającą w prawo a na górze dużą cewkę V zakręcającą w lewo, 3 żłobek ma na dole małą cewkę W zakręcającą w lewo i na górze średnią cewkę V zakręconą w prawo itd nie mogę dłużej pisać później namaluję będzie szybciej. Jak ma ktoś schemat takiego uzwojenia to bardzo proszę.
    Na tabliczce silnik ma tak napisane:
    Typ- SZJd54a
    Moc 4,5
    Praca - C
    Obroty-1440
    380 V "Trójkąt" 9,3 A
    Izolacja klasa A Prąd 3F 50 hz
    PN 55/E06000

    Jak przezwoić silnik trójfazowy 4,5 kW SZJd54a ? Jak przezwoić silnik trójfazowy 4,5 kW SZJd54a ? Jak przezwoić silnik trójfazowy 4,5 kW SZJd54a ? Jak przezwoić silnik trójfazowy 4,5 kW SZJd54a ?

    Na pierwszym zdjęciu widać jak wygląda jedna potrójna cewka mała średnia duża i to co pisałem wyżej [ wejście jest na małą schodzi z dużej wchodzi na dużą schodzi z małej wchodzi na małą schodzi z dużej wchodzi na dużą i wyjście z małej ]
    Na następnych zdjęciach widać układy cewek a na ostatnim mój rysunek z tym że ostatnie uzwojenie narysowałem symetrycznie niżej by bardziej nie gmatwać rysunku.
    Tak zastanawiam się czy może dobrze narysowałem tylko kierunki źle zaznaczyłem na schemacie bo przesunięcia fazowe spowodują prawidłowe przepływy.
    Jeszcze na razie nic nie wycinałem z uzwojeń bo nie jestem do końca pewny co i jak .Dodam dlaczego sam chcę to zrobić, koszty zakupów niezbędnych materiałów tj drut nawojowy,preszpan,taśma bawełniana ,koszulki,lakier do impregnacji uzwojeń wyniesie 200 zł z przesyłką tak więc 300 stówki do przodu .
  • #2 01 Oct 2011 20:46
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Coś mi tu nie "gra".Czekam na rysunek. Pomiędzy małą cewką musi zostać 6 pustych .żłobków.
  • #3 01 Oct 2011 21:37
    piachu2
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Zapodaj co masz na tabliczce znamionowej silnika - chodzi mi o typ tej maszyny.
    Może coś zdziałamy razem.
  • #4 02 Oct 2011 09:29
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    To jest uzwojenie dwuwarstwowe, trochę trudne jak na naukę przezwajania ale jak chcesz to możesz próbować. Schemat tego uzwojenia posiadam więc nie ma problemu.

    rogalkr wrote:
    Dodam dlaczego sam chcę to zrobić, koszty zakupów niezbędnych materiałów tj drut nawojowy,preszpan,taśma bawełniana ,koszulki,lakier do impregnacji uzwojeń wyniesie 200 zł z przesyłką tak więc 300 stówki do przodu .

    Myślę, że zbyt optymistycznie wyliczyłeś ten zysk przy samodzielnym przezwojeniu. Ponad 6 kg drutu po obecnych cenach, do tego materiały izolacyjne itp. Próbuj, sam się przekonasz. :D
  • #5 02 Oct 2011 10:11
    rogalkr
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    krzysiek7 wrote:
    Ponad 6 kg drutu
    Oj jeśli tak to masz rację. Liczyłem że jest tam z 3,5 kg max drutu. Jeśli jest tam 6 kg to gość odliczając resztę zarobi około 100 tak więc przystępnie. Przemyślę. Czy schemat dobrze rozrysowałem?
  • Helpful post
    #6 02 Oct 2011 10:26
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Schematu nie analizowałem dokładnie bo jest trochę mało czytelny. W tym silniku masz zezwoje o różnej rozpiętości, lepiej jest wykonać uzwojenie o jednakowych zezwojach. Tak na marginesie, to oryginalne uzwojenie w tym silniku było jednowarstwowe, znacznie prostsze do wykonania.
  • #7 02 Oct 2011 19:28
    rogalkr
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Podeśle ktoś schemat oryginalnego uzwojenia lub przeanalizuje mój czy dobrze narysowany? No i może ktoś ważył ile wagi ma miedź z tego silnika? jeśli ma 6 kg tak jak pisał kolega to faktycznie samemu nie opłaca się robić ale jeśli mniej max 4 kg to podejmę się sam naprawy. To że uzwojenie dwu warstwowe mnie nie przeraża .Troszkę preszpanu więcej i zabawy przy robieniu foremki nawojowej na trzy cewki.
  • Helpful post
    #8 02 Oct 2011 22:21
    tob53
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Wg Poradnika p. Zembrzuskiego w tym silniku, Cu waży - 6,4kg, przewód goły - 1,15, izolowany - 1,25mm, drutów w żłobku - 64, 9,3A to przy 380V w gwiazdę.
    Uzwojenie jednowarstwowe, poskok cewek -7,9,11. Wskazany w tabeli schemat nr 40 prezentuje wykonanie jednowarstwowe, z różnymi zezwojmi, wzornikowe, z grupami dzielonymi y=7,9. Nie miałem aparatu dlatego tylko opisowo. Jeżeli nikt Kol. nie podeśle schematu może jutro spróbuję zrobić foto.
    Pozdrawiam
  • #9 03 Oct 2011 17:14
    rogalkr
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Po dodaniu do koszyka... zmianie w koszyku w sklepie internetowym na 7 kg miedzi wyszło 360 zł. tak więc oszczędność z 300 pln spadła na 140. Nie wiem czy stać mnie na przypominanie jak się przewija silniki za 360 zł. Pewnie pan w zakładzie będzie przeproszony:D . Przemyślę to ale jeszcze proszę o schemat uzwojenia jednowarstwowego prostszego do wykonania.
  • #10 03 Oct 2011 21:44
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (+1)
    Może lepiej jest kupić drugi silnik, w zbliżonej cenie kupisz używany 7,5 kW, nowszej serii. Ratowanie tego silnika w tych czasach mija się nieco z celem. Fakt, te silniki były bardzo wytrzymałe i obecnie produkowane nie mają nawet szans aby im dorównać ale ich naprawa jest bardzo kosztowna ze względu na dużą ilość miedzi, jaka do nich wchodzi. Jak go rozbierzesz i sprzedasz na złom to weźmiesz ponad 150 zł. Tak czy inaczej przesłałem Ci na PW to o co prosiłeś.
  • #11 03 Oct 2011 22:01
    tob53
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Oczywiście uzwojenie w dwie gałęzie, tak jak pisał Kol. krzysiek7 na drugim schemacie jest wersja z cewkami o tej samej rozpiętości zezwoju. Wszystkie potrzebne dane w tabeli, dla lepszej orientacji jeszcze tabela z nagłówkiem. Schemat w wersji z dzielonymi grupami o różnych rozpiętościach zezwoju nie do końca odpowiada danym o poskokach z tabeli, to będzie wariant uzwojenia z nie dzielonymi grupami.
    Pozdrawiam
    http://obrazki.elektroda.pl/8961234300_1317671571.jpg
    http://obrazki.elektroda.pl/8531421400_1317671747.jpg
    http://obrazki.elektroda.pl/6297558300_1317671818.jpg
    http://obrazki.elektroda.pl/8551914200_1317671900.jpg
  • #12 03 Oct 2011 22:25
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    tob53 wrote:
    Oczywiście uzwojenie w dwie gałęzie

    Dwie gałęzie było dla 380 V w gwiazdę, a ten silnik był już przezwojony w trójkąt i przy średnicy drutu 1,25 mm będzie tylko jeden obwód. Nie zgadza mi się nieco ilość zwoi, nawet dla 400 V powinno być 58 a nie 60, dla 380 V - 55 zwoi.
  • #13 03 Oct 2011 23:03
    tob53
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    No tak, jak się pobieżnie czyta to wychodzą takie efekty. Mam chociaż nadzieję, że zamieszczając te fotki nie łamię jakiegoś przepisu o prawach autorskich.
  • #14 06 Oct 2011 18:51
    rogalkr
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Postanowiłem zamknąć temat po rozpatrzeniu wszystkich otrzymanych odpowiedzi. Na dzień dzisiejszy przewijanie takiego silnika jest ekonomicznie nieuzasadnione. Koszty materiałowe to koszt prawie 400 zł .Jeśli umiemy sami to zrobić i mamy 100% pewność poprawności wykonania to można przezwajać. W innym przypadku narażamy się na koszty a cała praca może zakończyć się fiaskiem. Zlecenie przewinięcia to koszt 500 zł . Za mniej na allegro lub innych serwisach aukcyjnych można kupić silnik używany sprawny o nawet większej mocy. Sprzedając nasz silnik spalony na złomie po oddzieleniu miedzi dostaniemy około 150zł za całość . Ja swojego silnika nie sprzedam na złomie a spróbuję zrobić z niego prądnicę. Ale teraz też zastanawiam się czy warto nawijać uzwojenia czy nie lepiej kupić dobry silnik i przerobić tylko wirnik.Ale to już temat na inny temat. Wszystkim którzy próbowali pomóc i zainteresowali się tematem dziękuję.Pozdrawiam.
  Search 4 million + Products
Browse Products