X

Oleje Syntetyczne, półsyntetyczne,mineralne-jak poznać olej?

dzuchx 20 Oct 2011 20:31
  • #1 20 Oct 2011 20:31
    dzuchx
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Mam pytanie odnośnie oleju samochodowego.
    Po czym możemy stwierdzić że np. olej Elf 15w40 jest olejem?no i własnie tu pytanie powstaje dla mnie.Syntetyczny,półsyntetyczny,mineralny.?
    Czy taką informację podaję nam tylko np etykieta na odwrocie baniaczka z olejem.?

    2.Gęstość oleju ?

    Bo jak wiadomo cyfry i litery przykładowo 15w40 oznaczają tylko tyle że :


    ''Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
    Najniższą lepkość ma olej SAE 0W a najwyższą SAE 25W. Oleje posiadające w oznaczeniu literkę "W" (Winter - zima) znajdującą się przy cyfrze, są olejami zimowymi o niskiej temperaturze krzepnięcia przeznaczonymi do eksploatowania w okresie zimowym.
    Oleje letnie: 20, 30, 40, 50, 60
    Najniższą lepkość ma olej SAE 20 a najwyższą SAE 60. Oleje letnie w oznaczaniu nie posaidajš literki "W". W praktyce wszystkie obecnie produkowane oleje są wielosezonowe i ich oznaczenia składa się z dwóch członów np. 15W/40. Wówczas mówimy, że w niskich temperaturach olej zachowuje się jak SAE 15W, natomiast po rozgrzaniu silnika jak SAE 40. Oleje o pierwszym członie w oznaczeniu niższym niż 15W a więc 10W, 5W, 0W, przeznaczone są przede wszystkim dla warunków ostrej zimy, gdyż gwarantują łatwiejszy rozruch silnika (są rzadsze w niskich temperaturach) oraz szybszy dopływ oleju do wszystkich punktów smarowniczych. ''

    Czyli gatunek oleju mówi nam tylko etykieta?:/ Zieleń...[/b]
  • #2 20 Oct 2011 20:58
    Fazi87
    Level 24  
    Helpful post? (+1)
    Zależnie od pierwszej cyfry:
    0,5 - syntetyk
    10 - pół syntetyk
    15 - mineralny

    Tak mi kiedyś powiedział mechanik i jak narazie zgadza się to z danymi z opakowań, aczkolwiek nie jestem pewny na 100% że nie ma wyjątków.
  • #3 20 Oct 2011 21:01
    Macosmail
    Level 32  
    Helpful post? (-1)
    dzuchx wrote:


    Czyli gatunek oleju mówi nam tylko etykieta?[/b]


    Tak.
    Mineralny czyli tzw. baza mineralna plus zestaw dodatków uszlachetniających (myjące, przeciwkorozyjne, zapobiegające spienianiu, modyfikujące lepkość itp. itd.).
    Półsyntetyczny - to dalej mineralny z dodatkiem niewielkiej ilości syntetycznego plus oczywiście dodatki.
    Syntetyczny - i tu sprawa nie jest do końca oczywista bo są oleje w pełni syntetyczne, które produkuje zaledwie kilka firm, a pozostałe to tzw. hydrokrakowane HC, które są dobrej jakosci mineralnymi poprawionymi w procesie produkcji. Także czytać dobrze etykiety, a najlepiej to kartę produktu np. w internecie jeżeli chcemy dokładnie wiedzieć co kupujemy.

    Najczęściej jest tak (oleje silnikowe):

    0W - Zawsze syntetyczny,
    5W - Syntetyczny(rzadko), HC lub półsyntetyczny,
    10W - Dobrej jakości mineralny, HC(często) lub półsyntetyczny (rzadko)
    15W - Zawsze mineralny.

    Pozdrawiam.
  • #4 20 Oct 2011 23:45
    Removed
    Helpful post? (+2)
    Macosmail wrote:
    10W - Dobrej jakości mineralny, HC(często) lub półsyntetyczny (rzadko)
    15W - Zawsze mineralny.
    Skoro wyznaczasz żelazne reguły, to pozwolę je sobie szybko złamać. Zarówno jeden jak i drugi może być pełnym syntetykiem (20W... też):
    To view the material on this forum you must be logged in.
    Polecam rozszerzyć horyzonty, nie uprawiać mitologii.
  • #5 20 Oct 2011 23:58
    dzuchx
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dziękuję bardzo za odpowiedź ponieważ wielu ludzi ,znajomych których pytam jaki masz olej w samochodzie odpowiadają np 10w50 15w40 z dopytaniem-A jaki to rodzaj oleju? nie potrafią odpowiedzieć to znaczy że sami nie wiedzą co leją.

    Jednak do dziś nie zrozumie dlaczego mi powiedziano że silnik w moim samochodzie został zalany elfem 15w40 połsyntetyk :D co kompletnie blefuje i nie zgadza się z poprawnymi danymi przedstawionymi przez Ciebie.

    Mam jeszcze pytanie :
    Czy z tych cyfr oraz litery możemy wywnioskować gęstość oleju?
    Czyż nie są to oleje poniżej oznaczenia 15w ?im wyższa liczba tym olej jest gęstszy?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Rebuso wrote:
    Macosmail wrote:
    10W - Dobrej jakości mineralny, HC(często) lub półsyntetyczny (rzadko)
    15W - Zawsze mineralny.
    Skoro wyznaczasz żelazne reguły, to pozwolę je sobie szybko złamać. Zarówno jeden jak i drugi może być pełnym syntetykiem (20W... też):
    To view the material on this forum you must be logged in.
    Polecam rozszerzyć horyzonty, nie uprawiać mitologii.



    Sugerujesz również że należy się trzymać oznaczeń cyfrowych jak również opisu etykiety oleju,?składu, opinii? Skoro 20w również może być półsyntetykiem.
  • #6 21 Oct 2011 00:40
    mungo
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    No ładna zagadka zawsze myślałem że to 15W/40 jest oznaczeniem rodzaju samym w sobie...
    z googli wyszperałem że:
    Oleje można mieszać tylko należy zachować taką samą lepkość np był 15W/40 syntetyk to lejemy 15W/40 z punktu widzenia mechanicznego nic się nie zmienia jedynie właściwości syntetyka ulegną obniżeniu [castrol.com quakestarte.pl]//jesli krypto reklama przepraszam chciałem wykazać że źródła rzetelne

    a co do rozróżniania rodzaju znalazłem informacje że jest jakaś dodatkowa klasyfikacja olejów klasyfikacja ACEA składająca sie z litery i liczby:
    A-silnik benzynowy B-diesel
    1 - tzw. oleje lekko bieżne zmniejszające zużycie paliwa
    2 - oleje mineralne standardowej jakości
    3 - oleje najwyższej jakości (syntetyczne i półsyntetyczne)

    //edit niezauważyłem posta nad
    dzuchx wrote:
    Czy z tych cyfr oraz litery możemy wywnioskować gęstość oleju?

    te cyfry i litery (z xxW/xx) to TYLKO oznaczenie gęstości tak jak pisałeś w pierwszym poście, Rebuso dał ci dobrego linka na potwierdzenie tego ze możesz mieć np 10w40 mineralny, syntetyk i półsyntetyk
  • #7 21 Oct 2011 01:10
    PCcepuk
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Na etykietach jest napisane wszystko, gęstość, lepkość, itp...
    np.: SJ/CD
    Oznaczenie lepkości, przy czym S-dla silników iskrowych, C-silniki z zapł. samoczynnym, a czym wyższa literka następna po nich, tym wyższa lepkość...

    Bazy syntetyczne w olejach powodują, że oleje mineralne schodzą ponizej pierwszej wartości 15W!!!
    I wcale to nie musi być 5W, 0W, a może być, np. 10 w 60 - Castrol Rally i jest to PEŁEN syntetic!
    Oleje syntetyczne są rzadsze, ale takie same w pełnym zakresie temp. pracy (oleje mineralne żadną wraz ze wzrostem temp.), oleje syntetyczne nawet przy cienkiej swojej warstwie potrafią otrzymywać film olejowy, a mineralny już go dawno zerwie.

    Oczywiście nie wszędzie oleje syntetyczne są dobre, wszystko zależy od producenta silnika, podzespołu, jaki zalecił olej, przedobrzanie nie jest wskazane...
  • #8 21 Oct 2011 11:08
    Macosmail
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Rebuso wrote:
    Macosmail wrote:
    10W - Dobrej jakości mineralny, HC(często) lub półsyntetyczny (rzadko)
    15W - Zawsze mineralny.
    Skoro wyznaczasz żelazne reguły, to pozwolę je sobie szybko złamać. Zarówno jeden jak i drugi może być pełnym syntetykiem (20W... też):
    To view the material on this forum you must be logged in.
    Polecam rozszerzyć horyzonty, nie uprawiać mitologii.


    Może być, dlaczego nie, ale wypadało by napisać, że jest to niezmiernie rzadkie, a ten olej który Kolega podał jako przykład (zresztą bardzo dobrej firmy jeżeli chodzi o syntetyki) przeznaczony jest do motocykli wyczynowych z zintegrowaną skrzynią biegów także jest pewnym kompromisem bo idąc dalej tą drogą dochodzimy do olei przekładniowych np. 75W-85 też syntetycznych. 10W60 to też nie jest "cywilny" olej dla seryjnych silników samochodowych (pewnie są wyjątki).
    Pozdrawiam.
  • #9 06 Nov 2011 21:25
    psilos1
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Motul dla przykładu produkuje pełną gamę syntetykow na podwójnych estrach (seria 300V),od 0 do 20 W .Sam leje 300 V Competition 15w50 pełny syntetyk.
  • #10 07 Nov 2011 10:26
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (-1)
    Witam, koledzy piszecie bzduryyyyyyy, oleje silnikowe dzielą się w zależności od bazy i tak oznaczenie 5W- syntetyk z ropy naftowej po spec krakingu, 10W-półsyntetyk(semi), 15W-20W mineralny też z bazy po zwykłym krakingu ropy. oznaczenie po pierwszej liczbie 30,40,50,60 oznacza zakres temperatury pracy otoczenia np.60 tropik, olej 0W jest to olej syntetyczny ,baza tego oleju powstaje ze spec krakingu z węgla kamiennego , oleje syntetyczne charakteryzuje się małą zmianą lepkości w funkcji temperatury około 10 jednostek a minerał np 20W około 100 jednostek, ważną cechą jest zawartość np. związków siarki, dodatki zwiększjace np odporność na chwilowe obciążenia,środki mujące itd, temat rzeka, producenci silników podaja szczegółowe info jakie musi spełniać olej w/g norm a użytkownik musi je spełnić stosująć olej zalecany do danego silnika, wszystkie oleje są mieszalne ze sobą w tej samej klasie lepkości i klasy, ale nie piszcie bzdur jak kol psilos,pozdrawiam
  • #11 07 Nov 2011 17:53
    psilos1
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Kolego @wopor sądzisz że ten olej to minerał : Link
  • #12 07 Nov 2011 23:19
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Jasne że mineralny tylko modyfikowany i pracujący w wyższych temperaturach otoczenia, reszta tej karty to istna piana marketingowa, jedynie siarki ma mało i jest mniej agresywny(mniej kwasu siarkowego wydzieli sie jak dojdzie do podeszłego wieku) :D i tyle.
  • #13 10 Nov 2011 09:57
    PCcepuk
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    castrol edge 10w60, ma 10w i jest w PEŁNI syntetykiem nie pół
  • #14 10 Nov 2011 16:29
    wopor
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Nie jest syntetykiem ,jest semi stosowany do silnikow pracujących w wysokich temperaturach, poczytaj najpierw a dopiero pisz .
  • #15 10 Nov 2011 17:57
    psilos1
    Level 28  
    Helpful post? (-1)
    wopor wrote:
    nie piszcie bzdur jak kol psilos,pozdrawiam
    Trochę szacunku dla innych !!Pora w końcu zajrzeć do książki-Twoja wiedza zatrzymała się w latach 80 ub.wieku .To view the material on this forum you must be logged in.To view the material on this forum you must be logged in..Nie wszyscy leją do samochodów lotos city (czy jakoś tak).Pozdrowienia.
  • #16 10 Nov 2011 18:10
    Krisek
    Level 17  
    Helpful post? (+1)
    0w może by syntetyczny I nie syntetyczny

    Oznaczenia oleju nie powiedzą czy jest to olej syntetyczny czy nie syntetyczny.

    Oleje syntetyczne dzielimy na 2 grupy tj. bazy PAO grupa IV i ESTER grupa V
    Oleje prawie syntetyczne to grupa tzw III czyli oleje HC. ( Hydro Cracked ) molekuły sa zbliżone do olejów syntetycznych ale ten olej nie pochodzi z laboratorium tak jak grupa IV i V tylko jest olejem zwykłym mocno procesowanym.

    Wiekszosc producentów nie ujawnia informacji o grupach z których olej jest zrobiony ...

    Pyzatym olej tzw Baza nie swiadczy o samej jakości oleju ... bo liczą sie inne dodatki które zapobiegają takim czynnikom jak nadmierne zużycie silnika, zabrudzenie itp...
  • #17 10 Nov 2011 18:12
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (-1)
    A ja pozwolę sobie tę owocną dyskusję wywalić do kosza, ze względu na mierną wartość merytoryczną. Na opakowaniu oleju oprócz klasy lepkości, zawsze zawarta jest informacja o jego rodzaju - full/semi/mineral, a także przeznaczeniu - silnik/diesla/benzyna/skrzynia/itd. Po cóż to roztrząsać?
  Search 4 million + Products
Browse Products