X

Jakie świece do LPG? Renault Megane, sekwencyjny wtrysk Zavoli.

06 Dec 2004 00:02 ADadrach
  • #1 06 Dec 2004 00:02
    adrach
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Jeżdżę Renault Megane (1.4, 16V, 2000r., typ silnika: K4J 750) przerobioną na LPG (sekwencyjny wtrysk Zavoli).
    Czas zmienić świece zapłonowe i zastanawiam się jakie wybrać?

    I). Mam dylemat, bo dotychczas (tak jak sugerował producent) jeździłem na świecach firmy Eyquem (typ: RFC 50 LZ 2E), ale mając obecnie instalację gazową zastanawiam się, czy nie kupić świec skonstuowanych z myślą o silnikach zasilanach LPG, np. świece Brisk Silver.
    A może polecacie innych producentów?

    II). I przy okazji tego tematu, czy to prawda, że w silnikach z instalacją LPG świece "zużywają" się szybciej i należy je wymieniać częściej, niż w przypadu eksploatacji auta wyłącznie na benzynie? Czym mozna to wytłumaczyć?
    ( )Nie pisz tytułów dużymi literami - REGULAMIN.[h]
  • #2 06 Dec 2004 00:10
    beczka
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    witam
    Na LPG występuje wyższa temperatura spalania i świece zużywają się szybciej niż benzynie to prawda.
    Natomiast jakie zastosować ? Jeżdże na LPG od kilku lat. Nie zakładam żadnych innych świec niż przewidziane przez producenta.(próbowałem)
    Proponuje sprawdzić doświadczalnie, ja uważam że szkoda kasy na wynalazki, bo wydaje mi się żę nie ma znaczacej różnicy.

    pozd
  • #3 06 Dec 2004 00:13
    wloc
    Spec od samochodów
    Helpful post? (0)
    Te same swiece tylko podniesiona temperatura wygrzewania o jeden stopien
  • #4 06 Dec 2004 00:23
    zodiak318
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    wloc wrote:
    Te same swiece tylko podniesiona temperatura wygrzewania o jeden stopien


    Czyżby chodziło koledze o ciepłotę, np. zamiast 7 to 6.
  • #5 06 Dec 2004 01:04
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    wloc wrote:
    Te same swiece tylko podniesiona temperatura wygrzewania o jeden stopien

    A więc jeśli miałyby być "cieplejsze" to na rynku są obecnie Eyquem F3+1.

    Dodane dn. 6 grudzien 2004, godz. 12:00
    Konkretnie mam na myśli świece trójelektrodowe Eyquem serii F3+1 o podwyższonej wytrzymałości i poprawionej sprawności przy niskich temperaturach zapłonu - typ F 54.
  • #6 06 Dec 2004 12:57
    ger56
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    takie jakie zaleca producent auta, to ze na gazie niema wiekszego znaczenia, pozdrawiam
  • #7 12 Dec 2004 00:24
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Po ustaleniach w serwisie okazauje się, że w przypadu mojej Renówki producent rekomenduje świece zapłonowe nastepujących marek:
    1. Eyquem RFN 58 LZ (tu przepraszam za pomyłkę widoczną w początkowych fragmentach tematu, gdzie błednie podałem typ RFC 50 LZ 2E - taki właśnie typ świec podany jest błędnie w książce "Renault Megane modele 1999-2000", wyd. WKŁ, Warszawa 2004, str. 26),
    2. Champion RC87YCL.
    Ostatecznie kupiłem Chamipionki ;-)

    Informacje uzyskane od gazownika;
    Rozmawiałem z gazownikiem i zalecał kupić, podobnie jak koledzy powyżej, świece rekomendowane przez procucenta.
    Ponadto sugerował ustawić dla LPG troszeczke mniejszą przerwę między elektrodami (0.8 mm), co uczyniłem.
    Ponadto zdecydowanie odradzał kupować dla LPG świece wieloelektrodowe - tłumaczył to gorszą jakością iskry, kiedy dla gazu ma być jedna i jednocześnie silna!
    Radził też wymianę świec najdalej po 30 000 km.
  • #8 12 Dec 2004 01:08
    sigi
    Spec od samochodów
    Helpful post? (-1)
    Dane od gazownika są w pełni słuszne i w pełni sprawdzają się w praktyce.

    Pozdrawiam.
  • #9 12 Dec 2004 10:25
    zodiak318
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    adrach wrote:
    Ponadto zdecydowanie odradzał kupować dla LPG świece wieloelektrodowe - tłumaczył to gorszą jakością iskry, kiedy dla gazu ma być jedna i jednocześnie silna!.


    A niby to dlaczego świece wieloelektrodowe miałyby mieć słabszą iskrę ?
    A tłumaczenie że ma być jedna iskra :D , przecież zawsze tak jest, może przeskakiwać między różnymi elektrodami ale występuje tylko jedna w jednym czasie.
    Ważne jest aby świeca maksymalnie jak jest to możliwe "wnikała w głąb cylindra" (zapalała mieszankę jak "najniżej"). A świece wieloelektrodowe mają taką konstrukcję.
    Od lat jeżdzę na gazie na świecach wiloelektrodowych Boscha i nigdy nie miałem z nimi najmniejszego problemu.
  • #10 12 Dec 2004 12:53
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    zodiak318 wrote:
    ... A tłumaczenie że ma być jedna iskra :D , przecież zawsze tak jest, może przeskakiwać między różnymi elektrodami ale występuje tylko jedna w jednym czasie.

    To, że ma być "jedna iskra" to oczywiście żargon!
    Wypowiedź gazownika odnośnie świec dwu- i wieloelektrodowych osobiście interpretuję natępująco:
    1. najlepiej jest tu mówić "jęzkiem energii",
    2. i wówczas oczywiste jest, że wysokie napięcie z cewki przykładane do świecy powinno wywołać iskrę o takiej samej energii zarówno w przypadku świec dwu- jak i wieloelektrodowych, zakładając oczywiście zbliżoną sprawność świec, jak również odstęp między elektrodami, itp.
    Mamy więc tu zamianę energii elektrycznej (wysokiego napięcia) na łuk elektryczny (tj. iskrę),
    3. ale jeśli wyładowanie elektryczne występuje pomiędzy dwoma elektrodami (czyli w miejszej objetości niż w przypadku świec np. trójelektrodowych), to gęstość energii jest wówczas większa, a w przypadku mieszaniny powietrze-gaz może mieć to istotny wpływ. Mówiąc inaczej w świecach wieloelektrodowych iskra będzie bardziej "rozłożyska" (inicjowana jest w większej obietości), ale gęstość energii (czyli energia przypadająca na jednostkę objętości) będzie mniejsza, niż w przypadku "silnej" iskry w świecach dwuelektrodowych.
    4. I dobrze byłoby, gdy wypowiedziała się jeszcze osoba znająca temat "ognisk zapalnych" w mieszaninach: a) LPG-powietrze i b) benzyna-powietrze, bo wydaje mi się, że te dwie mieszaniny nie muszą wcale spalać się (zapalać się) według identycznych reguł termodynamicznych. Tu właśnie może być pies pogrzebany :-).
    Może się wówczas okazać, że w przypadku gazu lepiej przebiega spalanie w całej objętości cylindra, gdy inicjąca iskra bedzie miała dużą gęstość energii a nie np. wiekszą objętość kosztem zmniejszonej gęstości !?

    Jeśli w moich rozważaniach popełniam jakiś błąd, to proszę o wypowiedź!
  • #11 12 Dec 2004 16:52
    Piotr36
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Ja mam Poldka 1.6 z wtyskiem Boscha i od 7 lat jeżdżę na LPG. Od 6 lat jeżdżę na świecach trzyelektrodowych i musze przyznać, że różnicę widzę tylko przy dużym mrozie tzn. na tych lepiej zapala silnik i zimny równiej pracuje. Na świecach "zwykłych" miałem problemy. Być może winna jest konstukcja silnika - w końcu opracowano go w zasadzie kilkadziesiąt lat temu, a teraz ubrano go tylko w elektronikę.
    Zakładałem też świece Boscha, ale myślę że Iskra daleko nie odbiega od tych z górnej półki a napewno jest tańsza.

    Pozdrawiam Piotr36
  • #12 27 Feb 2005 11:58
    ultragraf
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Dobre markowe świece do jazdy na benzynie.Np. ISKRA.
    Na świece do gazu szkoda pieniędzy. Zero efektu.
  • #13 27 Feb 2005 19:35
    zbyszek lublin
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    nie zmieniaj na inne,niech ma fabryczne rzadnych wynalazkow
  • #14 28 Feb 2005 10:06
    VIVERO79
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    witam
    albo zalecane przez producenta (najlepiej jednoelektrodowe), albo (z mojego doświadczenia) NGK
    pozdrawiam
  • #15 28 Feb 2005 17:07
    Slawek J
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Nie stosuj zadnych wynalazkow przeznaczonych do jazdy na LPG. Zaloz swiece ktore przewidzial producent.
  • #16 04 Mar 2005 17:08
    GregRacing
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Nie ma specjalnych świec do gazu,to co piszą to chwyt reklamowy,też mam Megane na gazie i na seryjnych świecach pracował nierówno,założyłem NGK i jest super,teraz już drugi komplet wsadziłem,polecam!!!
  • #17 04 Mar 2005 17:26
    Tomasz1023
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witka!
    Ja w swoim Scoupe z gazem II generacji mam wsadzone świece amerykańskie Autolite Platinum Pro jednoelektrodowe (Nascar) i ! Sa to świece typowo do gazu(stosowane w wózkach wodłowych zasilanych gazem) i musze powiedzieć że sprawdzają się znakomicie! Wczesniej miałem wkręcone NGK i róznica jest spora....
  • #18 04 Mar 2005 17:33
    GregRacing
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Były robione testy w Polsce i nie ma świec do gazu,zapytaj mechaników albo tuningowców to Cię wyśmieją ze świec do gazu.
  • #19 04 Mar 2005 20:18
    cjr
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    GregRacing nie do końca się z Tobą zgodzę. W silnikach gaźnikowych Iskry przeznaczone do gazu radziły sobie lepiej niż zwykłe. Teraz używam tylko świec NGK i polecam je swoim klientom, jak dotąd się nie zawiodłem. Warunek jest tylko taki żeby montować je ściśle wg zaleceń producenta. Natomiast stanowczo odradzam Boscha.
  • #20 04 Mar 2005 20:55
    znx
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    polecam świece NGK są dedykowane do gazu
  • #21 05 Mar 2005 02:21
    michailo
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    znx wrote:
    polecam świece NGK są dedykowane do gazu


    W naszej stacji nie uslyszysz dobrego slowa na temat NGK do gazu a przynajmniej do aut starszej generacji. Na benzynce nie ma roznicy chodza ok.
  • #22 05 Mar 2005 12:10
    c280
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    jeżdże samochodami kilkanaście lat i używałem ISKRY(jednoelektrodowe) nigdy się nie zawiodłem,aż do czasu kiedy w mercedesie po założeniu nowych świec z jednej odpadła elektroda boczna i pokrzywiła zawory(kłopotów tyle ,że hej).Od tej pory mam NGK .Jeśli chodzi o pracę na gazie to nie zauważyłem różnicy między tymi firmami(mam sekwencyjny wtrysk gazu),ale ISKRY nie założę już nigdy w życiu.
  • #23 05 Mar 2005 19:58
    zodiak318
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Z tą Iskrą to pech :( ale była kiedyś seria Brisk'ów co się rozsypywały (już nie pamiętam ale chyba ceramika (!) izolatora wpadała do cylindra :( .
  • #24 05 Mar 2005 20:13
    gracus7
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    załozyłem już wiele, wiele instalacji gazowych i z doświadczenia powiem że nie ma czegoś takiego jak świece do gazu czy olej do silników z gazem
    TO BLEF reklamowy!
    powiem tylko jedno wszystkim którzy mają gaz i zmieniają świece!

    jaka świeca by nie była należy dla jazdy na gazie zmniejszyc przerwę do 0,7mm i wszystko będzie OK!
    gaz jest bardziej czuły na słabą iskrę tak więc zmiana przerwy dużo zmieni

    chociaż kiedyś trafiłem na BOSCHa który poszedł do śmieci po 3 dniach, zmiana na NGK dała piorunujący efekt!
  • #25 05 Mar 2005 20:20
    zodiak318
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Zgadzam się z gracus7, dodam tylko, iż zmiejszenie przerwy daje efekt przy mniej wydajnych instalacjach zapłonowych. Jeśli instalacja jest wydajna (wysokie napięcie jest naprawdę wysokie :) ) nie ma potrzeby zmniejszać przerwy bo na gazie lepiej jak iskra jest dłuższa.
  • #26 11 Mar 2005 23:47
    GregRacing
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Po prostu NGK to dobre świece,nie żadne dedykowane czy specjalne do gazu,to dobra marka na japońskiej licencji.
  • #27 12 Mar 2005 00:13
    Piotr Pajkert
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    zodiak318 wrote:
    Zgadzam się z gracus7, dodam tylko, iż zmiejszenie przerwy daje efekt przy mniej wydajnych instalacjach zapłonowych. Jeśli instalacja jest wydajna (wysokie napięcie jest naprawdę wysokie :) ) nie ma potrzeby zmniejszać przerwy bo na gazie lepiej jak iskra jest dłuższa.

    Zgadzam się.
    Jeśli chodzi o Poldki gaźnikowe, to najlepszą iskrę daje moduł GL118. Pozostałe (w małych obudowach-różnych producentów) to szajs, iskra jest silnie zależna od napięcia akumulatora.
    Cześć!
  • #28 30 Oct 2005 10:22
    Qwai
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Polecam NGK takie jak w katalogu dla Twojego samochodu. Żadne tam tuningowe, gazowe itp. Pozdrawiam
  • #29 26 May 2006 19:47
    gudi
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Rozmawialem z zyciu w kilkunastoma serwisantami gazu różnych firm i generacji. Wszyscy mi mowili, ze swieca do gazu tylko 1 elektrodowa i to jest zasadnicza sprawa. Wszystkie marki poza Boschem, ktorego wiekszosc rzeczy do samochodow jest badziewna, ale wszyscy jezeli mieliby polecic konkretna markę swiec do gazu, to jest to NGK. Wszystkie swiece sprawuja sie podobnie na poczatku, ale NGK maja zdaniem gazownikow duzo lepszą trwałość i nie zdarzylo sie, zeby trafili na wadliwy egzemplarz. pozdrawiam!
  • #30 26 May 2006 23:00
    szaryk
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Świece NGK naprawdę sprawdziły się przy jeździe na LPG. Są też odporniejsze na zanik iskry przy "zalaniu " silnika (przy prostszych instalacjach np. za szybkie przełączenie na gaz, a jak silnik przypadkiem zgaśnie, to przy innych swiecach ogromne kłopoty z zapaleniem silnika). Są bardzo trwałe.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products