X

Wysokie spalanie, Sonda lambda nie działa na LPG

06 Nov 2011 22:19 JAJanuszTytanowy
  • #1 06 Nov 2011 22:19
    JanuszTytanowy
    Level 8  
    Helpful post? (-1)
    Witam!
    Ostatnio zauważyłem wysokie spalanie LPG w moim samochodzie (ok. 18L gazu )
    Myślałem, że to sonda lambda. Dokonałem pomiaru miernikiem i napięcie sondy było stałe. Wymieniłem więc sonde na nową po czym dla pewności zmierzyłem napięcie na sondzie jeszcze raz, dalej było stałe. Napięcie na sondzie zaczyna falować dopiero po przełączeniu na benzynę. Czy to może mieć wpływ na spalanie ?

    Instalacja II gen. Samochód: Espace II 94r. Silnik 2,2 Benzyna
  • #2 06 Nov 2011 22:37
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+2)
    Świadczy to jedynie o złej regulacji instalacji LPG. Skoro napięcie jest stałe to znaczy, że mieszanka jest permanentnie zbyt uboga lub zbyt bogata (zależy czy stale jest ok 0V czy 1V). Oczywiście przy instalacji mieszalnikowej, podczas pracy na LPG sygnał sondy jest odłączany od ECU i trafia jedynie do sterownika LPG, a w jego miejsce emulator sondy podaje fałszywy sygnał do ECU (sterownika wtrysku benzyny).
  • #3 06 Nov 2011 22:48
    JanuszTytanowy
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli regulacja Gazu powinna załatwić sprawę ?
  • Helpful post
    #4 06 Nov 2011 22:51
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    W przypadku instalacji podciśnieniowej jedynym co odpowiada za spalanie LPG jest sama instalacja LPG (attuator dawki sterowany przez centralkę LPG na podstawie sygnału z sondy i ręczna regulacja na parowniku), oryginalna elektronika samochodu nie ma większego wpływu na działanie tej, w gruncie rzeczy gaźnikowej, instalacji.

    Sterownik dawki gazu w jakimś tam stopniu wykorzystuje sygnał z sondy ale często jest to podłączone tylko dla picu, żeby samochód przeszedł przegląd.
  • #5 06 Jan 2012 01:39
    Nestor85
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    W samochodzie mojego ojca jest podobny problem, mianowicie na LPG sonda lambda "daje" stałe napięcie o wartości ok 0,65V z fluktuacjami rzędu setnych [V]. Problem zanika po przestawieniu silnika na pracę na benzynie, gdzie napicie cyklicznie skacze od 0 do 1 V. Proponowane tu rozwiązanie dotyczące regulacji instalacji gazowej wydaje mnie się mało skuteczne, bo uzyskanie stałego napięcia z sondy jest raczej fizycznie niemożliwe. Problem tkwi gdzieś indziej. Może ma ktoś jakieś pomysły na rozwiązanie tej sytuacji
  • #6 06 Jan 2012 10:11
    adamus40
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Napisz czy masz silnik krokowy czy register?
  • #7 06 Jan 2012 12:06
    KS2507
    Level 23  
    Helpful post? (-1)
    tzok wrote:
    Sterownik dawki gazu w jakimś tam stopniu wykorzystuje sygnał z sondy ale często jest to podłączone tylko dla picu, żeby samochód przeszedł przegląd.


    W instalacji II generacji sprawna sonda to podstawa do poprawnego działania instalacji,a żeby przejść przegląd to są zakładane silniczki krokowe z registrem a nie podłączenie do sondy przecież na przeglądzie diagnosta nie będzie rozcinał instalacji żeby sprawdzić czy sonda jest podłączona.
  • #8 12 Jan 2012 14:27
    banan012
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Mi również pali dużo gazu jak na Silnik 1.3 NZ Golf 2 1991r na 100km 10l gazu a jakieś półtora roku temu było to mniej jakieś 3 litry zregenerowałem parownik filterek gazu ale nic to nie dało niedawno dowiedziałem się ze jest takie coś jak sonda lambda i dzisiaj zauważyłem że przewody nie zgadzają się kolorami np. na wtyczce od strony lambda: czarny szary i dwa białe a od strony wtyczki jest brązowy czarny i dwa inne a wydaje mi się że dwa czarne chyba powinny ze sobą się zgrywać bo po czarnym kablu idzie sygnał z sądy ale tylko się pytam bo się nie znam może ktoś się orientuje????? No i samochód muli się na gazie.
    Dodam jeszcze zdjęcie silnika Instalacja Lovato

    http://obrazki.elektroda.pl/3692654200_1326292464.jpg
    i parownika
    http://obrazki.elektroda.pl/2814806800_1326292537.jpg
  • #9 12 Jan 2012 15:29
    sandamiano
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Kolory przewodów od strony sondy są standardowo tak oznaczone. Dwa białe to zasilanie grzałki sondy, szary-dodatkowa masa a czarny to sygnałowy. Musiałbyś znaleźć schemat instalacji elektrycznej w Twoim samochodzie i zobaczyć czy dobrze jest połączona sonda tzn czy na odpowiedni pin centralki silnika podaje sygnał.Na schemacie elektrycznym będzie kolorami oznaczone i pokazane jak są połączone przewody we wtyczce od strony instalacji elektrycznej samochodu.Ale skoro nic nie robiłeś przy sondzie to same przewody się nie przestawiły i nie to jest powodem zwiększonego zużycia LPG. Zestaw do regeneracji parownika miałeś oryginalny czy tani zamiennik bo i takowe są.
  • #10 12 Jan 2012 15:37
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Mało istotna jest sonda w tym układzie skoro i tak nie działa - to instalacja 1 gen. regulowana registrem. Skoro dużo pali i się muli, to trzeba zacząć od sprawdzenia kondycji silnika, regulacji zapłonu i dopiero potem szukać wady w gazie.
  • #11 12 Jan 2012 15:53
    banan012
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Zapomniałem dodać że na benzynie śmiga i zapala dobrze na gazie zresztą też ale jest ta różnica w mocy i to spora 15%
  • #12 12 Jan 2012 16:02
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Bo tak ma być. Wszelkie opnie na ten temat głoszą że gazu spala więcej właśnie o ok. 10-15% i o tyleż może być silnik na LPG słabszy.
  • #13 15 Jan 2012 20:30
    Nestor85
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Wracając do tematu stałego napięcia na sondzie lambda.
    W samochodzie mojego ojca jest attuator i najprawdopodobniej wariuje on na wskutek wskazań z sondy lambda - tj. stałego napięcia. Zaczynam podejrzewać, że problem tkwi w ustawieniach sterownika (w moim przypadku staga 100), który ma źle ustawiony typ sondy lambda, (możliwe, że rezystancyjną - sterownik "daje" napięcie na sondę, zamiast sonda do sterownika). W następny weekend, będę miał dostęp do sterownika i dam znać o ewentualnych sukcesach
  • #14 16 Jan 2012 01:53
    pawelxc1
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Nestor85 ile ta sonda ma kabli i jakiej jest firmy ? Jezeli to Ngk/Ntk to masz tak:
    Sondy cyrkonowe czyli te ktore samoistnie generuja napiecie:
    http://www.ngk.de/pl/produkty-i-technologie/sondy-lambda/technologie-sond-lambda/sonda-lambda-z-dwutlenkiem-cyrkonu/

    Sondy tytanowe czyli te ktore przez czerwony kabel idzie zasilanie grzalki oraz napiecie wejsciowe natomiast czarnym napiecie wyjsciowe:

    http://www.ngk.de/pl/produkty-i-technologie/sondy-lambda/technologie-sond-lambda/sonda-lambda-z-dwutlenkiem-tytanu/

    I teraz tak najprosciej jest to sprawdzic po kablach tzn ich kolorach o ile masz ngk/ntk jak nie to po prostu odlacz sonde wepnij miernik ( napiecie stałe ) nagrzej mocno silnik i jezeli zacznie oscylowac od 0V do 1V to znaczy ze jest to sonda cyrkonowa czyli ta ktora sama wytwarza napiecie. Sonde tytanowa jest gorzej sprawdzic poniewaz ma nieraz dziwne oscylacje napiecia wyjsciowego tak jak u mnie w nissanie ( ustawienie mieszanki mozesz sprawdzic za pomoca omomierza i zasada jest taka im wiekszy opor czyli np 10000 omów tym mieszanka jest uboższa im mniejszy bogatsza ) Jezeli sonda bedzie trzymala takie samo napiecie np przy przegazowce to znaczy ze jest uszkodzona. Takim sposobem dojdziesz jaki masz typ sondy i wtedy ustawisz sobie odpowiednio w komputerze.
  • #15 16 Jan 2012 10:38
    gondoljerzy
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    pawelxc1 wrote:
    ...
    I teraz tak najprosciej jest to sprawdzic po kablach tzn ich kolorach o ile masz ngk/ntk jak nie to po prostu odlacz sonde wepnij miernik ( napiecie stałe ) nagrzej mocno silnik i jezeli zacznie oscylowac od 0V do 1V to znaczy ze jest to sonda cyrkonowa czyli ta ktora sama wytwarza napiecie. Sonde tytanowa jest gorzej sprawdzic poniewaz ma nieraz dziwne oscylacje napiecia wyjsciowego tak jak u mnie w nissanie ...


    Jeśli odepnie się sondę to skąd mają się na niej wziąć oscylacje? Przecież sterownik silnika bez sygnału z sondy zaleje silnik paliwem i będzie bogata mieszanka.
    Sonda tytanowa to po prostu rezystancja o zmiennej wartości. Jest wpięta w obwód z drugim rezystorem o stałej wartości i z nim tworzy dzielnik napięcia. Zależnie od umiejscowienia sondy w tym dzielniku i od napięcia zasilającego powstają ,,różne" typy sond 0-5V, 5-0V, 0-1V, 1-0V czy jakieś dziwne napiecia, chyba właśnie w Nissanie, bodajże 0,8-1,6V.
  • #16 16 Jan 2012 11:52
    pawelxc1
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Przeciez sonda cyrkonowa jest sonda wytwarzajaca sile elektromotoryczna sama z siebie i mu napisalem co ma zrobic zeby to sprwadzic. Wiem czym sie rózni sonda cyrkonowa od tytanowej. Po drugiej jak odepinie kabel od sondy silnik nie zgasnie i nie zaleje sie paliwem poniewaz komputer przejdzie w tryb awaryjny czyli otwarty podstawi sobie zatem stala wartosc powiedzmy 0,48V i zacznie dzialac tak jakby sonda byla podpieta ( emuluje sobie to po prostu ) ewentualnie moze chodz nie musi pali sie marchewka na desce rozdzielczej po podlaczeniu wszystko wraca do normy i tyle.
  • #17 16 Jan 2012 14:18
    gondoljerzy
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Dobrze jest czytać ze zrozumieniem. Są z tym widać problemy to powtórzę: Poradziłeś odpiąć sondę i szukać oscylacji, podczas gdy oscylacje biorą się ze zmian w dawkowaniu paliwa w reakcji komputera na sygnały z sondy. Po odpięciu sondy nie będzie oscylacji, bo nie będzie zamkniętej pętli sterowania. Trzeba pdpiąć miernik do istniejącego połączenia sondy z komputerem, a sondy od niczego nie odpinać.
  • #18 17 Jan 2012 20:42
    Nestor85
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Czarna magia. Coś jest nie tak, pytanie: co? Dla ścisłości w moim przypadku jest mowa o samochodzie Skoda Felicia. Jak już wspominałem na benzynie wszystko jest ok (napięcie "faluje" w przedziale 0-1V). Na gazie - nie. Idąc dalej ciągle zastanawia mnie jaki to jest typ sondy, ale z informacji które znalazłem wynika, że jest to sonda cyrkonowa, czyli powinna generować napięcie. Co ciekawe, po odłączeniu jej od instalacji i sprawdzaniu napięć pokazuje 0 V - zarówno na gazie jak i benzynie. Co do benzyny można by założyć, że ECU dawało wtedy ubogą mieszankę (dawki z pamięci) i stąd te wskazania, natomiast na gazie już mogłem prowizorycznie regulować dawkę paliwa poprzez regulację śrubą wolnych obrotów i w momencie, gdy wręcz "zalewałem" silnik gazem sonda wskazywała ciągle 0V (cały czas mowa o odłączonej sondzie od instalacji).
  • #19 17 Jan 2012 22:01
    sandamiano
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Odłączona sonda lambda przeważnie będzie podawała wartość bliską zero volt. Wtedy sterownik wzbogaca mieszankę by nie doszło do uszkodzenia silnika z powodu spalania ubogiej mieszanki.Tak jest w programie sterownika który przechodzi w taki tryb na przykład jak sonda nie podaje sygnału z powodu uszkodzenia.
  • #20 17 Jan 2012 22:46
    Nestor85
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Gwoli ścisłości, sonda cyrkonowa daje napięcie zerowe dla mieszanki ubogiej (tlen jest na zewnątrz i w spalinach, więc nie ma co generować różnicy potencjałów), dla mieszanki bogatej należałoby się spodziewać 1V - czego nie zaobserwowałem
  • #21 22 Jan 2012 19:09
    Nestor85
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Problem rozwiązany, choć nie wiem dlaczego. Ustawienia STAG'a okazały się poprawne. Całe rozwiązanie jest w stylu "co ma piernik do wiatraka". Podłączyłem się pod ECU i wykasowałem istniejące tam błędy min. 525, 537... i działa
  • #22 08 Mar 2012 17:22
    stawpol2
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Nestor85 podłącze sie pod temat mam podobnie też napięcie wolno się zmienia , wykasowałes błędy ECU?i sonda już ładnie na gazie pracuje?????
  Search 4 million + Products
Browse Products