X

Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000

07 Nov 2011 10:56 WIWilliusz
  • #1 07 Nov 2011 10:56
    Williusz
    Level 8  
    Helpful post? (+5)
    Witam, może ktoś napisałby jak rozebrać ten odkurzacz. Odkręciłem wszystkie widoczne wkręty i nie jestem w stanie zdjąć górnej pokrywy, w której jest włącznik zasiania i regulator mocy. Może ktoś by był miły i opisał krok po kroku jak go rozebrać by dostać się do silnika i kabla zasilającego, lub zamieścił zdjęcia czy film. Z góry dziękuję.
  • Helpful post
    #2 07 Nov 2011 20:09
    Jerzy Feter
    Level 16  
    Positive voted Helpful post? (+6)
    Witam!
    Jak już odkręciłeś wszystkie widoczne wkręty to jeszcze pozostało wypiąć korpus górny z zaczepów które są nad kołami tylnymi, w tym celu należy płaskim śrubokrętem lekko podważyć korpus na środku kół tylnych aż do jego lekkiego "zeskoczenia" z zaczepów.
    Następnie należy od spodu odkurzacza w pobliżu wyjścia przewodu przyłączeniowego wprowadzić w widoczny otwór cienki śrubokręt i również wypiąć z zaczepu korpus.
    Przed wyjęciem podzespołów ze środka zwróć uwagę na wzajemne ułożenie wewnętrznych przewodów, silnika, jak również ułożenie zwijacza, aby potem nie mieć problemów z montażem.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #3 07 Nov 2011 20:36
    Remekm3
    Level 2  
    Positive voted Helpful post? (+6)
    najlepiej porobić sobie zdjęcia - pamięć bywa ulotna ;)
  • #4 08 Nov 2011 13:36
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (+2)
    Witam, dziękuję za pomoc, udało mi się rozebrać odkurzacz. Ale mam teraz pytanie natury technicznej do szanownych kolegów. Dodaję, że odkurzacz początkowo miał problemy z załączaniem, ale za którąś próbą się uruchamiał, aż przestał działać całkowicie. Zrobiłem kilka pomiarów miernikiem i sprawa wygląda tak. Po włączeniu do sieci na włączniku mam napięcie 220 V, za włącznikiem na kablach białym i czarnym, dochodzących do silnika też jest 220 V (przed kolejnym układem). Na kablach podłączonych bezpośrednio do styków silnika mam 18V. Silnik na stykach zasilających zbadałem omomierzem i jest brak oporu. Może ktoś mi podpowie czy te 18V to jest właściwe napięcie do zasilania silnika i tu szukać przyczyny usterki (od płytki scalonej odkurzacza, przy włączniku i regulacji ciągu wychodzą do silnika 3 przewody. Biały i niebieski idą do jakiejś płytki z której wychodzi jeden kabel zasilający silnik. Trzeci czarny przewód „biegnący” od płytki głównej dołączony jest bezpośrednio do silnika. Z góry dziękuję za podpowiedzi co robić dalej.
  • Helpful post
    #5 08 Nov 2011 17:03
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (+1)
    Całość sprawdzisz najprościej, najszybciej i najpewniej taką metodą.
    Odłącz przewody od silnika i w ich miejsce podłącz żarówkę, jak świeci, wszystko od strony zasilania jest ok, jak nie znaczy że tam trzeba szukać usterki.
    Silnik powinien mieć "przejście" w miejscu gdzie podłącza sie do niego przewody. Jego brak może sygnalizować zawieszenie lub zużycie szczotek, ewentualną przerwę w stojanie bądź wirniku.
    Sam silnik jest na napięcie 230V, tak więc możesz go również sprawdzić podłaczając napięcie przez INNY niż oryginalny przewód do stojana, w miejsce gdzie odłączyłeś dwa zasilające przewody.
  • #6 09 Nov 2011 11:29
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Dzięki dzi_dziuś zrobiłem jak powiedziałeś. Po załączeniu zasilania z innego źródła silnik działa bez zarzutu. Przy włączeniu żarówki pod kable, które wtyka się w silnik w ogóle nie świeci. Teraz nie jestem pewien, gdzie leży problem. Na płytce triaka mierząc napięcie na przewodzie białym idącym z głównej płytki (regulacji ciągu) i przewodzie czarnym zasilającym bezpośrednio silnik mam 220 V. A pomiędzy głównym czarnym zasilającym silnik, a wyjściem za triakiem mam tylko 18 V. Więc czy uszkodzony jest triak, czy może układ sterujący ciągiem na płytce głównej. Co jest winne uszkodzeniu ? Dzięki za podpowiedź.
  • #7 09 Nov 2011 16:32
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (+2)
    Tera musisz dalej postępować metodą. Żarówka to 100% pewności, miernik w zlezności od jakości i sposobu pomiaru nie zawsze.
    1. Żarówkę teraz podłącz bezpośrednio do przewodów, które wychodzą ze zwijacza. I obstawiam, że tam może być usterka.

    2. Jeżeli żarówka świeci teraz sprawdź przełącznik ( tą samą metodą ).

    3. Jeżeli i tu żarówka zaświeci uszkodzenie zawęża się tylko do płytki elektroniki. Sprawdź jeszcze jeden przełącznik a mianowicie ten od parkowania.

    4. Jeżeli jednak padło na płytkę elektroniki, wklej jej foto i wykonane przez Ciebie pomiary, Wtedy pokieruję dalej.
    pzdr
  • #8 09 Nov 2011 19:27
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Witam, nie udało mi się sprawdzić żarówką kabla na zwijaczu bo pomimo usilnych prób nie udało mi się go rozebrać. Ale ominąłem ten element i podłączyłem inny kabel. Jeden podłączyłem zamiast czerwonego do płytki (szedł tam przewód ze zwijacza), gdzie jest regulacja ciągu, a drugi do nóżki włącznika, gdzie od zwijacza szedł brązowy przewód. Nic się nie wydarzyło. Chciałbym skrócić drogę zasilania silnika, np. jeden przewód z sieci od razu do silnika, a drugi przez triaka. Nie wiem tylko jak to zrobić bo jestem totalnym laikiem jeżeli chodzi o triak. Proszę o pomoc.

    Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000 Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000
  • #9 10 Nov 2011 14:10
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Więc poszukiwania zostały maksymalnie zawężone.
    Teraz jeszcze zmostkuj przełącznik i zobacz czy silnik ruszy.
    Triak sprawdzisz szybko w podobny sposób. Zwierasz Anodę 1 (A1) z Anodą 2 (A2) i sprawdzasz działanie, Jak silnik ruszy na maksymalnych obrotach, to triak jest uszkodzony.
    A jeżeli nadal nie ruszy do sprawdzenia potencjometr, resystor oraz połączenia na płytce. Kondensator przeciwzakłóceniowy włączony jest równolegle w obwód, więc nie może być przyczyna nie działania silnika.

    Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ps. Czy sprawdziłeś mikrowyłącznik od parksysytemu, o którym pisałem ?
  • #10 11 Nov 2011 14:24
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wielkie dzięki. Zwarłem te dwie nóżki i silnika ruszył na maksymalnych obrotach. Tak więc jako, że nie mam nitownicy muszę się wybrać z wylutowaną płytką do serwisanta, aby kupić i przelutować trak, a potem przynitować go do metalowego uchwytu. Mam pytanko odnośnie triaka, serwisant mówił, że ma model BTA16 mam pytanie czy takiego można użyć ? Myślę że po wymianie tiaka będę mógł temat zamknąć :).
  • #11 11 Nov 2011 18:34
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Można spokojnie użyć BTA 16.
    Nitownica nie potrzebna, nit można rozwiercić, następnie zastąpić śrubką i nakrętką, ja tak robię, z powodzeniem, a koszt samego triaka ok 3zł.
  • #12 13 Nov 2011 11:40
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wymieniłem triak na BTA16 i niestety to chyba nie on jest przyczyną uszkodzenia. Wszystko jest tak jak wcześniej z tą różnicą, że na wyjściu na stojan zamiast 18V mam 34V. Wina chyba leży poza układem przy samym silniku. Proszę o jakieś propozycje co robić dalej.
  • #13 13 Nov 2011 17:14
    JestemElektronikiem
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jeśli silnik po zwarciu pierwszej nóżki triaka z drugą działa, to niestety kolega kupił uszkodzony triak.
  • #14 13 Nov 2011 17:33
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dokładnie po zwarciu tych nóżek silnik działa na max. obrotach. Triak kupiłem u serwisanta rtv i nie wyglądał on na używany (nóżki nie pogięte i nie lutowane). Może coś innego zakłóca, albo uszkadza triak-a przy podłączeniu do zasilania ?. Spróbuję kupić triaka w sklepie (a nawet 2) i sprawdzę. Mam jeszcze pytanie czy użytkowanie odkurzacza z pominięciem triaka i pracą silnika na max obrotach stwarza jakieś zagrożenie uszkodzenia silnika ? Pozdrawiam.
  • #15 13 Nov 2011 17:35
    JestemElektronikiem
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Niech kolega kupi ich z 5 nie są przecież drogie, wtedy będzie pewność że to NIE ONE są winowajcą. Działanie po złączeniu skrajnych nóżek diagnozuje uszkodzenie triaka, mogła wyjść feralna seria triaków jak to kiedy było z wirnikami.
  • #16 13 Nov 2011 17:41
    movzx
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    JestemElektronikiem wrote:
    po zwarciu pierwszej nóżki triaka z drugą
    JestemElektronikiem wrote:
    Działanie po złączeniu skrajnych nóżek diagnozuje uszkodzenie triaka,
    Kolego, bredzisz jak poparzony. I na dodatek nie możesz się zdecydować.
    W tym momencie działanie po zwarciu triaka znaczy tylko tyle że silnik i zasilanie są w porządku. I że na 90% problem jest w układzie sterowaniu tymże triakiem. Nie ma przypadkiem na płytce małego niebieskiego elementu oznaczonego DB3? Poza tym tak jak napisał dzi_dziuś - rezystor, potencjometr, ścieżki.
  • #17 13 Nov 2011 17:50
    JestemElektronikiem
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Faktycznie pomyliły mi się nóżki, jeśli działa po zwarciu 1 z 3 to uszkodzony jest triak, opcjonalnie układ.
  • #18 13 Nov 2011 18:24
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    To teraz jestem zakręcony całkiem. Mam zewrzeć nóżkę 1 (anoda) z 3 (brama) i czego mam oczekiwać i jak interpretować. Wcześniej zwierałem dwie anody. Czy do sprawdzenia kondensatora, rezystora i potencjometru muszę wylutować te elementy z płytki. Może ktoś pomoże laikowi :) i przetłumaczy łopatologicznie jak najlepiej to zrobić. Wymieniać jeszcze raz triak na inny, czy nie ? I czy mogę uszkodzić silnika pracując z ominięciem układu sterowania triak-iem.
  • Helpful post
    #19 13 Nov 2011 18:37
    JestemElektronikiem
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Spróbuj go jeszcze raz podmienić, wylutować wszystkie elementy przed sprawdzaniem, a można się pokusić o wymianę kondensatorów bo fortuny nie kosztują, a na dłuższy czas spokój będzie, sprawdzić je można podłączając do miernika ustawionego na mierzenie pojemności (powinna być bliska tej napisanej na kondensatorze). Rezystor można sprawdzić miernikiem ustawionym na pomiar oporności, potencjometr też.

    Dodano po 33 [sekundy]:

    Silnika pomijając regulację nie uszkodzisz, będzie jedynie pracować na pełnych obrotach cały czas.
  • #20 13 Nov 2011 21:42
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (+1)
    ...
    Popraw luty na płytce. Elementy najpewniej sprawdza się po wyjęciu z układu, jednakże jeżeli w układzie nie ma po drodze elementów mogących "zakłócić" wyniki pomiaru można sprawdzić je bez wylutowywania. To jest prosty układ, nie ma w nim żadnej skomplikowanej elektroniki oraz mikroprocesora, więc myślę, że poradzisz sobie ze sprawdzeniem zgodnie z danymi dla konkretnych elementów i nie będzie konieczności jego pomijania.
    Proszę jeszcze o foto obu płytek od spodu.
  • #21 15 Nov 2011 16:22
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam, jeszcze nie miałem czasu wylutować elementów i ich pomierzyć, ale zrobiłem zdjęcia obu układów i wyglądają one tak:

    Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000
    Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000 Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000 Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000 Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000
  • #22 15 Nov 2011 19:56
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    No to zaczynają się schody, no może niezbyt strome, ale jednak :). Masz pewność już, że triak i obwód zasilania silnika przerywany przez triak jest sprawny.
    Pozostaje teraz sprawdzić tor sterowania bramką triaka. - gate.
    Patrząc od spodu płytki widzisz co znajduje się w lini sterowania bramką. Najpierw popraw luty w tej okolicy, potem musisz sprawdzić te elementy.
    Kilka rezystorków smd o podanych wartościach nie sprawi na pewno problemu. Podaj jeszcze oznaczenia pozostałych elementów, głównie chodzi o 3-nózkowe i układ scalony, bo bez tych oznaczeń nie mogę przeanalizować dokładnie całości, a zaznaczyć muszę, że zelmer oferuje całą płytkę jako częśc zamienną, dlatego nie udostępnia jej schematu ...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Odłącz biały przewód z dużej płytki, tutaj większość pomiarów będzie można wykonać bez wylutowania elementów.
  • #23 16 Nov 2011 11:27
    Williusz
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam dodaję opisy elementów i tak wg oznaczeń:
    A - 474
    B - 474
    C - 680
    D - KZ2 i poziomo T7 lub 17
    E - K1M i poziomo 15
    F - ATMEL 0620 TLNY 13 20SU
    G - 474
    H - 474
    I - PJ67 GS1M
    J i K - 472
    L - 105

    Demontaż odkurzacza Zelmer Jupiter 4000

    być może coś źle odczytałem bo opisy to mikroby, a nie mam lupy, ale się starałem. dzi_dziuś poradź co pomierzyć. Dla orientacji opisałem luty.
  • #24 17 Nov 2011 15:02
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Na sam początek zła wiadomość. Jeżeli padł ATtiny 13, to będziesz musiał wymienić całą płytkę. bo o ile ATtiny jest w kazdym sklepie, o tyle nie ma szans dostac programu/wsadu do niego.

    Ale sprawdzaj od końca, tj. od wyprowadzenia na bramkę nr 5(bez wylutowywania). Czarne elementy z konkretnymi cyferkami np 474 czy 680 to rezystory i podanej rezystancji w omach. Każdy osobno do sprawdzenia.

    PJ67 to dioda prostownicza, ma przewodzić w jedną stronę, wykazując spadek napięcia ok. 0,7V. Sprawdzisz to testerem zwarć (buzzerem) w multimetrze.

    D i E prawdopodonie to tranzystory. O ich sprawdzeniu napisane są dziesiątki postów. Wystarczy do tego ww. multimetr.

    Narazie posprawdzaj te elementy, głównie droga od tiny do bramki triaka, potem bedziemy mysleć, albo i nie dalej : ]
  • #25 18 Feb 2012 21:14
    janikof
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Odświeżam temat....
    Jaki element odpowiada za łagodny rozruch odkurzacza? Coś mi padło, silnik rusza ostro do boju i wywala mi bezpiecznik 10-tkę. Wcześniej normalnie chodziło na tym bezpieczniku, na 16-tce jest ok. Nie wiem czy to ten triak co jest na małe płytce przy silniku czy któryś element z dużej płytki tam gdzie regulacja obrotów...?
    Proszę o podpowiedź... :D
  • #26 18 Feb 2012 22:41
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli startuje na maksymalnych obrotach i nie reaguje na regulacje obrotów triak bedzie miał zwarcie. triak to trzynózkowy element na małej płytce koło silnika.
    pzdr
  • #27 26 Mar 2013 21:01
    shadov21
    Level 6  
    Helpful post? (0)
    Witam mam problem ze złożeniem kabli z silnika wychodzą mi trzy kable dwa czarne i niebieski a chyba ze zwijacza idzie czerwony wychodzi on z obudowy odkurzacza.Mam podłaczyć tak jak na zdjęciu tu jest biały ja mam czarny ale chodzi mi o kabel czerwony i niebieski czy mam tak podłaczyć jak na zdjęciu u mnie to będzie czarny,czerwony,niebieski i znów czarny taka kolejność proszę o pomoc nie chcę nic spalić.Niestety zapomniałem zrobić zdjęcia a pamięć jest ulotna.Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
  • #28 27 Mar 2013 16:17
    dzi_dziuś
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Płytka jest opisana.

    Gate - przewód z silnika, z małym konektorem na końcu.
    M1 i M2 - Pozostale przewody z silnika, kolejność dowolna.
    N2 - tu podłączasz przewod ze zwijacza.

    pzdr
  • #29 26 May 2013 21:43
    Zbipel
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Chciałem bardzo podziękować za pomoc. Czytając powyższe komentarze tak też zrobiłem. Kupiłem na wszelki wypadek 3 triaki. Pierwszy przegrzałem, ale drugi już styknął. Potwierdzę objawy: silnik nie działał mimo że prąd docierał aż do triaka. Po zwarciu nóżek startował ostro i wyskakiwał bezpiecznik. Teraz działa jak nowy :)
  • #30 22 May 2014 02:03
    Pluteks
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam. Mam następujący problem ze swoim Jupiterem.
    Żonie podczas odkurzania spadły obroty do zera. Ruszała kablem przey wejściu do odkurzacza coś tam próbował wejść na obroty ale jednak przestał pracować. Przeczytałem wasze posty rozebrałem go żeby się dostać do triaka. Oczywiście sprawdziłem żarówką koniec kabla a tu nic. Myślę że już przyczyna znaleziona wiadomo kabel. A że nie maiłem czasu bawić już się z kablem na wszelki wypadek podłączyłem inny no i sru poleciały korki. Nic następnego dnia naprawiłem kabel ten oryginalny podłączam go i znów korki poszły. Dziwne niby kabel się uszkodził a tu coś innego doszło? Jak podłączam silnik na krótka też lecą korki (mieszkam w bloku) Czy ma ktoś jakiś pomysł?
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products