Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie"

szoker25 10 Lis 2011 08:51 14536 40
  • Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie"

    Witam.

    Chciałbym przedstawić swój projekt i wykonanie kolumn z wbudowanym wzmacniaczem Unitry PW9010.
    Od razu zaznaczę, że jest to konstrukcja zrobiona z tego, co miałem pod ręką, a celem było wydać jak najmniej pieniędzy (tylko rzeczy niezbędne do ukończenia projektu).

    Kolumny te są przeznaczone jako dodatkowy element nagłośnienia swojego zespołu chałturniczego (tam, gdzie np. są dwie sale i potrzeba nagłośnienia bezprzewodowego). Główne nagłośnienie jest oparte na zestawie Yamahy z serii Club S115V + sub.

    Posiadałem cztery głośniki niskotonowe 20 cm, cztery tuby Tonsila 80 W oraz dwa wzmacniacze Unitry.
    Wzmacniacze zostały przerobione tak, aby wszystkie regulatory, bezpieczniki, gniazda były z jednej strony. Dodatkowo zostały dołożone kondensatory oraz silniejszy mostek prostowniczy do linii zasilacza. Z racji tego, że wzmacniacz będzie pracował w niedogodnych warunkach do odprowadzania ciepła, zastosowałem dwa wentylatory 9 cm z włącznikiem na: 0 obrotów, 1/2 obrotów oraz max.

    Co do głośników i ich zestrojenia, to zastosowałem zwrotnicę dla głośnika niskotonowego 6 dB/okt. do 5 kHz a dla głośnika wysokotonowego od 5 kHz 12dB/okt. - na to starczyło mi cewek. Dodatkowo głośniki wysokotonowe zostaną jeszcze "dostrojone" opornikami do własnych odczuć słuchowych.
    Co do obudowy, to została wykonana z tego, co miałem, czyli sklejki 10, 12 i 14 mm. Obudowa miała być z początku typu bass-reflex, jednak po symulacjach w programie WinISD wyszła mi wielkość obudowy, na którą nie mogłem się zgodzić (sprzęt miał być jak najmniejszy). Stanęło na obudowie zamkniętej o pojemności wewnętrznej 35 l (sporo miejsca niestety zabrała mi półka na wzmacniacz). Oczywiście po zmontowaniu sprawdziłem, jak by to chodziło z bass-reflexem (wykręcony wysokotonowy i wsadzona tam tuba) - jednak bardziej konkretny i silniejszy bas był w obudowie zamkniętej.

    Cała obudowa została oklejona kocem głośnikowym. Głośniki niskotonowe zostały zabezpieczone siatką, a cały front dostał maskownicę z tkaniny głośnikowej. Myślałem tutaj o siatce stalowej, ale: głośniki nie są z tych, co by je eksponować, a cena jak dla mnie za duża. Potem myślałem o gąbce, ale trzeba by było cofnąć przednią ściankę jeszcze o 1 cm do tyłu, no i znowu cena :( Doszły tak też narożniki, gniazdo pod statyw oraz uchwyty.
    Ostateczny wygląd można zobaczyć na fotkach (moja dzieciarnia była tak zainteresowana nimi, że nie udało mi się odpędzić ich od tego :)
    Na sam koniec dodałem jeszcze znaczek (taki jaki miałem), choć bardziej podoba mi się http://owiewki24.pl/pl/p/YAMAHA-LOGO-EMBLEMAT-x2/896 - jednak nie za taką cenę :)
    Zapraszam do komentowania.
    Dodam jeszcze, że w kilku kwestiach dotyczących elektryki służył mi pomocą kolega z pracy.

    Co do koncepcji tego projektu na przyszłość - wymiana głośników na coś lepszego.

    Kosztorys:
    -kondensatory, mostki, diody, oporniki itp. - około 25 zł
    -koc, maskownica, klej - około 40 zł
    -gniazda na statywy, rączki - około 30 zł
    -kilka drewienek w Castoramie - około 6 zł
    Resztę miałem.

    Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie"
    Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie" Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie"
    Aktywne kolumny estradowe 2x35 W RMS - al'a "Bigos na winie"


    Fajne!
  • #2 10 Lis 2011 11:47
    Maxell90
    Poziom 18  

    Ciekawa konstrukcja ale ja bym zrobił 2 poprawki wywalił ten śmieszny głośnik 888 dał 2 identyczny a po drugie dał bym dłuższy kabel by to grało w stereo,tak jak trzeba bo to co to widzę to raczej 2x mono.I jaka oporność wyszła bo widzę 2 różne głośniki 4 i 8 ohm w 1 kolumnie.Lepiej dać 2x4 i spiąć je w 8 r lub 2x8 jak ta diora pracuje od 4

  • #3 10 Lis 2011 11:52
    szoker25
    Poziom 8  

    Po pierwsze robiłem z tego co miałem (wg mnie głośniki 888 grają lepiej niż te drugie - są bardziej efektywne i bardziej "miękkie" w brzmieniu). Tak jak napisałem, że jak się sprawdzą te kolumny to dostaną lepsze głośniki.
    Po drugie każda kolumna może pracować w stereo lub mono - kabel nie jest docelowy - podłączone na chwilę dla próby pierwszym lepszym kabelkiem.

  • #4 10 Lis 2011 13:02
    Maxell90
    Poziom 18  

    Aha.Te głośniki firmy hannsen one są estradowe miękko nie zagrają miałem do czynienia z głośnikiem 888 gra to tragicznie .Jak na takie małe przedstawienia polecam zmienić choćby na jakieś szeroko pasmowy ale na sztywnym zawieszeniu bo tak to te głośniki szybko padną.

  • #5 10 Lis 2011 14:49
    398216
    Usunięty  
  • #6 10 Lis 2011 15:00
    szoker25
    Poziom 8  

    Rozumiem, że to tylko 35 Wat RMS - ale tego jest 4 sztuki. Głośniki dobiorę takie aby pasowały do tych obudów (dlatego jest zamknięta). Kiedyś to wszystko pracowało w jednej obudowie, która nie była nadająca się do oglądania i to wszystko napędzał tylko jeden wzmacniacz - i do samego mikrofonu oraz akustycznie akordeonu, gitary oraz saksofonu było wystarczające.
    Ja wiem, że przydało by się ze 200 Wat - ale tak jak pisałem - robiłem z tego co miałem - a pieniążki to ja mam na co wydawać. Co do roboty - dla mnie to przyjemność.

  • #7 10 Lis 2011 15:26
    398216
    Usunięty  
  • #8 10 Lis 2011 16:48
    szoker25
    Poziom 8  

    Co do znaczka - mogę na własny użytek przyklejać znaczek z jednego sprzętu na drugi jak mi się tylko żywnie podoba - nie handluję tym ani nikomu nie wmawiam, że to jest sprzęt philipsa.
    Co do pracy non-stop tych wzmacniaczy - to pracowały one już w dużo gorszych i trudniejszych warunkach i nic im nie było - jest to już sprawdzone.
    Co do grzebania przez innych to nie mam żadnej pewności przy każdym sprzęcie. Co do zastosowania "estradowego" - może to za mocno powiedziane - chodzi bardziej o nagłośnienie innej sali dla wokalu i konferansjerki. Kiedyś salę dla 200 osób przy stołach nagłośniłem dwoma głośnikami Jamo Conect 165 i było bardzo przyzwoicie.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Dla was to porażka -ok - to poproszę teraz o wskazówki co zrobić aby to nie był szmelc.
    Budowa takiego sprzętu od podstaw z zakupem wszystkich elementów jest nieopłacalna przy cenach i dostępności gotowych produktów.

    Wg mnie lepiej jest mieć coś takiego niż nic (tzn. części w szafie).

  • #9 10 Lis 2011 16:53
    miku210
    Poziom 26  

    Dwa różne głośniki w jednej obudowie przemilczę.
    Zastosowanie stricte domowego wzmacniacza w tych warunkach też.
    W cenie tych paczek z głośnikami mógłbyś mieć po jednym GDS30/30 lub ARZ 6608 + GDWT + koniec mocy ,które na start zagłuszą te paczki z 888 i tym drugim.
    Znaczki firmowe nie za bardzo pasują do własnoręcznie robionych urządzeń. Wstydzisz się swojego DIY, że doklejasz logo?
    Pomimo tych zastrzeżeń to bardzo ładnie wykonane konstrukcje.

  • #10 10 Lis 2011 17:06
    szoker25
    Poziom 8  

    Co do głośników to wiem, że to są kiepskie głośniki i tak jak na samym początku napisałem, że docelowo będą tam dwa głośniki lepsze "z jednej parafii". Znaczek zamocowana na kawałeczku taśmy dwustronnej na chwilę obecną - ostatecznie wyląduje tam może moje logo.

  • #11 10 Lis 2011 22:18
    aftys6
    Poziom 19  

    szoker25 napisał:


    Dodano po 34 [minuty]:

    Dla was to porażka -ok - to poproszę teraz o wskazówki co zrobić aby to nie był szmelc.
    Budowa takiego sprzętu od podstaw z zakupem wszystkich elementów jest nieopłacalna przy cenach i dostępności gotowych produktów.

    Wg mnie lepiej jest mieć coś takiego niż nic (tzn. części w szafie).


    A wiec wskazówki.
    Jako że poszlachtowałeś w/w wzmacniacze to możesz wymontować teraz z nich trafa, kondensatory i za nieduża kasę zmontować choćby niezniszczalne końcówki eltrona 60 - nie jest to rewelacja ale TANIO no i lepiej niż obecnie. Montowałem kiedyś takie i koszt samej drobnicy to na serio 15-20 zł (bo trafa byś już miał, radiatory itd)
    Co do głośników to choćby STX paczki, na szeroko zakresowym GDS-30-200-8-SE, gra na serio dobrze jak na swoja cenę, do tego wysoko tonowy. np. GDWT-10-200-8-PB .
    Uwierz mi, że po złożeniu takiego zestawu nie odczuł byś wielkiej różnicy w kosztach, ale byś ją usłyszał.

    Ale podkreślam że moja rada nie jest rada specjalisty, ale podpowiedzią jak zrobić coś dobrze i to niedużym kosztem.

  • #12 11 Lis 2011 00:20
    pawel_aa
    Poziom 25  

    aftys6 napisał:
    za nieduża kasę zmontować choćby niezniszczalne końcówki eltrona 60 - nie jest to rewelacja ale TANIO no i lepiej niż obecnie.
    (...)
    Ale podkreślam że moja rada nie jest rada specjalisty, ale podpowiedzią jak zrobić coś dobrze i to niedużym kosztem.

    Rada jak najbardziej słuszna, biorąc pod uwagę estradowe przeznaczenie - tak powinno być pomyślane od początku. "Estrada" na PW i 888 to chyba pomyłka akustyczna :) Koszt końcówek mocy do Eltrona 60 czy 100 to koszt rzędu kilkudziesięciu pln. Płytka końcówki do Eltrona 60 ma wymiary raptem 5 x 10 cm :!: Mam wśród swoich projektów oba Eltrony zrobione od podstaw i wiem co potrafią, "setka w stereo" zrywa tynk ze ścian. Jakościowo oczywiście nie dorównują PW, 60-ka brzmiała całkiem nieźle ale podczas słuchania 100-ki miałem wrażenie, że jestem na wiejskim weselu :)

    Żeby cała praca nie poszła w piach, na miejscu autora wymieniłbym głośniki na jakieś normalne i zamiast PW zamontował Eltrony 60.

  • #13 11 Lis 2011 08:03
    szoker25
    Poziom 8  

    Tak się składa, że miałem akurat wzmacniacz eltorna 100 - i chodziło to w innej obudowie z tymi właśnie głośnikami. Niestety na wiejskich weselach jest lepsza jakość. Wzmacniacz sprzedałem kumplowi do kolekcji i zostawiłem właśnie te Unitry (dużo ciszej nie grają - z tymi głośnikami, za to jakościowo bez porównania).
    Może trochę rozpędziłem się pisząc, że to zestawy estradowe - mogłem napisać semi-estradowe (bo na pewno nie służą do słuchania w domu).
    Jeszcze raz napiszę - uważam, że do nagłośnienia samego mikrofonu 4 x 35 W RMS dla sali np 20x20 metrów (wiem bo już tak robiłem tylko z 2x35 W).
    Te wzmacniacze Unitry fabrycznie cierpiały na niedobór zasilania przy większym rozkręceniu - dlatego wielkość kondensatorów zasilania została podwojona oraz mostek prostowniczy jest 10 razy mocniejszy. Przedwzmacniacze były zasilane 12 V a wg schematu powinny być min 15V - też zostało to poprawione.
    Co do większych testów odsłuchowych to w sobotę planuję znieść to do garażu i trochę "wygrzać" - o rezultatach napiszę.

  • #14 11 Lis 2011 12:26
    aftys6
    Poziom 19  

    Kolega chyba jakiegoś zajeżdżonego eltrona słuchał ;)
    Miałem swego czasu dwie Setki, mam nadal PW9010.
    PW gra dobrze w pokoju 5x4 metry z nastawioną głośnością na 2/3 gwizdka. Powyżej o niskich częstotliwościach możemy zapomnieć.
    Co do Twoich głośników to zastanawia mnie ich skuteczność bo o tym nie piszesz.
    Mają chociaż po 85 dB??

  • #15 11 Lis 2011 12:32
    szoker25
    Poziom 8  

    Zgadza się - powyżej 3/4 wolume brakowało zasilania - stąd moja ingerencja w zasilanie - jak będzie? - sprawdzę jutro i dam znać. Co do nagłaśniania wokalu nie potrzeba tyle pompować niskich częstotliwości.
    Eltron był akurat nowym egzemplarzem - znaleziony w szkolnym magazynie w fabrycznym pudełku.
    Co do efektywności głośników to nie mam danych - a ja już na początku napisałem, że docelowo wstawię coś lepszego.


    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    (dj-MatyAS)

  • #16 11 Lis 2011 13:49
    398216
    Usunięty  
  • #17 11 Lis 2011 19:00
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    szoker25 napisał:
    Te wzmacniacze Unitry fabrycznie cierpiały na niedobór zasilania przy większym rozkręceniu - dlatego wielkość kondensatorów zasilania została podwojona oraz mostek prostowniczy jest 10 razy mocniejszy. Przedwzmacniacze były zasilane 12 V a wg schematu powinny być min 15V - też zostało to poprawione.
    I myślisz że zwiększenie kondensatorów i mostka oraz zasilania z 12V na 15V wiele zmieniło? kolega się grubo myli. Przy tym samym transformatorze praktycznie nic się nie zmieniło.

  • #18 11 Lis 2011 19:05
    pawel_aa
    Poziom 25  

    szoker25 napisał:
    Te wzmacniacze Unitry fabrycznie cierpiały na niedobór zasilania przy większym rozkręceniu


    Te wzmacniacze były przystosowane do grania w domu.
    Pełną moc osiągały przy napięciu wejściowym 250mV więc przy dzisiejszych źródłach które na wyjściu mają 1V po ustawieniu głośności na 2/3 osiągają po prostu... kres swoich możliwości. Żadne czary z zasilaniem nie pomogą.

  • #19 11 Lis 2011 20:49
    basstec
    Poziom 34  

    szoker25 napisał:
    Obudowa miała być z początku typu bass-reflex, jednak po symulacjach w programie WinISD wyszła mi wielkość obudowy, na którą nie mogłem się zgodzić

    Ciekaw jestem jak symulowałeś 2 różne głośniki w jednej obudowie i skąd wziąłeś parametry? O ile znam ten program to możesz symulować kilka głośników ale takich samych.

  • #20 11 Lis 2011 20:53
    szoker25
    Poziom 8  

    Parametry głośników znalazłem w internecie (888 są na elektrodzie). Ponieważ parametry były zbliżone do siebie oraz robiłem obudowę zamkniętą pozwoliłem sobie przyjąć, że będą dwa takie same głośniki (docelowo tak też będzie).

  • #21 12 Lis 2011 15:03
    szoker25
    Poziom 8  

    Po pierwszych próbach wnioski:
    -głośniki 888 są za słabe (Howard Hanssen radzi sobie znacznie lepiej) - do jednej obudowy trafiły 888 a do drugiej Howard Hanssen,
    -do nagłaśniania muzyki tylko tymi kolumnami to brakuje niskich częstotliwości (widać to z resztą na wykresie),
    - przy nagłośnieniu mikrofonu zestaw sprawuje się dobrze (nie jest bardzo dobrze ponieważ to nie są tej klasy głośniki),
    -nie potrafię jednoznacznie określić czy modyfikacje wzmacniaczy dużo poprawiły ich wydajność bo wąskim gardłem jest tutaj głośnik,
    -po 4 godzinach pracy z maksymalną głośnością z wyłączonymi wentylatorami nic złego się nie stało ze wzmacniaczami.

    Refleksje: trzeba wymienić głośniki 888 w pierwszej kolejności (jak zakupione okażą się dużo lepsze od Howard Hanssen'ów to zostaną wymienione również one).

    Czy możecie mi polecić jakieś głośniki (50-70 zł sztuka) 20 cm do tego zastosowania? A może lepsze będą szeroko-pasmowe?

  • #22 12 Lis 2011 16:11
    House System
    Poziom 18  

    Witam, jeśli kolumny mają być do nagłaśniania mikrofonu to widziałbym w tych kolumnach głośniki szerokopasmowe, np. Tesla ARZ 6608 8 ohm łączone równolegle co daje oporność 4 ohm na kolumne.

  • #23 12 Lis 2011 17:05
    miku210
    Poziom 26  

    szoker25 napisał:
    Czy możecie mi polecić jakieś głośniki (50-70 zł sztuka) 20 cm do tego zastosowania? A może lepsze będą szeroko-pasmowe?

    ARZ 6608/ 6604. Zależy od impedancji.

  • #24 13 Lis 2011 10:44
    Maxell90
    Poziom 18  

    w to miejsce jest jeszcze szeroko pasmowy celestion TF0810TC.Sprzedawca pisze że do gitary,wokalu i pod klawisze się nadaje czyli uniwersalny?Za te pieniądze to moim zdaniem może być.

  • #25 13 Lis 2011 10:52
    miku210
    Poziom 26  

    Co do tych Celestionów może być problem z parametrami.

  • #27 16 Lis 2011 21:52
    szoker25
    Poziom 8  

    Głośniki 888 zostały wymienione na "Kenford DYD200B-8-28" stosowanych również w kolumnach DragonAudio - chodzą bardzo ładnie - próby "wysiłkowe" zrobię w weekend.
    Przy okazji podmiany głośników posłuchałem trochę z przypadkowym bass reflexem - otwór po wyciągniętym GDWT. Pojawiło się więcej "ciepłego" dołu. Pomyślałem, że może jednak warto by było dać bass reflex?
    Co o tym sądzą specjaliści?
    Skrzynka ma pojemności wewnętrznej 35 litrów i pracują tam dwa głośniki 20 cm niskotonowe na sztywnym zawieszeniu (80 W RMS, SPL 92 dB, 68-8000 HZ, 8 Ohm FS (Hz) 75, Qts 0,67, Vas (L) 20,77)
    Jaki wielki dać bass reflex i na ile Hz go stroić?

  • #28 18 Lis 2011 08:38
    szoker25
    Poziom 8  

    szoker25 napisał:
    ... może jednak warto by było dać bass reflex?
    Co o tym sądzą specjaliści?
    Skrzynka ma pojemności wewnętrznej 35 litrów i pracują tam dwa głośniki 20 cm niskotonowe na sztywnym zawieszeniu (80 W RMS, SPL 92 dB, 68-8000 HZ, 8 Ohm FS (Hz) 75, Qts 0,67, Vas (L) 20,77)
    Jaki wielki dać bass reflex i na ile Hz go stroić?


    Proste pytanie i nikt nic nie odpowie?

  • #29 18 Lis 2011 08:48
    pawel_aa
    Poziom 25  

    szoker25 napisał:
    Proste pytanie i nikt nic nie odpowie?

    Ktoś ma za Ciebie wprowadzić parametry TS głośnika do programu (WinIsd, BassBoxPro) i podać Ci wyniki?
    Podaj wyniki swoich symulacji to je zweryfikujemy. Trochę wysiłku i samodzielnej pracy jeszcze nikomu nie zaszkodziło.

  • #30 18 Lis 2011 09:33
    szoker25
    Poziom 8  

    Nie chciałem podawać swoich wyników aby nie sugerować wyników.
    Ale jeżeli tak - no to wyszło mi tak:
    Strojenie na 75 Hz:
    2 otwory fi 4,7 cm i dł. 1,9 cm
    lub
    1 otwór fi 7,2 cm i dł. 1 cm - to jest tak jak słuchałem z wyjętym GDWT - tylko, że program podaje mi Vent mach 0,17 w kolorze czerwonym.

    Program to WinISD 0.44

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME