Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Czy silnik nadaje się do falownika

Grzegorz53 25 Lis 2011 14:42
  • #1 25 Lis 2011 14:42
    Grzegorz53
    Poziom 10  

    Witam
    Chciałbym zapytać czy taki silnik:

    Czy silnik nadaje się do falownika



    Czy silnik nadaje się do falownika



    typ SF 90 S8, produkowany w latach 80-tych chyba przez Tamel
    nadaje się do pracy z falownikiem. W tamtych latach zapewne zasilanie takiego silnika z falownika nie było brane pod uwagę.
    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

  • Pomocny post
    #2 25 Lis 2011 14:54
    czesiu
    Poziom 32  

    Nadaje się, zarówno do falownika 1-fazowego jak i 3-fazowego.
    Upewnij się jeszcze czy z silnika wychodzi 6 przewodów.

  • Pomocny post
    #3 25 Lis 2011 18:14
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Witam
    Coś ostatnio wpadamy na siebie z kol. Czesiu ale nie robię tego celowo.
    Ze swej strony czytając tabliczkę znamionową nie widzę możliwości podłączenia zasilania 1 fazowego - nieistotne czy bezpośrenio czy przez falownik. (manewry z kondensatorem przesuwającym jedną fazę na zasilaniu mnie nie interesują).
    Byłbym też bardzo ostrożny z podłączeniem falownika 3 fazowego (niezależnie czy będzie to 3x230 czy 3x400 na wyjściu). Częstym powodem uszkodzeń starszych silników podłączonych do falownika było uszkodzenie izolacji. Silnik który teoretycznie ma dobre pomiary stanu izolacji może zostać uszkodzony przez falownik z powodu stromości narastania napięcia zasilania (te krótkie impulsy z których jest generowany nowy przebieg pseudosinusoidalny mają większe wymagania wobec izolacji).
    Podpowiem więc autorowi iż mimo iż brak jest smile w wypowiedzi przedmówcy to ja go tam zauważam :)
    pozdrawiam
    pm001

  • #4 25 Lis 2011 18:20
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    pm.001 napisał:
    Ze swej strony czytając tabliczkę znamionową nie widzę możliwości podłączenia zasilania 1 fazowego - nieistotne czy bezpośrednio czy przez falownik.

    Chodzi o zasilenie przez falownik zasilany jednofazowo np LG iC5.
    Należy tylko sprawdzić jakie napięcia daje falownik i odpowiednio połączyć na tabliczce znamionowej(gwiazda-trójkąt).

  • #5 25 Lis 2011 18:27
    Przepraszamy, ale ta nazw
    Poziom 12  

    pm.001 napisał:
    Ze swej strony czytając tabliczkę znamionową nie widzę możliwości podłączenia zasilania 1 fazowego - nieistotne czy bezpośrenio czy przez falownik.

    Oczywiście, że przy użyciu falownika można zasilać ten silnik z jednej fazy... Nie wiesz tak oczywistych rzeczy ?

  • #6 25 Lis 2011 18:27
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Rozumiem to stąd w dalszej części napisałem

    Cytat:
    niezależnie czy będzie to 3x230 czy 3x400 na wyjściu
    gdyż dla mnie jest to falownik 3 fazowy a tylko zasilanie ma 1 lub 3 fazowe. W odróżnieniu od wyrobów które mają na zasilaniu oraz na wyjściu 1x230 - widziałem kiedyś takie w katalogach ale nie stosowałem więc nie potrafię na szybko podać stosowych typów.
    pozdrawiam
    pm001

  • #7 25 Lis 2011 21:13
    bonanza
    Spec od Falowników

    pm.001 napisał:
    Częstym powodem uszkodzeń starszych silników podłączonych do falownika było uszkodzenie izolacji. Silnik który teoretycznie ma dobre pomiary stanu izolacji może zostać uszkodzony przez falownik z powodu stromości narastania napięcia zasilania.....
    widziałem kiedyś takie w katalogach ale nie stosowałem...

    A czy stosował Kolega jakiś zwykły 3-fazowy falownik ze starszym silnikiem i zdarzyły się wtedy jakieś komplikacje? Ja około 10 lat temu podłączyłem silnik pierścieniowy pod falownik Hitachi (z powodu uszkodzenia opornicy rozruchowej) i działa do dziś, a wtedy liczył sobie 50 lat, maszyna z Niemiec i śmialiśmy się, że o mało co pamiętałaby Adolfa. :D

  • #8 25 Lis 2011 21:42
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Witam.
    Należy pamiętać o tym, że silnik musi być chłodzony. Jeżeli prędkość obrotowa będzie zbyt mała to wymagane będzie chłodzenie obce.
    Najlepiej zapytać producenta (TAMEL): czy i przy jakiej minimalnej częstotliwości dany silnik może pracować na zasilaniu z falownika.
    Pozdrawiam.

  • #9 25 Lis 2011 23:27
    Grzegorz53
    Poziom 10  

    Witam
    Dziękuję za zainteresowanie tematem. Nigdzie nie znalazłem informacji jakie wymogi musi spełniać silnik, aby mógł pracować z falownikiem i dlatego zacząłem ten temat.
    W sumie chodzi mi o łagodny rozruch silnika (jak w Lokomotywie - najpierw powoli jak żółw ociężale ruszyła maszyna po szynach ospale ...)przyspieszanie do obrotów nominalnych, praca silnika krótkotrwała tj. kilka minut i stop, ewentualnie hamowanie. Czy do starego silnika - ten ma około 25 lat - raczej falownik skalarny czy wektorowy?
    Pozdrawiam

  • #10 26 Lis 2011 00:13
    opamp
    Użytkownik obserwowany

    A więc szczerze odradzam LG chociaż dla tego że mają małe prądy rozruchowe... i są blee.
    Jak silnik był przewijany przez ixxę to może być nie fajnie i błędzie błąd na falowniku i po imprezie. Łożyska w powinny być przystosowane ( izolowane!) do pracy z prądem nie sieciowym ponieważ indukują się prądu co przegrzewają owe łożyska. Zapraszam do lektury albo do naszego kolegi retrofood . Rodzaj pracy zależy od wymagań do czego ma być? Falownik ustaw na trójkąt przy takiej wielkiej mocy.
    Pozdro

  • Pomocny post
    #11 26 Lis 2011 07:50
    bonanza
    Spec od Falowników

    opamp napisał:
    Jak silnik był przewijany przez ixxę to może być nie fajnie i błędzie błąd na falowniku i po imprezie. Łożyska w powinny być przystosowane ( izolowane!) do pracy z prądem nie sieciowym ponieważ indukują się prądu co przegrzewają owe łożyska.


    Tak mówią teoretycy, którzy nigdy nie widzieli falownika w akcji. A ja napiszę: każdy nieuszkodzony falownik stosownej mocy będzie działał w tym zastosowaniu, o ile silnik nie był zalany wodą ani przezwajany... przez piekarza albo krawca. :D Dodatkowe chłodzenie zbyteczne.

    opamp napisał:
    Falownik ustaw na trójkąt przy takiej wielkiej mocy.
    Pozdro


    Zdradź, Kolego - jak to się robi :?: :D

  • #12 26 Lis 2011 09:50
    pm.001
    Specjalista elektryk

    Witam

    Cytat:
    A czy stosował Kolega jakiś zwykły 3-fazowy falownik ze starszym silnikiem i zdarzyły się wtedy jakieś komplikacje?

    Tak i to nie aż tak dawno jakieś 6-7 lat wymieniano mi kilka silników które popracowały raptem do tygodnia mimo że były to egzemplarze nowe z półki. Sytuacja dotyczyła wentylatorów central went- klim. więc czego jak czego ale problemów z chłodzeniem nie było. Był to okres kiedy jeszcze większe jednostki (jak na centrale went. >7,5kW) nie były popularnie wyposażane w falowniki. Kwestia uszkodzeń izolacji silników przez falowniki była nawet swego czasu powszechnie omawiana praktycznie na każdym szkoleniu z tej tematyki. Oczywiście nie zaprzecza to faktom że nawet bardzo wiekowe jednostki pracują poprawnie. Ale to raczej wyjątek od reguły.
    Cytat:
    raczej falownik skalarny czy wektorowy
    To zależy od aplikacji a nie od wieku silnika. Z opisu na bazie wiersza Tuwima niewiele wynika. Jeśli kolega nie ma potrzeby pracy z dużym momentem i precyzyjnych ruchach przy niskich obrotach to z pewnością wystarczy przemiennik skalarny a nie wektorowy.
    Cytat:
    Falownik ustaw na trójkąt przy takiej wielkiej mocy

    Hmm nie wiem czy 0,37kW (chyba tak wystukano na tabliczce) jest wielką mocą ale też chętnie poznam jak ustawia się falownik w trójkąt. ;)
    pozdrawiam
    pm001

  • #13 26 Lis 2011 12:36
    opamp
    Użytkownik obserwowany

    bonanza napisał:
    Tak mówią teoretycy, którzy nigdy nie widzieli falownika w akcji. A ja napiszę: każdy nieuszkodzony falownik stosownej mocy będzie działał w tym zastosowaniu, o ile silnik nie był zalany wodą ani przezwajany... przez piekarza albo krawca. Dodatkowe chłodzenie zbyteczne.
    Miałem silniki przewijane przez lokalnych magików to silniki na krótko działał a pod falownikiem był błąd prądu wyjściowego. Skończyło że nawet 3x przewijali jeden silnik :D
    Nie chce mi się liczyć to macie czytajcie :)
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2141233&highlight=

  • #14 26 Lis 2011 13:46
    pm.001
    Specjalista elektryk

    No i z nic z lekcji na którą czekałem :(
    W linku który kolega dołączył opisana jest sytuacja gdzie w trójkąt przełączany jest silnik a nie falownik a wszystko to dlatego że zastosowano falownik trójfazowy z zasilaniem jednofazowym.
    Pozwolę więc sobie na małe wyjaśnienie w oderwaniu od konkretnego przypadku wiekowego silnika. Jeśli zasilanie przemiennika częstotliwości jest jednofazowe to na wyjściu możemy uzyskać 3x230 V. Wówczas silniki podobnej mocy można a nawet należy przełączać w trójkąt wykorzystując fakt iż producent takiego silnika projektuje go z napięciem na cewkę każdej z faz 230V. Jeśli zaś mamy zasilanie falownika 3x400V to na wyjściu też będziemy mieli 3x400V (pomijam parametry regulacji) i wtedy siłą rzeczy silniki takie należy podłączać w gwiazdę. Tak przy okazji podobnie konstruowane są silniki o większej mocy tyle, że wówczas producent podaje 3x400D lub 3x690Y oczywiście wszystko w V AC
    pozdrawiam
    pm001

  • Pomocny post
    #15 27 Lis 2011 11:31
    ryszardon
    Poziom 20  

    Witam.Z tabliczki znamionowej wynika że możesz ten silnik podłączyć do falowników zasilanych jednej fazy lub trzy fazowych,przełączając odpowiednio trójkąt gwiazda.Przy silnikach starszej daty jedynym ograniczeniem może być częstotliwość pracy do 70Hz.Stosowałem falowniki do silników zabytkowych i nie było żadnego problemu.Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #16 27 Lis 2011 21:51
    noplis
    Poziom 19  

    Witam. To jeszcze ja swoje 3 grosze:
    1. Wszystko zależy od stanu izolacji. Co prawda ten silnik ma izolację klasy B (do pracy z przemiennikami zalecana jest co najmniej klasa F) ale widziałem stare silniki (z lat 30-ych) pracujące z falownikami.
    2. Jeżeli przewidywana jest praca z prędkościami mniejszymi niż 0,4 znamionowej obowiązkowo wymuszone chłodzenie. Przy najniższych prędkościach może dojść do sytuacji gdy moment silnika jest zbyt mały i zajdzie konieczność forsowania prądem, a wtedy silnik będzie się grzał.
    3. Jeżeli przewidywana jest praca wektorowa, to na drugim końcu wału silnika należy zabudować encoder.

  • #17 13 Gru 2011 11:37
    Grzegorz53
    Poziom 10  

    Witam
    Dziękuję za pomoc. W sumie choć silnik trochę leciwy warto spróbować zasilić go przez falownik, mając na uwadze ograniczenia sugerowane przez Kolegów. Jak będzie się sprawował to czas pokaże.
    Zamykam temat i pozdrawiam.

    02.12.2012 Chciałbym dodać, że zakupiłem falownik Hitachi SJ 200 i silnik pracuje rewelacyjnie.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty