X

Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

21 Dec 2009 18:25 JOjozefg
  • #931 21 Dec 2009 18:25
    hubertus 12
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    czy ja wiem czy tani ? dobre czesci kosztują ja osobiscie nie zrobił bym prostownika z gotowego układu greca bo jest on mało ekonomiczny i zawodny. lepiej zbudowac układ z czterech diód...
  • #932 21 Dec 2009 19:39
    bart1887
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Mam jeszcze jedno pytanie co do układu pana jozefg mam w jednym samochodzie akumulator żelowy optima 50 Ah dało by się ładować tym układem ten akumulator czytałem trochę na ten temat i wyczytałem ze napięcie ładowania powinno się zawierać w zakresie od 2,25 do 2,30V/ogniwo (zalecane 2,275V/ogniwo) czyli od 13,5 do 13,8V dla akumulatorów 12-to wlotowych czy jak ustawie takie zakresy napięć na układzie pana jozefg to naładuje taki akumulator
  • #933 21 Dec 2009 20:28
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Chyba niedokładnie czytałeś: akumulator żelowy można ładować trzymając go długo pod napięciem 13.5÷13.8V, albo raz do 14.4÷14.7V i na tym kończyć.
  • #934 21 Dec 2009 20:38
    marcinez07
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Naładujesz bez problemu, a progi włączania i wyłączania sobie ustawisz. Jeśli chcesz ładować akumulator żelowy cyklicznie to na zwiększyłbym napięcie ładowania, tak aby ładowanie zakończyło się po naładowaniu akumulatora do 14,5-15 V. (_jta_ byłeś szybszy :) )
    I pytanie teoretyczne: czy ustawienie progów włączania i wyłączania ładowania jest zależne od napięcia sieci??
  • #935 21 Dec 2009 21:32
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Teoretycznie dla dobrej ładowarki nie powinno. Ale tu jest taka kwestia, że większe napięcie sieci da większe impulsy prądu ładowania
    (i większy prąd średni), przez co przy takim samym stanie naładowania akumulatora napięcie sterujące prostownik będzie wyższe -
    to prowadzi do tego, że przy wyższym napięciu sieci akumulator zostanie słabiej naładowany. Tego efektu nie da się wyeliminować
    w prosty sposób, bo jest związany z działaniem akumulatora, ruchem jonów w elektrolicie, i w powierzchniowej warstwie płyty...
    akumulator podczas ładowania ma podwyższone napięcie, i ono bynajmniej nie spada od razu, jak prąd przestaje płynąć.
  • #936 21 Dec 2009 22:26
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    pomierzyłem napięcia i...i straszne powychodziły
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
  • #937 21 Dec 2009 22:28
    adamo88
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Zrobiłem już prawie cały prostownik wg tego schematu
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    Czy w tym miejscu co zaznaczyłem ma być R1? Czy R1 może być zrobiony z takich rezystorów??
    Jaką ma mieć wartość - tzn w jaki sposób go dobrać?
    Tylko to mi pozostało do zrobienia, woltomierz podpiąłem równolegle do akumulatora, amperomierz przez bocznik szeregowo za akumulatorem (za minusem), oba zasilane oddzielnym transformatorem.
    Mój transformator to TST200W/17V i stanąłem w punkcie R1. Czy teraz aby go dobrać należy podłączyć akumulator z jakimś rezystorem pod prostownik i zmierzyć natężenie jakie będzie za rezystorem? Chcę uzyskać 2 prądy ładowania 7,5A oraz 5A (przez przełącznik). Proszę o pomoc.
  • #938 21 Dec 2009 22:48
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Może zrób dwie próby: (1) podłącz opornik ze 100 omów, zmierz na nim napięcie; (2) podłącz opornik około 2 omów (możesz
    policzyć, jaki to powinien być opornik, gdyby tylko jego opór ograniczał prąd, i takiego użyć), i zmierz i napięcie na nim, i prąd
    ładowania (powinien być z grubsza dobry; można by go wyliczyć z napięcia i oporności tego opornika, ale pod warunkiem, że
    ją dokładnie znasz - oporniki mogą mieć błąd np. 10%); ze zmiany napięcia będziesz mógł wyliczyć opór reszty układu Rr (on
    jest trochę nieliniowy, ale tylko trochę) i będziesz mógł wyliczyć, jaki ma być R1: R1=(R1_test+Rr)*I_test/I_potrzebny-Rr.

    Pamiętaj, że moc tracona przy prądzie 7.5A może być nawet około 60W (co prawda nie wszystko w oporniku R1, ale większość
    z tego) - to musi być opornik o dużej mocy, może go wykonać ze spirali grzejnej (ale kilka równolegle - prąd 7.5A to dla spirali
    1700W nominalne obciążenie, przy którym ona świeci pomarańczowo, lepiej żeby dużo mniej się grzała).
  • #939 21 Dec 2009 22:59
    adamo88
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Czyli jako R1 podpiąć rezystor 100R (np zwykły 0,25W) i tuż za nim zmierzyć napięcie?
    Potem tak samo z rezystorem 2R (ale ten już np 10W) przy podpiętym akumulatorze oraz odczytać natężenie?
    Aż 60W - chyba faktycznie tego nie uzyskam z tych rezystorów co podałem, chociaż w sumie jak każdy po 10W to da rade:) .
  • #940 22 Dec 2009 00:29
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Napięcie trzeba mierzyć pomiędzy końcami opornika. Prąd ładowania I = U1_R1/R1 = U1_100/(R1+Rr), gdzie U1_100 to napięcie
    na R1, kiedy jest to opornik 100R, U1_R1 to napięcie na aktualnym R1, z tego można wyliczyć Rr=R1*(U1_100-U1_R1)/U1_R1.
    Pewnie wyjdzie z tego Rr coś koło 0R2-0R3 - to zależy od transformatora, od tyrystora, a nawet oporności połączeń.

    Opornik można by wykonać ze spirali grzejnej, raczej wziąć jakąś dużej mocy - nie będzie dużo droższa, a mniej się nagrzeje.
    Spirala 2kW będzie obciążona na jakieś 5% mocy nominalnej, jeśli wykorzystasz ją całą; ma opór około 24R, do 7.5A pewnie
    potrzeba 1R2, jakby przeciąć ją na 5 równych części i połączyć równolegle, to będzie 0R96 - za mało, jak na 4 - 1R5 - za dużo.
    Dobrze byłoby pożyczyć jakiś opornik ze 2R/30W i zmierzyć prąd ładowania i napięcia, żeby ustalić U1_100 i Rr, i prawidłowo
    dobrać R1... no i będzie kwestia, jak ją zamontować - chromonikieliny raczej nie zlutujesz, i ona jednak będzie gorąca - trzeba
    uważać, żeby czegoś nie dotknęła, może zamocować ją na jakimś kawałku płytki ceramicznej?
  • #941 22 Dec 2009 16:56
    Borek_PL
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    To ja tez podziele sie swoimi spostrzezeniami; zrobilem układ, ruszyl wlasciwie z marszu, jedyna korekta to zmniejszenie rezystora R7 poniewaz histereza byla zbyt waska.
    Wyregulowalem go sposobem _jta_ podlaczajac zasilacz regulowany na wyjsciu.
    Co do R1 z moich doswiadczen przy 200W toroidzie 17V - 0,3Ω-8A; 0,5Ω-6A; 1Ω-4A - rezystory grzeja sie strasznie, ale planuje zrobic wentylacje w obudowie i wymusic obieg powietrza przez jakis stary wiatraczek z procesora. Mam zamontowany wychylowy amperomierz - srednio to wyglada jak wskazowka ciagle skacze, ale chociaz wiadomo co sie dzieje.
    Uklad jest swietny, odpalanie auta na nim mu nie szkodzi - a tak juz skopalem jeden prostownik - mam juz na niego zamowienie dla znajomej jako produkt trudny do zepsucia
  • #942 22 Dec 2009 23:26
    asek
    Level 12  
    Helpful post? (+2)
    Witam
    Prostownik wg jozefg chodzi wyśmienicie.:D
    Mam już zamówienie na następny , choć kolega chce abym zrobił dla niego prostownik z tego tematu:
    Prostownik ( z zabezpieczeniem przeciwzwarciowym ).
    Poproszę o opinie ( porównanie do prostownika wg jozefg )

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
  • #943 23 Dec 2009 00:11
    adamo88
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    U mnie bez R1 to wygląda tak:
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    Mam nadzieje ze się nie przegrzeje (słaby radiator tylko na stabilizatorze 5V - bo nie mieli innego w sklepie).
    Jutro jadę po spirale grzejną 2KW - tylko się zastanawiam jak z 1 spirali zrobić podziałkę na 7,5A oraz 5A i jak ją zamontować. Zastanawiam się nad kawałkiem płytki ceramicznej - ale nie wiem jak z przewierceniem jej. I jeszcze jakieś zaciski - może te od instalacji elektrycznej lub coś podobnego?
  • #944 23 Dec 2009 00:18
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Chodzi o układ Lazer 21 Wrz 2008 01:35 ? Nie spodziewam się, żeby sensownie działał.
    I za dużo błędów, żeby poprawianie miało sens - trudno zgadnąć, co to miało być.
  • #945 23 Dec 2009 21:37
    asek
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    ADAMO88 a te wskaźniki to zrobiłeś na 2x ICL7107 ?
  • #946 23 Dec 2009 22:07
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witam, wcześniejszy problem już rozwiązany ( wymiana bc557 pomogła ) chciałbym sie spytać czy takie zachowanie prostownika jest normalne?


    Link
  • #947 23 Dec 2009 22:33
    asek
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    LUCKI porównaj sobie mój filmik z poprzedniej strony.
    Sam autor prostownika JOZEFG twierdzi że :
    "Prawidłowo!
    Tak się zachowuje przy częściowo naładowanym akumulatorze"
  • #948 23 Dec 2009 22:39
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    thx
  • #949 23 Dec 2009 22:49
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Nie wygląda mi na to - napięcie pokazywane przez miernik skacze w zakresie 14.34-14.44V,
    i ładowanie włącza się i wyłącza; tymczasem sprzężenie zwrotne przez PR1 i R7 powinno
    spowodować histerezę rzędu pół wolta - czyli o tyle powinno spaść napięcie po wyłączeniu,
    żeby prostownik znowu się włączył - czy tam nie ma jakiegoś niekontaktu?
  • #950 23 Dec 2009 23:31
    adamo88
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    asek - bawiłem się z tym z pół roku. Miałem problemy z wytrawieniem płytki i zmontowaniem układu. W pewnym momencie zima już zaczęła przychodzić i zamówiłem gotowe od Dareltek. Jeszcze są nie odpalane - ale zapewne są sprawne, poza tym mam do amperomierza bocznik dobrany odpowiednio i mierniki wyskalowane tak jak chciałem. Oba są na ICL7107.
  • #951 24 Dec 2009 01:01
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Nie wygląda mi na to - napięcie pokazywane przez miernik skacze w zakresie 14.34-14.44V,
    i ładowanie włącza się i wyłącza; tymczasem sprzężenie zwrotne przez PR1 i R7 powinno
    spowodować histerezę rzędu pół wolta - czyli o tyle powinno spaść napięcie po wyłączeniu,
    żeby prostownik znowu się włączył - czy tam nie ma jakiegoś niekontaktu?



    Kolego na pewno nie kontaktu nie ma, jutro jeszcze raz poprawie luty.

    Moze miernik nie nadąża?
  • #952 24 Dec 2009 01:19
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Też możliwe, można by zwiększyć pojemność kondensatora, może zacznie wolniej mrugać?

    Bardziej drastyczny sposób to dodać kondensator między v0 (+) i v7 (-), zamiast do v7 może być
    do v9 (wtedy będzie na nim mniejsze napięcie) - to już musi poskutkować (spowolnić to miganie).
  • #953 24 Dec 2009 01:31
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Bardziej drastyczny sposób to dodać kondensator między v0 (+) i v7 (-), zamiast do v7 może być
    do v9 (wtedy będzie na nim mniejsze napięcie) - to już musi poskutkować (spowolnić to miganie).




    Wsadze jutro 100u zamiast 47 i zobaczymy, jeśli nie pomoże to zastosuje 2ga metodę podana przez Ciebie
    czyli tak ?
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)


    p.s
    podłączyłem miernik pomiędzy trafo (za r1 a przed r6) a ujemna klemę i teraz wyraźnie widać przeskoki o ok 0,5-0,6V. Czy obniżenie wartości tego rezystora dało by pożądany efekt ?
  • #954 24 Dec 2009 13:34
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    witam, wsadziłem dzisiaj 220uF i jest juz lepiej. Dioda miga z mniejszą czestotliwością a napięcia na mierniku oscylują od 13,77-14,4

    a tutaj filmik:

    Link



    Czy teraz nie jest za rzadko (2,3s) ?

    Aku ładował się koło 5 godzin i z tego co zauważyłem to po tym czasie dioda coraz rzadziej mruga. Czy to normalny objaw ?
  • #955 24 Dec 2009 13:39
    sebof1
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Przeczytałem wszystkie strony tego tematu i mam dylemat ponieważ prostownik jest prosty w konstrukcji,ale nie ma regulacji prądu poprzez potencjometr tylko zmieniając wartość R1.Np: prze zasilaniu trafa 18V i chcąc lądować prądem 15A muszę zastosować rezystor 0.23R 56W a jak wiadomo rezystory o takiej mocy są drogie.Da się zrobić jakąś inną regulację prądu w tym prostowniku??Mile widziane schematy.
  • #956 25 Dec 2009 00:24
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Lucki - ten kondensator narysowany na czerwono ma być właśnie tak. Skoki napięcia nie świadczą o dobrym stanie akumulatora - powinno być
    raczej tak, że napięcie osiąga próg wyłączenia, prostownik przestaje ładować, napięcie powoli opada, prostownik się włącza, chwilę ładuje,
    znowu napięcie osiąga próg wyłączenia... szybkość opadania napięcia powinna być coraz mniejsza, czyli przerwy w ładowaniu coraz dłuższe.
    Wydłużanie się w miarę ładowania czasów ładowania pokazuje, że oporność wewnętrzna akumulatora maleje - to może oznaczać, że jest on
    zasiarczony, i ładowanie powoduje odsiarczanie. Ale może wtedy byłoby lepiej ładować go mniejszym prądem (i bardzo długo, wiele dni).

    sebof1 - jak transformator daje wyższe napięcie, niż potrzebne do ładowania akumulatora, to gdzieś muszą powstać straty, coś musi się grzać;
    można rozważyć użycie przetwornicy to polepszenia sprawności obniżania napięcia, ale to nie jest łatwe - jest dużo trudniejsze od tego układu.
  • #957 25 Dec 2009 02:23
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Lucki - ten kondensator narysowany na czerwono ma być właśnie tak. Skoki napięcia nie świadczą o dobrym stanie akumulatora - powinno być
    raczej tak, że napięcie osiąga próg wyłączenia, prostownik przestaje ładować, napięcie powoli opada, prostownik się włącza, chwilę ładuje,
    znowu napięcie osiąga próg wyłączenia... szybkość opadania napięcia powinna być coraz mniejsza, czyli przerwy w ładowaniu coraz dłuższe.
    Wydłużanie się w miarę ładowania czasów ładowania pokazuje, że oporność wewnętrzna akumulatora maleje - to może oznaczać, że jest on
    zasiarczony, i ładowanie powoduje odsiarczanie. Ale może wtedy byłoby lepiej ładować go mniejszym prądem (i bardzo długo, wiele dni).


    No właśnie kolego po wymianie 47u na 220u dioda zaczęła rzadziej mrugać a napięcie ładowania jest od ok 13,9-14,4. Aku ładuje już koło 9godzin i widzę, że dioda teraz coraz rzadziej mruga (a napięcie oscyluje tak samo jak wcześniej ). Z tego co napisałeś powyżej i z analizy mojego układu wnioskuje że jest chyba ok. Jutro nagram filmik i jeśli mógłbyś wypowiedziałbyś się na temat tego co widzisz
    pozdr
  • #958 25 Dec 2009 08:36
    marcinez07
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Wydaje mi się, że masz źle ustawiony próg włączania ładowania. Powinien być ustawiony na około 13,2V. Jeśli obniżysz tę wartość, na pewno dioda będzie rzadziej włączać, a zmiana kondensatora nie będzie konieczna.
  • #959 25 Dec 2009 11:37
    Lucki
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Wydaje mi się, że masz źle ustawiony próg włączania ładowania. Powinien być ustawiony na około 13,2V. Jeśli obniżysz tę wartość, na pewno dioda będzie rzadziej włączać, a zmiana kondensatora nie będzie konieczna.


    Kolego próg ustawiłem na 13,8V

    tak działa

    Link
  • #960 25 Dec 2009 11:48
    marcinez07
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Kolego moim zdaniem to za duża wartość. Akumulator będzie praktycznie cały czas ładowany. W sumie to nie wiem w czym masz problem? Przecież zbudowany przez Ciebie prostownik działa prawidłowo.
  Search 4 million + Products
Browse Products