X

Rezystor dmuchawy - opel astra

tdo 15 Dec 2004 13:45
  • #1 15 Dec 2004 13:45
    tdo
    Level 9  
    Helpful post? (+2)
    Witam,

    Na zdjęciu jest rezystor, który steruje prędkością dmuchawy w samochodzie opel astra.
    Jest to rzecz, która często się psuje, a nowa w serwisie kosztuje ok 170zł,
    więc doszedłem do wniosku, że warto by było spróbować naprawić.

    Nie działa mi 1 i 2 prędkość, ponieważ przepalił się drut oporowy pomiędzy punktami 2 i 3.

    Czy jest możliwość zastąpienia drutu oporowego przez jakiś odpowiedni rezystor?


    Wartości rezystancji pomiędzy punktami:
    + i 3 - 1,1 Ω
    3 i 2 - 1,6 Ω
    2 i 1 - 1,6 Ω

    Podlaczylem prowizorycznie naprawiony rezystor (skrecony drut w miejscu przepalenia) i zmierzylem napienie i prąd.

    wyłączony silnik (akumulator) / włączony silnik (alternator)

    Pobór prądu na poszczegolnych biegach:
    1 - 3,10 / 3,7 [A]
    2 - 4,26 / 5,2 [A]
    3 - 6,45 / 7,8 [A]
    4 - 9,00 / 11 [A]

    Napięcie na na wejsciu dmuchawy na poszczegolnych biegach:
    1 - 2,95 / 3,53 [V]
    2 - 4,40 / 5,20 [V]
    3 - 7,16 / 8,35 [V]
    4 - 11,3 / 13,2 [V]

    Drut oporowy bardzo sie nagrzewa.


    pozdrawiam
    tdo
  • #2 15 Dec 2004 16:17
    mkos1
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Jak najbardziej !
    Tyle, że dobierz rezystory o odpowiedniej mocy aby "wytrzymały" - conajmniej 20W lub więcej.

    Powodzenia !

    P.S. Jednak ja na Twoim miejscu skręciłbym przepalony drut i ... zapomniał o temacie. ;-)
  • #3 15 Dec 2004 16:19
    tdo
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    a czym to pozniej zalac bo bardzo sie grzeje (bylo zalane jakas twarda masa)?

    p.s. po skreceniu przewodow bieg 1 i 2 dziala ale bardzo slabo :(
  • #4 15 Dec 2004 16:39
    mkos1
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Przewody musisz "solidnie" skręcić a najlepiej wcześniej oczyszczając miejsce skręcenia.

    Czy jest konieczność zalewania go masą ?
  • #5 15 Dec 2004 16:43
    tdo
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    nie wiem czy jest koniecznosc,
    nie chce tylko zeby zrobilo sie zwarcie drutu z masa.

    a jak kupic odpowiedzni drut oporowy?
  • #6 25 Oct 2005 15:49
    Singeros
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Z tego co się orientuję to nie ma takiej możliwości żeby kupić drut oporowy o oporze 1,6 Oma, czyli taki jaki potrzebujesz(zresztą ja też), druga sprawa to taka , że nie ma też praktycznej możliwości zastąpienia drutu opornikiem ponieważ nie dostaniesz opornika o oporze odpowiadającym drutowi (1,6 Oma) i mocy >20W. Pozostaje jedynie szrot lub serwis. W serwisie taki rezystor kosztuje niecałe 140 zł natomiast na aukcjach internetowych kupisz za okolo 130 zl z przesyłką. Pozdrawiam
  • #7 17 Dec 2005 20:35
    w99
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Moje pomiary wykazały inne wartości:

    + i 3 - 0,4 Ω
    3 i 2 - przepalony Ω
    2 i 1 - 1,0 Ω
  • #8 18 Dec 2005 13:59
    romanzuker
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witam. Ja bym kupił rezystory stosowane w TV druciaki a moc można przecież zwiększyć poprzez równoległe połączenie rezystorów i automatycznie zmienia się opór. Pozdrawiam.
  • #9 18 Dec 2005 15:29
    tc
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    zamiast kupować jakiś drut oporowy za tak dużą kasę proponuję zastosować układ np od Poloneza płynną regulację obrotów dmuchawy lub wykonać taki układ samemu na triaku,tyrystorze albo wykorzystać gotowca np ze starej wkętarki
  • #10 19 Dec 2005 10:01
    1robert
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    proponuje układ PWM na 555 plus kondensator - w sieci znalazlem schemat - w google wpisz 555 PWM
    pozdrawiam
  • #11 16 Feb 2006 18:16
    vili
    Level 14  
    Helpful post? (+2)
    Witam
    mam podobny problem, a mianowicie nie działa mi 1 i 2 bieg nawiewu,
    3 i 4 pracują dobrze. Czy może być jeszcze inna przyczyna takiego zachowania?
    Gdzie się znajduje w aucie ten zespół oporników?

    Pozdrawiam
  • #12 16 Feb 2006 18:39
    w99
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Pod maską, pod szybą, przy silniku dmuchawy.
    Miałem taki sam objaw.
    Zwarłem zaciski 2 i 3 rezystora i działa już kilka miesięcy. Straciłem jeden bieg (chyba 3) ale to mi nie przeszkadza.
    Myślę, że można by wstawić w przepalone miejsce rezystor 0,5R około 10W, tylko trzeba się zastanowić jak go zamocować aby nie został wciągnięty przez dmuchawę i nie stopił obudowy.
  • #13 16 Feb 2006 18:44
    vili
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Dzięki za info.
    A łatwo się go demontuje?
  • #14 16 Feb 2006 21:04
    polo
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    trzeba zdjąć wycieraczki osłone plastikową a potem to już widać
  • #15 21 Mar 2007 13:13
    rafik
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Ja mam pytanko o ten termik który jest tam bo mi go wywaliło, jaką on ma wartość bo nie mam żadnych info na nim (są nieczytelne). Zmostkowałem go drutem i działa na wszystkich biegach. Na drugim biegu dmuchawy pobierając prąd z akumulatora ma 4,75A czy to jest prawidłowe
    Prosz o odpowiedź
    Pozdrawiam
    RAFIK
  • #16 17 Apr 2007 09:10
    vili
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam
    myślę że to jest prawidłowa wartość prądu.
    Jeśli chodzi o ten termik to bez niego można jeździć, ale jest niebezpieczeństwo uszkodzenia rezystora.
    U mnie nie zadziałał ten termik i uszkodził się rezystor.
    Pozdrawiam
  • #17 13 Jul 2007 22:04
    ffff
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Panowie mój sposób.Opel kadet 1.7d
    3 świece żarowe wkręcone w aluminium przez tekstolit do obudowy,świece że sztotu za 20 pln grzeją sie ale działa. pozdro.
  • #18 16 Jul 2007 08:04
    rafik
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Sprawę juz udało się naprawić.
    Wartości prądów są prawidłowe, miałem okresowe zwarcie co było przyczyna wywalenia termika. Zwarcie było na wiązce od rezystora pod silniczkiem od wycieraczek. Silniczek przetarł lekko kable i jak pracował to powodował zwarcie pomiedzy masa a kabelkiem od 2 biegu. Problem rozwiazany, termik kupiłem na temp 60 stopni narazie go nie wywaliło.

    Pozdrawiam
    RAFIK
  • #19 16 Jul 2007 11:18
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Zwykle w takich układach stosuje się bepiecznik termiczny 10 A 128 ° C. A opornik musi się grzać bo wszystkim na złosć działa prawo Ohma i zachowania energii.
  • #20 12 Feb 2008 18:46
    Hucul
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Ja zamiast uszkodzonego rezystora wpinam żarówkę H4 , działa to u mnie w Clio od prawie dwóch lat . Żarówka lekko się żarzy podczas pracy dmuchawy , ale uniknąłem poszukiwań na złomowcu i kosztów .
  • #21 08 Aug 2008 16:33
    misiekpb
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Ja też próbowałem wpiąć żarówkę i o wszem, działa, ale żarówka mimo nieznacznego żarzenia się i tak wydziela ciepło. Czy kolego może mi podsunąć pomysł, gdzie schowal żarówkę?
  • #22 04 Oct 2008 09:58
    Nowik13
    Level 18  
    Helpful post? (-1)
    Ja wstawiłem rezystor 1.8 Ohm 5W który zamocowałem na radiatorze od jakiegoś procesora pentium 200Mhz i problem z grzaniem wyeliminowany :)
  • #23 16 Dec 2009 19:16
    smyku1986
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Jak zamontować ten rezystor na radiatorze? Gdzie to dokłanie jest i gdzie tego szukać? pozdrawiam
  • #24 16 Dec 2009 19:50
    Staszek49
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Kolego szkoda kasy na nowy i czasu na kombinacje, szukanie drutu oporowego itd. - jedź na szrot i za grosze dobierzesz sobie typowy lub z innego auta tj. z rodziny opli.
  • #25 17 Dec 2009 18:36
    smyku1986
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Koledzy a nie da sie tego jakos na krotko podlaczyc narazie zeby bylo bo znajomy ma na krotko i nawet przy wylaczonym zaplonie dziala tylko ze na 3 i 4. Może ktoś wie jako to zrobic???
  • #26 17 Dec 2009 20:26
    rico37p
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Przecież w pierwszym poście masz rozrysowaną opornicę z poszczególnymi biegami wystarczy popatrzeć i odpowiednio połączyć ,Powodzenia .
  • #27 17 Dec 2009 20:36
    smyku1986
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    ale w tym problem, że u mnie wogóle się nie załacza i niewiem czy to rezystor czy moze nagrzewnica. Było tak jeszcze pare dni temu sie załaczal co drugim - trzecim razem. Może mi jakoś podpowiesz? Będę bardzo wdzięczny, bo nie znam sie za bardzo.
  • #28 17 Dec 2009 20:57
    rico37p
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Masz prawdopodobnie uszkodzony silnik albo skorodowane styki na opornicy .Żeby to stwierdzić trzeba zdemontować podszybie z wycieraczkami i wtedy jest dojście do silnika z opornicą i wtedy sprawdzić . Powodzenia.
  • #29 17 Dec 2009 21:05
    smyku1986
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    To trzeba odkrecic wycieraczki? Moze znasz stronke jak to zdemontowac w miare sprawnie i ile to czasu zajmuje, bo niemam go zbyt wiele:/ przepraszam ze tak marudze.
  • #30 20 Dec 2009 17:09
    spikepool
    Level 9  
    Helpful post? (+2)
    smyku1986 stronki poszukaj w google tam jest wszystko :D tylko nie wymontowuj z astry mojej znaczy mojego dziadka :D:D
  Search 4 million + Products
Browse Products