X

Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

05 Jan 2012 18:07 LUlukpio3
  • #1 05 Jan 2012 18:07
    lukpio3
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Witam Państwa Serdecznie.
    Posiadam obecnie 6 akumulatorów hilti do wkrętarki. Niestety żaden z nich nie jest już taki jak nowy. Akumulatory mają po 6 lat spokojnie. Nawet w pełni naładowane nie trzymają. Wkrętarka bardzo szybko pada. Kiedyś na jednym aku mogłem wkrętarką robić spokojnie 2 dani. Dziś przy tej samej robocie padają po 4-5h. Są to akumulatory SFB 185 o pojemności 3Ah oraz napięciu znamionowym 18V. Chciałem Was prosić o informacje czy da radę domowymi sposobami przy użyciu miernika, jednoznacznie określić które ogniwo jest uszkodzone? Trochę już czytałem tu na forum na ten temat, że należy sprawdzić każde z nich pod obciążeniem itp ale brakuje mi szczegółów jakie warunki muszą spełniać ogniwa, czy muszą być naładowane, a jeśli tak to w jaki sposób stwierdzić że to ogniwo jest uszkodzone. Dodatkowo może któryś z kolegów będzie wiedział jak te ogniwa się rozbiera. Poniżej dodaję zdjęcia jak wygląda aku rozebrany. On ma ogniwa Panasonic MH 0403. Czy takie ogniwa można kupić? Ewentualnie może orientujecie się w dobrej klasy zamiennikach tych ogniw. Jeżeli nic nie da się znaleźć to jestem w stanie poświęcić 1-2 aku i po prostu sprawne ogniwa z nich poprzekładać do pozostałych akumulatorów. Będę Państwu wdzięczny za każdą informację.

    ZDJĘCIA:

    Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

    Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

    Proszę zamieszczać zdjęcia według poniższego linku: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595877.html Ułatwi to ich przeglądanie . [dzimi]
    Pozdrawiam.
  • #2 05 Jan 2012 18:51
    leon99
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Można spróbować wybrać ogniwa, które jeszcze trzymają trochę pojemność i zrobić z nich jedn "dobry" zestaw. Ale też długo nie potrzyma. Ogniw się nie rozbiera.

    Jedyny skuteczny sposób regeneracji to wymiana ogniw na takie same markowe. Nie ma tanich zamienników.
  • #3 05 Jan 2012 19:01
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+3)
    Dziękuję za odpowiedź. Trochę źle mnie zrozumiałeś ale już sprecyzuję :). Mówiąc o rozbieraniu ogniwa mam na myśli to że ogniwa które widać na zdjęciu są ze sobą połączone i teraz nie wiem za bardzo jak je rozebrać. One są zaklejone jakąś tekturą. Tą tekturkę się zrywa i pod spodem są jakieś łączenia?

    Druga sprawa to jak te ogniwa dokładnie się sprawdza? Da radę to zrobić zwykłym multimetrem takim za 70zł? Jeśli nie to kupię jakiś miernik do baterii tylko proszę o wskazanie takiego bo ja się zbytnio na tym sprzęcie nie znam niestety. Zrobić to muszę bo nowy akumulator kosztuje niestety aż 1500zł :(. Na pewno ich naprawa mnie taniej wyniesie. Lutować potrafię więc nie sądzę aby to był jakiś problem tylko właśnie nie wiem jak określić stopień zużycia tych ogniw, jak je się sprawdza. Wiem że każde z osobna ale czy muszę być naładowane? Wydaje mi się że tak. Robi się to z tego co czytałem pod obciążeniem (jakim?). Jakie wskazania miernika będą świadczył o tym że ogniwo jest uszkodzone.

    I na koniec może wiecie gdzie te konkretne ogniwa można kupić? Pytam bo nie mogę nigdzie ich znaleźć. Szukam w google i nic. Czyżby one były produkowane wyłącznie dla firmy Hilti i nie da się ich dostać na normalnym rynku? W serwisie jedno ogniwo kosztuje bagatela 200zł. To też raczej nie na moją kieszeń.
  • #4 06 Jan 2012 10:04
    leon99
    Level 18  
    Helpful post? (+3)
    Z Twojej wypowiedzi wynika ,że nie bardzo orientujesz się w temacie.

    najlepiej będzie skorzystać z profesjonalnej usługi regeneracji :

    np. Linki zostały usunięte - zgodnie z regulaminem pkt.3.1.18 [dzimi]
  • #5 06 Jan 2012 11:32
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Niestety to nie jest w polsce więc koszty wysyłki jednej sztuki przekroczą koszty regeneracji a ja mam 6 więc wyniesie mnie to grubo ponad 1000zł a jeśli miałbym płacić tyle kasy za regenerację starych to kupił bym sobie nowy który pochodził by mi kolejnych 6 - 7 lat.

    Moderated By Dzimi:

    Za brak reakcji na polecenie moderacyjne udzielam #1 ostrzeżenie. Regulamin pkt.3.3 oraz 4.1.2.

  • #6 08 Jan 2012 00:08
    123marecki
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    A czy to muszą być ogniwa takie jak sa oryginalne?
    Przecież można kupić inne ogniwa firmowe tego typu, pewnie to SUB-C, NI-CD i zamienić. Pewnie trzeba będzie to polutować, tylko krótko lutować, żeby nie nagrzewać. Nie widzę problemu.
    A cena 1500zł za akumulator?? Skąd taka ogromna cena??
  • #7 08 Jan 2012 00:14
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    No właśnie nie wiem czy muszą być oryginalne. Nikt nie wie, bądź nie chce powiedzieć jakie ewentualnie zamienniki można zastosować. Nie chcę oddawać do regeneracji bo po co mam płacić komuś za naprawdę 6 akumulatorów skoro mogę zrobić to sobie sam ponosząc jedynie koszta nowych ogniw. To nie jest jakaś wielka sztuka. Wystarczy uważać jedynie by nie przegrzać. Ale to kupuje się wkłady z blaszkami i ryzyko uszkodzenia jest mniejsze. Trzeba lutować na minimalnej temperaturze. A cena niestety taka wysoka ... Tak sobie ceni hilti swoje sprzęty i materiały eksploatacyjne.
  • #8 08 Jan 2012 00:28
    123marecki
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Chodzi o to żeby nie włożyć np Li-ION lub jakichś innych kiedy w akumulatorze są NI-CD i odwrotnie oraz aby miały podobną pojemność i oczywiście wielkość.
  • #9 08 Jan 2012 10:43
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (+1)
    Jak sprawdzić ogniwo:
    Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

    Zamiast żarówki możesz dać rezystor około 1-2Ω. Nie trzeba rozbierać całego pakietu, wystarczy dostać się do każdego pojedynczego ogniwa. Sprawdzaj na rozładowanym akumulatorze, najsłabsze ogniwo będzie miało najniższy prąd.

    Gdzie takie znaleźć:
    W sklepie RTV, albo na allegro.pl wpisz "akumulator 1,2V"

    Tu jeszcze dobry sposób na optymalny dobór ogniw pod względem pojemności: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7619175#7619175
  • #10 08 Jan 2012 11:59
    kein
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Moja wkrętarka rok produkcji 2003 ma dwa akumulatory SFB155 15,6v 3.0 Ah. Pierwsze problemy pojawiły sie w 2010r. Oczywiście problemem były ogniwa. W każdym z akumulatorów umarło po jednym ogniwie. Efektem był bardzo krótki czas ładowania i krótka praca. Po rozebraniu obudowy akumulatora całe ogniwa włożyłem do ładowarki. To które najmocniej się nagrzewało sprawdziłem zwykłym woltomierzem z miernika. Wartość napięcia na ogniwie 0,6-7V. Ogniwo zostało wycięte a blaszki spinające zwarte zalutowanym kawałkiem przewodu. Ładowarka poprawnie ładuje moją baterię bez jednego ogniwa. Czas pracy na tak zmodyfikowanej baterii jest na poziomie około 1 dnia.
    Kolega z firmy miał identyczny problem lecz w jego wypadku uszkodzeniu uległo aż 4 sztuk ogniw. Aby zregenerować baterie zakupiłem ogniwa Kinetic NiMh 1,2V 3000mAh. Cena za ogniwo 10,78 zł/1 szt. Ogniwo ma dość długie blaszki służące do szeregowego łączenia ogniw. Gabaryty ogniw są zgodne z ogniwami Hilti. Przy odrobinie zdolności manualnych jesteś w stanie samodzielnie wymienić ogniwa. Tak zregenerowana bateria pracuje już prawie 4 miesiące i działa jak nowa. Miejsce zakupu ogniw to firma Piekarz. Dokładne dane firmy do znalezienia w Google.
  • #11 08 Jan 2012 13:21
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    kein wrote:
    Efektem był bardzo krótki czas ładowania i krótka praca.



    Dokładnie, mam to samo. Krótko trzyma ale też krótko ładuje. Po 30 - 40min ładowarka mówi że już naładowane. Nie jest to wina ładowarki ponieważ mam dwie identyczne, jedna już ma parę lat, druga jest zupełnie nowa i na niej również czas ładowania jest taki krótki.

    Mój miernik ma oczywiście możliwość pomiaru natężenia prądu więc sobie sprawdzę. Tylko jedna rzecz mnie zastanawia. Mówisz że nie muszę rozpinać ogniw. A Czy przypadkiem nawet gdy będę sprawdzał natężenia na jednym ogniwie to czy t pozostałe 12 ogniw które są ze sobą połączone nie będą jakoś oddziaływały? Bo mój akumulator ma w sumie 13 ogniw.

    ---EDIT---
    Jeszcze dopytam odnośnie tego rysunku który mówi jak mierzyć natężenie. Plus miernika daję do plusa ogniwa, następnie minus miernika do minusa żarówki, a na końcu plus żarówki łączę z minusem ogniwa, zgadza się? Tak rozumiem ten schemat. Oczywiście żarówkę mam też 18V żeby nie było że chcę dać jakąś inną.
  • #12 08 Jan 2012 13:49
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Ogniwa są połączone szeregowo i pozostałe nie wpłyną na wynik pomiaru pojedynczego. 13 ogniw * 1,2V = 15,6V. Wychodzi na to że 18V jest podane dla naładowanych ogniw które mają 1,4V * 13 = 18,2V.

    Możesz też podłączyć żarówkę do całości pakietu ogniw i wtedy mierzyć napięcia na poszczególnych ogniwach. Te które będą miały najniższe napięcia są padnięte.
  • #13 08 Jan 2012 13:55
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    To zrobię inaczej. Rozebrany akumulator podłączę do latarki hilti właśnie na te akumulatory, włączę ją i rozpocznę pomiar. Myślę że teraz już wszystko jest jasne. Jak sprawdzę to napiszę jakie są efekty pomiarów.
  • #14 08 Jan 2012 13:57
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jak jest to multimetr cyfrowy (elektroniczny) to zmierzy również jak odwrotnie podłączysz bieguny + -

    Edit:
    lukpio3 wrote:
    To zrobię inaczej. Rozebrany akumulator podłączę do latarki hilti właśnie na te akumulatory, włączę ją i rozpocznę pomiar. Myślę że teraz już wszystko jest jasne. Jak sprawdzę to napiszę jakie są efekty pomiarów.

    To w takim przypadku mierz napięcie (Volty) na każdym ogniwie.
  • #15 08 Jan 2012 15:01
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    Pomiary wykonane tak jak mówiłeś. Przy zapalonej latarce i mierzyłem Volty. Wyniki są następujące:
    1,33V
    1,31V
    1,33V
    1,34V
    1,32V
    1,26V
    1,33V
    1,31V
    1,31V
    1,31V
    1,30V
    1,31V
    1,32V

    Wygląda na to że tu jest wszystko w porządku. I co dalej radzicie? Ten akumulator dobry nie jest na pewno bo tak jak mówię, pół godziny ładowania to jednak z krótko. Dura sprawa to szybko pada.
  • #16 08 Jan 2012 15:15
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (+1)
    Rozładuj akumulator (wkrętarką, żarówką) i wtedy dla pewności zmierz jeszcze prąd każdego ogniwa.
  • #17 08 Jan 2012 15:34
    laaant
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli można, to pomiar napięcia dokonuje się pod obciązeniem.To obciżązenie musi wynosić minimum 1-2 ampery Mierzysz jednocześnie
    z podłączonym odbiornikiem [przykład- opornik drutowy każde ogniwo z osobna].wtedy dopiero będziesz widział jak szybko spada napięcie na poszczególnych ogniwach.Ponieważ moja firma trudniła się kiedys regeneracja akumulatorów do maszyn zaobserwowaliśmy prawie zawsze że najczęściej padały
    te w głowicy przyłączeniowej .Czyli pierwszy i ostatni w pakiecie.Te spróbuj pierwsze.Wymiana w pakiecie srodkowych jest łatwa.Przecina się blaszkę łączącą i wlutowuje dobre ogniwo na miejsce badziewia.[ nie próbuj odlutowywać od ogniwa ! blaszki są zgrzewane] Ze skrajnymi jest troche ciężej ale poradzisz sobie.Pomiędzy ogniwami jest czujnik temperatury nie zapomnij o nim.Jest drugie wyjście, wymienię ci na nowe jak chcesz,lub sprzedam ci nowe aku taniej niz w Hilti.Musisz napisac tylko jaki typ i napięcie.Może jeszcze zostało coś w magazynie.
  • #18 08 Jan 2012 17:43
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (-1)
    Jakie powinno być prawidłowe natężenie jednego ogniwa? Sprawdziłem narazie jedno i pomiar waha się między 8.75 - 8.80. To jest prawidłowa wartość?

    Pomiar wykonany wszystkich ogniw. Nie wiem czy prawidłowo. Może powiem jak robiłem. Mój miernik to model EM391. Czarny przewód w gnieździe COM, czerwony w gnieździe 10A. Miernik ustawiony na pomiar A z wartością 10. Wszystkie ogniwa mają wartość z przedziału 8.50 do 9.30. Tylko jedno ogniwo, właśnie to na którym był prąd 1.26V ma wartość 6.20.


    Wziąłem do sprawdzenia teraz drugą baterię. Prąd mam na poszczególnych ogniwach w przedziale 1,21 - 1,27V. Natomiast mierząc natężenie mam na 12 ogniwach natężenie powyżej 8.00, ono tam sobie spada i rośnie, nie jest stałe ale poniżej 8 nie spada natomiast na jednym ogniwie miałem początkowo 6 z kawałkiem i mi poleciało bardzo szybko w dół. Spadło do ok 2.20 i jak dłużej trzymam to spada w dół gdzieś do 1,50. Czy to świadczy że to ogniwo jest padnięte?
  • #19 08 Jan 2012 20:56
    laaant
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Z tego co przeczytałem to podłączyłeś ogniwa na zwarcie.Tak sie nigdy nie robi.To tak jakbyś zwarł w gniazdku oba bieguny drutem. Ale przez przypadek zmierzyłeś prąd zwarcia, który wykazał najsłabsze ogniwo.Gdybys tak zrobi w akumulatorze większej pojemności upaliłbyś przewody, lub twój przyrząd by wyparował.
    W ten sposób mierzy się napięcie-Volty.Ty masz zmierzyć spadek ładunku w czasie.
    Robi sie to tak.Musisz mieć drut oporowy. Ciężko o niego w domu.Ale 1 metr drutu stalowego takiego wiązałkowego 1 mm z budowy, to już pewien opór.podłączysz ten drut w szereg z miernikiem ustawionym
    na pomiar prądu- max zakres.Zewrzesz tym mostkiem ogniwo i skracasz drut do momentu aż miernik pokaże ci 1 amper.I takim mostkiem zwierasz po kolei ogniwa. To które rozładuje się najprędzej jest KO.Przed operacją aku naładuj.
    Zamień ten szmelc na dobre z innej baterii.Do rozbiórki wybierz baterie która ma najwięcej zepsutych ogniw.Może uda ci się odzyskac więcej baterii.Ladowarki Hilti mają też tzw program leczenia akumulatora. To żółty guzik ktory się używa co mniej więcej 10-20 ładowań normalnych.3 amperogodziny [takie masz akumulatory tak wyczytałem na górze]obciążone 1 amperem powinny utrzymywać ładunek przez 3 godziny.NOWE .W ten sposób zmierzysz w jakim stanie je masz wszystkie.Na ogniwach [ są papierowe ] napisz ile mają pojemności.Powybieraj podobne do siebie i poskładaj pakiety według podobnych pojemności.Teraz masz taką sytuację że masz połączony np 0,5 amperogodziny z 2 amperogodziny. Ten mniejszy rozładuje się od razu a ten lepszy musi pokonać opór rozładowanego do zera aby pokręcic silnikiem.I masz muła nie zakretarkę.Zawsze sa dwa wyjścia: dużo pracy i jakiś zysk, lub sporo kasy i święty spokój.Powyżej JOKER narysował ci dokładnie jak ma ten mostek wyglądać.Zamiast zarówki daj drut oporowy.
  • #20 08 Jan 2012 21:23
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+1)
    A zamiast drutu może być np opornik? Tylko jaką wartość zastosować bo oporniki akurat posiadam tylko o różnych wartościach a nie chcę z nimi przesadzić.

    Mam kilka oporników ale wszystkie są takiej samej wartości, zobaczcie sami, tak wyglądają:

    Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

    Jaka jest ich wartość? Hmm, pasków jest 5. Jeśli dobrze widzę kolory to pierwszy jest brązowy, następnie czarny czarny brązowy brązowy. Między dwoma brązowymi jest większy odstęp zatem wnioskuję że ostatni brązowy oznacza tolerancję, przedostatni brązowy mnożnik natomiast idąc od strony drugiej czyli brązowy i 2 czarne to właśnie oporność. Nie wiem czy dobrze mówię ale będzie to chyba 1 0 i całość x1 Ohm zatem oporność mojego opornika wynosi 10 Ohm'ów. Nie wiem czy dobrze mówię, mogę się mylić, nie jestem specjalistą dlatego proszę o ewentualnie poprawienie mnie. Czy taki opornik nie będzie przypadkiem za duży?

    Chwilka, znalazłem jeszcze jeden rodzaj oporników. Tak wyglądają:

    Akumulatory do wkrętarki - regeneracja.

    Ale te to nie wiem jaką mają oporność. Jeden pasek jest na pewno złoty, drugi pomarańczowy albo czerwony, ciężko określić, trzeci na pewno czarny i czwarty na pewno brązowy. Szczerze mówiąc to nie wiem czy któryś z tych oporników się nadaje. Mam nadzieję że doradzicie.

    Trochę poszperałem po sieci i z tego co mi się udało znaleźć wynika że opornik który pokazałem jako pierwszy ma oporność 10k, opornik drugi ma oporność 1k. Zatem teraz pozostaje pytanie którego użyć i czy wystarczy jeden czy dać dwa. Jeśli dwa to oczywiście połączyć je szeregowo?
  • #21 08 Jan 2012 23:21
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Kod paskowy rezystorów poszukaj.
    Ale przecież masz miernik pod ręką. :)
    Do tego potrzeba rezystora na moc około 2W lub lepiej 5W.
    Dobór ogniw pod względem pojemności, jak wyżej kolega pisze.
    Drugą sprawą jest też wyeliminowanie tych ogniw które mają dużą rezystancję wewnętrzną. Akumulator musi być wtedy chociaż trochę naładowany i mierzysz różnicę napięcia na każdym ogniwie najpierw pod obciążeniem, następnie bez obciążenia. Te których wahania napięcia będą największe będą padnięte.

    To ogniwo które miało 1,26V najprawdopodobniej jest padnięte. Wymienisz je na sprawne i cały akumulator powinien działać.
  • #22 08 Jan 2012 23:45
    lukpio3
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    Miernik ustawiłem na 20k. Przy tym większym wielkościowo oporniku mam wynik 1.00 a na tym mniejszym mam 9.95. Czyli który radzisz zastosować?
  • #23 09 Jan 2012 07:08
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Rezystor około 1-2Ω. Ty masz kΩ. 1kΩ=1000Ω
    Tu zobacz http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1267881.html
    To co wyżej pisano, jest optymalnym doborem pod względem pojemności. Jeżeli nie wiesz za bardzo o co chodzi z rezystorami to proponuję zaprzestać pomiarów.

    To ogniwo co miało 1,26V czyli to co pisałeś że prąd tak szybko spadł do 1,50A jest uszkodzone, wymień je na takie samo i powinno być dobrze.
  • #24 17 Jan 2012 01:01
    Kupczak
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Chciałbym podłączyć się do tematu ponieważ mam identyczny problem. Wkrętarka Ferm FCD-1800K2 i 2 akumulatory FCDB-1800K2. Mam ją jakieś 3-4 lata i ostatnio nie można jej użyć bo aku już wogóle nie trzyma.

    Zacząłem czytać wiele tematów na forum i wykonałem kilka pomiarów najprostszym miernikiem.

    Aku nr 1

    Maxymalnie rozładowany wykazywał 17.1V
    W środku aku siedzi 15 NiCd 1.2 Ah
    Pomierzyłem po kolei na każdym ogniwie najpierw napięcie potem zmierzyłem prąd zwarcia 10A (wiem że to niszczy ogniwa ale nie mam innego wyjścia aku i tak nie działa a mam tylko miernik) Mam jeszcze pomiary oporności jeśli będą potrzebne dopiszę
    1 - 0,7V 0,5A
    2- 1.2V 1,3A
    3- 1.2V 1,35A
    4- 1.2V 0,15A
    5- 1.2V 2.08A
    6- 1.1V 1.9A
    7- 1.2V 2.0A
    8- 1.2V 2.11A
    9- 1.1V 0.95A
    10- 1.2V 1.57A
    11- 1.1V 1.69A
    12- 1.2V 1.22A
    13- 0,9V 0.14A
    14- 1.1V 1A
    15- 1.2V 2.08A

    Potem włączyłem aku do ładowania które trwało 50min i znowu wykonałem pomiary jak wcześniej

    Naładowany aku pokazał 20.9V Ale mimo tego wkręarka nie ma mocy futerko mogłem zatrzymać dłoniom :/

    Na każdym ogniwie było 1.3V Pomiar prądu zwarcia wykazał:

    Że na wszystkich ogniwach oprócz 13 wartość oscylowała w granicach 2,14 - 2,28 A
    Na 13 było zaledwie 0,87A

    Drugi aku mierzyłem tylko po naładowaniu które też trwało ledwie 60min
    Napięcie całego aku wyniosło 20.7V a pojedynczych ogniw 1,3V
    Prąd zwarcia w większości wahał się w granicach 2.16 - 2.31 A
    Wyjątki to ogniwa
    6- 2,1 A
    10- 1,96 A
    14- 2,04 A
    15- 1,73 A

    Czy ktoś mógłby mi pomóc wyciągnąć jakieś wnioski z tych pomiarów czy były one bezsensowne ?
  • #25 17 Jan 2012 19:15
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe
    Helpful post? (+1)
    A czy rozważałeś możliwość zrezygnowania z fabrycznego rozwiązania i po dokonaniu kilku przeróbek zastąpienia baterii akumulatorów Cd-Ni jednym akumulatorem żelowym 12V.
    Przejrzyj oferty sklepów elektronicznych i wybierz coś kierując się kompromisem pomiędzy ciężarem a pojemnością. Niewielka przeróbka (mocowanie) i w tani sposób masz po problemie.
  • #26 17 Jan 2012 19:27
    Kupczak
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Tzn planowałem z 2 aku które mam teraz zrobić jeden. A ten drugi który będzie wolny wypełnić czymś lepszym bardziej wydajnym tylko zastanawiam się nad ładowaniem czy seryjna ładowarka by wystarczyła żeby nabić ok 2.2 Ah

    Co do akumulatorów żelowych też już patrzyłem ale nie znalazłem takiego na 18V a tyle ma moja wkrętarka :/
  • #27 17 Jan 2012 20:16
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze
    Helpful post? (0)
    W.P. wrote:
    A czy rozważałeś możliwość zrezygnowania z fabrycznego rozwiązania i po dokonaniu kilku przeróbek zastąpienia baterii akumulatorów Cd-Ni jednym akumulatorem żelowym 12V.
    Przejrzyj oferty sklepów elektronicznych i wybierz coś kierując się kompromisem pomiędzy ciężarem a pojemnością. Niewielka przeróbka (mocowanie) i w tani sposób masz po problemie.

    Witam.
    1. Tyle że tu koledzy mają pakiety akumulatorów na inne napięcia niż 12V, które będzie trudno zrealizować używając typowych akumulatorów żelowych.
    2. Te akumulatory zasadowe np: Ni-Cd stosowane do wkrętarek mogą pracować przy dużych prądach obciążenia, czego nie można wymagać od tych małych akumulatorów żelowych.
    3. Akumulatory kwasowe (żelowy to też kwasowy) są bardzo wrażliwe na nadmierne rozładowanie, i w takich sytuacjach bardzo szybko ulegają nieodwracalnemu uszkodzeniu.
    4. Ładowarka od wkrętarki nie będzie się nadawała do ładowania akumulatorów żelowych.

    Kolego Kupczak raczej ładowarka nie ma kontroli pojemności akumulatora lub czasu ładowania, więc powinna sobie poradzić, tyle że będzie się dłużej ładowało, ale to zdrowiej dla akumulatorów.
    Pozdrawiam.
  • #28 19 Jan 2012 19:04
    Kupczak
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    A czy to normalne, że zaraz po naładowaniu aku wkrętarka nie ma mocy i mogę ją zatrzymać dłonią ??

    I to, że na drugi dzień jest jeszcze gorzej ??

    Normalnie aku Ni-Cd tracą 1,5% miesięcznie a ty z dnia na dzień prawie do zera ??
  • #29 19 Jan 2012 21:36
    Joker.
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Dwie kwestie: rezystancja wewnętrzna oraz pojemność ogniw.

    Akumulator słaby po naładowaniu:
    Ładujesz akumulator. Bierzesz rezystor 1Ω, 2W lub na większą moc. Przykładasz do pojedynczego ogniwa i odczytujesz napięcie na tym ogniwie. Następnie odłączasz rezystor i odczytujesz ponownie napięcie.
    Te ogniwa, których wahania napięcia będą największe powodują spadek mocy wkrętarki.

    Akumulator krótko trzyma:
    Co do pojemności, naładuj akumulator, następnie rozładuj do końca, małym prądem, np. słabą żarówką. Na rozładowanym, nie wyłączając żarówki mierzysz napięcie każdego ogniwa. To które będzie miało najniższe napięcie znaczy że pierwsze się rozładowało i przez to cały akumulator krótko trzyma.
  • #30 19 Jan 2012 21:44
    filipcio
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Kupczak wrote:
    A czy to normalne, że zaraz po naładowaniu aku wkrętarka nie ma mocy i mogę ją zatrzymać dłonią ??

    I to, że na drugi dzień jest jeszcze gorzej ??

    Normalnie aku Ni-Cd tracą 1,5% miesięcznie a ty z dnia na dzień prawie do zera ??

    1,5% miesięcznie to aku NiMH w najnowszej dostępnej technologii jak np:Sanyo Eneloop"(Zachowuje 75% pojemności po 36 miesiącach -seria UTG - 85% pojemności po 12 miesiącach)"GP ReCyko,itd. :D
  Search 4 million + Products
Browse Products