X

Zamiana gaźnika na wtrysk.

owcz 26 Feb 2003 19:05
  • #1 26 Feb 2003 19:05
    owcz
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Zastanawiam się nad możliwością wykonania własnego układu wtryskowego w miejsce gaźnika. Mam CC700 -wersja z najbardziej skomplikowanym gaźnikiem. Trochę orientuje się w elektronice ale czy sterowanie długością impulsu generatora z czujnika położenia przepustnicy wystarczy? Jaki wpływ na wtrysk mają pozostałe sygnały: sonda lamda, podciśnienie, temperatura? Czy są gdzieś dostępne charakterystyki tych sygnałów?
    Pozdrowienia,
    Mirosław O.
  • #2 26 Feb 2003 19:31
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Sygnał od przepustnicy nie wystarczy. Konieczny jest przepływomierz.
    Sonda lembda jest zbędna - jej wpływ na skład mieszanki jest niewielki ( ja mam np. w swoim oplu wtrysk wielopunktowy bez lambdy L-Jetronic Bosch'a. Czójnik temperatóry służy do wzbogacania mieszankiw zależności od temperatóry, no i jeszcze informacje o obrotach.

    ogólnie zasada jest taka:
    więcej powietrza - więcej paliwa - ten parametr jest najistotniejszy.

    Nie wiem czy uda ci się zrobić coś takiego żeby wyszło sensownie. Może lepiej zaadoptować jakiś "gotowy" układ. W starszych typach ( np. mój L-Jetronic w kompie są rezystory dopasowywujące elektronikę do konkretnej wersji (pojemności silnika )

    Niemniej - Powodzenia ! Koniecznie pochwal się efektami!

    polecam:

    http://www.filuts.waw.pl/elka1.html
    http://www.republika.pl/asliwinski/wtrysk/lewawtrysk.html
    http://www.ee.pw.edu.pl/~mosuch/unoturbo/le2jetronic.html
    http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/
    http://www.opeltuners.com/links.html
  • #3 26 Feb 2003 20:02
    Removed
    Helpful post? (0)
    Uaz ,wybacz,ale z tą sondą to trochę przegiąłeś.A tak generalnie-daj sobie spokój z przeróbką tego cienkiego.Nie tylko elektronika ale też hydraulika-pompa,regulator ciśnienia.Sprzedaj swoje 700,kup 900 na szprycy i wyjdzie taniej i bez kombinacji
  • #4 26 Feb 2003 22:10
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Co masz na myśli mówiąc "przegiołeś" ??

    Nie twierdzę żeby usunąć sąde z układu wtryskowego w którym takowa pracuje, proponuję jedynie aby projektójąc wtrysk samemu iść taką samą drogą jak technika motoryzacyjna - naipierw w wtryskach sąd nie było.

    Branie pod uwagę tylko sygnału z sądy podczas dozowania mieszanki spowoduje zamianę silnika w coś ala oscylator - biorąc pod uwagę czas opóźnienia od zmiany dawki paliwa do zmiany stanu sądy.

    Ponadto we wszystkich silnikach sąda zaczyna prace dopiero po rozgrzaniu - czyli od kilku sekund ( podgrzewane ) do kilku a nawet kilkunastu minut po uruchomieniu silnika.
  • #5 27 Feb 2003 00:08
    owcz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzięki za linki i porady.
    Wydalem kupe kasy na regulacje gaźnika w kilku różnych zakładach stąd ten pomysł. Uważam, że sprawa jest do rozwiązania o ile się zna wieloparametrową funkcję określającą długość wtrysku. A z tym gorzej.
    Jakoś nie rozumiem jaki jest związek między przepływomierzem a kątem otwarcia przepustnicy w analizie sygnałów? No nie wiem.
    Mirosław O.
  • #6 27 Feb 2003 07:27
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    przepustnica dostarcza informacji o nagłych zmianach, przepływomierz posiada pewną bezwładność dlatego reagcja była by opóżniona. W równaniach opisujących dawkę sygnał od przepustnicy musi być różniczkowany. Sygnał o otwarciu przepustnic nie jest jedynie miarodajny - bo np. Jedziesz pod górę - 4 bieg, pedał w podłodze 2500 obr/min i drug sytuacja jedziesz 140 / h 4 bieg, pedał w podłodze - w obu przypadkach takie samo jest połorzenie przepustnicy.
  • #7 27 Feb 2003 17:33
    owcz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dotyczy odpowiedzi UAZ:

    Rozumiem, że podstawowym sygnałem jest sygnal z przepływomierza a sygnal z przepustnicy podawany jest na wzmacniacz różniczkujący co daje "pompke przyśpiesznika".

    Dziś oglądalem Forda Scorpio DOHC 2 litry ktory nie mial przepływomierza. Mial za to czujnik podciśnienia- tak mi się wydaje. Właściciel nie potriafił sie wypowiedzieć.
    Czy to jest to samo?
    M.O.
  • #8 27 Feb 2003 22:18
    Removed
    Helpful post? (0)
    Czujnik podciśnienia (MAP sensor) i przepływomierz pełnią taką samą funkcję w układzie wtryskowym - pozwalają obliczyć odpowiednią dawkę paliwa.
  • #9 27 Feb 2003 22:23
    firdy
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Po co szukać aż w fordzie opel kadet 1.4 nie ma przepływomierza tylko regulator podciśnienia. Przerabiałem już samochód z gaźnika na wtrysk właśnie używając instalki oraz osprzętu z opla. Bardzo prosta i wmiare tania. Wszystkie części kupiłem na giełdzie. Troche problemowy był układ zapłonu opel ma indukcyjnny i zintegrowany z aparatem. Pompa paliwa poszła pod samochód.
  • #10 27 Feb 2003 22:24
    picador
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    jest jeszcze inny skok tłoka i profil , taka przeróbka to jak rzeźbienie w g.... , narobisz przeróbek postawisz na kołki i kupisz nowe autko , to tez jest rozwiązane :)

    a jeżeli jakimś cudem rószy takie coś , to może mieć mniejszą moc , osiągi , ale może więcej palić :wink:
  • #11 27 Feb 2003 22:32
    firdy
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    MAsz racje ale jak ma się czas,pasję, samozaparcie i chce się coś udowodnić to można to zrobić. Ja akurad miałem dwa auta przerubka pochłoneła 2 mies. czy było warto??. Wiem że nie zrobił bym tego jeszcze raz miałem jeden problem którego nie obeszłem, ale uczymy się na błędach, czyż nie ???
  • #12 27 Feb 2003 22:41
    picador
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    fakt tylko weź pod uwage że nad tym tematem siedziało nie dwóch gości i nie liczyli parametrów na liczydłach ... miesiące testów ...
  • #13 28 Feb 2003 20:28
    Removed
    Helpful post? (0)
    No i Picador ma rację.A poza tym nie wywarza się otwartych drzwi.Może zastosować jakiś gotowy układ np z Opla(w miarę prosty) albo jeszcze lepiej monojetronika z VW?
  • #14 28 Feb 2003 22:33
    owcz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    elektrit wrote:
    No i Picador ma rację.A poza tym nie wywarza się otwartych drzwi.Może zastosować jakiś gotowy układ np z Opla(w miarę prosty) albo jeszcze lepiej monojetronika z VW?

    Tak, najpierw pomysł, entuzjazm potem otrzeźwienie.
    Mam parę pytań:
    -Jakie sygnały są analizowane w monojetronicu?
    -Co wymaga przeróbek w oryginalnym układzie z VW?
    -Czy znajde jego schemat w sieci?
    Myślę, że wystarczą 2 wtryski bo 700cm3 to polowa 1.4litra.
    M.O.
  • #15 01 Mar 2003 17:45
    Removed
    Helpful post? (0)
    Jest to bardzo prosty układ.Podstawowym sygnałem wyzwalającym jest sygnał z cewki.Skład mieszanki jest ustalany na podstawie sygnału z potencjometru,czujnika temp.cieczy,czujnika temp.powietrz i sondy lambda.I tyle.No może jeszcze silniczek stopniowy.
  • #16 02 Mar 2003 20:40
    DRL
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Monojetronic to rzeczywiście prosty układ, ale chyba nie aż tak.... nie da się ustalić masy zasysanego powietrza tylko na podstawie prędkości obrotowej i kąta otwarcia przeputnicy (cz. temp to kosmetyka)
    Masa zasysanego powietrza zależy też od obciążenia silnika.

    przedstawiam 2 sytuacje:
    1) 2000obr/min i jazda pod górę z max otwartą przepustnicą - małe podciśnienie w kolektorze ssącym i duże napełnianie cylindrów co daje sporo powietrza jak na tą prędkość obrotową więc sporo paliwa potrzeba
    2) 2000obr/min i jazda po poziomej drodze z tylko lekko otwartą przepustnicą, duże podciśnienie w kolektorze i małe napełnianie cylindrów czyli mała ilość paliwa potrzebna na tą masę powietrza.

    Niezbędny jest jeszcze czujnik podciśnienia w kolektrorze ssącym (generalnie pod przepoustnicą) . W monojetronic jest on chyba zespolony gdzieś w okolicach regulatora biegu jałowego dlatego nie wszyscy o nim wiedzą... W GM Multec czy Abimex ten czujnik był jako odobny element.

    Co do projektorania czegoś w tym stylu to zdecydowanie odradzam. To są tylko pozornie proste układy. Sterowanie silnikiem zełaszcza w układach z zespolonym sterowaniem zapłonem (a inne są bardzo mało wydajne) na podanie właściwej w czasie i stanie silnika dawki paliwa wpływ ma wypadkowa wielu czynników i napisanie odpowiedniego oprogramowania sterującego takim systemem jest praktycznie niemożliwe dla amatora.
    Rozumię potrzebę tworzenia, tylko temat trochę za skomplikowany...pozdrawiam wszystkich konstruktorów.

    btw. czy ktoś zetknął się z elektrycznymi turbinami? - też ciekawy temat

    /DRL
  • #17 02 Mar 2003 23:02
    Removed
    Helpful post? (0)
    Monojetronic NIE MA żadnego miernika ilości zasysanego pwietrza-czy to w formie MAP czy też MAF.Jego zasada polega na tym że silnik pobiera stałą ilość powietrza przy określonej liczbie obrotów.Czynnikiem korygującym jest potencjometr i cz.tem.cieczy.
  • #18 03 Mar 2003 07:52
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
  • #19 03 Mar 2003 09:31
    Autorol
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Moze lepiej kupic co nieco bo bez kosztów się i tak nie obejdzie a zabieg i tak nie będzie tani, moja propozycjia taka: kup wtryskiwacz z osprzętem i obudową na giełdzie z fiata CC900/1100 cena za nowe 150zł do tego sterownik -150zł, zostanie ci czujnik podciśnienia cena(?) czujnik na koło pasowe wału korbowego(?) lamda 80zł, kabelki+przekazniczki, czujnik temp.silnika, 1 cewka zapłonowa bo jedną juz masz, i co najgorsze elektryczną pompe paliwa w zbiorniku jest droga, jeszcze pewnie coś przeoczyłem, ale mniej więcej tak by to wyglądało. Zanim zaczniesz robić zastanów się nad CC900/1100 są 4cylindrowe, cichsze,mniej awaryjne, lepiej wyposazone, i nie duzo droszsze, kup sobie z felerem umiesz,lubisz coś zrobić, naprawisz i będziesz zadoealony. ps masz na zachęte ale nie zapominaj o Elektpodzie http://autokacik.pl/postlist.php?Cat=&Board=seicento 0X
  • #20 03 Mar 2003 19:35
    Removed
    Helpful post? (0)
    Uaz,z całym należnym szacunkiem ale ja mówię o układzie monojetronic.Jest to wtrysk pojedynczy,nad przepustnicę.Pochodną tego układu jest monomotronic-to samo z tym że steruje też zapłonem.Siedzi toto np.w polonezie caro plus.
  • #21 03 Mar 2003 21:39
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    aaaaa..... tu masz całkowitą rację - mówiliśmy o różnych sprawach !

    Faktycznie - niedawno walczyłem z takim poldkiem i zastanowaiałem się jak to dziadostwo działa. Tam rzeczywiście nie ma pomiaru powietrza bo nie ma takiej potrzeby - jak się nie mylę wykorzystano tam zjawisko inżektora ( czy jakoś tak ) gdzie pęd powietrza powoduje dobranie dawki paliwa.
  • #22 11 Mar 2003 21:24
    Adam2003
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Jeśli dobrze zrozumiałem to chodzi o zmniejszenie kosztów użytkowania tego autka. Chciałbym zwrócić uwagę na możliwość instalacji w nim zasilania gazowego.
    Pozdrawiam
  • #23 11 Mar 2003 22:07
    TM85
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Według mnie sama idea pomysłu to utopia. Proponowałbym raczej znalezienie niepoprawnej pracy gaźnika. Wykonany ( czy też raczej adaptowany ) bez niezbędnego sprzętu pomiarowego wtrysk spowoduje tylko pogorszenie pracy silnika, ekonomiczności.

    Można pomyśleć o oddaniu w ręce jakiejś dobrej firmy tuningowej - oni czasami uzyskuja cuda ze zwykłych silniczków (np. moc X 2) będą mogli cos doradzić.

    Chyba że owcz pracuje u FIATA i siedział miesiącami przy projektowaniu wtrysków inaczej cienkocienko to widzę :D
  • #24 12 Mar 2003 22:38
    Walderama
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    W monojetronicu i w monomotronicu dawka paliwa steruje czujnik polozenia przepustnicy ale zeby nie bylo to zbyt proste i latwe do poprawnej dawki jest potrzebne wyliczenie objetosci kolektora dolotowego.
    Dokonywane to jest przez producenta i wstawiane do pamieci ukladu. Np BOSCH dostarczal gotowe rozwiazania (elektronika + kolektor)zamowione przez danego producenta.
    Tak wiec obliczenie objetosci, predkosci powietrza itp + czujnik polozenia przepustnicy + temp powietrza daje nam dawke paliwa. Podejrzewam ze by sie dalo to troche dostosowac do inengo kolektora przez rozne ulozenie czujnika, ale moze nie byc tak rozowo. Najlepszym rozwiazaniem w ukladzie wlasnej produkcji bylby analogowy MAP a nie jak w Fordzie cyfrowy(max f out 160Hz). Mozna wtedy zastosowac szybsze przetworniki a/d itp. Choc z cyfrowym bylo by prosciej bo mamy jedna sprawe z glowy. Najgorsza rzecza bylo by uzyskanie optymalnej mocy i spalania co bez hamowni bylo by ciezkie do uzyskania.
  • #25 13 Mar 2003 08:40
    picador
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    a tak przy okazji , jak sprawdzić MAP w fordzie fiesta na monojetroniku , jakie częstotliwości powinny być na wyjsciu czujnika i jak wywołać odpowiednie podciśnienie :?:
  • #26 13 Mar 2003 18:32
    Walderama
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Jesli to jest cyfrowka to tak:
    Zaplon wlaczony silnik wylaczony 160Hz
    silnik wlaczony bieg jalowy 100Hz
  • #27 14 Mar 2003 08:55
    picador
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    dzięki , mam jeszcze dane , że przy max podciśnieniu na czujniku jest 40Hz , tylko jak zmierzyć to podcisnienie bo wiadomo na silniku mogą być zmiany
  • #28 15 Mar 2003 19:41
    Walderama
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    O ile mi wiadomo to czujnik cyfrowy u FORD-a ma zakres od 100Hz do 160Hz gdzie 100Hz oznacza najwieksze podcisnienie czyli bieg jalowy bez zadnego lewego powietrza a 160Hz oznacza cisnienie atmosferyczne
  • #29 11 Oct 2005 13:12
    vvaldek
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    ja z moim kolegą załozylismy wtrysk od UNO 14 do poloneza 16 i jezdzi ,,zwiększylismy tylko nieco ciśnienie paliwa
  • #30 13 Oct 2005 03:00
    piotr bednarski kulig
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    nie polecam abimexa z poloneza jest bardzo czuły na zmiany w silniku , mimo że zastosowano w nim tgzw. program korekcyjny. Niestety z własnego doświadczenia wiem że wystarczą zbyt duże luzy zaworów i już wariuje i mamy 2000 niskie w czasie jazdy
  Search 4 million + Products
Browse Products