Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 31 Sty 2012 17:24
    bobis2000
    Poziom 9  

    Witam!


    Mam duży problem z fazowym regulatorem obrotów kupionym na allegro. Szukałem odpowiedzi ale jej nie znalazłem.

    Jest to popularny układ na scalaku u2008b. Podaje jego schemat:
    http://mirley.firlej.org/regulator_obrotow_silnika_230v
    Jest identyczny z tym w linku z wyjątkiem triaka: BT136 600E i gasika RC równolegle do triaka.
    Steruję nim szczotkowe elektrowrzeciono Kress 530W.

    Mój problem polega na niszczeniu się triaka przy regulacji obrotów lub przy wyłączaniu.
    Żeby zapobiec przepięciu po wyłączeniu do oryginalnego układu dodałem jeszcze szeregowy gasik RC (który powinien się tam znaleźć fabrycznie) o wartości: 100Ω i 150nF.
    Ostatnio zauważyłem że następuje to przy regulacji w okolicach napięcia wyjściowego 105V.
    Próbowałem też zwiększać wartości rezystora na bramce triaka.
    Nic to nie dało.

    Układ ładnie reguluje na żarówce dopóki nie podepnie się go do silnika.
    Triaki psuły się dając różne objawy. Dostawały przebicia i nie można było regulować. Oryginalny triak to był BTA41 on też się zepsuł.

    Ostatnio (prawdopodobnie po założeniu gasika) triak dostaje przebicia jakby w połowie tzn. że da się regulować napięcie w zakresie ok 120-215V. Po założeniu diody 1N4007 w szereg z testową żarówką przy jednej polaryzacji diody regulacja jest możliwa, a przy odwrotnej nie (triak pozostaje otwarty cały czas)

    Myślę że nie jest to sprawa przepięć bo dzieje się to przy normalnej regulacji
    - woltomierzem z funkcją zapisu wartości maksymalnej sprawdzałem napięcie na zaciskach wyjściowych podczas regulacji -było normalne.
    Nie powinna być to kwestia przekroczenia dopuszczalnego prądu, BT136 daje ciągły o wartości 4A.
    Radiator się nie grzeje.
    Sprawdzałem napięcie zasilające u2008 wynosiło ok 15.6V, natomiast po awarii ok 10V.

    Proszę o porady ponieważ skończyły mi sie pomysły i powoli kończą się triaki, a układ dalej nie działa jak powinien.

  • #3 31 Sty 2012 20:04
    bobis2000
    Poziom 9  

    W katalogu dla wersji BT136 600E pisze że przez czas 20ms może płynąć przez niego prąd o wartości do 25A.
    Czy to może być za mała wartość?
    Silnik ma moc 530 Wat.

  • #4 31 Sty 2012 23:15
    Usunięty
  • #5 01 Lut 2012 10:51
    bobis2000
    Poziom 9  

    Zmieniłem układ na ten katalogowy, ale nie ma regulacji dużym potencjometrem.
    Można zmieniać napięcie tylko tym montażowym o wartości 1MΩ.
    Wartość R6 którą obliczyłem to 0,1Ω.
    Sprawdzę działanie innego regulatora, jest w nim mocniejszy triak BT138.


    Mocniejszy regulator radzi sobie bardzo dobrze, zanim go uruchomiłem założyłem do niego gasik RC i zapobiegawczo zmieniłem rezystor bramki na 560Ω.
    W tym regulatorze do nożki 1 układu u2008 też jest połączony kondensator 4,7µF.

    Przy okazji sprawdziłem natężenie prądu płynącego przez obciążenie.
    Maksymalne jakie udało mi się zarejestrować na nie obciążonym silniku to 2,3A.
    Było to w momencie rozbiegu silnika zaraz po włączeniu.
    Podczas regulacji prąd wynosi ok 0,8A gdy silnik kręci się z maksymalnymi obrotami, a w okolicach 120V występuje maksymalne jego natężenie wynoszące ok 1,7A.

    Czy triak BT136 jednak jest do tego celu za słaby? Może BT137 sobie poradzi.

    Silnik stosuję w amatorskiej frezarce CNC.

  • #6 01 Lut 2012 20:44
    Usunięty
  • #7 02 Lut 2012 09:44
    bobis2000
    Poziom 9  

    Założyłem BT137 przy regulacji działało natomiast po wyłączeniu, ustawieniu potencjometrem na 50% i załączeniu padło.
    Chyba będę musiał zakupić BTA41 jeśli padnie mimo gasika to z tym układem jest coś nie tak.

  • #8 02 Lut 2012 12:25
    ryszardon
    Poziom 20  

    Witam.Proponuję dołączyć równolegle do zacisków silnika dwójnik RC taki jak do triaka.Można w szereg z triakiem włączyć dławik o niedużej indukcyjności aby ograniczyć stromość narastania prądu na tym elemencie.Pozdrawiam

  • #9 02 Lut 2012 13:23
    bobis2000
    Poziom 9  

    Witam!
    Przed chwilą ten drugi regulator z triakiem BT138 także się zepsuł. Pod średnim obciążeniem na obrotach ok 40%, po dwóch minutach pracy zaniemógł całkowicie. Teraz wiem że to na pewno musi być wina obciążenia. Kupię mocniejsze triaki i spróbuje z tym dławikiem i dodatkowym dwójnikiem. Pytanie tylko skąd wziąć taki dławik lub z czego go zrobić?
    Rdzeniem może być ten z zasilacza ATX?
    Mam jeszcze inny dławik/cewkę która ma ok 80 zwojów i wygląda solidnie.
    Z tego co znalazłem jest to cewka do TV.
    Ma ona oznaczenie AT4043/100.
    Czytałem jeszcze że w energetyce stosuje się dławiki przeciwzwarciowe z rdzeniem powietrznym, bo ich rdzenie nie nasycają się i nie tracą na indukcyjności przy zwarciu.

    Edit:

    Sprawdziłem że do zacisków silnika podłączony jest równolegle kondensator MKP o wartości 220nF, może to ten kondensator jest winny i przy załączeniu płynie spory prąd. Można do niego dołączyć szeregowo rezystor?

  • #10 02 Lut 2012 14:26
    Usunięty
  • #11 02 Lut 2012 15:04
    bobis2000
    Poziom 9  

    Jeszcze żaden nie spalił się na pełnej mocy :)
    Zwykle następuje to przy włączaniu lub regulacji w okolicach 50%.
    Może chodzi o to że gdy triak załącza się w połówce sinusoidy napięcie ma największą wartość i wtedy kondensator który jest rozładowany pobiera za duży prąd?
    Niestety nie posiadam oscyloskopu żeby stwierdzić co się tam dzieje.
    Ale jeśli tak jest to sprawę powinien załatwić dobry dławik.

  • #12 02 Lut 2012 15:12
    Usunięty
  • #13 02 Lut 2012 15:18
    bobis2000
    Poziom 9  

    Dzięki za poradę :D
    Nie chcę spalić kolejnych triaków, gdy je kupię to zastosuję ten dławik.


    Znalazłem taki schemat: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic327313.html
    Spróbowałem jeszcze z jednym BT136, ale dałem dodatkowo dławik AT4043/100 o wartości 1mH (taki znalazłem) w szereg z silnikiem. Działało pół minuty...

  • #14 09 Lut 2012 23:04
    bobis2000
    Poziom 9  

    Wlutowałem triaka BTA41, aktualny schemat narysowałem i przedstawiam go niżej.

    Regulator obrotów na U2008b -triaki ulegają przebiciu




    Tym razem poszedł z dymem rezystor w układzie gasikowym.
    Triakiem dało się regulować obroty, ale wyłączyłem zasilanie żeby się nie spalił.
    Mam pytanie dlaczego rezystor się spalił?
    Domyślam się że na skutek jakichś wyższych częstotliwości reaktancja kondensatora gasikowego zmalała. Tylko nie wiem skąd one się biorą.
    Jak temu zaradzić?
    Dławik był lekko ciepły, lecz to chyba normalne.

  • #15 10 Lut 2012 10:59
    ryszardon
    Poziom 20  

    Proponuję dodać kondensator np:100nF do nóżek 5,4 U2008.Sprawdzić lub wymienić kondensator w dwójniku RC.Dołącz dławik o innej indukcyjności.Prawdopodobnie układ wpada w rezonans szeregowy.Pomiar oscyloskopem byłby pomocny w tym przypadku.

  • #16 10 Lut 2012 19:38
    bobis2000
    Poziom 9  

    Dolutowałem ten kondensator o wartości 100nF.
    Wymieniłem rezystor i kondensator w dwójniku na nowy (100Ω i 150nF).
    Próbowałem dławik o wartości 0,4mH; rezystor był lekko ciepły.
    Nie regulowałem obrotów na tym dławiku bo wydaje mi się za mały, w schemacie z przed kilku postów dławik ma 2,2mH.
    Nawinąłem inny dławik o wartości ponad 8mH na rdzeniu z zasilacza ATX.
    Rezystor bardzo szybko zaczął dymić...
    Może przepiąć dławik przed triakiem?

    Zamieszczam schemat z naniesionym kondensatorem od silnika. (może on ma jakiś wpływ)

    Regulator obrotów na U2008b -triaki ulegają przebiciu

  • #17 10 Lut 2012 19:47
    fuutro
    Poziom 43  

    Dławik na rdzeniu z ATXa na ponad 8mH i prąd ponad koło 3A? Nie uważasz, że będzie miał nasycony rdzeń?

  • #18 10 Lut 2012 22:21
    bobis2000
    Poziom 9  

    Al dla tego rdzenia wychodzi ok 1800nH/zw², jest on koloru ciemno szarego, czy jest to rdzeń ferrytowy?
    Nie pamiętam skąd go wyciągnąłem, być może to nie był ATX tylko stary monitor CRT lub telewizor.
    Czy nasycenie rdzenia może powodować przepływ nadmiernego prądu przez dwójnik RC?
    Jeśli zmniejszę indukcyjność do 2 mH nie będzie się nasycać?

  • #19 11 Lut 2012 00:08
    fuutro
    Poziom 43  

    Dowiedz się co to za rdzeń i sprawdź jaką max energię może zmagazynować. Jeśli dławik spowalniał szybkość narastania prądu to przy nasyceniu jego indukcyjność poleci na łeb więc i nie będzie spełniał swojej roli.

  • #20 11 Lut 2012 17:48
    Longin_S
    Poziom 12  

    Miałem podobny problem z analogicznym regulatorem w szlifierce.
    Problem został definitywnie rozwiązany poprzez wlutowanie warystora równolegle go układu RC. O ile pamiętam to nawet zalecane w różnych notach katalogowych dla obciążeń indukcyjnych. Rozwiązanie proste, skuteczne, tanie i nie wymaga jakichś dodatkowych, gabarytowych rozwiązań typu dławik.

  • #21 11 Lut 2012 19:04
    bobis2000
    Poziom 9  

    Nie wiem co to za rdzeń, nie mam przyrządu żeby zmierzyć czy się nie nasyca. AL jest wysokie więc domyślam się że jest to ferryt.
    Wygląda on jak ten górny na zdjęciu w linku:

    http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Pli...nt_inductors.jpg&filetimestamp=20070106190805

    Pamiętam też że było nawinięte na niego kilka zwojów grubego przewodu, tak jak na tym zdjęciu.

    Ale przewinąłem go na ok 0,5mH czyli 15 zwojów i jest mniejsze prawdopodobieństwo nasycenia.
    Rezystor przestał się grzać do czerwoności teraz jest ledwie ciepły. Więc jego nadmierne grzanie było kwestią jakiegoś rezonansu z dławikiem.

    Przy okazji napotkałem na inny problem: regulator po ustawieniu potencjometrem obrotów na max po chwili przestawał sterować silnikiem -silnik zatrzymywał się. Pomogła zmiana rezystora bramki triaka na katalogowe 180Ω zamiast 560Ω.
    Dałem taki duży rezystor ponieważ doczytałem w jednym z tematów że rez. 180Ω powodował przepalanie się triaka. Układ sterował szlifierką dremel. Może w tamtym przypadku była to kwestia braku dwójnika RC.

    Teraz układ działa bardzo dobrze, reguluje napięcie na zaciskach silnika w zakresie od 70 do 210V.
    Próbowałem wielokrotnie startować na ustawionym napięciu 120V, obciążałem silnik dłuższą chwilę na niskiej prędkości obrotowej i nic się nie nie spaliło.

    Co do warystora to spotkałem się z opiniami że mają wolny czas reakcji i lepsze są transile. A w artykule poniżej (dziwne że nie natknąłem się na niego wcześniej -jest ładnie opisane działanie regulatora) przy obciążeniu indukcyjnym zaleca się dwójnik RC.

    http://ep.com.pl/files/6112.pdf

    Mam jeszcze pytanie czy taki dławik o indukcyjności 0,5mH wystarczy? (przy założeniu że rdzeń jest nienasycony)

  • #22 11 Lut 2012 19:21
    bestler
    Admin grupy DIY

    Wystarczyło dać warystor na zaciski silnika /warystor dobrany na napięcie silnika/. Jeśli już dławik to pomiędzy silnikiem a warystorem.

  • #23 05 Kwi 2012 18:11
    malina555
    Poziom 14  

    Witam. Mam podobny problem z silnikiem i tym układem. Na wyjściu triaka mam włączony równolegle kondensator 470nF/280V. A mimo to już 2 triaku spaliłem (BT138 i BT137).
    Silnik ruszył na 3 sekundy i triak się przepalił. Mam warystor na 275V(AC) będzie dobry????

  • #24 28 Maj 2012 21:40
    bobis2000
    Poziom 9  

    Witam!
    Układ na BTA41 + dławik +układ RC cały czas działa poprawnie. W kwestii warystora się nie wypowiem, nie mam z nimi doświadczenia. Temat uważam za zamknięty.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty