X

schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem

27 Feb 2012 15:57 WIwicha23
  • #1 27 Feb 2012 15:57
    wicha23
    Level 6  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    Dostałem ,,w spadku'' polerkę protetyczną z silnikiem jednofazowym dwubiegowym z kondensatorem w której rozsypał się przełącznik (próbuje go złożyć). No i jest problem, nie wiem jak połączyć ten przełącznik z silnikiem? Na silniku nie ma żadnych oznaczeń ani tabliczki znamionowej, z obudowy wychodzi tylko 8 przewodów i jest kondensator.
    Wiem że ten temat był poruszany na forum, ale nie znalazłem nigdzie schematu.
    Jeżeli mógłby ktoś mi podrzucić schemat podłączenia. :|
    Z góry dzięki
    Pozdrawiam
  • #2 27 Feb 2012 20:39
    krys06
    Level 29  
    Helpful post? (-2)
    Kolego ...wiesz ,że było... ale szukać się nie chce co?!!!Trochę to wstyd mi za Ciebie !
  • #3 27 Feb 2012 23:04
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wszystko OKI!
    Ale z tego silnika wychodzi 8 przewodów ( bez oznaczeń) - pomierzyłem je i oto wyniki:
    między przewodami przejście BIAŁY-NIEBIESKI ok.7,3-7,40 Ohm
    CZERWONY-ŻÓŁTY ok.7,3-7,4 Ohm
    CZARNY- GRANAT ok. 11 Ohm
    BRĄZOWY-ZIELONY ok. 11 Ohm
    W silniku był podłączony jeden kondensator uF 10.
    Przesyłam również zdjęcia tego przełącznika i silnika
    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    Witam!
    Oto zdjęcia przełącznika i silnika


    Proszę zapoznać się z ogłoszeniami w dziale i zamieścić załączniki zgodnie z tamtejszymi instrukcjami. [Łukasz]
  • #4 28 Feb 2012 11:04
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam! Dołączam zdjęcia silnika i przełącznika (teraz chyba prawidłowo) schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem

    Dodano po 6 [minuty]:

    krys06 wrote:
    Kolego ...wiesz ,że było... ale szukać się nie chce co?!!!Trochę to wstyd mi za Ciebie: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1342946.html

    Witam!
    Przeglądałem w poprzek i w szerz i nie znalazłem schematu z silnikiem z którego wychodzi 8 przewodów + kondensator. Mógłby mi ktoś pomóc.
    Jestem początkującym forum - dlatego nie wiem jak się prawidłowo poruszać po forum.
    Pozdrawiam
  • #5 28 Feb 2012 12:46
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Posiadam podobny silnik jedno fazowy, 220V 50Hz.
    Obudowa jest podobna, ze silnika wychodzi 8 przewodów.
    Tak jak w Twoim silniku są po dwa uzwojenia o podobnej oporności.
    Różnica, to inny przełącznik, Ty masz 5x2 styki, w moim silniku cztery pakiety po dwa styki.
    Jeśli chcesz to będę starał się rozrysować schemat tego silnika.
    W silniku są dwa kondensatory 4,7uF połączone równolegle.
    Silnik ma symbol SBEe 4/2b EMA - Wiefamel Poznań
    Poniżej tabela przełączania przełącznika oznaczeniami fabrycznymi:
    Code:
    0 1 2 BIEG
    1 - S1 X
    1 - S2 X
    4 - 7 X
    6 - 7 X
    3 - 8 X
    C - 8 X
    2 - 5 X
    C - 5 X 
    X oznzcza zwarty styk
    

    Uzwojenia o mniejszym oporze to:
    1 - 2, 3 - 4
    Uzwojenia o większym oporze to:
    5 - 6. 7 - 8
    Na przełączniku jest kilka ( 7 ) "mostków" widocznych na zdjęciach
    schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem
    schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem

    Mam nadzieję że to pomoże przy uruchomieniu Twojego silnika.
  • #6 29 Feb 2012 12:51
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    Wielkie dzięki sp3ots za podpowiedz, powinienem dać sobie radę z podłączeniem.
    Tylko jak złożyłem swój przełącznik, to nie trzyma sztywno pozycji -1- (śmieć),
    Mógłbyś podrzucić mi symbol tego przełącznika, albo gdzie go kupić, bo muszę wymienić go na nowy.
    Pozdrawiam
  • #7 29 Feb 2012 16:16
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Przełącznik ŁK15/3571
    Łk-15 jest wytłoczone na przełączniku, a /3571 jest do drukowane.
    schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem
    Do czego służy czerwony element na Twoim silniku ?
    Pozdrawiam. Stefan
  • #8 29 Feb 2012 22:13
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    DZIĘKI !!!!!!!
    Ten okrągły czerwony element to kontrolka zasilania silnika (jeżeli Ci chodziło o okrągły czerwony punkt przy przełączniku)
    Pozdrawiam Cezary
  • #9 29 Feb 2012 23:07
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witaj Cezary !
    Być może ta czerwona kontrolka była włączana przez piąty pakiet przełącznika, w moim silniku żadnej kontrolki nie ma.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #10 07 Mar 2012 22:17
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Witam ponownie!
    Kupiłem nowy przełączniki - pozmieniałem styki i krzywki żeby wszystko pasowało - podłączyłem według wskazówek -A TU LIPA :cry: .
    Silnik ''chodzi'' na poz. 1 - większe obroty, na poz. 2 mniejsze obroty (ale bez mocy), a w dodatku bardzo się grzeje - chodził 30-45 sek. Zmierzyłem pobierany prąd na wyższych obrotach około 5-6A, a na niższych prawie 7A (zostawiając mu chwilę na rozruch.
    Proszę o schemat podłączenia - albo pomoc
    Pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    Witam jeszcze raz,
    bo zapomniałem napisać że na tabliczce znamionowej jest podany prąd 2.5 A
    Pozdrawiam
  • #11 07 Mar 2012 23:22
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Silnik w pozycji 1 powinien mieć mniejsze obroty (około 1400 ) i to jest jednocześnie rozruch silnika, w pozycji 2 silnik ma wyższe obroty ( około 2800 ).
    Silnik jest trudny do uruchomienia bo obie pary uzwojeń 1-2, 3-4 ( mniejszy opór ), i 5-6, 7-8 ( większy opór ) powinny być odpowiednio podłączone do przełącznika.
    Musisz tak próbować przełączać, zamieniać np. 1 z 2 miejscami i podobnie np. z 5 i 6. aż silnik zacznie poprawnie pracować na obu biegach.
    Nie mam żadnych danych dotyczących poboru prądu przez mój silnika ( brak tabliczki znamionowej ).
    Powodzenia życzę. Stefan
  • #12 09 Mar 2012 14:21
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    Zrobiłem wszystko tak jak mi podpowiedziałeś. Zamieniałem wszystkie punkty, nawet 1-2 z 3-4 itd itd. wyszło mi około 24 kombinacji a wynik taki:
    -znalazłem trzy układy podłączenia w których na 1 biegu były wolniejsze obr. a na 2 wyższe
    -w tych układach dwa są takie że na 1 silnik chodzi - ale lekko buczy (pobiera ok. 4,8-5A), a na 2 zasuwa jak szalony i czysto (pobiera ok. 2A)
    -jeden układ jest taki że na 1 silnik chodzi, ale też lekko buczy (pobierany prąd ok. 4,5-4,8A), a na 2 chodzi szybciej-ale z buczeniem (pobierany prąd ok. 5,5-6A).
    W tych trzech opcjach silnik ma moc, ale zauważyłem że jak go przytrzymywałem ręką (a-la obciążenie) to pobierany prąd lekko zmniejszał się o ok. 0,5A.
    W innych układach podłączenia silnik buczał męczył się i pobierał ok.8-9A,
    czyli nie wchodzą w rachubę.
    Problem jednak polega na tym że w tych trzech opcjach podłączenia silnik strasznie się grzeje-że można jajka smażyć.
    Nie mam zielonego pojęcia co z tym fantem zrobić (uszkodzone uzwojenia?) a mam taki charakter że nie odpuszczę.
    POMÓŻCIE !!!

    Dodano po 10 [minuty]:

    Witam ponownie.
    Nie dopisałem że w opcji 1 bieg - (4,8A) i 2 bieg - (5,5A) obroty na 2 biegu są trochę mniejsze niż na 2 biegu przy poborze 2 A
  • #13 09 Mar 2012 16:34
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witam !
    Nie masz zamieniać 1- 2 na 3 -4, tylko zamieniać koniec z początkiem czyli np. 1 zamienić na 2, a 2 na 1.
    Podobnie z uzwojeniem pomocniczym.
    Nie dopuszczaj to tak znacznego nagrzewania się silnika. Jeśli silnik buczy lub nie poprawnie pracuje natychmiast go odłączaj.
    Zapraszam do pisania na GG6293398
    Dla sprawdzenia dodaję odręczny szkic ŁK15, położenie zwartych styków dla pierwszego i drugiego biegu:
    ( widok ŁK15 z góry )
    schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem
    Pozdrawiam. Stefan
  • #14 10 Mar 2012 21:57
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    Posiedziałem-pomyślałem i dopiero po Twojej ostatniej odpowiedzi przypomniało mi się że w rozruchu silników jednofazowych kondensator wpina się w uzwojenie o większej oporności. Przejrzałem układ podłączenia tego silnika i wpiąłem na 1-2 i 3-4 uzwojenia o większej oporności, a 5-6 i 7-8 uzwojenia o mniejszej oporności ( odwrotnie jak podałeś).
    Zacząłem zmieniać wejścia jak mi podpowiedziałeś i znalazłem dwa układy podłączenia ,że na 1 biegu pobiera ok. 1.37A ( ma mniejsze obr.), a na 2 biegu pobiera ok. 2A (ma większe obroty). Tylko na 1 biegu leciutko brzęczy- buczy, za niskie obr.? Silnik czy na 1, czy na 2 biegu jak popracuje około 3-4min nagrzewa się ale nie za mocno (jajek się nie usmaży).
    Mam do Ciebie wielką prośbę, czy mógłbyś zmierzyć dokładnie uzwojenia które mają większą i mniejszą oporność i w które nr wejść są one podłączone.
    Pozdrawiam Cezary
  • #15 11 Mar 2012 10:03
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witaj Cezary !
    1-2 10,5om
    3-4 10,5om
    5-6 11,0om
    7-8 11,0om
    Gratuluję że udało się Tobie dojść do takiego stanu że silnik działa.
    Normalną pracą jest że na mniejszych obrotach silnik ( wydaje się ) że pracuje gorzej niż na wysokich obrotach.
    Rozszyfrowałeś początki i końce wszystkich uzwojeń, teraz pozostaje tylko po zamianiać uzwojenia: 1-2 zamień na 5-6, a 3-4 zamień z 7-8
    Pamiętaj o początkach i końcach uzwojeń.
    1, 3, 5, 7 to umowne początki uzwojeń
    2, 4, 6, 8 to umowne końce uzwojeń
    Jeśli po zamianie nie uzyskasz niższych prądów ( inaczej chyba się nie da sprawdzić poprawności połączenia ? ) powróć do dotychczasowych połączeń.
    Ja nie posiadam amperomierze AC dlatego nie jestem wstanie zmierzyć poboru prądu na poszczególnych biegach.
    Pozdrawiam. Stefan
    ps. oporności uzwojeń mierzyłem miernikiem za 10zł ale odejmowałem oporności przewodów miernika ( aż 1om )

    Posiadam specyfikację produkcyjną dotyczącą części "nawijalnia" mojego silnika i według niej wszystkie uzwojenia nawinięte są tym samym drutem DNEe 0,5mm, łączna ilość zwojów obu uzwojeń jest taka sama.
    Różnica oporności bierze się z tego że cewki uzw. głównego są ( na długości ) mniejsze od uzw. pomocniczego.
    Podaję wymiary największych cewek w zezwoju:
    uzw. główne 128mm
    uzw. pomocnicze 138mm
    Są to w zasadzie wymiary ( dł ) szablonu na którym były nawijane największe cewki obu uzwojeń.
    Jeśli po zmianie ( jak wyżej napisałem ) silnik będzie źle pracował, powróć do stanu poprzedniego i uznaj że silnik połączony jest prawidłowo.
    Lekkie grzanie tego silnika to normalna rzecz.
  • #16 12 Mar 2012 11:54
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    W sobotę zacząłem kombinować z układami podłączenia (teraz, jak i wcześniej założyłem kostki łączeniowe pośrednie-bo przy takiej ilości kombinacji podłączeń zaciski na wyłączniku by się dawno rozleciały), wykonałem około 32 kombinacji podłączeń (tak jak mi podpowiedziałeś) i nawet nie zbliżyłem się do wartości uzyskanych poprzednio a powinienem jeszcze wykonać około drugie 32 kombinacje. Dałem sobie spokój i wróciłem do układu podłączenia przy których pobierał 1,4A i 2,0A (tym bardziej że na tabliczce znamionowej jest na pisany pobór prądu 2,5A),nie chciałem męczyć przełącznika dużymi prądami (około 8-9A) przy złych podłączeniach, a dałem za niego 112 zł. z kosztami przesyłki.
    Dlatego uznałem że ten układ podłączenia "jest prawidłowy"
    Mam pytanie silnik jak popracuje -bez obciążenia- około 15 min. nieważnie czy na 1 biegu, czy na 2 biegu nagrzewa się do temp. około 49-52 C i temp. rośnie - i tu nie wiem czy takie wartości temp. są za wysokie czy w normie? czy tego typu silnik jest przystosowany do pracy ciągłej ( brak wewnętrznego wentylatora-wiatraczka ) czy chwilowej.
    Za całą pomoc i informacje BARDZO DZIĘKUJĘ
    bez pomocy kolegi Stefana na pewno nie dałbym sobie rady.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #17 12 Mar 2012 12:47
    sp3ots
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Witaj Cezary !
    Nie mam pojęcia co do temperatury silnika w czasie pracy.
    Ale tak na chłopski rozum to "Szlifierka protetyczna" nie działa non stop.
    Silnik na zewnątrz nie posiada wentylatora. Żeberka wentylatora są na wirniku z obu stron ( mowa o moim silniku ).
    Może na Twojej tabliczce są dane rodzaju czasu pracy silnika ? ( przy moim silniku nie mam żadnej tabliczki znamionowej, silnik pochodzi z pozostałości jakie mi się udało pozbierać po dawno zakończonej produkcji tego silnika).
    Dodam ( dla potomnych ) zdjęcie oryginalnego przełącznika zrobione dzisiaj.
    Pokazuję na nim przełącznik do pięciu stron, z wszystkimi siedmioma "mostkami":
    schemat podłączenie silnika jednofazowego dwubiegowego z kondensatorem
    Porównaj ze swoim przełącznikiem.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #18 12 Mar 2012 13:16
    wicha23
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam!
    Dzięki za otrzymaną pomoc-uważam temat za zakończony
    Pozdrawiam!
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products