Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Okres gwarancji za naprawę.

GBOD 09 Cze 2012 18:33
  • #1 09 Cze 2012 18:33
    GBOD
    Poziom 14  

    Dzień dobry,

    Mam pytanie czy jest jakaś ustawa lub przepis który nakłada obowiązek dawania gwarancji za naprawe sprzetu RTV.
    Jeśli jest taki przepis to jaki okres gwarancji trzeba dawać klientowi po dokonanej naprawie?

  • #2 09 Cze 2012 18:52
    cyclone4
    Poziom 16  

    GBOD napisał:
    Dzień dobry,

    Mam pytanie czy jest jakaś ustawa lub przepis który nakłada obowązek dawnia gwarancji za naprawe sprzetu RTV.
    Jeśli jest taki przepis to jaki okres gwaracji trzeba dawać klijentowi po dokonanej naprawie?


    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=30

    Wszystko reguluje kodeks cywilny - przyjmujący zamówienie (wykonawca) nie odpowiada za wady fizyczne dzieła, gdy:

    - wadliwość dzieła powstała w wyniku wady tkwiącej w materiale dostarczonym przez klienta (art. 641 w zw. z art. 559 kc);

    - zamawiający sam spowodował wadliwość dzieła, np. udzielając wykonawcy wskazówek, od których nie chciał odstąpić (art. 641 kc);

    - zamawiający wiedział lub przy dołożeniu zwykłej staranności mógł wiedzieć o wadzie w chwili odbioru i nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń (art. 638 w zw. z art. 557 § 1 kc);

    - wada powstała po wydaniu dzieła zamawiającemu, chyba że wada wynikła z przyczyny tkwiącej już poprzednio w wykonanym dziele (art. 559 kc).

  • #3 09 Cze 2012 18:56
    opamp
    Użytkownik obserwowany

    Kodeks cywilny(Dz.U.2002.141.1176 ze zm.).

    Podstawa prawna:

    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

    Wychodzi na to że gwarancji udzielasz na to co wymieniłeś :P Nie wiem jak sprawa ma się do usługi samej. Bo serwis to usługa + części :)
    PS:A zimne lute to część czy usługa ?

  • #4 09 Cze 2012 19:05
    GBOD
    Poziom 14  

    Dziękuje za odpowiedzi jednak nie znalazłem nic o minimalnym okresie gwarancji za usługe naprawy.

  • #5 10 Cze 2012 13:42
    ^ToM^
    Poziom 27  

    Usługę naprawy należy traktować jak umowę o dzieło zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego. Zatem w myśl zawartych tam przepisów o odpowiedzialności wykonawcy z tytułu rękojmi, odpowiada on za wykonaną naprawę przez rok od dnia jej wykonania - i to jest właśnie minimalny okres.

    Tak, sądy to z reguły traktują i można znaleźć orzecznictwa w tym zakresie. Zatem wszelkie gwarancje typu miesiąc bądź 3 miesiące nie mają większej mocy prawnej.

    Co innego jest z nowym sprzętem. Wtedy producent/importer/sprzedawca nie musi wcale dawać żadnej gwarancji, bo nie jest ona obowiązkowa. Za to w takich przypadkach, przez 2 lata od wydania towaru sprzedawca odpowiada za towar z tytułu niezgodności towaru z umową.

    Pozdrawiam!

  • #6 10 Cze 2012 14:18
    GBOD
    Poziom 14  

    Dziękuje za pomoc o to właśnie mi chodziło.

  • #7 12 Wrz 2013 13:03
    dxxx

    Poziom 23  

    Odkopię temat.

    Bo częściowo nie zgadzam się z wyjaśnieniami.

    Często mylone jest pojęcie "gwarancja" i "rękojmia".

    Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży itp itd reguluje sprawę odpowiedzialności sprzedawcy za towar są 24 miesiące od daty sprzedaży.

    Jest to coś co mylnie nazywane jest 2-letnią gwarancją europejską. Nie ma takiego pojęcia.

    Sama GWARANCJA jest dobrem, udzielana jest przez producenta, przez importera, hurtownię czy też sprzedawcę bądź usługodawcę, czyli nas - SERWIS GSM.

    Nie ma wyraźnych przepisów dotyczących jak długo powinna trwać GWARANCJA. Może być na rok, 2 lata, miesiąc, lub ZERO dni czyli zrobiłem coś na co nie daję gwarancji.

    Nie mogę dać gwarancji, jak klient przychodzi, przynosi zmodyfikowany soft na pendrive i chce, żeby mu wgrać do samrtfona, po czym przyłazi i "reklamuje" mi taką usługę.

    Nie mogę dać GWARANCJI na naprawę telefonu po zalaniu itp itd.

    Ja osobiście daję 3 miesięczną gwarancję, na większość usług/napraw.

    Sprawę RĘKOJMI reguluje kodeks cywilny w art. 556-576. Rękojmia za wady fizyczne jest skuteczna przez okres jednego roku, z zastrzeżeniem, że wada zostanie zgłoszona sprzedawcy nie dalej jak 1 miesiąc od chwili wykrycia tej wady.

    Czyli nie może ktoś przyjść po 2 czy 3 miesiącach i twierdzić, że od razu mu coś tam nie działało.

    Ale z kolei ja mam taki problem. Większość hurtowni daje 3 czy tez 6 a czasem 12 miesięcy na swój towar. w tym serwis.

    Ale jak podejść do taśmy, która pracuje w telefonie a tym samym się zużywa, jak podejść do dotyku, który się rysuje, zwłaszcza te plastikowe.

    Czyli co, taśma czy dotyk ma 3, 6 czy 12 miesięcy gwarancji a ja odpowiadam za samą usługę czyli zamontowanie jej w telefonie? Nikt mi przetartej po kilku miesiącach taśmy nie wymieni w hurtowni.

    Jak wy robicie to w swoich serwisach?

    Dodam, że ja mam serwis GSM, czyli montuje małe części różnego pochodzenia a zarazem często słabej jakości.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty