Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Kosz -> Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?
Autor
Wiadomość
-tomek
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 21

Post#1 Post autora tematu 21 Sie 2012 13:46   

Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Cześć!

Dopiero uczę się lutowania, idzie mi całkiem fajnie, ale mam do zlutowania niewielki układ oparty na czymś podobnym do nóżek chipa (nie wiem, jak to się nazywa (coś w stylu elementu w prawym górnym rogu tutaj), z tym, że w moim przypadku na (chyba) takiej samej powierzchni jest więcej "kresek".

Muszę dolutować do każdego kabel. Problem leży w tym, że bardzo często "zlepiają" mi się te ścieżki, czyli po prostu - cyna się łączy. Miejsca między tymi ścieżkami jest ok. 0.5mm. Co mogę zrobić? Jest jakiś sposób, by uniknąć takich problemów?
Powrót do góry
   
Kuniarz
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 2544
Miasto: Poznań

Post#2 21 Sie 2012 13:53   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Cienki przewód, kolba z ostrym grotem i hasło-klucz "kalafonia" ;-) Powodzenia.
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 21 Sie 2012 13:53   



Powrót do góry
   
-tomek
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 21

Post#3 Post autora tematu 21 Sie 2012 13:56   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Naturalnie używam kalafonii, przewody też są dość cienkie i twarde (wzięte z sieciówki).

Ale, może źle to robię? Czy kalafonię powinienem nakładać jakoś często? Co jeden, dwa kable, czy może co ileś minut?
Powrót do góry
   
wdogli
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 21 Gru 2006
Posty: 329
Miasto: Gliwice

Post#4 21 Sie 2012 14:00   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Zrob sobie przejsciowke w postaci plytki drukowanej. Do plytki przylutuj uklad i kabelki. Miejsca lutowania kabelkow tak sobie zaprojektuj zeby nie bylo problemu z tym.
Pozdrawiam
Powrót do góry
   
-tomek
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 21

Post#5 Post autora tematu 21 Sie 2012 14:01   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Jak mogę to zrobić? Jestem w tym kompletnie zielony :)
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 21 Sie 2012 14:01   



Powrót do góry
   
Kuniarz
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 2544
Miasto: Poznań

Post#6 21 Sie 2012 14:02   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Kalafonia to topnik, ułatwia przepływ ciepła między grotem a spoiwem. Jeśli widzisz, że cyna zaczyna Ci się robić kaszkowata, albo ciągnie za grotem, to maczasz grot w kalafonii i szybko wracasz do punktu lutowniczego. Zauważysz, że nagle cyna nabiera połysku i się że tak powiem "zbija w kulkę". Takim sposobem możesz pole lutownicze między układem a przewodem potraktować kalafonią, wówczas cyna powinna ładnie rozlać się w tych miejscach, gdzie powinna.
Acha, druty ze skrętki często nie są z miedzi, tylko z jakiegoś prawie nie lutowalnego badziewia. Proponuję użyć Kynaru.
Powrót do góry
   
telecaster1951
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 23 Lip 2009
Posty: 5034
Miasto: Łódź

Post#7 21 Sie 2012 14:06   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Robisz płytkę tak, abyś w jednym miejscu miał miejsce na układ, a w pewnej odległości punkty lutowania przewodów. Punkty zrób dość szeroko, abyś nie miał problemu z lutowaniem.
Powrót do góry
   
-tomek
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 21

Post#8 Post autora tematu 21 Sie 2012 14:07   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


No dobrze, ale jak ją zrobić? Mogę w domu? Bo tylko tak w tej chwili "działam", traktuję to całkiem hobbystycznie (chciałem umieć od małego...:)).
Powrót do góry
   
Kuniarz
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 2544
Miasto: Poznań

Post#9 21 Sie 2012 14:10   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Płytkę można łatwo zrobić metodą "żelazkową". Poczytaj na temat projektowania np. w Eagle i o wytwarzaniu płytek. W necie, a zwłaszcza tutaj jest cała masa poradników.
Powrót do góry
   
Ad


Ad


Post# 21 Sie 2012 14:10   



Powrót do góry
   
telecaster1951
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 23 Lip 2009
Posty: 5034
Miasto: Łódź

Post#10 21 Sie 2012 14:10   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


-tomek napisał:
No dobrze, ale jak ją zrobić?
Aha, czyli aż takie podstawy.
Płytkę projektujesz sobie na pececie, drukujesz negatyw do termo transferu, przenosisz to na płytkę a potem wytrawiasz.
Tak prostą płytkę, można zrobić ręcznie. Narysować ścieżki mazakiem, którego chlorek nie rusza (niektóre mazaki do opisywania płyt są do tego dobre).
Powrót do góry
   
-tomek
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 21 Sie 2012
Posty: 21

Post#11 Post autora tematu 21 Sie 2012 14:17   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Moje szczęście - w żadnym elektrycznym (obdzwoniłem wszystkie... cztery) nie ma laminatów miedziowanych (ani niczego w "tym guście") i nie będzie najwcześniej do następnego czwartku. Chyba zostało mi tylko walczyć z tym, co mam...
Powrót do góry
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 04 Paź 2003
Posty: 26714
Miasto: Oława

Post#12 21 Sie 2012 14:23   

Re: Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?


Źle zamieszczony obrazek.
3.1.16. Publikowanie wpisów zawierających pytanie/zgłoszenie problemu, na które udzielono już poprawnej odpowiedzi. Przed publikacją wpisu Użytkownik zobowiązany jest do sprawdzenia za pomocą wyszukiwarki Forum, czy dany problem był już poruszany.
3.1.17. Zabronione jest publikowanie wpisów obniżających ogólny poziom dyskusji, wynikających z lenistwa lub zawierających roszczeniowy charakter wypowiedzi.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Kosz -> Lutowanie bardzo małych elementów - jak, by nie "zlepić"?
Strona 1 z 1



Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.209 seconds

elektroda.pl temat RSS