X

Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

26 Aug 2012 17:10 NINiuniek_84
  • #1 26 Aug 2012 17:10
    Niuniek_84
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Witajcie,

    Przed chwilą pojawił się problem z silnikiem.
    Było wszystko dobrze po zgaszeniu silnika, a po dwóch godzinach odpalił również dobrze, jednak po 15sekunach pracy silnik zaczął nierówno pracować.
    Dosłownie jakby jeden cylinder nie pracował.

    Samochód: Peugeot 307HB 2001r.
    Silnik: TU5JP 1,6 benzyna + LPG (instalacja nowa, odpalany zawsze na PB, 35 stopni przełączenie).

    Objawy:
    - komunikat "catalytic converter fault"
    - komunikat " antipollution fault"
    - brak mocy, problem ruszyć nawet przy 5tyś obr na połowie sprzęgła
    - podczas wolnej jazdy szarpie całym samochodem
    - głośniejsza praca silnika
    - lekkie falowanie obrotów 700-1000
    - taki sam objaw na zimnym jak i ciepłym silniku
    - zasilanie odłączone na 5min, po podaniu nadal zła praca silnika.

    Auto odstawione do garażu, zasilanie wyłączone, a sam akumulator podłączony do ładowania. Za godzinę zejdę odpalić auto, by zobaczyć jak jest po odstaniu.

    Nie jestem mechanikiem, ale dotychczasowe prace wszystkie samemu naprawiłem.
    Nim pojadę do brata mechanika chciałbym samemu podejść do wyzwania. Niestety nie posiadam kabla Lexia by sprawdzić co się z nim dzieje.

    Czy Koledzy mają jakąś propozycję ??

    Obstawiam cewkę zapłonową ... ale może coś innego ??

    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotr
  • #2 26 Aug 2012 19:50
    mod22
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Sprawdź czy wydech nie jest zapchany.
  • #3 26 Aug 2012 21:02
    Niuniek_84
    Level 23  
    Topic author Positive voted Helpful post? (+7)
    Panowie, Koledzy ... z pełnym zadowoleniem oświadczam, że silnik znów pracuje jak pszczółka :)

    Prace wykonane:
    - demontaż listwy cewki zapłonowej
    - demontaż świec
    - sprawdzenie kompresji silnika ( kiepski manometr + słaby docisk, ale na każdym było ponad 12atm
    - czyszczenie i mycie świec + regulacja przerwy świecy
    - czyszczenie i mycie gumek listwy
    - czyszczenie i mycie listwy
    - uruchomienie listwy "w powietrzu" by sprawdzić iskrę (1,2 kiepsko, czasem wcale, 3,4 bardzo dobrze
    - montaż świec, listwy i ponowne uruchomienie

    W tym momencie silnik uruchomił się poprawnie, ale dosłownie po paru sekundach znów wpadł w tryb szarpania. Gdy przeglądałem silnik uruchomiony w pewnym momencie dostrzegłem światełko na listwie cewki zapłonowej pomiędzy 1 i 2 wg. mojego opisu.

    Diody LED przecież tam nie montują - więc co ... no jedynie iskra :)

    Skoro listwa jest już do śmieci, to trzeba podjąć próbę usunięcia usterki by przekonać się że to na pewno to :)
    Szlifierka do ręki i frezujemy .... po chwili dotarłem do bardzo cienkich przewodzików które idą do świec.
    Okazało się że na krótkim odcinku dwa przewody są bardzo blisko siebie, a w dalszej części jest już przegroda plastikowa. Oczywiście trzeba było przewodziki oddalić od siebie, a całość zaizolować czymś dobrym.
    Na szczęście miałem bardzo dobry silikon wysokotemperaturowy do elektroniki.
    Zrobiona mała forma, a całość zalana tym silikonem, po czym owinięte folią dielektryczną i owinięte taśmą izolacyjną.

    Silnik pracuje bez zarzutów :)
    Trzeba jedynie podjechać na kompa by wykasować błędy.

    Podsumowując:
    Wada: Uszkodzona listwa cewki zapłonowej model: 96 363 378 80 Peugeot 307
    Przyczyna: Utrata właściwości dielektrycznych materiału pomiędzy przewodami 1 i 2.
    Rozwiązanie: Oczyszczenie z zalewy i dotarcie do przewodów WN. Przewody oddalone od siebie i dobrze zalane silikonem lub czymś innym co izoluje.

    Zdjęcie przedstawia ogólny widok, a pole na czerwono to fragment gdzie było widać przeskakującą iskrę.
    Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

    Zdjęcie przedstawia łopatologiczne ponumerowanie świec.
    Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

    Zdjęcie przedstawia ponumerowane świece jakie były zainstalowane.
    1,2 - świece czarne i mokre ponieważ dochodziło do przebicia łuku na przewodzikach cewki, a przez to nie dochodziło do zapłonu w komorze silnika.
    3,4 - świece białe i suche, tutaj zupełnie nic się nie działo.
    Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

    Zdjęcie przedstawia cewkę do której się dobrałem, przy czerwonych liniach jest przewód który idzie do świec, pomiędzy 1 i 2 dochodziło do przebicia.
    Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

    Zdjęcie przedstawia zrobioną cewkę tuż przed montażem.
    Silikon co prawda jeszcze nie zasechł, ale dałem go więcej, a całość obwinięta materiałem dielektrycznym, a dodatkowo zostało skrępowane taśmą, by wypchnąć ewentualne pęcherzyki powietrza oraz licząc na dobry docisk.
    Peugeot 307 1,6PB + LPG 2001r. - brak mocy, gaśnie, szarpie, trzęsie itp

    To tak na tyle ... ważne że silnik pracuje tak jak wcześniej.
    Żonka spokojnie pojeździ kilka dni do pracy, a ja w tym czasie zamówię "nową" listwę która znów może mieć taką usterkę :)

    pozdrawiam
    Piotr

    PS. jak ktoś będzie miał z tym problem, proszę pisać śmiało .. postaram się coś dopowiedzieć.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products