X
  • #1 27 Aug 2012 18:48
    ww677
    Level 5  
    Helpful post? (+3)
    Witam!
    Mam problem z nakrętką na dolnym wałku skrzyni biegów. W jaki sposób mogę się do niej dostać? Jedynie odkręcając całą skrzynię z obudową od reszty ciągnika? Czy jest inny sposób?
  • #2 28 Aug 2012 08:38
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (+2)
    Niestety zła wiadomość. W optymistycznej wersji nakrętka nie nadaje się do ponownego użytku. Wałek być może będzie dobry. Ale żeby wymienić nakrętkę musisz całkowicie wymontować skrzynię biegów aby wycofać wałek WOM (część w skrzyni biegów). Czyli silnik do przodu, most napędowy do tyłu (przy okazji podnośnik), skrzynia na grunt. Do tego trzeba nieco wyposażenia i głowa. Płytki i mocny/krótki klucz nasadowy (nawet dwa) o rozmiarze bodajże 55 mm. Dwóch aktywnych zawodników zrobi to w dniówkę (wydłużoną).
    Aha. Warto na wszelki wypadek dodać, że do nakrętki potrzebna będzie też podkładka. I nie warto kusić się na pomysły typu spawanie, czy inne zastępcze. Stara nakrętka nawet jeśli da się dokręcić to i tak puści niedługo.
  • #3 28 Aug 2012 20:42
    cichus
    Level 21  
    Helpful post? (+2)
    Miałem już takie przypadki. Nakrętka więcej niz pewne będzie już gładka bez gwintu. A jeśli było długo jeżdzone to być może i na wałku (tulei) już sie starł. Rozbiórka jak kolega wyżej napisał.
  • #4 09 Jan 2013 15:35
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (+3)
    Witam!
    Niegłupim sposobem jest wymiana podkładki z nakrętką i tzw. haftnięcie tego wszystkiego spawarką do wałka, oczywiście po uprzednim skręceniu. W ostatnich modelach 330M robiono tak już na hali montażowej.
    Pozdrawiam
  • #5 09 Jan 2013 15:52
    Mamed
    Level 7  
    Helpful post? (+1)
    Witam. Popieram kolege u góry warto tak zrobić u mnie jest w identyczny sposób zrobione i wszystko gra i buczy :P
  • #6 10 Jan 2013 08:13
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (+1)
    W zasadzie bez sensu ale napiszę. Mianowicie nie jest prawdą, że cokolwiek w tym miejscu spawano przy produkcji. Uszkodzenie następuje nie w wyniku odkręcenie się nakrętki lecz jej poluzowanie i zepchnięcie, czyli ścinanie gwintu (głównie w nakrętce). I nic lepszego od odpowiednio mocnego zacisku nie zapewni połączenia. A zjawisko wiąże się z podwyższaniem mocy silnika przy pozostawionej bez zmian konstrukcji skrzyni biegów. Bezpośredni związek z tzw szarpaniem przy pokonywaniu dużych obciążeń np przy ugrzęznięciu. To właśnie zmiana kierunku obciążenia na kołach stałego zazębienia powoduje obluzowanie. W takich warunkach czeka to każdy ciągnik.
  • #7 10 Jan 2013 09:22
    Nikita_Bennet
    Level 11  
    Helpful post? (+2)
    dlatego wymiana nakrętki + loctice czy jak to się tam pisze i do następnej awarii ;)
  • #8 10 Jan 2013 09:50
    hubertbaran
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Nie każdy jakieś 5 lat temu tez stałem nad tym problemem, dotoczenie nakrętki z ciaśniej pasowanym gwintem + mocny klej. Nie było powtórki z rozrywki.
  • #9 10 Jan 2013 15:24
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Witam ponownie! Oczywiście nie mogę zaręczyć że na montażowni spawano wałki we wszystkich 330m bo nigdy na montażowni nie byłem, natomiast w mojej na pewno. Stwierdził to mechanik który naprawiał moją skrzynie która od nowości nie była tykana a jednak po rozebraniu okazało się że była "haftowana" zarówno z przodu wałka gdzie i tak zerwała nakrętkę jak i z tylu gdzie wszystko było ok. To właśnie mechanik który pól życia spędził w pom-ach przy ciągnikach powiedział mi o tym haftowaniu na montażowni, bo jak twierdził spotkał się z tym "haftowaniem" już niejednokrotnie.Jako rehabilitację za domniemanie spróbuję tylko nadmienić że co do "rozkręcającego" się wałka to u nas sadowników jest to temat nagminy. Wystarczy że EMKA pochodzi trochę w ścinaczu do gałęzi lub bocznej glebogryzarce i nie wiedzieć czemu skrzynia jest do roboty. Ja robiłem już dwa razy i zawsze rwie mi się nakrętka z przodu skrzyni za pierwszym razem mechanik ją haftnął w trzech miejscach punktowo i po dwóch latach puściła teraz zaspawałem ją dużo gęściej i dwa lata minęły a nic się nie dzieje.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nadmienie jeszcze że wg. mojego mechanika a zaręczam że jest to człowiek kompetentny, awarie nakrętek w skrzyni występują tylko w 330m, ponieważ skrzynia c-330 jest trochę inna.
    Sprawdziłem to w katalogach obu typów i rzeczywiście różnica polega na tym że tryb napędzający wom w 330 jest ustawiony głębiej niż w 330m. EMKa ma ten tryb na samym początku skrzyni i może to właśnie jest problem że w tym miejscu inaczej stawia opór niż w starych modelach. Mój sąsiad ma c 330m składaka i skrzynie ma od 330 (łatwo to stwierdzić bo EMKI mają w deklu czujnik rozruchu) a 330 nie i u niego nigdy nie było problemów, a pracujemy na podobnych maszynach. Może to pomoże innym w oceni sytuacji. Pozdrawiam
  • #10 10 Jan 2013 17:49
    Nikita_Bennet
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    obecność czujnika w pokrywie skrzyni biegów nie jest wyznacznikiem czy skrzynia jest z Mki czy ze zwykłej.
  • #11 10 Jan 2013 18:08
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    No tak ale różnice z tym kołem zębatym między 330 a 330m są .

    Dodano po 14 [minuty]:

    Nawet nosiłem się przez moment z zamiarem kupna skrzyni od 330 ale mnie to przerosło.
  • #12 18 Jan 2013 19:59
    Mamed
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    Popieram kolege u góry róznica w tym kole są i jest to na pewno jakąś przyczyną :)
  • #13 05 Feb 2013 20:16
    Iwka08
    Level 2  
    Helpful post? (+1)
    Co to wam robiło?
  • #14 06 Feb 2013 06:37
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Co to wam robiło?
    Hałasowało jakby zwolnice wyły ale w konsekwencji może zablokować skrzynie jak się wałek przesunie
  • #15 06 Feb 2013 08:27
    Iwka08
    Level 2  
    Helpful post? (+3)
    Jak można to sprawdzić bez rozbierania?
  • #16 07 Feb 2013 07:39
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    nie można. chyba że już się wałek przesunął i skrzynia stanęła. U mnie występował charakterystyczny hałas taki jak w c 360 przy zwolnicach albo jakby coś tarło w moście ale dokładnie ciężko było ten hałas zlokalizować bo kiedy wydobywa się ze skrzyni biegów to przenosi się na dalsze podzespoły ciągnika.
  • #17 07 Feb 2013 10:51
    stasiak64
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Witam. Pozwolę sobie dołączyć kilka słów do tematu, ponieważ problem tylko i wyłącznie dotyczy każdej skrzyni c-330M .Naprawiając te skrzynie zastanawiało mnie dlaczego tak się dzieje? Stwierdziłem że jest to błąd konstruktorów.Polega on na tym że tryb który "zrywa" zabezpieczenie i nakrętkę został przeniesiony przed przegrodę skrzyni ,a z powodu skośnych zębów podczas pracy jest" ściągany" z wałka powodując takie efekty.W skrzyniach zwykłych c-330 tryb ten jest z tyłu za przegrodą ,nakrętka wałka nie jest narażona na obciążenia z trybu i te skrzynie działają bezawaryjnie.

    Myślę że rozwiązaniem problemu były by tryby o prostych zębach, lecz takich niema.
  • #18 07 Feb 2013 12:36
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (+2)
    Kolego stasiak64. Sprawdź swoje teorie w praktyce.
  • #19 07 Feb 2013 17:23
    stasiak64
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    mczapski wrote:
    Kolego stasiak64. Sprawdź swoje teorie w praktyce.



    Z całym szacunkiem,lecz gdybyś kolego czytał ze zrozumieniem to byś wiedział że ta teoria wynika z praktyki.Pozdrawiam.
  • #20 08 Feb 2013 19:08
    Piotr36
    Level 17  
    Helpful post? (+2)
    stasiak64 wrote:
    Stwierdziłem że jest to błąd konstruktorów.Polega on na tym że tryb który "zrywa" zabezpieczenie i nakrętkę został przeniesiony przed przegrodę skrzyni ,a z powodu skośnych zębów podczas pracy jest" ściągany" z wałka powodując takie efekty.



    Tak to prawda, w 330M skośne koła zębate są zamontowane odwrotnie niż w 330 - porównajcie sobie obydwa sposoby ich zamontowania lub same wałki sprzęgłowe, a zobaczycie że skos zębów jest odwrotny. Przez to podczas pracy kół siły działające na nakrętkę powodują zrywanie gwintu - w poprzednim rozwiązaniu siła ta działała od nakrętki i dlatego nie było siły zrywającej gwintu.
    Ot taka sobie innowacja konstruktora... 8-)

    Naprawiałem kilka takich skrzyń i niestety jedynym w miarę skutecznym sposobem naprawy jest zlecenie wykonania szerszej nakrętki i po dokręceniu jej przyspawać ją w 2-3 miejscach.

    Pozdrawiam Piotr36
  • #21 09 Feb 2013 01:21
    stasiak64
    Level 13  
    Helpful post? (+2)
    Piotr36 wrote:
    Tak to prawda, w 330M skośne koła zębate są zamontowane odwrotnie niż w 330 - porównajcie sobie obydwa sposoby ich zamontowania lub same wałki sprzęgłowe, a zobaczycie że skos zębów jest odwrotny.


    I tu kolego jesteś w błędzie ,porównaj wałki a będziesz wiedział dlaczego.

    Ursus C-330M - Rozkręcony dolny wał w skrzyni biegów

    Dla porównania konstrukcji dodaje obrazki obydwu skrzyń.


    Ursus C-330M - Rozkręcony dolny wał w skrzyni biegów Ursus C-330M - Rozkręcony dolny wał w skrzyni biegów
  • #22 09 Feb 2013 13:20
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (+2)
    Witam. Brawo dla kolegi stasiak64, to wszystko bezbłędnie i w oczywisty sposób pokazuje różnice między skrzyniami i wadę c 330m. Mam pytanie: czy nie próbowałeś może założyć wałka c 330 do skrzyni c 330 m? Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe, bo rozwiązywałoby problem c 330 m.
  • #23 09 Feb 2013 23:35
    stasiak64
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    jajasiu33 wrote:
    czy nie próbowałeś może założyć wałka c 330 do skrzyni c 330 m? Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe, bo rozwiązywałoby problem c 330 m


    No niestety nie ,ale patrząc po rysunkach to nie widzę takiej opcji. Jeśli blok skrzyni pozostał taki sam (a tego nie wiem) to jedynie zamontować wszystko od c330, lecz to raczej nie ma sensu.Tak jak pisałem myślę że rozwiązaniem może być tryb i wałek z prostymi zębami.Mam w pobliżu zakład który produkuje te wałki i tryby, muszę zapytać ,może by zrobili kilka kompletów na próbę.
  • #24 10 Feb 2013 08:33
    jajasiu33
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    To byłoby naprawdę dobre rozwiązanie , jedyny mankament to to że proste tryby trochę wyją przy pracy, ale może w skrzyni nie przeszkadzałoby to tak jak np; w zwolnicach. Jeśli ten zakład wyprodukuje takie wałki bardzo bym cię prosił o info na jajasiu33(malpa)wp.pl Pozdrawiam
  • #25 11 Feb 2013 09:21
    13adam13
    Level 29  
    Helpful post? (+2)
    Witam,
    No niestety C-330M ma problemy ze skrzynią, sam takiego ciapka mam.
    Niestety to samo od 10 lat mnie spotyka, co 3-4 lata muszę rozbierać skrzynię i składać od nowa, nic nie pomogło nawet zaspawanie śruby.
    Ale ostatnim razem kupiłem nowy wałek jak w temacie i teraz całkiem jest OK.
    W moim przyczyną jest ,że ciapek jak na swoje możliwości jest zbyt katowany, zamierzam kupić nową skrzynię jak znów to się powtórzy. Najbardziej zżera go robota w lesie.Jeśli masz małą gospodarkę to zakręć nową śrubą i będzie, ale jeśli trochę większą to to nie zda egzaminu.
    Szkoda, traktorek kapitalny.
    Teraz moje pytanie do znawców, ursusów c-330 czy skrzynia ze zwykłej trzydziestki nada się do emki ?
    Gdyż mój dziadek ma takową ho, ho może 50 lat (zabytek), i skrzynia w świetnym stanie.Chociaż ja sam wolę swoją emkę, trochę żwawsza, chociaż nie dopracowana przez konstruktorów, tak jak piszecie skrzynia, podnośnik.
    Czy ktoś ma rozwiązanie dla tej skrzynia jakieś przeróbki ?
    Ja sadzę po sobie ,że to może być wina nie całkiem ,ale w pewnym stopniu "skakania" po sprzęgle. W razie czego pisz jak się nie będziesz mógł dostać, parę razy go już rozbierałem można powiedzieć że skrzynię znam na pamięć.
    Pozdrawiam.
  • #26 09 Mar 2013 15:18
    pawlak0305
    Level 8  
    Helpful post? (+2)
    Jeżeli rozkręcona jest nakrętka z przodu to wystarczy odjechać silnikiem od skrzyni, nie trzeba oddzielać skrzyni od mostu,natomiast podnośnik trzeba zdjąć.
  • #27 07 Oct 2013 09:41
    pwpib
    Level 10  
    Helpful post? (+2)
    Bezwarunkowo należy skrzynką odjechać o mostu ponieważ aby założyć nakrętkę należy wysunąć wałek mocy i zdjąć koło napędu wałka mocy.
  • #28 10 Oct 2013 08:28
    p-p141
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Mam pytanko. Posiadam c330m i przy jeździe na 4 i 5 biegu skrzynia strasznie hałasuje... a już na 6biegu w ogóle przestaje i cichutko. Co może być powodem tego hałasu??? Odkręcona nakrętka czy też jakieś łożysko w skrzyni czy za rzadki olej??
    z góry dzięki za pomoc.
  • #29 10 Oct 2013 15:32
    pwpib
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Nakrętkę rzadko słychać, olej nie ma wpływu w tego rodzaju skrzyni. Pozostałe przypuszczenia mogą być. Niestety należy wypuścić olej i odkręcić pokrywę skrzyni aby zdiagnozować.
  • #30 10 Oct 2013 17:19
    Mamed
    Level 7  
    Helpful post? (+2)
    Nie jestem pewien ale gdyby to była ta nakrętka to było by ją słychać na każdym biegu przynajmniej tak było u mnie.
  Search 4 million + Products
Browse Products