Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Włącznik ogrzewania tylnej szyby

klui16 06 Wrz 2012 23:13
  • #1 06 Wrz 2012 23:13
    klui16
    Poziom 6  

    Witam serdecznie. Posiadam włącznik/wyłącznik ogrzewania tylnej szyby do mojego samochodu i przerobiłem sobie go na włącznik świateł dziennych led ,problem jest w tym że posiada on wyłącznik czasowy. Miałby ktoś jakiś pomysł co wylutować a co połączyć aby ominąć wyłączenie czasowe ? Bym był wdzięczny na podpowiedzi.

    Wrzucę parę zdjęć abyście mogli obadać sprawę.

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby

  • #2 06 Wrz 2012 23:36
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Typ układu podaj.

  • #3 07 Wrz 2012 12:46
    Marian B
    Poziom 32  

    Widać, że Kolega boi się "wywiercić dziurę" w samochodzie. Po co takie kombinacje, jeżeli można zastosować dowolny wyłącznik (tzw. "błyskawiczny", z przechylną dzwignią), i jeżeli koniecznie nie chce się robić dziury w pulpicie, na widoku, to zamontować wyłącznik w nie widocznym miejscu, np. na konsoli środkowej, na dole, przy kolanie.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem, to wykorzystany ma być wyłącznik ogrzewania szyby, a co z szybą? Chyba, że to dodatkowy taki sam przełącznik, i jest "fabrycznie" przewidziane miejsce do zamontowania.
    Wtedy najprościej będzie wykorzystać tylko styki, a więc trzeba poprostu przeciąć ścieżki dochodzące do nich od strony elektroniki. A gdy nie wiadomo jak to zrobić, to poprostu wylutować wszystkie elementy elektroniczne, a najlepiej całą płytkę. Może być tak, że konstrukcja wyłącznika trzyma się na płytce, wtedy odciąć nie potrebną część płytki.

  • #4 07 Wrz 2012 14:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Marian B napisał:

    Wtedy najprościej będzie wykorzystać tylko styki, a więc trzeba poprostu przeciąć ścieżki dochodzące do nich od strony elektroniki

    No nie do końca. Możliwe, że tam jest wyłącznik chwilowy, podający jedynie impuls na włącz i wyłącz. Resztę załatwia specjalizowany układ, najprawdopodobniej serii U6046 (LD6046), który to załącza i wyłącza szybę po otrzymaniu impulsu oraz wyłącza ją sam po upływie określonego czasu (zazwyczaj około 20 minut).
    Nie nadaje się to zupełnie do załączania świateł.
    Układu nie da się pominąć, trzeba wymienić wszystko. Co wcale nie jest takie trudne.

  • #5 07 Wrz 2012 14:52
    klui16
    Poziom 6  

    Marian B napisał:
    Widać, że Kolega boi się "wywiercić dziurę" w samochodzie. Po co takie kombinacje, jeżeli można zastosować dowolny wyłącznik (tzw. "błyskawiczny", z przechylną dzwignią), i jeżeli koniecznie nie chce się robić dziury w pulpicie, na widoku, to zamontować wyłącznik w nie widocznym miejscu, np. na konsoli środkowej, na dole, przy kolanie.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem, to wykorzystany ma być wyłącznik ogrzewania szyby, a co z szybą? Chyba, że to dodatkowy taki sam przełącznik, i jest "fabrycznie" przewidziane miejsce do zamontowania.
    Wtedy najprościej będzie wykorzystać tylko styki, a więc trzeba poprostu przeciąć ścieżki dochodzące do nich od strony elektroniki. A gdy nie wiadomo jak to zrobić, to poprostu wylutować wszystkie elementy elektroniczne, a najlepiej całą płytkę. Może być tak, że konstrukcja wyłącznika trzyma się na płytce, wtedy odciąć nie potrebną część płytki.

    Tzn nie boję sie wywiercić "dziurki" po prostu mam drugi włącznik i miejsce w panelu to poco gdzieś wtykać jakieś włączniki jak mogę wkomponować oryginał.

    Co do układu , to nie mam pojęcia jaki to rodzaj , mogę dodać więcej zdjęć jak potrzeba.

  • #6 07 Wrz 2012 14:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Błażej napisał:
    Typ układu podaj.

    Przecież ma jakiś napis na sobie!

  • #7 07 Wrz 2012 14:57
    klui16
    Poziom 6  

    Na czarnym układzie jest napisane:
    TYA0298
    XAB
    9945

    Niewiem czy oto chodziło ale jestem laikem w tych sprawach.

  • #8 07 Wrz 2012 17:15
    Marian B
    Poziom 32  

    Jeżeli jest przewidziane miejsce na pulpicie, i nie wykorzystane, to musi być w tym miejscu zaślepka zharmonizowana z wystrojem pulpitu. Poprostu zamontować w tej zaślepce (w tym miejscu) inny, mniej więcej pasujący wyglądem wyłącznik, i po problemie. W ten sposób zrobiłem w Octavii włączanie dodatkowego oświetlenia wnętrza. Zaślepka została wykorzystana jako klawisz wyłącznika przyciskowego bistabilnego (konkretnie to wyłącznik sieciowy telewizora). Wszystko wygląda jak zrobione fabrycznie. Zaślepka zakrywała miejsce na wyłącznik ESP, którego w moim samochodzie niema.

    A tak naprawdę, zrobienie/zbudowanie odpowiedniego wyłącznika do samochodu, z zachowaniem reguł ergonomii i estetyki wcale nie jest taką prostą sprawą. Trzeba zrobić podświetlenie oraz sygnalizację włączenia, oczywiście oprócz podstawowej funkcji włączania/wyłączania, a to są dodatkowe przewody, diody LED, rozbudowane gniazdo połączeniowe
    Tu jest opis tego wcześniej wymienionego wyłącznika:
    http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=12243
    Obudowa/korpus została wykonana z cienkiej ocynowanej blachy w ten sposób, że pasuje do miejsca zamontowania tak, jak oryginalny moduł wyłącznika. Trochę pracy to wymagało. Klawisz jest duży, szeroki, i nie można go było zamontować bezpośrednio na wykorzstanym wyłączniku, gdyż szybko by się ułamało zamocowanie. Trzeba było pobawić się i dorobić specjalną suwakową konstrukcję na wzór oryginalnego modułu przełącznika.
    W każdym razie, gdybym to robił jeszcze raz, to poprostu wywiercił bym otwór w zaślepce i zamontował tam wyłącznik błyskawiczny, a diodki podświetlenia i włączenia zamontował obok w zaślepce.

  • #9 07 Wrz 2012 21:09
    klui16
    Poziom 6  

    Dlatego chce przerobić właśnie ten włącznik bo wszystko jest , podświetlenie zapala sie z resztą , jest dioda z sygnalizująca włączenie , przewody mam juz poprowadzone i podłączone. Zostało tylko wyłączanie czasowe.

    Co do przerabiania zaślepki , albo dorabiania innego włącznika będzię ciężko cos takiego dorobić.

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby

  • #10 07 Wrz 2012 21:39
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie wyłączysz w tym układzie czasówki. Musisz wymienić całą elektronikę. Musisz tam wmontować uniwibrator bistabilny i będziesz mógł impulsem włączać i wyłączać te światła.
    Swoją drogą, to nie lepiej zastosować jakiś automat i zapomnieć o ich załączaniu?

  • #11 07 Wrz 2012 22:26
    klui16
    Poziom 6  

    To bym musiał pomyśleć o dodatkowym przekaźniku który wyłącza ledy po włączeniu świateł drogowych. A to za bardzo sie nie kalkuluje...:(

  • #12 07 Wrz 2012 22:36
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ile taki przekaźnik kosztuje? 5 zł. No straszne mecyje...

  • #13 08 Wrz 2012 09:28
    Marian B
    Poziom 32  

    Jeżeli jest to przełącznik "chwilowy", to włączanie i wyłączanie jakiego kolwiek odbiornika można zrobić za pomocą dwóch przekażników bez dodatkowej elektroniki. Ten układ ma też tą zaletę, że wraca do stanu spoczynku po wyłączeniu zasilania.

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby


    Rys.1a pokazuje stan styków w stanie wyjściowym (spoczynkowym), rys.1b w stanie załączenia. Gdy przekaźniki są stanie wyjściowym, naciśniecie i trzymanie przycisku P powoduje przez styki a1 i a2 włączenie przekaźnika B i zwarcie styków b1 i wykonawczego b2. Przycisk P jest jeszcze trzymany, więc uzwojenie przekaźnika A jest zwarte i przekaźnik A nie przełącza swych styków a1 i a2. Puszczenie przycisku P powoduje rozwarcie uzwojenia przekaźnika A i jego zadziałanie, styki a1 i a2 przejdą do pozycji pokazanej na rys.1b. Przekaźnik B jest jednocześnie podtrzymywany prądem płynącym przez uzwojenie przekaźnika A. W takim stanie załączenia, jeżeli uzwojenia przekaźników maja jednakową rezystancję, na każdym z nich występuje połowa napięcia zasilania ( w punkcie X). Stan załączenia może utrzymywać się dowolnie długo. Ponowne naciśnięcie i trzymanie przycisku P powoduje zwarcie uzwojenia przekaźnika B i jego zwolnienie, przekaźnik A jest w stanie włączonym. Puszczenie przycisku P powoduje również zwolnienie przekaźnika A i cały układ znajdzie się w stanie wyjściowym. Działanie tego układu jest bardzo pewne, dużo pewniejsze niż przycisków z blokadą mechaniczną i można go stosować w wielu urządzeniach jako zautomatyzowany wyłącznik.
    W stanie przejściowym, w czasie naciskania przycisku P na uzwojeniach przekaźników A i B występuje na przemian pełne napięcie zasilania: w czasie włączania na uzwojeniu B, a w czasie wyłączania na uzwojeniu A. Z powyższego wynika, że w punkcie X w chwili załączania i trzymania przycisku P występuje napięcie 12V, a w stanie włączenia, z chwilą puszczenia przycisku występuje napięcie 6V. Uzwojenia przekażników powinny być na napięcie 5V.
    Przekażniki można umieścić w oddzielnym pudełku, w dowolnym miejscu, a do przycisku/wyłącznika będą dochodzić tylko dwa przewody od tego pudełka.
    Przekażniki A i B mogą być miniaturowe, mieszczące się w typowej podstawce 16-nóżkowego układu scalonego, i wtedy można je zmieścić wewnątrz przełącznika, a jeżeli potrzeba wyłączać/włączać większy prąd, trzeba zastosować dodatkowy (trzeci) przekażnik wykonawczy, można wykorzystać ten, co jest widoczny na fotografii. Można też zastosować tylko dwa przekażniki, ale wtedy przekażnik B musi mieć styki stosowne do obciążenia.

    Oznaczenia na rysunkach:
    „-” stan spoczynku
    „+” stan wymuszony
    „++” załączony, podtrzymany własnym stykiem.

  • #14 18 Lis 2012 09:24
    abbe
    Poziom 9  

    Witam wszystkich, dziękuję Panie Marianie za podpowiedz i zamieszczenie schematu, ja wykorzystałem przełącznik impulsowy ASR off i zastosowałem dwa przekaźniki RM84 5V pozdrawiam i dziękuję

  • #15 19 Lis 2012 08:37
    Robewit
    Poziom 25  

    Jeśli dobrze zrozumiałem, to włączasz światła dzienne manualnie. Jeśli tak to informuję, że według przepisów nie są to wtedy światła do jazdy w dzień. Powinny spełniać takie wymogi:
    - automatyczne włączanie świateł dziennych równocześnie z rozruchem pojazdu,
    - włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi,
    - automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
    To tak dla informacji, żeby przy okazji kontroli drogowej nie demontować światełek.

  • #16 02 Sty 2013 14:15
    krzysztof2406
    Poziom 2  

    witam ja rozgryzłem u6046b jak wyłączyć czasowe impulsy zegarowe,jak narysuje schemat to go wrzucę bo mam go w głowie,układ zrobiłem sprawdziłem i działa.

    Włącznik ogrzewania tylnej szyby

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty