X

Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?

hacker607 23 Oct 2012 11:19
  • #1 23 Oct 2012 11:19
    hacker607
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    Witajcie,
    Nie moge sobie poradzić z następującym problemem.


    Opel Astra G 98r silnik X18XE1 komp. Simtec 70
    Sonda lambda na biegu jałowym wskazuje 4,7 - 4,8 V i stoi w miejscu. Podczas jazdy rożnie z tym bywa.
    Po wymianie sondy i przepływomierza na nowy nic to nie dało :-)
    Wykonana cała procedura Opel TIS (sprawdzanie opornosci sondy , kabelkow ) z końcową wskazówką, żeby wymienić sondę lub sterownik.

    PS: oczywiście pali się błąd P 0130 "za wysokie napięcie obwodu sensora o2"
    Nie mam pewnośći czy to na pewno sterownik, czy być może jest jakiś inny problem np. z adaptacją/mapą.

    Czy ktoś z szanownych forumowiczów ma jakiś pomysł albo umie pomóc
    ?
  • Helpful post
    #2 23 Oct 2012 16:04
    emeryt2
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    "w czasie jazdy różnie z tym bywa" -sprawdź przewody od sondy do wtyczki i do ECU , prawdopodobnie przerwa.
  • #3 23 Oct 2012 18:42
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Już to zrobiłem, wg procedury Opel Tis. Jest tam opisane który kabel od wtyczki w którym miejscu wchodzi do ECU. Wszystko przewodzi na poziomie 1,2 - 1,3 Ohm
    Grzanie sondy tez w porządku, 12,86V
  • #4 23 Oct 2012 19:11
    jurekk55
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Więc szukaj przyczyny , sonda sprawna ? więc ECU reaguje na sygnał z niej prawidłowo , szukaj przyczyny braku oscylacji
  • #5 23 Oct 2012 19:26
    rs07
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witaj haker607
    Mam auto z tym samym silnikiem i też długo walczyłem z błędem P0130. U mnie duże zamieszanie wprowadzała instalacja gazowa.
    Wymieniłem sondę na NTK. OTA7N-5A2 Było lepiej . Pomogła dopiero wymiana zaworu EGR kłóry okazał się nieszczelny i przepuszczał fałszywe powietrze.
    Odłącz na chwilę przepływomierz ( przy wyłączonym zapłonie ) i odpal. Jeżeli sonda zacznie pracować to może to być albo przepływomierz albo fałszywe powietrze.
  • #6 23 Oct 2012 19:35
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Przepływomierz nowy oryginalny, ale skoczę teraz i spróbuje zobaczyć co będzie na odłączonym.
  • #7 23 Oct 2012 20:24
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Przyśnij mu jakiegoś dodatkowego paliwa w dolot to będzie chociaż wiadomo czy coś się ruszy.
  • #8 23 Oct 2012 20:37
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
    Helpful post? (0)
    Co pokazuje na niepracującym silniku?
    Napięcie mierzyłeś na sondzie czy odczytałeś testerem?
    Rozumiem że nie ma tu pomyłki z przecinkiem przy pomiarze napięcia.
  • #9 23 Oct 2012 20:57
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Na niepracującym silniku też stoji na 4886 mV. Odczytałem Op-com'em. Teraz okryłem ciekawą rzecz, odpiąłem przepływomierz, poza kolejnymi błędami, sonda zaczęła pracować :-) I teraz pytanie, czy przy braku przepływomierza sonda jest emulowana przez ECU? Idę odłączyć sondę i zobaczę też co się dzieje.
  • #10 23 Oct 2012 21:07
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+1)
    Lampkę sufitową sobie jeszcze odłącz i zobacz co się wtedy będzie działo...

    Nie ma żadnej emulacji, bo niby po co.
    Zrób zrzut wszystkich parametrów w tego op-coma podczas pracy rozgrzanego silnika na biegu jałowym to napiszę co go boli.
  • #11 23 Oct 2012 22:13
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    ociz wrote:
    Lampkę sufitową sobie jeszcze odłącz i zobacz co się wtedy będzie działo...

    Odłączenie przepływomierza pomogło ustalić, ze sonda potrafi pracować.
    Jeśli odłączę sondę i będzie 0 lub 4886 mV to będzie na pewno znaczyć, że nie ma emulacji. A moze jest ze sterownika LPG? Ja tego nie wiem, ale jeśli Ty to wiesz to gratuluje. Szkoda tylko, że w niemiły sposób to wyrażasz. Być może masz zły dzień :D Idę działać.

    Dodano po 53 [minuty]:

    ociz wrote:
    Zrób zrzut wszystkich parametrów w tego op-coma podczas pracy rozgrzanego silnika na biegu jałowym to napiszę co go boli.


    EDIT:
    Pomiary przy nowym oryginalnym przepływomierzu GM Siemens , ale jakiś czas temu, jeszcze przed reklamacją przepływomierza.
    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?

    Pomiary z nieoryginalnym przepływomierzem (zamiennik mało znanej niemieckiej firmy) - różnica w "ilości powietrza" na jałowym :-)
    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?

    Pomiary zrobione dzisiaj, na wymienionym oryginalnym przepływomierzu GM Siemens

    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?


    Generalnie samej reklamacji nie widziałem gdyż odbywało sie to wysyłkowo. Zrobiłem charakterystyczny znak na przepływomierzu i przyszedł inny. Możliwe, że sprzedawca ma podróbki i nawet o tym nie wie, ale to tylko jedna z wielu teorii.
  • #12 24 Oct 2012 07:25
    emeryt2
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Daj wykres graficzny , na zmieniających się obrotach sinika.

    Przepływomierz ma na gnieździe; pin.4 - 12V , pin.2 -1,2V przy 20*C , pin.3 - od 0 -5V przy zmieniających się obrotach silnika.
  • Helpful post
    #13 24 Oct 2012 08:49
    rs07
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Przy rozgrzanym silniku i obrotach biegu jałowego , przepływomierz powinien wskazywać 0,7 V pin 3 co odpowiada 11 kg/h , a ty masz 8,4 kg/h.
    Informacja dla ociz:
    Odłączenie przepływomierza powoduje że komputer ilość pobieranego powietrza
    oblicza na podstawie obrotów i wychylenia przepustnicy tak jak w silnikach bez przepływomierza. Odłączenie lampki nie ma takiego skutku.
  • #14 24 Oct 2012 10:25
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Szanowni wkradł się błąd, w 3-cim ostatnim rzędzie obrazków. Zdublowało mi sie. Teraz poprawiłem i są aktualne. Zauwazylem ze petla jest otwarta a nie zamknieta. Integrator o2 nie oscyluje w okolicach 160-192 ale jest zablokowany na 128.
  • #15 24 Oct 2012 10:56
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+1)
    hacker607 wrote:
    Integrator o2 nie oscyluje w okolicach 160-192 ale jest zablokowany na 128.

    Hahahahaha! Dobre! To jest właśnie to, jak za naprawę się weźmie ktoś, kto nie zna podstaw!
    Kolego, a widzisz przepływ powietrza? Nie mówi ci to coś? No chyba, że program pluje wartościami z kosmosu. Na ten przepływ silnik nie utrzymał by się nawet na wolnych obrotach.
  • Helpful post
    #16 24 Oct 2012 11:19
    rs07
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Pętla otwarta bo sterownik przeszedł w tryb awaryjny. Wówczas sonda nie jest uwzględniana przez sterownik. Odpal silnik ponownie i wówczas sterownik będzie próbował przejść w tryb zamknięty.
    Wartość przepływomierza 10,4 kg/h powietrza dla wolnych obr i nagrzanego silnika jest prawie wzorcowa. Wzorcowa jest 11 kg.
  • #17 24 Oct 2012 13:22
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    rs07 wrote:

    Wartość przepływomierza 10,4 kg/h powietrza dla wolnych obr i nagrzanego silnika jest prawie wzorcowa. Wzorcowa jest 11 kg.
    Nie wiem na które patrzałeś, bo tam w jednym oknie jest 8 kilo, to za mało. Na każdy litr pojemności skokowej silnik wolnossący pobiera 6kg/h.
    Pozycja środkowa integratora to właśnie 128 krok i takie wskazanie powinno być, czasami z małą odchyłką. Integrator nie może wychodzić znacznie poza tą wartość, znaczy to o tym, że są problemy z utrzymaniem właściwej proporcji mieszanki.
  • #18 24 Oct 2012 13:26
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Motronic wrote:
    Hahahahaha! Dobre! To jest właśnie to, jak za naprawę się weźmie ktoś, kto nie zna podstaw!
    Kolego, a widzisz przepływ powietrza? Nie mówi ci to coś? No chyba, że program pluje wartościami z kosmosu. Na ten przepływ silnik nie utrzymał by się nawet na wolnych obrotach.


    To wytłumacz mi to:
    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?
    Silnik pracuje stabilnie, obroty trzyma, ostra woń spalin. No to jak to jest z Twoją tezą ?
  • #19 24 Oct 2012 13:31
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (+1)
    Jak masz 8,2 kg/h powietrza to jak ma być inaczej? Jaka będzie proporcja paliwo/powietrze?
    Pokasuj trochę tych okien bo się nie idzie doszukac konkretów, a daj jedno, dwa z istotnymi parametrami.
    Ostra woń spalin? Jaka? Siarkowodór? ( coś a'la zgniłe jajka?)
  • #20 24 Oct 2012 13:38
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ide zrobic wykres sondy z obrotami. Zrobie nowy pomiar OP-COM.
    Motronic, co chciałbyś mieć w oknie ? Zrobie jak bedziesz chcial :-)
    Ostra woń tzn takiej jakby nieprzepalonej benzyny.
    Tamte okna narazie zostawie bo chciał "wszystkie okna" Ociz :-) Poczekajmy aż się wypowie.
  • #21 24 Oct 2012 14:37
    rs07
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Motronic.
    Na scrinie: Pomiar wykonany na oryginalnym przepływomierzu GM Siemens: 0,7 V i 10,4 kg powietrza.
    Jeżeli sonda nie pracuje tylko na wolnych obr. a pod obciążenie oscyluje to w/g mnie sonda do wymiany.
  • #22 24 Oct 2012 16:22
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    rs07 wrote:
    Motronic.
    Na scrinie: Pomiar wykonany na oryginalnym przepływomierzu GM Siemens: 0,7 V i 10,4 kg powietrza.

    To jest ok.
  • #23 24 Oct 2012 18:43
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+1)
    rs07 wrote:
    Odłączenie przepływomierza powoduje że komputer ilość pobieranego powietrza

    Wiem, ale to żadna metoda diagnozy.

    Na tych ostatnich screenach wygląda wszystko ok, tylko dlaczego chodzi w OL?
    Spróbuj tak jak pisałem wcześniej dodać mu dodatkowego paliwa, i zobacz czy sonda ruszy w tym momencie. Jeśli tak to dobrze by było ciśnienie paliwa sprawdzić.
    Nie wiem czy wiesz ale tam napięcie ~4,8V to ubogo a jak idzie w dół to bogato.
    Następnym razem zamiast robić screeny możesz kliknąć "eksport danych do pliku".
  • #24 24 Oct 2012 19:40
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    hacker607 wrote:

    Motronic, co chciałbyś mieć w oknie ? Zrobie jak bedziesz chcial :-)

    Daj tak
    -obroty silnika
    -przepływ powietrza
    -czas wtrysku
    -pozycja pedału gazu
    -temperatura silnika
    -napięcie na sondzie
    Zrób trzy obrazki, jeden dla wolnych obrotów, drugi dla podwyższonych, około 2000 obr/min, trzeci dla 4000obr/min. Wtedy można będzie się coś zorientować o liniowości wskazań przepływomierza.
    Sprawdź też czy nie jest pęknięty wąż łączący pokrywę zaworów z rurą ssącą, murszał od strony pokrywy. Wtedy silnik ciągnął niemierzone powietrze. Ogólnie sprawdź szczelność rury ssącej.
  • #25 24 Oct 2012 22:07
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Emeryt2, to dla Ciebie:

    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?

    Motronic, to dla Ciebie :
    Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ? Opel Astra G X18XE1 Simtec 70 - Lambda, bład P0130, uszkodzony sterownik ?

    Posprawdzam węże jutro, zapomniałem.

    Ociz
    Kurde może ja myle fakty, wysokie napięcie bliskie 5 V znaczy ze leje dużo benzyny a mało powietrza, czy odwrotnie.

    Do wszystkich Ogolnie nabawilem sie tej usterki, popatrzałem sobie poprzez interfejsy bo sie tym interesuje. Oddałem auto do serwisu i 1: kazali wymienic przeplywomierz oryginał GM (bylo gorzej) 2. wymiana sondy na oryginal GM, komletnie nic nie dało 3. stwierdzony wadliwy przeplywomierz, sklep wymienil (albo ma wszystkie trefne podroby) i nadal nic sie nie zmienilo. 4. inny warsztat procedura od poczatku, kazali wymienic przeplywomierz 5. wzielem sprawe w swoje rece bo nie mam juz kasy na diagnostyki, kosztowalo mnie to juz 900zl za czesci i 400 za serwisy , dlaczego szukam pomocy :-(
  • #26 24 Oct 2012 22:22
    jurekk55
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Każda nieszczelność na jednym tylko przewodzie podciśnieniowym da różnicę 2-3 kg powietrza w odczycie przepływomierza...
    Układ pochłaniacza par paliwa szczelny?
  • #27 24 Oct 2012 22:34
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    hacker607 wrote:
    stwierdzony wadliwy przeplywomierz

    Wg tych poprzednich zaniżonych wskazań wygląda że faktycznie tak było. Chociaż też możliwe że gdzieś bokiem ciągnął powietrze.

    Co do sondy to jest właśnie taka trochę nietypowa, im mniej tlenu w spalinach tym mniejsza jej rezystancja.
  • #28 24 Oct 2012 22:53
    hacker607
    Level 8  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli przy np. 4886 mV mam bogatą mieszankę? Zawsze tkwiłem w tym przekonaniu :-)

    Dodano po 4 [minuty]:

    jurekk55 wrote:
    Każda nieszczelność na jednym tylko przewodzie podciśnieniowym da różnicę 2-3 kg powietrza w odczycie przepływomierza...
    Układ pochłaniacza par paliwa szczelny?

    Wzrokowo i akustycznie wygląda, że układ szczelny. Od przeplywomierza do przepustnicy na pewno, przy EGR także., wężyki przy przepustnicy także.
    Pisałem autostartem i zero efektu.

    Ociz, Psiknąłem autostartem w dolot, z daleka i krótkim sonda nie drgneła a silnik prawie zgasł po czym wstał.

    Cisnienie paliwa na listwie mam tak 3,75 - 3,80 bara , wskazówka lekko się rusza.
  • #29 24 Oct 2012 22:59
    Kagetora
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Stawiam na sterownik silnika. Dramat nie pomysł z tym ustrojstwem, przerabiałem już różne błędy: przepustnicy, wału, sondy, PPS i wiele innych.
    Albo go porządnie zrobić albo nówka - każda z używek i tak się sypnie, prędzej czy później

    Dla świętego spokoju włącz sobie podgląd parametrów i poszarp się z wpiętymi wtyczkami sterownika.
  • #30 24 Oct 2012 23:10
    ociz
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    hacker607 wrote:
    Czyli przy np. 4886 mV mam bogatą mieszankę?

    Nie, ubogą, znaczy jest nadmiar tlenu w spalinach. Ale może być tam też dlatego że zapłony wypadają, a mogą wypadać przez nadmiar paliwa, albo lewe powietrze na jednym z garów, albo po prostu problemy z układem WN.
  Search 4 million + Products
Browse Products